roshana 049.mp3
5.99M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 49
🆔 @ostadmaaref
بررسی تطبیقی روایات فریقین در تشریع عمره تمتع.pdf
381.7K
#مقاله
بررسی تطبیقی روایات فریقین در تشریع عمره تمتع
#خطبه_فدکیه
#فاطمه_زهرا
#حجة_الوداع
#حج_افراد
#حج_قرآن
#سنت_نبوی
#سیره_معصومان
مجله
#حدیث_پژوهی
🆔 @ostadmaaref
💠 سوال:
♦️ در بحار الانوار از حذیفة نقل شده است که حضرت امیر هر ساله روز نهم ماه ربیع الاول را جشن می گرفتند و در آن عباراتی همچون یوم الغدیر الثانی، یوم تحطیط الاوازار، یوم فرح الشیعه و... وجود دارد. وضعیت این روایت از نظر دلالی و سندی چگونه است؟
💠 پاسخ:
♦️ در این روایات برخی راویان مجهول الحال هستند؛ لذا از احادیث صحیح به نظر نمی رسد.
✅ از نظر متنی هم عقلانی نیست که امام حسن عسکری (علیه السلام) در سامرا در حالی که تحت نظر بوده اند بتوانند با این مناسبت ها جشن و سرور داشته باشند.
🆔 @ostadmaaref
گفتگو با دکتر مجید معارف در باب کتاب تاریخ عمومی حدیث.pdf
148K
#مصاحبه
گفتگو با دکتر مجید معارف در باب کتاب تاریخ عمومی حدیث
#روایات
#تاریخ_حدیث
#تاریخ_عمومی_حدیث
مجله
#کتاب_ماه_دین
🆔 @ostadmaaref
🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁🍂🍃
💠 دومین همایش ملی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم
♦️ چرا دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) «کوثر» نامیده شد؟
🗓 10 اسفند سال 1396
💐🍂💐💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐
🔍 چکیده ی مطالب:
🔸 پیش از سخنان استاد، دو تن از شاگردان ایشان به بیان خاطرات خود از دوران شاگردی در محضر استاد گفتند. ابتدا دکتر مجید معارف که از شاگردان سالهای دور استاد حجتی بوده به سخنرانی پیرامون شخصیت علمی استاد خود پرداخت. وی گفت: 35 سال قبل و در سال 1361 نخستین برخورد من با استاد حجتی بود و من ابتدا با شخصیت و بعد با شخص ایشان آشنا شدم.
🔹 در شیراز بودم که شنیدم دانشگاه تربیت مدرس رشته علوم قرآن و حدیث را دایر کرده و پذیرش دانشجو دارد. منابع آزمون که اعلام شد، 2 کتاب تاریخ قرآن در میان منابع به چشم میخورد که یکی سطح را معرفی و دیگری که کتاب استاد بود وارد عمق شده بود. رشته دانشگاهی من آن زمان اقتصاد بود، در آن آزمون که اولین آزمون علوم قرآنی پس از انقلاب بود شرکت کردم و پذیرفته شدم و تغییر رشته دادم و وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم که در مجموع در آن دانشگاه دو اتاق قرضی در اختیار ما بود. در شرایطی درس خواندن در این رشته را آغاز کردیم که هر لحظه منتظر بودیم این دو اتاق و گروه منحل شود. آن زمان تنها کسی که پایه کار و این رشته بود استاد حجتی بود که 4 دانشجو را هدایت میکرد.
🔸 پس از دو ترم تحصیل در آن دانشگاه عملا زیر پوشش علمی 3 استاد جلیل القدر یعنی استاد محمدباقر حجتی، استاد محمدباقر بهبودی و استاد محمدباقر محقق بودم. در بین این اساتید دو نقر در وجود من رقابت علمی شدید داشتند، یکی استاد حجتی در علوم قرآنی و دیگری استاد بهبودی در علوم حدیث بود که این دو علم را به ما منتقل میکردند و من مدیون هر دو هستم. البته آن تعادل در من حفظ شد. در دوره فوق لیسانس کار قرآنی و در دوره دکتری کار حدیثی انجام دادم که در این دوره هم استاد راهنمای من استاد حجتی بودند.
🔹 ایشان احساس کردند قرآن مهجور مانده و با آنکه نابغه فلسفه تعلیم و تربیت بودند اما گفتند ترجیح میدهم معلم قرآن باشم.
🔸 حلاوت 2 درس از درسهای استاد از خاطرم محو نشده: دو درس تاریخ قرآن و اعجاز قرآن که ترجمه اتقان سیوطی بود را ایشان به خط زیبای خودشان مینوشتند و در اختیار ما میگذاشتند. من هیچگاه ندیدم سوالات و جزوات ایشان تایپ شود، با جملات استوار و خطی زیبا آنها را مینوشتند.
🔹 ایشان در حوزه فلسفه اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، روانشناسی اسلامی، قرآن، حدیث، مطالعات ادبی و کتابشناسی و نسخهشناسی کار علمی کردند و کتابها و مقالاتی نوشتند که برخی از آنها به تیراژ بالای 100 هزار رسیده است.
🔸 عنوانی نبوده که استاد حجتی احراز نکرده باشند. ایشان استاد و پژوهشگر برجسته علوم انسانی هستند، با این حال بالاترین مقام ایشان و بالاتر از مقام استادی ایشان، معلمی قرآن ایشان بود. ایشان یک یار، دلسوز و پیگیر سرنوشت شاگردان خود بودند. بعد از تربیت شاگرد مسیر ترقی او را پیگیری میکردند، این مجلس کمترین کاری است که به عنوان تجلیل ظاهری از ایشان انجام دهیم. اجر واقعی معلم را خدا میدهد.
💠 بیان مباحثی در مورد مطالعات میان رشته ای قرآن کریم
🔹 یکی از اختصاصات قرن حاضر علیرغم سابقه تاریخی، بحث مطالعات میان رشتهای قرآن است. این مسئله در واقع میوه تفسیر علمی قرآن کریم، اعجاز علمی قرآن میشود به آن توجه شود.
🔸 بحث دیگر مطالعات میان رشتهای قرآن کریم با توجه به علوم انسانی است که این بخش فراتر از اشاره است، بحث به صراحت میکشد، قرآن برای هدایت انسان نازل شده؛ هدی للناس». بشر برای زندگی خود برنامهای دارد که اگر در این برنامه زندگی قرآن نخواهد حرف بزند چه باید بگوید؟
🔹 مطالعات میان رشتهای از ضرورتهای زمانه ما و مطالبات ما از قرآن کریم است، آن هم در زمانهای که مکتبهای مختلف سر برآورده است و داعیه سعادت انسان را دارند. حال که قرآن میفرماید «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»، باید دید قرآن درباره مسائل مختلف زندگی انسان چه میگوید. باید کاوش شود بین قرآن و علوم انسانی، قرآن خالی از اشارات نیست. آنجا که از قرآن مطالبه جدی میشود، در واقع کاوش میان قرآن و علوم انسانی اعم از حقوق اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی و ... است. امیدوارم دست اندرکاران این همایش این دغدغه را جدی بگیرند و دستاوردهای اینگونه همایشها مطالعات میان رشتهای قرآن کریم را مورد ارزیابی قرار دهند.
➡️ http://l1l.ir/4o-3
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
بررسی عوامل آسیب پذیری فرهنگی در قرآن.pdf
817.1K
#مقاله
بررسی عوامل آسیب پذیری فرهنگی در قرآن
#قرآن
#فرهنگ
#آسیب_پذیری
#اجتماعی
#هدایت
#سعادت
مجله
#بصیرت_و_تربیت_اسلامی
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ آیت الله خویی در فصلی از کتاب البیان درباره اعجاز قرآن بحث کرده و چند وجه مهم از اعجاز را -مانند: فصاحت و بلاغت، اختلاف ناپذیری، اخبار از غیب و قوانین تشریعی قرآن را- مورد بحث قرار داده اند.
✅ اما آیت الله معرفت به طور مفصل ۳ جلد از کتاب التمهید (یعنی جلدهای ۴، ۵ و ۶) را به بحث اعجاز اختصاص داده مفصل بحث کرده اند.
🔹 ایشان هم از نظر تاریخی کارشان قابل تأمل است و هم از نظر اعجاز علمی که کل جلد ۶ را تشکیل می دهد. لذا نسبت این دو کتاب نسبت اجمال به تفصیل است.
✅ اما در کلیت عقیده به اعجاز قرآن هر دو مشترک هستند.
🆔 @ostadmaaref
بررسی مصداق آیه صدّیقین (النساء 69) از دیدگاه فریقین.pdf
549.3K
#مقاله
بررسی مصداق آیه صدّیقین (النساء: 69) از دیدگاه فریقین
#قرآن
#آیه_صدیقین
#خلافت
#شیعه
#اهل_سنت
#ابوبکر
#صدیق
مجله
#سراج_منیر
🆔 @ostadmaaref