✳️ زیر سقف سقیفه/ تلاش انصار برای پوشیدن جبهی خلافت
💯 درک رخدادهای پس از رسول خدا(ص) در ارتباط با رهبری جامعه، بدون توجه به جناح بندیهای مدینه ممکن نیست.
💯 یک گروه مهم انصار بودند که در جریان فتح مکه به این طرف در اندیشه مشکلات پس از رحلت رسول خدا(ص) افتاده و نگران آینده خود بودند.
💯 آنان به دلیل ترسی که از تسلط قریش داشتند بی توجه به بیعتی که در غدیر با امام علی(ع) کرده بودند و – شاید احتمال موفقیت او را نمیدادند – در سقیفه اجتماع کردند.
💯 حباب بن منذر یکی از سران انصار در سخنان خود در سقیفه انصار را برتر از قریش دانسته و گفت «این شمشیر آنان بوده که اسلام را پیروز کرده است.»
💯 او خطاب به انصار گفت «اینان(مهاجران) از فی شما و زیر سایه شما هستند و جرأت مخالفت با شما را ندارند.»
💯 از سخنان حباب چنین به دست میآید که آن چه انصار را به این اقدام نسنجیده واداشت، ترس همراه با رقابت در برابر قریش بوده است.
💯 از سوی دیگر چند نفر از مهاجران که در دو هفته پایان حیات رسول خدا(ص) دست به اقدامات مشکوکی زده بودند، با شنیدن اجتماع سقیفه به سرعت به آن محل رفته و به بحث گفتوگو با انصار پرداختند.
🔰 ادامه دارد...
📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
✳️ زیر سقف سقیفه/ تلاش انصار برای پوشیدن جبهی خلافت 💯 درک رخدادهای پس از رسول خدا(ص) در ارتباط با
📚 ابن اعثم مینویسد «پیش از آمدن مهاجران به سقیفه، میان انصار بحث و گفتوگوی فراوانی شد.
📚 یکی از انصار گفت: شخصی را برگزینید که قریش ملاحظه هیبت او را بکند و انصار از او ایمن باشند. کسانی سعد بن عباده را پیشنهاد کردند.
📚 اسید بن حضیر که از اشراف اوس بود به مخالفت برخاست. او گفت: خلافت باید در قریش بماند. دیگران بر ضد او سخن گفتند؛ بشیر بن سعد نیز از قریش دفاع کرد.
📚 عویم بن ساعده گفت: خلافت جز از آن اهلبیت نبوت نخواهد بود، همان جایی قرارش دهید که خدا قرار داده است.»
📚 گزارش ابن اعثم نشانگر تضاد و رقابت داخلی انصار است.
📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
💢 استاد خسروشاهی دارفانی را وداع گفت
🔰 استاد سید هادی خسروشاهی محقق، نویسنده و مورّخ معاصر در سن ۸۱ سالگی به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.
✅ رسول جعفریان از شاگردان وی نوشت «استاد خسروشاهی که از چند روز پیش در قم گرفتار این بیماری(کرونا) شده بود، نهایتا دیروز ظهر به بیمارستان منتقل شده و پس از تأیید تست کرونا بستری گردید، اما مع الاسف بدلیل کهولت سن امروز صبح به رحمت حق واصل گردید. خداوند ایشان را مشمول رحمت واسعه خویش گرداند.»
📚 از جمله آثار ایشان عبارتند از: ترجمه و تحقیق کتاب امام علی(ع) صدای عدالت انسانی تألیف استاد جرج جرداق؛ جمعآوری، تحقیق و نشر مجموعه آثار سید جمالالدین حسینی(افغانی)، مجموعه حرکتهای اسلامی معاصر، اسناد نهضت اسلامی ایران، مجموعه آثار استاد علامه طباطبایی.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
2.mp3
9.04M
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#امام_هادی(ع)
#رهبر_معظم_انقلاب
🎧 صوت
🔰 بیانات منتشر نشده حضرت آیتالله خامنهای درباره زندگی نورانی حضرت امام علی النقی(ع)
💢 در شهر سامرا عدهی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی(علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند.
💢 این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند.
💢 یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه(علیهمالسّلام) - به قدر سالها اثر میگذاشت.
💢 اگر اهلبیت(ع) نبودند، چیزی از اسلام و شیعه باقی نمیماند، اگر هم میماند، از معارف چیزی باقی نمیماند؛ مثل مسیحیت و یهودیت.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امیر_مؤمنان(ع) #صعصعه_بن_صوحان 💢 صعصَعَةبنصُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع)
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#امیر_مؤمنان(ع)
#صعصعه_بن_صوحان
💢 صعصَعَةبنصُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع) بود
🔹 شرح حالنگاران، صعصعه را با عناوینی چون: شریف، فصیح، سخنور، دیندار و فاضل ستودهاند.
🔹 زمانی که امیرالمؤمنین(ع) به خلافت رسید، اینچنین به حضرت خطاب نمود «و اللهِ يا أميرَ المؤمنين لقد زَيَّنتَ الخلافةَ و ما زانَتك، و رَفَعتَها و ما رَفَعَتك، و لَهي إليكَ أحوَجُ منك إليها؛ ای امیر مؤمنان! به خدا سوگند، تو خلافت را زینت بخشیدی و آن، تو را زینت نداد. و تو خلافت را بالا بردی و آن، تو را بالا نبرد. و نیاز خلافت به تو بیشتر از نیاز تو به آن است.»
🔹 چون فتنهافروزان، آتش جنگ با علی(ع) را برافروختند، او همگام با آن حضرت بود و در جنگ جمل، پس از آن که دو برادرش زید و سَیحان -که پرچمدار سپاه بودند- به شهادت رسیدند، پرچم آنان را برافراشت و نبرد را پی گرفت.
🔹 صعصعه در جنگ صفین نیز فرستاده امام(ع) بهسوی معاویه و از فرماندهان لشکر بود و وقایع صفین را گزارش کرده است.
🔹 او در جنگ نهروان در کنار علی(ع) ایستاد و بر استواری و حقانیت موضع او در برابر خوارج، احتجاج کرد.
🔹 صعصعه بارها در مقابل معاویه و تهیمغزان بنیامیه، والاییهای علی(ع) را بیان کرد و حماسه شکوه و عظمت علی(ع) را در برابر چشمان بیشرم آنان سرود و زشتیها و ناشایستگیهای معاویه را بیباکانه افشا کرد.
🔹 در عظمت او همین بس که امام صادق(ع) دربارهاش فرمودند «مَا كَانَ مَعَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) مَنْ يَعْرِفُ حَقَّهُ إِلَّا صَعْصَعَةُ وَ أَصْحَابُهُ؛ در میان آنان که با امیر مؤمنان(ع) بودند، کسی جز صعصعه و یارانش حق علی(ع) را نمیشناختند.»
🔹 همچنانکه خود امیرالمؤمنین(ع) در حق صعصعه و خطاب به او فرمود «إن كُنتَ لمَا عَلِمتُ لَخَفيفَ المَئُونَةِ عظيمَ المَعُونَة؛ تا آنجا که من میدانم، تو کمهزینه و پربهرهای.»
🔻 منابع:
1️⃣ الاختصاص، صص121-122
2️⃣ اسد الغابة، ج2، ص403
3️⃣ تاریخ الیعقوبی، ج2، ص179
4️⃣ رجال الکشی، ص68
5️⃣ سیَرُ أعلام النُبَلاء، ج3، ص529
6️⃣ الطبقات الکبری، ج6، ص244
7️⃣ الغارات، ج2، ص524
8️⃣ مروج الذهب، ج3، ص42
9️⃣ وقعة صفین، ص160-161 و ص206 و ص457 و ص480
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_اسلام
#ترکان
#سقوط
#تمدن_اسلامی
💯 حکومت ترکان؛ آغاز سقوط تمدن اسلامی
📚 دوره حاکمیت عباسیان به دو مقطع اقتدار و ضعف تقسیم میشود. دوره نخست از سال 132 تا 334 هجری قمری و دوره دوم از 334 تا 656 هجری قمری و فتح بغداد به دست هلاکوخان مغول رخ داد.
📚 عوامل درونی ضعف حاکمیت عباسیان شامل فساد دستگاه عباسی، تحجر و کنار گذاشتن عقل و استبداد خلفا بود.
📚 عوامل بیرونی نیز این بود که در نیمه قرن چهارم حکومتهای شیعی آل بویه در شرق و فاطمیان در غرب شکل گرفتند.
🔻 سه دوره حکومت عباسیان؛
1️⃣ خلافت خلفای عرب از سال 132 تا پایان خلافت هارون در سال 198. حضور و نفوذ ایرانیان در دستگاه خلافت و تدبیر امور به دست آنان از ویژگیهای مهم این دوره بود.
🔹 این نفوذ از نقش جدی ابومسلم خراسانی آغاز و در دوره برمکیان به اوج خود رسید. با این حال سرنوشت این گروههای ایرانی قتل بود.
2️⃣ دوره بیست ساله خلافت مأمون – مادری ایرانی الاصل داشت – تا سال 218 مقطع حضور جدی ایرانیان در دستگاه خلافت و کنار گذاشتن رسمی عرب از صحنه سیاست بود.
🔹 در این دوره خلافت گرفتار شورشهای متعددی شد و در نهایت فضل بن سهل، وزیر ایرانی مأموین برای دلجویی از بزرگان بنی عباس همانند پیشینیانش به قتل رسید.
3️⃣ با آغاز خلافت معتصم که مادرش ترک بود، نفوذ ترکان در دربار خلافت عباسی آغاز و تا پایان سقوط آنان ادامه داشت.
📚 این ترکان دارای روحیهای خشن، تعصب آلود بودند و از آنجا که اسلام را به شیوه اهل سنت پذیرفته بودند، موضع بسیار تندی علیه شیعیان داشتند.
💢 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی، محمدهادی همایون، ص465تا 468
🔰 ادامه دارد...
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اسلام #ترکان #سقوط #تمدن_اسلامی 💯 حکومت ترکان؛ آغاز سقوط تمدن اسلامی 📚 دوره حاکمیت عباسیان
#تاریخ_اسلام
#ترکان
#سقوط
#تمدن_اسلامی
✅ با بروز ضعف جدی در دستگاه خلافت و فتح بغداد توسط شیعیان آل بویه، ترکان سلجوقی با حمله به سمت غرب به یاری عباسیان شتافتند.
✅ اینان قبایلی بودند که از زمان حکومت محمود غزنوی از سرزمینهای میان چین و رود سیحون به مناطق مرزی خراسان آمده بودند.
✅ با مرگ محمود آشفتگی در دربار غزنه بوجود آمد و سلجوقیان بر خراسان چیره شدند، دو شهر مهم نیشابور و مرو را به تصرف درآوردند.
✅ حرکت این طایفه به سمت غرب نهایتاً آنان را با بیزانس و روم شرقی همجوار ساخت و در نبرد ملازگرد(463ه.ق) آلب ارسلان سلجوقی با شکست امپراتور بیزانس، بر آسیای صغیر چیره شد.
✅ در پی این اتفاق گروهی از ترکان مهاجر نیز در آسیای صغیر سکونت داده شدند که در تاریخ به سلاجقه روم مشهورند.
✅ بدین ترتیب سرزمینهای مهم ایران، عراق و آسیای صغیر به تصرف ترکان متعصب ضد شیعه درآمد.
✅ در کنار این، اقدام برای فتح و انضمام سرزمین سوم یعنی مصر نیز صورت گرفت و با شکست فاطمیان به دست ایوبیان این حلقه کامل شد.
✅ ایوبیان از ترکانی بودند که با سلجوقیان نسبت خویشی داشتند. در این دوران نوریه که سلسله خود را به نام «نورالدین محمودبن زنگی» نامیده بودند، با دو طایفه سلجوقیان و ایوبیان خویشاوند بودند در شام مستقر شدند.
✅ پس از سلجوقیان نیز خوارزمشاهیان از همین نژاد از نواحی شمال ماوراء النهر و جنوب دریاچه آرال در اواسط قرن ششم جانشین آنان شدند.
✅ جهان آن روز از شرق تا غرب به تصرف ترکان متعصب ضد شیعه درآمد و این میتوانست به معنای از دست رفتن هر آن چه باشد که تاکنون از سوی امامان معصوم(ع) و دانشمندان شیعه بنا شده بود.
📚 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی، محمدهادی همایون، ص465تا 468
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_انبیا
#نبی_اکرم(ص)
#یهود
💢 تشکیل مثلث یهودی در مدینه پیش از هجرت نبی اکرم(ص)
🔰 هنگام هجرت رسول خدا به یثرب، قبایل زیادی از یهود در این شهر زندگی میکردند(1) که مشهورترین آنان سه قبیله بنی نضیر، بنی قریظه و بنی قینقاع بودند.
🔰 به نظر میرسد شهرت این سه قبیله به جهت رویارویی آنان با مسلمانان است؛ به خصوص که این گروهها در پیمان عمومی مدینه شرکت نداشته و قرارداد مخصوصی با پیامبر(ص) امضا کردهاند.
🔰 این سه قبیله در یک محدوده مثلثی شکل در شمال شرق قبا زندگی میکردند. بنی قینقاع در داخل مدینه و در حد فاصل حره شرقی و غربی ساکن بودند.
🔰 بنی نضیر نزدیکترین گروه به محل قبا بودند و بنی قریظه در بلندیهای سنگلاخ شرقی سکونت داشتند در حالی که مرکز مدینه و مسجد النبی در قسمت پایین بود.(2)
🔰 درباره دیگر قبایل یهودی مدینه مکان مستقلی در منابع ذکر نشده و به نظر میرسد در کنار مسلمانان هم قبیله خود از اوس و خزرج زندگی میکردهاند.
🔰 بخش دیگری از مهاجران یهود در شمال مدینه و در مناطق خیبر، فدک، وادی القری و تیماء سکونت داشتند.
🔰 برتری خیبر بر همه بخشهای یهودی نشین حجاز به امکانات نظامی و قلعههای استوار آن بود.
🔰 یاقوت حموی میگوید «خیبر در زبان عبری به معنای قلعه است و علت این نام گذاری، اشتمال این منطقه بر هفت قلعه است که عبارتند از: ناعم، قموص، شق، نطاه، سلالم، وطیح و کتیبه»(3)
🔰 به جهت همین موقعیت بود که بزرگان بنی نضیر پس از کوچانده شدن توسط رسول اکرم(ص) به خیبر رفتند و در انتظار فرصت مناسبی برای انتقام جویی برآمدند و بارها عربها و یهودیان را برای حمله به حکومت مدینه برانگیختند.
📚 منبع: کتاب پیامبر و یهود حجاز، ص 35 و 36
🔻 پی نوشت؛
1 – الاغانی، ج22، 344
2 – الصحیح، ج8، ص95 به بعد
3 – معجم البلدان، ج2، ص468
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_معاصر
#انگلیس
#ایران
#هولوکاست
✅ هولوکاست انگلیس در ایران/ قتل عام 9 میلیون نفر
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_اسلام
#معاویه
#یهود
#کوفه
🔻 بررسی وضعیت سیاسی - اجتماعی دوران امام حسین(ع)/ کوفه
💢 تلاش پنهان سازمان یهود برای به حکومت رسیدن یزید
✅ هر چه به مرگ معاویه نزدیک میشویم، به طور طبیعی علاوه بر کوفه، توان او در سیره بر سایر بلاد اسلامی تحت خلافت وی کمتر میشود.
✅ اما دستهای پنهان داخلی و خارجی که هدفی جز نابودی اسلام را در سر نمیپروراند برای تحقق اهداف شوم خود درباره فرزند وی یعنی یزید سرمایه گذاری لازم را انجام میدهند و او را برای وارد کردن ضربه نهایی بر پیکره اسلام و نابودی کامل آن آماده میکنند.
✅ البته این مرحله از خواسته سازمان یهود و جریان نفاق داخلی، در زمان معاویه به کندی پیش میرفت زیرا معاویه همواره سعی داشت با کشیدن پوشش نفاق بر چهره خود اهدافش را پنهانی عملی سازد.
✅ بنابراین در این وضعیت وی مجبور بود در نماز جمعه شرکت کند، نام پیامبر(ص) را بر زبان خود جاری سازد و خود را متشرع به اسلام معرفی کند تا نزد افکار عمومی خدشهای به مسلمان بودن و عادل بودن او که شاخصه مقام خلافت و جانشینی رسول خدا به شمار میرفت، وارد نشود.
✅ بالطبع در این نوع حکومت لاجرم اسلام هم حفظ خواهد شد و جریان اسلام کماکان ادامه مییابد و این روند برای سازمان یهود چندان خوش آیند نبود.
💯 منبع: کتاب ثاقب(نگاهی تحلیلی به تاریخ صدر اسلام)، ص18 و 19
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_معاصر
#رهبر_معظم_انقلاب
#مستند
📺 پخش مستند «خامنئی» از المنار
📚 تلویزیون المنار بعد از ساخت مستند موفق «روح الله» در مورد امام خمینی(ره)، این بار کار جدیدی عرضه میکند.
📚 مستند «خامنئی» عنوان اثری است که از سوی این شبکه لبنانی به تازگی آماده شده است و به سیر زندگی مقام معظم رهبری میپردازد.
📚 این برنامه از روز سهشنبه ۱۳ اسفند(به صورت هفتگی در هر سهشنبه) از این شبکه رأس ساعت ۲۱:۳۰ به وقت لبنان(٢٣ به وقت ایران) پخش خواهد شد.
📚 «خامنئی» به سیر زندگی مقام معظم رهبری از بدو تولد در سال ١٣١٨ تا انتصاب ایشان به رهبری در سال ١٣٦٨ میپردازد.
📚 در این مستند ۱۲۵ لوکیشن تصویری، ۱۵۰ مصاحبه، ۱۵ هزار ساعت آرشیو و ۴۷ هزار قطعه عکس استفاده شده است.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_انبیا
#حضرت_ابراهیم(ع)
#تاریخ_بشر
🔰 ایستگاه سوم تاریخ بشر/ نظاممندی جریان الحاد و کفر
🔹 ابراهیم(ع) نه یهودی بود و نه نصرانی؛ بلکه حنیفی مسلمان بود و از مشرکان نبود.(1)
🔹 خداوند شما را برگزید و برایتان در این دین هیچ تنگنا و دشواری ننهاد. این همان دین پدرتان ابراهیم(ع) است. او پیش از این شما را مسلمان نامید(2)
🔹 پس از سرگذشت آدم(ع) و نوح(ع)، تاریخ بشر در قرآن کریم در ایستگاه سوم احوال ابراهیم(ع) را بیان میکند.
🔹 در این ایستگاه جریان کفر و الحاد از قدرت و ساختارمندی بیشتری برخوردار بوده است، به طوری که مقابل پیامبران الهی اقداماتی براندازانه را آغاز میکند.
🔹 ابراهیم از مهمترین پیامبران الهی است که جریان توحید و هدایت را قوام بخشید؛ به طوری که پیامبران اولوالعزم بعدی از نسل او هستند.(3)
🔹 خداوند نیز در قرآن به عظمت و بزرگی از این پیامبر الهی یاد می کند «ابراهیم یک امت بود. برای خدا از روی فروتنی فرمانبردار و حق گرا بود و از مشرکان نبود. سپاسگزار نعمتهای او بود. خدا او را برگزید و به راهی راست راهنماییاش کرد.»(4)
📚 منبع: دشمن شدید، دفتر اول، 78
🔻 پی نوشت؛
1️⃣ آل عمران، آیه 67
2️⃣ حج، آیه 78
3️⃣ موسی(ع) و عیسی(ع) از نسل اسحاق(ع) و پیامبر خاتم(ص) از نسل اسماعیل(ع) است.
4️⃣ نحل، آیه 120 الی 122. نساء آیه 125 و آل عمران آیه 67
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
💢 استاد خسروشاهی دارفانی را وداع گفت 🔰 استاد سید هادی خسروشاهی محقق، نویسنده و مورّخ معاصر در سن ۸۱
#تاریخ_معاصر
#آیت_الله_کاشانی
#انگلیس
💢 نجات اسلام در بیرون راندن انگلیسیهاست/ اختلاف نزدیکان آیتالله بروجردی با فدائیان اسلام
📚 گاهی به درس خارج مرحوم آیتالله بروجردی میرفتم که ببینم درس خارج یعنی چه؟ اوایل هدف این بود که فقیه و شاید هم مرجع بشوم. این آرزوی هر طلبهای است که وارد قم میشود، ولی بعدها فکر و هدفم تغییر کرد.
📚 راستش مرحوم آیتالله کاشانی در این تغییر نقش اصلی را داشتند. یک روز همراه با مرحوم علی حجتی کرمانی رفتیم نزد ایشان. من گفتم: «آقا! فقه و فقاهت شما مورد تأیید همه بزرگان و علمای نجف هست و اگر میماندید، بیتردید یکی از مراجع بزرگ تشیع میشدید، چرا رساله عملیه ننوشتید و چرا نماندید؟»
📚 تکیه کلام مرحوم کاشانی «بیسواد» بود. ایشان فرمودند: «بیسواد! بدبختی مسلمانان کمبود رساله عملیه نیست، در قم و مشهد و نجف تا دلت بخواهد رساله عملیه هست. اگر قرار بود با عمل به رسالههای عملیه امور مسلمین اصلاح شود، تا به حال شده بود. من نجات اسلام را در بیرون راندن سگهای انگلیسی از ایران و کشورهای اسلامی میدانم!»
📚 به همین دلیل هم ایشان در عراق علیه استعمارگران انگلیس جنگید و همراه با آیتالله سیدمحمدتقی خوانساری، به اعدام محکوم شد و به ایران فرار کرد. البته مرحوم آقای خوانساری را دستگیر و به هند تبعید کردند.
📚 ایشان به ایران هم که آمد، دنبال همان مبارزه با انگلیسیها را گرفت و آن نهضت عظیم را به راه انداخت، اما حکومت ملیگرای آقای دکتر مصدق، با ایشان کرد آنچه را که نباید.
📚 در سالهای اوج نهضت ملی نفت فدائیان اسلام در حوزه قم فعال بودند. من به خاطر غیرت اسلامی و روحیه خاص مرحوم شهید نواب صفوی، خیلی به ایشان علاقه داشتم. به قول امروزیها شخصیت کاریزماتیک داشت و بسیار جذاب بود.
📚 متأسفانه بین اصحاب آیتالله بروجردی و گروهی از جوانان فدائیان اسلام، اختلافاتی پیدا شد و امثال شیخ علی لر و شیخ اسماعیل ملایری در مدرسه فیضیه با چوب و چماق به جان شهید سیدعبدالحسین واحدی و بقیه فدائیان اسلام افتادند و آنها را بیرون کردند! فعالیتهای سیاسی ضعیف شد تا آغاز نهضت امام.
🔰 منبع: بخشی از گفتگوی مرحوم خسروشاهی با روزنامه جوان
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_ائمه #امام_جواد(ع) #ولادت 📚 دشمن نفاق ✅ امام جواد(ع) موفق شدند ماسک تزویر و ریا را از چهره
#تاریخ_ائمه
#امام_جواد(ع)
#ولادت
📚 دشمن نفاق/ امام جواد(ع) موفق شدند ماسک تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند
💢 امام جواد(ع) مانند دیگر ائمهی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بندهی شایستهی خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت.
📚 این امام بزرگوار گوشهی مهمی از جهاد همه جانبهی اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت.
💢 آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم.
📚 اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسانتر است.
💢 اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهرهای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است.
📚 در دوران ما و در همهی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردهاند وقتی از مقابلهی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیلهی ریاکاری و نفاق بزنند.
💢 امام جواد میخواست به مردم بگوید که من طرفدار اسلام و طرفدار خاندان پیغمبرم. امام علیبنموسیالرضا صلواةاللهعلیه و امام جواد صلواةاللهعلیه همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند و موفق شدند.
🔰 منبع: انسان 250 ساله، ص322
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_اسلام
#خلافت
#ابوبکر
💢 چرا ابوبکر با وجود نداشتن موقعیت ویژهای در حکومت رسول خدا(ص)، توانست خلافت را بر عهده گیرد؟
🔹 نخستین خلیفه پس از رسول اکرم(ص)، ابوبکر فرزند ابوقحافه بود. وی از طایفه بنی تیم و از جمله طوایف قریش به شمار میرود.
🔹 طایفه بنی تیم در جاهلیت موقعیت ویژهای نداشت، شاهد آن اینکه ابوسفیان پس از روی کار آمدن ابوبکر گفت «چه شده که حکومت در دست کم جمعیت ترین و ذلیل ترین قریش افتاده است.»(1)
🔹 حکایتی نقل شده که ابوبکر با ذغفل درباره نسبش سخن میگفت و حاصل آن اینکه طایفه بنی تیم ضعیفترین طوایف قریش شناخته میشده است.(2)
🔹 درباره شغل او در جاهلیت نیز اختلاف شده است. کسانی در پی دست و پا کردن موقعیتی برای وی در جاهلیت بودهاند.
🔹 گفتهاند که او تاجر بوده است در حالی که نقلهایی وجود دارد که شغلهای سادهای همانند شیر دوشی(3) و امثال آن به وی نسبت دادهاند.
🔹 نقلی دیگر حکایت از آن دارد که ابوبکر از نظر مالی گرفتار مشکل شده بود، در جاهلیت معلم و در اسلام خیاط بوده است.(4)
🔹 ابوبکر در حالی که دو سال از رسول خدا(ص) کوچکتر بوده از جمله مسلمانان نخستین دانسته شده، گرچه بین اینکه اولین مسلمان بوده یا چنان که در نقلی آمده ایمان او به اسلام پس از پنجاه نفر بوده، اختلاف نظر وجود دارد.(5)
🔹 شنیده نشده که وی در طول سالهای دعوت در مکه، گرفتار فشار خاصی شده باشد. چنان چه به همراه مهاجران حبشه نیز نرفت.
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اسلام #خلافت #ابوبکر 💢 چرا ابوبکر با وجود نداشتن موقعیت ویژهای در حکومت رسول خدا(ص)، توانست
#تاریخ_اسلام
#خلافت
#ابوبکر
🔹 ابوبکر این فرصت را یافت که شب هجرت رسول خدا(ص) همراه آن حضرت باشد، بنا به نقلی همراهی وحی بدان دلیل بود که پس از خروج آن حضرت از خانه وی نزد امام علی(ع) آمده و وقتی شنید که آن حضرت رفته، به دنبال ایشان رفته و به وی ملحق شد.
🔹 ارتباط ابوبکر با رسول خدا(ص) پس از ازدواج آن حضرت با عایشه قویتر گردید.
🔹 عایشه زن زیرکی بوده و در تمام سالهای زندگی خود کوشید تا در تحولات جاری سیاسی نقشی بر عهده داشته باشد. همین امر سبب شد تا موقعیت ابوبکر تا اندازهای مستحکم شود.
🔹 ابوبکر هیچ مسئولیت سیاسی یا نظامی در دوره ده ساله مدینه بر عهده نداشته، اما توانست با درک موقعیت جناحهای داخلی قریش و با بهره گیری از عناد قریشیان نسبت به امام علی(ع) و نیز با همیاری جناحهای میانی قریش – آنها که در شمار بنی امیه و بنی هاشم نبودند – قدرت را به دست گیرد.
📚 منبع: تاریخ سیاسی اسلام(نوشته رسول جعفریان) ج2، تاریخ خلفا، از رحلت پیامبر تا زوال امویان، ص25 و 26
🔻 پی نوشت؛
1 - المعرفه و التاریخ، ج1، ص238؛ مروج الذهب، ج2، ص298
2 - المصنف، عبدالرزاق، ج5، ص451؛ مستدرک، ج2، ص78
3 - الفائق فی غریب الحدیث، ج4، ص12
4 - الافصاح، ص176
5 - الصحیح من سیره النبی، ج1، صص247، 289، 290؛ طبری ج2، ص60
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_غرب
#مسیحیت
#جنگ_های_صلیبی
💯 تاریخ کنونی مسیحیان جعلی است/ مسیحیت تا پیش از جنگهای صلیبی تاریخی نداشت
🔹 تاریخی که اکنون به اسم تاریخ مسیحیت است، با هیچ چیزی از شواهد تاریخی تطابق ندارد و معروف این است که مسیحیان تا زمان جنگهای صلیبی تاریخ نداشتند. یعنی هیچ نوع تاریخی نداشتند.
🔹 البته تاریخهای به عنوان تاریخهای رومی یا تاریخی از زمان به قدرت رسیدن فلان شخص بوده، ولی تاریخی با عنوان تاریخ عیسی(ع) نداشتند. در جنگ های صلیبی وقتی به منطقه خاورمیانه آمده و دیدند مسلمانان تاریخ دارند، تصمیم گرفتن برای خود تاریخی داشته باشند.
🔹 اصل تاریخ مسلمانان برای امیرمؤمنان(ع) است که فرمودند: هجرت پیامبر(ص) را مبدأ تاریخ قرار دهید. مسیحیان نیز از مسلمانان یاد گرفتن که تاریخ وجود دارد و گفتن خوب است ما نیز تاریخی داشته باشیم و اکنون میگویند 2020 سال از میلاد مسیح میگذرد.
🔹 البته تقریبا از این میزان تاریخ هزار تا 1200 سال شاید درست باشد ولی قبل از آن تماماً ساختگی است. یعنی واقعا معلوم نیست که 2020 سال پیش عیسی بن مریم به دنیا آمده است. شاید 2300 سال یا 1700 پیش بوده است. خلاصه تاریخ کنونی مسیحیان تاریخ جعلی است.
🔹 البته تاریخ کنونی برای مسیحیان بسیار مهم است به همین دلیل وقتی یک نفر در کتاب خود نوشت عیسی مثلاً 2026 پیش به دنیا آمده او را کشته و تلاش کردند که کتابش نیز جمع آوری شود.
🔹 چه تفاوتی برای ما دارد که اکنون سال 2020 میلادی باشد یا مثلاً سال 1720 میلادی؟
1️⃣ علامه در المیزان میگوید «با توجه به آیات شریفه قرآن، عیسی(ع) که قرآن درباره آن صحبت میکند نمیشود براساس تاریخی که مسیحیان میگویند، باشد.» یعنی از جهت قرآنی برای ما این تاریخ مهم است.
2️⃣ اساس مسیحیت، تثلیث است، خود اصل صلیب(در انجیلهای کنونی است) ولی معلوم نیست در انجیل اصلی بوده یا خیر. در شواهدی تاریخی وجود دارد که مسیحیان چنین اعتقادی نداشتهاند. پس از جای دیگر به آنها رسیده است.
🔹 تنها در آیه آخر انجیل متا به موضوع «تثلیث و صلیب» اشاره شده که به زبان ایتالیایی است. این زبان تنها 800 سال است که اختراع شده است. ولی انجیلها به زبان رومی بوده است.
📚 منبع: برگرفته از دروس خارج آیتالله احمد عابدی
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_معاصر
#انقلاب_اسلامی
#مقام_معظم_رهبری
🔰 فراخوان پذیرش پژوهشگر #تاریخ
💢 دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری از میان برادران داوطلب و علاقهمند دانشجو یا دانشآموختهی دورهی دکتری و طلبهی سطح چهار حوزه علمیه پژوهشگر معارف اسلامی میپذیرد.
📚 رشته #تاریخ با گرایش تاریخ معاصر(انقلاب اسلامی) یکی از رشتههای این دوره میباشد.
📌 این دوره آموزشی و پژوهشی در رشته تاریخ دو ساله حضوری در شهرهای تهران و قم ویژه برادران برگزار میشود.
✅ علاقهمندان برای ثبتنام تا 16 فروردین سال 99 فرصت دارند.
🔹 کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام: KHAMENEI.IR
💯 لینک مستقیم ثبتنام: https://b2n.ir/914016
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_ائمه(ع)
#امام_علی(ع)
#خلافت
💢 تربیت نیروی جوان و مؤمن برای روزهای سخت
🔹 پس از خلیفه سوم، جریان به نحوی پیش رفت که سرانجام با امیرمؤمنان(ع) نه به عنوان امام اول که به عنوان خلیفه چهارم بیعت شد.
🔹 این بیعت در ظاهر مشکلی را ایجاد نمیکرد، ولی حوادث بعدی نشان داد میان مردمی که به دنبال حاکمی برای سامان دادن امورشان هستند با مردمی که در پی ولی خدایند تا اوامرش را بی چون و چرا اطاعت کنند، چقدر تفاوت است.
🔹 اتفاقات 25 سال گذشته(پیش از خلافت حضرت امیر(ع)) و سیاستهای اقتصادی و فرهنگی اشتباه سبب خروج بسیاری از مسلمانان به ویژه برخی اصحاب بزرگ و متقدمین از شیوه زندگی زمان پیامبر(ص) شده بود.
🔹 در علاج این زخم عمیق، امام علی(ع) از مدتی پیش دست به تربیت نسلی جوان و مؤمن ویژه شرایط آن روز زده بودند. رویشی که در پی ریزشهای شدید آن دوره میتوانست نوید بخش آیندهای روشن برای جامعه اسلامی باشد.
🔹 به نظر میرسد که این الگوی تاریخی به شکلی کاملاً مشابه در انقلاب اسلامی تکرار شد و ما در پی آن شاهد ریزشها و رویشهایی بودیم که اوج آن در فتنه 88 بود.
🔹 متأسفانه شرایط جامعه و ادامه دشمنی معاویه و تلاش وی برای تصاحب خلافت کار را به جایی رساند که امیرمؤمنان(ع) در طی چهار سال و نه ماه حکومت درگیر سه جنگ بزرگ داخلی شدند.
📚 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی(نوشته محمد هادی همایون)، بخش: دوران امامان(ع)، ص 405 تا 407
📌 ادامه دارد...
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_ائمه(ع) #امام_علی(ع) #خلافت 💢 تربیت نیروی جوان و مؤمن برای روزهای سخت 🔹 پس از خلیفه سوم، جر
#تاریخ_ائمه(ع)
#امام_علی(ع)
#خلافت
✅ مهاجرت تاریخ ساز/ نزدیک شدن امیرمؤمنان(ع) به قوم آخرالزمانی
🔻 جنگ جمل
📚 نخستین درگیری با گروهی از نامداران صحابه بود که در خود توان تحمل حکومت امام علی(ع) و بازگشت به دوران نبی اکرم(ص) را نمیدیدند.
📚 معاویه در تحریک این صحابه برای درگیر کردن با امام علی(ع) نقش زیادی داشت. این گروه با نام ناکثین و پیمان شکنان شناخته میشوند.
📚 به دنبال این جنگ تحولاتی در جغرافیای سیاسی جریان انبیا رخ داد. مدینه که تا آن روز پایگاه اصلی اسلام بود در پی خالی شدن از اصحاب بزرگ و از سنت رسول خدا(ص) و از همه مهمتر با توجه به مقاومت در برابر پذیرش هر گونه تحول در دینداری به دو پاره تقسیم شد؛
1⃣ معاویه و حزب شیطان در شام به عنوان چهار راه راهبردی جهان به تبلیغ اسلام انحرافی و شیطانی خویش پرداختند.
2⃣ امیرمؤمنان(ع) با پایگاه کردن کوفه برای حزب الله و شیعیان خود دست به مهاجرتی تاریخ ساز زدند. این سرزمین همان بود که انبیای پیشین از آن جا کار خود را آغاز کرده بودند.
📚 تاریخ دوباره تکرار شد این تغییر نقطه مرکزی درست در همان جهتی بود که از سالها پیش حزب شیطان آن را آغاز کرده و با ورود به عراق گام بلندی به سمت شرق و قوم آخرالزمانی فارس و ایران برداشته بود.
📚 با این اقدام مرکزیت خلافت به قوم ایرانی نزدیکتر شد. این نزدیک شدن در دوران کوتاه امیرمؤمنان(ع) تنها در بُعد جغرافیایی باقی نماند و ایرانیان و موالی توانستند در آن دوره از عنایت اهلبیت(ع) برخوردار شده و ارادت خود را اثبات کردند.
📚 ورود ایرانیان در خلافت به حدی رسیده بود که شخصی مانند اشعث بن قیس را – کارنامه ننگینی از خود در تاریخ مقابله با اهلبیت(ع) بر جای گذاشته – بر آشفته و وی را به ناسزا و امیرمؤمنان(ع) را به پاسخی قاطع کشاند.(1)
🔰 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی(نوشته محمد هادی همایون)، بخش: دوران امامان(ع)، ص 405 تا 407
📌 ادامه دارد...
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_ائمه(ع) #امام_علی(ع) #خلافت ✅ مهاجرت تاریخ ساز/ نزدیک شدن امیرمؤمنان(ع) به قوم آخرالزمانی 🔻
#تاریخ_ائمه(ع)
#امام_علی(ع)
#خلافت
💢 شباهت حوادث انقلاب اسلامی با دوران حضرت امیر(ع)
🔰 جنگ صفین
🔹 پس از پیروزی امیرمؤمنان(ع) در جنگ نخست، در این جنگ رویارویی مستقیم با معاویه و سپاه شام فرا رسید.
🔹 در این جنگ تمامی تزویر کفر، نفاق منافقان و جهل امت در کنار هم قرار گرفت تا سرانجام نبرد را به حکمیتی مضحک بکشاند که در تاریخ به عنوان یک بی آبرویی برای حزب شیطان ثبت شد.
🔹 جنگ پایان نیافت تا سرانجام با طراحی و تحریک معاویه و با عاملیت بقای اندک خوارج، امیرمؤمنان(ع) به شهادت رسیده و صحنه برای خلافت معاویه آماده شد.
🔰 جنگ نهروان
💯 در سومین جنگ با توجه به عدم امکان ایستادگی ادعای دینداری معاویه در برابر حکومت دینی امیرمؤمنان(ع) در داوری افکار عمومی جامعه اسلامی آن روز، گروهی طراحی و به صحنه آورده شدند که با برخورداری از ظاهری دینی به جنگی وحشیانه با مسلمانان دست زدند.
💯 این گروه که در تاریخ اسلام به نامهای خوارج، مارقین و بیرون شدگان از دین مشهور شدند، در دوران معاصر بیشترین شباهت را با گروههایی تروریستی همچون القاعده و طالبان دارند که دقیقا با همین هدف و سازوکار و برای مقابله با انقلاب اسلامی ایجاد شدهاند.
💯 در سالهای نخستین انقلاب اسلامی نیز سازمان منافقین به دنبال ایفای چنین نقشی بود. سرانجام این فتنه و جنگ نیز که به جنگ نهروان شهرت یافت با پیروزی امیرمؤمنان(ع) و سپاهیان ایشان آرام گرفت.
📚 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی(نوشته محمد هادی همایون)، بخش: دوران امامان(ع)، ص 405 تا 407
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#اطلاعیه
🔸استاد #مهدی_طائب، سهشنبه۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در گفتگوی اختصاصی با پایگاه صهیونپژوهی خیبر به سوالات شما در مورد اتفاقات اخیر ( شیوع ویروس #کرونا و حواشی مربوطه) پاسخ میدهند.
📩 شما میتوانید #سوالات خود را با ارسال به ادمین کانال(خیبر) @kheybar_net با ایشان در میان بگذارید.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
✅ ترس حکام از روحانیت/ مردم وجود علما را واجبتر از وجود حکام میدانستند
🔹 سیر برخورد علما با حکام را میتوان در نوشتههای تاریخی و فقهی دید(1)
🔹 آنچه در این ارتباط اهمیت دارد برخورداری علما از امتیازات معنوی و دینی و برخورداری حکام از امتیازات مادی و اقتصادی است.
🔹 نتیجه طبیعی مسأله این بود که در جامعه، توده مسلمانان مردم – آنهایی که قلبهای سلیمی داشتند - نوعاً جانبدار علما بوده و در موقع اختلاف از آنها حمایت میکردند. اما افراد فاسد و فریب خورده در این مواقع جانب حکام محلی را میگرفتند.
🔹 از یک طرفی مردم به دلیل اعتقاد اسلامی و نیز از لحاظ نیازی که در زندگی روزمره به علما داشتند - بخاطر مسائل ثبت و سند و قبالهها و... - قبلا به آنان تمایل داشته و برای حیات روزانه خود هم از لحاظ روحی و هم از اجتماعی وجود آنها را بر خورد لازم و واجبتر از وجود حکام میدانستند.
🔹 از سوی دیگر ظلم حکام سبب دیگری بود تا مردم به چهرههای مقدس و مهذب جامعه که همان علما بودند، پناه ببرند.
🔻 در سفرنامههای دیپلماتها و ناظران خارجی نیز اغلب به تضاد بین روحانیون و دولتیها اشاره شده است.
📚 لیدی شیل مینویسد: در تمام شهرهای ایران عده کثیری مجتهد و ملای دانشمند وجود دارد که در راستی و درستی کاری آنها هیچ شکی نیست و اغلب مورد پیشتیبانی و احترام عامه مردم قرار دارند و همگی با جان و دل به اجرای دستوارتشان گردن مینهند.(2)
📚 پولاک: ملاها بین محرومین و فرودستان طرفداران بسیاری دارند، اما دولتیان از ملاها میترسند زیرا میتوانند قیام بر پا کنند. به هر حال این را هم نمیتوان منکر شد که ترس از آنها وسیلهای است که استبداد و ظلم زورگویان را تا اندازهای محدود و تعدیل میکند.(3)
🔻 پی نوشت؛
1 - الگار در کتاب «دین و دولت در ایران»
2 - خاطرات لیدی شیل، ص117
3 - سفرنامه پولاک، ص225
📌 منبع: جنبش مشروطیت ایران، نوشته رسول جعفریان، ص 29 تا 31
#تاریخ_معاصر
#ایران
#مشروطه
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید