eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /2/3 @ostadahadi امر چهارم: حدیث رفع آن اثر شرعی که بعنوان اولی بر فعل مترتب میشود را بر میدارد یعنی ادله اولیه احکام آن سلسله احکامی را که بر افعال مکلفین قرار میدهند اگر مورد اضطرار و...واقع شود حدیث رفع آنها را برمیدارد اما اثر ثانوی که بر موضوعی مترتب شده را برنمیدارد چون تناقض لازم میآید مثلا از یکطرف نسیان علت برای وجوب سجده سهو شد و از سوی دیگر علت برای رفع آن میشود. پس حدیث رفع آثاری که قبل از طروّ این عناوین بار میشودرا برمیدارد اما آثاری بعد از طروّ این عناوین بار شده را برنمیدارد چون این عناوین مقتضی ثبوت این آثار است لذا محال است که رافع آنها باشد. امر پنجم: این است که حدیث رفع تکالیفی که بر مکلف و افعالش تعلق میگیرد برنمیدارد چون افعال مکلفین متعلقات احکام شرعیه اند مثلا جنابت که در نوم اتفاق میافتد و یکی از امور حدیث رفع نوم است هرگز نوم وجوب غسل را برنمیدارد . متعلق وجوب حکم شرعی ِ غسل، جنابت است چگونه حدیث رفع متعلق حکم را بردارد و همچنین در مورد خطا و نسیان و اضطرار . مرحوم نائینی در فوائد الاصول قائل شد که حدیث رفع تمام این موارد را شامل میشود.اما با اجماع این موارد را از تحت حدیث رفع خارج کردیم. اما عقیده استاد احدی این است که از ابتدا حدیث رفع این موارد را شامل نمیشود تا خروجی صورت بگیرد. امر ششم: برائت بر دو قسم است: 1- برائت عقلیه: برائت عقلیه در تکالیف الزامی(اگر شک کنم که آیا دعا عند رؤیة الهلال واجب است یا نه؟) جاری است و در تکالیف غیرالزامی (که آیا روزه ایام البیض در ماه رجب مستحب است یا نه؟) جاری نیست چون ترک مستحب موجب عقاب نیست و قاعده قبح عقاب بلا بیان در اینجا جریان ندارد. 2- برائت شرعیه: برائت شرعیه در تکالیف غیر الزامی جاری است یا نه؟ مرحوم خویی : تفصیل قائل شد بین تکالیف استقلالیه و ضمنیه در اولی جاری نیست و در دومی جاری است. تکالیف استقلالی مثل استحباب صوم در ایام البیض ماه رجب یا صلوا خاصه عند الزوال ماه شعبانف اگر شک کنیم آیا صیام در روز سوم ایام البیض واجب است یا مستحب برائت عقلیه جاری است اما اگر شک کنم که آیا صیام این سه روز استحبا دارد یا نه برائت عقلیه و شرعیه جاری نیست چون برائت شرعیه بمعنای عدم وجوب احتیاط است در تکالیف استقلالیه احتیاط عند الشک واجب نیست چون حدیث رفع امتنانی است و فرض این است روزه مستحبی عند الشک وجوب احتیاط ندارد. اما تکالیف ضمنیه : مثلا شک دارم که آیا «کذلک ربی» در رکعت دوم قبل از قنوت جز نماز است یا نه؟ اینجا حدیث رفع جاری است جزئیت و شرطیت را برمیدارد چون جز و شرط اگر باشد نماز مرکب از اجزا و شرایط هست و نماز با فقدان اجزا و شرایط تشکیل نمیشود. 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /2/4 @ostadahadi امرهفتم: ایا بین امور9گانه حدیث رفع ثمرات متفاوتی است؟ نتیایج فقهی مختلفی به دست می اید با اسناد رفع، تمام این امورنه گانه یک ثمره دارد مرحوم خوئی معتقد است ثمره هریک از این امور متفاوت است اگردر جزئیت و شرطیت شیئ برای نماز شک دارید به استناد حدیث رفع مالایعلمون، نماز را بدون ان جزء و شرط مشکوک خواندید پس از نماز در داخل وقت دلیل برجزئیت یا شرطیت ان جزء پیدا کردید به این نماز نباید اکتفا کرد بلکه باید به حدیث لاتعاد یا به قاعده اجزا مراجعه کرد حال اگر مضطر یا مکره به نمازی که فاقد جزء یا شرط است بشوید وبه استناد رفع ماضطروا الیه یا رفع ما اکرهوا الیه نماز فاقد ان جزء یا شرط خواندید دراینجا ثمره اش این است که این نماز مجزی است و اگردرداخل واقت کشف خلاف شد نیازی به اعاده ندارد مصباح الاصول ج 2 ص 265 ذیل امر2 دلیل مرحوم خوئی: رفع، در مالایعلمون رفع حکم ظاهری است و دراضطرار و اکراه رفع حکم واقعی است وقتی مضطربه عملی شدید واقعا حکم واقعی از این مضطربرداشته شد ولی وقتی شک نسبت به عملی کردید واقعا حکم واقعی برداشته نمی شود به حسب ظاهر مامور،به برائت شرعیه هستید پس تفاوت رفع دراینجاباعث شده است که ما دو نتیجۀ متفاوت در فقه بگیریم اشکال استاد احدی برمرحوم خوئی: اگرفقها وعلمای اصول قائل به حکومت حدیث رفع برادلۀ اولیۀ احکام باشند نباید فرقی بین رفع مالایعلمون و رفع بقیۀ فقرات حدیث باشد درتمامی این موارد اعم از جهل و شک واضطرار واکراه و نسیان باید حکم به اجزا کنید واعاده نماز را واجب ندانید لذا عده ای از فقها درمسالۀ نسیان سلام در اخرنماز به حدیث رفع تمسک کرده اند وحکم به صحت نماز کرده اند واعاده نماز را واجب نمی دانند مثل محقق اردبیلی در مجمع الفائده والبرهان ج 3 ص 133پس ثمرات متفاوت بین این دو امر از نظرفقیه درست نیست چون حدیث رفع را حاکم برادلۀ اولیۀ احکام می دانند لذا نباید تفاوتی دراین حکومت باشد. امر هشتم: محدوده حدیث رفع می خواهیم بفهمیم دامنۀ حدیث رفع چقدراست؟ به نظرفقها دامنه حدیث رفع به حدی وسیع است که هم عبادات و هم معاملات را شامل می شود یعنی هم در احکام تکلیفی و هم در احکام وضعی جاری است پس حدیث رفع مطلق است و مقید به عبادات نیست مثلا اگر کسی بربیع مال خودش اکراه شد حدیث رفع جاری می شود که رفع ما اکرهوا الیه یعنی این عقد نافذ نیست و اثری ندارد نقل و انتقال حاصل نمی شود عقد باطلی اجرا شده حال اگر مضطربه فروش خانه اش شد مثل اینکه بدهکاراست دراینجا حدیث رفع جاری است و معنایش این است که بیعش واقع شده و صحت و لزوم و اثر بیع مرفوع نیست چون رفع لزوم و صحت واثربیع خلاف منت است وحدیث رفع هرچه مخالف با منت است را برمی دارد. حال اگراصل ایقاع معامله را فراموش کرد مثل اینکه فراموش کرد اصل عقد بیع یا اصل طلاق را دراینجا حدیث رفع جاری نیست چون عقدی اجرا نشد نظیراینکه اصلا نماز نخواند و فراموش کرد. بله اگر عقدی را جاری کرد ولی جزء یا شرطش را فراموش کرد اینجا دوقسم است تارة جزء و شرط فراموش شده مقوم معامله است مثل قصد مثلا عقد نکاح اجرا کرد در حالی که قصد نکاح نداشت صیغه طلاق اجرا کرد ولی قصد نکرد. اینجا نمی توان حدیث رفع جاری کرد چون قصد، مقوم و یکی از ارکان معامله است اینجا اصلا موضوع ندارد و تارة جزء و شرط شرعی است و انرا فراموش کرد مثل عربیت یا ماضویت صیغه مثلا به جاری عربی فارسی خواند یا نکاح را به مضاع خواند و گفت ینکح نگفت انکحت، دراینجا مرحوم نائینی و اقا ضیا حدیث رفع را جاری نمی دانند ولی امام خمینی جاری می داند چون رفع دراینجا خلاف امتنان است یعنی اگربگوئیم که بخاطراینکه این صیغه فارسی خوانده و عقد لازمی تحقق پیدا نکرد و این عقد اثری ندارد خلاف امتنان است و حدیث رفع خلاف امتنان را برمی دارد پس این عقدی که فارسی خوانده شد یا ماضی خوانده نشد صحیح است. فوائد الاصول نائینی ج3 ص 356. نهایة الافکار اقا ضیا ج3 ص 221. امام در تنقیح الاصول ج 3 ص 242 استاد: مختار ما نظرامام است و حدیث رفع را دراین موردجاری می دانیم گرچه در مقومات جاری نمی دانیم. تحقیق دربارۀ دائره حدیث رفع تکالیف یا استقلالی است یا ضمنی هریک از ایندوتا یا متعلَق تکلیف، مطلق الوجود است یا صرف الوجود است و یا اصلا متعلَق تکلیف نیست بلکه موضوع تکلیف است باید به همۀ این امور پرداخته شود تا بفهمیم دائره اش چقدراست. 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سلام علیکم ✅ شما در هر هفته حداکثر سه جلد کتاب می‌توانید از کانال @ketabsalavati و @listketab انتخاب نمایید. ✅ کتب اهدا شده ، مال خود شما می‌شود و نیازی به برگرداندن کتاب نیست. همچنین شرعا باید در سال اولی که تحویل گرفته می‌شوند ، حداقل یک بار به صورت متعارف مطالعه شوند. ✅ تا قبل از واریز هزینه پست، امکان این وجود دارد که کتاب ها به شخص دیگری اهدا شود. لذا قبل از واریز ، موجودی کتاب‌ها را چک کنید. ✅ هزینه پست باید قبل از ارسال کتاب‌ها واریز شود و امکان واریز و پرداخت بعد از ارسال وجود ندارد. ✅ لطفا کتاب ها را انتخاب نموده و به سوالات زیر پاسخ دهید. آیا در کانال @ketabsalavati عضو هستید؟ آیا همه قوانینی که در @qavanin آمده است را قبول دارید؟ هزینه پست و حمل و نقل و ... ( که هر سه کتاب مجموعا حدود ۱۵ تا ۲۰ تومن میشه ) رو تقبل میکنید؟ چه کتابی رو درخواست دارید؟ 1⃣ کتاب اول : 2⃣ کتاب دوم : 3⃣ کتاب سوم : نام و نام خانوادگی: شماره تلفن: آدرس: کد پستی ( غیر ضروری ) : از کتاب انتخابی خود مطمئنید؟ عکس کتاب را از کانال برای ادمین بفرستید. کانال کتاب صلواتی @ketabsalavati فرم درخواست کتاب رایگان @qavanin لیست کتاب‌های صلواتی @listketab کتاب های درخواستی @darkhastketab ادمین @Matthew
سلام علیکم کانال کتابهای صلواتی...میتوانید در این کانال کتابهای مورد نیاز را سفارش دهید به صورت رایگان فقط هزینه پست گرفته میشود.التماس دعا... قوانین کتاب اهدایی👆👆👆 لیست برخی کتابها👇👇👇👇
بسم الله لیست نسخه نیمه شعبان 😍😍 ✅ گام های سلوک ✅ فروغ هدایت ، پرسش هایی از قرآن ✅ انقلاب اسلامی ایران ✅ احکام پزشکی ، فتاوای آیت الله مکارم ✅ معارف اسلامی ✅ واژه‌های آسمانی ✅ مبانی جمعیت شناسی ✅ مجموعه سخنرانی‌های احمد کافی خراسانی ✅ روش های آماری ✅ درّ هستی ✅ اصول و اندیشه های تعاونی ✅ جلوه‌های رحمت ✅ پیام نور ، شیوه نوین آموزش قرآن کریم ✅ عرفان عملی در اسلام ✅ ترسناک‌های هوروویتس ✅ فرهنگ یاریگیری در ایران ✅ ره‌توشه های سفیر ✅ مناسک عمره مفرده ویژه بانوان ✅ گزیده داستان های شاهنامه فردوسی ✅ بدانیم و برانیم ✅ سیمای سلامت زنان ۱ و ۲ ✅ اعتکاف ، عبادتی کامل ✅ رساله دانشجویی ✅ فمینیسم و دانش های فمینیستی ✅ عشق مرز ندارد ✅ عرشیان ✅ ادعیه اربعه ✅ ادعیه و آداب حرمین ✅ شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور ✅ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ✅ فرهنگ جبهه ✅ سهراب سپهری، به زبان ساده ✅ نقشه نقش بر آب ✅ صدیقه شهیده، فاطمه الزهرا ✅ نصایح آیت الله مشکینی ✅ درخشان پرتوی از اصول کافی ✅ یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان ✅ تغذیه در خانواده ✅ در صحنه غدیر ✅ راهنمای عملی آموزش پیش از ازدواج ✅ تجوید قرآن کریم ✅ در مقام محو ✅ حکایتها و هدایتها در آثار شهید مطهری ✅ نخل و عاشقی ( مجموعه شعر ) ✅ دوزخیان روی زمین ✅ دنیای نوجوانی دختران ✅ از آگاهان بپرسید ✅ تفسیر نور ، جلد یازدهم ✅ گنجینه معما ✅ انقلاب اسلامی ایران ✅ آموزش روان خوانی قرآن کریم ✅ سبک زندگی ✅ آیین زندگی ، اخلاق کاربردی ✅ اهل ماتم ✅ خواندن متون انگلیسی عمومی ✅ تفسیر قرآن کریم ، آیات برگزیده ✅ توصیه های پزشکی عارفان ✅ ازدواج و روابط عاطفی و اجتماعی ✅ بچه های کوهستان ✅ طب النجات ✅ اشارات، سخنان گزیده دکتر شریعتی ✅ از هر خرمنی، خوشه ای ✅ رمز موفقیت بازاریابی شبکه ای ✅ درخت ✅ کلیات حدیث قدسی ✅ انگلیسی برای دانشجویان فنی و مهندسی ✅ ۱۱۰ نکته از سخنان امام صادق علیه السلام ✅ ۱۱۰ نکته از سخنان امام کاظم علیه السلام ✅ عرشیان ✅ مناسک عمره مفرده ویژه بانوان ✅ دیوان امیرالمومنین علیه السلام ✅ پلی به سوی ملکوت ✅ غروب آندلس ✅ برگزیده اشعار چهار شاعر ✅ شیوه های دعوت به نماز ✅ فرهنگ اعتکاف ✅ دخیل عشق ✅ ستون ۱۴۵۳ ✅ مشق سرخ ، عاشورا در آثار شهید مطهری ✅ آموزش گام به گام کامپیوتر ✅ برای ریحانه ، رهنمود هایی برای دختران ✅ معماها و مسابقات قرآنی ✅ سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ✅ رساله‌ای در رد یهودیت ✅ کمک های اولیه برای کودکان ✅ ترجمه منظوم قرآن کریم ✅ معاد و جهان پس از مرگ ✅ امثال و حکم نهج البلاغه به انگلیسی ✅ زن در آینه جلال و جمال ✅ زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام ✅ شناخت خدا ✅ احتمالات و آمار کاربردی در روان‌شناسی ✅ کتاب آموزش ms word ✅ اعجاز در قرآن کریم ✅ باد در گیسوان آتش ✅ تکنیک های طلایی ارتباط با دیگران ✅ چربی خون و فشار ✅ اشک آخر ✅ فریب ، نجات یافته از بهائیت ✅ حماسه حسینی جلد اول ✅ شش مقاله شهید مطهری ✅ پاسخ به سوالات نسل جوان ✅ حقیقت گمشده ✅ با آسمان بگو 🔄 همواره در حال به روز رسانی ... 😍 🔗 کانال کتاب صلواتی 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3380477969Cbdcb5fdb57 🔗 گروه کتاب صلواتی 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/780140562Cb793a7a5bc 🆔 فرم درخواست کتاب @qavanin 🆔 لیست کتاب‌های صلواتی @listketab 🆔 کتاب های درخواستی @darkhastketab 🆔 ادمین @Matthew 📣 پیشنهاد کانال http://eitaa.com/joinchat/2341797906Ca931eb5e9d
راهنمای لیست کتاب های اهدا نشده ✅ ( موجود ) کتاب های اهدا شده 💟 ( ناموجود ) کتاب های رزرو شده ®
سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /2/4 @ostadahadi عرق جنب از حرام نجس است؟ گفتیم دلیلی بر نجاست نداریم . قول2/ عرق جنب از حرام، مانع نماز است. ازظاهر روایت فقه رضوی و روایت علی بن مهزیار مانعیت عرق جنب از حرام استفاده می شود چون دراین روایت دارد که اگرعرق، ازجنابت حرام باشد فلا تجوزالصلاة فیه.فرمودند که جایز نیست دراین لباس نماز خواند از3جهت با دلالت حدیث واستفادۀ مانعیت از حدیث مشکل داریم: 1- اشکال اول؛ ضعف سند: امام راحل در کتاب الطهاره فرمودند که اثبات مانعیت با این روایات ضعیف هم مشکل است و هم ممنوع است اما اینکه فرمود مشکل است چون بعضی از فقها قائل به جبران ضعف سند به توسط شهرت اند اگرکسی شهرت را جابرضعف سند بداند بازهم اثبات مانعیت ازاین روایات مشکل است چون این شهرت مخالف زیادی دارد لذا مقاومت برای افتا ندارد وهم ممنوع است چون ایشان شهرت را جابرضعف سند نمی داند 2- اشکال دوم؛ این سوال و جواب تاقبل از امام عسکری ع درمیان شاگردان سایرائمۀ ما رایج نبود و همین امرکاشف از این است که مسالۀ نجاست یا مانعیت عرق جنب از حرام درمیان متشرعه مقبولیت نداشت چیزی که درمیان متشرعه مقبول نباشد و فقط از امام عسکری یک حدیثی نقل شود باتوجه به اینکه سند هم ضعیف است نمی توان اثبات مانعیت کرد. 3- اشکال سوم؛ سوالات و جوابها نسبت به مطلق عرق جنب، دربارۀ خصوص جنب از حرام سوالی نشده بود ائمۀ ما عهم جوابی که برای عرق جنب دادند مطلق است مثل روایتی که امام علی ع دارد که از رسول خدا دربارۀ عرق جنب و حائض پرسیدم که به لباسش می چسبد رسول خدا فرمود ان الحیض و الجنابة حیث جعلهم الله عزوجل لیس فی العرق فلا یغسلان ثوبهما یعنی دربارۀ عرق جنب و حائض حکمی از طرف خدا نیامده پس لباسشان را نباید بشویند و نیازی به شستشو ندارد لایغسلان ثوبهما مطلق است چه جنب از حلال یا جنب از حرام باشد نیازی به شستن لباس نیست همچنین در روایت حمزة بن حمران که گذشت انهم مطلق است که لایجنب الثوب الرجل و لا یجنب الرجل الثوب که نقل مرحوم فیض کاشانی بیان شد پس ما از این روایات نمی توانیم حتی مانعیت را بفهمیم سید حکیم در مستمسک ج 1 ص 435 : از دو روایت مذکور(فقه الرضا و علی بن مهزیار) استفادۀ نجاست کرد و گفته می توانیم بفهمیم که عرق جنب از حرام نجس است. ایشان از راه ارتکاز عرفی وارد شد و می فرماید اینکه امام جمود می کند برعدم جواز صلاة در لباس الوده به عرق جنب از حرام بخاطراین نیست که اگر لباس را بشویند پاک نمیشود بلکه دو احتمال است یا بخاطر این است که در حال نماز عرق می کند لذا امام اجازه نمی دهد که دران لباس نماز بخواند یا بخاطران است که این عرق نجس است و مانع نماز است و باید این لباس عرقی را می شست . ایشان می فرماید ارتکاز عرفی بردومی است وقتی ظهورعرفی لاتجوزالصلاة براین است که این لباس باید شسته شود کشف می کنیم که سوال و جواب از نجاست و طهارت عرق جنب از حرام بود پس حدیث، دلالت برنجاست عرق جنب از حرام می کند. 2اشکال برمرحوم حکیم: 1) شما از ظاهر حدیث دو وجه فهمیدید 1- لاتجوز الصلاه بخاطران است که در حال نماز عرق می کنید2- بخاطران است که لباس عرقی را نشستید لکن معنای سومی هم هست چه بسا قوی تر هم هست یا اینکه لاتجوزالصلاة فیه دلالت برحرمت نماز در لباس عرق جنب از حرام می کند وقبلا بخث شد که حرمت ملازمه با نجاست ندارد اینگونه نیست که هرچه حرام است نجس هم باشد وقتی حدیث 3احتمالی شد حکم به اجمال می شود لذا از دلالت حدیث نمی توان مانعیت یا نجاست عرق جنب از حرام را استفاده کرد چون قرینه ای برتعیین نداریم 2) ارتکاز عرفی در جایی است که غلبه باشد مثلا ارتکاز عرفی بازار این است که گوشت حلال به مسلمین می فروشند چون غالب بازار بخاطراینکه مسلمان اند ذبیحۀ حلال عرضه می کنند اما درمسالۀ عرق جنب از حرام چنین غلبه ای نبود چون تازمان امام عسکری ع یک حدیث نداریم که از امام باقر یا امام صادق یا بقیۀ ائمه عهم بپرسند که ایا عرق جنب از حرام مانع نماز هست یا نه فقط درزمان امام عسکری ع بیان شده چنین غلبه ای نبود پس چنین ارتکازی اصلا وجهی ندارد. مرحوم گلپایگانی قائل به نجاست و مانعیت عرق جنب از حرام بود و می فرمود که باید با اب سرد غسل کند. 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴