eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
228 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
149.8K
❓سؤال: سلام علیکم استاد عزیز این همه آدم از هزاران سال پیش مردن الان هستند و بعد خواهندبود که میمیرن +فرشتگان و...؛ اینها چطور بعد صور اول در برزخ و در قیامت و بعدش؛ جا می‌شوند؟ اگر بگویید اون جسم مادی به این معنای این دنیاییش اونجا مطرح نیست تا اینگونه مکان را اشغال کند؛ دلیل کافی ای نیست. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اوّلا که عالَم برزخ نسبت به دنیا، مثل یک بیابان بسیار بزرگ است نسبت به یک حلقۂ کوچک که در آن افتاده باشد؛ یعنی دنیا می شود آن حلقۂ کوچک و برزخ می شود آن بیابان بسیار بزرگ. یا یک هندوانه بسیار بزرگ است که یک دانه ارزن داخلش قرار گرفته باشد. آن ارزن می شود دنیا با همۂ طول و عرضش[یعنی درواقع زمین]با همۂ ستاره هایش. و[اینکه]خودِ زمین ما، چقدر جا دارد؟ چقدر از زمین اشغال شده؟ صحراها، بیابان ها و درّه ها و کوه ها و دشت ها و جنگل ها؛ خب زمین تازه یک کرۂ کوچکی است از منظومه شمسی، منظومه شمسی یکی از میلیاردها منظومه و هر منظومه هم باز برای خودش[جهانی دارد] تازه همۂ دنیا را که شما در نظر بگیرید، نسبت به برزخ، همان که گفتم، می شود. بنابراین شما نگران جا[یعنی وسعتِ مکانی]نباشید. بعد هم[فکر میکنیدآیا]خدا نمی تواند توسعه اش بدهد؟ نمی تواند بزرگش کند؟ 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
۲۵ رمضان المبارک ۷-۲-۱۴۰۱.m4a
6.56M
● شرح حدیث معراج 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
219.6K
مخاطب کانال: سلام علیکم ما معتقد هستیم که مشرک اهل اتش هست ودرست هم همینه ولی میبینیم که در برنامه زندگی پس از زندگی افرادی مسیحی هستن که تجربه گر هستن ولی چه زیبا تجربه کرده که افراد شیعه هر چه دیدیم اکثر ا در ناراحتی وسختی بودن خواستم سوال کنم جریان چیه 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام علیکم ما معتقد هستیم که مشرک اهل اتش هست ودرست هم همینه ولی میبینیم که در برنامه زندگی پس از زندگی افرادی مسیحی هستن که تجربه گر هستن ولی چه زیبا تجربه کرده که افراد شیعه هر چه دیدیم اکثر ا در ناراحتی وسختی بودن خواستم سوال کنم جریان چیه ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم درباره ادراکات و اینها ما در همین برنامه[زندگی پس از زندگی] صحبت کردیم، مفصّل هم صحبت کردیم که دیگر من آنها را نمیتوانم تکرار بکنم، خودش چند ساعت وقت می خواهد. و دو؛ عنایت داشته باشید که کافر هم ممکن است کارهای خوبی هم داشته باشد که باید جلران بشود کارهای خوبش؛[به این صورت که] یا در دنیا باید با سلامتی و با شهرت و با ثروت جبران بشود یا مرگش خیلی لذت بخش باید باشد تا کارهای خوبش جبران بشود یا آن طرف باید عذابش تخفیف داده شود تا جبران شود و مؤمن هم، شیعه هم خلافهایی کرده، گناهانی کرده که باید در همین دنیا پاک شود اگر نشد، با سختیِ جان کندن و با سَکراتِ موت، باید پاک شود؛ اگر نشد، آن طرف باید گرفتاریهایی داشته باشد تا پاک شود. مطلب بعدی این که، خب ذاتِ عالَمِ برزخ، زیبا است. عنایت داشته باشید؛ دو نفر را در نظر بگیرید که یکی را میخواهند شلّاقش بزنند، یکی را هم میخواهند جایزه به او بدهند. این دو نفر لا می برند در یک قصر باشکوه و زیبا و پر از گل و بلبل و اینها؛ خب هر دوی اینها قصر را زیبا میبینند، گرچه یکی بخواهد آنجا شلّاق بخورد و تنبیه بشود، ولی آنجاها را زیبا می بیند؛ عالَم برزخ نسبت به دنیا، ذاتاً زیبا است. هر کس برود به عالَم برزخ، آنجا را زیبا میبیند. حالا چه بخواهد عذاب بکشد، چه بخواهد پاداش و ثواب داشته باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
201.3K
❓سؤال: سلام آیا ویژگی و صفتی از خداوند هست که در اهل بیت علیهم السلام وجود نداشته باشد؟ یعنی ائمه جلوه تمام صفات خداوند هستند یا صفتی هست که فقط مخصوص خداوند باشد؟ فکر می کنم مثلا صفت ربوبیت فقط خاص خدا باشد درسته؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم خدای متعال همان طور که «لیس کمثله شیء فی الذات» است همان طور هم «کمثله شیء فی الصفات» است. هیچ کس در صفات مثل خدا نیست. ائمّه علیهم السلام، مظهر برخی صفات خداوند هستند، نه این که بخواهند جلوۂ تمام صفات باشند. مظهر صفات هستند؛ یعنی مثلا تجلّی صفات خدا[هستند]مثلا تجلّی علم خدا را میشود در پیغمبر و اهل بیت دید؛ نه اینکه علم پیامبر و اهل بیت مثل علم خدا باشد؛ علم خدا ذاتی است علم اینها ذاتی نیست، علم خدا بی حدّ است، علم اینها محدود است، علم خدا عین ذاتش است، علم اینها از ذاتشان جدا است، علم خدا عین قدرتش است، اینها علمشان از قدرتشان جدا است. نه، هیچ صفتی از صفات بنده، مثل صفات خدا نیست. اهل بیت مظهر اسما و صفات خدا هستند. در بین اینها، آنچه که وجه تمایز بِین اهل بیت و همۂ مخلوقات و خدا است همین است که اینها [در هستی و وجود داشتن]ممکن هستند و خداوند واجب. او هستی اش از خودش است؛ هم ذاتش هم صفاتش، اما غیر او هر کس[وجود داشته]باشد[وجودش] از خودش نیست. هر کس هم هر چه بزرگتر باشد احتیاجش به خدا بیشتر است. بنابراین فقیرترینِ مخلوقات، نسبت به خداوند پیامبر و اهل بیتش هستند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
147.9K
❓سؤال: سوالی از استاد رضا محمدی : بارها در قرآن کریم و احادیث آمده که دین اسلام سخت نیست و باید آسان گیری کرد پس چرا اکثر مراجع تقلید در رساله خود در احکام غسل گفته اند آب باید به همه جای بدن برسد و حتی اگر به ذره ای از بدن نرسد غسل باطل است و اینکه اگر در بدن خود مو های بلندی دارد هنگام غسل باید آب را به موها و ریشه آن برساند و گرنه غسل باطل است. خوب می بینیم که مراجع با این گفتار های خود حساسیت به خرج داده اند و آسان گیری نکرده اند ولی می توانستند بگویند غسل اینگونه است که چند ثانیه ای سر و گردن را شست ؛ چند ثانیه ای طرف راست بدن و چند ثانیه ای طرف چپ بدن حال چه آب به همه جای بدن برسد یا نرسد بدون این همه جزئیات و ریزه کاری ها 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سوالی از استاد رضا محمدی : بارها در قرآن کریم و احادیث آمده که دین اسلام سخت نیست و باید آسان گیری کرد پس چرا اکثر مراجع تقلید در رساله خود در احکام غسل گفته اند آب باید به همه جای بدن برسد و حتی اگر به ذره ای از بدن نرسد غسل باطل است و اینکه اگر در بدن خود مو های بلندی دارد هنگام غسل باید آب را به موها و ریشه آن برساند و گرنه غسل باطل است. خوب می بینیم که مراجع با این گفتار های خود حساسیت به خرج داده اند و آسان گیری نکرده اند ولی می توانستند بگویند غسل اینگونه است که چند ثانیه ای سر و گردن را شست ؛ چند ثانیه ای طرف راست بدن و چند ثانیه ای طرف چپ بدن حال چه آب به همه جای بدن برسد یا نرسد بدون این همه جزئیات و ریزه کاری ها ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قانون باید قاطع باشد. این که[می گویید حالا آب در غسل] به بعضی جاها برسد به بعضی جاها نرسد[ این باید مشخص باشد که]آنوقت به چه جاهایی [آب]نرسد[غسل صحیح است]؟! یک فردی ممکن است که یک پنجم بدنش را هم نشویَد بعد بگوید به بعضی جاهایش رسیده به بعضی جاهایش نرسیده؛ این که دیگر غسل نکرده که! آنها[یعنی مراجع] باید بگویند همۂ بدن شسته شود، اما حالا این که می گویند همۂ بدن شسته شود[آیا] باید آنجا میکروسکوپ بگذارند یا ذرّه بین بگذارند ببینند که مثلا به اندازۂ یک ذرّه، آنجا خشک بوده؟ نه، این دیگرعرفی است. همین که عرفا بگویند ایشان سرش را شست کافی است. عرفا بگویند که سمت راستش را شست[کافی است] ولو دست بکشد که عرض کنم که آب به جریان بیفتد، همین که خیسی را روی بدنش دست بکشد کافی است. این از این به بعدش دیگر عرفی است و خیلی آسان است. اما اینکه بگویند که نه شما بشویید، نصفش را هم که شستید عیبی ندارد؛ می گویید خب چرا نصفش؟! می خواهم یک سومش را بشویَم. میگویند خب یک سوم عیبی ندارد، میگویید چرا خب یک سوم؟! من می خواهم یک پنجمش را بشویَم. آنوقت دیگر این غسل نیست که! قانون باید قاطع باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
52.4K
❓سؤال: برای کسب آرامش چه ذکری بگوئیم ؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم هر ذکری اینجا مؤثر است برای آرامش بخشیدن؛ اما دوتا ذکر را من توصیه می کنم: یکی؛ بعد از طلوع فجر، دست روی قلب بگذارید و هفتاد بار اسم شریف «یا فتّاح» را تکرار کنید. یکی هم، ذکر شریف « لا حول و لا قوّة إلّابالله العلی العظیم» که شاه کلیدی است که همۂ دردها را درمان می کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
36.6K
❓سؤال: سلام علیکم تقبل الله اعمالکم از استاد عزیز و بزرگوار برای پاسخ به سوالات ممنونم بعد از عید فطر که فرمودند تا یک هفته روزه بگیرید آیا از فردای روز عید فطر شروع می شود یا از چند روز بعد از عید در کتاب مراقبات آمده سه روز بعد از عید فطر را روزه بگیرید لطف کنید راهنمایی فرمائید با سپاس و تشکر از شما ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مستحبّ است بعد از عید فطر شش روز روزه بگیرند، یعنی فردای عید فطر شروع کنند تا شش روز؛ این مستحبّ است. من سه روز جایی ندیدم، یک هفته هم جایی ندیدم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
273.1K
سلام و عرض ادب. تو جهنم برزخ و قیامت ،انسانی که مرده درد رو میفهمه‌ دقیقا مثل این دنیا.مثلا این آتیش که میگن آدم توش میندازن دردناک؟ تو زندگی پس از زندگی گفت دیدم یک عده میرن بالا میفتن تو آتیش دوباره رفتن ته صف.واقعا اینجوریه ؟ اگه دردناکه خدا چطوری دلش میاد .نگید اعمال خودش که میگم چه ربطی داره الان یک نفر کار بدی هم میکنه یکبار اعدام میشه چون درد ناکه اون دنیا هی طرف درد بکشه دوباره ببرن ته صف😱😱داعش بازیه😂 یکیشون گفت میله آتیشه از پهلوم رد کردن اون یکی فرشته کشیده دوباره از اول همین کار رو کردن.انگشت زده بود دست یک زن مؤمن تو جوونی.خوب واقعا این مجازات برای این کار اینه تو اون دنیا.چه خوفناک فکر میکردم مهربانی خدا اون دنیا پیشی داره بر غضبش.بخوان مو رو از ماست اینجوری بکشن که آدم ها بدبختن.پس اهل بیت کجان کی به داد آدم اون دنیا میرسن😔 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام و عرض ادب. تو جهنم برزخ و قیامت ،انسانی که مرده درد رو میفهمه‌ دقیقا مثل این دنیا.مثلا این آتیش که میگن آدم توش میندازن دردناک؟ تو زندگی پس از زندگی گفت دیدم یک عده میرن بالا میفتن تو آتیش دوباره رفتن ته صف.واقعا اینجوریه ؟ اگه دردناکه خدا چطوری دلش میاد .نگید اعمال خودش که میگم چه ربطی داره الان یک نفر کار بدی هم میکنه یکبار اعدام میشه چون درد ناکه اون دنیا هی طرف درد بکشه دوباره ببرن ته صف😱😱داعش بازیه😂 چه خوفناک فکر میکردم مهربانی خدا اون دنیا پیشی داره بر غضبش. (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم راجع به مشاهدات و این درک های کسانی که مرگ را تجربه کرده اند، ما در برنامه های گذشته در سالهای گذشته مفصّل توضیح دادیم؛ که من اینجا تکرار نمی کنم، برگردید در همان کلیپها ببینید که اینها چقدر مورد قبول ما هست و چقدر نیست. اما اینکه عذاب آن طرف چیزی جز اعمال خود انسان نیست کاملا درست است. یعنی مثلا غیبت، حقیقتش همان خوردن گوشت مردار برادر خود انسان حساب می شود. منتها اینجا مشخص نمی شود آنجا انسان متوجه میشود که عجب من چکار کرده ام! خوردن مال یتیم، واقعا خوردن آتش است، منتها اینجا متوجّه نمی شود آنجا متوجه می شود. پس عذاب آن طرف چیزی جز نَفْسِ عمل خودِ انسان نیست. البته بله، خدا رحمتش بر غضبش سبقت گرفته، این کاملا درست است. اما به هر حال باید فرق باشد بین انسانها؛ کسانی که خوب بودند با کسانی که بد بودند نباید مساوی باشند و تفاوت وجود نداشته باشد، حتما باید تفاوت داشته باشند. مطلب بعدی این که نباید ما اینقدر بترسیم که دیگر از رحمت خدا نا امید بشویم نه این که متجرّی به گناه بشویم و جرأت پیدا کنیم خیلی راحت گناه کنیم. باید بین خوف و رجا باشیم. هم باید به رحمت خدا امید داشته باشیم بدون حد، هم باید[به خاطر اعمالمان]از خدا بترسیم باز بدون حد. باید بین این دو تا باشیم. نه، امید ما بر عرض کنم که خوف مان ترجیح پیدابکند، نه خوف مان بر امیدمان. باید بین این دو تا باشیم. هم به رحمت خدا صد در صد امیدوار باشیم، هم این که از خدا بترسیم و جرأت بر گناه پیدا نکنیم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
hkhmt_181_nhj_lblgh.mp3
3.18M
💠 شرح 🔸 حکمت 181 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187105 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi