eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
11هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
233 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سؤال سلام من آدم معتقد و مذهبی هستم ولی مدتیه در مورد دچار شبهه شدم،فکر میکنم دعا هیچ فایده و اثری نداره... تقدیر و از قبل مقدر شده ... مثلا وقتی مقدر شده انسانی در زمان مشخص فوت کنه حالا هرچی من برای شفای اون آدم دعا کنم بازم میمیره گوشم پره از حرفایی که میگن مصلحت خداست... مگه خدا نمیتونه مصلحتش رو به خواست بنده اش تغییر بده؟ واگه تغییر نمیده پس برای چی دعا کنیم... مغزم داره سوت میکشه از بس به این چیزا فکر کردم اگه میتونید کمکم کنید لطفا (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم مقدّری از پیش تعیین نشده، خود انسان به دست خودش و سرنوشتش را رقم می‌زند؛ یکی از آن علل و عواملی هم که سرنوشت را عوض می‌کند دعا است. پیامبر فرمودند «الدّعاُ يَرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً» دعا، قضایی را که محکم محکم شده را رد می‌کند و عوض می‌کند. بنابراین اشتباه شما این است که: یک؛ همه چیز از قبل نوشته شده و دیگر ما دست بسته‌ایم! و دو؛ دعا هم تأثیری ندارد چون مقدّر جبری است! نخیر! دعا، خودش از مظاهر قضا و قدَر خداست، یعنی با دعا قضا و قَدَر عوض می‌شود. مطلب بعدی شما خیال کرده‌اید که دعا خاصیتش فقط همان حاجتی است که انسان می‌خواهد! در حالی که ده‌ها خاصیت دارد، بلاها را دفع می‌کند و بهتر از آنچه را که انسان می‌خواهد، خدا برایش مقدر می‌کند. خود دعا، از بهترین عبادت است؛ در روایت داریم که «الدّعا افضل العبادة» «الدعا مخ العبادة» خود بهترین عبادت است، انسان وقتی دعا می‌کند بهترین عبادت را دارد انجام می‌دهد. وقتی می‌رود آن طرف و نتیجه دعایی که مستجاب نشده را می‌بیند آرزو می‌کند ای کاش هیچ‌کدام از دعاهایش مستجاب نمی‌شد که همه می‌افتاد آنطرف! و خواص خیلی زیاد دیگری... اشتباه شما این است که خیال کرده‌اید که نتیجه‌ی دعا، همان حاجت حقیری است که انسان می‌خواهد! نه آن که ارزشی ندارد. مطلب بعدی؛ این‌که می‌گویند "مصلحت خدا..." نه! "مصلحت بنده نیست" نه این‌که مصلحت خدا نباشد! مصلحت بنده نیست. این هم که خدا [اگر قرار باشد] مصلحت را هم درست کند، باید همه‌ی عادتها را به هم بزند! مثلا اگر این مطلب به او داده شود... مثل این می‌مانَد که بخواهد یک آتشی به بدنش وارد شود... بعد شما بگویید خب آتش نسوزانَد! خب آتش کارش سوزاندن است و اگر بخواهد همینجوری عادتها به هم بریزد که دنیا دنیا نیست و دیگر زندگی نمی‌شود کرد! آن وقت خدا باید مرتب معجزه کند! به طور طبیعی اگر این حاجت داده بشود او بدبخت می‌شود... بگوییم خب خدا کاری کند که بدبخت نشود یعنی عادتها را همه را به هم بریزد و علل و اسباب را همه را از کار بیندازد! یعنی همه را معجزه کند خدا! آن‌وقت دیگر نمی‌شود زندگی کرد اشتباهات شما زیاد بود در این چند جمله‌ای که گفتید حالا من بعضی‌هایش را تصحیح کردم، بعضی‌هایش ماند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
263.1K
❓سؤال السلام علیکم و الرحمه الله و البرکاته . عرض سلام و درود دارم به حاج آقای محمدی شاهرودی. ۱- محال عقلی چیست ؟ ۲- محال عادی چیست ؟ ۳- فرق محال عادی با عقلی چیست ؟
❓سؤال عرض سلام و درود دارم به حاج آقای محمدی شاهرودی. ۱- محال عقلی چیست ؟ ۲- محال عادی چیست ؟ ۳- فرق محال عادی با عقلی چیست ؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم سه نوع محال وجود دارد: محال عادّی... یعنی عادتاً این کار امکان ندارد. مثلا فرض کنید که بدون پدر و مادر، بچه‌ای متولد بشود یا فرض کنید که از کوه یک شتر بیاید بیرون یا اینکه مثلا عصا اژدها بشود؛ این را به آن می‌گویند که این می‌شود خرق محال عادی. عادتاً یک چوب بخواهد اژدها بشود باید چند میلیارد سال طول بکشد که آن سلّولها تبدیل به اژدها بشود، اگر یکباره شد اژدها، این، عادتاً محال است. همه‌ی معجزات و کرامت‌ها، این‌ها، خرق محال عادی است. محال عقلی آنجایی است که معلول بخواهد بدون علت باشد! این هم عقلا محال است، چون اگر بخواهیم ما این اصل را که از بدیهیات عقل است کنار بگذاریم دیگر هیچ سنگی روی سنگ بند نمی‌شود! علمی باقی نمی‌مانَد! آن وقت هرچیزی می‌تواند نتیجه‌ی هرچیزی باشد! در این صورت اگر به ما گفتند که مثلا فرض کنید که زردآلو شتر زائیده باید بگوییم بله درست است از زردآلو شتر متولد می‌شود! خب این را هیچ‌کس قبول نمی‌کند، ضمن این که اگر بخواهیم اصل علّیت را قبول کنیم باز نیاز به اصل علّیت داریم. پس یعنی اینکه انسان اصل علیت را زیر پا بگذارد. یعنی کاری کنیم که اجتماع نقیضین از این به وجود بیاید. مثلا فرض کنید خدا بخواهد یک خدای دیگری خلق کند! آن خدا، باید خدا باشد... چون فرض این است که خدا خلق کند... باید خدا نباشد چون مخلوق است! پس[در عین حال که] باید خدا باشد، باید خدا نباشد! این می‌شود محال ذاتی. پس سه نوع محال وجود دارد که هر سه را گفتم و با مثال برایتان توضیح دادم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
23-400326.mp3
8.39M
رادیو معارف بیست و سه ■ شبهات بحث ولایت فقیه ● در انتخاب ولی فقیه دور پدید می‌آید ● دور فقط در علت‌های حقیقی باطل است 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
🔅 رهبرانقلاب: وارد ماه شعبان شديم؛ فصل مناجات با خدای متعال 🌙 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌷اعمال مشترک
Shaban 1444.pdf
321.2K
جدول مراقبه ماه شعبان
💢 حسرت به خاطر ترک انفاق 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ. 🔹بزرگترين حسرت ‏ها در قيامت حسرت كسى است كه ثروتى را از راه حرام به ‏دست آورده است. 📚 حکمت 429 نهج البلاغه 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 429 نهج‌البلاغه.mp3
1.31M
💠 شرح 🔸 حکمت 429 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/191815 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
70.5K
سلام حاج آقا گفتند روز هفتم تولد فرزند کنیم همسرم می خواهد ان شاالله همون روز اول عقیقه کند می شود ؟ واینکه خونه ما آپارتمانه امکانش نیست جلو بچه عقیقه بشه میشه گوسقند زنده رو بدیم به مرکز خیره ای مرجع تقلید خانواده ما مقام معظم رهبری است