eitaa logo
استاد یزدان‌پناه
5.8هزار دنبال‌کننده
484 عکس
128 ویدیو
3 فایل
🔰کانال استاد یزدان‌پناه ✒ مدیر کانال: @ostad_yazdanpanah_admin 🌐 سایت: Ostad-Yazdanpanah.ir 👥 فضای مجازی (ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرام، توییتر): @ostad_yazdanpanah
مشاهده در ایتا
دانلود
📰 یادداشت | نگاهی باطنی به جنگ غزه ▫️روزنامه همشهری، امروز یک‌شنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در یادداشتی از آیت‌الله استاد یزدان‌پناه، به جنگ غزه از منظر باطنی پرداخته است. ▫️متن کامل این یادداشت که برشی از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی است را می‌توانید در لینک زیر بخوانید؛ https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/210397/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%BA%D8%B2%D9%87.html 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 تکست استوری | نوری از سوی خدا 💬 فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها را زهرا گفتند چون او نوری از سوی خدا بود که ار آن،اهل‌بیت علیهپدید آمدند. 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. سلام‌الله‌علیها 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
📣 درس اخلاق و معنویت آیت‌الله یزدان‌پناه در شهر تهران 📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی) زمان: هر هفته، چهارشنبه‌‌ها، ساعت ۲۰ مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر 📱پخش زنده: aparat.com/ostad_yazdanpanah/live 🚩 آدرس جلسه 🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سلوک اجتماعی - جلسه سیزدهم ▫️سیزدهمین جلسه سلوک اجتماعی، فصل اول از معنویت دینی در شامگاه چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در مسجد خیر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ذکر توسل - جلسه سیزدهم ▫️ذکر توسل به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در پایان جلسه سیزدهم سلوک اجتماعی توسط حجت الاسلام رشدی انجام شد. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 گزارش تصویری ۱ | سلوک اجتماعی - جلسه سیزدهم ▫️سیزدهمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) در شامگاه چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در مسجد خیّر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد. ▫️در این جلسه حضرت استاد به بیان بنیادهای نظری در سلوک که برگرفته از قرآن کریم است، پرداختند. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 گزارش تصویری ۲ | سلوک اجتماعی - جلسه سیزدهم ▫️سیزدهمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) در شامگاه چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در مسجد خیّر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد. ▫️در این جلسه حضرت استاد به بیان بنیادهای نظری در سلوک که برگرفته از قرآن کریم است، پرداختند. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه پنجم (قسمت اول) ▫️پنجمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصه‌ای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدان‌پناه به شرح ذیل است؛ ✍️ در این جلسه می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا سلوک دینی با کنش اجتماعی سازگار است؟ ۱. توصیه‌ای قبل از ورود به بحث - با زیارت امین الله روزانه مأنوس باشید. روایت از امام باقر علیه‌السلام هست که این زیارت که اصلش برای امیرالمومنین علیه‌السلام است، برای سایر ائمه هم می‌توان خواند. زیارت امین الله سه بخش است: بخش اول: در باب ولایت که من معتقدم همیشه ولایت در کنار توحید بهترین راه‌ها برای ماست. بخش دوم: در باب توحید که خودش دو بخش است. بخش اولش دعا است که شکر و صبر و تقوا و خلقیات ناب اولیاء الهی را از خدا می‌خواهد. کسی این دعاها را زیاد بخواند به مرور دغدغه سلوکی پیدا می‌کند. دغدغه فرحة لقاء الهی پیدا می‌کند. این دعاها هم دعاهایی است که خدا را خوش می‌آید. بخش سوم: در باب ثنای الهی ناز دادن خدا و حمد و ثنای خدا، اول زیارت هم با این شروع می‌شود؛ اللهم ان قلوب المخبتین الیک والهة، چهار فراز اولش فضای ناب عرفانی دارد. - می‌دانیم در آداب دعا هست که اول حمد خدا بگوید و کمی گُر که گرفت، بعد از خدا بخواهد، حال در روایت است اگر کسی مشغول حمد باشد و دعای اصلی یادش برود، خدا بهتر از آن را به او می‌دهد. چرا؟ چون همین حمد بهتر از آن است. متاسفانه ما شعر و ادبیات در باب ثنای حق کم داریم. - آخر زیارت هم عجیب است، می‌گوید خدایا از ما بپذیر به حق پنج تن آل عبا. کلا یاد بگیریم اسم پنج تن را زیاد ببریم. - هر چه داریم از آل الله است. بهترین راه ما این بزرگواران است. همیشه کنار توحید و خدا، ولایت را داشته باشیم. - بعضی ها، هر روز برنامه ثابت روزانه امین‌الله دارند، علاوه بر آن چون زیارت کوتاهی است و راحت می‌شود حفظ کرد، هر وقت فرصت دارند باز هم می‌خوانند. در اوایل سخت نگیرید، بخوانید و رد شوید؛ ولی به مرور به معانی توجه کنید. ۲. آیا سلوک اجتماعی می‌شود داشت؟ اگر سلوک، گذر از ظاهر و توجه به باطن است، آیا خود اجتماع مانع سلوک نیست؟ - پاسخ این است که حتما سلوک اجتماعی داریم. تصریح جناب رسول‌الله و قرآن است که می‌رسیم، ان‌شاء‌الله. در سلوک و عرفان از امیرالمؤمنین علیه‌السلام که بالاتر نداریم. همه عرفا افتخارشان این است که سرسلسله‌شان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. در خود دوره رسول‌الله هم امیرالمؤمنین سردمدار اصحاب سلوکی و معنوی بودند. ۳. تعاریف سلوک اجتماعی -
تعریف حداقلی
: سلوکی
که با کنش اجتماعی سازگار است.
تعریف حداکثری
: سلوکی
که با کنش اجتماعی سلوک می‌کند. - دین راه حداکثری را می‌گوید. حداقلی (رهبانیت) را هم امضا می‌کند و اجازه می‌دهد؛ اما اصل حرف شریعت، تعریف حداکثری از سلوک اجتماعی است. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه پنجم (قسمت دوم) ۴. یک مقدمه راجع به کیفیت دستورهای شریعت - دستورات دین در سه ساحت است. دنیا و آخرت و فوق آخرت؛ یعنی هر چه دین می‌گوید انجام بده، هر سه ساحت را آباد می‌کند. و اگر چیزی را منع می‌کند، هر سه را ویران می‌کند. - منظور ما از دنیا یعنی آنچه در این هفتاد هشتاد سال نیاز داریم برای زندگی معنوی (لذا دنیا به معنی دنیای حیوانی نیست). منظور ما از آخرت یعنی یعنی بهشت و جهنم. منظور ما از فوق آخرت یعنی یعنی توحید و معنویت ناب. ۵. چند مثال از سه ساحتی بودن دستورات شریعت - نماز: بوعلی سینا از قانون دین ابراز تعجب می‌کند و آن اینکه مثلا نماز هر سه ساحت را تامین می‌کند. خود بوعلی می‌داند که قانونگذار هنر کند به فکر دنیاست؛ اما نماز هر سه ساحت را تامین می‌کند. ۱- اصل نماز که برای قرب الی الله و معنویت است. این که معلوم است. ۲- حال نماز برای آخرت است. این هم کلی روایت دارد که اولین سوال از نماز است؛ ان قبلت قبل ما سواها و... . ۳- همین نماز دنیا را هم آباد می‌کند. در حافظه مردم همیشه احترام به قانونگذار و سنت‌گذار باید باشد. یک فایده دنیوی نماز این است که احترام به سنت‌گذار را می‌خواهد دائما در ذهن مردم حفظ کند. - ازدواج: ۱- به لحاظ دنیوی که ازدواج و تشویق به برخی حالات ازدواج معلوم است سامان ویژه‌ای به جامعه می‌دهد. ۲- به لحاظ اخروی کلی روایت راجع به ازدواج داریم که مطلب معلوم است. ۳- اما در مورد اثر فوق اخروی، روایت داریم که «هیچ بنایی نزد خداوند محبوب‌تر از بنای ازدواج نیست.» بنای محبوب نزد خداوند یعنی چیزی که خشنودی خدا را می‌آورد. و این یعنی اثر فوق آخرت. - ای کاش ما در جمهوری اسلامی کمی جلو می‌رفتیم؛ احکام دین را بیشتر اجرا می‌کردیم و آن وقت می‌دیدیم که چه بهشتی می‌شود ساخت. مثل همین اربعین. واقعا بهشت است. بعضی‌ها تعجب می‌کنند. در حالی که بهشت را می‌توان در دنیا ساخت. ۶. آثار و تبعات گناه در هر سه ساحت - دقیقاً نقطه مقابل احکام و واجبات، همین ماجرا برای گناهان هم صادق است. الحمدلله تمدن غرب جلوی چشم ماست و می‌شود نشان داد که عدم پایبندی به احکام دین، چه نتیجه‌ای را دارد؟ مثلا ربا یا تهمت یا غیبت. این‌ها دنیا را هم خراب می‌کنند. حواسمان باشد بخواهیم دنیای‌مان شیرین باشد باید غیبت را ترک کنیم. غیبت با اینکه از یک گناه پنهانی یک نفر خبر می‌دهد، ولی دنیا را خراب می‌کند. در برزخ و آخرت هم مانند خوردن گوشت مرده برادر است و در ساحت سوم هم بدانیم که «کدورت باطن می‌آورد»، آن هم «دوری از خدا» می‌آورد. در ادبیات دینی برخی چیزها را با خدا می بندد. مانند تجری، جرم، عصیان، تعدی، یا مثلا در معارف دینی داریم که کسی اگر شراب بخورد تا چهل روز نمازش قبول نمی‌شود، معنی‌اش این است که راه تقرب را می‌بندد؛ این خیلی معنی دارد، یعنی اثر ساحت سوم. ۷. آیا اصلاً ممکن است شارع حکیم، به یک ساحت بپردازد و به ساحتی دیگر نپردازد؟ - جناب ملاصدرا در کتاب «الشواهد الربوبیة» می‌فرماید که اصلا نفس یک شأن پایین و نازلش بدن است. بدن از پله‌های وجودی انسان است. لذا نمی‌شود به سعادت انسان بپردازد و به جسم او نرسد. و می‌گوید مگر می‌شود کسی بگوید من به سعادت انسان فکر می‌کنم، اما به ساحت بدن فکر نمی‌کنم؟ - اما دنیا را آباد کردن دو نوع است؛ دنیا برای دنیا یا دنیا برای آخرت و تقرب. اینگونه مفهوم توسعه و عدالت و ... متفاوت می‌شود. معنی ندارد دین که برای سعادت انسان آمده، به ساحت بدن توجه نکند. ۸. نسبت دنیا و آخرت چیست؟ آیا می‌توان یکی را آباد کرد و دیگری را نه؟ - آخرت جدای از این دنیا نیست. اساسا انسان با آنچه در دنیا می‌کند خود را می‌سازد. جان خود را می‌سازد. یک اعمالی نیست که انجام می‌دهی و تمام می‌شود. اگر چیزی بگویی، خوب بگویی نور می‌شود، بد بگویی ظلمت. کسی این منطق را بفهمد، برخی از کارهای غربی‌ها جفاست. مگر می‌شود بگویید به دنیایش کار دارم، اما به آخرت نه؟ بلکه بالاترش را می‌گوییم. آخرت ما همین الان حاضر است. - علامه طباطبایی ذیل آیه شریفه «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» (22 ق) می‌فرماید: به جان خودم قسم، آخرت هم اکنون حاضر است. لذا کسانی که قوی شدند اگر کسی را ببینند، می‌توانند بگویند او بهشتی است یا جهنمی. ۹. برای مطالعه بیشتر -دو کتاب اتحاد عاقل به معقول حضرت علامه حسن زاده آملی ره که یکی رساله مختصری است و دیگری مفصل و نیز بحث‌های جناب صدرا ذیل بحث ملکات و اتحاد عاقل و معقول را مطالعه کنید. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah