eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
312 دنبال‌کننده
89 عکس
33 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴(ترک تعلّم و تعقّل) البته باید توجه داشت که رشد علم و عقل به طور کلی گرچه ممکن است تا آخر عمر در انسان متوقف نشود، ولی چون بیشترین رشد آن در سن جوانی است، بنابراین لازم است انسان تا به سن پیری نرسیده در کسب مدارج عالی دانش و خرد هیچ گونه سستی به خود راه ندهد و همواره در کسب دانش و خرد کوشا باشد. امام صادق علیه السلام در این باره می‌فرماید: يَزيدُ عَقلُ الرَّجُلِ بَعدَ الأربَعينَ إلى خَمسينَ وَ سِتّينَ، ثُمَّ يَنقُصُ عَقلُهُ بَعدَ ذلكَ [۱] ؛ عقل انسان بعد از چهل سالگی تا شصت و پنج سالگی رشد می‌کند و بعد از آن رو به نقصان می‌گذارد. 🔴۲. نافرمانی از احکام عقل *نافرمانی از احکام عقل [۲] کسی که می‌خواهد درهای دانش به روی او گشوده شود و رتبه ای عالی از خرد را احراز کند، باید احکام و دستورات عقل را فرمان برده، عمل به آنها را سر لوحهء تمام کارهایش قرار دهد. [۳] بدیهی است که هر اندازه به دانش و خرد انسان افزوده می شود باید بر طاعت و فرمانبری و کارهای نیک و پسندیده او هم افزوده شود. 📚[۱]: الاختصاص، ص ۲۴۴؛ بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۳۱. 📚[۲]: منظور از ترک تعقل، ترک بهره گیری از نور عقل در شناخت احکام عقلی است و نافرمانی از احکام عقل بدان معناست که انسان بعد از بهره گیری از نور عقل و شناخت احکام عقلی، از عمل به دستورات آن سرباز زند. 📚[۳]: احکام عقلی افزون بر احکام مستقل عقلی - یعنی احکامی که عقل به طور مستقل آنها را درک می‌کند - شامل احکام غیر مستقل - یعنی احکامی که از ناحیه مولی و مالک حقیقی نسبت به بندگان صادر می‌گردد - نیز می‌شود؛ زیرا عقل به طور مستقل اطاعت از مولا و مالک را در همهء دستورات لازم و واجب می‌داند. بنابراین همهء امور اخلاقی که عقل به طور مستقل و با تذکر و یادآوری مربیان الهی و معلمان آسمانی و پیروان آنها درک می‌کند؛ مانند خوبی شکر منعم، احسان و دستگیری از مظلومان، رسیدگی به بینوایان، پناه دادن به بی پناهان، تقوی، مؤدب بودن، راستی گفتار، خوبی کردار و رفتار و زشتی پیروی از هوای نفس، کبر، غرور، غضب، طمع و مانند آنها و نیز احکام مولوی تعدی مانند نماز، روزه، حج، خمس، زکات و انواع معاملات حلال و حرام که در آیین الهی بیان شده است، همگی باید مورد اطاعت قرار گیرد و نافرمانی آنها، مانع رشد عقل و شکوفایی خرد انسان می‌گردد. اخلاق فطری ، ص ۷۸ ، ۷۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امير المؤمنين علیه السلام می‌فرماید: أَعْقَلُ اَلنَّاسِ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ [۱]: خردمندترین مردم فرمانبرترین آنها از خدای تعالی است. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: مَنِ ازدادَ فی العِلمِ رُشداً فلَم یَزدَدْ فِی الدّنیا زُهداً، لَم یَزدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْدا [۲] ؛ کسی که فزونی علمش موجب فزونی زهد او در دنیا نباشد، دوریش از خدای تعالی بیشتر خواهد شد. عقل و خرد، دل بستن به اموری را که همیشه در حال تغییر و زوال است به مصلحت هیچ انسانی نمی داند، به ویژه اگر موجب از دست دادن امری زوال ناپذیر باشد. بنابراین علم وقتی ارزش دارد که در سایه آن حکم عقل هم زیر پا نهاده نشود. در روایتی دیگر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: إنّ العبدَ لَيُذنِبُ الذنبَ فَيَنسى بهِ العِلمَ الذي كانَ قد عَلِمَهُ [۳] ؛ همانا ارتکاب گناهی توسط بنده، موجب فراموشی دانشی می‌شود که پیش تر آن را فرا گرفته بود. پس باید توجه داشت که نافرمانی از احکام عقل و دستورات الهی یکی از مهم ترین آفات رشد عقل به شمار آمده است. نور خرد در انسان به واسطهء پشت نمودن، به آن به تدریج فروغ خود را از دست می‌دهد تا به جایی می‌رسد که خدای تعالی می‌فرماید: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» [۴] همانا برای جهنم بسیاری از جنیان و آدمیان را آفریدیم که دلهایی دارند که با آن فهم نمی کنند و چشمهایی دارند که با آن نمی بینند و گوش‌هایی دارند که با آنها نمی شنوند. آنان مانند چهارپایان هستند، بلکه گمراه ترند. آنان گروهی غافل هستند. 📚[۱]: تصنيف الغرر، ص ۵۲. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۲، ص ۳۷. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۷۷؛ عدة الداعي، ص ۲۱۱ 📚[۴]: الاعراف (۸)، آیه ۱۷۹. اخلاق فطری ، ص ٧٩ ، ٨٠ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امام باقر علیه السلام در تفسير «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها» می‌فرماید: طَبَعَ اَللَّهُ عَلَيْهَا فَلاَ تَعْقِلُ [۱] ؛ خداوند بر دل هایشان مهر زده، پس خرد نمی ورزند. این نتیجه گناه، نافرمانی و پشت کردن به نور دانش و خرد و کفران نعمت بزرگ الهی است. معلوم است که هیچ انسانی جز معصومین علیهم السلام از گناه و معصیت مبرا نیست و همواره همگان در خطر سقوط هستند. شیطان نیز در کمین است و دام خود را در راه آنان گسترده تا مانع رسیدن آنان به مدارج بالایی از نور و روشنایی گردد. اما کسی که دانش و خرد خویش را به کار گیرد، به محض ارتکاب معصیت، بلا فاصله توبه می‌کند و صفحه دل خویش را از آلودگی گناه پاک می‌کند. [۲] 📚[۱]: تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۴۹؛ بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۹۷. 📚[۲]: در بحث قلب باز هم درباره تأثیر گناه بر قلب که محل و سکنای عقل است سخن خواهیم گفت. اخلاق فطری ، ص ۸۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۳. فقر و ناداری فقر و ناداری از اموری است که موجب نقصان عقل می‌شود. امیر المؤمنین علی علیه السلام به فرزند خویش محمد بن حنفیه می‌فرماید: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ [۱] فرزندم از فقر و تنگدستی برای تو می‌ترسم، از آن به خدا پناه ببر؛ چرا که فقر دین را ناقص و عقل را مشوش می‌کند و موجب نفرت و بیزاری است. در طول تاریخ روزی را نمی توان یافت که جامعه ای از جوامع انسانی از فقر و نیاز خالی باشد، بلکه همواره فقر و غنا در میان انسان ها، به هم آمیخته بوده است. چه بسیار بوده اند فقیرانی که باعزت نفس زندگی کرده و به احدی جز خدای خویش اظهار ناداری نکرده اند. با تلخی‌های فقر ساخته اند و با صبر و تحمل زندگی دنیا را ختم به خیر کرده اند. ولی با وجود این نمی توان فقير وناداری را یافت که از فقر و تنگدستی اظهار رضایت و خشنودی کند و آن را شیرین شمارد. لقمان حکیم به فرزند خویش می‌فرماید: ای فرزند، بدان که من صبر و شکیبایی و انواع تلخیها را چشیده‌ام و هیچ تلخی را تلخ تر از فقر و تنگدستی نیافته ام. اگر روزی مبتلا به فقر شدی آن را میان خود و خدایت قرار ده و با احدی درباره آن سخن مگو که موجب وهن و سستی تو میان مردم می‌شود. [۲] 📚[۱]: نهج البلاغه، قصار الكلم ۳۱۹؛ بحارالانوار، ج ۳۴، ص ۳۴۸. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۷۲، ص۵۳. اخلاق فطری ، ص ۸۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴فقیران و تنگدستان معمولاً درجوامع بشری کنار زده می‌شوند و به آرا و افکارشان اهمیت داده نمی شود و به شخصیت آنان بی احترامی می‌شود. از سوی دیگر فقیرانی هم هستند که در مقابل همه بی حرمتی‌ها صبر و شکیبایی به خرج می‌دهند، ولی وقتی به افرادی مثل خود می‌نگرند که چگونه با ذلت و خواری زندگی می‌کنند و دست به تکدی زده و پیش دیگران سر فرود می‌آورند و در عین حال نمی توانند دست آنها را گرفته و از زندگی ذلت بار رهایشان کنند، به خدای کریم و مهربان بدو گمان می‌شوند و همین موجب می‌شود که دین ایشان ناقص و عقل و خردشان در اضطراب و تشویش باشد. یعنی نتیجه فقر و ناداری این است که انسان به خدا و نعمتهای او کفران و رزد و صبر و تحمل خویش را از دست دهد. روشن است که این امر در صورتی رخ می‌دهد که عقل حاکمیت خویش را در انسان از دست بدهد. خدای تعالی می‌فرماید: «وَ لَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ» [۱] اگر نبود که همهء مردم امت واحد می‌شدند (همه گمراه می‌شدند) ما سقف‌های خانه‌های آنان را که به خدای رحمان کافر می‌شوند و نردبان‌هایی که بر آنها بالا می‌روند را از نقره قرار می‌دادیم. 📚[۱]: زخرف (۴۳)، آیهء ۳۳. اخلاق فطری ، ص ۸۱ ، ۸۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه می‌فرماید: لَوْ فَعَلَ لَكَفَرَ اَلنَّاسُ جَمِيعاً [۱] اگر خدای تعالی این کار را می‌کرد، همه مردم کافر می‌شدند. در روایتی دیگر می‌فرماید: اگر خدای تعالی این کار را می‌کرد، کسی ایمان نمی آورد، ولی خدای سبحان توانگران و فقرایی در میان مؤمنان و تنگدستان و ثروتمندانی در میان کفار قرار داده است و سپس همهء آنان را با امر و نهی و صبر و رضا امتحان کرده است. [۲] 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۷۰، ص۱۲۵. 📚[۲]: تفسير برهان، ج ۷، ص ۱۲۲. اخلاق فطری ، ص ۸۲ ، ۸۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️صل الله علیکِ یا ام المومنین، یا خدیجة 10 ام رمضان الکریم؛ سالروز ارتحال ام‌المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را به محضر مبارک آقا بقیه الله الاعظم سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم.
🔴ب. قلب اشاره یکی دیگر از مبادی و ریشه‌های اخلاق و صفات نفسانی، قلب انسان است. همهء امور اخلاقی انسان به قلب منتسب است. پیش از آن که رابطه قلب واخلاق را مورد بحث قرار دهیم، به جاست اندکی درباره قلب و حقیقت آن و نیز ارتباط عقل و قلب تامل کنیم و به آیات قرآن کریم و روایاتی که در این باره وارد شده، نظری بیافکنیم تا جایگاه قلب در انسان و ارتباط آن با علم و عقل به خوبی روشن گردد. پس از آن به بررسی قلب و نقش آن در اخلاق می‌پردازیم. 🔴معنا و حقیقت قلب در روایات قلب به سه مورد اطلاق شده است: ۱. عقل؛ ۲. عضوی که در سینه قرار دارد؛ ۳. روح. قلب در لسان شرع گاهی به معنای نخست، یعنی عقل به کار رفته است. خدای تعالی می‌فرماید: «اِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ» [۱] همانا در این یادآوری است برای کسی که دارای قلب است. امام موسی بن جعفر علیهماالسلام قلب در این آیه را به عقل معنا کرده است. [۲] 📚[۱]: ق (۵۰)، آیهء ۳۶. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۳۵، تحف العقول، ص ۳۸۵ اخلاق فطری ، ص ۸۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مرحوم ملا صالح مازندرانی در شرح اصول کافی می‌گوید: استعمال لفظ قلب به معنای عقل در میان لغویان عرب و عرف عرب شایع است. [۱] گاهی نیز قلب در لسان شرع به معنای عضو صنوبری شکل - که در داخل سینه انسان قرار گرفته و کارش رساندن خون به تمام اعضای بدن است - به کار رفته است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: يَا اِبْنَ آدَمَ لَوْ أَكَلَ قَلْبَكَ طَائِرٌ لَمْ يُشْبِعْهُ وَ بَصَرُكَ لَوْ وُضِعَ عَلَيْهِ خَرْقُ إِبْرَةٍ لَغَطَّاهُ تُرِيدُ أَنْ تَعْرِفَ بِهِمَا مَلَكُوتَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ [۲] ای فرزند آدم دل تو را اگر پرنده ای بخورد، سیر نمی شود و به دیده ات اگر شکاف سر سوزنی وارد شود بینایی آن از بین می‌رود. با وجود این می‌خواهی با آن ملکوت آسمانها و زمین را بشناسی؟! 📚[۱]: شرح اصول کافی، ج ۱، ص ۴۳. 📚[۲]: الکافی، ج ۱، ص۹۳؛ توحید صدوق، ص ۴۵۵. اخلاق فطری ، ص ۸۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فِى الاِْنْسانِ مُضْغَةٌ اِذا هىَ سَلِمَتْ وَ صَحَّتْ سَلِمَ بِها سائرُ الْجَسَدِ، فَاذا سَقِمَتْ سَقِمَ بِها سائرُ الْجَسَدِ وَ فَسَدَ، وَ هِىَ الْقَلْبُ [۳] . در انسان تکه گوشتی است که با صحت و سلامتی آن اعضای دیگر بدن هم سالم و با مریضی آن سایر اعضا هم مریض خواهد شد و آن قلب است. گاهی هم قلب به روح انسان اطلاق شده است. خدای تعالی می‌فرماید: «وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ» [۴] ؛ و هنگامی که چشم‌ها حیران شد و جانها به گلو رسید. 📚[۱]: الخصال، ج ۱، ص ۳۱؛ بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۵۰ 📚[۲]: احزاب (۳۳)، آیهء ۱۰ اخلاق فطری ، ص ۸۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💐💐۱۵ ماه مبارک رمضان؛ سالروز ولادت با سعادت آقا امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به محضر آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شادباش عرض مینمائیم.💐💐
36.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بیانات حضرت آیت الله علامه سید جعفر سیدان ( حفظه الله ) در خصوص فرمایشات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ( حفظه الله ) پیرامون آیت الله العظمی میرزامهدی اصفهانی رحمت الله علیه و مطالب نادرستی که به ایشان نسبت داده شده است. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در برخی روایات دربارۀ خلقت ارواح پیش از بدنها، آمده است: اَلْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَهٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا اِئْتَلَفَ وَ مَا تَنَاکَرَ مِنْهَا اِخْتَلَفَ [۱] همانا ارواح لشکریانی جمع شده اند. ارواحی که در میثاق با هم انس و الفت داشتند، در اینجا هم مأنوس اند و ارواحی که در میثاق میان آنها دوری و نفرت بود در اینجا هم از یکدیگر نفرت دارند. در روایتی دیگر به جای لفظ «ارواح»، «قلوب» آمده است: «إِنَّ اَلْقُلُوبَ جُنُودٌ مُجَنَّدَهٌ... ». [۲] در روایاتی که در مورد خلقت ارواح و ابدان امامان معصوم علیه السلام و شیعیان آمده است، در برخی از آنها واژهء «روح» به کار رفته است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ عِلِّیِّینَ وَ خَلَقَ أَرْوَاحَنَا مِنْ فَوْقِ ذَلِکَ... قُلُوبُهُمْ تَحِنُّ إِلَیْنَا [۳] همانا خداوند متعال ما را از علیین خلق فرمود و ارواح ما را از فوق آن آفرید و ارواح شیعیان ما را از علیین و اجسادشان را از پایین تر از آن خلق کرد. به همین جهت است که... دل هایشان به سوی ما تمایل دارد. 📚[۱]: علل الشرایع، ج ۲، ص ۴۲۶؛ بحارالانوار، ج ۵۸، ج ۱۳۹ 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۱، ص ۱۴۹. 📚[۳]: الكافي، ج ۱، ص ۳۸۹؛ بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۴۴. اخلاق فطری ، ص ۸۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a