eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
314 دنبال‌کننده
88 عکس
32 ویدیو
165 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴مظلومیت علم بخش ۱۰: قسمت اول در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در کتاب انوار الهدایة: ‏ ‏"ان الروح لایدرک نفسه فکیف یدرک غیره، ولولا نور العلم لکان جاهلا بذاته وبجمیع الاشیاء. ‏ ‏ وکذلک یعکس النور الی انیة ذاته فیکشف عن کونها مظلمة، وکونها قائمة بالغیر بحیث یکون کونها ‏وشیئیتها وجمیع عوارضها من نومها ویقظتها وصغرها وکبرها وضعفها وقوتها وصحتها وسقمها واقبالها ‏علی شی وادبارها عنه وموتها وحیاتها کلها بالغیر بمعنی انها کونٌ لها واقعیة، ولها تحقق ولکن واقعیتها ‏وتحققها بالغیر بحیث یشیر الی قیّمها اشارة تکوینیة، ومعنی کونها بالغیر فی عالم المشیئة کظل الشی، فان ‏کیان الظل وکونه حقیقی لانّا نری انتقاله وطوله وقصره لکن کونه وتحققه لابذاته"‏ عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجله‌ی سمات: ‏ ‏"ومعنی کونها بالغیر فی عالم المشیئة کظل الشیء"‏ برداشت مستشکل : ‏ عرفاء ما سوی الله را موهوم میدانند وبرای این مطلب مثال ظل وسایه میزنند، زیرا سایه واقعیتی ندارد.‏ مرحوم میرزا نیز مخلوقات را موهوم میداند ومثال به سایه میزند وبرای آنها واقعیتی قائل نیست واین ‏همان وحدت وجود عرفاست.‏ البته مستشکل این توضیحات را در ذیل عبارات نیاورده است، بلکه درابتدا نسبت‌هایی را به مرحوم ‏میرزا و تمام تفکیکیان میدهد وبعد عبارات را می آورد ودر آنجا میگوید تفکیکیان مخلوقات را تعینات ‏رب متعال میدانند، نه موهوم وخیالی. ‏ ولی این عبارت بحثی از تعین وتطور ندارد بلکه اگر هم بخواهد از آن استفاده نادرستی شود همان ‏موهومیت مخلوقات است که با مثال سایه سازگار باشد، ولی با ادعای اینکه مخلوق تعین رب باشد ‏سازگار نیست.‏ علی ای حال متاسفانه مستشکل تک تک عبارات را واضح نکرده که چه ربطی به ادعایش دارد ولی بر اساس مطالبی که ایشان در مقالات مختلف ومطالبی که ‏بطور گفتاری بیان کرده ظاهرا خواسته است نسبت وحدت وجود عرفاء را به تفکیک وارد کند.‏ توضیح مطلب: ‏ مرحوم میرزا در این بحث درصدد بیان این مطلب هستند که حقیقت روح، حقیقتی وابسته ومحتاج ‏وبالغیر است واز خود هیچگونه استقلالی ندارد وآیه ونشانه ومشیر به قیّم خود میباشد و برای این ‏مطلب که یک شی به تمام ذاته، محتاج به غیر باشد مثلی را ذکر میکنند و آن ظل و ذی ظل است.‏ یعنی همان طور که سایه واقعیت دارد ولی وابسته است به شخص صاحب سایه، (بگونه ای که بدون او ‏سایه نیست) همان طور روح نیز محتاج است به رب متعال وبدون خواست او هیچ واقعیتی ندارد.‏ ایشان درابواب الهدی نیز در رابطه به این تمثیل میفرمایند :‏ ‏«ان المراد من نفس الانسان حقیقته وذاته المعبر عنها بلفظ انا والظل الحادث الکائن، وعند تمثلها ‏بالصورة بالشبح، وعند وجدانها الحیاة والشعور بالروح، وعند التجسد بالجسم بالانسان، فهی علی ماعرفّها ‏صاحب الشریعة بالتذکر شیء بالغیر، مظلم الذات، حادث باق، فهی فاقدة بذاتها لذاتها، نظیر الظل من ‏حیث انه شی بالغیر، فاقد للنور الخارجی فهی من حیث ذاتها لیست عین نور الشعور والحیاة والعقل ‏والعلم والفهم والقدرة والقوة . . .»‏ ایشان میفرمایند روح مثل سایه میماند از دو جهت: یک اینکه سایه محتاج به صاحب سایه است وکاملا ‏بالغیر است. ودوم همان طور که سایه هوای فاقد نور است روح نیز ذاتا فاقد نور علم وشعور وقدرت ‏است. ‏ مرحوم میرزا تعبیر (ظلّ) را از روایات فراوانی استفاده کرده اند که به بعضی از آنها در زیر اشاره ‏می‌شود. ‏ ‏۱_عنْ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقَ شِيعَتِنَا بِالْوَلَايَةِ لَنَا وَ هُمْ ذَرٌّ يَوْمَ أَخَذَ ‏الْمِيثَاقَ عَلَى الذَّرِّ بِالْإِقْرَارِ لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ ص بِالنُّبُوَّةِ وَ عَرَضَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ عَلَى مُحَمَّدٍ ص أُمَّتَهُ ‏فِي الطِّينِ وَ هُمْ أَظِلَّةٌ وَ خَلَقَهُمْ مِنَ الطِّينَةِ الَّتِي خُلِقَ مِنْهَا آدَمُ وَ خَلَقَ اللَّهُ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا قَبْلَ أَبْدَانِهِمْ بِأَلْفَيْ ‏عَامٍ وَ عَرَضَهُمْ عَلَيْهِ وَ عَرَّفَهُمْ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ عَرَّفَهُمْ عَلِيّاً وَ نَحْنُ نَعْرِفُهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ‎.‌‏ 📚کافی ج ‌‏۱ ص ۴۳۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/qxkh2 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1434356955.m4a
27.48M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت چهل و سوم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۰: قسمت دوم در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات ۲_عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا تَقُولُ فِي الْأَرْوَاحِ أَنَّهَا جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاكَرَ مِنْهَا ‏اخْتَلَفَ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّا نَقُولُ ذَلِكَ قَالَ فَإِنَّهُ كَذَلِكَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَذَ مِنَ الْعِبَادِ مِيثَاقَهُمْ وَ هُمْ أَظِلَّةُ قَبْلَ ‏الْمِيلَادِ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ‏ إِلَى ‏آخِرِ الْآيَةِ قَالَ فَمَنْ أَقَرَّ لَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَتْ أُلْفَة هَاهُنَا وَ مَنْ أَنْكَرَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَ خِلَافُهُ هَاهُنَا. (علل الشرایع ‏ج ۱ ص ۸۴)‏ ۳_عنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لَا يَقْدِرُ ‏الْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لَا يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لَا مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ غَيْرَهُ هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ وَ ‏صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ كَذَلِكَ لَمْ‏ يَزَلْ وَ لَا يَزَالُ أَبَدَ الْآبِدِينَ وَ ‏كَذَلِكَ كَانَ إِذْ لَمْ يَكُنْ أَرْضٌ وَ لَا سَمَاءٌ وَ لَا لَيْلٌ وَ لَا نَهَارٌ وَ لَا شَمْسٌ وَ لَا قَمَرٌ وَ لَا نُجُومٌ وَ لَا سَحَابٌ وَ ‏لَا مَطَرٌ وَ لَا رِيَاحٌ ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقاً يُعَظِّمُونَ عَظَمَتَهُ وَ يُكَبِّرُونَ كِبْرِيَاءَهُ وَ ‏يُجِلُّونَ جَلَالَهُ فَقَالَ كُونَا ظِلَّيْنِ‏ فَكَانَا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. (التوحید ص ۱۲۹)‏ ۴_ . . . فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ خَلَقَ خَلْقاً مِنْ خَلْقِهِ فَجَعَلَهُمْ حُجَجاً عَلَى ‏خَلْقِهِ فَهُمْ أَوْتَادٌ فِي أَرْضِهِ قُوَّامٌ بِأَمْرِهِ نُجَبَاءُ فِي عِلْمِهِ اصْطَفَاهُمْ قَبْلَ خَلْقِهِ أَظِلَّةً عَنْ يَمِينِ عَرْشِه ‏. . . . ‌‏(کافی ج ۶، ص ۲۵۶)‏ ‏۵_عنْ زُرَارَةَ وَ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَا إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ هِيَ أَظِلَّةٌ فَأَرْسَلَ ‏رَسُولَهُ مُحَمَّداً ص فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَذَّبَهُ . . . . (تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۱۲۶)‏ ‏۶_ . . . إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقَنَا وَ مِيثَاقَ شِيعَتِنَا وَ نَحْنُ وَ هُمْ أَظِلَّةٌ فَلَوْ جَهَدَ النَّاسُ أَنْ يَزِيدُوا فِيهِ رَجُلًا أَوْ ‏يَنْقُصُوا مِنْهُ رَجُلًا مَا قَدَرُوا عَلَى ذَلِكَ. محاسن ج ۱، ص ۱۳۵)‏ لذا مرحوم میرزا نمی خواهند مخلوقات را موهوم بدانند وبرای انها واقعیتی را قائل نباشند بلکه چنانچه در ‏عبارت معارف القران وابواب الهدی وبقیه کتب ایشان به آن تصریح شده بمعنی انها کون لها واقعیة ‏ولها تحقق ولکن واقعیتها وتحققها بالغیر بحیث یشیر الی قیّمها اشارة تکوینیة مخلوق واقعیت ‏وحقیقت دارد ولی واقعیتی بالغیر ومحتاج، بگونه ای که احتیاج وفقر وبالغیریت، ذاتی آن مخلوق است، ‏نه اینکه احتیاج وفقر خارج از ذاتش باشد تا لازم آید که خود ذات مستقل بگردد.‏ تشبیه روح به سایه از دوجهت است. اول احتیاج ونیاز یعنی همان طور که سایه بدون صاحب سایه ‏اصلا نیست مخلوق نیز بدون اراده وخواست رب متعال هیچ واقعیتی ندارد فی وجه من الوجوه. ‏همان طور که سایه هوای فاقد نور ظاهریست ذاتا ، روح نیز فی حد ذاته فاقد نورعلم وشعور ‏وقدرت است. ‏ تشبیه روح به سایه وتعبیر ظلّ در روایات زیادی وجود دارد و مرحوم میرزا نیز این تعبیر را از روایات ‏اقتباس کرده است. ‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/0wYQf کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۰: قسمت سوم در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات عبارت مورد بحث هیچ ربطی به گفتار عرفاء ندارد زیرا مرحوم میرزا تصریح میکنند که روح واقعیت ‏وحقیقت وکون دارد ولی حقیقتش بالغیر است و تشبیه به سایه گرچه در عبارات صوفیه وعرفاء وجود ‏دارد ولی این دلیل نمیشود که چون آنها این تمثیل را انجام داده اند ومعنای اشتباهی قصد کرده اند ما ‏آنرا به معنای صحیحش بکار نبریم .‏ علاوه بر اینکه این تمثیل فقط در کلمات عرفاء نیامده بلکه چنانچه ذکر گردید در روایات کثیری امده ‏است.‏ مثلا فلاسفه میگویند عقل، آیا چون آنها تعبیر عقل را بکار بردند ما این تعبیر را بکار نبریم؟ ‏عرفاء تعبیر لقاء الله را بکار برده اند. آیا چون آنها این تعبیر را بکار برده اند، ما بکار نبریم؟ بلکه ما اگر در آیات وروایات تعبیری آمده باشد، آن تعبیر را بکار میبریم ومعنای صحیح آنرا بیان ‏میکنیم ومعنای اشتباه فلاسفه وعرفاء را نقد. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/B3KWT کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️آجرک الله یا صاحب الزمان
🔴مظلومیت علم بخش ۱۱ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در کتاب انوار الهدایة: ‏ل ‏" ثم کشف النور ایضا عن أن إنیة النفس مظلمة وبحسب الحالات والعوارض الطاریة علیه الخارجة عن اختیارها وقدرتها یکشف ‏أن کینونیتها بالغیر مثل صغرها وکبرها، وطفولیتها وشیخوخیتها، ومرضها وصحتها، ونومها ویقظتها، ورغبتها الی شی‌ء واعراضها عن ‏شی‌ء، وموتها وحیاتها فإن کل ذلک امور خارجة عن قدرته واختیاره فیکشف العقل عن کونها تحت ادارة مدبر لها وهو قیومها، ‏ولیس القیمومة الا الربوبیة کما استدل بذلک الامام علیه السلام، فذاتها تشیر الی قیمها فکما أن کشف المکشوفات کان قائما بالنور ‏وشیئیتها بالنور کذلک إنیة النفس قائمة بقیمها وکینونتها بکینونته، فهذه معرفة الرب بطریق الآیات"‏ عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجله‌ی سمات: ‏ ‏" إنیة النفس قائمة بقیمها وکینونتها بکینونته، فهذه معرفة الرب بطریق الآیات"‏ از نحوه دلالت این عبارت بر وحدت وجود کسی اطلاعی ندارد جز جناب مستشکل. ایشان هم در مقاله خود وجه دلالت را ‏ذکر نکرده است. مرحوم میرزا مکررا در نوشته‌های خود اشاره به حقیقت نفس نموده وآن را مظلم الذات وفاقد کمالات و معروض حالات مختلف خارج از قدرت واختیار انسان معرفی می‌نماید.‏ انسان عاقل وقتی به نفس خود وحالات عارض شده بر آن دقت می‌کند، می‌یابد که قائم بالغیر است، ومدبری دارد وقیّومی.‏ اینها همه آیات ونشانه‌هایی است که ما را به معرفت ذو الآیه راهنمایی می‌کند.‏ لذا در انتهای عبارت، مرحوم میرزا می‌فرمایند:‏ ‏" فهذه معرفة الرب بطریق الآیات"‏ و دقیقا این روش استدلال، ماخوذ از روایات اهل بیت سلام الله علیهم می‌باشد رجوع شود به مناظره امام صادق سلام الله علیه با ‏ابن ابی العوجاء ، کافی ج ۱، ص ۷۴ وهیچ ارتباطی به وحدت وجود ندارد.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴اعطای علم و عقل روشن است اعطای علم و عقل به انسان برای تسلیم در مقابل خداوند و التزام به ربوبیّت و الوهیّت او و رعایت شؤون بندگی، ضروری است. از آنجا که امام صادق علیه السلام یکی از پایه های بندگی را(پس از معرفت خداوند متعال) آگاهی از امور فراهم شده برای انسان از جانب خدای سبحان می داند، لازم است مباحثی درباره این اعطای خداوند(نور عقل) مطرح گردد. ۱. حقیقت علم و عقل نقش علم و عقل در تمام شؤون زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست. انسان با نور علم، متوجه وجود خود و موجودات اطراف خود می شود و آثار مختلف موجودات و تأثیر و تأثرات آنها را در یکدیگر، درک می کند و می یابد. همه معلومات برای انسان به همین علم روشن و آشکار می گردد، حتی حواس انسان نیز با نور علم، احساس می کنند و اگر نور از انسان گرفته شود، هیچ کدام از آنها از محسوس خود چیزی نمی فهمد، بلکه انسان بدون علم از نفس خویش هم غافل می گردد. 📚اخلاق فطری، ص ۱۸ ، ۱۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/A1TtY کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴أسماء و صفات همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت علیهم السلام در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد : 5- باید توجّه داشت که اسماء لفظی خدای تعالی، مخلوق خداوند و غیر او هستند و خدای متعال آن ها را خلق نموده تا انسان ها به وسیلۀ آن ها متوجّه خدا شده و او را به یاد آورند. پس اسم در عبادت خدا هیچ موضوعیّتی ندارد، بلکه باید به وسیلۀ اسماء، معنا و مسمّی آن ها _ که همان معروف فطری انسان است و بشر او را به خودِ او شناخته اند_ مورد عبادت و پرستش و خضوع قرار گیرد. ——————————————- (توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۲-۸۰) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/JWupt کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
هدایت شده از معارف الشیعه
نقد معرفه الله منزل علی احمدی ش1.m4a
26.51M
جلسه ی مهم گفتگو میان اساتید موافق و مخالف " " ✔️ جلسه اول 🔻با حضور اساتید معظم ◾️حضرت آیت الله ◾️حجت الاسلام و المسلمین ◾️حجت الاسلام و المسلمین محسن مروارید ◾️حجت الاسلام و المسلمین ◾️حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم علی احمدی ❌ در این جلسه برای مخاطبین بهتر روشن می شود که مخالفین مکتب تفکیک تا چه اندازه برداشت صحیحی از جملات و عبارات اساتید این مکتب دارند و تا چه مقدار انتساب مطالب غیر واقع است . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
نقد مقاله معرفه الله منزل علی احمدی ش2.mp3
43.36M
✅ جلسه ی مهم گفتگو میان اساتید موافق و مخالف " " ✔️ جلسه دوم 🔻با حضور اساتید معظم ◾️حضرت آیت الله ◾️حجت الاسلام و المسلمین ◾️حجت الاسلام و المسلمین محسن مروارید ◾️حجت الاسلام و المسلمین ◾️حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم علی احمدی ❌ در این جلسه برای مخاطبین بهتر روشن می شود که مخالفین مکتب تفکیک تا چه اندازه برداشت صحیحی از جملات و عبارات اساتید این مکتب دارند و تا چه مقدار انتساب مطالب غیر واقع است . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/TsNrg کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
صلی الله علیک یا ام البنین سلام الله علیها ▪️آجرک الله یا صاحب الزمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔴أسماء و صفات همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت علیهم السلام در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد : 6- صفات خداوند متعال در یک تقسیم، به صفات ازلی و صفات حدوثی یا فعلی تقسیم می گردند. منظور از صفات ازلی، صفاتی نظیر عالم بودن خدای تعالی می باشد که نمی توان آن ها را از خداوند سلب نمود، بلکه خدای متعال همواره از ازل موصوف به آن ها بوده است. و مراد از صفات فعلی یا حادث، صفاتی اند که سلب آن ها از خداوند اشکالی ندارد؛ مانند این که بگوییم خدا بود و اراده ای نکرده بود. در واقع با صفات فعل، چیزی غیر خدا به وجود می آید، در حالی که صفات ذات بر خلاف آن است. مثلاً مشیّت و اراده، متعلَّق نیاز دارند، ولی علم یا قدرت چنین نبوده و نیازی به معلوم یا مقدور ندارند. ابوبصیر می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا خدا از ازل متكلّم بود؟ حضرت فرمودند: كلام، صفت حادث است و ازلی نیست. خداوند عزّوجلّ، بود و متكلّم نبود. امام رضا علیه السلام می فرمایند: خدای عزّوجلّ علمش بر اشیا سابق و قدیم است، پیش از آنكه آنها را خلق كند. به یقین، پروردگارمان ارجمند و متعالی و بزرگ است. اشیا را چنانكه خواست آفرید، و علمش بر آنها سابق است. و همینگونه پروردگار ما از ازل علیم و سمیع و بصیر است. ——————————————- (توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۴-۸۲) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/IR5j7 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۳: قسمت اول در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا: ‏ ‏" وحقیقة الوجود لیست برب العزة، ومذهب النفی وتحدیده تعالی بنقیض الوجود والعلم والحیاة والقدرة باطل لأن الحکم ‏بالمحدودیة متوقف وقوعه تعالی فی مرتبة الوجود والحیاة والقدرة وهی مستحیل بالعقول وهذه الحقائق غیر منعزلة عن رب العزة، ‏بل البینونة بینونة الصفتیة "‏ عبارت نقل شده توسط مستشکل وترجمه آن در مجله‌ی سمات: ‏ ‏" وهذه الحقائق (الوجود والحیاة والعلم والقدرة) غیر منعزلة عن رب العزة، بل البینونة بینونة الصفتیة"‏ اين حقايق (وجود و حيات و علم و قدرت)، خارج از رب العزه نيست، بلکه تباين و تفاوت آن حقايق با خدا تباين و تفاوت ‏صفتي است‎.‎ ۱_اگر شخصی با آگاهی مختصر به لغت عرب، به عبارت تقطیع شده مرحوم میرزا ــــ با صرف نظر از ترجمه‌ی اشتباهی که ‏مستشکل نموده ــــ نظر کند، به هیچ وجه ارتباطی بین این عبارات و نظریه وحدت وجود نمی‌بیند.‏ اما عبارت ــــ بر اساس روانشناسی تلقین ــــ به گونه‌ای ترجمه گردیده که مخاطب را به اشتباه انداخته وناخواسته در ‏چاله‌ای که مستشکل طراحی نموده، می‌اندازد. ‏ ‏ همانطور که مشاهده نمودید، مستشکل عبارت (غیر منعزلة عن رب العزة) را به (خارج از رب العزه نيست) ترجمه نموده است ‏وبر اساس همین ترجمه اشتباه هم قصد دارد تا نسبتهای ناروای علمی به مرحوم میرزا بدهد.‏ اگر مخاطبین به فرهنگ ابجدی رجوع نمایند، به معنای صحیح عبارت مرحوم میرزا واقف ‏می‌گردند.‏ در فرهنگ ابجدی اینگونه آمده است:‏ انْعَزَلَ- انْعِزَالًا [عزل‏] عنهُ: از او كناره گيرى كرد. ‏ پس معنای (هذه الحقائق غیر منعزلة عن رب العزة) اینگونه می‌شود که:‏ این حقایق (وجود وحیات و . . . ) منعزل وکناره و بی ارتباط ومستقل از رب متعال نیستند، بلکه غیر منعزل و غیر کناره ومرتبط ‏وغیر مستقل از رب متعال‌اند.‏ لذا ترجمه مستشکل از عبارت مرحوم میرزا اگر مغرضانه نباشد، قطعا ناآگاهانه است. ‏ بنابراین عبارت تقطیع شده هیچ ارتباطی با وحدت وجود نداشته وندارد. ‏ مضافا اینکه در یک خط قبل، مرحوم میرزا تصریح می‌نماید که: ‏ ‏" وحقیقة الوجود لیست برب العزة "‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/0bB7Y کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۱۳: قسمت دوم در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات ۲_عجیب‌تر اینکه ــــ با وجود این تصریح از مرحوم میرزا " وحقیقة الوجود لیست برب العزة " ــــ مستشکل در یک متن غیر ‏علمیِ عجولانه می گوید: ‏" اما معنای تباین صفتیه در فلسفه و عرفان و تفکیک، این است که وجود مخلوقات با خدا یکی است ولی تفاوت و تباین آنها ‏مانند تفاوت صفات یک شیء با ذات آن، و مانند تفاوت جواهر با اعراض آنها است؛ چرا که در واقع صفت و موصوف، و جوهر ‏و عرض یک چیزند نه دو چیز. لذا در نظر ایشان خالق و مخلوق هم یک وجود هستند و در واقع مخلوقات، تعینات و صفات ‏خدا هستند "‏ مستشکل در جای دیگر می‌گوید در نظر اهل تفکیک وجود مخلوقات با خدا یکی است. و برای اثبات مدعای خود از کتب مرحوم میرزا شاهدی نیاورده و به یک مورد از تقریرات ایشان اشاره نموده است. ۳_مستشکل برای مدعای خود نسبت به مرحوم میرزا (که وجود مخلوقات با خدا یکی است ولی تفاوت . . . )، حتی از ذکر یک شاهد وعبارت صریح ــــ از کتب مرحوم میرزا ــــ خودداری کرده، این در صورتی است که خلاف آن در کتب ایشان موجود میباشد. در زیر به نمونه هایی از عبارات شاگردان این مکتب میپردازیم تا عدم تتبع وآگاهی مستشکل، بر همگان روشن گردد. ▪️مرحوم آیة الله نمازی در کتاب مستدرک سفینة البحار، پس از ذکر روایت (بينونة صفة لا بينونة عزلة) وچند روایت دیگر میگوید: "وواضح من كلّها مباينة الخالق مع المخلوق مباينة تامّة، وأنّه لا سنخيّة ولا مجانسة بينهما بوجه من الوجوه ولا علّية ولا معلوليّة، وأنّ البينونة بينونة الصفة مع الموصوف لا بينونة عزلة واستقلال، وغيوره تحديد لما سواه، وأنّه خلق الأشياء لا من شيء، وكلّ المخلوقات محدثات مبدعات قائمات به تعالى لا معه ولا من دونه هو الحيّ القيّوم" ▪️مرحوم آیة الله مروارید در کتاب تنبیهات میگوید: "انه تعالى لا يشبه شيئا من المخلوقين ومباين لهم في ذاتهم واوصافهم ومنزه عنها ـ وهذه المعرفة هي العمدة في باب معرفة اللّه تعالى , وبها تمتاز المعارف الالهية الحقة عن غيرها" وسپس ایشان روایات فراوانی را در این باره ذکر میکنند که از جمله آن روایات، روایت (بینونة صفة) میباشد. ▪️مرحوم آیة الله ملکی میانجی در توحید الامامیة پس از روایت مربوطه میگوید: "التفریق والتمیز بین الخالق والمخلوق من ضرورة مذهب اهل البیت علیهم السلام، وبدیهی ان المراد من الصفة هو توصیفه تعالی بالاوصاف والاسماء التی تجری علیه سبحانه بما لها من المعنی لا تجری علی الخلق، والتوصیفات التی تجری علی الخلق بما لها من المعنی لاتجری علیه تعالی" کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/3jBSw کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه پایانی کتاب توحید 🔴أسماء و صفات در اطلاق اسماء و صفات _ چه ازلی و چه فعلی _ به خدای تعالی، باید از محدودۀ مفاهیم خارج شد و این اسامی را علامت و آیۀ او قرار داد. همچنین اسماء الهی توقیفی اند، یعنی: از آ نجایی که تعریف خدای متعال فقط به خود او ممکن است، تنها چیز اسم و نشانۀ او خواهد بود که او خود برای خویش برگزیده باشد. برای مطالعه احادیث این بخش ( اسماء و صفات ) و بررسی بیشتر آنان به کتاب توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ صفحه ۸۶-۷۰ مراجعه بفرمائید. ——————————————- (توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۴-۸۲) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a