eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
182 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
357.8K
❓سؤال سلام من آدم معتقد و مذهبی هستم ولی مدتیه در مورد دعا کردن دچار شبهه شدم،فکر میکنم دعا هیچ فایده و اثری نداره... تقدیر و سرنوشت از قبل مقدر شده ... مثلا وقتی مقدر شده انسانی در زمان مشخص فوت کنه حالا هرچی من برای شفای اون آدم دعا کنم بازم میمیره گوشم پره از حرفایی که میگن مصلحت خداست... مگه خدا نمیتونه مصلحتش رو به خواست بنده اش تغییر بده؟ واگه تغییر نمیده پس برای چی دعا کنیم... مغزم داره سوت میکشه از بس به این چیزا فکر کردم اگه میتونید کمکم کنید لطفا (سؤال خلاصه شده است) ✅
❓سؤال سلام من آدم معتقد و مذهبی هستم ولی مدتیه در مورد دچار شبهه شدم،فکر میکنم دعا هیچ فایده و اثری نداره... تقدیر و از قبل مقدر شده ... مثلا وقتی مقدر شده انسانی در زمان مشخص فوت کنه حالا هرچی من برای شفای اون آدم دعا کنم بازم میمیره گوشم پره از حرفایی که میگن مصلحت خداست... مگه خدا نمیتونه مصلحتش رو به خواست بنده اش تغییر بده؟ واگه تغییر نمیده پس برای چی دعا کنیم... مغزم داره سوت میکشه از بس به این چیزا فکر کردم اگه میتونید کمکم کنید لطفا (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم مقدّری از پیش تعیین نشده، خود انسان به دست خودش و سرنوشتش را رقم می‌زند؛ یکی از آن علل و عواملی هم که سرنوشت را عوض می‌کند دعا است. پیامبر فرمودند «الدّعاُ يَرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً» دعا، قضایی را که محکم محکم شده را رد می‌کند و عوض می‌کند. بنابراین اشتباه شما این است که: یک؛ همه چیز از قبل نوشته شده و دیگر ما دست بسته‌ایم! و دو؛ دعا هم تأثیری ندارد چون مقدّر جبری است! نخیر! دعا، خودش از مظاهر قضا و قدَر خداست، یعنی با دعا قضا و قَدَر عوض می‌شود. مطلب بعدی شما خیال کرده‌اید که دعا خاصیتش فقط همان حاجتی است که انسان می‌خواهد! در حالی که ده‌ها خاصیت دارد، بلاها را دفع می‌کند و بهتر از آنچه را که انسان می‌خواهد، خدا برایش مقدر می‌کند. خود دعا، از بهترین عبادت است؛ در روایت داریم که «الدّعا افضل العبادة» «الدعا مخ العبادة» خود بهترین عبادت است، انسان وقتی دعا می‌کند بهترین عبادت را دارد انجام می‌دهد. وقتی می‌رود آن طرف و نتیجه دعایی که مستجاب نشده را می‌بیند آرزو می‌کند ای کاش هیچ‌کدام از دعاهایش مستجاب نمی‌شد که همه می‌افتاد آنطرف! و خواص خیلی زیاد دیگری... اشتباه شما این است که خیال کرده‌اید که نتیجه‌ی دعا، همان حاجت حقیری است که انسان می‌خواهد! نه آن که ارزشی ندارد. مطلب بعدی؛ این‌که می‌گویند "مصلحت خدا..." نه! "مصلحت بنده نیست" نه این‌که مصلحت خدا نباشد! مصلحت بنده نیست. این هم که خدا [اگر قرار باشد] مصلحت را هم درست کند، باید همه‌ی عادتها را به هم بزند! مثلا اگر این مطلب به او داده شود... مثل این می‌مانَد که بخواهد یک آتشی به بدنش وارد شود... بعد شما بگویید خب آتش نسوزانَد! خب آتش کارش سوزاندن است و اگر بخواهد همینجوری عادتها به هم بریزد که دنیا دنیا نیست و دیگر زندگی نمی‌شود کرد! آن وقت خدا باید مرتب معجزه کند! به طور طبیعی اگر این حاجت داده بشود او بدبخت می‌شود... بگوییم خب خدا کاری کند که بدبخت نشود یعنی عادتها را همه را به هم بریزد و علل و اسباب را همه را از کار بیندازد! یعنی همه را معجزه کند خدا! آن‌وقت دیگر نمی‌شود زندگی کرد اشتباهات شما زیاد بود در این چند جمله‌ای که گفتید حالا من بعضی‌هایش را تصحیح کردم، بعضی‌هایش ماند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
263.1K
❓سؤال السلام علیکم و الرحمه الله و البرکاته . عرض سلام و درود دارم به حاج آقای محمدی شاهرودی. ۱- محال عقلی چیست ؟ ۲- محال عادی چیست ؟ ۳- فرق محال عادی با عقلی چیست ؟
❓سؤال عرض سلام و درود دارم به حاج آقای محمدی شاهرودی. ۱- محال عقلی چیست ؟ ۲- محال عادی چیست ؟ ۳- فرق محال عادی با عقلی چیست ؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم سه نوع محال وجود دارد: محال عادّی... یعنی عادتاً این کار امکان ندارد. مثلا فرض کنید که بدون پدر و مادر، بچه‌ای متولد بشود یا فرض کنید که از کوه یک شتر بیاید بیرون یا اینکه مثلا عصا اژدها بشود؛ این را به آن می‌گویند که این می‌شود خرق محال عادی. عادتاً یک چوب بخواهد اژدها بشود باید چند میلیارد سال طول بکشد که آن سلّولها تبدیل به اژدها بشود، اگر یکباره شد اژدها، این، عادتاً محال است. همه‌ی معجزات و کرامت‌ها، این‌ها، خرق محال عادی است. محال عقلی آنجایی است که معلول بخواهد بدون علت باشد! این هم عقلا محال است، چون اگر بخواهیم ما این اصل را که از بدیهیات عقل است کنار بگذاریم دیگر هیچ سنگی روی سنگ بند نمی‌شود! علمی باقی نمی‌مانَد! آن وقت هرچیزی می‌تواند نتیجه‌ی هرچیزی باشد! در این صورت اگر به ما گفتند که مثلا فرض کنید که زردآلو شتر زائیده باید بگوییم بله درست است از زردآلو شتر متولد می‌شود! خب این را هیچ‌کس قبول نمی‌کند، ضمن این که اگر بخواهیم اصل علّیت را قبول کنیم باز نیاز به اصل علّیت داریم. پس یعنی اینکه انسان اصل علیت را زیر پا بگذارد. یعنی کاری کنیم که اجتماع نقیضین از این به وجود بیاید. مثلا فرض کنید خدا بخواهد یک خدای دیگری خلق کند! آن خدا، باید خدا باشد... چون فرض این است که خدا خلق کند... باید خدا نباشد چون مخلوق است! پس[در عین حال که] باید خدا باشد، باید خدا نباشد! این می‌شود محال ذاتی. پس سه نوع محال وجود دارد که هر سه را گفتم و با مثال برایتان توضیح دادم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
23-400326.mp3
8.39M
رادیو معارف بیست و سه ■ شبهات بحث ولایت فقیه ● در انتخاب ولی فقیه دور پدید می‌آید ● دور فقط در علت‌های حقیقی باطل است 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
🔅 رهبرانقلاب: وارد ماه شعبان شديم؛ فصل مناجات با خدای متعال 🌙 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌷اعمال مشترک
Shaban 1444.pdf
321.2K
جدول مراقبه ماه شعبان
💢 حسرت به خاطر ترک انفاق 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ. 🔹بزرگترين حسرت ‏ها در قيامت حسرت كسى است كه ثروتى را از راه حرام به ‏دست آورده است. 📚 حکمت 429 نهج البلاغه 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 429 نهج‌البلاغه.mp3
1.31M
💠 شرح 🔸 حکمت 429 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/191815 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
70.5K
سلام حاج آقا گفتند روز هفتم تولد فرزند کنیم همسرم می خواهد ان شاالله همون روز اول عقیقه کند می شود ؟ واینکه خونه ما آپارتمانه امکانش نیست جلو بچه عقیقه بشه میشه گوسقند زنده رو بدیم به مرکز خیره ای مرجع تقلید خانواده ما مقام معظم رهبری است
106.7K
سلام علیکم به کسانی که به حقانیت خداوند متعال شک می‌کنند باید چه پاسخی بدهیم تا کاملا شکشان برطرف بشود؟
71.3K
سوال_ طلبه ای هستم۱۹ ساله و پایه چهار وپنج. خانوادم میگن ازدواج کن و من خودمم نیاز دارم به ازدواج واقعا،ولی بنده هنوز درس میخونم و شغل و درآمد خاصی ندارم خیلی میترسم،چیکار کنم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨چرا پیامبر(ص) تعدد زوجات داشتند⁉️ .. 👈بقیه کلیپهای تقطیع شده برنامه‌ها در کانال آرشیو سروش و تلگرام به ادرس @velayattv_archive👌 💠 لینک مشاهده این برنامه هم طبق تاریخ پخش در کانال هست .📺 ⭕️ 🎙استاد : 1401.11.21 . ☑️ برای پیوستن به کانال روی لینک بزن👇 🔰 @velayattv حتماعضو شو وکانال مارومعرفی کن🙏🏻👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
354.3K
❓سؤال سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگ اینکه گفته میشه تمامی پیامبران در سر زمین خاورمیانه یا اطراف آن فرستاده شده اند و جاهای دیگر دنیا آیا پیامبر لازم نداشته؟ دومین اینکه پیامبران صاحب کتاب تمامی آنها زبان های که صحبت میکردند عربی بوده یا خیر؟ این نکته هم درسته که ما 124 هزار پیامبر داشته ایم و نمیدانیم که همه آنها کجا بوده اند
❓سؤال سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگ اینکه گفته میشه تمامی پیامبران در سر زمین یا اطراف آن فرستاده شده اند و جاهای دیگر دنیا آیا پیامبر لازم نداشته؟ دومین اینکه پیامبران صاحب کتاب تمامی آنها زبان های که صحبت میکردند عربی بوده یا خیر؟ این نکته هم درسته که ما هزار پیامبر داشته ایم و نمیدانیم که همه آنها کجا بوده اند ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم بله در روایات داریم که صد و بیست و چهار هزار پیامبر خدا فرستاده که اسم بیست و هفت تای آن‌ها در قرآن آمده، ده‌ تا هم در روایات، که می‌شود سی و هفت تا. ۳۷تا تا ۱۲۴هزارتا خیلی فاصله دارد! هیچ بعید نیست که در جاهای دیگر هم بوده‌اند! چنان که در روایات داریم که در آفریقا خداوند از خودشان، پیامبری مبعوث کرد و آن پیامبر را سوزاندند و به شهادت رساندند یا در غرب آسیا و در شرق آسیا باز ما پیامبرانی داشتیم. مطلب بعدی اینکه خب آدم و حوا در همین غرب آسیا[بوده‌اند] یعنی آدم بر صفا و حوا هم بر مروه هبوط کردند، بعد هم در عرفات همدیگر را شناختند بعد هم نسلشان در همینجا تکثیر شد یعنی اولین تمدن‌های بشری اینجا شکل گرفته است؛ شما تاریخ تمدن ها را بخوانید در تاریخ تمدن ویل دورانت خواهید دید که در اولین تاریخ تمدنهای بشر، اولین نقطه‌ای که بشر زندگی می‌کرده اینجا بوده است. خب پیامبران هم برای مردم می‌آمدند نه برای جزیره و برای عرض کنم دریا و صحرا ! وقتی انسان‌ها اینجا بوده‌اند خب باید پیامبران هم اینجا می‌آمدند! مطلب بعدی اینکه خب آن نقاطی که مثلا فرض کن در آمریکا و جاهای دیگر...[فردی از] این‌ها بعدها که مثلا خیال می‌کرده هند شرقی می‌رود سر از آمریکا درآورده است! رفتند آنجا مستقر شدند ضمن اینکه دین داشتند، همان بومی‌هایی هم که آن‌جا بودند بدون مکتب و بدون آیین نبودند. مطلب بعدی اینکه وقتی بنا است پیامبری بیاید خب پیامبران جایی می‌روند که مردم بیشتری باشند! اگر امر دایر باشد بین اینکه خدا پیغمبری بفرستد [درحالی که] یکجا صد نفر زندگی می‌کنند و یکجا دونفر... خب برای آن صدنفر می‌فرستد! مطلب بعدی اینکه چون قرآن و روایات ما کارش تربیت است، برای تربیت پیامبرانی را مثال زده و در موردشان صحبت کرده که همین دور و برها بوده، آثارشان هم هنوز موجود بوده... مثلا می‌گوید قوم عاد چنین کردند با پیغمبرشان هود... بعد هم نشان می‌دهد آثارش رو یا قوم ثمود با پیامبرشان که صالح باشد[چه کردند]؛ این‌گونه مردم بهتر تربیت می‌شوند تا اینکه بخواهند از مثلا چین صحبت کند که اصلا مردم خبر نداشتند چین کجا هست و چی هست یا مثلا جاهایی که مردم اصلا خبر نداشتند! پس آن هدف تربیتی قرآن اقتضا می‌کرد که پیامبرانی که در همین دور و بر خود مردم بودند را[مثال بزند و] ماجرایشان را نقل کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
133.6K
❓ سؤال سلام استاد، آیت الله مجتهدی تهرانی در سخنرانی فرمودند که ۳ دسته اند. ملائک. انسان. حیوان خواستم بپرسم پس چی؟ و اینکه فرمودند ملائک شهوت ندارند. عقل و روحانیت محض اند روحانیت محض یعنی چی؟ فرق روحانیت با عقل چیه؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم اینجا منظور از موجودات، مطلق موجودات نیست بلکه آنهایی که به انسان مربوط می‌شوند، این‌ها سه دسته می‌شوند: که عقل محض هستند حیوانات که شهوت محض هستند انسان که مرکب از عقل و شهوت است. حالا اگر انسانی عقلش بر شهوتش غلبه کند، مقامش از فرشته‌ها می‌رود بالاتر؛ چون با توجه به اینکه فرشته‌ها شهوت ندارند[علی القاعده] تابع عقل هستند ولی انسان با داشتن شهوت، تابع عقل شده! [بنابراین] مقامش از فرشته‌ها می‌رود بالاتر. و اگر تابع شهوت بشود از حیوانات می‌آید پایین‌تر؛ چون حیوانات عقل ندارد و[علی‌القاعده] تابع شهوت هستند اما انسان با وجود عقل، تابع شهوت شده است! حدیث این است! فقط در مقایسه با اینکه انسان چه تفاوتی با حیوان و فرشتگان دارد و إلّا [از انواع دیگر] موجودات خب جمادات هم هستند، نباتات هم هستند، مجردات هم هستند و اقسام دیگری از موجودات که هستند در این تقسیم‌بندی ولی منظور نظر نیستند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
68.3K
❓ سؤال سلام وعرض ادب.اینکه می گویند فلان کاررانکنید، توزندگیمون داره ،یعنی چه؟ مثلا می گویند،قسم نخورید حتی اگه راست باشه،چون قسم راست خوردن هم، اثروضعی داره... میشه لطف کنیدبفرمائیداثروضعی یعنی چه؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم اثر وضعی یعنی اثری که رابطه‌ی تکوینی دارد با آن مؤثر؛ یعنی مثلا فرض کنید اگر کسی شراب بخورد عقلش اثرش می‌پَّرد، این زوال عقلی را می‌گویند اثر وضعی شرب خمر یا این ممکن است باعث بشود که بچه‌هایی که از این آدم متولد می‌شوند بچه‌های عقب‌مانده ذهنی باشند، به آن عقب‌ماندگی ذهنی آن بچه‌ها می‌گویند اثر وضعی. موردی که شما گفتید اثر وضعی ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
91.9K
سلام علیکم خواستم بگیرم، در هنگام سحر یک قرصم را زمانی خوردم که تلوزیون گفت اذان صبح به افق شهر قم، اما معمولا همان طور که میدانید به فاصله این نوشته در تلوزیون تا الله اکبر موذن ، سه یا چهار ثانیه میگوید سبحان الله و الحمد لله و لااله الا الله و... بعدش میگه الله اکبر، در این فاصله و همزمان با موذن ، قبل از الله اکبر و بعد از نوشته شدن اذان صبح به افق شهر قم قرص و آب خوردم، ظاهرا زمان اذان شده بود اما موذن همانطور که گفتم الله اکبر نگفت، حکم روزه قضا چی میشه؟
76.3K
فقط یه مرتبه از کسی شنیدم که امام خمینی از بین وظهر وعصر ومغرب وعشا منع کرده بود ایا درسته یا نه اگر درسته چرا؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا