eitaa logo
حامیان استاد رائفی پور
68.1هزار دنبال‌کننده
33.5هزار عکس
22.9هزار ویدیو
998 فایل
🌹 سلام دوستان ما به نهادی وابسته نیستیم و #آتش_به_اختیار فعالیت می کنیم در راستای #جهادتبیین از کانال استاد لفت میدی؟😔🖐 @masaf ⏰ شمارش معکوس ظهور ⏰
مشاهده در ایتا
دانلود
#زیارت_عشق | برائت؛ شرط ثبات قدم 🔹️فرض کنید در یک جاده، خط‌کشی وسط جاده نیست، این خیلی خطرناک است. و جاده‌ای هم هست که خط‌کشی وسط جاده هست اما گاردهای کنار جاده نیست، این هم خطرناک است. درستش چیست؟ اینکه هم باید یک کشش باشد و هم یک برائت از بیراهه‌ها، فلذا باید گارد بگذارید، وگرنه ثُبات قدم ندارید. 🔸️شرط رسیدن به ثبات قدم، برائت است. کسی که اعلام برائت می‌کند، خطش را از آن آدم‌ها و تفکراتی که از آن آدم‌ها مانده، جدا می‌کند. 🔺️مقامات زیارت عاشورا - جلسه سوم #مذهبی
هرچند فاتح همه ی جنگ ها شدم خیلی میان کوفه اسیر بلا شدم ابروی من شکست سر کوچه ای شلوغ زخمی سنگ بازی این بچه ها شدم همسایه ی قدیمیمان داد زد سرم آزرده از نگاه بد آشنا شدم خیلی سرت مقابل من خورد بر زمین افتاد زیر پا و من از غصه تا شدم پایین نیزه ی تو به من پشت پا زدند دست خودم نبود که از تو جدا شدم ام‌ حبیبه آمد و‌ نشاخت زینبم! من تا نبینمش دو قدم جابجا شدم لب باز کردم‌ و همه کوفه لال شد من‌ ناخدای کشتی کرببلا شدم ✍شاعر:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| روحِ حج 🔹️امام حسین علیه السلام با کربلا روح حج را به نمایش گذاشت، در حالیکه جسم و کالبد حج دور کعبه ماند. 🔸️در روایت داریم: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ؛ مَثَل امام مثل کعبه است.» کعبۀ واقعی ایشان بود ولی احمق‌ها دور سنگ می‌چرخیدند. 🔹️وقتی آنها گوسفند قربانی کردند، در کربلا انسان ذبح شد. آنجا طی صفا و مروه می‌کردند، در حالیکه حضرت زینب‌‌کبری سلام الله علیها تَل زینبیه را بالا و پایین می‌رفت. داستان طی صفا و مروه، داستان به‌سروصورت‌کوبیدن هاجر است تا به اسماعیل شش‌ماهه آب برساند. وقتی دنبال آب این طرف و آن طرف می‌دوید و سراب می‌دید، بچه به زمین پا زد و چشمه‌ای جوشید و بالاخره سیراب شد. یعنی بچه تشنه نماند اما در کربلا شش‌ماهه به شهادت رسید. 📗برشی از ظرفیت‌های تمدن‌سازی عاشورا - ۱۵ 📥 لینک دانلود نسخه کامل
🔴 زیبایی‌های ظهور 🔵 امام باقر علیه السلام فرمودند: 🌕 امام مهدی(عج) هر سال دوبار به مردم می بخشد و در هر ماه دوبار به آنها روزی ( و نیاز زندگی ) عطا می کند و ( در اینکار ) به مساوات بین مردم عمل می نماید تا اینکه ( چنان مردم بی نیاز می‌شوند که ) هیچ نیازمندی به زکات پیدا نمی شود. 📚 بحارالانوار ج ۵۲ ص ۳۹۰ ح ۲۱۲
۳۴ سال زندان برای دانشجوی زن عربستانی به‌دلیل فعالیت در توییتر! 🔹«سلمه الشهاب» زن دانشجوی سعودی، به‌دلیل انتشار توییت‌هایی مرتبط با آزادی و حقوق زنان از جمله حق رانندگی آن‌ها در عربستان به ۳۴ سال زندان محکوم شد. 🔹کشورهای غربی و غرب‌گرایان برای این حد از آزادی در عربستان سعودی نظری ندارند؟!
واکنش ذوالنور به دستگیری یک «حاجی» در عربستان؛ دست به اقدام متقابل می‌زنیم 👤 «مجتبی ذوالنور» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در رابطه با دستگیری یکی از حجاج ایرانی پس از در دست گرفتن عکس «حاج‌قاسم سلیمانی» گفت: 🔺اگر آن‌ها با حسن‌رفتار متقابل عمل نکنند طبیعتا جمهوری اسلامی هم دست به اقدام متقابل می‌زند./فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ناگفته‌های شنیدنی از مختارنامه ♨️ مهر ماه سال ۱۳۸۹ بود که اثر داود میرباقری از شبکه یک سیما پخش شد. سال‌های بعد در شبکه‌های ایرانی و خارجی روی آنتن رفت و مورد استقبال بسیاری از مخاطبین قرار گرفت.
📚برشی از کتاب راهی با سعید هم‌عالَم شوید زندگی کردن با اصحاب بهترین روش فهم عاشوراست. تنها نباید تماشاگر حوادث بود. باید در متن آنها زیست. باید حضور در خیمه های امام را احساس کرد... هم‌عالَم شدن همان توسّل عملی است. همراهی با امام و اصحاب است در دنیا و در آخرت. «أن يَجعَلَنی مَعَکُم فِي الدّنيٰا وَالآخِرَة» تا هفتاد و سومین نفرنشوی، احساسات اصحاب را نخواهی فهمید. این نیازمند خلوت است. آن وقت خواهی فهمید چرا کربلا بدون توسل و اشک نمی‌شود. توسل همان هم‌عالَم شدن با عالم کربلاست. اشک، اذن دخول ورود در سرزمین پر رمز و راز کربلای سال ۶۱ هجری است. این ورود، لازمه‌ی فهم از کربلاست... برای درک عمل اصحابِ امام، باید به آنان تمسک کرد و خود را شبیه آنان کرد تا آنان را درک کرد. اگر همچون اصحاب وفادار امام، آب دیدی و به یاد مولایت ننوشیدی، شب عاشورا حال دیگری خواهی داشت. درک دیگری از وفا خواهی داشت. باید هرشب خلوت انسی با اصحاب داشت. باید هنر سعیدانه زیستن را به عنوان یک راه فهم کربلا در نظر داشت: «در عشق اگرچه منزل آخر شهادت است تکلیف اول است شهیدانه زیستن» هرشب خودت را در کربلا و در کنار اصحاب ببين!
۶ ماه حبس دهباشی به‌دلیل اهانت به حاج‌احمد خمینی تایید شد 🔸دادگاه تجدیدنظر حکم پیشین دادگاه درباره اهانت «حسین دهباشی» به مرحوم «حاج‌احمد خمینی» را تایید و او را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. 🔹پس از توییت اهانت‌آمیز دهباشی درباره نحوه فوت حاج‌احمد خمینی بسیاری از دوستداران امام خواستار رسیدگی قضایی به این افترا و اهانت‌های او شده بودند. 🔻 یک منبع مطلع در این‌باره گفت: 1️⃣ از حسین دهباشی دو شکایت مطرح شد. یکی از طرف مؤسسه تنظیم و نشر امام (رحمت‌الله علیه) و دیگری از طرف خانواده. اولی را دادگاه به‌علت اینکه مدعی بود مؤسسه نمی‌تواند از طرف مرحوم سید احمد آقا شکایت کند، رد کرد. ولی شکایت دوم را وارد دانست و آن را بررسی کرد. 2️⃣ دهباشی در هیچ‌کدام از دادگاه‌ها سندی را ارائه نداده است. و اینکه مدعی است «این مطلب را از آقای هاشمی شنیده» دروغ است. چراکه هم خانواده آقای هاشمی رسما آن را تکذیب کرده‌اند و هم سندی بر مطلب خود ندارد. اگر جز این است مطلب آقای هاشمی را منتشر کند. 3️⃣ دهباشی مرتباً می‌نویسد که چرا بیت امام علت فوت را اعلام نمی‌کنند؟ در حالی که از همان روز اول رحلت سید احمد آقا علت مرگ ایشان سکته قلبی اعلام شده بود. و این مطلب در تمام این سال‌ها توسط اطبا اعلام شده و گواهی پزشکی قانونی هم در این‌باره موجود است. 4️⃣ از روز اول طرح این ادعای زشت از طرف دهباشی، بیت امام اعلام کرده بود که اگر ایشان رسماً حرف خود را پس بگیرد و اعلام کند که سندی در این‌باره ندارد از شکایت صرف‌نظر می‌کند./تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | یک اشتباه تاریخی 🔻 رهبر انقلاب: این تجربه‌ی نهضت ملّی جلوی چشم ما است. در نهضت ملّی، دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها حسنِ‌ظن داشت، بلکه ارادت داشت امّا مایل نبود تکیه کند به آنها؛ -با انگلیسی‌ها البتّه بد بود- مایل به استقلال بود. آن کسی که عامل کودتا علیه دکتر مصدّق شد، نه یک انگلیسی، [بلکه] یک آمریکایی بود و پشت سرش بیش از دستگاه اینتلیجنت­‌سرویس انگلیس، سیای آمریکا قرار داشت؛ آمریکا این‌جوری است. یعنی با یک نظامی و با یک حکومتی هم که مطلقاً حکومت دینی هم نیست، حکومت انقلابی هم نیست -نهضت ملّی که یک حکومت انقلابی نبود؛ فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیس‌ها بود و خیال میکرد آمریکایی‌ها کمکش میکنند- نتوانستند بسازند؛ با استقلال کشور مخالفند. ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ 🗓 سالروز کودتای ۲۸ مرداد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ جنبشِ نـاکـام | بازخوانی تاریخی ماجرای جنبش ملی صنعت نفت و کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ 🔻 جنبش ملی علیه زیاده‌خواهی مستکبرین 🔹️ موقعیت خاص ایران و نفوذ سیاست‌های بیگانگان، همواره منجر به کشمکش‌هایی بین قدرت‌های بیگانه، برای غارت ثروت‌های ملی ایران بوده است. این رقابت‌ها زیربنای بسیاری از حوادث تلخ تاریخ ایران معاصر محسوب می‌شود. پس از جنگ جهانی دوم و شکست آلمان‌ها، دولت‌های متفقین، یعنی انگلیس و آمریکا و شوروی، هریک درصدد کسب امتیازات جدید و به دست آوردن حداکثر ممکن از غنائم جنگی بودند. متجاوزین به کشور که بر اساس توافق، زمان اشغال نظامی‌شان به پایان رسیده بود، در تلاش برآمدند تا نفوذ نظامی خود را به نفوذ سیاسی و اقتصادی تبدیل کنند. دولت انگلیس، بر اساس قرارداد سابق، امتیاز جنوب را داشت و دولت شوروی هم، برای کسب امتیاز نفت شمال تلاش کرد. اما در این میان، مجلس، اعطای هرگونه امتیازی را ممنوع کرد. آمریکا این قانون را ابزاری مناسب برای خارج‌نمودن رقبایش از میدان دید و به همین خاطر و در پس خواسته‌های استعماری‌اش با چهره‌ای معتدل، مناسباتش را با ایران دنبال کرد.در این میان، جنبش ملی‌شدن صنعت نفت با رویکرد ضداستعماری شکل گرفت. دکتر مصدق با کمک مرحوم کاشانی، توانست حمایت مردمی را به دست آورد. در این میان، نقش علما و مشخصاً آیت‌الله کاشانی، پررنگ بود. ایشان هم در شکل‌گیری نهضت، هم در مواجهه با تهدیدات نظام سلطه و هم در خصوص توطئه‌های نظام پادشاهی و دربار، نقش مؤثری ایفا کرد و با بسیج ملت در مقابل هجمه‌ها ایستاد. این جنبش در گام‌های ابتدایی خود، به موفقیت‌های خوبی رسید و توانست حرکتی را آغاز نماید که می‌رفت تا دست استعمارگران را از نفت ایران قطع نماید. این جنبش، حتی توانست در مقاطعی، توطئه‌های دشمنان خارجی و عوامل و وابستگان داخلی‌شان را ناکام بگذارد؛ اما به مرور در مسیر نهضت، انحرافات و اشکالات و اختلافات مهمی رخ داد که منجر به شکست آن و تسلط مجدد مستکبرین و قدرت‌های مادیِ زیاده‌خواه بر منافع ملت ایران شد. 🔻 اعتماد به بیگانه؛ جدایی از دین و مردم 🔸️ یکی از عوامل مهمِ شکست، اعتماد مصدق به مستکبرین بود. در جریان ملی‌شدن صنعت نفت، مصدق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد: «در نهضت ملی، دکتر مصدق به آمریکایی‌ها حسنِ‌ظن داشت، بلکه ارادت داشت.»...
202030_1020920855.mp3
7.82M
🎙 | ظهور و سقوط مصدق 🔻 بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی ماجرای به قدرت رسیدن دکتر مصدق به پشتیبانی آیت‌الله کاشانی و سقوط وی پس از اعتماد به دولت ایالات متحده‌ی آمریکا 🗓 سالروز کودتای ۲۸مرداد
‼️ سلام دادن به امام حسین در نماز 🔷 س ۶۱۵۹: آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟در صورتی که شخصی در نمازهای گذشته این کار را کرده باشد چه حکمی دارد؟ ✅ ج: به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، اما نمازهای گذشته ـ که حکم را نمی دانسته و احتمال خلاف آن را نمی‌داده ـ صحیح است، ولی بنا بر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد.
🌹|شهید محسن حججی ✍️ بوسیدن دست پدر و مادر ▫️برای دیدن پدر و مادر می‌رفتم؛ بین راه نیت کردم برای خشنودی قلب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دست پدر و مادرم را ببوسم. تپش قلب گرفتم، رسیدم و خم شدم و دست مادرم را بوسیدم. دست پدر را هم بوسیدم... چقدر گستاخانه منتظر پاداش الهی بودم. شب در عالم خواب رویایی دیدم... آنچه در ذهنم ماند پیراهن مشکی نوکری‌ام بود که مادرم در عالم خواب به من گفت: ان شاءالله شهید شدی این پیراهن را برایم می‌آورند. من هم گفتم ان شاءالله. 📚 دست نوشته شهید محسن حججی در صفحه ۶ الی ۱۹ دی یادگار ۱۳۹۵ ─┅═ೋ❅🍀❅ೋ═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺زیـارتــــ آل یـاســـیـن🌺 ﷽ سَلامٌ عَلَى آلِ یس السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَهَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ فِی آنَاءِ لَیْلِکَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّهَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَهُ الْوَاسِعَهُ وَعْدا غَیْرَ مَکْذُوبٍ🔅 السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى🔅 السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ السَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلامِ🔅 أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنِّی أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ لا حَبِیبَ إِلا هُوَ وَ أَهْلُهُ وَ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنَّ عَلِیّا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَ الْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ🔅 أَنْتُمْ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لا رَیْبَ فِیهَا یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْسا إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْرا🔅 وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاکِرا وَ نَکِیرا حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحَشْرَ حَقٌّ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّهَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِیدَ بِهِمَا حَقٌّ🔅 یَا مَوْلایَ شَقِیَ مَنْ خَالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ أَطَاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلَى مَا أَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَ أَنَا وَلِیٌّ لَکَ بَرِیءٌ مِنْ عَدُوِّکَ فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسِی مُؤْمِنَهٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِکُمْ یَا مَوْلایَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ وَ نُصْرَتِی مُعَدَّهٌ لَکُمْ وَ مَوَدَّتِی خَالِصَهٌ لَکُمْ آمِینَ آمِینَ🔅 🌹اللهّمّـ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 ‏نمونه‌ای روشن از تفاوت نوع پوشش خبری مغرضانه شبکه‌های ماهواره‌ای در مورد ایران و سایر کشورها! ⭕️ سیل در‏ ایران می‌شود نتیجه ناکارآمدی حکومت اما در عربستان می‌شود سرازیر شدن آب و ایجاد آبشار همراه با القای زیبایی به ذهن مخاطب! 🔶️ همانطور که می‌بینید نوع اتفاق و حتی نوع صحنه یکی است اما در عربستان همراه با القای زیبایی و آرامش و به وجود آمدن آبشار است اما در خبر مربوط به ایران می‌شود سیل و آب گرفتگی که کل ایران را درگیر کرده است! 💢 این رسانه‌ها در این مواقع دستور دارند تا با القای گسترش بحران و تشویش ذهن، ناکارآمدی حکومت را به مخاطب القاء کند!
◽️جالبه بدونید رییسی ظرف یک‌سال، دو برابر کل هشت سال روحانی، ظرفیت تولید برق رو بالا برد!
👈 نفقه متقابل والدین و فرزندان تا آخر عمر است 👈 حق فرزندان بر پدر و مادر 🌼 آیت الله مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت: 🔸 والدین نگویند وقتی که فرزندان، صغیر بودند، نفقه بر ما لازم بود؛ تا آخر عمر اگر فرزندان نیازمند باشند و پدر و مادر توان داشته باشند، باید کمک کنند؛ اگر پدر و مادر نیز نیازمند شده و فرزندان توان دارند، باید تا آخر عمر به والدین کمک کنند. 🔸در عالم، حق یک طرفه وجود ندارد. امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه می فرماید که هرکجا حقی از ناحیه کسی است، طرف مقابل هم حق دارد. 🔸بنابراین، حق دو طرفه است و اگر پدران و مادران خیال کنند که فقط آنان بر فرزندان حق دارند و فرزندان حقی ندارند، اشتباه بزرگی است؛ شاید حق فرزندان از حق والدین سنگین تر هم باشد. 🔸معمولاً پدران و مادرانی هستند که وقتی از دست فرزندان ناراحت می شوند، می گویند شما را عاق کردیم؛ «عاق» در لغت عرب یعنی پاره کردن یک پارچه یا یک لباس؛ «عاق» والدین یعنی اینکه فرزند، حق پدر و مادر را به جای نیاورده و آنان را آزار داده و نافرمانی کرده است. 🔸 فرزندان هم می توانند بگویند شما حق ما را ادا نکردید؛ اگر ما را به موقع، درست تربیت کرده بودید، در مسیر خطا نبودیم و اگر از دوستان نااهل و ناباب پرهیز داده بودید، گرفتار اعتیاد نمی شدیم. بنابراین، پدران و مادران عزیز در این زمینه دقت داشته باشند و خیال نکنند فقط آنان طلبکارند. 🔸«هبۀ ذی رحم» ( هدیه دادن و بخشش چیزی به اعضای خانواده و خویشاوندان) غیرقابل بازگشت است.اگر پدر و مادر و برادر، چیزی را به یکی از فرزندان و خویشاوندان [نسبی] ببخشند و تحویل بدهند، نمی توانند از تصمیم خود بازگردند [و پس بگیرند].