1_5847998644.mp3
16.92M
سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین استاد اميری وحید
(زید عزه)
موضوع:آثارمجالس عزاداری آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام
شب چهارم ماه محرم-نسیم شهر
۱۴۰۲/۴/۳۰
✍خلاصه مطالب:
🔶 مهمترین آثار مجالس عزاداری تغییرات وتحولات درزندگی است، تغییرات مربوط به اعمال و رفتار و تحولات مربوط به درون است.
▪️دراین جلسات باید خود را بیابیم، خود را بشناسیم وخود را بسازیم.
▪️#خودسازی درسه بعد سیره وسیرت وسریره
▪️داستان جوانی که به خاطر حضرت زهرا سلام الله علیها گناه راترک کرد.
▪️مرحوم رجبعلی خیاط(ره) گناه را ترک کرد و از خدا خواست که: «خدایا درعوض این ترک گناه ،مرابرای خودت تربیت کن.»
#خودیابی
#خودشناسی
1_5867694729.mp3
36.39M
سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین استاد اميری وحید
(زید عزه)
موضوع:آثارمجالس عزاداری آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام
شب پنجم ماه محرم-نسیم شهر
۱۴۰۲/۴/۳۱
✍خلاصه مطالب:
▪️ازهمان سرزمین کربلا تغییر وتحولات شروع شده مثل داستان جناب حرّ وجناب زهیر.
▪️ثمره این جلسات باید تقرب به خدای عالم باشد.
✔️حبط عمل،بطلان عمل،صحت عمل،قبولی عمل،تقرب عمل.
▪️#تقرب عمل وقتی است که اخلاص درمتن عامل (نه فقط عمل)باشد ونتیجه اش همنشینی بااهل بیت سلام الله علیهم اجمعین و اولیای خداست.
✔️تهذیب نفس:برطرف کردن مفاسد اخلاقی
✔️تزکیه نفس:برطرف کردن #رذائل اخلاقی
▪️جریان خودکِشی شاگردان برای استاد.
▪️اگر تهذیب وتزکیه نباشد،باطن آلوده بالاخره انسان را زمین می زند.اگر یک سر سوزن این رذائل درقلب باشد،نهایتا انسان راجهنمی می کند.
صدا ۱۹۷.m4a
28.54M
🔸#بیانات حجة الاسلام والمسلمین استاد اميری وحید(زید عزه)
در نشست دورهمی، جلسه ختم صلوات
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۱۰
موضوع:مراحل ۲۴ گانه استدراج وخطوات شیطان
🔻خلاصه مطالب:
▫️انسان تا کجا تغییر میکند؟!از دعوت امام تا تنهاگذاشتن امام و به شهادت رساندن امام
▫️عدهای همراه امام حسین علیه السلام بودند، اما جداشدند.
برخی بالعکس از سپاه دشمن جدا شدند و به امام ملحق شدند.
استدراج یا خطوات شیطان ۲۴ مرحله دارد و انسان با طی این مراحل به جایی میرسد که همه چیز را انکار می کند.
▫️انسان جایگاه رفیعی دارد، نباید با دارایی و مقام و شهرت، خودش را سرگرم کند.
▫️خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود:
«عبدی أطعنی أجعلک مثلی:
أنا حیّ لا اموت اجعلک حیّا لا تموت،
أنا غنیّ لا أفتقر أجعلک غنیّا لا تفتقر،
انا اقول للاشیاء: «کن» فیکون و انت تقول للاشیاء: «کن» فیکون.»
بنده من! مرا اطاعت کن تا تو را مثل خود سازم:
من زندهای هستم که نمی میرم، تو را هم زنده ای قرار دهم که نمیری.
من دارایی هستم که فقیر نمی شوم، تو هم چنان سازم که فقیر نگردی.
من هر چه را اراده کنم می شود، تو را هم چنان قرار دهم که هر چه اراده كني بشود.»
(الجواهر السنية؛ ص٧٠٩)
▫️در ریاستخواهی یا دنیاخواهی انسان دنبال ریاست نیست، اما بدش هم نمیاد؛
اما در ریاستطلبی، شب و روز به دنبال ریاست هست؛
در دنیامحوری و ریاستمحوری دیگه همه همّ و غمش میشود ریاست.
این سه مذموم است، اما ریاست گریزی و ریاستپذیری ممدوح است.
▫️رسول معظم اسلام (ص) فرموده است:
«يا عباد الله احذروا الانهماک في المعاصي و التهاون بها، فان المعاصي تستولي الخذلان علي صاحبها، حتي تُوقِعَه في ردّ ولاية وصي رسول الله، و دفع نبوة نبي الله، و لاتزال ايضا بذلک حتي توقعه في دفع توحيد الله و الالحاد في دين الله.»
«اي بندگان خدا! مراقب باشيد از اين که در گناه غرق شويد و با علاقه گناه نماييد، و بپرهيزيد از اين که گناه را کوچک شماريد؛ چرا که هر گناهي مرتکب شونده خود را چنان به رسوايي و پستي مي کشاند که او ولايت ائمه دين را انکار نمايد، و نبوت پيامبر را منکر شود، بلکه بدتر از اين او را به جايي مي کشاند که توحيد را انکار نموده و در دين خدا ملحد و کافر شود.»
(مستدرك الوسائل، ج۱۱، ص۳۳۶)
▫️خطوات شیطان و مراحل استدراج:
۱- تفکر در گناه
۲- دیدن صحنه گناه
۳- بی تفاوت بودن نسبت به گناه
۴- برداشته شدن قبح گناه
۵- چشیدن لذت گناه
۶- نچشیدن لذت عبادت و دعا
۷- ارتکاب گناه در پنهانی
۸- ارتکاب گناه در آشکار
۹- جرأت به انجام گناه
۱۰- نشست و برخاست با گنهکاران
۱۱- اصرار بر گناه
۱۲- حقیر شمردن گناه
۱۳- توجیه کردن گناه
۱۴- عادت به گناه
۱۵- اعتیاد به گناه
۱۶- همکاری باگنهکاران
۱۷- دعوت دیگران به گناه
۱۸- حریص شدن به انجام گناه
۱۹- برخورد با مزاحمین گناه
۲۰- الگو قراردادن مجرمان
۲۱- دست کشیدن از همه مقدسات دینی
۲۲- سرمایهگذاری و هزینه برای ادامه ارتکاب گناه خود و دیگران
۲۳- برداشته شدن قبح جمیع گناهان و برطرف کردن همه حریمهای الهی
۲۴- انکار ولایت و نبوت و توحید
صدا ۱۹۸.m4a
45.28M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زید عزه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
🔻سرخط مطالب:
🔹 حدیث:
قَالَ الصَّادِقُ علیهالسلام:
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: ... فَأَزِلْ نَجَاسَةَ ذُنُوبِكَ بِالتَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ ...»
▫️فرق تواضع و خشوع؛ و فرق عبادت و عبودیت
▫️راههای #ترک_گناه
▫️گامهای شیطان به سوی استدراج (ادامه موارد قبل)
▫️راههای مبتلا نشدن به استدراج
▫️مراحل ترک گناه
▫️تفاوت تغییرات و تحولات
👈🏻 اگر تفکر نکنیم دچار غفلت میشویم، و غفلت سر از استدراج در میآورد.
🔻روایات:
🔹 قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام:
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: ... فَأَزِلْ نَجَاسَةَ ذُنُوبِكَ بِالتَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ وَ التَّهَجُّدِ وَ الِاسْتِغْفَارِ بِالْأَسْحَارِ وَ طَهِّرْ ظَاهِرَكَ مِنَ النَّجَاسَاتِ وَ بَاطِنَكَ مِنْ كُدُورَاتِ الْمُخَالَفَاتِ وَ رُكُوبِ الْمَنَاهِي كُلِّهَا خَالِصاً لِلَّهِ ...»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: نجاست گناهانت را به وسیله زاری و خشوع و شبزندهداری و استغفار در سحرگاهان زائل کن؛
و ظاهرت را از نجاسات طاهر گردان و باطنت را، تنها برای رضای خدا، از تمام آلودگیهای مخالفتها [با اوامر الهی] و ارتکاب آنچه خدا نهی کرده، پاک گردان.
(مصباح الشریعة، ص۱۲۳)
🔸 عَنِ النَّبیّ الأعظَم صلى الله عليه و آله :
«القَلبُ مَلِكٌ و لَهُ جُنودٌ؛ فإذا صَلَحَ المَلِكُ صَلَحَت جُنودُهُ ، و إذا فَسدَ المَلِكُ فَسَدَت جُنودُهُ»
قلب پادشاهی است و سپاهیانی دارد؛ پس هرگاه پادشاه صالح گردد سپاهیانش نیز صالح میشوند، و هرگاه پادشاه فاسد باشد سپاهیانش نیز فاسد میگردند.
(میزان الحکمة، ح۱۷۰۳۱)
🔹 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
«كَانَ أَبِي علیه السلام يَقُولُ:
مَا مِنْ شَيْءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِيئَةٍ؛ إِنَّ الْقَلْبَ لَيُوَاقِعُ الْخَطِيئَةَ فَمَا تَزَالُ بِهِ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَيْهِ فَيُصَيِّرَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ.»
پدرم امام باقر علیهالسلام همیشه میفرمود:
هیچ چیز برای قلب خرابکنندهتر از خطا نیست. قلب مرتکب خطا میشود و چندی با آن گرفتار است تا جایی که بر قلب چیره میشود، پس آن گاه قلب را زیر و رو میکند.
(الکافی، ج۲، ص۲۶۸)
🔸 قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
«إذا طابَ قلبُ المَرءِ طابَ جَسَدُهُ، و إذا خَبُثَ القلبُ خَبُثَ الجَسَدُ.»
هرگاه قلب انسان پاک گردد بدنش نیز پاک میگردد، و هرگاه قلبْ آلوده گردد بدنش نیز آلوده میگردد.
(میزان الحکمة، ح ۱۷۰۲۸)
🔹 قال امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«... وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ، وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ»
کسی که ورعش کم گردد قلبش میمیرد، و آنکه قلبش بمیرد داخل در آتش میشود.
(نهج البلاغة، حکمت ۳۴۹)
🔸 قال النبي صلی الله علیه و آله:
«الدنيا ساعةٌ فاجعَلُوها طاعةً»
دنیا ساعتی است، پس برای طاعت [پروردگار] قرارش دهید.
(بحار، ج۷۷، ص۱۶۶)
🔹 قال امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ، فَمَا كُلُّ شَارِد بِمَرْدُود.»
بپرهیزید از پراکنده شدن نعمتها؛ چنین نیست که هر آن چه فراری شد بازگردد.
(نهج البلاغة، حکمت ۲۴۶)
🔸 قال امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«لِكُلِّ امْرِئ عَاقِبَةٌ، حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ.»
هر انسانی عاقبتی دارد؛ شیرین یا تلخ.
(نهج البلاغة، حکمت ۱۵۱)
صدا ۲۰۰.m4a
51.16M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زید عزه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
🔻سرخط مطالب:
▫️یکی از صفات بسیار مهم، کارساز و در عین حال مورد غفلت، فکر و #تفکر، و #تدبیر و #تدبر است.
▫️فرق تفکر و تدبر
▫️آثار تفکر
▫️نتیجه تفکر در هر موضوع
▫️مراتب عمل؛ از حبط تا تقرب
▫️فکر 👈🏻 انگیزه 👈🏻 اراده 👈🏻 مراقبت 👈🏻 اخلاص در عمل و عامل
🔻 روایات:
🔸 قال آدم عليه السلام لأولاده:
«كل عمل تريدون ان تعملوا فقفوا له ساعة فانى لو وقفت ساعة لم يكن أصابني ما أصابني»
هر کاری که خواستید انجام دهید، ساعتی درنگ کنید؛ همانا من اگر ساعتی درنگ میکردم به آنچه دچار شدم، دچار نمیشد.
(ربيع الأبرار و نصوص الأخبار (زمخشری)، ج۲، ص۴۴)
🔹 قال رسول الله صلى الله عليه وآله:
«... إذا أنت هممت بأمر فتدبر عاقبته؛ فان يكن رشدا فامضه و إن يكن غيّاً فانْتَهِ عنه.»
هرگاه خواستی کاری کنی، در عاقبتش تدبّر کن؛ اگر عاقبتش صلاح بود انجامش ده و اگر گمراهی بود از آن خودداری کن.
(مسند الإمام الصادق علیهالسلام (العطاردی)، ج۲۱،ص ۳۱۹)
🔸 قال الامام الحسن علیهالسلام:
«أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ إِدَامَةِ التَّفَكُّرِ؛ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ أَبُو كُلِّ خَيْرٍ وَ أُمُّهُ»
شما را سفارش میکنم به تقوای الهی و دوام تفکر؛ چرا که تفکر پدر و مادر هر خیری است.
(تنبيه الخواطر و نزهة النواظر(ورّام)، ج۱، ص۵۲)
🔹قَالَ امیرالمؤمنین عليه السلام:
«لاَ يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى، وَكَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ؟»
هیچ عملی به همراه تقوا کم به شمار نمیآید، و چطور کم به شمار آید چیزی که مورد قبول واقع شده است.
(نهج البلاغة، حکمت ۹۵)
🔸قال الصادق علیهالسلام:
«الْفِكْرَةُ مِرْآةُ الْحَسَنَاتِ وَ كَفَّارَةُ السَّيِّئَاتِ وَ ضِيَاءُ الْقَلْبِ وَ فُسْحَةٌ لِلْخَلْقِ وَ إِصَابَةٌ فِي إِصْلَاحِ الْمَعَادِ وَ اطِّلَاعٌ عَلَى الْعَوَاقِبِ وَ اسْتِزَادَةٌ فِي الْعِلْمِ وَ هِيَ خَصْلَةٌ لَا يُعْبَدُ اللَّهُ بِمِثْلِهَا.»
فکر نمایانگر نیکیها و کفاره گناهان و روشنایی قلب و گشایش در وجود آدمی و رسیدن به اصلاح آخرت و آگاهی بر عاقبت کارها و افزودن بر علم است؛
و این خصلتی است که خداوند به چیزی مانند آن عبادت نشده است.
(مصباحالشریعة، ص۱۱۴)
🔹عن رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
«فِكرَةُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَنةٍ.»
ساعتی فکر کردن برتر از یک سال عبادت است.
(میزان الحکمة، ح ۱۶۳۸۷)
🔸قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
«من أكل ما يشتهي ، ولبس ما يشتهي ، وركب ما يشتهي لم ينظر الله إليه حتى ينزع أو يترك.»
کسی که هرآنچه هوس کند بخورد و هرآنچه هوس کند بپوشد و هرآنچه هوس کند سوار شود، خداوند به او نظر نمیکند تا آنکه از تن درآورد یا ترک کند.
(بِحار، ج۷۷، ص۱۴۴)
🔹قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
«... و لما عرج بي إلى السماء السادسة مررت على قبة بيضاء، قلت: لمن هذا؟
قال: لمن انتبه بالليل وقال: «يا حي يا قيوم يا حي لا يموت، ارحم عبدك الخاطئ المعترف بذنبه يا أرحم الراحمين» ثلاث مرات.»
آن گاه که به آسمان ششم عروج داده شدم، از گنبدی سفیدرنگ عبور کردم، گفتم: این ازآنِ کیست؟
گفت: متعلق به کسی است که در شب بیدار و هشیار شود و سه بار بگوید: ای زنده، ای پایدارکننده، ای زندهای که نمیمیرد، به بنده خطاکارت که به گناهش معترف است رحم کن، ای رحمکنندهترین رحمکنندگان.
(بِحار الأنوار، ج۸۶، ص۵۳)
🔸قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام:
«لَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِرَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ بِكَلِمَتَيْنِ دَعَا بِهِمَا؛
قَالَ: اللَّهُمَّ إِنْ تُعَذِّبْنِي فَأَهْلٌ لِذَلِكَ أَنَا وَ إِنْ تَغْفِرْ لِي فَأَهْلٌ لِذَلِكَ أَنْتَ؛
فَغَفَرَ اللَّهُ لَهُ.»
قطعا چنین شد که خداوند بلندمرتبه مردی صحرانشین را بخشید، به خاطر دو کلمه که به آن، خدا را خواند؛
گفت: خداوندا اگر عذابم کنی سزاوار آن هستم و اگر بر من ببخشایی شایسته آن هستی؛
پس خداوند او را مورد مغفرت قرار داد.
(الکافی، ج۲، ص۵۷۹)
جلسات سخنرانی استاد امیریوحید حفظه الله
به مدت ۶ شب
از شنبه شب(۵/۲۸)تا پنجشنبه شب(۶/۲)
پس ازنماز عشاء
مکان: بنیاد - فلکه جوان- خ ذوالفقار-مسجد علی بن ابی طالب علیه السلام
(برادران و خواهران)
استاد امیری ۲۱ مرداد۱۴۰۲.m4a
46.41M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زید عزه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
🔻سرخط مطالب:
🔹حدیث:
قال الامام زینالعابدین علیهالسلام:
«إنّ لسان ابن آدم يُشرف كلَّ يوم على جوارحه فيقول: كيف أصبحتم؟ ...»
▫️ الفاظ مرتبط با مفهوم زبان
▫️ اشاره به اهمیت زبان از منظر قرآن کریم و روایات
▫️ آفات و مضرات زبان
(نمامی، غیبت، دروغ، لغو، جدل، تهمت، ...)
▫️ تکلم به زبان ظاهر؛ تکلم به زبان قلب
👈🏻 «تکلم با غیر خداوند تاریکی میآورد؛ [به اقسام تکلم]»
🔻روایات:
🏷 قال الامام زینالعابدین علیهالسلام:
«إنّ لسان ابن آدم يُشرف كلَّ يوم على جوارحه فيقول: كيف أصبحتم؟
فيقولون: بخير إن تركتنا.
و يقولون: اللّه اللّه فينا؛
و يناشدونه و يقولون: إنمّا نُثاب و نُعاقَب بك.»
زبان بنیآدم هر روز به اعضای او سر میزند و میگوید: امروز چگونهاید؟!
پاسخ میدهند: خوبیم، اگر تو ما را راحت بگذاری!
و میگویند: تو را به خدا مراعات ما را بکن.
و قسمش میدهند و میگویند: ما به خاطر تو پاداش میگیریم و به خاطر تو مجازات میشویم.
(مسند الامام السجاد علیهالسلام (العطاردی)، ج۲، ص۳۵۰)
🏷 امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِسَاناً يَرْفَعُهُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ...»
خداوندا به من قلبی عطا کن که اشتیاقش [به سوی تو] آن را به تو نزدیک کند، و زبانی عطا کن که راستگوییاش آن را به سوی تو بالا آورد... .
(مناجات شعبانیه)
🏷 الإمامُ الباقرُ عليه السلام :
«إنّ هذا اللِّسانَ مِفتاحُ كلِّ خَيرٍ و شَرٍّ ، فيَنبَغي للمؤمنِ أن يَختِمَ على لِسانِهِ كَما يَختِمُ على ذَهَبِهِ و فِضَّتِهِ »
همانا این زبان کلید هر خوبی و بدی است؛ پس برای مؤمن شایسته است که بر زبانش قفل زند، همانگونه که بر [صندوق] طلا و نقرهاش قفل میزند.
(میزان الحکمة، ح۱۸۲۷۴ : تحف العقول)
🏷 امیرالمؤمنین علیه السلام:
«... وَ إِنَّ لِسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ، وَ إِنَّ قَلْبَ الْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ؛ لاَِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِكَلاَم تَدَبَّرَهُ فِي نَفْسِهِ، فَإِنْ كَانَ خَيْراً أَبْدَاهُ، وَ إِنْ كَانَ شَرّاً وَارَاهُ... .»
زبان مؤمن پشت سر قلبش حرکت میکند و قلب منافق پشت سر زبانش ؛ زیرا مومن هر گاه بخواهد کلامی سخن گوید، در نفس خویش دربارهاش میاندیشد؛ اگر خیر بود آشکارش میکند و اگر شر بود پنهانش میسازد ... .
(نهج البلاغة، خطبة ۱۷۶)
🏷 امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«أللّسان سَبُع، إن أطلقتَه عَقَر.»
زبان درندهای است که اگر رهایش کنی، گاز میگیرد.
(غررالحکم، ح ۱۲۶۴)
🏷 عن الصادق عليه السلام:
«قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
يعذَّب اللسان بعذاب لا يُعذَّب به شيء من الجوارح؛ فيقول: أي ربِّ عذّبتَني بعذاب لم تُعذِّبْ به شيئاً.
فيقال له: خرجَتْ منك كلمةٌ فبَلغَتْ مشارقَ الأرض و مغاربَها، فسَفِك بها الدّمُ الحرام و انتهب بها المالُ الحرام و انتهك بها الفرجُ الحرام. و عزتي و جلالي لأعذّبنَّك بعذاب لا أعذّب به شيئاً من الجوارح.»
پیامبر خدا صلیالله علیه و آله فرمودند:
زبان به عذابی گرفتار میشود که هیچ یک از اعضای بدن چنان عذاب نمیشوند. پس زبان عرض میکند: ای پروردگار من! مرا به عذابی گرفتار کردی که هیچ چیز را چنین عذاب نکردی!!
به او گفته میشود: کلمهای از تو خارج شد و به شرق و غرب عالم رسید و به سبب آن خون محترمی ریخته شد و مال محترمی به سرقت رفت و ناموس محترمی هتک حرمت شد. به عزت و جلالم قسم چنان عذابت کنم که هیچ یک از اعضای بدن را آنگونه عذاب نکنم.
(مسند الإمام الصادق علیهالسلام (العطاردی)، ج۲۱، ص۳۳۶)
🏷 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام:
«مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.»
هرکس بر ضد مؤمنی سخنی نقل کند که قصدش از آن تخریب و از بین بردن آبرویش باشد تا او را از چشم مردم بیاندازد، خداوند او را از ولایت خود به سوی ولایت شیطان خارج میکند، حال آن که شیطان هم او را نمیپذیرد.
(الکافی، ج۲، ص۳۵۸)
🏷 الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
«ضَربُ اللِّسانِ أشَدُّ مِن ضَربِ السِّنانِ.»
ضربه زبان سختتر از ضربه نیزه است.
(میزان الحکمة، ح۱۸۳۰۴)
🏷 قال امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ؛ فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ فِي وَثَاقِه ِ... .»
کلام در بند توست، تا وقتی که آن را نگفته باشی؛ پس هرگاه به زبان آوردی، تو در بند آن خواهی شد... .
(نهج البلاغة، حکمت۳۸۱)
🏷 قَالَ الصَّادِقُ علیهالسلام:
«مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ.»
هیچ بدنی ناتوان نیست، از آن چه نیت بر آن قوی باشد.
(من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۰۰)
1_6367420210.mp3
33.28M
🔸دعای روحبخش #کمیل
با نوای گرم حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زید عزه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
💠 جلسات سخنرانی استاد امیریوحید (زیدعزُّه)
▫️به مدت ۵ شب
▫️از یکشنبه شب(۱۴۰۲/۰۶/۰۵) تا پنجشنبه شب (۱۴۰۲/۰۶/۰۹)
پس از نماز عشاء
▫️مکان: خیابان انقلاب (چهارمردان) - نرسیده به گلزار شهدای علیبنجعفر علیهماالسلام - روبروی کوچه۴۱ - مسجد بابالجنة
(برادران و خواهران)
صدا ۲۲۲.m4a
22.53M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زید عزه)
در جلسه ختم صلوات
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
👈🏻 #شرح_صدر
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔹 «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللّٰهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاٰمِ فَهُوَ عَلىٰ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ …»
آيا كسى كه خدا سينه اش را براى [پذيرفتن] اسلام گشاده است، و بهره مند از نورى از سوى پروردگار خويش است [مانند كسى است كه سينه اش از پذيرفتن اسلام تنگ است ؟]
(زمر - ۲۲)
▫️شرح صدر 👈🏻 استقرار نور الهی در قلب
👈🏻 «معظم مشکلات ما از عدم شرح صدر است.»
🔻احادیث و روایات:
🏷 قال رسول الله صلّی الله علیه و آله:
«فلا تخدعنّكم زخارفُ دنيا دنيةٍ عن مراتبِ جناتٍ عَليّة ...» (👈🏻#دنیا)
مبادا زرقوبرق دنیای پست، شما را فریب دهد و از مراتب جنات عالیرتبه بازدارد.
🏷 قال عَلِيٍّ علیه السلام:
«الْمُؤْمِنُ يَتَقَلَّبُ فِي خَمْسَةٍ مِنَ النُّورِ مَدْخَلُهُ نُورٌ وَ مَخْرَجُهُ نُورٌ وَ عِلْمُهُ نُورٌ وَ كَلَامُهُ نُورٌ وَ مَنْظَرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَى النُّورِ.»
مؤمن در پنج امر نورانی میگردد:
داخل شدنش نور و بیرون رفتنش نور و علمش نور و سخنش نور و چشماندازش در روز قیامت به سوی نور است.
(الخصال، ج۱، ص۲۷۷)
🏷 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
«... مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ ...»
بنده با هیچ کاری به من تقرّب نجست که نزد من از آنچه بر او واجب کردم محبوبتر باشد؛
و او به وسیله نوافل به من نزدیک میشود، تا جایی که دوستش دارم، پس آنگاه که دوستش داشتم، شنوایی او میشوم که با آن میشنود و بینایی او میشوم که با آن میبیند و زبان او میشوم که با آن سخن میگوید و دست او میشوم که با آن عمل میکند؛
اگر مرا بخواند پاسخش میدهم و اگر از من طلب کند به او عطا میکنم... .
(الکافی، ج۲، ص۳۵۲)
🏷 قال الصادق علیه السلام:
«... فَإِذا بَلَغَ هذِهِ المَنزِلَةَ جَعَلَ شَهوَتَهُ ومَحَبَّتَهُ في خالِقِهِ ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الكُبرى ، فَعايَنَ رَبَّهُ في قَلبِهِ ، ووَرِثَ الحِكمَةَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الحُكَماءُ ، ووَرِثَ العِلمَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ العُلَماءُ ، ووَرِثَ الصِّدقَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الصِّدِّيقونَ ...»
... پس آنگاه که به این جایگاه برسد، میل و محبتش را در راستای خالقش قرار میدهد؛
پس آنگاه که چنین کرد، در جایگاه بزرگتر قرار میگیرد، پس پروردگارش را با قلبش میبیند، و حکمت را به ارث میبرد، نه آن گونه که دیگر حکما به ارث بردند، و علم را به ارث میبرد، نه آن گونه که دیگر علما به ارث میبرند، و راستی را به ارث میبرد، نه آن گونه که صدیقان به ارث میبرند... .
(دانشنامه میزان الحکمة، ج۴، ص۴۹۴)
🏷 سُئلَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله عن شَرحِ الصَّدرِ ما هُو ؟
فقالَ:
«نورٌ يَقذِفُهُ اللّه ُ في قَلبِ المؤمنِ فَيَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و يَنفَسِحُ.»
قالوا: فهَل لذلكَ مِن أمارَةٍ يُعرَفُ بها؟
قالَ صلى الله عليه و آله :
«نَعَم ، الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ ، و التَّجافي عن دارِ الغُرورِ ، و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ.»
از رسول خدا صلی الله علیه و آله در باره شرح صدر سؤال شد، که: آن چیست؟!
فرمودند: نوری است که خداوند در قلب مؤمن قرار میدهد و با آن سینهاش گشاده میگردد و گسترده میشود.
گفتند: آیا برای این نکته نشانهای هست؟!
فرمودند: بله، رویگرداندن به سوی جایگاه ابدی و پهلوکندن از خانه فریب، و آمادگی برای مرگ، پیش از آن که فرارسد.
(مجمع البیان، ج۴، ص۵۶۱)
صدا ۲۰۸.m4a
9.84M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زید عزه)
در نشست صمیمی
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
👈🏻 #طلب
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔹«من طلب شیئا و جدَّ وَجَدَ»
(ضربالمثلی است که اشاره دارد به مضمون روایت:
«مَنِ استدام قَرْعَ البابِ و لَجَّ وَلَجَ ؛
هر که پیوسته دری را بکوبد و سماجت ورزد، وارد شود.
غرر الحکم، ۹۱۶۰)
▫️ویژگی خواستههای الهی و خواستههای نفسانی