#اطلاع_رسانی
🔹 انجمن های علمی_دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه های تهران و مذاهب اسلامی برگزار می کنند:
🔅 سلسله نشست های علمی_تخصصی
ویژه ماه مبارک رمضان (فصل دوم)
👤 سخنران: جناب آقای دکتر مجید معارف
(استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔸 موضوع: شبهه پژوهی پیرامون نهج البلاغه
📆 تاریخ برگزاری: سه شنبه 1401/2/6
🕖 ساعت 21 الی 22
🌐 لینک نشست در بستر اسکای روم انجمن علمی_دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran
🆔 @ostadmaaref
شبهه پژوهی پیرامون نهج البلاغه - 6 اردیبهشت 1401.mp3
31.56M
#فایل_صوتی
#نشست_علمی
🔹 انجمن های علمی_دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه های تهران و مذاهب اسلامی:
🔅 سلسله نشست های علمی_تخصصی
ویژه ماه مبارک رمضان
👤 سخنران: جناب آقای دکتر مجید معارف
(استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔸 موضوع: شبهه پژوهی پیرامون نهج البلاغه
📆 تاریخ برگزاری: سه شنبه 1401/2/6 - ساعت 21 الی 22
🆔 @ostadmaaref
48.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری
#نشست_علمی
🔹 انجمن های علمی_دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه های تهران و مذاهب اسلامی:
🔅 سلسله نشست های علمی_تخصصی
ویژه ماه مبارک رمضان (فصل دوم)
👤 سخنران: جناب آقای دکتر مجید معارف
(استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔸 موضوع: شبهه پژوهی پیرامون نهج البلاغه
📆 تاریخ برگزاری: سه شنبه 1401/2/6 - ساعت 21 الی 22
🆔 @ostadmaaref
اصول و مبانی حکمرانی در قرآن کریم - 2 اردیبهشت 1401.mp3
8.97M
#فایل_صوتی
💠 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با همکاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:
🔹 "اصول و مبانی حکمرانی در قرآن کریم"
🔻 سخنران: دکتر مجید معارف
🔺 زمان: ٢ اردیبهشت ۱۴۰۱ مصادف با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، از ساعت ٢١.
🆔 @ostadmaaref
💠 انعکاس خبر برگزاری پانزدهمین نشست از سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (فصل دوم) به همت انجمن های علمی_دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه های تهران و مذاهب اسلامی با حضور دکتر مجید معارف استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و موضوع شبه پژوهی در نهج البلاغه در رسانه های مکتوب کشور
🔹 خبرگزاری تقریب
http://www.taghribnews.com/fa/news/547426/
🔹 خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.ir/news/14010208000485/
🔹 خبرگزاری ایسنا
https://www.isna.ir/news/1401020805149/
🆔 @ostadmaaref
#در_محضر_استاد
💠 درباره این تعبیر که «نهج البلاغه اخ القرآن است» من به عنوان نهج البلاغه پژوه خیلی منشأ و ریشهش را ندیدم و فکر میکنم سخنی است که مشهور شده ولی ریشه حدیثی ندارد. در مورد تعبیر دیگر که گفتند «نهج البلاغه دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است»، ابن ابی الحدید در مقدمه شرح نهج البلاغه نوشته ولی گوینده را معرفی نکرده است. از زمانی که قرآن کریم به عنوان آیه و معجزه نازل شد یکی از دغدغهها و کنجکاویهای دانشمندان این بود که قرآن از چه جهتی معجزه است؟ از اولین وجههایی که درباره اعجازقرآن به ذهن دانشمندان رسید مسئله فصاحت و بلاغت بود؛ به این معنا که قرآن کریم از لحاظ فصاحت و بلاغت دارای اعجازاست و نظیر ندارد. کتابهایی مثل دلایل الاعجاز و اسرار البلاغه عبدالقاهر جرجانی به همین منظور نگاشته شده است. در این کتابها شاخصه، ملاک و معیار بلاغت مشخص شده است. ایجاز، اطناب، تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز از جمله مسائل بلاغی قرآن است که دانشمندان استخراج کردند.
🔹 آنچه که علمای ما میگویند این است که بلاغت مراتب دارد. مثلاً رمانی میگوید بلاغت سه مرتبه دارد؛ پایین، متوسط و اعلا. بلاغت قرآن در اوج است و کسی نمونهای از ایجاز و اطناب و تشبیهش را ندارد. خود سیدرضی هم گفته که منتخبی از بلیغ ترین سخنان امام علی (ع) را میآورد. هیچ کلامی از لحاظ اعجاز به پای قرآن نمیرسد و از این جنبه قرآن بی همتاست ودیگران را دعوت به مسابقه میکند ولی هیچ کتابی نمیتواند در این مسابقه پیروز شود. ما میتوانیم سایر سخنان را در مرتبه بلاغت با قرآن کریم بسنجیم و وقتی به متون اهل بیت مثل صحیفه سجادیه یا نهج البلاغه میرسیم این متون با قرآن کریم قابل مقایسه میشوند. در مقابل امیرالمومنین (ع) هم کسانی خواستند خطبههایی تولید کنند اما با شکست مواجه شدند چون خطبههایشان تقلیدی بود. مثلاً ابن نباته مصری خواست مثل امیرالمومنین (ع) یک خطبه جهادی بگوید اما نتوانست و شکست خورد. به همین دلیل هم میگویند که نهج البلاغه فوق کلام مخلوق است.
🌐 بر گرفته از سخنان دکتر معارف در ویژه برنامه «سوره؛ فصل نهجالبلاغه» درباره موضوع «نسبت و ارتباط قرآن و نهجالبلاغه».
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
#سخنرانی
💠 ملک، پربسامدترین کلمه قرآنى است
گزارشی از سخنرانی دکتر مجید معارف در نشست «مبانی حکمرانی از منظر قرآن» که در تاریخ دوم اردیبهشت ١۴٠١ و بصورت مجازی برگزار گردید:
🔹 در قرآن کریم، کلمات و کلیدواژههای متعددی وجود دارد که هر کدام میتواند از جهتی ناظر به حکمرانی باشد. بهترین معادل برای اصل حکمرانی در قرآن کریم، ملک است و کسی که صاحب ملک باشد به او «مًلک» میگویند. پربسامدترین کلید واژه حکمرانی در قرآن کریم همین «مٌلک» و «مًلک» و ملوک است.
🔹 واژه «خلافت» وقتی همراه با تمکن میشود، حتما به مفهوم حکمرانی میشود که نظیرش آیه 55 سوره مبارکه نور است. واژه ولایت نیز در بعضی از کاربردهای قرآنی ناظر بر حکمرانی است و در مورد خدا و رسول(ص) و مؤمنان مستقر است.
🔹 کلیدواژه دیگر «امامت» است که در آیهای مثل «إنّی جاعلک للنّاس إمامًا» آمده و این مسئله هم ناظر بر حکمرانی میشود. واژه دیگر «امارت» است و در روایات بهکار رفته است. واژه بعدی «سلطان» است و کسی که سلطهای پیدا میکند، میتواند به حکمرانی بپردازد.
🔹 این واژهها از نظر من بیشتر به معنای حکمرانی سیاسی هستند. واژه حاکم و حکومت بهنظرم بیشتر ناظر به قضا و داوری است تا حکمرانی سیاسی.
🔹 حکمرانی، مسئولیتی اجتماعی برای اداره مردم است. خداوند آن را از طریق بعث و جعل میتواند در اختیار افرادی قرار دهد.
🔹 جعل و بعث میتواند دو مرحله داشته باشد؛ یکی تکوینی است و دیگری تشریعی. در جعل و بعث تکوینی انسانها بر حسب تفاوت در استعدادها ممکن است برخی نسبت به بقیه حکمران شوند و در زندگی اجتماعی این را میبینیم که در آیه 32 زخرف (ورفعْنا بعْضهمْ فوْق بعْضٍ درجاتٍ لیتّخذ بعْضهمْ بعْضًا سخْریًّا) این موضوع آمده است.
🔹 مسئله جعل و بعث تشریعی برمیگردد به انتخاب آگاهانه مردم که حاکم خود را براساس شرع معین کنند. شرع در این مسئله نظر دارد. خداوند حاکم مطلق است (ملک الناس). اصل حکمرانی به دست خدا و به شکل حقیقی است. غیر از خداوند که حکمران مطلق است، بقیه حکمرانیها نسبی و اعتباری است و قابل اعطا و سلب هستند.
🔹 حکمرانی به دو صورت عادلانه و غیرعادلانه است. نماد حکومت عادلانه در قرآن حضرت سلیمان، داوود و موسی و پیامبر اکرم(ص) است و فرعون نماد حکمرانی غیرعادلانه است.
🔹 جامعه باید حکمران داشته باشد و حکمران عادل باشد، درغیراینصورت مردم باید تن به حکمران جاعل دهند، گفت: در واقع، جامعه باید در اختیار صالحان قرار گیرد تا عدالتگستر باشند. حاکم ظالمی که به دست خودش فتوای قیام علیه خود را صادر میکند، باید در انتظار سقوط باشد.
♻️ برای مشاهده متن سخنرانی دکتر معارف و سایر سخنرانان بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
🌐 https://tohfeh.farhang.gov.ir/fa/news/633096
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
#خبر_گزاری
💠گزارشی از بیانات دکتر مجید معارف در برنامه افق رادیو قرآن با موضوع دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه قرآن...
♦️ ۲۹ دی ۱۳۹۷
✅ تا جایی که به سابقه این رشته باز میگردد، قبل از انقلاب رشتهای به نام «فرهنگ قرآنی- فرهنگ عربی» وجود داشت که آمیزهای از مسائل قرآنی و ادبیات عرب بود. این رشته در دو دانشگاه تهران و مشهد ارائه میشد.
✅ در سوابق رشته که نگاه میکنیم، ظاهراً قبل از انقلاب به صورت تئوری و نظری بحثهایی صورت میگیرد تا رشتهای به نام علوم قرآن و حدیث شکل بگیرد که البته محقق و مصوب نشد تا اینکه انقلاب شکل گرفت و پس از آن «محمدباقر حجتی» به عنوان پایهگذار این رشته در ایران معرفی شد و رشته علوم قرآن و حدیث وارد عرصه دانشگاهی شد. بنده اولین نفر در اولین دوره از دانشجویان کارشناسی ارشد بودم که در سال ۱۳۶۱ پذیرش شدم.
✅ در سال ۱۳۶۷ سه سال پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد موفق شدیم به عنوان نخستین دوره دکتری پذیرش شویم. در ادامه، این رشته رفته رفته در اکثر دانشگاهها دانشجو پذیرش کرد و به وضعیتی که در حال حاضر به آن رسیده در آمد.
✅ در برخی از کشورها از جمله عربستان و مالزی و ... رشتههایی در ارتباط با علوم قرآن و حدیث و ... وجود دارد. البته من کمتر شنیدهام که در این کشورها علوم قرآن و حدیث در کنار هم یک رشته مستقل باشد. بلکه هر کدام در کنار موارد دیگری قرار گرفتهاند.
✅ بسیاری از پایاننامهها یا رسالههای دکتری در این دانشگاهها پیرامون مسائل قرآن و حدیث نوشته میشود. بعد از مدتی به شکل کتاب منتشر شده و در ادامه وارد ایران میشود.
✅ در برخی از جوامع اسلامی، این رشته در حد دکتری دانشجو میگیرد که با جهتگیری علوم اهل سنت است. جوامع دیگر هست که در رشته علوم قرآن و حدیث از ما عقب هستند. این جوامع به دنبال تفاهمنامه با ایران بودهاند تا با کمک اساتید ایرانی مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث را راهاندازی کنند.
✅ خارج از ایران دو رویکرد وجود دارد. عدهای که بعد از ایران اینگونه رشتهها را راهاندازی کردهاند و عدهای هم همزمان یا قبل از ما این رشتهها را دایر کردهاند که کشورهای با بنیه عربی هستند که تمرکزشان بر علوم قرآنی به معنای افرادی همچون «سیوطی» و «صبحی صالح» و ... گفتهاند. در حالی که یکی از ویژگیهای علوم قرآنی در ایران مطالعه تطبیقی است. ایران در ارائه پژوهشهای تطبیقی بر مبنای منابع معتبر فریقین پیش رفته است، اما فعلاً در خارج از ایران تحقیقات چنین سبقهای ندارد. گاهی نیز که به سمت مصادر شیعی میروند، به قصد رد کردن عقاید شیعه است. اما در ایران در فضای علمی و مستدل، فضای تطبیقی رخ میدهد.
✅ اگر بخواهیم رشتهای را قضاوت کنیم، نیاز به شاخصهایی داریم. یکی از شاخصهای موفقیت یک رشته، فارغالتحصیلهای خوبی است که تزهای خوبی را نوشته باشند. به نظر میرسد رشته علوم قرآن و حدیث در این شاخه کارنامه بدی نداشته باشد. الان همه اساتید، نسل فارغالتحصیلهای بعد از انقلاب اسلامی هستند که غیر از رشته تخصصی خود به سایر رشتهها نیز کمک میکنند.
✅ ما در شرایطی دانشجوی علوم قرآن و حدیث شدیم که کل تجربه قرآن و حدیث در دانشگاهها یک کتاب بود. این اولین و مهمترین اثری بود که در دانشگاهها بود. الان بالای ۵۰ کتاب وجود دارد که چاپ شده است. این شاخصی است که نشان میدهد یک رشته پویا و زنده است.
✅ سال ۱۳۶۱ یک مجله در دانشگاه تهران و یک مجله در دانشگاه مشهد بود که مقالههای رشتههای الهیات را چاپ میکرد، اما امروز بیش از ۲۰ مجله تخصصی وجود دارد. این شاخصه ها را که نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این رشته از حرکت باز نایستاده است.
✅ لازم است آسیبشناسی این رشته نیز صورت بگیرد. در سالهای اخیر کمیتگرایی که بر روند تحصیلات تکمیلی حاکم شد، قدری به کیفیت ضربه زده است و آینده این رشته باید کیفیتگرایی را در پذیرش لحاظ کند و گرنه گرفتار تکرار مکررات خواهیم شد.
♻️ جهت مطالعهی متن گفتگوی فوق در سایت اصلی بر روی لینک زیر کلیک نمائید:
🌐 iqna.ir/fa/news/3782581
🆔 @ostadmaaref
افق رادیو قرآن - 29 دی 1397.mp3
17.55M
#فایل_صوتی
#سخنرانی
🔹 رادیو قرآن - برنامه افق
💠 دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه قرآن
🔻 با حضور دکتر مجید معارف
📝 1397/10/29
🆔 @ostadmaaref
خاستگاه اعتقادی اخلاق در روایات با تأکید بر تعالیم امام صادق علیه السلام - 4 خرداد 1401.mp3
24.62M
#سخنرانی
#فایل_صوتی
🔹 گروه پژوهشی مطالعات حدیثی پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می کنند:
🔅 نشست علمی_تخصصی
👤 سخنران: جناب آقای دکتر مجید معارف
(استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔸 موضوع: خاستگاه اعتقادی اخلاق در روایات با تأکید بر تعالیم امام صادق علیه السلام
📆 تاریخ برگزاری: چهارشنبه ١۴٠١.٣.۴
🆔 @ostadmaaref
مراسم سوگواری در رثای امام صادق علیه السلام.mp3
17.94M
#سخنرانی
#فایل_صوتی
🔹 مراسم سوگواری سالروز شهادت امام صادق علیه السلام، که در شام شهادت آنحضرت در منزل استاد معارف برگزار گردید:
👤 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی
🔸 مداح: آقای بختیاری
📆 تاریخ برگزاری: پنجشنبه ١۴٠١.٣.۵
🆔 @ostadmaaref
23.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی
#فایل_تصویری
🔹برنامه تلویزیونی «رواق»، به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (علیه السلام):
👤 با حضور دکتر مجید معارف
🔻 پخش از شبکه جام جم ١
📆 زمان: پنجشنبه ١۴٠١.٣.۵
🆔 @ostadmaaref