بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب ده روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند؛
هر كه ده روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند دو بال سبز آراسته به مرواريد و ياقوت بر او نهد كه همانند نور گذرنده از پل صراط به سوى بهشت پرواز كند و خداوند گناهانش را به حسنات برگرداند و در زمره مقرّبين عدالتگر خدا نوشته شود و گويى كه صد سال (و در برخى نسخهها هزار سال) شكيبا و پايدار و حسابگرانه خدا را عبادت نموده است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب 9 روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند؛
هر كه نه روز از ماه رجب را روزه بدارد، از قبرش محشور شود در حالى كه «لا إله إلّا اللَّه» گوید و جز به بهشت رو نكند و از قبرش در حالى برآيد كه در رخسارش نورى باشد كه براى همگان بدرخشد تا آنجا كه گويند: به راستى كه او پيامبرى برگزيده است. و همانا كمترين چيزى كه به او ارزانى شود اين است كه بدون حسابرسى به بهشت درآيد
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب هشت روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند؛
هر كه هشت روز از ماه رجب را روزه بدارد، پس همانا بهشت را كه هشت در است، خداوند در برابر هر يك روز روزهدارى درى را بر او باز گشايد و به او فرمايد: از هر در بهشت كه خواهى وارد شو.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب شش روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند;
هر كه شش روز از ماه رجب را روزه بدارد، در حالى از قبرش برآيد كه نورى سپيدتر از نور خورشيد در رخسارش بدرخشد و جز اين، نورى ديگر به او داده شود كه بر همگان در روز رستاخيز نور رساند و در روز رستاخيز در زمره امان يافتگان برانگيخته شود تا آنگاه كه بدون حسابرسى از پل صراط بگذرد و از [كيفر] آزار رسانى به پدر و مادر و گسستن پيوند خويشاوندان امان يابد
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب پنج روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند;
هر كه پنج روز از ماه رجب را روزه بدارد، بر خداست كه روز رستاخيز او را شادمان سازد و او را در روز رستاخيز در حالى برانگيزد كه رخسارش همچون ماه شب چهارده است و به تعداد انبوهى از شنها براى او پاداش و حسنه باشد و بدون حسابرسى به بهشت در آيد و گفته آيد كه هر چه از پروردگارت مىخواهى آرزو كن
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب چهار روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند;
هر كه چهار روز از ماه رجب را روزه بدارد، از همه بلاها امان يابد، ازديوانگى و جذام و پيسى و فتنه دجّال و عذاب قبر آسودگى يابد و پاداشى همانند پاداش خردمندان توبه گر باز گشته، براى او نوشته شود و در ميان گروه نخستين عبادت پيشگان، نامه كردارش به دست راستش داده شود
✅✅اطلاعیه✅✅
👈👈شروع کلاسها شنبه 17فروردین
خارج اصول ساعت9رسمی
فقه 11رسمی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب سه روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند;هر كه سه روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند ميان او و آتش، گودال يا پردهاى به درازاى مسافت هفتاد سال نهد و خداى گرامى و بزرگ هنگام افطار نمودن او فرمايد: بىترديد حقّ تو بر من واجب شد و مهر و ولايت من بر تو واجب گرديد. اى فرشتگان! شماها را گواه مىگيرم كه به راستى، من گناهان قبل و بعد او را بخشيدم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حسين بن خالد گويد: بابى الحسن موسى بن جعفر (ع) عرض كردم نقش انگشتر آدم چه بود؟
فرمود: لا اله الا اللَّه محمد رسول اللَّه بود آدم آن را از بهشت بهمراه خود آورده بود و چون نوح سوار كشتى ميشد خداى عز و جل باو وحى كرد كه اى نوح هر گاه از غرق شدن ترسيدى هزار بار
لا اله الا اللَّه بگو سپس نجات خويش را از من بخواه تا تو و كسانى را كه بتو ايمان آوردهاند از غرق شدن نجات بخشم فرمود.....
نوح گفت: راستى، كلامى را كه خداوند بواسطه آن مرا از غرق شدن نجات بخشيد سزاوار است كه از خويشتن جدايش نكنم پس در انگشتر خود نقش كرد
لا اله الا اللَّه الف مرة يا رب اصلحنى (لخصال / ترجمه فهرى، ج1، ص: 3741)
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب دو روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله و سلامه علیه فرمودند;
هر كه دو روز از ماه رجب را روزه بدارد، هيچ توصيفگرى از آسمانيان و زمينيان نتوانند كه بزرگى او در پيشگاه خدا را به وصف آورند و او را پاداشى همانند پاداش ده راستگو كه در طول زندگى خويش هر چند طولانى بوده است دروغى نگفتهاند باشد و همچو آنان در روز رستاخيز شفاعت كند و در زمره ايشان محشور شود تا به بهشت در آيد و از دوستان ايشان باشد
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌺ثواب یک روز روزه ماه رجب🌺
پیامبر صلوات الله و سلامه علیه فرمودند;
هان! به راستى، رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امّت من است. هان! هر كه يك روز از ماه رجب را باورمندانه و حسابگرانه روزه بدارد، شايسته خشنودى بزرگ خداوند گردد و روزه او در اين روز آتش خشم خدا را فرو نشاند و درى از درهاى دوزخ بر او بسته شود و اگر زمين لبريز از طلا گردد، برتر از روزه او نشود و چون روزهاش پاكدلانه براى خدا باشد، پاداش آن را چيزى از دنيا جز حسنات كامل نگرداند و آنگاه كه شب فرا آيد، ده خواسته برآورده شده از آن اوست؛ اگر از سراى زود گذر دنيا چيزى خواهد، خدايش ببخشايد و چون درخواستى نكند؛ خداوند برترين نيكى را كه ياران و دوستداران و برگزيدگان خداوند خواهند براى او بيندوزد به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزونتر از آن دست يابد و بىگمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلتها و درجههايى كه در بهشت از آن ايشان مىگردد نمىرسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل».
بيستم: علاّمه مجلسي در كتاب<زاد المَعاد> فرموده: از حضرت اميرالمؤمنين (عليه السّلام روايت شده: حضرت رسول (صلّي الله عليه و آله)فرمود: هركه در هرشب و هر روز ماههاي رجب، شعبان و رمضان، هر يك از <حَمد> و <آيهُ الكُرسي> و<قُل يا اَيُّهَا الكافِرون> و <قُلهُوَ اللهُ اَحَدٌ> و <قُل اَعوذُ بِرَبِّالفَلَقِ> و <قُل اَعوذُ بِرَبِّ النّاسِ>را سه مرتبه قرائت كند و سه مرتبه بگويد:
سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ _منزّه است خدا و سپاس خداي را و معبودي جزخدا نيست و خدا بزرگ تر از هرچيز است .
و سه مرتبه بگويد:
وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم
و جنبش و نيرويي جز به خدا نيست، خداي برتر و بزرگ
و سه مرتبه بگويد:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
خدايا درود فرست بر محمّد و خاندانش
و سه مرتبه بگويد:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ
بار خدايا مردان و زنان مؤمن را ببخش و بيامرز
و چهار صد مرتبه بگويد:
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ
از خدا آمرزش مي جويم و به سوي او مي پويم
خداوند تعالي گناهانش رابيامرزد ، هرچند به عدد قطرههاي باران و برگ درختان وكف روي آب درياها باشد ، تاآخر حديث.
اعمال ماه رجب در مفاتیح الجنان شماره بیستم
خارج اصول جلسه98.mp3
6.16M
خارج اصول..جلسه98...شنبه17فروردین
خارج فقه جلسه96.mp3
5.82M
خارج فقه...جلسه96...یکشنبه18فروردین
خارج فقه جلسه95.mp3
4.81M
خارج فقه...جلسه95...شنبه17فروردین
خارج اصول...برائت جلسه100.mp3
7.29M
خارج اصول...برائت...دوشنبه19 فروردین...جلسه100
خارج فقه...مسکر جلسه97.mp3
6.64M
خارج فقه...نبیذ خرما....دوشنبه19فروردین...جلسه97
🌸هر گل خوشبو که گل یاس نیست
🌼هر چه تلألو کند الماس نیست
🌺ماه زیاد است و برادر بسی
🌼هیچ یکی حضرت عبـاس نیست
💐میلادحضرت عباس(ع) مبارک باد💐
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_اصول__شنبه_98/1/17
#جلسه_98
#برائت_
#ادله_برائت__
@ostadahadi
#دلیل_دوم_اصل_برائت: روایات و سنت است که مهمترین آن حدیث رفع است تفاوت حدیث رفع با آیات این است که روایات با آیه ورود یا حکومت بنا بر قولین دارد چون مفاد آیه عدم بیان است و روایات بیان است لذا روایات حاکم بر آیه است.
اما روایات احتیاط با حدیث رفع در تعارضند برای رفع تعارض در حدیث رفع سه کار میکنند:
1- سند حدیث را بررسی میکنند.
2- دلالت حدیث را تمام میکنند.
3- تعارض را بر میدارند و حل میکنند.
اما #سند_حدیث: مرحوم شیخ روایت خصال و توحید صدوق را صحیح میخواند و قبل ایشان میرزای قمی و صاحب فصول نیز آنرا صحیح میدانستند. مشکل بعضی بر روی احمد بن محمد بن یحیی العطار که در خصال محمد بن احمد بن یحیی العطار آمده است و تصحیف رخ داده است.
مرحوم خویی نقدش این است که توثیق علامه در کتاب الخلاصه (علم رجال) بر اساس اصالة العدالة است و از روی حس نیست چون مبنایشان این است که اگر برعلیه شخصی قدحی نیامد دلیل بر عدالت او است. مجمع الحدیث ج 2 ص 328.
اولا : ایشان در کتاب الخلاصه ص 222 درباره زید زراد و زید نرسی میگوید احدی ندیدم که در مورد این دو حکم به عدالت یا طعن ایشان بکند اما من درباره این دو توقف میکنم.لذا اگر مبنای علامه اصالت العداله بود باید اینجا حکم به عدالت این دو میکرد نه توقف.
ثانیا: مرحوم علامه در اصول کتابی دارد بنام نهایة الوصول که در شرایط حجیت خبر درعدالت 5 بحث دارد که در مبحث پنجم در معرفت عدالت دو امر لازم است: ا- اختبار و امتحان 2- تزکیه .
#استاد_ از سه نظر حکم به صحت ایشان میکند:
1- ایشان از مشایخ صدوق است. الوجیز ص 154.
2- شهید ثانی در الرعایة فی علم الدرایة ص 370 و صاحب معالم در بحث حجیت خبر ص 300 احمد بن یحیی را عادل و ضابط میداند.
3- سیرافی از احمد بن یحیی روایات زیادی را نقل میکند و ایشان کسی است که ثقة فقیه بصیر بالحدیث..........ص58 نجاشی.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_اصول_یک_شنبه_98/1/18
#جلسه_99
#برائت_
#ادله_برائت__
@ostadahadi
بحث دوم:
#دلالت_حدیث_رفع: مرفوع در حدیث رفع چیست؟ 7 احتمال است:
1- مرفوع؛ مواخذه است.
2- مرفوع؛ استحقاق عقاب است.
3- """""" جمیع الآثار است.
4- """"" وجوب احتیاط است.
5- """" حکم واقعی است.
6- """" فعلیت حکم است.
7- """" اثر ظاهر است.
که همگی باید بررسی شود.
اما احتمال اول: مرفوع مواخذه باشد. به دو دلیل مناسب با حدیث رفع نیست:
أ. غرض اصولی تحصیل حجت است نه رفع مواخذه، عقاب و ثواب بحث کلامی است.
ب. اگر مواخذه را برداریم استحقاق عقاب باقی است چون عقل میگوید جایی که حکم شرعی معلوم نیست قبل فحص مستحق عقاب هستی به علاوه اگر مرفوع را مواخذه بکیریم گرفتار حذف و مجاز میشویم.
اما احتمال دوم: مرفوع استحقاق عقاب باشد مورد قبول نیست چرا؟ چون استحقاق از احکام عقل عملی است چون برای حفظ نظام عقلای عالم حسن و قبح را پیاده میکنند. آنچه را در محدوده عقل است حدیث رفع نمیتواند بردارد.
اما احتمال سوم: مرفوع جمیع الآثار باشد اعم از اثر عقلی و اثر شرعی. اثر عقلی وجوب اطاعت و ترک واجب فسق است آثار عقلی قابل رفع نیست و با وجود اثر شرعی رفع جمیع الآثار لغو است یعنی اینکه حکم واقعی وجود دارد ولی هیچ اثری ندارد.
اما احتمال چهارم: مرفوع وجوب احتیاط باشد این احتمال ثبوتا مشکلی ندارد چون وجوب احتیاط از احکام شرعیه است و رفعش به ید شارع است اما اثباتا مشکل دارد و خلاف ظاهر حدیث رفع است چون ظاهر حدیث رفع، رفع مجهول است و وجوب احتیاط از آثار و احکام مجهول است لذاا اگر مرفوع را وجوب احتیاط بدانیم لازمه اش این است که وجوب احتیاط خود حکم مجهول ابشد در حالیکه وجوب احتیاط از آثار حکم مجهو است و اسقاط حدیث رفع از ظهورش محتاج دلیل است.
اما احتمال پنجم: مرفوع حکم واقعی باشد ثبوتا اشکالی ندارد چون وضع و رفع حکم واقعی به عهده شارع است انا اثباتا 2 مشکل پیش می آید:
أ- تصویب است یعنی واقع خالی از حکم باشد و منوط به علم مکلف است.
ب- (از استاد وحید) اگر اینرا بپذیریم لازمه اش این است که مجهول موضوع خود را بردارد که محال است اگر مرفوع حکم واقعی باشد لازمه اش این است که مجهول یعنی رُفع موضوع خودش (مالایعلمون) را بردارد رفع موضوع از ناحیه خود عقلا باطل است چون موضوع باید مفروض الوجود باشد وقتی مرفوع واقعی بود فرضی برای وجود نبود لازم می آید که محمول عین موضوع بشود که میشود دور و محال است.
چون وجه 6 چند جلسه بحث دارد لذا وجه 7 را مقدم میداریم.
اما احتمال هفتم: مرفوع اثر ظاهر باشد یعنی اثر خطا و نسیان و... را برمیدارد اثر مالایعلمون برداشته شد یعنی نسبت به تکلیف الزامی نیست. این جهت هم قبول نیست چرا؟ چون لازم میآید وحدت سیاق بهم بخورد .
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴