در زمینه تنقیح مناط (اصول فقه) آقایان چیز هایی را از انسدادیان به ما آموختند که هیچ بهره ای در استنباط ندارد اما دست ما در انچکه نیاز استنباط است خالی است !
نه حدیثی نه رجالی نه فروع فقهیی نه تمرین تجمیع اماراتی .
مسئولین حوزه بیندیشند و بدانند انسدادیان رکن فقه که تجمیع مناطات است را قبول ندارند ! پس چگونه قادر اند مجتهد تربیت کنند ، استصحابی که اصلا قابل تصور نیست اجماع هم که اصلا واقع نمی شود و.... چرا مسئولین حوزه در این روش خطا تامل نمی کنند! مگر روش فقهی ولی فقیه حضرت آیت الله خامنه ای را تبلیغ نمی کنید ؟! کجای این ساختار قرابتی با انفتاحیان و فقهایی چون ایشان دارد ؟!!!
الوافي 🇵🇸
یاعباس دخیلک کام ما را شیرین کن هدیه کنید هفت صلوات به آقا حضرت عباس
السلام علیک یا ساقي العطاشی
السلام علیک یا عباس بن علي بن أبي طالب .
دخیلک یا مولای .
فابكي للحسين (عليه السلام)
🍂 ويأتي قول الإمام الرضا (عليه السلام) للريّان بن شبيب :
" يا ابن شبيب إن كنت باكياً لشيء، فابك للحسين بن عليّ بن أبي طالب (عليهما السلام)، فإنَّه ذبح كما يذبح الكبش . "
📍 دولت شهر قانون.
چند سال پیش نظریه ای را تحت عنوان دولت شهر قانون مورد برسی قرار دادم.
در آن نظریه که تنها با مذاهب فقهی فقهاء امکان پذیر است از دوگانه اعتقادی سنی شیعه به تک گانه قانون عدول می کنیم .
طبعا این نظریه مجلس قانون ریزی بین المذاهب الفقهي را لازم دارد .
وقتی این نظریه پایه هایش مستحکم شود دیگر سیاستمداران از این آخور سنی شیعه که ساخته پرداخته متکلمین است ارتزاق نخواهند کرد برای اهداف سیاسیشان.
در پست هایی بدان خواهم پرداخت.
@osol_fegh
الوافي 🇵🇸
📍 دولت شهر قانون. چند سال پیش نظریه ای را تحت عنوان دولت شهر قانون مورد برسی قرار دادم. در آن نظری
📍السنة و الشیعة ضجة مفتعلة و مؤسفة.
تلاشی قابل ستودن از شهید دکتر فتحي الشقاقي دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین ، برای حاکمیت قانون و وحدت فقهی جهان اسلام و جلوگیری از فرقه گرایی متکلمین .
@osol_fegh
.
📍گزارشی از حوزه فقاهت در چند دهه اخیر :
در بخش افتاء با روی کار آمدن انفتاحیان ادعائی [مدرسه کمپانی] به سیره عقلا بیشتر توجه شده زیرا نص را کافی ندانستند و در بخش نص انسداد را پذیرفتن اما در باب امارات به سیره عقلا رجوع کردند و آن را بعنوان تنها راه برگزیدند البته ما بارها پرسیدیم منظور ایشان از سیره عقلا چیست ؟! اگر منظور سیره عقلا است که به مراه و مسمع معصوم رسیده است که اصلا اطلاق عنوان سیر بر آن غلط است و آن تقریر است که قسمی از سنت است .
و اگر منظور سیره عقلا امروزی است که اصلا حجت نیست مگر در شناخت موضوعات امروزی .
اینان با نوشتن کتبی چون الفائق و الشخص الاعتباری و در قبل تر با جایگزین کردن اصول فقه مظفر قرار را بر این گذاشته اند که مدرسه کمپانی را بر بخش افتاء سیطره دهند که تا حدودی موفق شده اند .
از این اندیشه فقه های مضاف که همانند مسئله سیره عقلا معلوم نیست شتر است یا مرغ و موجودی شده همانند شترمرغ ، بوجود آمده است .
فقه مضافی که بارها گفته شده که بخش فقه و قضا دو بخش جدا گانه است و تحقیق در موضوعات امروزی مربوط به بخش قضا و شاخه های آن است و فقه هم از آنچکه صاحب جواهر تبویب کردند فراتر نمی رود چون فقه دانشی است که به موضوعات عصر معصوم می پردازد و قابلیت افزود موضوعی که معصوم صددرصد آن را ادراک نکرده و سخنی در مورد آن ندارد را نداریم
بلکه در بخش قضا با تطبیق افتاء ، موضوعات جدید را حل می کنیم . لذا گنده کردن ابواب فقه نشان از بی سوادی انسدادیان دارد طبعا آنان خود اعتراف کردند که با فقه بیگانه اند زیرا تجمیع مناطات را قبول ندارند .
در بخش قضا در گیر بروکراسی اداری هستیم و نظام قاضی مأذون برای ما تصمیم می گیرد ، نظامی که قاضی از بخش افتاء بریده شده و طبعا ضریب خطای او در بخش تطبیق با قانون و فقه در نظامی بروکراسی وار ، گرفته می شود .
بخش موضوعات جدید رشد نکرده و کاری که بعهده این بخش است را انسدادیان با شترمرغی باعنوان فقه مضاف تحویل آنان داده اند که معلوم نیست این فقه مضاف تحقیق موضوع عصر معصوم است یا عصر تطبیق (حاضر) !!! .
در بخش سیاست ، اصلاح طلبان به ورطه نابودی کشیده شده اند و بدون برنامه ای اجرایی [ بخوانید سیاسی چون گفتیم سیاست همان قانون در مقام عمل است ] از گسل ها برای تصاحب قدرت استفاده می کنند گسل قومیتی گسل مذهبی و... .
در مقابل اصول گرایان از اصول انقلاب فقط ظاهر مذهبیشان را حمل می کنند .
در بخش سیاست نیاز داریم به جریانات سیاسی جوان که خوانشی دقیقتر از بخش قانون و فقه داشته باشند ، اینکه اصلاح طلبان و اصولگرایان برخواسته از کدام مکتب اصولی است برایم جای سوال است زیرا گفتیم سیاست همان قانون در مقام اجرا است کدام مکتب قانونی این دو نحله سیاسی را پدید آورد ؟! من رد پایی از فقه جواهر نمی بینم !
گروه های سیاسی آینده باید در فقه جواهر ریشه داشته باشند .
در بخش قضا معتقدم تا بخش افتاء حل نشود و طلاب از مباحث بی فایده انسدادیان جدا نشوند امکان حل مسئله قاضی مأذون و تبدیل آن با راه حل قاضی مجتهد ، وجود ندارد .
در بخش افتاء دانسته شد که ما دوگانه ای باعنوان اصولی اخباری نداریم ، و این دوگانه کاملا غلط است
بلکه ما سه گانه اخباری انسدادی و فقیه را داریم که می بینیم با کمال ناباوری طبقه سوم اخباریان بهیچ وجه اخباری نیستند بلکه جزو فقهاء بحساب می آیند ، شما رساله نماز جمعه فاضل را ملاحظه کنید از استر آبادی و اتباع او تعبیر به طلاب مبتدی می کند ، اما انسدادیان ایشان را با عنوان اخباری معتدل ! معرفی می کنند .
آری راه طولانی است اما نوید روشنایی ما را مصمم به پیمودن می کند .
محي الدین
قم المقدسة
@osol_fegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنیئاً لشیعة الکویت
@osol_fegh
ایجاد سازو کار مالی بین اعضای بریکس بسیار ارزشمند و یک فرصت طلایی است برای گفتگوی تمدن ها .
اما به اعضای بریکس در مورد شرکت های چند ملیتی هشدار میدهم که می توانند حاکمیت آنان را تهدید کنند .
بالاخص به هند که نیروی کار این شرکت ها را تامین می کند .
@osol_fegh
.
📍علامه محمد باقر مجلسی اخباری یا اصولی .
عده ای معتقد اند علامه اخباری است چون استناد به اخبار دارد دائما [ اقول : وقتی نص هست مگر باید آن را نادیده گرفت ! ] .
عده ای همانند آقای میانجی معتقد اند ایشان یک شخصیت اصولی است .
اقول : این دو نظر از آن است که تقسیم اخباری و انسدادی را بدون تحقیق بپذیری و نادیده بگیریم که گروه سومی هم هستند که انفتاحی اند و روش خاص خود را در تنقیح مناط [اصول فقه] دارند و در فقه قائل به تجمیع مناطات اند ، به این گروه انفتاحیان یا فقهاء می گویند .
ایشان جزو فقهاء هستند نه اخباری زیرا دانستیم اخباری عالم به تنقیح مناط [اصول فقه] نبود در صورتی که ایشان قائل به حجیت ظن و برائت در شبهات حکمیه تحریمیه و.... هستند و انسدادی عالم به تجمیع مناطات نبود در صورتی که ایشان مناط حکم را در تمام روایات ملاحظه می کند .
@osol_fegh
.
📍حقیقة شرعیة و شهیدین .
و الحاصل : أنّ البیع الذي یجعلونه من العقود یرادبه النقل بمعنی اسم المصدر مع اعتبار تحققه في نظر الشارع ، المتوقف علی تحقق الایجاب و القبول، فإضافة العقد إلی البیع بهذا المعنی لیست بیانیة ؛ ولذا یقال: «انعقد البیع»، و «لاینعقد البیع» .
🖌 شیخ انصاری .
📚 کتاب المکاسب، جلد ۳، ص ۱۹ .
@osol_fegh
.