#اخلاق_فطری
🔴امام باقر علیه السلام در تفسير «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها» میفرماید:
طَبَعَ اَللَّهُ عَلَيْهَا فَلاَ تَعْقِلُ [۱] ؛
خداوند بر دل هایشان مهر زده، پس خرد نمی ورزند.
این نتیجه گناه، نافرمانی و پشت کردن به نور دانش و خرد و کفران نعمت بزرگ الهی است. معلوم است که هیچ انسانی جز معصومین علیهم السلام از گناه و معصیت مبرا نیست و همواره همگان در خطر سقوط هستند. شیطان نیز در کمین است و دام خود را در راه آنان گسترده تا مانع رسیدن آنان به مدارج بالایی از نور و روشنایی گردد. اما کسی که دانش و خرد خویش را به کار گیرد، به محض ارتکاب معصیت، بلا فاصله توبه میکند و صفحه دل خویش را از آلودگی گناه پاک میکند. [۲]
📚[۱]: تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۴۹؛ بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۹۷.
📚[۲]: در بحث قلب باز هم درباره تأثیر گناه بر قلب که محل و سکنای عقل است سخن خواهیم گفت.
اخلاق فطری ، ص ۸۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۰_شناخت قرآن.m4a
12.58M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۳. فقر و ناداری
فقر و ناداری از اموری است که موجب نقصان عقل میشود. امیر المؤمنین علی علیه السلام به فرزند خویش محمد بن حنفیه میفرماید:
يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ [۱]
فرزندم از فقر و تنگدستی برای تو میترسم، از آن به خدا پناه ببر؛ چرا که فقر دین را ناقص و عقل را مشوش میکند و موجب نفرت و بیزاری است. در طول تاریخ روزی را نمی توان یافت که جامعه ای از جوامع انسانی از فقر و نیاز خالی باشد، بلکه همواره فقر و غنا در میان انسان ها، به هم آمیخته بوده است. چه بسیار بوده اند فقیرانی که باعزت نفس زندگی کرده و به احدی جز خدای خویش اظهار ناداری نکرده اند. با تلخیهای فقر ساخته اند و با صبر و تحمل زندگی دنیا را ختم به خیر کرده اند. ولی با وجود این نمی توان فقير وناداری را یافت که از فقر و تنگدستی اظهار رضایت و خشنودی کند و آن را شیرین شمارد. لقمان حکیم به فرزند خویش میفرماید: ای فرزند، بدان که من صبر و شکیبایی و انواع تلخیها را چشیدهام و هیچ تلخی را تلخ تر از فقر و تنگدستی نیافته ام. اگر روزی مبتلا به فقر شدی آن را میان خود و خدایت قرار ده و با احدی درباره آن سخن مگو که موجب وهن و سستی تو میان مردم میشود. [۲]
📚[۱]: نهج البلاغه، قصار الكلم ۳۱۹؛ بحارالانوار، ج ۳۴، ص ۳۴۸.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۷۲، ص۵۳.
اخلاق فطری ، ص ۸۱
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۱_شناخت قرآن.m4a
12.04M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_یکم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴فقیران و تنگدستان معمولاً درجوامع بشری کنار زده میشوند و به آرا و افکارشان اهمیت داده نمی شود و به شخصیت آنان بی احترامی میشود.
از سوی دیگر فقیرانی هم هستند که در مقابل همه بی حرمتیها صبر و شکیبایی به خرج میدهند، ولی وقتی به افرادی مثل خود مینگرند که چگونه با ذلت و خواری زندگی میکنند و دست به تکدی زده و پیش دیگران سر فرود میآورند و در عین حال نمی توانند دست آنها را گرفته و از زندگی ذلت بار رهایشان کنند، به خدای کریم و مهربان بدو گمان میشوند و همین موجب میشود که دین ایشان ناقص و عقل و خردشان در اضطراب و تشویش باشد.
یعنی نتیجه فقر و ناداری این است که انسان به خدا و نعمتهای او کفران و رزد و صبر و تحمل خویش را از دست دهد.
روشن است که این امر در صورتی رخ میدهد که عقل حاکمیت خویش را در انسان از دست بدهد. خدای تعالی میفرماید:
«وَ لَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ» [۱]
اگر نبود که همهء مردم امت واحد میشدند (همه گمراه میشدند) ما سقفهای خانههای آنان را که به خدای رحمان کافر میشوند و نردبانهایی که بر آنها بالا میروند را از نقره قرار میدادیم.
📚[۱]: زخرف (۴۳)، آیهء ۳۳.
اخلاق فطری ، ص ۸۱ ، ۸۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۲_شناخت قرآن.m4a
12.28M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_دوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه میفرماید:
لَوْ فَعَلَ لَكَفَرَ اَلنَّاسُ جَمِيعاً [۱]
اگر خدای تعالی این کار را میکرد، همه مردم کافر میشدند.
در روایتی دیگر میفرماید:
اگر خدای تعالی این کار را میکرد، کسی ایمان نمی آورد، ولی خدای سبحان توانگران و فقرایی در میان مؤمنان و تنگدستان و ثروتمندانی در میان کفار قرار داده است و سپس همهء آنان را با امر و نهی و صبر و رضا امتحان کرده است. [۲]
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۷۰، ص۱۲۵.
📚[۲]: تفسير برهان، ج ۷، ص ۱۲۲.
اخلاق فطری ، ص ۸۲ ، ۸۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۳_شناخت قرآن.m4a
11.97M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_سوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴ب. قلب
اشاره یکی دیگر از مبادی و ریشههای اخلاق و صفات نفسانی، قلب انسان است. همهء امور اخلاقی انسان به قلب منتسب است.
پیش از آن که رابطه قلب واخلاق را مورد بحث قرار دهیم، به جاست اندکی درباره قلب و حقیقت آن و نیز ارتباط عقل و قلب تامل کنیم و به آیات قرآن کریم و روایاتی که در این باره وارد شده، نظری بیافکنیم تا جایگاه قلب در انسان و ارتباط آن با علم و عقل به خوبی روشن گردد.
پس از آن به بررسی قلب و نقش آن در اخلاق میپردازیم.
🔴معنا و حقیقت قلب
در روایات قلب به سه مورد اطلاق شده است: ۱. عقل؛ ۲. عضوی که در سینه قرار دارد؛ ۳. روح. قلب در لسان شرع گاهی به معنای نخست، یعنی عقل به کار رفته است. خدای تعالی میفرماید:
«اِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ» [۱]
همانا در این یادآوری است برای کسی که دارای قلب است. امام موسی بن جعفر علیهماالسلام قلب در این آیه را به عقل معنا کرده است. [۲]
📚[۱]: ق (۵۰)، آیهء ۳۶.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۳۵، تحف العقول، ص ۳۸۵
اخلاق فطری ، ص ۸۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۴_شناخت قرآن.m4a
11.3M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_چهارم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴مرحوم ملا صالح مازندرانی در شرح اصول کافی میگوید: استعمال لفظ قلب به معنای عقل در میان لغویان عرب و عرف عرب شایع است. [۱]
گاهی نیز قلب در لسان شرع به معنای عضو صنوبری شکل - که در داخل سینه انسان قرار گرفته و کارش رساندن خون به تمام اعضای بدن است - به کار رفته است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
يَا اِبْنَ آدَمَ لَوْ أَكَلَ قَلْبَكَ طَائِرٌ لَمْ يُشْبِعْهُ وَ بَصَرُكَ لَوْ وُضِعَ عَلَيْهِ خَرْقُ إِبْرَةٍ لَغَطَّاهُ تُرِيدُ أَنْ تَعْرِفَ بِهِمَا مَلَكُوتَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ [۲]
ای فرزند آدم دل تو را اگر پرنده ای بخورد، سیر نمی شود و به دیده ات اگر شکاف سر سوزنی وارد شود بینایی آن از بین میرود. با وجود این میخواهی با آن ملکوت آسمانها و زمین را بشناسی؟!
📚[۱]: شرح اصول کافی، ج ۱، ص ۴۳.
📚[۲]: الکافی، ج ۱، ص۹۳؛ توحید صدوق، ص ۴۵۵.
اخلاق فطری ، ص ۸۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۵_شناخت قرآن.m4a
11.71M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_پنجم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
فِى الاِْنْسانِ مُضْغَةٌ اِذا هىَ سَلِمَتْ وَ صَحَّتْ سَلِمَ بِها سائرُ الْجَسَدِ، فَاذا سَقِمَتْ سَقِمَ بِها سائرُ الْجَسَدِ وَ فَسَدَ، وَ هِىَ الْقَلْبُ [۳] .
در انسان تکه گوشتی است که با صحت و سلامتی آن اعضای دیگر بدن هم سالم و با مریضی آن سایر اعضا هم مریض خواهد شد و آن قلب است.
گاهی هم قلب به روح انسان اطلاق شده است. خدای تعالی میفرماید:
«وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ» [۴] ؛
و هنگامی که چشمها حیران شد و جانها به گلو رسید.
📚[۱]: الخصال، ج ۱، ص ۳۱؛ بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۵۰
📚[۲]: احزاب (۳۳)، آیهء ۱۰
اخلاق فطری ، ص ۸۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۶_شناخت قرآن.m4a
11.55M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
36.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بیانات حضرت آیت الله علامه سید جعفر سیدان ( حفظه الله ) در خصوص فرمایشات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ( حفظه الله ) پیرامون آیت الله العظمی میرزامهدی اصفهانی رحمت الله علیه و مطالب نادرستی که به ایشان نسبت داده شده است.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در برخی روایات دربارۀ خلقت ارواح پیش از بدنها، آمده است:
اَلْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَهٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا اِئْتَلَفَ وَ مَا تَنَاکَرَ مِنْهَا اِخْتَلَفَ [۱]
همانا ارواح لشکریانی جمع شده اند. ارواحی که در میثاق با هم انس و الفت داشتند، در اینجا هم مأنوس اند و ارواحی که در میثاق میان آنها دوری و نفرت بود در اینجا هم از یکدیگر نفرت دارند.
در روایتی دیگر به جای لفظ «ارواح»، «قلوب» آمده است: «إِنَّ اَلْقُلُوبَ جُنُودٌ مُجَنَّدَهٌ... ». [۲]
در روایاتی که در مورد خلقت ارواح و ابدان امامان معصوم علیه السلام و شیعیان آمده است، در برخی از آنها واژهء «روح» به کار رفته است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ عِلِّیِّینَ وَ خَلَقَ أَرْوَاحَنَا مِنْ فَوْقِ ذَلِکَ... قُلُوبُهُمْ تَحِنُّ إِلَیْنَا [۳]
همانا خداوند متعال ما را از علیین خلق فرمود و ارواح ما را از فوق آن آفرید و ارواح شیعیان ما را از علیین و اجسادشان را از پایین تر از آن خلق کرد.
به همین جهت است که... دل هایشان به سوی ما تمایل دارد.
📚[۱]: علل الشرایع، ج ۲، ص ۴۲۶؛ بحارالانوار، ج ۵۸، ج ۱۳۹
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۱، ص ۱۴۹.
📚[۳]: الكافي، ج ۱، ص ۳۸۹؛ بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۴۴.
اخلاق فطری ، ص ۸۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۷_شناخت قرآن.m4a
11.35M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در روایتی دیگر به همین مضمون به جای واژهء «ارواح» لفظ «قلوب» به کار گرفته شده است.
امام باقر علیه السلام میفرماید:
اِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ أَعْلَی عِلِّیِّینَ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِیعَتِنَا مِمَّا خَلَقَنَا وَ خَلَقَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِکَ وَ قُلُوبُهُمْ تَهْوَی إِلَیْنَا [۱]
همانا خداوند ما را از اعلى عليين خلق فرمود و دلهای شیعیان ما را از آنچه ما را خلق کرده، آفرید. و بدن هایشان را از پایین تر از آن خلق فرمود. پس دل هایشان به سوی ما تمایل دارد.
حال که با کار برده ای قلب در لسان شرع آشنا شدیم باید ببینیم قلبی که دارای اوصافی همچون حزن و اندوه، شادی، رضا و خشنودی، تسلیم، انکار، ایمان، اقرار، اعتقاد، سعادت و شقاوت و.. است، کدامیک از معانی فوق است. در برخی از روایات به این اوصاف و کارهایی که به قلب مربوط است، اشاره شده است که در ذیل تعدادی از آنها نقل میشود.
امام صادق علیه السلام درباره نقش اعضا و جوارح انسان در ایمان میفرماید:
ایمان در تمام اعضای بدن پخش شده است و هر یک از اعضای بدن جزئی از ایمان را متكفل شده است که عضو دیگر آن را ندارد.
فَمِنْهَا قَلْبُهُ الَّذِی بِهِ یَعْقِلُ وَ یَفْقَهُ وَ یَفْهَمُ وَ هُوَ أَمِیرُ بَدَنِهِ اَلَّذِي لاَ تَرِدُ اَلْجَوَارِحُ وَ لاَ تَصْدُرُ إِلاَّ عَنْ رَأْيِهِ وَ أَمْرِهِ [۲] ؛
یکی از آنها قلب اوست که به واسطه آن خرد میورزد و میفهمد. و او امیر و فرمانده بدن است که همه اعضای بدن با امر و نظر او حرکت کرده و باز میایستند.
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۳۵.
📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۳۳؛ تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۵۷؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص۲۳.
اخلاق فطری ، ص ۸۵ ، ۸۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۸_شناخت قرآن.m4a
12.16M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_هشتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴فَفَرَضَ عَلَی القَلبِ غَیرَ ما فَرَضَ عَلَی السَّمعِ... فَأَمَّا مَا فَرَضَ عَلَی اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْإِیمَانِ: فَالْإِقْرَارُ، وَ اَلْمَعْرِفَهُ، وَ اَلْعَقْدُ، وَ اَلرِّضَا، وَ اَلتَّسْلِیمُ بِأَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ إِلَهاً وَاحِداً لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَهً وَ لاَ وَلَداً، وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَی آلِهِ، وَ اَلْإِقْرَارُ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ مِنْ نَبِیٍّ أَوْ کِتَابٍ، فَذَلِکَ مَا فَرَضَ اَللَّهُ عَلَی اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْإِقْرَارِ وَ اَلْمَعْرِفَهِ وَ هُوَ عَمَلُهُ
پس آنچه که بر قلب واجب شده است غیر از چیزی است که بر گوش واجب گردیده است... اما ایمانی که بر قلب واجب شده اقرار و معرفت و اعتقاد و رضا و تسلیم به این است که خدایی جز الله نیست؛ یگانه است و شریکی ندارد. خدایی یگانه که نه هم صحبتی برای اوست و نه فرزندی، و این که محمد بنده و رسول اوست و نیز اقرار به همه پیامبران و کتبی که از سوی خدای تعالی نازل شده است. اقرار و معرفتی که بر قلب فرض شده، همین است. و این عمل قلب است.
📚الكافي، ج ۲، ص ۳۳؛ وسائل الشيعة، ج ۱۵، ص ۱۶۴؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص۲۳.
اخلاق فطری ، ص ۸۶ ، ۸۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a