eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
692 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
#سوال 💠 آیا درست است که قرآن بر اساس ذائفه عرب نازل شد؟ برخی می گویند اگر قرآن در جاهای سردسیر مثل قطب شمال و جنوب نازل می شد دیگر از عذاب های الهی همچون جهنم خبری نبود. 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 این ساده اندیشی نسبت به قرآن است. ✅ مگر در قرآنی که در عربستان گرم نازل شده از برف وباران وتگرگ وسرمای شدید موسوم به زمهریر سخن به میان نیامده است؟ ✅ تعبیرکوه های یخی در آسمان که در سوره نور ذکر شده چه مناسبتی با عربستان دارد؟ 🆔 @ostadmaaref
تدبر در قرآن - دانشگاه آزاد تبریز.mp3
32.82M
#صوت 💠 تدبر در قرآن 🔹 سخنران: دکتر معارف 🔸 زمان: 1397.12.7 🔹 جلسه اول ✅ مکان: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به شبهات مهم قرآنی.mp3
25.85M
#صوت 💠 پاسخ به شبهاتی پیرامون قرآن کریم 🔹 سخنران: دکتر معارف 🔸 زمان: 1397.12.7 🔹 جلسه دوم ✅ مکان: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز 🆔 @ostadmaaref
تلالو نور - فصل اول.pdf
2.61M
💠 به مناسبت فرا رسیدن سالروز وفات میرزا محدث نوری (رحمة الله علیه) ♦️ فصل اول از کتاب تلألؤ نور 🔸 نوشته دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
#سوال 💠 آیا تنها مشرکان و منافقان د جهنم خلود دارند؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 درقرآن کریم، تعبیر «هم فیها خالدون» در خصوص گروه های مختلفی به کار رفته است؛ از جمله گنهکارانی که گناه، آنها را احاطه کرده است. ✅ طبق فرموده: بلی من کسبت سیئه واحاطت به خطیئته فالئک اصحاب النار هم فیها خالدون( البقرة،۸۱) 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_تصویری 💠 موضوع: ایثار و انفاق در سیره اهل بیت علیهم السلام ♦️ دکتر مجید معارف 🔹 برنامه تلویزیونی: انقلاب فاطمی سلام الله علیها 🔸 شبکه قرآن 🗓 1397.11.13 🆔 @ostadmaaref
ایثار و انفاق در سیره اهل بیت علیهم السلام.mp3
1.06M
#فایل_صوتی 💠 موضوع: ایثار و انفاق در سیره اهل بیت علیهم السلام ♦️ دکتر مجید معارف 🔹 برنامه تلویزیونی: انقلاب فاطمی سلام الله علیها 🔸 شبکه قرآن 🗓 1397.11.13 🆔 @ostadmaaref
مجله ."مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی" به سردبیری دکتر مجید معارف درصدد دریافت امتیاز علمی پژوهشی است. لذا از تمامی پژوهشگران که تمایل به ارسال مقاله به این مجله را دارند درخواست می شود از طریق سامانه مجله اقدام کنند. http://olomquran.ir 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: علوم و آموزش قرآن در گذر زمان 🖌 نویسنده: معارف مجيد 📘 مجله: کتاب ماه و دین/فروردین و اردیبهشت/1377ش. 🆔 @ostadmaaref
علوم و آموزش قرآن در گذر زمان.pdf
92.1K
علوم و آموزش قرآن در گذر زمان #علوم_قرآن #آموزش #علوم 🆔 @ostadmaaref
💠 لطفا در مورد جایگاه علمی و شخصیت آقای مصطفی حسینی طباطبایی که در قید حیات هستند و جواب هایی که در مورد قرآن می دهند توضیح بفرمائید. 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 ایشان از اصول تشیع فاصله گرفته است وخودشان هم کتمان نمی کنند. 🔻 آثارشان با مبانی شیعی قابل نقد است، اما برخی از کارهای ایشان در نقد خاورشناسان قابل توجه است مثل کتاب: قرآن وخاورشناسان. 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 آغاز فتنه بعد از شهادت امام صادق (علیه السلام)... ♦️ نکته کلیدی درباره ی دوران امامت امام کاظم (علیه السلام) در لوح حضرت فاطمه(علیها السلام)، در گرفتن فتنه ای کور و تاریک در دوره ی امامت ایشان (فتنه عمیاء حندس) می باشد. حندس در لغت، به معنای ظلمت یا شب بسیار تاریک است و وصف فتنه به عمیاء (کور) از باب مجاز است و مقصود این است که گرفتاران به این فتنه ی کور باطن بوده اند. ♦️ پس از شهادت امام صادق (علیه السلام) گروه هایی از شیعیان امامت امام کاظم (علیه السلام) را نپذیرفتند. برخی از اینان در امام صادق (علیه السلام) وقف کردند و گفتند که آن حضرت زنده است و از دنیا نرفته و هرگز نیز نخواهد مرد تا اینکه بار دیگر ظهور کند و امرش را اظهار نماید. آنان امام صادق (علیه السلام) را قائم موعود می دانستند. پیشوای این گروه، فردی به نام ناووس بوده است و از همین رو، این گروه را ناووسیه می نامند. گروه دیگر، اسماعیلیه بودند. پس از درگذشت امام صادق (علیه السلام)، گروهی از شیعیان چنین گفتند که آن امام از دنیا رفت و فرزندش اسماعیل را به عنوان جانشین خود معرفی کرد؛ اما اسماعیل، فرزند ارشد امام صادق، در حیات پدر، چشم از گیتی فر و بسته بود؛ لیکن اینان مرگ اسماعیل را انکار کردند و افزون بر اعتقاد به امامت و حیات اسماعیل، او را قائم موعود نیز برشمردند. ♦️ گروهی دیگر، چنین گفتند که اسماعیل در زمان حیات پدر، درگذشته؛ اما او فرزند خود محمد را به عنوان امام پس از خود برگزیده است. گروه سوم، دعوی کردند که امام صادق (علیه السلام) خود محمد بن اسماعیل را به عنوان جانشین پدرش، اسماعیل به امامت، شناسانده است. شیخ مفید این هر سه گروه را اسماعیلی میداند و سبب آن را اعتقاد ایشان به امامت اسماعیل برمی شمارد. اسماعیلیان سلسله ی امامت را در فرزندان اسماعیل، جاری می دانند. ♦️ گروه سوم درگذشت امام صادق (علیه السلام) را پذیرفتند؛ لیکن فرزند بزرگتر آن امام، عبدالله را به عنوان امام قبول کردند و دلیل اعتقادشان را چنین بیان کردند که امامت ویژه فرزند بزرگتر است. اینان فطحیه نام دارند. باری، فتنه ی کور و تاریک و سختی که در آغاز امامت امام کاظم (علیه السلام) درگرفت، انحراف از امامت ایشان بود که به اشکال مختلف نمایان شد، لیکن بطلان گروه های مخالف امام کاظم (علیه السلام) و حقانیت حضرتش روشن شد و رشته هدایت الهی با امامت آن امام پیوسته و متصل بماند. ✅ برگرفته از کتاب: شناخت حدیث - فهم و نقد حدیث، دفتر دوم، صص 436-437 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
💠 مقاله: کاوشی در پدیدآورندۀ کتاب الاختصاص 🖌 نویسندگان: مجید معارف، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند 📖 چکیده: مؤلف کتاب الاختصاص شناخته‌شده نیست؛ برخی او را احمد بن حسین مؤمن و برخی شیخ مفید می‌دانند. کنار این نظریه‌ها، نظریۀ دیگری هم هست و آن اینکه الاختصاص تلخیص‌شدۀ کتاب العیون و المحاسن شیخ مفید است. بر پایۀ این تحقیق، این کتاب از تألیف‌های احمد بن حسین المؤمن، شیخ مفید و یا تلخیصی از کتاب العیون و المحاسن وی نیست. گرچه بعضی از مشایخ شیخ مفید در سند روایات این کتاب ذکر شده، الاختصاص کشکولی را ماند که احادیث مختلف و متفاوت و گاه متناقض با رأی و نظر شیخ مفید را از کتاب‌های الاختصاص ابو علی احمد بن حسین بن احمد بن عمران، فضائل امیرالمؤمنین ابن دأب، صفه الجنه والنار و قبض روح المؤمن و الکافر سعید بن جناح و محنه امیرالمؤمنین به دست گردآورنده‌ای غیرمتخصص در امر حدیث جمع شده است. 📘 مجله: نشریه حدیث پژوهشی/ شماره ۲۰ (پاییز و زمستان ۱۳۹۷ ۱۳۹۷)/ صفحات ۷-۲۸. 🆔 @ostadmaaref
کاوشی در پدیدآورندۀ کتاب الاختصاص.pdf
523.3K
کاوشی در پدیدآورندۀ کتاب الاختصاص #الاختصاص #شیخ_مفید #العیون_و_المحاسن #احمد_بن_حسین_مؤمن 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت پنجاه و ششم: 💠 ♦️ سومین زاویه نقد: نقد سندی ♦️ توضیح انواع خبر از جهت متواتر و واحد بودن و مقایسه سند قرآن و روایات دال بر تحریف از این جهت ♦️ بررسی اسناد روایات دال بر تحریف از جهات اتصال سند و وثاقت راویان آن‌ها 🆔 @ostadmaaref
roshana 056.mp3
4.46M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 56 🆔 @ostadmaaref
💠 آیا بدون وضو می توان به ترجمه قرآن دست زد؟ متن عربی آن چطور و علت آن چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 این یک بحث فقهی است که من خیلی وارد آن نمی شوم. 🔻 مفسران نوعا از آیه: لایمسه الا المطهرون (واقعه/ ۷۸) که یک گزاره خبری است استفاده انشائی کرده اند ونتیجه گرفته اند که نص قرآن که به زبان عربی است باید با طهارت ظاهری یعنی وضو مس شود من با این برداشت مخالف نیستم. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت پنجاه و هفتم: 💠 ♦️ چهارمین زاویه نقد: نقد دلالی ♦️ بررسی جهات مختلف روایات دال بر تحریف از زاویه نقد دلالی ♦️ توضیح این روایات از نظر فقه‌الحدیثی 🆔 @ostadmaaref
roshana 057.mp3
6.93M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 57 🆔 @ostadmaaref
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از گفتگو با دکتر معارف درباره اقدامات امام سجاد علیه السلام در مقابله با چالش های عصر خود. 📝 پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ♦️ شباهت اوضاع سیاسی عصر امام سجاد(ع) به عصر نبوت موسی(ع) ❔ همان طور که مستحضرید لازمه عبرت از تاریخ به ویژه تاریخ ائمه(ع)، فهم اوضاع سیاسی و اجتماعی آن دوران است. حالا که در ایام ولادت امام سجاد(ع) قرار داریم، مقداری درباره شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران توضیحاتی بفرمایید. ✅ امام سجاد(ع) یکی از طولانی‌ترین دوران امامت را داشتند. یعنی ایشان از سال 61 تا 94 هجری عهده‌دار امامت شدند که با این احتساب، یک دوره 34 ساله محسوب می‌شود. در این دوران متأسفانه حاکمیت استبدادی بنی‌امیه بر جوامع اسلامی تداوم داشت. 20 سال از دوران امامت حضرت، همزمان با امارت حجاج‌بن یوسف بر عراقِین است. منظور از عراقِین یعنی حجاز و عراق. او یکی از خشن‌ترین سرداران و استانداران بنی امیه بود که امان شیعیان را می‌برید. امام محمد باقر(ع) تعبیری دارند که ابن ابی‌الحدید معتزلی آن را برایمان می‌نویسد. ✅ در این روایت تاریخی امام باقر(ع)‌ فرمود پس از واقعه عاشورا دوران سختی برای شیعیان آغاز می‌شود. دوره‌ای که در آن دوران عُمّال بنی‌امیه درِ خانه‌ها را می‌زدند و شیعیان را بیرون می‌کشیدند و گردن می‌‌زدند. در ادامه روایت آمده است دوره‌‌ای که پس از واقعه کربلا برایمان پیش آمد به دوره بنی‌اسرائیل به هنگام ولادت حضرت موسی(ع) شباهت دارد که طیّ این ماجرا فرعونیان تک تک خانه‌ها را جستجو می‌کردند تا اگر نشانه‌ای از تولد موسی(ع) یافتند، او را بکشند. سپس ادامه می‌دهند اگر در این دوره به کسی کافر یا زندیق می‌گفتند، جرمش سبک‌تر بود تا اینکه به او شیعه بگویند. حالا تصور کنید این تنها قسمتی از دوران امامت امام سجاد(ع)‌ است. نتیجه این اختناق آن است که شیعیان جرأت نداشتند اطراف امام سجاد(ع)‌ حاضر شوند. حتی خود امام سجاد(ع) رفتار تقیه‌آمیزی انجام می‌دادند. ✅ یکی از اتفاقاتی که پس از واقعه عاشورا در مکه رخ داد، واقعه حرّه بود. در این واقعه "مسلم بن عُقبه" به عنوان فرمانده شامیان، اهالی مدینه را قتل عام می‌کند. در چنین شرایطی امام سجاد(ع) یک حالت بی‌طرفی اتخاذ می‌کند؛ یعنی عملاً نمی‌تواند به کمک مردم مدینه بیاید و با عُمّال بنی‌امیه بجنگد. البته همین که اعلام بی‌طرفی می‌کند، موجب امان دادن به عده زیادی از شیعیان می‌شود. یعنی کسانی که وارد خانه امام سجاد(ع)‌ می‌شدند، جان‌شان در امان بود. 🔹 این تحلیل سیاسی و اجتماعی را عرض کردم تا نتیجه بگیرید عصر امام سجاد(ع) دوران آزادی عمل اجتماعی و بدون خوف و خطر ایشان نبود. از این جهت کَشّی از عالمان شیعه می‌گوید در دوران امام سجاد(ع) مردم از اطراف ایشان جز اندکی پراکنده شدند. ❔ در چنین شرایط اختناق‌آمیزی امام سجاد(ع) برای روشن ماندن مشعل اسلام چه رفتاری اتخاذ کردند؟ 🔸 امام سجاد(ع) در دوران طولانی امامت خویش و در برهه‌هایی خاص که دارای فراغت‌ و آزادی‌ عمل بود، با گروه‌ها و جریان‌های متعددی ارتباط برقرار کرد و عملاً توانست تأثیرهایی بر آنان بگذارند. ✅ اولین جریان مربوط به فقها و محدثان مدینه است. در زمان امام سجاد(ع)‌ فقهای سبعة یا هفتگانه حضور داشتند. سعید بن مسیب یا محمد بن مسلم بن شهاب زُهری دو تن از فقهای بزرگ آن زمان بودند. اینها به عنوان جانشینان فکری پیامبر و اصحاب پیامبر(ص) شناخته می‌شدند، لذا در مقام فتوا بودند. به طور طبیعی سنت پیامبر(ص) تا آن زمان دچار دگرگونی‌هایی شده بود. در این شرایط امام سجاد(ع) به صورت مستقیم و غیر مستقیم روایت‌هایی را در موضوعات گوناگون فقهی به نقل از پیامبر(ص)‌ نقل می‌کرد. ‌اگر بخواهیم کارنامه امام سجاد(ع) در این زمینه را بگوییم، از ایشان 1661 حدیث بر جا مانده که از طریق 200 نفر روایت شده است. ✅ نکته مهم و جالب در روایات امام سجاد(ع) آن است که اولاً بسیاری از این دست روایات اکنون در منابع اهل سنت ضبط شده است؛ مانند «السُنن الکبرای بیقهی»، «مستدرک حاکم نیشاپوری»، «موطأ مالک» و ... ♦️ احیای سنت نبوی و یاد عترت در قالب ادعیه و بیان روایات پیامبر(ص) ✅ دو ویژگی در این روایات وجود دارد: اول اینکه امام سجاد(ع) در مقام یک راوی است و حدیث را به نقل از پیامبر(ص) نقل می‌کند. این رفتار دو معنا دارد: اولین معنایش، احیای سنت‌های پیامبر است؛ زیرا پس از رحلت ایشان، متأسفانه در عصر خلفای اهل سنت سیاستی با نام «منع کتابت و نقل احادیث پیامبر» وضع شد. این حرکت ضربه جبران‌ناپذیری بر احادیث و سنن پیامبر(ص) وارد کرد. در چنین شرایطی امام سجاد(ع) در مقام احیای آثار پیامبر(ص) قدم برداشت. این رفتارِ حضرت، در ادعیه و مناجات‌شان وجود دارد. ایشان مکرر بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستد تا نام و یاد ایشان در دورانی که کمر به همت زدودن یاد اهل عترت(ع) داشتند، زنده بماند.
✅ دومین معنایش آن است که عده‌ای امام سجاد(ع) را به عنوان امام و حجت خدا روی زمین قبول نداشتند. حداکثر معتقد بودند ایشان فقیه است، اما تمام مسلمانان، پیامبر(ص) را به عنوان حجت شرعی قبول داشتند. بنابراین ایشان ترجیح می‌دهد شخصاً اظهار امامت و حجیت نکند، اما از رسول خدا(ص) به عنوان حجت استفاده کند و اقوال فقهی خود را با عنوان «قال رسول‌الله» مطرح بفرماید. ♦️ خنثی‌سازی توطئه تبلیغاتی دشمن با اقدامات تفسیری امام سجاد(ع) ✅ دومین جریانی که امام سجاد(ع) با آن مواجه بودند، قاریان قرآن بود. پس از رحلت پیامبر(ص) همان طور که در حوزه نقل روایات با رکود مواجه بودیم، در حوزه تفسیر قرآن نیز همین گونه بود. امام سجاد(ع) که با قاریان ارتباط دارد، ایشان را دعوت به قرائتِ همراه با تدبر می‌کرد. خود ایشان نیز هر زمان فرصت داشت، به تفسیر قرآن می‌پرداخت. در کتاب مسند کتاب عطاردی بابی به نام «باب‌القرآن» وجود دارد. در این بخش 122 حدیث تفسیری از قول امام سجاد(ع) ذکر شده است. برخی از این احادیث جنبه احتجاجی دارد؛ احتجاج یعنی در حقیقت یک حجتی برای نقل فضایل اهل‌بیت(ع) است. به عنوان نمونه وقتی امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا وارد شام می‌شود، با شادی اهل شام مواجه می‌شوند؛ زیرا تصور می‌کردند امام حسین(ع) خارجی است و علیه خلیفه وقت قیام کرده است. ❔ خطبه امام سجاد(ع) چگونه منطق سقیفه و کاخ یزید را متزلزل کرد؟ ✅ در چنین شرایطی امام سجاد(ع) با پیرمردی شامی برخورد کرد که به اهل‌بیت(ع) جسارت می‌کرد. به او فرمود: «پیرمرد، قرآن خوانده‌ای؟» گفت:بله. فرمود: آیا این آیه را می‌دانی: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى؛ بگو جز مودت خویشاوندان از شما مزدی نمی‌خواهم». گفت: بله خواندم. فرمود: ای پیرمرد، ما همان ذوی‌القربی هستیم. سپس فرمود آیا این آیه را خوانده‌ای که: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه ...؛ حق خویشاوندان را ادا کن.» گفت: خواندم. فرمود: «ما همان «ذوالقربی» هستیم. سپس حضرت به همین ترتیب به آیه تطهیر اشاره کرد. راوی می‌گوید: آن مرد ساکت ماند و از حرفی که زده بود پشیمان شد و گفت: به خدا آیا شما همان‌هایید؟ آن مرد گریه کرد. عمامه‌اش را از سر برداشت، سر به ‌سوی آسمان گرفت و گفت: «خدایا من از دشمنانِ خاندان پیامبر، از جن و انس به درگاهت بیزاری می‌جویم. آنگاه گفت: آیا برای من راه توبه باز است؟ فرمود: «بله اگر توبه کنی خدا می‌پذیرد و با مایی. گفت: توبه کردم. این خبر به یزید رسید، دستور داد او را کشتند.داین اقدامات تفسیری و روشنگرانه امام سجاد(ع) باعث بیداری مردم شد و دهان به دهان بین مسلمانان چرخید. ❔ جلوگیری از اشاعه مکاتب انحرافی در قالب ادعیه و مناجات ✅ سومین جریانی که امام سجاد(ع) با آنها برخورد داشتند، جریان زهد و تصوف است. در آن زمان با شخصیت‌هایی همچون حسن بصری یا سعید بن مسیّب مواجهیم. این‌ها جریان عارفانه‌ای را راه انداختند که مقداری هم کاذب بود. اما در هر صورت در آن زمان به صورت نماد زهد و عرفان و اعراض از دنیا شناخته می‌شدند. مخصوصاً حسن بصری که از دیگران بیشتر مشهور به زهد بود. یکی از اقدامات امام سجاد(ع)، اصلاح این جریان انحرافی بود. ✅ امام(ع) این اقدام را از طریق موعظه‌های بلیغ و نیز از طریق مکتب دعا و نیایش انجام داد. چرا که یکی از قلق‌های رفتاری امام سجاد(ع) ارائه تعالیم ناب اسلام در قالب دعا بود. اکنون مجموعه ادعیه و مناجات‌های امام سجاد(ع) در قالب صحیفه سجادیه در اختیار ماست. از دیگر سو با تعبد شخصی و عبادت عملی خویش با این تفکرات مبارزه کردند. ❔ یکی از القابی که امام سجاد(ع) در بین مردم مشهور به آن شد، زین‌العابدین یا زینت عبادت‌کنندگان است. لطفاً درباره سیره عبادی آن حضرت مقداری توضیح بدهید. ✅ امام سجاد(ع) به قدری اهل عبادت و مناجات با خداوند بود که مشهور به زین‌العابدین شدند؛ جالب است در بین کسانی که خود را مقید به گوشه‌نشینی و زهد کرده بودند، این نوع عبادت امام سجاد(ع) بی‌نظیر بود؛ ضمن آنکه امام سجاد(ع)‌ به فعالیت‌های علمی و رسیدگی به امورات شیعیان نیز مشغول بود. تمام علمایی که از امام سجاد(ع) برای ما صحبت می‌کنند، معمولاً به عبادت ایشان اشاره دارند؛ مثل ابن ابی‌الحدید معتزلی که می‌گوید: «کانَ علی بن حسین غایَتاً فِی العِبادَةِ»؛ یعنی علی بن حسین نهایت مسیر عبادت را طی کرد. یا گفته‌اند ایشان روزها روزه و شب‌ها اهل تهجد بود.