eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
313 دنبال‌کننده
88 عکس
32 ویدیو
166 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
emamat_[www.ketabesabz.com].pdf
1.89M
🔴 فایل 🔸مجموعه پنج جلدی 🔸جلد چهارم مبحث امامت 🔹تالیف حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ دامت برکاته کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
4_5776412111798274720.pdf
1.92M
🔴 فایل 🔸مجموعه پنج جلدی 🔸جلد پنجم مبحث معاد 🔹تالیف حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ دامت برکاته کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
4_5776412111798274717.pdf
4.14M
🔴 فایل 🔸مجموعه پنج جلدی 🔸جلد دوم مبحث عدل الهی 🔹تالیف حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ دامت برکاته کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
tohid-asma-sefat_[www.ketabesabz.com].pdf
2.18M
🔴 فایل 🔸مجموعه پنج جلدی 🔸جلد اول مبحث توحید و اسماء و صفات 🔹تالیف حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ دامت برکاته کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
4_5776412111798274721.pdf
1.66M
🔴 فایل 🔸مجموعه پنج جلدی 🔸جلد سوم مبحث نبوت 🔹تالیف حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ دامت برکاته کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://aparat.com/v/7bx0R کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔻 تفاوت معنایی و با مراجعه به کتب لغوی در می یابیم که همراهی معرفت خدای تعالی با آرامش، در معنای لغوی «معرفت» نیز نهفته است و وجه تمایز معرفت با علم، در همین همراهی معرفت با سکون و آرامش دانسته شده است. همچنین با مراجعه به روایات اهل بیت علیهم السلام متوجّه می شویم که معنای معرفت _ بر خلاف آنچه در بیان برخی صاحبنظران در زمینۀ تفاوت علم و معرفت مطرح گردیده ، شناخت شیء از طریق آثار او نمی باشد. بنگرید: اولاً: در روایات اهل بیت علیهم السلام، در مورد شناخت خدای متعال، علاوه بر «معرفت خدا»، تعبیرِ «علم به خدا» نیز مطرح گردیده است. ثانیاً: معرفت خداوند متعال منحصر به معرفت از طریق آثار نیست؛ بلکه اصل معرفت خدا، به تعریف مستقیم خود اوست که خویشتن را به بندگانش معرّفی نموده است. ————————————— [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه 17-18 ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
441.5K
🔻بیان نکته ای در پاسخ به سوالات 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
216.5K
⁉️ سوال : آيا خداوند شامل ذات و غير ذات است؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://aparat.com/v/d89Po کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
270.1K
⁉️ سوال : تفاوت کنه ذات و حقیقت ذات در چیست ؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔻 فطری بودن - معنای لغوی فطرت - فطری بودن معرفت خداوند در قرآن کریم - فطری بودن معرفت خداوند در روایات در لغت به معنای باز کردن، هویدا ساختن، شکافتن، آغاز کردن، ایجاد نمودن و آفریدن، آمده است. بودن معرفت خدا در قرآن کریم خدای متعال در آیات فراوانی از قرآن کریم، فطری بودن معرفتش را به صورت های مختلفی بیان می نماید: الف: هیچ انسانی از خالق خود، پدید آورندۀ آسمانها و زمین، روزی دهندۀ موجودات و حافظ و نگهدارندۀ آنها، بیگانه نیست و همه او را می شناسند. به گونه ای که در این مورد هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، لکن این معرفت فطری با غفلت و فراموشی منافات ندارد و چنین نیست که فردِ دارای معرفت، هیچگاه از معروف خود غافل نگردد. ب: با مراجعه به برخی از آیات قرآن و روایات ذیل آنها روشن می شود که معرفت فطریِ خدای متعال، در این دنیا عمداً از یاد ما رفته تا به وسیلۀ انبیا مجدّداً روشن و ظاهر گردد. نوع دیگری از فراموشی نیز وجود دارد که در برخی از آیات قرآن به آن اشاره گردیده است که پس از دعوت انبیا و روشن شدن معروف فطری، باز هم ممکن است انسان از این معروف فطریِ خویش غافل گردد. این نوع از غفلت، با ابتلای انسان به گرفتاری ها و سختی ها از بین می رود. به این معنی که در مواقع بروز سختی ها و گرفتاری ها، انسان ها از غفلت خارج گشته و همگی متوجّه خدایی می گردند که در فطرت خویش او را می شناسند، و از او برای رفع این گرفتاری یا سختی کمک می طلبند. هر انسانی بندۀ خداست و علامت و نشانۀ خدا را از ابتدای آفرینش و به صورت تکوینی داراست. پس شرک ورزیدن نسبت به خدای متعال، انحراف از فطرت، و عبادت او همان حنیف بودن و هماهنگ شدن با فطرتی است که بشر از ابتدای خلقت با آن سرشته شده و به همین جهت هیچ تغییر و تبدیلی در آن راه ندارد. این دین فطری که همان دین همۀ پیامبران می باشد، دین اسلام است و معنای دقیق اسلام، بندگی و تسلیم و اطاعت از خداوند متعال است. بودن معرفت خدا در روایات علاوه بر روایاتی که در ذیل آیات بخش قبل وارد گشته و به نوعی بیانگر فطری بودن معرفت خدا هستند، روایات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در درسنامه بعد، به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود. —————————————— [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه 19-21 ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
307.6K
⁉️ سوال : آيا خداوند معرفت كنه ذاتش را به مخلوقات داده است؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://aparat.com/v/UP7Ft کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
334.6K
⁉️ سوال : شناخت كنه ذات خدا ممكن است؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
هرکه فارغ از روایات سخن بگوید گمراه است ! ▪️حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أُذَيْنَةَ عَنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أَنَّا حَدَّثْنَا بِرَأْيِنَا ضَلَلْنَا كَمَا ضَلَّ مَنْ كَانَ قَبْلَنَا وَ لَكِنَّا حَدَّثْنَا بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّنَا بَيَّنَهَا لِنَبِيِّهِ فَبَيَّنَهَا لَنَا. امام باقر سلام الله علیه : اگر ما ( اهلبیت ) با رإى و سلیقه خود حدیث بگوییم گمراهیم, آن چنان که گذشتگان چنین بودند, لکن ما با دلائلی از سوی پروردگارمان با مردم سخن می گوییم که برای نبیش روشن نمود و پیامبر هم برای ما .  📚 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام , جلد 1 , صفحه 299 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔻 فطری بودن - معنای لغوی فطرت - فطری بودن معرفت خداوند در قرآن کریم - فطری بودن معرفت خداوند در روایات ▪️ بودن معرفت خدا در روایات امام باقر علیه السلام میفرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صل الله علیه و آله كُلُّ‏ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى‏ الْفِطْرَةِ يَعْنِي الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُهُ‏. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: هر مولودی بر فطرت به دنیا میآید؛ یعنی: بر شناخت به اینکه خداوند متعال، خالق اوست. امام صادق علیه السلام در معنای «قل هو الله أحد» فرمودند: مَعْرُوفٌ‏ عِنْدَ كُلِّ‏ جَاهِلٍ‏. نزد هر جاهل و نادانی شناخته شده است. این حدیث شریف، بر این نکته دلالت دارد که حتّی منکران و معاندان نیز خدای متعال را می شناسند و با وجود شناخت خدا، با او عناد می ورزند و مخالفت میکنند. امام رضا علیه السلام میفرمایند: الْحَمْدُ لِلهِ‏ الْمُلْهِمِ‏ عِبَادَهُ‏ حَمْدَهُ‏ وَ فَاطِرِهِمْ‏ عَلَى مَعْرِفَةِ رُبُوبِيَّتِهِ‏. حمد خدای راست که حمد خویش را به بندگانش الهام کرد و آنان را بر معرفت ربوبیّت خویش مفطور ساخت. در این روایت نیز به روشنی و صراحت بیان گردیده که معرفت بندگان نسبت به ربوبیّت خداوند متعال امری فطری است و این معرفت، توسّط خود خدای تعالی با فطرت بندگان آمیخته گشته است. دعای دیگری که از امام صادق علیه السلام نقل شده: أَسْأَلُكَ بِتَوْحِيدِكَ‏ الَّذِي‏ فَطَرْتَ‏ عَلَيْهِ‏ الْعُقُولَ‏. خداوندا! تو را میخوانم به توحیدت که عقلها را بر آن مفطور کردی. امام سجاد علیه السلام فرمودند: مَا بَهِمَتِ‏ الْبَهَائِمُ‏ فَلَمْ‏ تُبْهَمْ‏ عَنْ‏ أَرْبَعَةٍ مَعْرِفَتِهَا بِالرَّبِّ وَ مَعْرِفَتِهَا بِالْمَوْتِ وَ مَعْرِفَتِهَا بِالْأُنْثَى مِنَ الذَّكَرِ وَ مَعْرِفَتِهَا بِالْمَرْعَى عَنِ الْخِصْبِ. چهار چیز برای چارپایان نیز معلوم است: معرفت خدا، معرفت مرگ، معرفت نر و ماده و معرفت چراگاه از زمین حاصلخیز. ——————————————- [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه 21-25 ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
921.6K
⁉️ سوال : مقصود از شهود كنه ذات خدا در عبارات برخي از اصحاب معارف چيست و فرق این کلام با مبنای فلسفی چیست ؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/Hg9Gp کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
835.6K
⁉️ سوال : آيا مرحوم ميرزا هم عباراتي دارند كه دلالت بر اعتقاد ايشان به امكان شهود ذات خداوند داشته باشد؟ و روایاتی که می فرمایند : احتجب عن القلوب کما احتجب عن الابصار به چه معناست ؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 احترام فوق العاده مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی به مرحوم : ▪️مرحوم میرزا در سفر به قم ملاقاتی با مرحوم آیت الله العظمی داشتند.... آن زمان مرحوم آیت الله العظمی برای احترام به واردین حداکثر به صورت نیم خیز بر ایشان بلند می شدند. روزی در مجلس ایشان بودیم که آقای وارد شدند، آقای از جای خویش برخاستند و ایشان را جای خود نشانده و خود کنار در اتاق نشستند! وقتی درباره سبب این احترام استثنائی از ایشان پرسش شد، فرمودند: تمام حیات علمی من با خدماتی که ایشان به مکتب اهل البیت انجام داده قابل قیاس نیست! 📚احیاگر حوزه خراسان ص۴۳۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
37.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سلسله مباحث 🎥 پاسخی بر عبارات و برداشت های غلط از متون منسوب به مرحوم آیت الله العظمی " رضوان الله تعالی علیه " از سوی 🔸استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ " حفظه الله تعالی " ( قسمت اول ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
408.8K
⁉️ سوال : وجدان معرفت خدا يعني چه؟ ايا درست است اگر بگوييم خدا را وجدان كردم؟ اين جمله كه خدا را وجدان كردم، در تعارض با اينكه معرفت الله بالله است نيست؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
PTT-20220615-WA0003.opus
120.1K
🔴 پیام صوتی استاد معظم ، حجت الاسلام و المسلمین حاج اقای بیابانی قبل از عزیمت به سفر حج ▪️اللهم اجعله فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔻 مواقف اعطای معرفت خدا به انسان انسان ها پیش از ورود به این دنیا، عوالمی را پشت سر نهاده اند. در این عوالم، خدای متعال پس از اعطای نور علم و عقل به انسان ها، خودش را به آنان معرّفی نموده و در این مورد، از بندگانش اقرار و اعتراف گرفته است. سپس از آنان عهد و پیمانی گرفته و فرشتگان را بر این عهد و میثاق گواه گرفته است. مطابق این دسته از روایات، اعطای معرفت خداوند متعال به انسان ها، دست کم در دو عالمِ جداگانه صورت گرفته است: 1. 2. [ برای مطالعه و بررسی آیات و احادیث عالم ارواح و عالم ذر به کتاب توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ صفحه 25-35 مراجعه کنید] بسیاری از علمای بزرگوار امامیّه نیز با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات مربوط به عالم ذرّ، به وجود چنین عالمی در میان عوالم سابق تصریح نموده اند. از جمله مرحوم شیخ حرّ عاملی که پس از نقل هفت حدیث در این باب، چنین می نویسد: احادیث در این باب به طور جدّی زیاد است و از حدّ تواتر گذشته و در همۀ كتابهای حدیث، از هزار حدیث زیادتر است. و بسا برخی از متكلّمین اصحاب ما _ به خاطر دلیل ظنّی كه تامّ نیست و از خود احادیث جواب آن روشن است، _ منكر آن شده اند... . پس این دلیل ضعیف در مقابل آیات قرآنی و روایات متواتر مقاومت نمیكند. ——————————————- [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه 25-38 ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani