eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
313 دنبال‌کننده
88 عکس
32 ویدیو
166 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
اسعد الله ایامکم یا صاحب الزمان 🌹صلی الله علیک یا بنت امیرالمومنین🌹
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/dPc0v کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1333935012.m4a
14.75M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و هشتم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۸ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدي: ‏ ‏" قد سمعت بصريح الروايات اختلاف المعني في تلك الالفاظ ولا جامع بين الخالق والمخلوق حتي يكون المعني واحدا، و لأجل ‏عدم التشبيه في ذات الباري جل اسمه ذكر في الاحاديث قيود حين اثبات هذه الكمالات له لئلا یلزم التشبيه كما يقال : شي بحقيقة ‏الشيئية احترازا عن الشيئية في المخلوق حيث انها فيه بالغير، فالشيئية في الخالق جل شانه هي الشيئية الحقيقية وفي غيره هي الشيئية ‏بالغير ولا شيئية له" ( الباب الثالث عشر )‏ عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجله‌ی سمات: ‏ ‏" فالشيئية في الخالق جل شانه هي الشيئية الحقيقية وفي غيره هي الشيئية بالغير ولا شيئية له" ‏ وی خواسته از عبارت (ولا شيئية له) استفاده كند كه مخلوق اصلا واقعيت وشيئيتي ندارد وفقط خدا واقعيت دارد واين معنای ‏وحدت وجود و موجود است. ‏ توضيح مطلب: ‏ ۱_مرحوم ميرزا در بحث بكار بردن الفاظ درباره خالق متعال ميفرمايند:‏ طبق روايات، الفاظی كه در مورد خالق بكار ميرود اختلاف معنایی دارد با الفاظی كه برای مخلوق بكار ميرود.‏ ‏ مثلا لفظ عالم هم براي خالق متعال بكار ميرود وهم برای مخلوق، اما چون بينونت بين خالق و مخلوق است وهيچ شباهتی ‏وجود ندارد لذا معنای عالمی كه در خالق بكار ميرود با معنای عالمی كه در مخلوق به كار ميرود مختلف ومتفاوت است.‏ ‏ ۲_اهل البيت عليهم السلام در هنگام ذكر كمالات خالق متعال برای اينكه اين الفاظ مشترك است و در مخلوق نيز به كار ‏ميرود قيودی را آورده اند تا افراد دچار تشبيه نشوند.‏ ‏ مثلا فرموده اند (شيء بحقيقة الشيئية) تا با شيء كه در مخلوق بكار ميرود تشبيه نشود وهكذا در مثل (كائن لا عن عدم) و (سميع ‏لا بآلة). ‏ ۳_حتی در عبارتی كه مستشكل آورده، دو بار تصريح شده است كه مخلوق شيئيت و واقعيت دارد ولی ‏شيئيتش بالغير است، نه بالذات وحقيقة الشيئية.‏ ‏۴_با توجه به عبارات قبل وبا توجه به اصل بحث منظور از (لا شيئية له) يعنی (لا شيئية حقيقية له).‏ حتی اگر کسی مختصر آشنایی با زبان عربی داشته باشد، از عبارت نقل شده توسط مستشکل هم، کاملا مطلب را می‌فهمد. ‏ اما مستشکل با سود جستن از روانشناسی تلقین قصد دارد تا به مخاطبین خود القاء کند که مرحوم میرزا شیئیتی برای غیر ‏خدا قائل نمی‌باشد. ‏ ‏ ‏ ‏۵_اين بحث مرحوم ميرزا، نه فقط اثبات وحدت وجود است بلكه نقد ريشه ای ترين مبنای وحدت وجود است، زيرا پله اول ‏اثبات وحدت وجود، اشتراك معنوی وجود است كه ايشان با بحث مفصلي درباره حقيقت لفظ و معنی و استعمال آنرا نقد ميكنند (رجوع شود به همين باب سيزدهم در ابواب الهدی) ‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/74ijz کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1347399017.m4a
23.95M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و نهم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۹ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدی:‏ ‏"من کان عارفا بالله تعالی عالما یعرف ان هذا الکون الواحد المقدر المکمم بالابعاد هو الذی عرض علیه الانفصال والاختلاف ‏والایتلاف وانه المکان وانه حقیقة کل الحقائق وجوهر کل الجواهر فی جمیع العوالم فی عین انه یعرف ان هذا الکون المتطور ‏بالکائنات و إن کانت غیر متناه فی العقول حیث ذاته الشیئیة والکون بالحق تعالی شانه، ولیس له کینونة وشیئیة بنفسه فی وجه من ‏الوجوه، فلیست العوالم الغیر المتناهیة منعزلة عن الحق وبعیدة عنه بمسافة کما یعرف ان العوالم الاخرویة والدنیویة کلها مکممة ‏بالابعاد ولها المدة بلا مادة ولا هیولی . . . "‏ واما عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجله‌ی سمات:‏ ‏" ان هذا الکون المتطور بالکائنات ... حیث ذاته الشیئیة والکون بالحق تعالی شانه ولیس له کینونة وشیئیة بنفسه فی وجه من الوجوه ‏فلیست العوالم الغیر المتناهیة منعزلة عن الحق وبعیدة عنه بمسافة " ‏ متاسفانه مستشکل هیچ گونه بیانی درنحوه دلالت عبارت بر وحدت وجود وسنخیت وتطور رب متعال ندارد. همان طور که میبینید این عبارت هیچ ربطی به حسب ظاهرش به وحدت وجود یا سنخیت یا تطور وتعین بودن مخلوق ندارد .‏ مرحوم میرزا در این جا بحث مادة المواد را مطرح می‌کند که در روایات از آن تعبیر به ماء شده است. ‏ طبق روایات، اهل البیت سلام الله علیهم معتقدند که تمام موجودات عالم اعم از دنیا واخرت وما فیهما همه از همان ماء ‏خلق شده اند وتمام ما سوی الله تطورات همان ماء می باشند.‏ یعنی همان ماء به اشکال وگونه های مختلف در امده است و خود آن ماء دارای مقدار و حد واندازه وابعاد میباشد و همین ماء به ‏خواست خالق متعال به اطوار واشکال مختلف درمی اید واین اشکال واطوار حد ومقدار خاصی ندارد یعنی به هر مقدار شکل ‏وطور که فرض شود باز عقلا فرض بیشتر از ان هم برای آن وجود دارد.‏ یعنی نمیتوان گفت مثلا از آن ماء صد میلیون شکل میتوان درست کرد بلکه عقلا بیشتر از آن نیز فرض دارد.‏ حقیقت آن ماء حقیقتی است بالله، یعنی محتاج وفقیر الی الله تعالی وهیچ گونه واقعیت وشیئیت وحقیقت بالذات ومستقل برایش ‏فرض نمیشود، بلکه به تمام ذات محتاج وفقیر و بالغیر است وبه خواست خالق متعال هست وبه خواست او معدوم و نیست می شود ‌.‏ این بیان ایشان دقیقا مضمون روایات اهل البیت سلام الله علیهم میباشد.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/Th3s1 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️آجرک الله یا بن فاطمه الزهراء سلام الله علیهما
1_1360828532.m4a
24.76M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت چهلم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴أسماء و صفات همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت سلام الله علیهم در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد : ۴- اشتراک اسماء و صفات بین خالق و مخلوق، فقط در لفظ است و در معنا هیچ جهت اشتراکی میان خالق و مخلوق وجود ندارد. به بیان دیگر، هنگامی که لفظ به مخلوق اطلاق می شود، معنای آن در حدّ فهم و درک اوست و او می تواند آن را بشناسد، ولی وقتی همان لفظ به خالق اطلاق می شود، معنای آن تنها به تعریف او و با معرفت فطری شناخته می شود. امام رضا سلام الله علیه در این باره می فرمایند: پروردگار ما سمیع و شنوا نامیده می شود، نه به جزئیكه در او باشد و با آن بشنود و نتواند با آن ببیند؛ همانطور كه ما با جزئی كه می شنویم نمیتوانیم با آن ببینیم. (سمیع بودن خدا) بدین معناست كه آواها بر او پوشیده نیست؛ بر خلاف سمیع نامیدن ما. پس ما و خدا در اسمِ سمیع اشتراک داریم، ولی معنا مختلف است. و بصر و دیدن هم همینگونه است... . مردی نزد حضرت امام صادق سلام الله علیه رسید و گفت: الله اكبر. ایشان فرمودند: خدا بزرگتر از چه چیزی است؟! او گفت: از همه چیز. امام صادق سلام الله علیه فرمودند: خدا را محدود كردی. مرد گفت: پس چگونه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو خدا بزرگتر از آن است كه بتوان وصفش كرد. ——————————————- (توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۱-۷۹) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/0RgIG کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1412382437.m4a
32.78M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت چهل و یکم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۰: قسمت دوم در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات ۲_عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا تَقُولُ فِي الْأَرْوَاحِ أَنَّهَا جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاكَرَ مِنْهَا ‏اخْتَلَفَ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّا نَقُولُ ذَلِكَ قَالَ فَإِنَّهُ كَذَلِكَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَذَ مِنَ الْعِبَادِ مِيثَاقَهُمْ وَ هُمْ أَظِلَّةُ قَبْلَ ‏الْمِيلَادِ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ‏ إِلَى ‏آخِرِ الْآيَةِ قَالَ فَمَنْ أَقَرَّ لَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَتْ أُلْفَة هَاهُنَا وَ مَنْ أَنْكَرَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَ خِلَافُهُ هَاهُنَا. (علل الشرایع ‏ج ۱ ص ۸۴)‏ ۳_عنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لَا يَقْدِرُ ‏الْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لَا يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لَا مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ غَيْرَهُ هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ وَ ‏صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ كَذَلِكَ لَمْ‏ يَزَلْ وَ لَا يَزَالُ أَبَدَ الْآبِدِينَ وَ ‏كَذَلِكَ كَانَ إِذْ لَمْ يَكُنْ أَرْضٌ وَ لَا سَمَاءٌ وَ لَا لَيْلٌ وَ لَا نَهَارٌ وَ لَا شَمْسٌ وَ لَا قَمَرٌ وَ لَا نُجُومٌ وَ لَا سَحَابٌ وَ ‏لَا مَطَرٌ وَ لَا رِيَاحٌ ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقاً يُعَظِّمُونَ عَظَمَتَهُ وَ يُكَبِّرُونَ كِبْرِيَاءَهُ وَ ‏يُجِلُّونَ جَلَالَهُ فَقَالَ كُونَا ظِلَّيْنِ‏ فَكَانَا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. (التوحید ص ۱۲۹)‏ ۴_ . . . فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ خَلَقَ خَلْقاً مِنْ خَلْقِهِ فَجَعَلَهُمْ حُجَجاً عَلَى ‏خَلْقِهِ فَهُمْ أَوْتَادٌ فِي أَرْضِهِ قُوَّامٌ بِأَمْرِهِ نُجَبَاءُ فِي عِلْمِهِ اصْطَفَاهُمْ قَبْلَ خَلْقِهِ أَظِلَّةً عَنْ يَمِينِ عَرْشِه ‏. . . . ‌‏(کافی ج ۶، ص ۲۵۶)‏ ‏۵_عنْ زُرَارَةَ وَ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَا إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ هِيَ أَظِلَّةٌ فَأَرْسَلَ ‏رَسُولَهُ مُحَمَّداً ص فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَذَّبَهُ . . . . (تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۱۲۶)‏ ‏۶_ . . . إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقَنَا وَ مِيثَاقَ شِيعَتِنَا وَ نَحْنُ وَ هُمْ أَظِلَّةٌ فَلَوْ جَهَدَ النَّاسُ أَنْ يَزِيدُوا فِيهِ رَجُلًا أَوْ ‏يَنْقُصُوا مِنْهُ رَجُلًا مَا قَدَرُوا عَلَى ذَلِكَ. محاسن ج ۱، ص ۱۳۵)‏ لذا مرحوم میرزا نمی خواهند مخلوقات را موهوم بدانند وبرای انها واقعیتی را قائل نباشند بلکه چنانچه در ‏عبارت معارف القران وابواب الهدی وبقیه کتب ایشان به آن تصریح شده بمعنی انها کون لها واقعیة ‏ولها تحقق ولکن واقعیتها وتحققها بالغیر بحیث یشیر الی قیّمها اشارة تکوینیة مخلوق واقعیت ‏وحقیقت دارد ولی واقعیتی بالغیر ومحتاج، بگونه ای که احتیاج وفقر وبالغیریت، ذاتی آن مخلوق است، ‏نه اینکه احتیاج وفقر خارج از ذاتش باشد تا لازم آید که خود ذات مستقل بگردد.‏ تشبیه روح به سایه از دوجهت است. اول احتیاج ونیاز یعنی همان طور که سایه بدون صاحب سایه ‏اصلا نیست مخلوق نیز بدون اراده وخواست رب متعال هیچ واقعیتی ندارد فی وجه من الوجوه. ‏همان طور که سایه هوای فاقد نور ظاهریست ذاتا ، روح نیز فی حد ذاته فاقد نورعلم وشعور ‏وقدرت است. ‏ تشبیه روح به سایه وتعبیر ظلّ در روایات زیادی وجود دارد و مرحوم میرزا نیز این تعبیر را از روایات ‏اقتباس کرده است. ‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/9fYEe کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1422707293.m4a
26.81M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت چهل و دوم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۰: قسمت اول در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در کتاب انوار الهدایة: ‏ ‏"ان الروح لایدرک نفسه فکیف یدرک غیره، ولولا نور العلم لکان جاهلا بذاته وبجمیع الاشیاء. ‏ ‏ وکذلک یعکس النور الی انیة ذاته فیکشف عن کونها مظلمة، وکونها قائمة بالغیر بحیث یکون کونها ‏وشیئیتها وجمیع عوارضها من نومها ویقظتها وصغرها وکبرها وضعفها وقوتها وصحتها وسقمها واقبالها ‏علی شی وادبارها عنه وموتها وحیاتها کلها بالغیر بمعنی انها کونٌ لها واقعیة، ولها تحقق ولکن واقعیتها ‏وتحققها بالغیر بحیث یشیر الی قیّمها اشارة تکوینیة، ومعنی کونها بالغیر فی عالم المشیئة کظل الشی، فان ‏کیان الظل وکونه حقیقی لانّا نری انتقاله وطوله وقصره لکن کونه وتحققه لابذاته"‏ عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجله‌ی سمات: ‏ ‏"ومعنی کونها بالغیر فی عالم المشیئة کظل الشیء"‏ برداشت مستشکل : ‏ عرفاء ما سوی الله را موهوم میدانند وبرای این مطلب مثال ظل وسایه میزنند، زیرا سایه واقعیتی ندارد.‏ مرحوم میرزا نیز مخلوقات را موهوم میداند ومثال به سایه میزند وبرای آنها واقعیتی قائل نیست واین ‏همان وحدت وجود عرفاست.‏ البته مستشکل این توضیحات را در ذیل عبارات نیاورده است، بلکه درابتدا نسبت‌هایی را به مرحوم ‏میرزا و تمام تفکیکیان میدهد وبعد عبارات را می آورد ودر آنجا میگوید تفکیکیان مخلوقات را تعینات ‏رب متعال میدانند، نه موهوم وخیالی. ‏ ولی این عبارت بحثی از تعین وتطور ندارد بلکه اگر هم بخواهد از آن استفاده نادرستی شود همان ‏موهومیت مخلوقات است که با مثال سایه سازگار باشد، ولی با ادعای اینکه مخلوق تعین رب باشد ‏سازگار نیست.‏ علی ای حال متاسفانه مستشکل تک تک عبارات را واضح نکرده که چه ربطی به ادعایش دارد ولی بر اساس مطالبی که ایشان در مقالات مختلف ومطالبی که ‏بطور گفتاری بیان کرده ظاهرا خواسته است نسبت وحدت وجود عرفاء را به تفکیک وارد کند.‏ توضیح مطلب: ‏ مرحوم میرزا در این بحث درصدد بیان این مطلب هستند که حقیقت روح، حقیقتی وابسته ومحتاج ‏وبالغیر است واز خود هیچگونه استقلالی ندارد وآیه ونشانه ومشیر به قیّم خود میباشد و برای این ‏مطلب که یک شی به تمام ذاته، محتاج به غیر باشد مثلی را ذکر میکنند و آن ظل و ذی ظل است.‏ یعنی همان طور که سایه واقعیت دارد ولی وابسته است به شخص صاحب سایه، (بگونه ای که بدون او ‏سایه نیست) همان طور روح نیز محتاج است به رب متعال وبدون خواست او هیچ واقعیتی ندارد.‏ ایشان درابواب الهدی نیز در رابطه به این تمثیل میفرمایند :‏ ‏«ان المراد من نفس الانسان حقیقته وذاته المعبر عنها بلفظ انا والظل الحادث الکائن، وعند تمثلها ‏بالصورة بالشبح، وعند وجدانها الحیاة والشعور بالروح، وعند التجسد بالجسم بالانسان، فهی علی ماعرفّها ‏صاحب الشریعة بالتذکر شیء بالغیر، مظلم الذات، حادث باق، فهی فاقدة بذاتها لذاتها، نظیر الظل من ‏حیث انه شی بالغیر، فاقد للنور الخارجی فهی من حیث ذاتها لیست عین نور الشعور والحیاة والعقل ‏والعلم والفهم والقدرة والقوة . . .»‏ ایشان میفرمایند روح مثل سایه میماند از دو جهت: یک اینکه سایه محتاج به صاحب سایه است وکاملا ‏بالغیر است. ودوم همان طور که سایه هوای فاقد نور است روح نیز ذاتا فاقد نور علم وشعور وقدرت ‏است. ‏ مرحوم میرزا تعبیر (ظلّ) را از روایات فراوانی استفاده کرده اند که به بعضی از آنها در زیر اشاره ‏می‌شود. ‏ ‏۱_عنْ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقَ شِيعَتِنَا بِالْوَلَايَةِ لَنَا وَ هُمْ ذَرٌّ يَوْمَ أَخَذَ ‏الْمِيثَاقَ عَلَى الذَّرِّ بِالْإِقْرَارِ لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ ص بِالنُّبُوَّةِ وَ عَرَضَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ عَلَى مُحَمَّدٍ ص أُمَّتَهُ ‏فِي الطِّينِ وَ هُمْ أَظِلَّةٌ وَ خَلَقَهُمْ مِنَ الطِّينَةِ الَّتِي خُلِقَ مِنْهَا آدَمُ وَ خَلَقَ اللَّهُ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا قَبْلَ أَبْدَانِهِمْ بِأَلْفَيْ ‏عَامٍ وَ عَرَضَهُمْ عَلَيْهِ وَ عَرَّفَهُمْ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ عَرَّفَهُمْ عَلِيّاً وَ نَحْنُ نَعْرِفُهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ‎.‌‏ 📚کافی ج ‌‏۱ ص ۴۳۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/qxkh2 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1434356955.m4a
27.48M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت چهل و سوم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۰: قسمت دوم در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات ۲_عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا تَقُولُ فِي الْأَرْوَاحِ أَنَّهَا جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاكَرَ مِنْهَا ‏اخْتَلَفَ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّا نَقُولُ ذَلِكَ قَالَ فَإِنَّهُ كَذَلِكَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَذَ مِنَ الْعِبَادِ مِيثَاقَهُمْ وَ هُمْ أَظِلَّةُ قَبْلَ ‏الْمِيلَادِ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ‏ إِلَى ‏آخِرِ الْآيَةِ قَالَ فَمَنْ أَقَرَّ لَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَتْ أُلْفَة هَاهُنَا وَ مَنْ أَنْكَرَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَ خِلَافُهُ هَاهُنَا. (علل الشرایع ‏ج ۱ ص ۸۴)‏ ۳_عنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لَا يَقْدِرُ ‏الْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لَا يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لَا مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ غَيْرَهُ هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ وَ ‏صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ كَذَلِكَ لَمْ‏ يَزَلْ وَ لَا يَزَالُ أَبَدَ الْآبِدِينَ وَ ‏كَذَلِكَ كَانَ إِذْ لَمْ يَكُنْ أَرْضٌ وَ لَا سَمَاءٌ وَ لَا لَيْلٌ وَ لَا نَهَارٌ وَ لَا شَمْسٌ وَ لَا قَمَرٌ وَ لَا نُجُومٌ وَ لَا سَحَابٌ وَ ‏لَا مَطَرٌ وَ لَا رِيَاحٌ ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقاً يُعَظِّمُونَ عَظَمَتَهُ وَ يُكَبِّرُونَ كِبْرِيَاءَهُ وَ ‏يُجِلُّونَ جَلَالَهُ فَقَالَ كُونَا ظِلَّيْنِ‏ فَكَانَا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. (التوحید ص ۱۲۹)‏ ۴_ . . . فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ خَلَقَ خَلْقاً مِنْ خَلْقِهِ فَجَعَلَهُمْ حُجَجاً عَلَى ‏خَلْقِهِ فَهُمْ أَوْتَادٌ فِي أَرْضِهِ قُوَّامٌ بِأَمْرِهِ نُجَبَاءُ فِي عِلْمِهِ اصْطَفَاهُمْ قَبْلَ خَلْقِهِ أَظِلَّةً عَنْ يَمِينِ عَرْشِه ‏. . . . ‌‏(کافی ج ۶، ص ۲۵۶)‏ ‏۵_عنْ زُرَارَةَ وَ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَا إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ هِيَ أَظِلَّةٌ فَأَرْسَلَ ‏رَسُولَهُ مُحَمَّداً ص فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَذَّبَهُ . . . . (تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۱۲۶)‏ ‏۶_ . . . إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقَنَا وَ مِيثَاقَ شِيعَتِنَا وَ نَحْنُ وَ هُمْ أَظِلَّةٌ فَلَوْ جَهَدَ النَّاسُ أَنْ يَزِيدُوا فِيهِ رَجُلًا أَوْ ‏يَنْقُصُوا مِنْهُ رَجُلًا مَا قَدَرُوا عَلَى ذَلِكَ. محاسن ج ۱، ص ۱۳۵)‏ لذا مرحوم میرزا نمی خواهند مخلوقات را موهوم بدانند وبرای انها واقعیتی را قائل نباشند بلکه چنانچه در ‏عبارت معارف القران وابواب الهدی وبقیه کتب ایشان به آن تصریح شده بمعنی انها کون لها واقعیة ‏ولها تحقق ولکن واقعیتها وتحققها بالغیر بحیث یشیر الی قیّمها اشارة تکوینیة مخلوق واقعیت ‏وحقیقت دارد ولی واقعیتی بالغیر ومحتاج، بگونه ای که احتیاج وفقر وبالغیریت، ذاتی آن مخلوق است، ‏نه اینکه احتیاج وفقر خارج از ذاتش باشد تا لازم آید که خود ذات مستقل بگردد.‏ تشبیه روح به سایه از دوجهت است. اول احتیاج ونیاز یعنی همان طور که سایه بدون صاحب سایه ‏اصلا نیست مخلوق نیز بدون اراده وخواست رب متعال هیچ واقعیتی ندارد فی وجه من الوجوه. ‏همان طور که سایه هوای فاقد نور ظاهریست ذاتا ، روح نیز فی حد ذاته فاقد نورعلم وشعور ‏وقدرت است. ‏ تشبیه روح به سایه وتعبیر ظلّ در روایات زیادی وجود دارد و مرحوم میرزا نیز این تعبیر را از روایات ‏اقتباس کرده است. ‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/0wYQf کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۰: قسمت سوم در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات عبارت مورد بحث هیچ ربطی به گفتار عرفاء ندارد زیرا مرحوم میرزا تصریح میکنند که روح واقعیت ‏وحقیقت وکون دارد ولی حقیقتش بالغیر است و تشبیه به سایه گرچه در عبارات صوفیه وعرفاء وجود ‏دارد ولی این دلیل نمیشود که چون آنها این تمثیل را انجام داده اند ومعنای اشتباهی قصد کرده اند ما ‏آنرا به معنای صحیحش بکار نبریم .‏ علاوه بر اینکه این تمثیل فقط در کلمات عرفاء نیامده بلکه چنانچه ذکر گردید در روایات کثیری امده ‏است.‏ مثلا فلاسفه میگویند عقل، آیا چون آنها تعبیر عقل را بکار بردند ما این تعبیر را بکار نبریم؟ ‏عرفاء تعبیر لقاء الله را بکار برده اند. آیا چون آنها این تعبیر را بکار برده اند، ما بکار نبریم؟ بلکه ما اگر در آیات وروایات تعبیری آمده باشد، آن تعبیر را بکار میبریم ومعنای صحیح آنرا بیان ‏میکنیم ومعنای اشتباه فلاسفه وعرفاء را نقد. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/B3KWT کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️آجرک الله یا صاحب الزمان
🔴مظلومیت علم بخش ۱۱ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در کتاب انوار الهدایة: ‏ل ‏" ثم کشف النور ایضا عن أن إنیة النفس مظلمة وبحسب الحالات والعوارض الطاریة علیه الخارجة عن اختیارها وقدرتها یکشف ‏أن کینونیتها بالغیر مثل صغرها وکبرها، وطفولیتها وشیخوخیتها، ومرضها وصحتها، ونومها ویقظتها، ورغبتها الی شی‌ء واعراضها عن ‏شی‌ء، وموتها وحیاتها فإن کل ذلک امور خارجة عن قدرته واختیاره فیکشف العقل عن کونها تحت ادارة مدبر لها وهو قیومها، ‏ولیس القیمومة الا الربوبیة کما استدل بذلک الامام علیه السلام، فذاتها تشیر الی قیمها فکما أن کشف المکشوفات کان قائما بالنور ‏وشیئیتها بالنور کذلک إنیة النفس قائمة بقیمها وکینونتها بکینونته، فهذه معرفة الرب بطریق الآیات"‏ عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجله‌ی سمات: ‏ ‏" إنیة النفس قائمة بقیمها وکینونتها بکینونته، فهذه معرفة الرب بطریق الآیات"‏ از نحوه دلالت این عبارت بر وحدت وجود کسی اطلاعی ندارد جز جناب مستشکل. ایشان هم در مقاله خود وجه دلالت را ‏ذکر نکرده است. مرحوم میرزا مکررا در نوشته‌های خود اشاره به حقیقت نفس نموده وآن را مظلم الذات وفاقد کمالات و معروض حالات مختلف خارج از قدرت واختیار انسان معرفی می‌نماید.‏ انسان عاقل وقتی به نفس خود وحالات عارض شده بر آن دقت می‌کند، می‌یابد که قائم بالغیر است، ومدبری دارد وقیّومی.‏ اینها همه آیات ونشانه‌هایی است که ما را به معرفت ذو الآیه راهنمایی می‌کند.‏ لذا در انتهای عبارت، مرحوم میرزا می‌فرمایند:‏ ‏" فهذه معرفة الرب بطریق الآیات"‏ و دقیقا این روش استدلال، ماخوذ از روایات اهل بیت سلام الله علیهم می‌باشد رجوع شود به مناظره امام صادق سلام الله علیه با ‏ابن ابی العوجاء ، کافی ج ۱، ص ۷۴ وهیچ ارتباطی به وحدت وجود ندارد.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a