eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
313 دنبال‌کننده
88 عکس
32 ویدیو
167 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️آخر ذی القعده ؛ سالروز شهادت حضرت امام محمد بن علی الجواد صلوات الله علیهم را به محضر آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض مینمائیم.
4_5764815339321824150.mp3
8.31M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🎙 فایل صوتی 🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان شبهه قائم بالغیر بودن خلق کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در این روایت از دو طینت سخن به میان آمده که بر اساس روایات این دو نیز بر اثر امتحان از هم جدا شده اند [۱] . آنگاه خداوند این دو گروه را بار دیگر امتحان می‌کند و اصحاب یمین از این آزمون سر بلند بیرون می‌آیند. بنابر روایت فوق، خداوند جهت آزمایش مجدد خلايق در این دنیا طینت‌های دو گروه مذکور را با هم مخلوط کرده است. این خلط و مزج‌ها در صفات و خلق و خوی انسانها تأثیراتی دارد. در برخی روایات، ارتباط بین طینت‌ها به عنوان علت غم و شادی برخی افراد - که ظاهراً سببی ندارد - ذکر شده است. یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان می پرسد: فدایت شوم ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، همانا گاهی من محزون و مغموم می‌شوم، بدون این که سببی برای آن بیابم. حضرت فرمود: این غم و شادی از ناحیه ما به شما می‌رسد؛ زیرا حزن یا سروری که به ما می‌رسد، بر شما هم وارد می‌شود؛ چون که ما و شما از نور خداییم. خدای تعالی طینت ما و شما را یکی قرار داده است. و اگر طینت شما همان طور که بود باقی می‌ماند، شما و ما مساوی می‌شدیم، ولی طینت شما با طینت دشمنانتان مخلوط شده است. و اگر این امر واقع نمی شد شما هیچ گاه گناه نمی کردید. [۲] 📚[۱]: ر. ک: تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۸۶؛ تفسیر قمی، ج ۲، ص ۶۹. 📚[۲]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۹۳. اخلاق فطری ، ص ۱۱۱ ، ۱۱۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در روایاتی دیگر انس و الفت و نیز نفرت انسان‌ها از همدیگر به انس و الفت و نفرت در عوالم قبل پیوند زده شده است. بر اساس برخی روایات مؤمنان از طینت بهشت آفریده شده اند و با یکدیگر در ارتباط هستند. امام باقر علیه السلام می‌فرماید: همانا خداوند متعال مؤمنان را از طینت بهشت آفرید و از عطر روح خویش بر آنان جاری ساخت. به همین جهت است که مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است. پس اگر روحی از آن ارواح را در شهری از شهرها غم و اندوهی برسد، ارواح دیگر نیز محزون می‌شوند؛ زیرا که اینها از آنها هستند. [۱] و از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: دو برادر مؤمن مانند یک بدن هستند. اگر عضوی از آن به درد آید در بقیهء اعضا هم درد پیدا می‌شود. و ارواح آنها نیز از یک روح اند. [۲] در این دسته از روایات، خدمت به همدیگر، عدم خیانت و غیبت و غش و مخذول و سرشکسته نکردن یکدیگر از آثار این اخوت و برادری شمرده شده است. [۳] 📚[۱]: همان 📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۱۶۶. 📚[۳]: همان، ص ۱۶۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۲ ، ۱۱۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در حدیثی که از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده، اختلاف اخلاق و رنگ‌های آدمیان به خاطر اختلاف خاک‌هایی شمرده شده است که هنگام خلقت حضرت آدم از زمین گرفته شده است. [۲] در حدیثی دیگر آمده است: فَمَا كَانَ مِنَ النَّاسِ مِنْ جَمَالٍ وَ حُسْنِ خُلُقٍ فَهُوَ مِنَ الْحَوْرَاءِ وَ مَا كَانَ فِيهِمْ مِنْ سُوءِ الْخُلُقِ فَمِنْ بِنْتِ الْجَانِّ [۳] ؛ آنچه از زیبایی و حسن خلق در انسان‌ها یافت می‌شود از ناحیه حوریهای است (که یکی از فرزندان حضرت آدم با او ازدواج کرد) و آنچه از سوء خلق دیده می‌شود، از ناحیه دختر جتی است (که فرزند دیگر حضرت آدم با او ازدواج کرد). در نهج البلاغه از امير المؤمنین علیه السلام درباره اختلاف مردم چنین آمده است: إِنَّمَا فَرَّقَ بَيْنَهُمْ مَبَادِئُ طِينِهِمْ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ كَانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ أَرْضٍ وَ عَذْبِهَا وَ حَزْنِ تُرْبَةٍ وَ سَهْلِهَا؛ فَهُمْ عَلَى حَسَبِ قُرْبِ أَرْضِهِمْ يَتَقَارَبُونَ وَ عَلَى قَدْرِ اخْتِلَافِهَا يَتَفَاوَتُونَ؛ فَتَامُّ الرُّوَاءِ نَاقِصُ الْعَقْلِ، وَ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ، وَ زَاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ، وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ، وَ تَائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، وَ طَلِيقُ اللِّسَانِ حَدِيدُ الْجَنَانِ [۴] ؛ اختلاف انسان‌ها از مبادی طينتشان است؛ زیرا طینت همه از قطعه ای از زمین شور و شیرین و سخت و سست ترکیب یافته است و آنان بر حسب نزدیک بودن خاکشان با هم نزدیک اند و به دوری خاکشان از هم تفاوت پیدا می‌کنند. آدم‌های خوش منظر کم خردند و بلند قامتان کم همت و پاکیزه عملان بد منظرند و کوتاه قدان خوش فکرند. آنان که طبیعتی خوب دارند، کارهای بدی دارند و کسانی که قلبشان حیران است، افکارشان پراکنده است و سخنوران، قلبشان قوی است. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۱۵، ص ۳۲ و ر. ک: بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۳۹. 📚[۲]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۰۳؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۳۶۲؛ بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۲۳۶. 📚[۳]: نهج البلاغه، خطبه ۲۳۴؛ بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۹۴. اخلاق فطری ، ص ۱۱۳ ، ۱۱۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️سالروز شهادت امام محمد الباقر علیه السلام را به محضر مبارک آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض می نمائیم. حضرت امام باقر سلام الله علیه فرمودند: ای شیعیان آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله یقیناً برای پاک شدن مورد آزمایش سخت قرار می‌گیرید ؛ همچون پاک شدن سرمه در چشم، که صاحب چشم می‌فهمد چه موقع سرمه وارد چشمش گردید، ولی خارج شدنش را از چشم متوجه نمی‌شود! و به همین شکل انسان بامداد اعتقاد به شریعتی از امر ما (امامت ما) دارد ولی شام می‌کند در حالی که از آن خارج شده؛ و نیز شام می‌کند بر شریعتی از امر ما (امامت ما) ولی صبح می‌کند در حالی که از آن (عقیده) خارج شده. 📚الغيبةللنعمانی ص۲۰۶ باب۱۲ حدیث۱۲
🔴تأثیر طینت و خمیر مایه خلقت و آفرینش انسان‌ها در صفات ظاهری و باطنی و اعمال و کردارشان از نظر روایات اهل بیت علیهم السلام امری مسلم است. بسیاری از امور ظاهری وباطنی انسانها در عوالم پیشین قبل از آن که قدم به این دنیا بگذارند به دست خود آنها رقم خورده است و هر انسانی با کوله باری پر به این دنیا قدم گذاشته و ریشه‌های اعمال و کردار و صفات ظاهری و باطنی خویش را در آن عوالم درست کرده است. این حقیقت به معنای بسته شدن پرونده انسان‌ها در عوالم قبل و پایان تکلیف و امتحان نیست، بلکه مسلم است که در این دنیا نیز ابتلا و امتحان وجود دارد و تا هنگامی که تکلیف و امتحان بر قرار باشد، پرونده باز است و تغییر و تبدیل در آن راه دارد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هر عملی آثاری دارد که در آینده انسان مؤثر است. اعمال و رفتارهای سابق از این عالم نیز مستثنی نیست و خداوند متعال طینت انسان‌ها را بر اساس اعمال و کردار او سرشته است؛ اما تداوم تکلیف و امتحان و حریت و آزادی در انتخاب موجب می‌شود که انسان بتواند سابقه بد خود را اصلاح و سوابق خویش را حفظ کند. آنکه سابقهء خوبی نداشته و سرشتش خوب نهاده نشده است و نیز کسی که اعمال بد او را احاطه نموده و تاریکی بر او غلبه کرده است، باید زحمت بیشتری بکشد و با تلاش و کوشش فراوان علاوه بر این که پرده‌های معاصی و تاریکی های گناهان را کنار می‌زند، به تدریج نور و روشنایی را در خود افزایش دهد تا بتواند در سایه آن راه راست را بر خود روشن سازد و ادامه مسیر برای او سهل و آسان گردد؛ البته هر کس اراده کند، می‌تواند. اخلاق فطری ، ص ۱۱۴ ، ۱۱۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴همچنن هر کس برای پاکسازی پرونده خود پیش قدم شود و کمر همت ببندد، خدای تعالی هم او را در این راه یاری می‌کند. نور امید را در دل او روشن می‌سازد و قدم به قدم با او همراهی می‌کند. مسلماً آن که سابقه خوبی دارد، نیز نباید مغرور شود و باید با دلی امیداور همراه با ترس و خوف، به راه راست ادامه دهد و هیچ گاه از دزدان راه غافل نباشد و با احتیاط کامل رو به سوی هدفی عالی و آینده ای روشن در حرکت باشد. چنین کسی هر گاه اندکی انحراف پیدا کرد، باید به سرعت به راه برگردد و هیچ گاه به خود اجازه ندهد که راه منحرف را ادامه دهد. تأثير طينت در اخلاق از نظر مرحوم میرزای اصفهانی قدس سره بحث تأثیر طینت در اخلاق را با کلامی از میرزا مهدی اصفهانی قدس سره به پایان می‌بریم؛ عالمی وارسته و دانشمندی که برای رسیدن به کمالات انسانی زحمات فراوانی کشیده و به درجات بالایی از ایمان دست یافته است. این استاد معارف الهی می‌فرماید: ثُمَّ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الْإِنْسَانُ الْمَخْلُوقُ كَالذَّرِّ يُولَدُ الْكَافِرَ مِنَ الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنَ الْكَافِرِ وَ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الطِّينَتَيْنِ باللطخ وَالمَسحة يَتَوَلَّدُ الْمُؤْمِنُونَ بِالصُّورَةِ الْقَبِيحَةِ الْمُنْكَرَةَ وَ يَتَوَلَّدُ الْكَافِرَ بِصُورَةِ جَمِيلَةَ وَ يَظْهَرُ مِنِ الْمُؤْمِنِينَ الْأَخْلَاقِ السَّيِّئَةُ وَ مَنِ الْكُفَّارِ الْأَخْلَاقِ الْجَمِيلَةِ [۱] ؛ سپس به جهت اختلاط انسان ذری [۲] کافر از مؤمن و مؤمن از کافر به دنیا می آید. و به جهت اختلاط طینت طيب با خبیث که به واسطه آغشته شدن و تماس آن دو با همدیگر حاصل شده، مؤمنان با صورتی زشت و منکر متولد می‌شوند و کافران با صورتی زیبا به دنیا می‌آیند. و از مؤمنان اخلاق بد و از کافران اخلاق خوب هویدا می‌شود. 📚[۱]: معارف القرآن، ص ۵۹۰. 📚[۲]: اشاره به اختلاطی است که بعد از خلقت مؤمنین از عليين و كافران از سجين حاصل شده است. ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۲، ح ۱ و ص ۵، ح ۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۵ ، ۱۱۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴ایشان در جای دیگر در کیفیت این تأثیر می‌فرماید: بعد از تحقق طاعت و عصیان در مرتبه عرض ولایت بر اشیا، اختلاف در آنها پدید آمد و برخی خوب و مرغوب و بعضی پست و نامرغوب، برخی پاکیزه و برخی خبیث شدند و آثار متفاوت در آنها به وجود آمد. و نیز در مرتبه اخذ عهد و میثاق در عالم ارواح قبل از ابدان و در عالمی که ارواح با ابدان بودند، اطاعت و معصیت از آنها سر زد و بعد از آن به خاطر این طاعت و عصیان اعراض و خصوصیاتی بر انسانها عارض گردید که این ویژگی‌ها هم سنخ خود را دوست داشت و طالب آن بود. بدین ترتیب مقتضیات و دواعی به افعال عباد در خود آنها پدید آمد و این مطلب با توجه به تأثير آتش در سوزاندن و آب در خنک کردن و تمایل فاسدان و اشرار به اعمال بد و زشت و تمایل طبیعی اخبار و نیکوکاران به اعمال خوب و نیک معلوم است. [۱] ایشان تأثیر این مقتضیات و دواعی را در افعال عباد با مثالی این گونه بیان می‌کند: وقتی انسان بدن خویش را با آتش می‌سوزاند روشن است که سوزاندان، اثر آتش است، ولی چون این اثر آتش با توجه به قدرت انسان بر جلوگیری از آن در بدن او تحقق پیدا می‌کند؛ او مؤاخذه و عذاب می‌شود. ایشان تصریح می‌کند که آثار سوء، بدیها و زشتی‌ها همه به مقتضیات و دواعی مستند هستند، نه به قدرت انسان، ولی چون قدرت بر منع در انسان وجود دارد، پس عذاب فاعل اشکالی نخواهد داشت. [۲] 📚[۱]: معارف القرآن، ص ۵۸۱ 📚[۲]: معارف القرآن، ص ۵۸۵. اخلاق فطری ، ص ۱۱۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴بدین ترتیب روشن گردید که اگر چه طینت و سرشت و خمیر مایه انسان به واسطه طاعت و عصیان سابق از سوی خدای تعالی برای او تقدیر شده است و هر طینتی آثاری مخصوص به خود دارد، ولی با وجود این انسان می‌تواند مانع بروز و تحقق آن آثار از طینت‌ها گردد؛ پس مشکلی در تغییر طینت در مراحل بعدی هم نخواهد بود. در روایات نیز به این امر تصریح شده است. [۱] مرحوم میرزا مهدی اصفهانی قدس سره این مطلب را چنین بیان کرده است: خدای تعالی قدرت بر تغییر طینت‌های خبیث و رفع شقاوت از آنها را دارد؛ زیرا که اختلاف آنها به اعراض است و چون می‌تواند آنها را در همان حال نگه دارد، پس با فضل و احسان شگفت آور خویش برای هر یک از انسانها منزلی در بهشت و منزلی در جهنم خلق فرمود و آنها که معصیت می‌کنند از خانه بهشتی خویش محروم می‌شوند و مؤمنان وارث آنها می‌شوند و کافران هم وارث خانه‌های مؤمنان در جهنم می‌شوند... ». [۲] 📚[۱]: ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۳؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۶۰. 📚[۲]: معارف القرآن، ص ۸۲۳ اخلاق فطری ، ص ۱۱۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴دوم: آب و هوا و سرزمین در تأثیر آب و هوا و سرزمین‌ها در خلق و خوی انسان‌ها به صورت کلی جای هیچ گونه شک و تردید نیست. ابن خلدون، عنوان مقدمه چهارم و پنجم کتاب خویش را به این موضوع اختصاص داده و تأثیر آب و هوا را در اقلیم‌ها و مناطق مختلف جغرافیایی بررسی کرده است. وی می‌گوید: ما در همه اهالی سودان سبکی و سبک سری و کثرت طرب و شادی می‌بینیم و آنان به قدری حریص به رقص اند که با هر حرکتی می‌رقصند و در همه جا به حماقت موصوف اند... و کارگران حمام هم به خاطر این که از هوای آن تنفس می‌کنند، این گونه اند؛ زیرا هوای گرم حمام که به نفوس آنها می‌رسد، روحشان گرم می گردد و انبساط پیدا می‌کنند و بسا می‌شود که بیشتر آنان از کثرت شادی و سرور به غنا رو می‌آورند. [۱] اهالی مصر را هم مثال می‌زند که غالب آنها همیشه در عیش و نوش و سبکی هستند و به فکر فردای خویش نیستند. نه تنها روزی سال خود را جمع نمی کنند، بلکه روزی ماه را هم ذخیره نمی کنند و تنها خورد و خوراک روزانه شان را از بازار تهیه می‌کنند. آنگاه ساکنان شهرهای سرد و کوهستانی را مثال می‌زند که معمولاً به فکر آینده خویش اند و به طور معمول حبوبات چند سال خود را ذخیره می‌کنند و با وجود این هر روز صبح زود برای تهیه ما يحتاج خویش به بازار می‌روند که مبادا چیزی از ذخیره شان کم گردد. [۲] 📚[۱]: مقدمة ابن خلدون، ص ۸۶ 📚[۲]: ر. ک: همان اخلاق فطری ، ص ۱۱۷ ، ۱۱۸ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ💠 ۱۸ ام ذی الحجة، سالروز عید غدیر را خدمت حضرت ولیعصر سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان امیرالمومنین صلوات الله علیه تبریک و شادباش عرض می نمائیم.💐
🔴مسعودی نیز در احوال هند و چین و تبت در تأثیر آب و هوا در اخلاق و رفتار و رنگ اهالی آنجا سخن گفته است. وی درباره اهالی تبت می‌نویسد: وَ لبلاد تُبْتُ خَوَاصِّ عَجِيبَةً فِي هَوَائِهَا وَ سَهْلِهَا وَ مَائِهَا وَ جَبَلِهَا وَ لَا يَزَالُ الْإِنْسَانُ أَبْدَأُ ضَاحِكاً بِهَا فَرَحاً مَسْرُورَةً لَا تَعَرَّضْ لَهُ الْأَحْزَانِ وَ لَا الْغُمُومَ وَ لَا الْأَفْكَارِ... لَا يَكَادُ يَرَى فِي هَذَا الْبَلَدِ شیخ حزین وَ لَا عَجُوزُ بَلِ الطَّرَبِ فِي الشُّيُوخِ وَ الْكُهُولِ وَ الشَّبَابِ وَ الْأَحْدَاثِ عَامٍ... حَتَّى أَنَّ الْمَيِّتَ إِذَا مَاتَ لَا يَكَادُ يداخل أَهْلُهُ عَلَيْهِ كَثِيرُ مِنَ الْحَزَنَ [۱] آب و هوا و دشت و کوه‌های سرزمین تبت خواص عجیبی دارد. انسان همیشه در آنجا شاد و خرم است. حزن و اندوه و فکر در آنجا به انسان دست نمی دهد... در این منطقه حتی پیرمردان و پیر زنان هم محزون نیستند و شادی و طرب در همه آنها از پیر گرفته تا نوجوانان پیداست... حتى هنگامی که یکی از کسانشان می‌میرد، حزن و اندوه چندانی بر آنها وارد نمی شود. به نظر می‌رسد اصل این امر که آب و هوا و اختلاف جغرافیایی سرزمین‌ها و پستی و بلندی آنها در ساکنان آنها مؤثر است، جای بحث و گفتگو ندارد، بلکه می‌توان گفت: این تأثیر منحصر به اختلاف آب و هوای سرزمین‌های گوناگون نیست و آب و هوای فصول مختلف در یک سرزمین هم در اخلاق مؤثر است، ولی در این که این تأثیر چگونه است و هر نوع آب و هوا چه تأثیر خاصی دارد، جای بحث و گفتگو است. 📚[۱]: مروج الذهب، ج ۱، ص ۱۷۸. اخلاق فطری ، ص ۱۱۸ ، ۱۱۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت با سعادت امام موسی بن جعفرالکاظم صلوات الله علیهما را به پیشگاه مقدس امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شادباش عرض می نمائیم. 💠امام کاظم حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما میفرمایند: اصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَإِنَّمَا الدُّنْيَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهَا فَلَيْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لَا حُزْناً وَ مَا لَمْ يَأْتِ مِنْهَا فَلَيْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْكَ السَّاعَةِ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَكَأَنَّكَ قَدِ اغْتَبَطْت بر طاعت خدا صبر كن و در ترك معاصى او شكيبا باش ؛ زيرا دنيا لحظه اى بيش نيست . آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نيامده نيز خبرى ندارى . پس لحظه اى را كه در آن به سر مى برى ، صبور باش چنان كه گويى خوشبخت و خوشحالى .   📚تحف العقول ص 396 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج75، ص311، ح1
🔴از آنجا که تأثیرات در خلق انسانی از امور مختلف ناشی می‌شود، پس انسان می‌تواند به واسطه امور دیگری مثل تغذیه مناسب آن تأثیرات را خنثی کند و آثار آن را از بین ببرد، یا کاهش دهد. در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز به تأثیر آب و هوا و زمین بر اخلاق و زندگی انسان اشاره شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا تَطِیبُ السُّکنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَة» [۱] ؛ هیچ مسکنی خوب و نیکو نمی شود، جز با سه چیز: هوای خوب و پاکیزه، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و همواره و در توحید مفضل می‌فرماید: ای مفضل، درباره هوای صاف و ابری فکر کن که چگونه در این عالم در تعاقب اند؛ چرا که صلاح عالم در آن است که اگر یکی از آن دو استمرار و تداوم پیدا کند، موجب فساد و تباهی می‌شود. آیا نمی بینی باران وقتی مدتی به صورت مداوم ببارد، گیاهان و سبزیجات فاسد شده، حیوانات سست و بی رمق می‌شوند و هوا سرد گشته و امراض مختلف پدید می‌آید و راهها از بین می‌رود؟ و اگر بارندگی مدتی قطع گردد و هوا صاف باشد، زمین و گیاهان خشک می‌شود و ضرر به مردم وارد می‌شود و یبوست و خشکی بر هوا غالب گشته و امراض گوناگون دیگری پدید می‌آید؟ [۲] و نیز می‌فرماید: اگر کسی بگوید مگر نه این است که در بعضی از سال‌ها خشکسالی اتفاق می‌افتد و هوا گرم می‌شود و مردم به سختی و دشواری می‌افتند و گاهی سرما زیاد می‌شود و زراعت و غلات را از بین می‌برد و رطوبت هوا به قدری زیاد می‌شود که موجب امراض و آفات زیادی در انسان و غلات می‌شود؟ در جواب گفته می‌شود: آری گاهی اوقات این گونه است و این به مصلحت انسان است تا از معاصی دست برادرد و غرق در گناهان نشود؛ چرا که مصلحت دینی انسان مقدم بر مصلحت دنیوی اوست. [۳] 📚[۱]: تحف العقول، ص۳۱۹؛ بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۲. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۵. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۹ ، ۱۲۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a