104.5K
❓سؤال
سلام از استاد بپرسید آخر عاقبت کسی که ضد نظام و ولایت فقیه هست و علیه نظام فعالیت میکند چی میشه؟ هر چند سایر مناسک و واجبات و محرمات رعایت کند...
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
گناه بسیار بزرگی انجام میدهد ولی خب عاقبتش را خدا میداند! و غیر از خدا هیچکس خبر ندارد! ولی گناهش، گناه بسیار بزرگی است؛ هم در دنیا گرفتار میشود و هم در آخرت، که بدتر از این[چیزی که در دنیا گرفتارش میشود] در آخرت است! چون درواقع خون هزاران بلکه صدها و میلیونها شهید را دارد ضایع میکند و به آنها بیتوجهی میکند!
این نظام درواقع محصول خون هزاران بلکه صدهاهزار و میلیونها شهید در طول تاریخ بوده؛
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
68.5K
❓سؤال
سلام استاد ببخشین وجود ناسوتی که شما میفرمایید چیست
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
منظور از عالَم ناسوت، همین عالَم ماده و عالَم طبیعت و همین عالَم دنیا است. همین که زمان دارد مکان دارد جِرم دارد، طول و عرض و ارتفاع دارد، به این میگویند ماده یا طبیعت یا عالَم ناسوت.
در مقابلِ عالَم ملکوت است که جِرم ندارد و این خصوصیات ماده را ندارد... همینطور[ادامه دارد] تا می رود بالا.
پس عالَم ناسوت، میشود همین عالَم ماده.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
91K
❓سؤال
سلام علیکم میخواستم بدون کسی که گاها حمام میرود و شاید غسل واجب دارد ، هرموقع نیت میکند غسل قضاهای جمعه هم کند ، آیا این نیت صحیح است و ثواب غسل جمعه را دارد ؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
قضای غسل جمعه را، شب شنبه یا حداکثر روز شنبه صبح، باید انجام داد.
نمیشود هر روزی که شما[دلتان خواست قضا کنید!] مثلا فرض کنید شما چهارشنبه بخواهید قضای غسل جمعه را انجام بدهید! نه دیگر! وقت شما وقت[درستی] نیست!
[حتّی]قضای آن هم، وقت دارد.
خودش[یعنی اصل وقت غسل جمعه] تا ظهر روز جمعه[است که] وقت غسل جمعه است.
از ظهر تا شب گفتهاند حالا رجاءً به جا بیاورید، یعنی به قصد مافیالذمّه انجام بدهد، دیگر از شب به بعد قضا میشود تا روز شنبه.
همیشه نمیشود، هروقت نمیشود قضایش را انجام داد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
35.5K
❓سؤال
سلام ما ازکجا بفهمیم پدرمون درآمد حلال در میاره؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
تا یقین نکنید که درآمد پدرتان حلال نیست، باید بگویید که حلال است.
اصل این است که درآمد پدرتان حلال است مگر اینکه یقین کنید که از راه حرام درآمد دارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
31.9K
❓سؤال
سلام خدمت حاج آقا محمدی بزرگوار پولی که به عنوان سپرده یکساله در بانک گداشته میشود میگن به عنوان مضاربه هست که در قبال کار با ان سپرده ماهیانه سود از آن دریافت میشود آیا واقعا این سپرده حالت راکد دارد که خمس به ان تعلق بگیرد یا پولی که در خانه راکد بماند خمس دارد؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
فرقی نمیکند؛ چه در خانه باشد چه در بانک باشد، چون میتوانید هر وقت که بخواهید پول را بگیرید، میگیرید سر سال خمس به آن تعلق میگیرد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
426.5K
❓سؤال
سلام و درود.خسته نباشید. در خطبه اول نهجالبلاغه آمده است که: «سر آغاز دین، خداشناسی است؛ و کمال شناخت خدا، باور داشتن او؛ کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست؛ و کمال توحید اخلاص؛ و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است.» می شود در مورد این جملات توضیحی بفرمایند؟ اینکه مهربانی خدا و...مثل مهربانی ما به نزدیکانمان است؟ یا در مورد بخشش؟
❓سؤال
سلام و درود.خسته نباشید. در خطبه اول نهجالبلاغه آمده است که: «سر آغاز دین، خداشناسی است؛ و کمال شناخت خدا، باور داشتن او؛ کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست؛ و کمال توحید اخلاص؛ و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است.» می شود در مورد این جملات توضیحی بفرمایند؟ اینکه مهربانی خدا و...مثل مهربانی ما به نزدیکانمان است؟ یا در مورد بخشش؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
شما مثال را بُردهاید به[سمت] صفات فعل! اگر مثال را به صفات ذات بِبَرید، راحتتر میفهمید.
وقتی ما میگوییم "حَسَن عالِم است"
اینجا سه تا گزاره وجود دارد: حَسَن بودنِ حَسَن
عالِم بودنِ حَسَن
و نسبتِ بین حَسَن و عالِم.
سه تا گزاره اینجا وجود دارد، هرکدام هم مستقل هستند؛
میشود حَسَن باشد ولی عالِم نباشد.
میتواند عالِم باشد، حَسَن نباشد.
و میشود نسبتی بین این دو تا نباشد.
اما درباره خدای متعال اینجوری نیست.
[یعنی وقتی] میگوییم "خدا عالِم است" اینجوری نیست که
یک خدایی وجود داشته باشد،
یک عالِم داشته باشیم
و یک نسبتی بین این دو تا!
نه! خدایی خدا عینِ عالِم بودنِ خداست و عالِم بودنِ خدا عین خداییِ خداست.
اینها یک حقیقت هستند! دو تا نیست! سه تا نیست!
پس تفاوت در این است که صفات ما عین ذات مان نیست، صفات ما از ذات ما جدا است؛ صفات غیر خدا از ذاتش جدا است در حالی که صفات خدا عین ذاتش است.
دو؛ علمی که حَسَن دارد از خودش نیست، چنانکه خودش از خودش نیست! نه ذاتش از خودش است نه صفاتش از خودش است.
اما خدای متعال، هم ذاتش از خودش است که میشود واجب الوجود، هم علمش از خودش است! خدا دیگر علمش را از جایی نگرفته،کسی که به خدا علم نداده! پس علم خدا ذاتی است، علم من و شما و غیر خدا، غیری است، ذاتی نیست.
نکته سوم این که علم خدا عین قدرتش است و قدرت خدا عین علم است.
درمورد غیر خدا اینجوری نیست؛ حَسَن قادر است ولی عالِم نیست.
حَسَن عالِم است اما قادر نیست.
یکی ممکن است پهلوان هم باشد اما [اصطلاحاً] هِر را از بِر تشخیص ندهد! یکی هم میتواند علامه دهر باشد اما نتواند پنج کیلو بار را از زمین بردارد!
[اینجا]این دو تا اینجوری نیست که بگوییم علم عین قدرت است!
اما درمورد خدای متعال اینجوری است، چون وقتی حد برداشته شد، دیگر تعدد هم برداشته میشود.
مطلب بعدی این که همهی صفات فعل خدا به صفات ذات برمیگردند و همانطور که گفتم صفات ذات هم، عین ذات است.
خب این چهار نکتهای که گفتم، تفاوت بین صفات ما و صفات خدا را مشخص میکند و چون صفات ما از ذات ما جدا است اگر بخواهیم به این صفات خدا را توصیف کنیم درواقع خدا را دو تا کردهایم. «شهادة کلّ صفّةٍ غیر موصوف و شهادة کل موصوف غیر صفت» یعنی در مورد ما صفت از موصوف جدا است و اگر بخواهیم خدا را به این صفات وصف کنیم درواقع[خدا را] دو تا کردهایم! یک:صفت. دو:موصوف. درحالی که خدا اینجوری نیست! در خدا صفات و موصوف، هردو، یکی است.
بحث دقیق است، دو سه بار باید گوش کنید تا مطلب روشن بشود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
266.1K
❓سؤال
سلام این حدیث که گفته میشود خداوند ناله و پشیمانی گناهکاران را از تسبیح نیکوکاران بیشتر دوست دارد یعنی چه یعنی گناه کنیم و چون بعد از گناه انسان حالت پشیمانی دارد و ناله میکند این را خدا بیشتر دوست دارد
❓سؤال
سلام این حدیث که گفته میشود خداوند ناله و پشیمانی گناهکاران را از تسبیح نیکوکاران بیشتر دوست دارد یعنی چه یعنی گناه کنیم و چون بعد از گناه انسان حالت پشیمانی دارد و ناله میکند این را خدا بیشتر دوست دارد
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه منظور این است که آن تسبیح نیکوکاران ممکن است به غرور بیندازد و انسان را ساقط کند اما این نالهی پشیمانی گناهکاران دیگر غروری در آن نیست! پس این انسان را بهتر به خدا نزدیک میکند اگر حاصل بشود.
منتها باید توجه کرد که حالا[آیا] ما گناه کنیم تا پشیمان بشویم و ناله کنیم؟ نخیر! چه بسا گناه کنیم و ناله نکنیم و پشیمان هم نشویم.
یک فرمایشی از مولا امیرمؤمنان حضرت علی هست که می فرماید « ما قصد میکنیم که نَمیریم تا توبه کنیم ولی ما توبه نمیکنیم تا بِمیریم»
بیشتر فریاد اهل جهنّم از تسویف است. همین که گفتم[گناه میکنیم تا یک زمانی در آینده] توبه کنیم... کي گفته که انسان حتما بعد از گناه توبه میکند، ناله میکند؟! تازه اگر حالا فرض کنیم که این مطلب هم[درست و در مورد فرد قابل اجرا]باشد!
اگر امر دایر باشد بر این که انسان گناه نکند و یا این که گناه کند و توبه کند کدام بهتر است؟
پاسخ، اولی است؛ گناه نکند بهتر است.
این حرف از حضرت عیسی صلاح الله علی آل نبیّنا رسیده که گناه نکردن بهتر از این است که انسان گناه کند و توبه کند.
شما یک پارچه سفید را در نظر بگیرید، این پارچه سفید آلوده بشود و با قیر و نمیدانم با کثافات چرکین بشود و شسته بشود بهتر است یا این که نه آلوده نشود و همانطور پاک بمانَد؟ خب معلوم است آلوده نشود، خیلی بهتر است چون وقتی که چرکین شد هر چه که[شسته شود] با هر آبی هم که شسته بشود باز هم درصدی از آن کثافت در آن خواهد ماند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💢 پرهیز از گمان مؤمنین
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ.
🔹از گمانهاى مردم با ايمان بپرهيزيد كه خدا حق را بر زبان آنان نهاده است.
📚 حکمت 309 نهج البلاغه
✍️ از توطئه كردن درباره مؤمنان بپرهيزيد زيرا ممكن است آنها از چهره و حركات شما به توطئه هايتان پى ببرند و ترفندها را نقش بر آب كنند و شكست توأم با ذلت نصيبتان گردد.
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 309 نهج البلاغه.mp3
3.25M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 309
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/190436
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از کانال رسمی شبکه جهانی ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ / یه نگاه حلاله؟ 😳
✍️ اینکه گفته میشه نگاه اول حلاله چقدر صحیحه؟✅
.
.
🖥 برنامه #پرسمان_اعتقادی
📅تاریخ برنامه : 1401.7.6
⏰ساعت 22:00 به وقت ایران
🗣با کارشناسی #استاد_محمدی
✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨
🔹velayattv_archive ✨
🆔@velayattv
♦️لینک برنامه کامل در یوتیوب :
🌐https://youtu.be/79quy916QS8
♦️لینک برنامه کامل در آپارات :
🌐https://www.aparat.com/v/XFZ7N
185.3K
❓سؤال
سلام استاد خسته نباشید. میخواستم بدونم وقتی میگن به کسی که نماز نمیخونه ( یعنی نماز رو سبک می شمارد ) نباید کمک کرد .اما وقتی فامیلامون باشه یعنی ما نباید بهش کمک کنیم. .یا غریبه ها چطور بفهمیم که نماز نمیخونن که بهشون کمک نکنیم.
(سؤال کمی خلاصه شده است)
❓سؤال
سلام استاد خسته نباشید. میخواستم بدونم وقتی میگن به کسی که نماز نمیخونه ( یعنی نماز رو سبک می شمارد ) نباید کمک کرد .اما وقتی فامیلامون باشه یعنی ما نباید بهش کمک کنیم. .یا غریبه ها چطور بفهمیم که نماز نمیخونن که بهشون کمک نکنیم.
(سؤال کمی خلاصه شده است)
✅پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نگفتهاند به کسی که نماز نمیخوانَد، چیزی ندهید! گفتهاند کسی که نماز نمیخوانَد با او دوست نشوید. با او ازدواج نکنید، به او زن ندهید، از او زن نگیرید، نمیدانم همسفر نشوید.
اما حالا اگر کسی که قوم و خویش است که دیگر نمیشود انسان بخواهد[ارتباطش را قطع کند] مثلا اگر برادرش نماز نمیخوانَد او را بیاندازد دور؟! نه! این مال موقعی است که انسان میخواهد[با افراد غریبه]ارتباط برقرار کند، کسی که نماز نمیخوانَد با او دوست نشود.
اما[ارتباط با] قوم و خویشی[که صله رحم با آنها واجب است] را که نمیشود قطع کرد، قطع رحم که نمیشود کرد، حتما باید کمکش کرد ولو اینکه نماز هم نمیخوانَد.
بله اگر کمک کردن باعث طغیان و گناه کردنش بشود یعنی کمک شما باعث بشود که طغیان کند، گناه کند، خب آنجا نباید کمکش کرد.
اما اگر کمک شما زمینهی گناهکاری او نمیشود، حتما باید کمکش کنید.
نسبت به غریبهها هم تا شما یقین نکنید که نماز نمیخوانَد، اصل این است که اینها نمازخوان هستند مگر اینکه ثابت بشود که نماز نمیخوانَند. آنوقت هم، نه اینکه حالا شما آنهایی را که با آنها ارتباط داشتهاید[به خاطر نماز با آنها به طور کلّی قطع ارتباط کنید]نه! اگر [فردی هست که میدانید] نماز نمیخوانَد، با او ارتباط[خاص] برقرار نکنید، با او معامله نکنید، به او زن ندهید از او زن نگیرید و الی آخر.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
219.8K
❓سؤال
چرا به پیامبر ابوالقاسم میگویند؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیمبیش
در عرب رسم است که وقتی بچه به دنیا میآید، یک اسم برایش انتخاب میکنند و یک کُنیه و گاهی هم، یک لقب؛ مثلا امام رضا علیه السلام اسمش 'علی' بود، کُنیهاش 'ابوالحسن' بود و لقبش 'رضا' بود که حالا مشهور به "رضا" شد.
کُنیه پیامبر هم، ابوالقاسم بود. البته گاهی این کُنیه با مُسمّی هم میشود؛ یعنی بعدها خدا فرزندی به ایشان میدهد، اسم همان فرزند را همان[کُنیه میگذارند یعنی] مطابق با کُنیه میگذارند.
پیامبر هم فرزندی داشت به نام قاسم، که البته در قبل از بعثت، این فرزندش از دنیا رفت پس پیامبر واقعا ابوالقاسم هم بود، پدر قاسم هم بود، ضمن اینکه اگر قاسم هم نداشت، آن کُنیهی ابوالقاسم را داشت.
چنانکه امام رضا علیه السلام فرزندی به نام ابوالحسن نداشته ولی کُنیهاش ابوالحسن است.
ولی بقیه نه، مثلا فرض کن امام صادق، فرزندی به نام عبدالله داشت که أبا عبدالله به او میگفتند یا مثلا فرض کنید امام حسین علیه السلام همینطور.
و گاهی هم با این که فرزندی هم نداشتند[کُنیه داشتند] مثلا امالبنین دختر خانه هم که بود مُکَنّه بود و به او میگفتند امالبنین که بعدا امالبنین شد؛ خدا چهارتا پسر به او داد و شد امالبنین.
اینها به این شکل انتخاب میشود این کُنیهها.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
66.3K
❓سؤال
ببخشید سوال داشتم میخواستم بدونم وقتی خداوند روح انسان رو توفی میکنه ب اونور اگر اون شخص در این دنیا عقلش در حد خوردنو خوابیدن باشه خدا تو بهشت همینو بهش میده یاا لذت عبادت واقعی رو بهش میچشونه
✅پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه دیگر به اندازهای که خودش، اینجا، عقلش را رشد داده باشد، با تعقل، با تفکّر، با عبادت، با سیر و سلوک و ریاضت، باید همینجا، خودش، عقلش را رشد داده باشد.
وگرنه اگر اینجا خودش سعه وجودی پیدا نکرده باشد، آنجا خیلی نمیتواند کاری انجام بدهد! اینجا باید شروع کند، ادامهاش آنجا خواهد بود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
117.6K
❓سؤال
سلام علیکم وقت بخیر،میخواستم بپرسم هرزمان در اینکه یک موردی برای انسان پیش امد مثلا یک موقعیت یا پیشنهاد برای انسان پیش بیاید و در ظاهر خلاف خواست خدا نباشد، از کجا میتوان مطمئن شد که خواست خدا و ترجیح خدا در چه هست؟ از کجا میتوان فهمید از جانب خداست یا خیر؟ فرض بفرمایید آن امر مورد نیاز شخص می باشد.
(سؤال کمی خلاصه شده است)
✅پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
هیچ برگی از درخت نمیافتد مگر با خواست و ارادۂ خدا! بنابراین نمیشود گفت که تقسیم کنیم بگوییم این کارها خلاف ارادۂ خدا بوده، این کارها[ خلاف ارادۂ خدا نبوده] مگر آن کارهایی که انسان با سوء اختیار خودش انجام میدهد و خلافِ بَیِّنِ شرع است.
پس راه تشخیصاش چه هست؟ اگر کاری خلاف شرع نبود و خلاف عقل نبود، قطعا خواست خدا هم همراهش هست؛ یعنی خلاف خواست خدا نیست.
اما اگر خلاف شرع بود، تشریعا خلاف خواست خدا است و باز تکوینا هم مطابق خواست خدا است.
اگر مطابق عقل نبود ، خب آن را خدا نخواسته.
پس معیار این است که آن کاری که میخواهیم انجام بدهیم. انتخاب خلاف عقل و شرع نباشد که اگر نباشد، خواست تشریعی خدا هم همان است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
223.9K
❓سؤال
باسلام خدمت استاد محمدی عزیز
ملاک طولانی بودن یا کوتاهی عمر چیست؟ چرا بعضی ها با وجود ستمگر بودنشان عمر طولانی دارن؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
چون علل و عوامل طولانی شدن عمر، متعدد است.
بعضیهایش علل و عوامل مادّی است؛ مثلا عاملِ فرض کن ژنتیک یا غذا یا ورزش یا پرهیز یا چیزهایی از این قبیل. خب اینها باعث طول عمر میشود باعث سلامت میشود.
دو؛ عوامل معنوی مثل مثلا صله رحم. ممکن است آدم بدی هم باشد ولی نسبت به اَرحامش صله داشته باشد.
بخشش، به طور کلّی. بخشندگی و جود، اینها باعث طول عمر میشود.
یا مثلا فرض بفرمایید که احسان به پدر و مادر باعث طول عمر میشود.
به طور کلّی احسان؛ امام صادق فرمودند «مَن یَعیشُ بالاحسان اکثر مَن یعیشُ بالاعمال» کسانی که به سبب احسان زندگی میکنند، بیشتر هستند از کسانی که از عمرشان استفاده میکنند.
عوامل معنوی فراوانی وجود دارد که ممکن است در آنها بعضی از این عوامل باشد و باعث طول عمر بشود.
ضمن اینکه اینجوری هم نیست که بگوییم همیشه طول عمر به نفع انسان است و عمر کوتاه به ضرر انسان است.
خب ما امام ۲۵ساله هم داشتهایم و اکثر امامان ما، عمرشان کوتاه بوده. پیامبران هم همینطور. از آنطرف پیامبرانی با عمر طولانی هم داشتهایم.
خودِ طول عمر به تنهایی، نه معیار سعادت و خوشبختی است نه معیار بدی و بدبختی.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
192.6K
❓سؤال
سلام سوال بنده: درسته که میگویند ما قبلا هم در این دنیا بوده ایم و برای همین است که گاهی برخی اتفاقات برای ما آشنا به نظر میآید و اگر نه اینکه چه دلیلی دارد که برخی اتفاقات برای ما آشنا هستند؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه این حرف، همان تناسخ است. تناسخ باطل است. هم عقلاً باطل است هم نقلاً باطل است. امام رضا علیه السلام فرمود « مَن قال بالتناسخ فهو کافر بالله العظیم» هر کسی به تناسخ قائل باشد به خدای بزرگ کافر شده، معاد را انکار میکند، پیامبر را انکار میکند، نه این حرف غلط است.
اما این که ما چرا گاهی چنین احساسی داریم؟ یکوقت ممکن است در عالَم رؤیا انسان اینها را جایی دیده باشد، مخصوصا در دوران کودکی فرض کن در شش ماهگی خوابی دیده که دقیقا همانجا همان حرکات و همان صحنهها را دیده و این در ذهنش بایگانی شده و حالا که دوباره میبیند یادآوری میشود و تذکار میشود که بله من قبلا این صحنه را دیده بودم.
و گاهی ممکن است که در دوران کودکی آنجا رفته باشد و دیده باشد و در ذهنش بایگانی شده باشد و دیگر به او هم نگفتهاند که "ما در دوران کودکی تو، موقعی که مثلا پنج ماهه بودی، فلان جا رفتیم و فلان صحنهها را دیدی."
و گاهی هم خود روح[چیزهایی را تجربه میکند]،[در رابطه با] ارواح در روایات داریم که «ان الارواح جنود المجنّدة» ارواح، سپاهیان به صف کشیدهای هستند که در عالَم ارواح با هم ملاقات میکنند.
گاهی روح میرود عقب تر، میرود جلوتر، میرود جاهایی که انسان نرفته و بعدها که میرود میبیند که برای نفسش تازگی ندارد!
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇
279.4K
❓سؤال
سلام ودرود، مگرنمیگیم درپذیرش دین هیچ اجباری نیست؟ وقتی در ایران(کشورمسلمان) متولد میشویم و در شناسنامه مهر اسلام میزنن وبه اختیاراسلام رانپذیرفته، ازان طرف هم میگوییم عمل به قوانین اسلام واجبه چرا چون لااکراه فی الدین برای زمانیست که هنوزدین اسلام را اختیارنکرده ولی اگراسلام راپذیرفتید دیگر مشروط به رعایت تمام قوانین اسلام هستید. تکلیف چیست؟
❓سؤال
سلام ودرود، مگرنمیگیم درپذیرش دین هیچ اجباری نیست؟ وقتی در ایران(کشورمسلمان) متولد میشویم و در شناسنامه مهر اسلام میزنن وبه اختیاراسلام رانپذیرفته، ازان طرف هم میگوییم عمل به قوانین اسلام واجبه چرا چون لااکراه فی الدین برای زمانیست که هنوزدین اسلام را اختیارنکرده ولی اگراسلام راپذیرفتید دیگر مشروط به رعایت تمام قوانین اسلام هستید. تکلیف چیست؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این که انسان وقتی متولد میشود، از لحاظ دین و دیانت و از لحاظ فقهی تابع پدر و مادرش است؛ این حرف درستی است. یا تابع یکی از والدینش است که حالا
اگر آنها مسلمان باشند، اینها[یعنی فرزندان] هم حکمشان حکم اسلام است یعنی اگر در همان کودکی بمیرد او را در قبرستان مسلمانها دفن میکنند، نجس نیست، [ اگر] کسی بخواهد با رطوبت به او دست بزند نجس نیست چون از لحاظ فقهی مسلمان حساب میشود.
اما اگر بخواهد[ آگاهانه] مسلمان بشود، وقتی که به حدّ بلوغ رسید باید اسلام را انتخاب کند؛ باید با تحقیق و با مطالعه و با تفکّر، اسلام را انتخاب کند وگرنه مسلمان نیست! ما اسلام شناسنامه ای و اسلام موروثی نداریم که!
اما اینکه حالا الان مسلمان هست یا مسلمان نیست [در هر صورت] باید قوانین جامعۂ اسلامی را مراعات کند، مگر در کشورهای غیر اسلامی اینطوری نیست؟!
مسلمان هم که نباشد! [حالا] مسیحی هم که باشد باید قوانین را رعایت کند!
در کشورهای اسلامی حجاب جزو قوانین حساب میشود، قانون جامعه حساب میشود کسی مراعات نکرد درواقع قانون را زیر پا گذاشته.
شراب نخوردن در بیرون از خانهها[باید رعایت شود] در داخل خانه هر غلطی میخواهد بکند اشکالی ندارد! بیرون[ از خانه، در حالی که] شراب خورده باشد بیاید، شلاق دارد.
مسیحیها به غلط میگویند که شراب اصلا حرام نیست. اما اگر کسی که در جامعه اسلامی زندگی میکند اگر این کار را کند حتما مجازات میشود.
پس اجرای قانون یک حرف است و پذیرش دین، که یک امر اعتقادی است، حرف دیگری است.
دین، یک امر قلبی است. اکراه بردار هم نیست، نمیشود هم کسی را بخواهیم که به زور عقایدش را عوض کند، دین اکراه بردار نیست، این جای خودش کاملا درست است!
این «لا اکراه فی الدین» "خبر" است نه "انشا"!
نمی گوید "این کار را نکنید"
میگوید " نمیتوانید این کار را بکنید".
دین اکراه بردار نیست. این جای خودش کاملا درست اما قانون یعنی اکراه!
هیچ جامعهای هم بی قانون نیست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
144.2K
❓سؤال
سوالی ذهنم را به شدت مشغول کرده اگر لطف کنید پاسخ دهید ممنوندارتان خواهم بود🙏🙏🙏آیا این جمله واقعا از کلام امیرالمؤمنین علیه السلام صادر شده؟ منبع آن را میشود بگویید؟
« مراقب افکارت باش که گفتارت می شود، مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود، مراقب رفتارت باش که عادت می شود، مراقب عادتت باش که شخصیت می شود
مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود»
(سؤال کمیمرتب وخلاصه شده است)
✅پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
چنین مطلبی را من از امیرالمؤمنین جایی ندیدهام؛ خودتان باید بگردید، من ندیدهام.
در نهجالبلاغه قطعاً نیست.
در قرآن هم ما ندیدهایم، من ندیدهام چنین مطلبی را.
مطلب دوم اینکه، این مطلب، کلّیّت هم ندارد؛ غالباً اینجوری هست امّا همیشه اینجوری نیست که انسان هر حرفی گفت، گفتار میشود! خیلیها چیزی میگویند که عمل نمیکنند! خب قرآن میفرماید «لِما تقولون ما لا تفعلون» چرا چیزی را که انجام نمیدهید میگویید!
خیلیها میگویند، شعار میدهند ولی عمل نمیکنند، هر عملی اینجوری نیست که بخواهد به رفتار تبدیل شود، هر گفتاری هم اینجوری نیست که بخواهد به رفتار تبدیل بشود.
پس خیلی فکرها هستند که در مرحله فکر باقی میمانند به گفته تبدیل نمیشوند، خیلی از گفتهها هستند که در مرحله گفتن باقی میمانند به رفتار تبدیل نمیشوند، خیلی رفتارها هستند که عادت نمیشوند و خیلی از عادتها هست که در شخصیت انسان تأثیر ندارد.
اینها کلّیت ندارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooled
💢 اعتماد به خدا، لازمۀ ایمان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 لا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ، حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ، أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه.
🔹ايمان عبد صادق نيست مگر اينكه اعتمادش به آنچه نزد خداست از آنچه در دست خود دارد بيشتر باشد.
📚 حکمت 310 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 310 نهج البلاغه.mp3
4.18M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 310
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/190426
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
اصول کافی ۱۱-۷-۱۴۰۱.m4a
13.36M
#مسجد_باقریه.
شرح اصول کافی جلد یک
باب حدوث العالم، ص ۱۰۰، ح ۳
● امام رضا علیه السلام و زندیق
● اگر خدایی نباشد ...
● و اگر حرف ما درست باشد ...
● خدا چیست و کجاست؟
● خدا نیست چون با حواس درک نمیشود!
● خدا از چه زمانی بوده؟
● دلیل وجود خدا چیست؟
● نشانههای آفاقی و انفسی
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐