eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
347 دنبال‌کننده
105 عکس
45 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سالروز ولادت حضرت امام حسن العسکری سلام الله علیه را به محضر مبارک آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان ایشان تبریک و شاد باش عرض می نمائیم.
🔴۲. فساد و تباهی و قساوت قلب یکی دیگر از آثار گناه در انسان این است که موجب فساد و تباهی قلب می‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرماید پدرم می‌فرمود: ما مِنْ شَیْ ءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِیئَهٍ إِنَّ الْقَلْبَ لَیُواقِعُ الْخَطِیئَهَ فَمَا تَزالُ بِهِ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَیْهِ فَیَصِیرَ أَعْلاَهُ أَسْفَلَهُ [۱] چیزی تباه کننده تر از گناه بر قلب وجود ندارد. گناه وقتی وارد قلب می‌شود، همیشه با آن است تا این که بر آن چیره شود و آن را زیر و رو کند. در روایتی دیگر می‌فرماید: إِذَا أَذْنَبَ اَلرَّجُلُ خَرَجَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَهٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ اِنْمَحَتْ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَی قَلْبِهِ فَلاَ یُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَداً [۲] وقتی گناهی از شخصی سر می‌زند، در دل او نقطهء سیاهی به وجود می‌آید. پس اگر از گناه توبه کرد، آن نقطه سیاه زایل می‌شود و اگر بر گناه اصرار نمود و به آن افزود، آن نقطه سیاه هم افزایش پیدا می‌کند، تا این که بر دل چیره شود و بعد از آن هرگز روی رستگاری را نخواهد دید. این حدیث در حقیقت شرح و تفسير حدیث پیشین است. همچنین این احادیث با احادیثی که هر گناه را هموار کننده راه برای گناه بعدی معرفی می‌کند، قابل جمع و هماهنگ است. 📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۲۶۸؛ بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۱۲. 📚[۲]: همان، ص ۲۷۱؛ بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۲۷. اخلاق فطری ، ص ۱۵۶ ، ۱۵۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️ایام وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به محضر امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان ایشان تعزیت و تسلیت عرض می نمائیم.
ج 38 ت 3 - 10 - 90.m4a
13.13M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5870576830221652727.mp3
5.03M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه نهم - تجرید و انخلاع 🎙 فایل صوتی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: مَا جَفَّتِ اَلدُّمُوعُ إِلاَّ لِقَسْوَهِ اَلْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِکَثْرَهِ اَلذُّنُوبِ [۱] اشک‌ها خشک نشود، جز به خاطر قساوت دل‌ها و دلها قساوت پیدا نمی کنند، جز به جهت کثرت گناهان. 🔴ششم: نقش تجارت در اخلاق در لسان روایات به هر کاری که انسان روزی خویش را به وسیله آن پیدا می‌کند، تجارت گفته می‌شود. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: کُلُّ مَا اِفْتَتَحَ اَلرَّجُلُ بِهِ رِزْقَهُ فَهُوَ تِجَارَهٌ. [۱] ؛ هر چیزی که انسان درب‌های روزی خویش را با آن باز کند، تجارت است. تجارت در معارف اسلامی از اهمیت ویژه و فراوانی برخوردار است و بر آن تأکید فراوان شده است. تنبلی و ترک تجارت و کار نیز مورد نکوهش قرار گرفته است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: تَرْکُ اَلتِّجَارَهِ یَنْقُصُ اَلْعَقْلَ [۲] ؛ ترک تجارت عقل و خرد را ناقص می‌کند. ممکن است چنین تصور شود که فقر ناشی از ترک تجارت چنین اثری دارد [۳]، ولی با توجه به روایات دیگری که در این باب آمده، معلوم می‌شود که این امر اختصاص به کسانی ندارد که برای تأمین زندگی خویش نیاز به تجارت و کار دارند، بلکه اغنيا و ثروتمندان هم هیچ گاه نباید از کار و تلاش برای رفع نیازهای جامعه دینی و اسلامی دست بکشند. 📚[۱]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۸۱؛ بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۵۴. 📚[۲]: الكافی، ج ۵، ص۳۰۵؛ وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۱۳۴. 📚[۳]: الکافی، ج ۵، ص ۱۴۸؛ التهذیب، ج ۷، ص۲؛ وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۳۱. 📌[۴]: آن که تجارت و کسب معاش را ترک می‌کند، ناچار می‌شود برای تامین معاش خویش دست به سوی هر کس دراز کند و این امر اضافه بر این که عزت و شخصیت او را از بین می‌برد، ذهن و قلب او را هم مشغول می‌کند و او را به طور مطلق از تفکر و تدبر و تعقل باز می‌دارد و چنین کسی روز به روز عقل خودش را از دست می‌دهد. اخلاق فطری ، ص ۱۵۷ ، ۱۵۸ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 39 ت 4 - 10 - 90.m4a
11.34M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5915541152081123012.mp3
8.22M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه دهم - قائم بالغیر بودن مخلوق و تباین 🎙 فایل صوتی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴معاذ بن کثیر به امام صادق علیه السلام عرض کرد: إِنِّي قَدْ أَيْسَرْتُ فَأَدَعُ التِّجَارَةَ قَالَ إِنَّكَ إِنْ فَعَلْتَ قَلَّ عَقْلُكَ [۱] ؛ همانا من توانگر شده ام، آیا خوب است تجارت را ترک کنم؟ حضرت فرمود: به یقین اگر این گونه کنی، عقلت کم خواهد شد. در حدیثی دیگر همین معاذ بن کثیر که شغل لباس فروشی داشت، می‌گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: إِنِّی قَدْ هَمَمْتُ أَنْ أَدَعَ اَلسُّوقَ وَ فِی یَدِی شَیْءٌ فَقَالَ إِذاً یَسْقُطُ رَأْیُکَ وَ لاَ یُسْتَعَانُ بِکَ عَلَی شَیْءٍ [۲] من قصد دارم بازار را ترک کنم و نیازی به تجارت هم نمی بینم؟ حضرت فرمود: در این صورت رأی و نظرت اسقاط خواهد شد و بر هیچ چیزی مردم از تو یاری نخواهند خواست. از این روایات استفاده می‌شود که اصل تلاش و کوشش و فعالیت در جامعه نه تنها به خاطر تأمین معاش و زندگی خوب است، بلکه حتی اگر انسان توانگر هم بود و معاش خود را تا آخر عمر هم فراهم کرده باشد، باز هم نباید کار و فعالیت را رها کند. این دلالت دارد که تجارت و فعالیت انسان تنها برای تأمین معاش خود نیست، بلکه شخص مسلمان باید جامعه مسلمان و برادران دینی خود را همچون خانه خویش به حساب آورد و همان طور که برای تأمین معاش خود و خانواده اش تلاش می‌کند، برای رفع نیاز جامعه اسلامی و برادران دینی هم تلاش کند؛ زیرا ممکن است در جامعه به کار او نیاز باشد، اگر چه خود او دیگر نیازی به آن نداشته است. 📚[۱]: الکافی، ج ۵، ص ۱۴۸؛ التهذیب، ج ۷، ص ۲، وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۱۴. 📚[۲]: الكافی، ج ۵، ص ۱۴۹، وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۱۵. اخلاق فطری ، ص ۱۵۸ ، ۱۵۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 40 ت 7 - 10 - 90.m4a
13.19M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6028475573372720391.mp3
6.63M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه یازدهم - معنای در حکم عدم بودن مخلوق نسبت به خلق 🎙 فایل صوتی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴نکتهء در خور توجه در این روایات این است که امام علیه السلام می‌فرماید: «ترک کار موجب کاهش عقل و خرد انسان است». با این نکته تأثیر کار به صورت کلی در اخلاق انسان به خوبی روشن می‌شود؛ زیرا همان طور که بیان شد، یکی از عوامل و مبادی مهم که در اخلاق تأثیر فراوانی دارد، بلکه ریشه اساسی اخلاق به شمار می‌آید، عقل و خرد انسانی است، حال اگر چیزی موجب کاهش و ضعف این ریشه در انسان گردد، بدیهی است که موجب ضعف اخلاق در او نیز خواهد شد. تا اینجا تأثیر اصل کار و ترک آن در اخلاق به طور کلی روشن شد، ولی اکنون می‌خواهیم بحث را در مورد تأثیر برخی از کارهای خاص در اخلاق ادامه دهیم. 🔴هفتم: نقش برخی پیشه‌ها در اخلاق باید توجه داشت که اسلام برخی از کارها را به عنوان شغل برای افراد جامعهء اسلامی خوب و مناسب نمی داند، بلکه توصیه می‌کند که همهء انسان‌ها این کارها را یاد بگیرند و همه به عنوان وظیفه در پی عمل به آن باشند. به عنوان مثال تغسیل و تجهیز میت نباید کار عده ای از افراد جامعه باشد، بلکه همه باید در این کارها دخالت کنند. امام باقر علیه السلام در مورد تغسیل میت می‌فرماید: کَانَ فِیمَا نَاجَی بِهِ مُوسَی رَبَّهُ قَالَ یَا رَبِّ مَا لِمَنْ غَسَّلَ اَلْمَوْتَی؟ فَقَالَ: أَغْسِلُهُ مِنْ ذُنُوبِهِ کَمَا وَلَدَتْهُ أُمُّهُ [۱] حضرت موسی علیه السلام در مناجاتی که با خدای تعالی داشت پرسید: پروردگارا اجر کسی که مردگان را غسل می‌دهد چیست؟ خدای تعالی فرمود: او را از گناهانش همچون طفل تازه متولد شده پاک می‌کنم. در غسل میت اولویت با ولی میت است و تغسیل توسط دیگران نیز باید به اذن ولی میت باشد. 📚[۱]: الكافي، ج ۳، ص ۱۶۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲، ص ۴۹۵. اخلاق فطری ، ص ۱۵۹ ، ۱۶۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a