eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
9.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1هزار ویدیو
170 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر ۸ مهر.m4a
13.12M
. ۸-۷-۱۴۰۱ تفسیر آیه ۸۹ و ۹۰ سوره نحل ● گواهان بر امت ● در قرآن همه چیز هست ● آیه‌ای که جامع اخلاق است ● سه امر و سه نهی قرآنی ● عدل: هر چه سر جای خودش باشد ● فحشا، منکر، ستم 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
91.9K
❓سؤال سلام علیکم ببخشید دراین دوره اخرالزمان برای حفظ شدن از فتنه های اخرالزمان برای خودمون بچه همون چه کار کنیم چه عملی انجام بدیم ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مسجد زیاد رفت و آمد کنید؛ خودتان بچه‌هایتان مرتب بروید مسجد. این دعای « یا اللّه یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبّت قلبی علی دینک» را زیاد بخوانید. دعای «أَلّلهُمَّ عرّفنی نفسک» را زیاد بخوانید، در مفاتیح هست. بعد از هر نماز واجب هم این «رضیت بالله ربّا و محمّد صلّ اللّه علیه و آله نبیّا» تا آخرش را بخوانید. و با علما و قرآن باشید. بودن با علما انسان را نجات می‌دهد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
154.1K
❓سؤال: در اینجا استاد فرمودند شفاعت کنندگان صاحب حق رو راضی میکننن و اون حق خودش رو میبخشه؛ خب اینجوری این میشه بهانه دست خیلیا که مردم آزاری میکنن یا خلافکار هستند مشروب خور و زنا کار هستند و در دهه محرم میان عزاداری میکنن و میگن گناهان ما بخشیده میشه و همیشه به کارای بدشون ادامه میدن، چرا باید همچین کسانی شفاعت بشن؟ (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ما نگفتیم از چه کسی شفاعت می‌شود و از چه کسی شفاعت نمی‌شود. ما نگفتیم کسانی که حق‌النّاس به گردن‌شان است یا گناهانی انجام داده‌اند، صد در صد بخشیده می‌شوند. گفتیم در حدِّ احتمالِ این که، اگر چنین باشد که اینها شایسته‌ی شفاعت باشند چون « لا یشفعونَ لِمَن ارْتَضی» و اینها که شما گفتید هیچ‌کدام مرضی خدا نیستند! اگر اینها شایسته‌ی شفاعت باشند و شفاعتی در کار باشد، این احتمال هم هست که خودِ همان شفیع، صاحب حق را راضی کند؛ اما کِی گفتم که حتما این کار را می‌کنند یا حتما گناهانی که انجام داده‌اند[بخشیده می‌شود؟!] تازه این شفاعت کِی شامل حالشان می‌شود؟ بعد از سیصدهزارسال که در جهنّم ماندند! اینجوری نیست که همین که مُردند، شفیع بیاید سراغ شان. نه، در برزخ کلّا در جهنّم هستند، در قیامت پنجاه هزار سال گرفتار هستند، بعد از قیامت می‌روند جهنّم که سیصدهزارسال ممکن است در جهنّم بمانند و بعد شفاعت شامل حال شان بشود. نه این‌جوری که شما گفتید نیست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023
297.5K
❓سؤال «از آیت الله بهجت پرسیدند: چه کار کنم که در نماز حضور قلب داشته باشم؟ آیت الله بهجت ره گفتند: روغن چراغ کم است؛ یعنی معرفت کم است و ایمان قلبی و باطنی ضعیف است» منظور ایشان از ایمان باطنی چی هست یعنی باید چی رو درست کنیم؟
❓سؤال «از آیت الله بهجت پرسیدند: چه کار کنم که در نماز حضور قلب داشته باشم؟ آیت الله بهجت ره گفتند: روغن چراغ کم است؛ یعنی معرفت کم است و ایمان قلبی و باطنی ضعیف است» منظور ایشان از ایمان باطنی چی هست یعنی باید چی رو درست کنیم؟ ✅پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ایمان، یک‌وقت ایمانِ خیلی سطحی است؛ به آن ایمان عاریتی گفته می‌شود، ایمان مستودع گفته می‌شود. یک‌وقت عمیق‌تر می‌شود، عقلی می‌شود، برهانی می‌شود. یعنی با استدلال و با برهان‌های عقلیِ محکم، انسان ایمان پیدا می‌کند، که آن دیگر با یک شبهه‌ای [به راحتی] نمی‌لغزد. یک وقتی نه! از این بالاتر می‌رود و ایمان، قلبی می‌شود. به عبارت دیگر، یک وقت انسان علم دارد به یک چیزی و می‌داند که این چیز هست[و وجود دارد] مثلا فرض کن از دور، دود می‌بیند و علم پیدا می‌کند که آنجا آتش است، خب این علمِ عادی است. یک‌وقتی نه می‌رود نزدیک، آتش را می‌بیند و حرارت آتش را حس می‌کند. این علم الیقین است. آن اولی ممکن بود که آن دود، گرد و خاک باشد، آتش نباشد، ممکن بود مثلا ابر باشد یا چیزهای دیگر باشد ولی وقتی که می‌رود نزدیک آتش، آتش را هم با چشمش می‌بیند هم با حس لامسه‌اش حس می‌کند، خب این دیگر یقین است و علم الیقین می‌شود. یک‌وقت نه می‌رود داخل آتش، خودش داخل آتش می‌شود یعنی عالِم و معلوم، یکی می‌شود، این می‌شود حق‌الیقین. آن اولی همان ایمان عاریتی است. دوّمی که علم‌الیقین باشد همان ایمان برهانی و استدلالی و محکم است. آن سومی که حق‌الیقین باشد همان ایمان قلبی است. یک‌وقت انسان با برهان‌های عقلی ثابت می‌کند که خدا هست و محکم، دلایل فراوان[می‌آورد]. یک‌وقت نه خدا را می‌بیند، بهشت و جهنّم را می‌بیند هر لحظه اراده می‌کند می‌بیند چه کسانی در جهنّم هستند یعنی آن فریاد اهل جهنّم، در گوشش هست و صحنه‌های جهنّم را با چشم می‌بیند؛ این می‌شود ایمان قلبی که، این دیگر درواقع چشیدن هست و رسیدن هست و دیدن است! نه فقط باور کردن! 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
169.7K
❓سؤال سلام علیکم خدمت حضرت استاد محمدی عرض ادب دارم در روایات داریم مثلا اگر کسی برای مصیبت امام حسین علیه السلام گریه کند یا بگریاند یا تباکی کند بهشت بر او واجب میشود، خب وقتی قرار است همه‌ی مؤمنین چه دیر چه زود به بهشت بروند دیگه واجب شدن در این روایات به چه معنا است ؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم حالا اوّلا خودِ این که مؤمن کي هست[بحث جدایی دارد] آیا مؤمن مثلا فرض کنید که مصیبت‌های امام حسین را بشنود، گریه‌اش نمی‌گیرد؟! یا حداقل تباکی نمی‌کند؟! این یک. و دو؛ خب تفاوت از زمین تا آسمان است، یک‌وقت. که زود می‌رود بهشت، یک‌وقتی نه! بعد از سیصدهزارسال می‌رود بهشت. اشک بر امام حسین ممکن است که راه را کوتاه کند، ممکن است که باعث بشود که انسان مثلا عذاب برزخی‌اش کوتاه بشود یا عذاب برزخی را داشته باشد، قیامت کوتاه بشود. یا قیامت را داشته باشد و بعد از قیامت دیگر سیصدهزارسال نباشد. پس فرق می‌کند، فرقش در این است که چه مقدار از عذاب را باید ببیند تا بهشتی بشود. با این اشک بر سیدالشهدا سلام اللّه علیه، راه کوتاه می‌شود؛ چه بسا آن گناهانی که باید برود در جهنّم بسوزد پاک بشود تا آن‌وقت شایستگی بهشت رفتن را پیدا کند، آن گناهان با اشک بر آقا سیدالشهدا پاک بشود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
104.5K
❓سؤال سلام از استاد بپرسید آخر عاقبت کسی که ضد نظام و ولایت فقیه هست و علیه نظام فعالیت میکند چی میشه؟ هر چند سایر مناسک و واجبات و محرمات رعایت کند... ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم گناه بسیار بزرگی انجام می‌دهد ولی خب عاقبتش را خدا می‌داند! و غیر از خدا هیچکس خبر ندارد! ولی گناهش، گناه بسیار بزرگی است؛ هم در دنیا گرفتار می‌شود و هم در آخرت، که بدتر از این[چیزی که در دنیا گرفتارش می‌شود] در آخرت است! چون درواقع خون هزاران بلکه صدها و میلیون‌ها شهید را دارد ضایع می‌کند و به آن‌ها بی‌توجهی می‌کند! این نظام درواقع محصول خون هزاران بلکه صدهاهزار و میلیون‌ها شهید در طول تاریخ بوده؛ 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
68.5K
❓سؤال سلام استاد ببخشین وجود ناسوتی که شما میفرمایید چیست ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم منظور از عالَم ناسوت، همین عالَم ماده و عالَم طبیعت و همین عالَم دنیا است. همین که زمان دارد مکان دارد جِرم دارد، طول و عرض و ارتفاع دارد، به این می‌گویند ماده یا طبیعت یا عالَم ناسوت. در مقابلِ عالَم ملکوت است که جِرم ندارد و این خصوصیات ماده را ندارد... همین‌طور[ادامه دارد] تا می رود بالا. پس عالَم ناسوت، می‌شود همین عالَم ماده. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
91K
❓سؤال سلام علیکم میخواستم بدون کسی که گاها حمام میرود و شاید غسل واجب دارد ، هرموقع نیت میکند غسل قضاهای جمعه هم کند ، آیا این نیت صحیح است و ثواب غسل جمعه را دارد ؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قضای غسل جمعه را، شب شنبه یا حداکثر روز شنبه صبح، باید انجام داد. نمی‌شود هر روزی که شما[دلتان خواست قضا کنید!] مثلا فرض کنید شما چهارشنبه بخواهید قضای غسل جمعه را انجام بدهید! نه دیگر! وقت شما وقت[درستی] نیست! [حتّی]قضای آن هم، وقت دارد. خودش[یعنی اصل وقت غسل جمعه] تا ظهر روز جمعه[است که] وقت غسل جمعه است. از ظهر تا شب گفته‌اند حالا رجاءً به جا بیاورید، یعنی به قصد مافی‌الذمّه انجام بدهد، دیگر از شب به بعد قضا می‌شود تا روز شنبه. همیشه نمی‌شود، هروقت نمی‌شود قضایش را انجام داد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
35.5K
❓سؤال سلام ما ازکجا بفهمیم پدرمون درآمد حلال در میاره؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم تا یقین نکنید که درآمد پدرتان حلال نیست، باید بگویید که حلال است. اصل این است که درآمد پدرتان حلال است مگر این‌که یقین کنید که از راه حرام درآمد دارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
31.9K
❓سؤال سلام خدمت حاج آقا محمدی بزرگوار پولی که به عنوان سپرده یکساله در بانک گداشته میشود میگن به عنوان مضاربه هست که در قبال کار با ان سپرده ماهیانه سود از آن دریافت میشود آیا واقعا این سپرده حالت راکد دارد که خمس به ان تعلق بگیرد یا پولی که در خانه راکد بماند خمس دارد؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم فرقی نمی‌کند؛ چه در خانه باشد چه در بانک باشد، چون می‌توانید هر وقت که بخواهید پول را بگیرید، می‌گیرید سر سال خمس به آن تعلق می‌گیرد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
426.5K
❓سؤال سلام و درود.خسته نباشید. در خطبه اول نهج‌البلاغه آمده است که: «سر آغاز دین، خداشناسی است؛ و کمال شناخت خدا، باور داشتن او؛ کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست؛ و کمال توحید اخلاص؛ و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است.» می شود در مورد این جملات توضیحی بفرمایند؟ اینکه مهربانی خدا و...مثل مهربانی ما به نزدیکانمان است؟ یا در مورد بخشش؟
❓سؤال سلام و درود.خسته نباشید. در خطبه اول نهج‌البلاغه آمده است که: «سر آغاز دین، خداشناسی است؛ و کمال شناخت خدا، باور داشتن او؛ کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست؛ و کمال توحید اخلاص؛ و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است.» می شود در مورد این جملات توضیحی بفرمایند؟ اینکه مهربانی خدا و...مثل مهربانی ما به نزدیکانمان است؟ یا در مورد بخشش؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم شما مثال را بُرده‌اید به[سمت] صفات فعل! اگر مثال را به صفات ذات بِبَرید، راحت‌تر می‌فهمید. وقتی ما می‌گوییم "حَسَن عالِم است" این‌جا سه تا گزاره وجود دارد: حَسَن بودنِ حَسَن عالِم بودنِ حَسَن و نسبتِ بین حَسَن و عالِم. سه تا گزاره این‌جا وجود دارد، هرکدام هم مستقل هستند؛ می‌شود حَسَن باشد ولی عالِم نباشد. می‌تواند عالِم باشد، حَسَن نباشد. و می‌شود نسبتی بین این دو تا نباشد. اما درباره خدای متعال این‌جوری نیست. [یعنی وقتی] می‌گوییم "خدا عالِم است" اینجوری نیست که یک خدایی وجود داشته باشد، یک عالِم داشته باشیم و یک نسبتی بین این دو تا! نه! خدایی خدا عینِ عالِم بودنِ خداست و عالِم بودنِ خدا عین خداییِ خداست. اینها یک حقیقت هستند! دو تا نیست! سه تا نیست! پس تفاوت در این است که صفات ما عین ذات مان نیست، صفات ما از ذات ما جدا است؛ صفات غیر خدا از ذاتش جدا است در حالی که صفات خدا عین ذاتش است. دو؛ علمی که حَسَن دارد از خودش نیست، چنان‌که خودش از خودش نیست! نه ذاتش از خودش است نه صفاتش از خودش است. اما خدای متعال، هم ذاتش از خودش است که می‌شود واجب الوجود، هم علمش از خودش است! خدا دیگر علمش را از جایی نگرفته،کسی که به خدا علم نداده! پس علم خدا ذاتی است، علم من و شما و غیر خدا، غیری است، ذاتی نیست. نکته سوم این که علم خدا عین قدرتش است و قدرت خدا عین علم است. درمورد غیر خدا این‌جوری نیست؛ حَسَن قادر است ولی عالِم نیست. حَسَن عالِم است اما قادر نیست. یکی ممکن است پهلوان هم باشد اما [اصطلاحاً] هِر را از بِر تشخیص ندهد! یکی هم می‌تواند علامه دهر باشد اما نتواند پنج کیلو بار را از زمین بردارد! [این‌جا]این دو تا این‌جوری نیست که بگوییم علم عین قدرت است! اما درمورد خدای متعال این‌جوری است، چون وقتی حد برداشته شد، دیگر تعدد هم برداشته می‌شود. مطلب بعدی این که همه‌ی صفات فعل خدا به صفات ذات برمی‌گردند و همان‌طور که گفتم صفات ذات هم، عین ذات است. خب این چهار نکته‌ای که گفتم، تفاوت بین صفات ما و صفات خدا را مشخص می‌کند و چون صفات ما از ذات ما جدا است اگر بخواهیم به این صفات خدا را توصیف کنیم درواقع خدا را دو تا کرده‌ایم. «شهادة کلّ صفّةٍ غیر موصوف و شهادة کل موصوف غیر صفت» یعنی در مورد ما صفت از موصوف جدا است و اگر بخواهیم خدا را به این صفات وصف کنیم درواقع[خدا را] دو تا کرده‌ایم! یک:صفت. دو:موصوف. درحالی که خدا این‌جوری نیست! در خدا صفات و موصوف، هردو، یکی است. بحث دقیق است، دو سه بار باید گوش کنید تا مطلب روشن بشود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
266.1K
❓سؤال سلام این حدیث که گفته میشود خداوند ناله و پشیمانی گناهکاران را از تسبیح نیکوکاران بیشتر دوست دارد یعنی چه یعنی گناه کنیم و چون بعد از گناه انسان حالت پشیمانی دارد و ناله میکند این را خدا بیشتر دوست دارد
❓سؤال سلام این حدیث که گفته میشود خداوند ناله و پشیمانی گناهکاران را از تسبیح نیکوکاران بیشتر دوست دارد یعنی چه یعنی گناه کنیم و چون بعد از گناه انسان حالت پشیمانی دارد و ناله میکند این را خدا بیشتر دوست دارد ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه منظور این است که آن تسبیح نیکوکاران ممکن است به غرور بیندازد و انسان را ساقط کند اما این ناله‌ی پشیمانی گناهکاران دیگر غروری در آن نیست! پس این انسان را بهتر به خدا نزدیک می‌کند اگر حاصل بشود. منتها باید توجه کرد که حالا[آیا] ما گناه کنیم تا پشیمان بشویم و ناله کنیم؟ نخیر! چه بسا گناه کنیم و ناله نکنیم و پشیمان هم نشویم. یک فرمایشی از مولا امیرمؤمنان حضرت علی هست که می فرماید « ما قصد می‌کنیم که نَمیریم تا توبه کنیم ولی ما توبه نمی‌کنیم تا بِمیریم» بیشتر فریاد اهل جهنّم از تسویف است. همین که گفتم[گناه می‌کنیم تا یک زمانی در آینده] توبه ‌کنیم... کي گفته که انسان حتما بعد از گناه توبه می‌کند، ناله می‌کند؟! تازه اگر حالا فرض کنیم که این مطلب هم[درست و در مورد فرد قابل اجرا]باشد! اگر امر دایر باشد بر این که انسان گناه نکند و یا این که گناه کند و توبه کند کدام بهتر است؟ پاسخ، اولی است؛ گناه نکند بهتر است. این حرف از حضرت عیسی صلاح الله علی آل نبیّنا رسیده که گناه نکردن بهتر از این است که انسان گناه کند و توبه کند. شما یک پارچه سفید را در نظر بگیرید، این پارچه سفید آلوده بشود و با قیر و نمی‌دانم با کثافات چرکین بشود و شسته بشود بهتر است یا این که نه آلوده نشود و همان‌طور پاک بمانَد؟ خب معلوم است آلوده نشود، خیلی بهتر است چون وقتی که چرکین شد هر چه که[شسته شود] با هر آبی هم که شسته بشود باز هم درصدی از آن کثافت در آن خواهد ماند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
💢 پرهیز از گمان مؤمنین 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ. 🔹از گمانهاى مردم با ايمان بپرهيزيد كه خدا حق را بر زبان آنان نهاده است. 📚 حکمت 309 نهج البلاغه ✍️ از توطئه كردن درباره مؤمنان بپرهيزيد زيرا ممكن است آنها از چهره و حركات شما به توطئه هايتان پى ببرند و ترفندها را نقش بر آب كنند و شكست توأم با ذلت نصيبتان گردد. 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 309 نهج البلاغه.mp3
3.25M
💠 شرح 🔸 حکمت 309 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/190436 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ / یه نگاه حلاله؟ 😳 ✍️ اینکه گفته میشه نگاه اول حلاله چقدر صحیحه؟✅ . . 🖥 برنامه 📅تاریخ برنامه : 1401.7.6 ⏰ساعت 22:00 به وقت ایران 🗣با کارشناسی ✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨ 🔹velayattv_archive ✨ 🆔@velayattv ♦️لینک برنامه کامل در یوتیوب : 🌐https://youtu.be/79quy916QS8 ♦️لینک برنامه کامل در آپارات : 🌐https://www.aparat.com/v/XFZ7N
185.3K
❓سؤال سلام استاد خسته نباشید. میخواستم بدونم وقتی میگن به کسی که نماز نمی‌خونه ( یعنی نماز رو سبک می شمارد ) نباید کمک کرد .اما وقتی فامیلامون باشه یعنی ما نباید بهش کمک کنیم. .یا غریبه ها چطور بفهمیم که نماز نمی‌خونن که بهشون کمک نکنیم. (سؤال کمی خلاصه شده است)
❓سؤال سلام استاد خسته نباشید. میخواستم بدونم وقتی میگن به کسی که نماز نمی‌خونه ( یعنی نماز رو سبک می شمارد ) نباید کمک کرد .اما وقتی فامیلامون باشه یعنی ما نباید بهش کمک کنیم. .یا غریبه ها چطور بفهمیم که نماز نمی‌خونن که بهشون کمک نکنیم. (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نگفته‌اند به کسی که نماز نمی‌خوانَد، چیزی ندهید! گفته‌اند کسی که نماز نمی‌خوانَد با او دوست نشوید. با او ازدواج نکنید، به او زن ندهید، از او زن نگیرید، نمی‌دانم همسفر نشوید. اما حالا اگر کسی که قوم و خویش است که دیگر نمی‌شود انسان بخواهد[ارتباطش را قطع کند] مثلا اگر برادرش نماز نمی‌خوانَد او را بیاندازد دور؟! نه! این مال موقعی است که انسان می‌خواهد[با افراد غریبه]ارتباط برقرار کند، کسی که نماز نمی‌خوانَد با او دوست نشود. اما[ارتباط با] قوم و خویشی[که صله رحم با آنها واجب است] را که نمیشود قطع کرد، قطع رحم که نمی‌شود کرد، حتما باید کمکش کرد ولو این‌که نماز هم نمی‌خوانَد. بله اگر کمک کردن باعث طغیان و گناه کردنش بشود یعنی کمک شما باعث بشود که طغیان کند، گناه کند، خب آنجا نباید کمکش کرد. اما اگر کمک شما زمینه‌ی گناهکاری او نمی‌شود، حتما باید کمکش کنید. نسبت به غریبه‌ها هم تا شما یقین نکنید که نماز نمی‌خوانَد، اصل این است که اینها نمازخوان هستند مگر این‌که ثابت بشود که نماز نمی‌خوانَند. آن‌وقت هم، نه این‌که حالا شما آنهایی را که با آنها ارتباط داشته‌اید[به خاطر نماز با آنها به طور کلّی قطع ارتباط کنید]نه! اگر [فردی هست که می‌دانید] نماز نمی‌خوانَد، با او ارتباط[خاص] برقرار نکنید، با او معامله نکنید، به او زن ندهید از او زن نگیرید و الی آخر. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
219.8K
❓سؤال چرا به پیامبر ابوالقاسم میگویند؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیمبیش در عرب رسم است که وقتی بچه به دنیا می‌آید، یک اسم برایش انتخاب می‌کنند و یک کُنیه و گاهی هم، یک لقب؛ مثلا امام رضا علیه السلام اسمش 'علی' بود، کُنیه‌اش 'ابوالحسن' بود و لقبش 'رضا' بود که حالا مشهور به "رضا" شد. کُنیه پیامبر هم، ابوالقاسم بود. البته گاهی این کُنیه با مُسمّی هم می‌شود؛ یعنی بعدها خدا فرزندی به ایشان می‌دهد، اسم همان فرزند را همان[کُنیه میگذارند یعنی] مطابق با کُنیه می‌گذارند. پیامبر هم فرزندی داشت به نام قاسم، که البته در قبل از بعثت، این فرزندش از دنیا رفت پس پیامبر واقعا ابوالقاسم هم بود، پدر قاسم هم بود، ضمن این‌که اگر قاسم هم نداشت، آن کُنیه‌ی ابوالقاسم را داشت. چنان‌که امام رضا علیه السلام فرزندی به نام ابوالحسن نداشته ولی کُنیه‌اش ابوالحسن است. ولی بقیه نه، مثلا فرض کن امام صادق، فرزندی به نام عبدالله داشت که أبا عبدالله به او می‌گفتند یا مثلا فرض کنید امام حسین علیه السلام همین‌طور. و گاهی هم با این که فرزندی هم نداشتند[کُنیه داشتند] مثلا ام‌البنین دختر خانه هم که بود مُکَنّه بود و به او می‌گفتند ام‌البنین که بعدا ام‌البنین شد؛ خدا چهارتا پسر به او داد و شد ام‌البنین. اینها به این شکل انتخاب می‌شود این کُنیه‌ها. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
66.3K
❓سؤال ببخشید سوال داشتم میخواستم بدونم وقتی خداوند روح انسان رو توفی میکنه ب اونور اگر اون شخص در این دنیا عقلش در حد خوردنو خوابیدن باشه خدا تو بهشت همینو بهش میده یاا لذت عبادت واقعی رو بهش میچشونه ✅پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه دیگر به اندازه‌ای که خودش، اینجا، عقلش را رشد داده باشد، با تعقل، با تفکّر، با عبادت، با سیر و سلوک و ریاضت، باید همین‌جا، خودش، عقلش را رشد داده باشد. وگرنه اگر این‌جا خودش سعه وجودی پیدا نکرده باشد، آنجا خیلی نمی‌تواند کاری انجام بدهد! این‌جا باید شروع کند، ادامه‌اش آنجا خواهد بود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
117.6K
❓سؤال سلام علیکم وقت بخیر،میخواستم بپرسم هرزمان در اینکه یک موردی برای انسان پیش امد مثلا یک موقعیت یا پیشنهاد برای انسان پیش بیاید و در ظاهر خلاف خواست خدا نباشد، از کجا میتوان مطمئن شد که خواست خدا و ترجیح خدا در چه هست؟ از کجا میتوان فهمید از جانب خداست یا خیر؟ فرض بفرمایید آن امر مورد نیاز شخص می باشد. (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر با خواست و ارادۂ خدا! بنابراین نمی‌شود گفت که تقسیم کنیم بگوییم این کارها خلاف ارادۂ خدا بوده، این کارها[ خلاف ارادۂ خدا نبوده] مگر آن کارهایی که انسان با سوء اختیار خودش انجام می‌دهد و خلافِ بَیِّنِ شرع است. پس راه تشخیص‌اش چه هست؟ اگر کاری خلاف شرع نبود و خلاف عقل نبود، قطعا خواست خدا هم همراهش هست؛ یعنی خلاف خواست خدا نیست. اما اگر خلاف شرع بود، تشریعا خلاف خواست خدا است و باز تکوینا هم مطابق خواست خدا است. اگر مطابق عقل نبود ، خب آن را خدا نخواسته. پس معیار این است که آن کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم. انتخاب خلاف عقل و شرع نباشد که اگر نباشد، خواست تشریعی خدا هم همان است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
223.9K
❓سؤال باسلام خدمت استاد محمدی عزیز ملاک طولانی بودن یا کوتاهی عمر چیست؟ چرا بعضی ها با وجود ستمگر بودنشان عمر طولانی دارن؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم چون علل و عوامل طولانی شدن عمر، متعدد است. بعضی‌هایش علل و عوامل مادّی است؛ مثلا عاملِ فرض کن ژنتیک یا غذا یا ورزش یا پرهیز یا چیزهایی از این قبیل. خب این‌ها باعث طول عمر می‌شود باعث سلامت می‌شود. دو؛ عوامل معنوی مثل مثلا صله رحم. ممکن است آدم بدی هم باشد ولی نسبت به اَرحامش صله داشته باشد. بخشش، به طور کلّی. بخشندگی و جود، اینها باعث طول عمر می‌شود. یا مثلا فرض بفرمایید که احسان به پدر و مادر باعث طول عمر می‌شود. به طور کلّی احسان؛ امام صادق فرمودند «مَن یَعیشُ بالاحسان اکثر مَن یعیشُ بالاعمال» کسانی که به سبب احسان زندگی می‌کنند، بیشتر هستند از کسانی که از عمرشان استفاده می‌کنند. عوامل معنوی فراوانی وجود دارد که ممکن است در آن‌ها بعضی از این عوامل باشد و باعث طول عمر بشود. ضمن این‌که این‌جوری هم نیست که بگوییم همیشه طول عمر به نفع انسان است و عمر کوتاه به ضرر انسان است. خب ما امام ۲۵ساله هم داشته‌ایم و اکثر امامان ما، عمرشان کوتاه بوده. پیامبران هم همین‌طور. از آنطرف پیامبرانی با عمر طولانی هم داشته‌ایم. خودِ طول عمر به تنهایی، نه معیار سعادت و خوشبختی است نه معیار بدی و بدبختی. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐