🔰 گزارش تصویری ۳ | سلوک اجتماعی - جلسه ششم
▫️ششمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) در شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ در مسجد خیر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزارش_تصویری
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه دوم (قسمت اول)
▫️دومین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصهای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدانپناه به شرح ذیل است؛
✍️ بحث این جلسه حول دو مقدمه است؛ یکی چیستی سلوک و دیگری نسبت سلوک با اخلاق.
و در جلسات بعد حول سلوک اجتماعی بحث میکنیم.
۱. تعریف اول از سلوک: حذف قیود و تعلقات برای رسیدن به خدا
- ما در ابتدا در عالم، علم خدا بودیم، پشت سر هم نزول کردیم و از عالمی به عالم دیگر پایین آمدیم؛ قرآن کریم میفرماید: «إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ.»
در هر عالمی که پایین آمدیم، قیدِ آن عالم را به خودمان گرفتیم. از عرش به کرسی و سپس هفت آسمان و سپس اینجا. هرچند این نزولها برای سیر کمالی ما لازم بود، اما بالآخره ما را مقید کرد.
ما وقتی رسیدیم به این عالم، یک کار دیگر کردیم. آن هم این بود که با گناهان و تعلقات و تعشقات، برای خودمان قید اضافه کردیم. قیود اول تکوینی بود؛ اما اینها قیود خودخواستهاند.
- یک شاخص برای آنکه بفهمیم به چیزی دل بدهیم یا نه، بعضی آقایان معیار خوبی دارند و آن اینکه هر چیزی که تا لب گور با تو هست و پس از آن با تو نیست، به آن زیاد فکر نکن! مهم نیست! انانیتها، شهوتها، شهرتها و... همه تا لحظه مرگ است. دیگر با تو نیست. لذا آنها را باید کنار گذاشت.
- سؤالی که اینجا مطرح است اینکه تعلقات چگونه ما را از سلوک باز میدارند؟
اهل سلوک میگویند، تعلق باعث میشود مثلا در حین ذکر، یک صورت برایم ایجاد میشود؛ آن صورت توجه من را از ذکر باز میدارد. بعضا یک گناه باعث میشود، آدم چند ماه را از دست بدهد. تعلقات و تعشقات انسان را هزار و یک پاره میکند. ما میتوانیم هزار و یک کار کنیم؛ اما همّ ما واحد باشد. همانطور که یک نفر هزار و یک کار میکند برای شهرت، میشود ما هم هزار و یک کار کنیم برای رضای خدا.
- سلوک یعنی حذف تعلقات. دعای حقیقی یک روش خوب برای حذف این تعلقات است. قدر دعا را بدانیم. حذف قیود میکند. وقت بگذاریم و دعا کنیم!
۲. دور و دراز بودن حذف تعلقات در سلوک
- سلوک به طاهر کار سختی است. امیرالمومنین علیهالسلام هم آه میکشند. میگویند بُعد طریق است، طولانی بودن سفر است.
اما خود امیرالمومنین علیهالسلام میفرمایند:
«اتق الله بعض التقى و إن قل، و اجعل بينک و بين الله سترا و إن رق»
اگر کم میتوانی، کمی این کار را بکن. اصلا نگو آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب!
بعضی اساتید به برخی اینگونه دستور میدهند که اگر در خانه خشمگین میشوی، اگر ده بار میشوی، لااقل یکیاش را کوتاه بیا و خشم نکن. مثلا اگر حسد به دلت آمد به زبانت نیاور. اگر به گوشه چشم نرسد که طعنه بزند، آن معفو و بخشیدهشده است. این تعبیر روایت است.
اصل راه را بفهمیم؛ بعد حالا لنگان لنگان برویم.
سرّ این هم این است که اگر ولو کمی در این راه باشی، یعنی شما یک نقطه نورانی فطرت داری که نجاتت خواهد داد.
یعنی اصلا یک نقطه کم نیست. یک نقطه نورانی در فطرت، تو را نجات خواهد داد.
پس این تعریف از سلوک با ادبیات تطهیر و تزکیه گره میخورد.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه دوم (قسمت دوم)
۳. تعریف دوم سلوک: «سیر از ظاهر به باطن با معاملات قلبی»
- اینجا ادبیات ظاهر، باطن و قلب پیش میآید.
خدا عیان است. خدا از یک جهت ظاهر است و ما در حجابیم. اگر بخواهیم به خدا برسیم پس از حجاب باید برآییم. در همان توضیحات اول هم گفتیم که از عوالم مختلف نزول کردیم و آمدیم اینجا.
حضرت رسول به اصحاب میفرمودند: «هل من مبشرات؟»
این گام به عالم مثال، اولین قدم است. این اولین حظّ مؤمن و اولین گام اوست. در روایت آمده این حظّ یک شصتم نبوت است.
- ابتدا خوابهای خوش به انسان رومیآورد و بعد از خوابهای خوش، کمکم القائات خوش در بیداری هم میآید.
به مسجد زیاد بروید، کمکم القائات خوش میآید. این سیر از ظاهر به باطن است. اولش هم القاء است. بعد کمکم میبیند. ولی چشم ظاهری که باطن نمیبیند. گوش ظاهری که صدای باطنی نمیشنود. اینجا بحث «قلب» پیش میآید. بحثهای شهودهای سمعی و بصری همه در آیات و روایات هست.
- این دل و جان و قلب را باید صفا داد. جان باید از ظاهر به باطن برود. مؤمن کامل حواسش به قلب هست. چرا الآن یک بغضی آمد؟ چرا حبّ پیدا شد؟ من دنبال چه بودم؟ چه نیتی کردم؟
لذا حتی در سطح ظاهر هم با معاملات قلبی عمل انجام میدهد. برای همین خود عمل هم برایش مهم نیست. نیتش از عمل برایش مهم است. لذا جنس سلوک، باطنی و قلبی است.
۴. سختی تعامل باطنی و توجه به باطن و راهکار شریعت
توجه به باطن و تعامل باطنی کار خیلی سختی است. لذا شریعت از ظاهر شروع میکند. اول میگوید نماز بخوان، بعد هر قدری توانستی در آن توجه کن. حال کمکم حضور قلبت را زیاد کن.
به عنوان مثال در نماز، شریعت از اول سخت نمیگیرد. میگوید بگذار نماز بخواند. یکم که خواند بالآخره یک جایی، یک لحظهاش را میفهمد و خود را در پیشگاه خدا حس میکند. کمکم میل ایجاد میشود. حتی اینکه قبل از نماز گفتهاند بگویید: «وجهت وجهی للذی فطر السمارات و الارض...» برای همین است. یا حین نماز، هرجا توجه پیدا کردی، خوب است. یا حتی هیچ توجه نکردی، بعد از نماز به سجده برو و بگو عفوا عفوا عفوا. همین خوب است. یا کلی دستور داریم برای حال و حس حضور در نماز. مثلا جوراب تنگ نپوش!
سپس شریعت قبولی نماز را به این توجه گره میزند. قبولی اعمال کلا یک جنس باطنی است!
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فطرت انسانی!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه اول: چهارشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
استاد یزدانپناه
🔰 دهه نودیهای درس
▫️از ششمین جلسه درس اخلاق و معنویت تصویری از دو برادر منتشر شد.
مادر این دو، سرکار خانم زهراسادات شیخالاسلام، کارشناس ارشد حقوق انرژی از دانشگاه Calgary کاناداست که در کانال خود در پیامرسان ایتا متنی پیرامون حضور این دو برادر ۷ و ۹ ساله در جلسه اخلاق را منتشر کردهاند. قسمتی از آن به شرح ذیل است:
✍️ دیشب که رفتیم درس اخلاق، علیاکبر و مهدی رو فرستادم قسمت آقایان مسجد. اولین تجربهشون بود که تنهایی توی مجلس سخنرانی بشینند. خودشون که میگفتند آروم بودیم و سخنرانی رو گوش میکردیم؛ خدا کنه همینطوری بوده باشه!
گفتند فقط یه کم داشتیم آروم بازی میکردیم که یه آقای روحانی بهمون گفت: "بچهها اینجا باید سخنرانی گوش بدیم."
اونجوری که بچهها تعریف کردند آقای روحانی با احترام و آرامش گفته بوده.
عکسالعمل من چی بود؟ من گفتم: «بله ایشون درست گفتند، اونجا مجلس سخنرانیه و مثل کلاس درسه، همه باید با دقت گوش بدهند.» و اَزش رد شدم.
(توی پرانتز بگم، به جای تایید حرف اون آقای روحانی، میتونستم بگم: «ای بابا! حالا بچه داشته آروم بازی میکرده، بعضیها یه خرده صبر و تحمل هم ندارند!»
اگر اینو میگفتم، چه پیامی به بچههام منتقل میکردم؟
این پیام به بچههای من منتقل میشد که به حرفِ درست و حق دیگران گوش نده! اونا باید به تو گوش بدن! تو محور عالمی، کسی حق نداره بگه بالای چشمت ابروئه. حتی اگر اشتباه کنی، این تو نیستی که باید خودت رو با شرایط تطبیق بدی؛ بلکه بقیه باید خودشون رو به میل و خواست تو تغییر بدن.
اما من نمیخوام به بچههام به دروغ بگم که شما محور عالمید. نمیخوام فکر کنند که حق و باطل رو میل و خواست اونها تعیین میکنه! بلکه این ما هستیم که باید مطیع حق باشیم.)
پرسیدم: بچهها از سخنرانی چیزی فهمیدید؟
مهدی که صریح گفت: «من هیچی نفهمیدم!»
علیاکبر گفت: «مامان منم هیچی نفهمیدم ولی با دقت به اون آقا نگاه میکردم که اگر بعداً روحانی شدم بدونم چطوری برای مردم حرف بزنم!»
البته تا همینجا هم به نظرم خیلی خوب بود و توقعی بیش از این نداشتم. مهدی امسال تازه کلاس اوله و علی اکبر هم کلاس سوم.
یه دفعه به ذهنم رسید و گفتم: «بچهها اگرچه چیزی متوجه نشدید، اما همین که به آیتالله یزدانپناه که یه آقای خیلی خوب و عالم و دانشمنده نگاه کردید، همین نگاهکردنتون ثواب داره. همین که پیش آقایی به این خوبی بودید، خیلی خوبه.»
هر وقت از این فرصتها که به ظاهر فرصتهای سوخته هستند، استفاده میکنم و یه چیزی به بچهها یاد میدم، طوری که نیمه پر لیوان رو ببینند، خیلی ذوق میکنند.
همینطوری باهاشون ادامه دادم و بهشون گفتم: «گاهی همین نگاه ما میتونه عبادت باشه!»
بعد با حدس بچهها چند تاشو گفتیم: نگاه به قرآن، نگاه به عالم، نگاه با محبت به پدر و مادر!
دفعه بعد یه دفتر نقاشی و مداد رنگی هم همراهشون میکنم که اگر حوصلهشون سر رفت، یه راه حل مناسب داشته باشند.
🏷 برگرفته از کانال ریحان و قلم:
https://eitaa.com/joinchat/579404027Ceec5575434
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#دهه_نودی_ها
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در جنب خدا بودیم!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه اول: چهارشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 وصل به خداییم!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه اول: چهارشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از حکمة الرضا علیه السلام
باسمه الحکیم
به توفیق الهی و مصادف با ایام میلاد باسعادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ره) سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ آغاز می شود
🎉مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه حکمت و عرفان ، حکمة الرضا علیه سلام
تحت اشراف حضرت آیتالله سید یدالله یزدان پناه
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲
🕙 ساعت: ۱۰ صبح
🎙با سخنرانی: استاد گرانقدر حضرت آیت الله سید یدالله یزدانپناه
📃موضوع سخنرانی: ضرورت معقول خوانی
📌 مکان: تهران، میدان شهدا ، مسجد خَیِّر
🖥 پخش زنده از طریق کانال:
https://eitaa.com/hekmatorreza
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🕌 مدرسه حکمةالرضا علیهالسلام
@hekmatorreza
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
هدایت شده از گروه هنری رسانهای الف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ریل | صدایی را که خدا میشنود
🏷 در محکومیت حملات رژیم غاصب صهیونیستی.
#ریل
#طوفان_الاقصی
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
🏴🇵🇸 تعطیلی دروس حوزوی
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم
▫️دروس حوزوی حضرت آیتالله استاد یزدانپناه، امروز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اعلام انزجار از حملات ددمنشانه صهیونیستی، به منظور شرکت طلاب در اجتماع حوزویان علیه جنایات اسرائیل و حمایت از محور مقاومت تعطیل شد.
#استاد_یزدان_پناه
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📣 درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: هر هفته، چهارشنبهها، ساعت ۲۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش زنده:
aparat.com/ostad_yazdanpanah/live
🚩 آدرس جلسه
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه سوم (قسمت اول)
▫️سومین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصهای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدانپناه به شرح ذیل است؛
✍️ در این جلسه دو تعریف دیگر از سلوک خواهیم گفت؛ چهار تعریفی که در این دو جلسه گفته شد و میشود، برای شناخت حال و هوای کلی سلوک است، و الا همه این تعاریف با هم قابل جمعاند.
۱. تعریف سوم از سلوک: بازگشت به صفای فطری و ارتقاء آن
- به این دو روایت نبوی توجه کنیم:
اول، قال رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): «كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حتّى يَكُونَ ابَواهُ هُما اللَّذانِ يُهَوِّدانِهِ وَ يُنَصِّرانِهِ»؛
هر نوزادى بر فطرت پاک توحید (و اسلام) متولّد می شود مگر این که پدر و مادر او را به آئین یهود و نصرانيّت وارد کنند (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۳، ص۲۸۱).
دوم، قال رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): اُحِبُّ الصِّبیانَ لِخَمسٍ : اَلاوَّلُ : اَنـَّهُم هُمُ البَکّاؤونَ وَالثّانى : یَتَمَرَّغونَ بِالتُّرابِ وَ الثّالِثُ : یَختَصِمونَ مِن غَیرِ حِقدٍ وَ الرّابعُ : لا یَدَّخِرونَ لِغَدٍ شَیئا وَ الخامِسُ : یُعَمِّرونَ ثُمَّ یُخَرِّبونَ؛
من کودکان را به پنج دلیل دوست دارم: اول آنکه بسیار گریه میکنند ( گریه کلید بهشت است). دوم آنکه خاکبازی میکنند (تکبر ندارند). سوم آنکه با یکدیگر دعوا میکنند ولی زود آشتی میکنند (کینه به دل نمیگیرند). چهارم آنکه چیزی برای فردا ذخیره نمیکنند (طمع ندارند). پنجم آنکه خانه میسازند سپس آن را با دست خود خراب میکنند (دلبسته به دنیا نیستند).
- با توجه به این دو روایت، تعریف سومی که میتوان از سلوک ارائه داد، بدین صورت است:
ما با فطرت پاک به دنیا میآییم؛ اما در دنیا، با تعلقات و گناهان از صفای فطری به مرور دور میشویم. باید به این صفای فطری برگردیم و آن را ارتقاء دهیم. حال چگونه به آن صفای فطری برگردیم و آن را شکوفا کنیم و سپس ارتقاء دهیم؟
با سلوک.
- دقت کنیم که فطرت انسان همان روح خداوندی است که خصلتهای نیک را دارد؛ اما پنهان است و باید آن را شکوفا کرد.
- حمران بن اعین به امام باقر عرض کرد، ما تا پیش شماییم، دنیا را فراموش میکنیم؛ اما تا به بازار و خانه میرویم، تغییر میکنیم!
این یعنی ما به مرور ممکن است از فطرت دور شویم. پس باید دست به کار شد و این دست به کار شدن، سلوک است.
۲. تعریف چهارم از سلوک: صیرورت وجودی کمالی انسان
- انسان یک موجود کامل مانند ملائکه نیست که هر چه باید داشته باشد را دارد. نه! باید خود را بسازد. این هم یک ارتقای در وجود خود است.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه سوم (قسمت دوم)
❓این صیرورت وجودی چگونه رخ میدهد؟
- انسان اگر زیست مؤمنانه موحدانه داشته باشد، لحظه به لحظه وجودش به سمت کمال میرود. این غیر از مسلمانشدن و ایمانآوردن است، هرچند آنها خیلی ارزشمندند؛ اما زیست مؤمنانه موحدانه آن است که یک نفر در تکتک لحظات زندگیاش با خدا ببندد و اضافهای به میان نیاورد. صرفا بر مدار عبودیت زندگی کند. این آدم هر لحظه به سمت کمال است.
و این غیر از زیست مؤمنانهای است که قبله و خدا و پیامبر را قبول دارد، ولی کل زندگیاش را با خدا نمیبندد.
- نتیجه این دو زیست در آخرت هم متفاوت است. تفاوت میان مقربین و اصحاب یمین است. هر دو خوبند، اما این کجا و آن کجا!
اولیای الهی، مع الله بالذات و مع الجنة بالعرضاند، یعنی اصلش با خدایند.
اما اصحاب یمین، مع الجنة بالذات و مع الله بالعرضاند.
- مرحوم آقای انصاری همدانی را یکی از اهل دل در خواب دیده بود، میگفت او در بهشتی بود با نعمتهای فراوان، ولی غرق خدا بود و حواسش به بهشت نبود.
این را که گفتند، کسی گفت ایشان در دنیا هم که بود، همینگونه بود؛ به ایشان نعمت میرسید، اما خیلی حواسش به نعمت نبود. با خدا بود!
- بدانیم افرادی که زیست موحدانه دارند، کار اجتماعی هم که کنند، جنس کارشان فرق میکند که در جلسات بعد توضیح خواهیم داد.
❓ این سیر تا کجاست و کی تمام میشود؟
- حتی کسانی که به مراتب خیلی بالا هم میرسند، باز هم راه برای آنها تمام نشده است.
حضرت ابراهیم اول عبد بود، بعد نبی شد، بعد رسول، بعد خلیل و بعد امام. اینها ارتقای وجودی است. این نتیجه زیست مؤمنانه موحدانه است. پس به هیچ درجهای نباید بسنده کرد.
جنت ذات آن کمال نهایی است.
- از پیامبراکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نقل شده است که اهل بهشت هم در قیامت حسرت دارند!
در این روایت حضرت میفرمایند:
إِنَّ أَهْلَ اَلْجَنَّهِ لاَ یَنْدَمُونَ عَلَی شَیْءٍ مِنْ أُمُورِ اَلدُّنْیَا إِلاَّ عَلَی سَاعَهٍ مَرَّتْ بِهِمْ فِی اَلدُّنْیَا لَمْ یَذْکُرُوا اَللَّهَ تَعَالَی فِیهَا؛
اهل بهشت، نسبت به امور دنیا پشیمان نیستند، مگر نسبت به لحظاتی که بر آنها بدون یاد و ذکر حق گذشته است.
- برخی از عرفا میگویند، من میدانستم حضرت حق مبدأ هستی است؛ اما وقتی خدا را با شهود دیدم، حس کردم هیچ نکردهام و همه گذشتهام با نقص بود و باید از آن استغفار کرد.
❓آیا این صیرورت در دنیا تمام میشود؟
- راه تکامل پس از مرگ هم باز است. این موضوع ذیل بحث تکامل برزخی توضیح داده میشود. در همینباره ملاصدرا، بزرگ فیلسوف و عارف شیعی به ما مژدهای میدهد. میگوید اگر کسی بحثهای توحیدی را فهمید، علم پیدا کرد، باور هم پیدا کرد، اما به شهود قلبی نرسید، این آدم تا از این نشئه دنیوی بیرون برود، در برزخ و قیامت به او میدهند. یعنی این رگ توحیدی را داشته باشد، باقی حل میشود.
این حرف کاملا درست است!
- حضرت استاد، مرحوم علامه حسنزاده آملی روایتی را نقل میکردند که کسی خدا را قبول داشت، اما اهل گناه بود.
او را بردند جهنم. آنجا کنار مشرکین و کفار بود. به خدا گفت من اهل گناه بودم ولی چون ایمان آورده بودم نمیخواهم کنار اینها باشم.
خدا او را از جهنم آزاد میکند و میبرد بهشت. اما داغ جهنم بر پیشانیاش بود و بهشتیان میدانستند او اهل جهنم بوده است.
مجدد با خدا مناجات میکند که خدایا بهشت ما هم جهنم دیگری شد. خدا این داغ را هم برداشت.
اما هنوز ماجرا تمام نشده بود. بعدا به خدا گفت، خدایا من با این شرمندگی که تو میدانی من چه کردم، چه کنم؟
بعد خدا این گناهانش را از یادش میبرد!
علامه ذوالفنون اینطور میگفتند که «اگر این آدم رگ توحیدی نداشت، به اینجا نمیرسید!»
اگر ما رگ توحیدی را ببریم آن طرف، آنجا به ما کمال نهایی را میدهند؛ هرچند اگر کسی در دنیا برسد، آن طرف سفرهاش پهنتر خواهد بود.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ذلت وجودی!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه اول: چهارشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah