🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_شصت_و_چهارم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/pbM0m
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴با این بیان روشن میشود که منظور از علم، فعل درک، کشف و روشنگری نیست، بلکه علم چیزی است که درک و کشف و روشنگری هم به واسطه وجود آن، برای انسان حاصل میشود و با تشدید آن، کشف و روشنگری هم افزایش مییابد. عقل نیز در حقیقت همان نور علم است، با این تفاوت که اشیا و روابط آنها به واسطه علم برای ما روشن میشود و عقل، وصفی از اوصاف آن اشیا را برای ما روشن میکند؛ یعنی خوبی و بدی، زشتی و زیبایی و وجوب و حرمت، به عقل روشن میگردد. بعد از آنکه عقل، این امور را برای ما روشن ساخت، حکم میکند که از بدیها باید اجتناب و دوری کرد و خوبیها را به جای آورد. پس عقل نه تنها به ما حسن و قبح را میفهماند، بلکه ما را به فعل و ترک هم ترغیب و تشویق میکند؛ چرا که عقل رسول باطنی خدای تعالی است [۱] و همچون رسولان ظاهری ما را به اعمال و کردار خوب امر و از اعمال بد نهی میکند.
۲. رابطه علم و عقل:
علم و عقل همیشه با هم در تعامل هستند و كمال و نقص هر کدام موجب کمال و نقص دیگری میشود. امير المؤمنین علیه السلام فرماید: العَقلُ غَريزةٌ تَزيدُ بالعِلْمِ وَ التَّجارِبِ [۲] ؛ عقل قریحه و نوری است که به علم و تجربه فزونی مییابد.
📚الكافي، ج ۱، ص ۱۶ [۱]
📚تصنيف الغرر، ص ۴۰ [۲]
اخلاق فطری ص ۱۹ ، ۲۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_شصت_و_پنجم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/o5dvz
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
و نیز (امیرالمؤمنين سلام الله عليه) میفرماید: العَقلُ وَ العِلمُ مَقرونانِ في قَرَنٍ لا يَفتَرِقانِ وَ لا يَتَبايَنانِ [۲] ؛ عقل و علم مانند طنابی درهم تنیده شده اند و از هم جدا نمی شوند. و نیز میفرماید: العَقلُ أصلُ العِلمِ [۳] ؛ عقل اصل و ریشه علم است.
و نیز میفرماید: بِالعُقولِ تُنالُ ذُروَةُ العُلومِ [۴] اوج و بلندی دانشها با خردها حاصل میشوند. و امام صادق علیه السلام میفرماید: كَثرَةُ النَّظَرِ في العِلمِ يَفتَحُ العَقلَ [۵] توجه زیاد در علم درهای عقل را میگشاید. ص: ۲۰ امام زین العابدین علیه السلام نیز میفرماید: الْعَقْلُ رَائِدُ الرُّوحِ وَ الْعِلْمُ رَائِدُ الْعَقْلِ [۱] ؛ عقل راهنمای روح است و علم راهنمای عقل. این روایات تأثير علم و عقل در یکدیگر و تعامل آن دو را با هم روشن میکند. بر این اساس میتوان گفت با آن که علم ریشه و اساس عقل است، ولی حیات و بقای آن به حیات عقل وابسته است. خدای تعالی علم را به بنده اش عطا میکند و او با این علم اموری را کشف میکند. در این مرحله، عقل وظایف انسان را در قبال آنها روشن میسازد. از سوی دیگر پذیرش حكم عقل و پایبندی به آن موجب اعطای درجه بالاتری از علم میگردد، در نتیجه علم و عقل از عطایای ارزشمند خدای تعالی به انسان است و او با نور علم، خود و اشیا پیرامونش را میشناسد و بسیاری از امور اخلاقی، بلکه همهء آنها را مرهون تذكر و تنبه به احکام و دستورات عقل و خرد خویش است. البته مراد ما از عقل، عقل و خرد منطقی و بازاری نیست، بلکه منظور، آن نور الهی است که بدیها و خوبیها را به انسان مینمایاند، او را به انجام خوبیها ترغیب کرده، از بدیها بر حذر میدارد و بهشت و سعادت را برای انسان به ارمغان میآورد.
📚[۲]: تصنيف الغرر، ص ۵۳.
📚[۳]: تصنيف الغرر، ص ۵۳.
📚[۴]: تصنيف الغرر، ص ۵۳.
📚[۵]: بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۵۹. ۲.
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۲۳۱.
اخلاق فطری ص ۲۰ ، ۲۱
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_شصت_و_ششم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/eKyw6
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴ادیان الهی راه و رسم بندگی خداوند
سبحان برای بندگان خویش احکام و قوانینی را جعل کرده و توسط پیامبران، به بندگان خود رسانده است. مجموعه این احکام «دین» نامیده میشود. انسانها موظف اند با عمل به دستورات دین، خود را در زمرهء بندگان خدا قرار دهند و از بندگی غیر او دور شوند. ص: ۲۱ خدای تعالی میفرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»؛ [۱] در هر امتی رسولی بر انگیختیم تا به مردم ابلاغ کند که خدا را عبادت کنید و از طاغوت دوری جویید. امير المؤمنین علیه السلام نیز میفرماید: فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الَي عِبَادَتِهِ وَ مِنْ عُهُودِ عِبَادِهِ إِلَى عُهُودِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ عِبَادِهِ إِلَى طَاعَتِهِ وَ مِنْ وَ لاَيَةِ عِبَادِهِ إِلَى وَ لاَيَتِهِ [۲] ؛ همانا خدای تعالی محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به حق مبعوث کرد تا بندگانش را از پرستش بندگانش، به سوی پرستش خود و از بیعت بندگانش به بیعت خود، و از فرمانبری بندگانش، به فرمانبری خود، و از ولایت و دوستی بندگانش به سمت ولایت خود خارج کند.
📚[۱]: نحل (۱۶)، آیهء ۳۶.
📚[۲]: الكافي، ج ۸، ص ۳۸۶؛ بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۶۷.
اخلاق فطری ص ۲۱ ، ۲۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_شصت_و_هفتم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/Klczj
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔻امام صادق علیه السلام عبادت خدای تعالی را اطاعت و فرمانبری او میشمارد و در تفسیر آیهء «وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا كَلَّا ۚ سَيَكْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ يَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدًّا» میفرماید: لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ هِيَ السُّجُودَ وَ لَا الرُّكُوعَ وَ إنّما هِيَ طاعَةُ الرِّجالِ مَن أطاعَ المَخلوقَ في مَعصِيَةِ الخالِقِ فَقَدْ عَبَدَهُ [۱] عبادت سجده و رکوع نیست، بلکه عبادت همان اطاعت است. هر کس مخلوقی را در نافرمانی خدای تعالی اطاعت کند، او را عبادت کرده است.
امام باقر علیه السلام نیز میفرماید: مَنْ أَطَاعَ جَبَّاراً فَقَدْ عَبَدَهُ [۳] ؛ هر کس ستمگری را پیروی کند، همانا او را عبادت کرده است. پس کسی که از فرامین و قوانین الهی؛ یعنی دین و شریعت پیروی کند، در حقیقت خدا را بندگی کرده و او را پرستش نموده است و کسی که از پیروی دین الهی سر باز زند و از هوای نفس و شیاطین و ستمگران پیروی کند، آنان را عبادت و بندگی کرده است.
📚[۱]: تفسیر قمی، ج ۲، ص ۵۵؛ بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۱۱۶.
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۳۶۱؛ تأويل الآيات، ص ۵۰۲
اخلاق فطری ص ۲۲ ، ۲۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_شصت_و_هشتم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/0FNHs
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔻با توجه به مطالب گذشته روشن میشود که خدای سبحان معرفت خویش را به انسان عطا کرده است و با اعطای نور علم و عقل، بندگی و عبودیت خویش و پرهیز از عبادت غیر خود را از انسان خواسته است. عبادت خدا نیز به معنای اطاعت از دستورات الهی است که در غالب دین، از سوی رسولان خدا به بندگان ابلاغ شده است. در ادامهء بحث اخلاق فطری را به عنوان یکی از مهم ترین فرامین الهی معرفی میکنیم.
🔴اخلاق فطری اساس ادیان الهی
گفتیم که دین عبارت از احکام، قوانین و وظایف بندگی است که از سوی پیامبران الهی به بندگان تذکر داده میشود. حقیقت بندگی هم اطاعت و فرمانبرداری از دستورات الهی است. یکی از مهم ترین دستورات در تمام ادیان الهی، رعایت اخلاق انسانی در روابط اجتماعی و محافظت بر شؤون و جایگاههای افراد است. پس میتوان گفت راه و رسم بندگی خداوند در عبادت و پرستش او خلاصه میشود و بهترین عبادت، اطاعت و پیروی از دستورات اوست و مهم ترین دستوری که از ناحیهء خدای سبحان به انسان ابلاغ شده، رعایت اخلاق در روابط اجتماعی است.
📚اخلاق فطری ص ۲۳ ، ۲۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a