#اخلاق_فطری
🔴تأثیر طینت و خمیر مایه خلقت و آفرینش انسانها در صفات ظاهری و باطنی و اعمال و کردارشان از نظر روایات اهل بیت علیهم السلام امری مسلم است. بسیاری از امور ظاهری وباطنی انسانها در عوالم پیشین قبل از آن که قدم به این دنیا بگذارند به دست خود آنها رقم خورده است و هر انسانی با کوله باری پر به این دنیا قدم گذاشته و ریشههای اعمال و کردار و صفات ظاهری و باطنی خویش را در آن عوالم درست کرده است.
این حقیقت به معنای بسته شدن پرونده انسانها در عوالم قبل و پایان تکلیف و امتحان نیست، بلکه مسلم است که در این دنیا نیز ابتلا و امتحان وجود دارد و تا هنگامی که تکلیف و امتحان بر قرار باشد، پرونده باز است و تغییر و تبدیل در آن راه دارد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هر عملی آثاری دارد که در آینده انسان مؤثر است. اعمال و رفتارهای سابق از این عالم نیز مستثنی نیست و خداوند متعال طینت انسانها را بر اساس اعمال و کردار او سرشته است؛ اما تداوم تکلیف و امتحان و حریت و آزادی در انتخاب موجب میشود که انسان بتواند سابقه بد خود را اصلاح و سوابق خویش را حفظ کند.
آنکه سابقهء خوبی نداشته و سرشتش خوب نهاده نشده است و نیز کسی که اعمال بد او را احاطه نموده و تاریکی بر او غلبه کرده است، باید زحمت بیشتری بکشد و با تلاش و کوشش فراوان علاوه بر این که پردههای معاصی و تاریکی های گناهان را کنار میزند، به تدریج نور و روشنایی را در خود افزایش دهد تا بتواند در سایه آن راه راست را بر خود روشن سازد و ادامه مسیر برای او سهل و آسان گردد؛ البته هر کس اراده کند، میتواند.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۴ ، ۱۱۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۴_شناخت خداوند.m4a
2.37M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_چهارم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴همچنن هر کس برای پاکسازی پرونده خود پیش قدم شود و کمر همت ببندد، خدای تعالی هم او را در این راه یاری میکند. نور امید را در دل او روشن میسازد و قدم به قدم با او همراهی میکند. مسلماً آن که سابقه خوبی دارد، نیز نباید مغرور شود و باید با دلی امیداور همراه با ترس و خوف، به راه راست ادامه دهد و هیچ گاه از دزدان راه غافل نباشد و با احتیاط کامل رو به سوی هدفی عالی و آینده ای روشن در حرکت باشد. چنین کسی هر گاه اندکی انحراف پیدا کرد، باید به سرعت به راه برگردد و هیچ گاه به خود اجازه ندهد که راه منحرف را ادامه دهد.
تأثير طينت در اخلاق از نظر مرحوم میرزای اصفهانی قدس سره بحث تأثیر طینت در اخلاق را با کلامی از میرزا مهدی اصفهانی قدس سره به پایان میبریم؛ عالمی وارسته و دانشمندی که برای رسیدن به کمالات انسانی زحمات فراوانی کشیده و به درجات بالایی از ایمان دست یافته است. این استاد معارف الهی میفرماید:
ثُمَّ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الْإِنْسَانُ الْمَخْلُوقُ كَالذَّرِّ يُولَدُ الْكَافِرَ مِنَ الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنَ الْكَافِرِ وَ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الطِّينَتَيْنِ باللطخ وَالمَسحة يَتَوَلَّدُ الْمُؤْمِنُونَ بِالصُّورَةِ الْقَبِيحَةِ الْمُنْكَرَةَ وَ يَتَوَلَّدُ الْكَافِرَ بِصُورَةِ جَمِيلَةَ وَ يَظْهَرُ مِنِ الْمُؤْمِنِينَ الْأَخْلَاقِ السَّيِّئَةُ وَ مَنِ الْكُفَّارِ الْأَخْلَاقِ الْجَمِيلَةِ [۱] ؛
سپس به جهت اختلاط انسان ذری [۲] کافر از مؤمن و مؤمن از کافر به دنیا می آید. و به جهت اختلاط طینت طيب با خبیث که به واسطه آغشته شدن و تماس آن دو با همدیگر حاصل شده، مؤمنان با صورتی زشت و منکر متولد میشوند و کافران با صورتی زیبا به دنیا میآیند. و از مؤمنان اخلاق بد و از کافران اخلاق خوب هویدا میشود.
📚[۱]: معارف القرآن، ص ۵۹۰.
📚[۲]: اشاره به اختلاطی است که بعد از خلقت مؤمنین از عليين و كافران از سجين حاصل شده است. ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۲، ح ۱ و ص ۵، ح ۷.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۵ ، ۱۱۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۵_شناخت خداوند.m4a
2.45M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_پنجم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴ایشان در جای دیگر در کیفیت این تأثیر میفرماید: بعد از تحقق طاعت و عصیان در مرتبه عرض ولایت بر اشیا، اختلاف در آنها پدید آمد و برخی خوب و مرغوب و بعضی پست و نامرغوب، برخی پاکیزه و برخی خبیث شدند و آثار متفاوت در آنها به وجود آمد. و نیز در مرتبه اخذ عهد و میثاق در عالم ارواح قبل از ابدان و در عالمی که ارواح با ابدان بودند، اطاعت و معصیت از آنها سر زد و بعد از آن به خاطر این طاعت و عصیان اعراض و خصوصیاتی بر انسانها عارض گردید که این ویژگیها هم سنخ خود را دوست داشت و طالب آن بود. بدین ترتیب مقتضیات و دواعی به افعال عباد در خود آنها پدید آمد و این مطلب با توجه به تأثير آتش در سوزاندن و آب در خنک کردن و تمایل فاسدان و اشرار به اعمال بد و زشت و تمایل طبیعی اخبار و نیکوکاران به اعمال خوب و نیک معلوم است. [۱]
ایشان تأثیر این مقتضیات و دواعی را در افعال عباد با مثالی این گونه بیان میکند: وقتی انسان بدن خویش را با آتش میسوزاند روشن است که سوزاندان، اثر آتش است، ولی چون این اثر آتش با توجه به قدرت انسان بر جلوگیری از آن در بدن او تحقق پیدا میکند؛ او مؤاخذه و عذاب میشود. ایشان تصریح میکند که آثار سوء، بدیها و زشتیها همه به مقتضیات و دواعی مستند هستند، نه به قدرت انسان، ولی چون قدرت بر منع در انسان وجود دارد، پس عذاب فاعل اشکالی نخواهد داشت. [۲]
📚[۱]: معارف القرآن، ص ۵۸۱
📚[۲]: معارف القرآن، ص ۵۸۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۶_شناخت خداوند.m4a
2.37M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴بدین ترتیب روشن گردید که اگر چه طینت و سرشت و خمیر مایه انسان به واسطه طاعت و عصیان سابق از سوی خدای تعالی برای او تقدیر شده است و هر طینتی آثاری مخصوص به خود دارد، ولی با وجود این انسان میتواند مانع بروز و تحقق آن آثار از طینتها گردد؛ پس مشکلی در تغییر طینت در مراحل بعدی هم نخواهد بود. در روایات نیز به این امر تصریح شده است. [۱] مرحوم میرزا مهدی اصفهانی قدس سره این مطلب را چنین بیان کرده است:
خدای تعالی قدرت بر تغییر طینتهای خبیث و رفع شقاوت از آنها را دارد؛ زیرا که اختلاف آنها به اعراض است و چون میتواند آنها را در همان حال نگه دارد، پس با فضل و احسان شگفت آور خویش برای هر یک از انسانها منزلی در بهشت و منزلی در جهنم خلق فرمود و آنها که معصیت میکنند از خانه بهشتی خویش محروم میشوند و مؤمنان وارث آنها میشوند و کافران هم وارث خانههای مؤمنان در جهنم میشوند... ». [۲]
📚[۱]: ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۳؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۶۰.
📚[۲]: معارف القرآن، ص ۸۲۳
اخلاق فطری ، ص ۱۱۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۷_شناخت خداوند.m4a
2.5M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴دوم: آب و هوا و سرزمین
در تأثیر آب و هوا و سرزمینها در خلق و خوی انسانها به صورت کلی جای هیچ گونه شک و تردید نیست. ابن خلدون، عنوان مقدمه چهارم و پنجم کتاب خویش را به این موضوع اختصاص داده و تأثیر آب و هوا را در اقلیمها و مناطق مختلف جغرافیایی بررسی کرده است. وی میگوید: ما در همه اهالی سودان سبکی و سبک سری و کثرت طرب و شادی میبینیم و آنان به قدری حریص به رقص اند که با هر حرکتی میرقصند و در همه جا به حماقت موصوف اند... و کارگران حمام هم به خاطر این که از هوای آن تنفس میکنند، این گونه اند؛ زیرا هوای گرم حمام که به نفوس آنها میرسد، روحشان گرم می گردد و انبساط پیدا میکنند و بسا میشود که بیشتر آنان از کثرت شادی و سرور به غنا رو میآورند. [۱]
اهالی مصر را هم مثال میزند که غالب آنها همیشه در عیش و نوش و سبکی هستند و به فکر فردای خویش نیستند. نه تنها روزی سال خود را جمع نمی کنند، بلکه روزی ماه را هم ذخیره نمی کنند و تنها خورد و خوراک روزانه شان را از بازار تهیه میکنند. آنگاه ساکنان شهرهای سرد و کوهستانی را مثال میزند که معمولاً به فکر آینده خویش اند و به طور معمول حبوبات چند سال خود را ذخیره میکنند و با وجود این هر روز صبح زود برای تهیه ما يحتاج خویش به بازار میروند که مبادا چیزی از ذخیره شان کم گردد. [۲]
📚[۱]: مقدمة ابن خلدون، ص ۸۶
📚[۲]: ر. ک: همان
اخلاق فطری ، ص ۱۱۷ ، ۱۱۸
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۸_شناخت خداوند.m4a
2.33M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_هشتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴مسعودی نیز در احوال هند و چین و تبت در تأثیر آب و هوا در اخلاق و رفتار و رنگ اهالی آنجا سخن گفته است. وی درباره اهالی تبت مینویسد:
وَ لبلاد تُبْتُ خَوَاصِّ عَجِيبَةً فِي هَوَائِهَا وَ سَهْلِهَا وَ مَائِهَا وَ جَبَلِهَا وَ لَا يَزَالُ الْإِنْسَانُ أَبْدَأُ ضَاحِكاً بِهَا فَرَحاً مَسْرُورَةً لَا تَعَرَّضْ لَهُ الْأَحْزَانِ وَ لَا الْغُمُومَ وَ لَا الْأَفْكَارِ... لَا يَكَادُ يَرَى فِي هَذَا الْبَلَدِ شیخ حزین وَ لَا عَجُوزُ بَلِ الطَّرَبِ فِي الشُّيُوخِ وَ الْكُهُولِ وَ الشَّبَابِ وَ الْأَحْدَاثِ عَامٍ... حَتَّى أَنَّ الْمَيِّتَ إِذَا مَاتَ لَا يَكَادُ يداخل أَهْلُهُ عَلَيْهِ كَثِيرُ مِنَ الْحَزَنَ [۱]
آب و هوا و دشت و کوههای سرزمین تبت خواص عجیبی دارد. انسان همیشه در آنجا شاد و خرم است. حزن و اندوه و فکر در آنجا به انسان دست نمی دهد... در این منطقه حتی پیرمردان و پیر زنان هم محزون نیستند و شادی و طرب در همه آنها از پیر گرفته تا نوجوانان پیداست...
حتى هنگامی که یکی از کسانشان میمیرد، حزن و اندوه چندانی بر آنها وارد نمی شود. به نظر میرسد اصل این امر که آب و هوا و اختلاف جغرافیایی سرزمینها و پستی و بلندی آنها در ساکنان آنها مؤثر است، جای بحث و گفتگو ندارد، بلکه میتوان گفت: این تأثیر منحصر به اختلاف آب و هوای سرزمینهای گوناگون نیست و آب و هوای فصول مختلف در یک سرزمین هم در اخلاق مؤثر است، ولی در این که این تأثیر چگونه است و هر نوع آب و هوا چه تأثیر خاصی دارد، جای بحث و گفتگو است.
📚[۱]: مروج الذهب، ج ۱، ص ۱۷۸.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۸ ، ۱۱۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت با سعادت امام موسی بن جعفرالکاظم صلوات الله علیهما را به پیشگاه مقدس امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شادباش عرض می نمائیم.
💠امام کاظم حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما میفرمایند:
اصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَإِنَّمَا الدُّنْيَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهَا فَلَيْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لَا حُزْناً وَ مَا لَمْ يَأْتِ مِنْهَا فَلَيْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْكَ السَّاعَةِ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَكَأَنَّكَ قَدِ اغْتَبَطْت
بر طاعت خدا صبر كن و در ترك معاصى او شكيبا باش ؛ زيرا دنيا لحظه اى بيش نيست . آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نيامده نيز خبرى ندارى . پس لحظه اى را كه در آن به سر مى برى ، صبور باش چنان كه گويى خوشبخت و خوشحالى .
📚تحف العقول ص 396 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج75، ص311، ح1
جلسه۲۹_شناخت خداوند.m4a
2.29M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_نهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴از آنجا که تأثیرات در خلق انسانی از امور مختلف ناشی میشود، پس انسان میتواند به واسطه امور دیگری مثل تغذیه مناسب آن تأثیرات را خنثی کند و آثار آن را از بین ببرد، یا کاهش دهد. در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز به تأثیر آب و هوا و زمین بر اخلاق و زندگی انسان اشاره شده است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
«لَا تَطِیبُ السُّکنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَة» [۱] ؛
هیچ مسکنی خوب و نیکو نمی شود، جز با سه چیز: هوای خوب و پاکیزه، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و همواره و در توحید مفضل میفرماید: ای مفضل، درباره هوای صاف و ابری فکر کن که چگونه در این عالم در تعاقب اند؛ چرا که صلاح عالم در آن است که اگر یکی از آن دو استمرار و تداوم پیدا کند، موجب فساد و تباهی میشود. آیا نمی بینی باران وقتی مدتی به صورت مداوم ببارد، گیاهان و سبزیجات فاسد شده، حیوانات سست و بی رمق میشوند و هوا سرد گشته و امراض مختلف پدید میآید و راهها از بین میرود؟ و اگر بارندگی مدتی قطع گردد و هوا صاف باشد، زمین و گیاهان خشک میشود و ضرر به مردم وارد میشود و یبوست و خشکی بر هوا غالب گشته و امراض گوناگون دیگری پدید میآید؟ [۲]
و نیز میفرماید: اگر کسی بگوید مگر نه این است که در بعضی از سالها خشکسالی اتفاق میافتد و هوا گرم میشود و مردم به سختی و دشواری میافتند و گاهی سرما زیاد میشود و زراعت و غلات را از بین میبرد و رطوبت هوا به قدری زیاد میشود که موجب امراض و آفات زیادی در انسان و غلات میشود؟ در جواب گفته میشود: آری گاهی اوقات این گونه است و این به مصلحت انسان است تا از معاصی دست برادرد و غرق در گناهان نشود؛ چرا که مصلحت دینی انسان مقدم بر مصلحت دنیوی اوست. [۳]
📚[۱]: تحف العقول، ص۳۱۹؛ بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۲.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۵.
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۷.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۹ ، ۱۲۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۳۰_شناخت خداوند.m4a
2.45M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_سی ام
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴بدین ترتیب روشن شد که آب و هوا در انسان و حتی در حیوانات و گیاهان مؤثر است و نیز بدیهی است که سستی و شادابی و صحت و سلامت بدن نقش به سزایی در شکل گیری اخلاق و صفات نفسانی انسان دارد و روح و نفس وقتی شاداب و سرحال است که بدن سالم، و از صحت کامل برخوردار باشد.
🔴سوم: خوردنیها و پوشیدنی ها
اشاره
خوردنیها و پوشیدنیها نیز در جسم و جان آدمی تأثیراتی دارند. قوام و پایداری جسم آدمی با غذا و خوردنی هاست. روح انسان نیز در دنیا با این بدن استوار و پایدار است.
امیر مؤمنان حضرت على علیه السلام میفرماید:
یَا كُمَیْلُ، اللِّسانُ يَنزَحُ مِنَ القَلبِ وَالقَلبُ يَقومُ بِالغِذاءِ فَانظُر فِيمَا تُغَذّي قَلبَكَ وَ جِسْمَک [۱] ؛
ای کمیل، زبان آدمی از قلب او سرچشمه میگیرد و قلب انسان با غذا استوار است.
پس در غذای قلب و جسم خویش خوب بنگر. صحت و سلامتی بدن، روح را شاداب و پرنشاط، و ضعف و سستی و بیماری آن، روح آدمی را ضعیف و ناتوان مینماید. پس غذای بدن چنان که بدن را تقویت میکند، روح را نیز تقویت مینماید. صحت و شادابی روح تأثیر فراوانی در اخلاق و صفات نفسانی دارد و همین طور عقل و خرد وقتی کامل و قوی است که بدن رشد مناسب خود را داشته باشد و قوی و پرنشاط باشد. در این قسمت تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم خوردنیها و پوشیدنیها در اخلاق را مورد بحث قرار میدهیم. [۲]
📚[۱]: تحف العقول، ص ۱۷۴؛ مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۲۱۷.
📌[۲]: منظور از تاثیرات غیر مستقیم، تأثیراتی است که غذاها و لباسها در خرد و قلب آدمی میگذارند. چنان که پیش تر بیان شد، عقل و قلب آدمی از ارکان مهم و ریشههای اساسی شکل گیری اخلاق در انسان به شمار میآید و هر چیزی که در خرد و قلب تأثیر بگذارد، در اخلاق هم تأثیر خواهد گذاشت.
اخلاق فطری ، ص ۱۲۰ ، ۱۲۱
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 1 ت 27 - 6 - 90.m4a
14.38M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_اول
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴الف. نقش برخی خوردنیها در اخلاق
اشاره
در این قسمت خوردنیهایی به بحث گذاشته میشود که در اخلاق انسانی نقش مستقیم دارند.
۱. گل و خاک
امام باقر علیه السلام میفرماید: خوردن خاک از بزرگترین کمین گاههای شیطان و کار وسوسه است. خوردن خاک عامل امراض جسمانی و تحریک کننده دردهاست. آن که خاک میخورد قدرت بدنش از آنچه قبلاً داشت کمتر میشود و از انجام کارهایی که قبلاً انجام میداد، ناتوان میشود. پس کارهایی که پیش از آن انجام میداد و حالا نمی تواند انجام دهد، محاسبه میشود و مورد عذاب قرار میگیرد. [۱]
و امام صادق علیه السلام میفرماید:
أَكْلُ اَلطِّينِ يُورِثُ اَلنِّفَاقَ [۲] ؛
خوردن خاک نفاق میآورد.
از آثار خوردن خاک این است که بدن را به تدریج از کار میاندازد و موجب پیدایش نفاق در دل آدمی میشود. البته از میان خاکها تنها تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام است که خوردن آن به قصد استشفا اشکالی ندارد.
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۵۳؛ المحاسن، ص ۵۶۵.
📚[۲]: الكافي، ج ۶، ص۲۶۵؛ بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۵۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۲۱ ، ۱۲۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 2 ت 28 - 6 - 90.m4a
12.97M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_دوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در روایات ضمن تصریح به این موضوع، آدابی برای خوردن تربت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسين علیه السلام ذکر شده است. مردی از امام صادق علیه السلام پرسید:
من از شما شنیدم که فرمودید: تربت حسین علیه السلام از داروهای خاصی است که به هیچ دردی نمی رسد، جز این که آن را از بین میبرد. حضرت فرمود: آری این را من گفته ام. بعد فرمود: آیا در این مورد سؤالی داری؟ عرض کردم: من از آن تربت تناول کردم ولی مرا نفعی نبخشید. فرمود: بدان آن را دعائی است که اگر کسی از آن بخورد و آن دعا را نگوید و استعمالش کند، نفعی برایش نخواهد داشت. میگوید: پرسیدم: آن دعا چیست؟ فرمود: پیش از هر چیزی آن را میبوسی و بر روی چشمان خویش میگذاری و بیش از یک نخود نمی خوری... سپس حضرت دعا را تعلیم دادند. [۱]
البته غیر از تربت امام حسین علیه السلام در روایات از خاک دیگری به نام «گل ارمنی» هم برای استشفا ذکری به میان آمده است. [۲]
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۱۵۶.
📚[۲]: بحارالانوار، ج۶۵، ص ۱۵۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۲۲ ، ۱۲۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 3 ت 29 - 6 - 90.m4a
12.94M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_سوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۲. استمرار شرب خمر
امام باقر علیه السلام میفرماید:
إِنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَ ثَنٍ وَ یُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ یَهْدِمُ مُرُوءَتَهُ وَ یَحْمِلُهُ عَلَی أَنْ یَجْسُرَ عَلَی الْمَحَارِمِ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ رُکُوبِ الزِّنَا حَتَّی لَا یُؤْمَنَ إِذَا سَکِرَ أَنْ یَثِبَ عَلَی حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا یَعْقِلُ ذَلِکَ وَ الْخَمْرُ لَا یَزِیدُ شَارِبَهَا إِلَّا کُلَّ شَرٍّ [۳] ؛
همانا آن که بر نوشیدن شراب مداومت دارد، مانند بت پرست است و نوشیدن شراب موجب ارتعاش (رعشه) در اوست و مروت و مردانگی او را از بین میبرد و او را بر ارتکاب محرمات الهی مانند خون ریزی و زنا جسور میکند. و موقعی که مست میشود محارمش هم از دست او در امان نیستند؛ چرا که او حرمت آن امر را نمی فهمد. و شارب خمر هر شری از دستش بر میآید.
🔴۳. زیاده روی در خوردن گوشت و ترک آن
در برخی روایات از تأثیر گوشت نخوردن به مدت چهل روز سخن گفته شده است. امام علی علیه السلام میفرماید:
عَلَيكُم بِاللَّحمِ؛ فَإِنَّ اللَّحمَ مِنَ اللَّحْمِ، وَ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ، وَ قَالَ: مِنْ تَرَکَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۱] ؛
بر شما باد به گوشت، همانا گوشت از گوشت است و گوشت است که گوشت را میرویاند. و فرمود: کسی که چهل روز گوشت را ترک کند، بد خلق میشود.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
مَنْ تَرَکَهُ [اَللَّحْمِ] ارْبَعِینَ یَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ کُلُوهُ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی اَلسَّمْعِ وَ اَلْبَصَرِ [۲] ؛
کسی که گوشت را چهل روز ترک کند بد خلق میشود. گوشت بخورید که شنوایی و بینایی را میافزاید.
و در روایت دیگر از امير المؤمنین علیه السلام نقل شده است که:
کسی که چهل روز گوشت نخورد بد خلق میشود و آنگاه که خلق انسان یا حیوانی بد شد در گوشش اذان بگویید.
📚[۱]: من لا يحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۴۵؛ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۱۶۳.
📚[۲]: قرب الاسناد، ص ۵۱: وسائل الشيعة، ج۲۵، ص ۴۲؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۵۶.
📚[۳]: المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۴۱؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۶۶
اخلاق فطری ، ص ۱۲۳ ، ۱۲۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 4 ت 30 - 6 - 90.m4a
12.79M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_چهارم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در این روایات ائمه علیهم السلام اصحابشان را به خوردن گوشت توصیه کرده و از ترک آن به مدت چهل روز بر حذر داشته اند. حتی در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به نقل شده که اگر بر کسی چهل روز گذشت و نتوانست گوشت تهیه کند، حتماً قرض کرده و گوشت بخورد. [۱] البته به همان اندازه که در برخی روایات به خوردن گوشت تأکید شده و آثار ترک آن بیان شده، در مقابل مصرف زیاد آن نیز توصیه نشده و آثاری همانند آثار ترک گوشت به مدت چهل روز برای آن هم بیان شده است. در روایتی نقل شده است که:
مَنْ أَکَلَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۲] ؛
کسی که چهل روز گوشت بخورد بد خلق میشود.
در روایتی دیگر به جای «ساء خلقه»، «قسا قلبه» نقل شده است. [۳] بنابراین چنان که اصل خوردن گوشت از نظر روایات برای انسان لازم شمرده شده است، زیاده روی در خوردن آن نیز مورد نکوهش قرار گرفته است. پس با اعتدال و میانه روی در آن و پرهیز از افراط و تفریط میتوان سلامت جسم و روح را حفظ کرد.
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۵۶، ص۶۵؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۲۶
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۲، ص۲۹۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۲۴ ، ۱۲۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a