eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
725 دنبال‌کننده
254 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم و آموزش قرآن در گذر زمان.pdf
92.1K
علوم و آموزش قرآن در گذر زمان #علوم_قرآن #آموزش #علوم 🆔 @ostadmaaref
💠 لطفا در مورد جایگاه علمی و شخصیت آقای مصطفی حسینی طباطبایی که در قید حیات هستند و جواب هایی که در مورد قرآن می دهند توضیح بفرمائید. 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 ایشان از اصول تشیع فاصله گرفته است وخودشان هم کتمان نمی کنند. 🔻 آثارشان با مبانی شیعی قابل نقد است، اما برخی از کارهای ایشان در نقد خاورشناسان قابل توجه است مثل کتاب: قرآن وخاورشناسان. 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 آغاز فتنه بعد از شهادت امام صادق (علیه السلام)... ♦️ نکته کلیدی درباره ی دوران امامت امام کاظم (علیه السلام) در لوح حضرت فاطمه(علیها السلام)، در گرفتن فتنه ای کور و تاریک در دوره ی امامت ایشان (فتنه عمیاء حندس) می باشد. حندس در لغت، به معنای ظلمت یا شب بسیار تاریک است و وصف فتنه به عمیاء (کور) از باب مجاز است و مقصود این است که گرفتاران به این فتنه ی کور باطن بوده اند. ♦️ پس از شهادت امام صادق (علیه السلام) گروه هایی از شیعیان امامت امام کاظم (علیه السلام) را نپذیرفتند. برخی از اینان در امام صادق (علیه السلام) وقف کردند و گفتند که آن حضرت زنده است و از دنیا نرفته و هرگز نیز نخواهد مرد تا اینکه بار دیگر ظهور کند و امرش را اظهار نماید. آنان امام صادق (علیه السلام) را قائم موعود می دانستند. پیشوای این گروه، فردی به نام ناووس بوده است و از همین رو، این گروه را ناووسیه می نامند. گروه دیگر، اسماعیلیه بودند. پس از درگذشت امام صادق (علیه السلام)، گروهی از شیعیان چنین گفتند که آن امام از دنیا رفت و فرزندش اسماعیل را به عنوان جانشین خود معرفی کرد؛ اما اسماعیل، فرزند ارشد امام صادق، در حیات پدر، چشم از گیتی فر و بسته بود؛ لیکن اینان مرگ اسماعیل را انکار کردند و افزون بر اعتقاد به امامت و حیات اسماعیل، او را قائم موعود نیز برشمردند. ♦️ گروهی دیگر، چنین گفتند که اسماعیل در زمان حیات پدر، درگذشته؛ اما او فرزند خود محمد را به عنوان امام پس از خود برگزیده است. گروه سوم، دعوی کردند که امام صادق (علیه السلام) خود محمد بن اسماعیل را به عنوان جانشین پدرش، اسماعیل به امامت، شناسانده است. شیخ مفید این هر سه گروه را اسماعیلی میداند و سبب آن را اعتقاد ایشان به امامت اسماعیل برمی شمارد. اسماعیلیان سلسله ی امامت را در فرزندان اسماعیل، جاری می دانند. ♦️ گروه سوم درگذشت امام صادق (علیه السلام) را پذیرفتند؛ لیکن فرزند بزرگتر آن امام، عبدالله را به عنوان امام قبول کردند و دلیل اعتقادشان را چنین بیان کردند که امامت ویژه فرزند بزرگتر است. اینان فطحیه نام دارند. باری، فتنه ی کور و تاریک و سختی که در آغاز امامت امام کاظم (علیه السلام) درگرفت، انحراف از امامت ایشان بود که به اشکال مختلف نمایان شد، لیکن بطلان گروه های مخالف امام کاظم (علیه السلام) و حقانیت حضرتش روشن شد و رشته هدایت الهی با امامت آن امام پیوسته و متصل بماند. ✅ برگرفته از کتاب: شناخت حدیث - فهم و نقد حدیث، دفتر دوم، صص 436-437 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
💠 مقاله: کاوشی در پدیدآورندۀ کتاب الاختصاص 🖌 نویسندگان: مجید معارف، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند 📖 چکیده: مؤلف کتاب الاختصاص شناخته‌شده نیست؛ برخی او را احمد بن حسین مؤمن و برخی شیخ مفید می‌دانند. کنار این نظریه‌ها، نظریۀ دیگری هم هست و آن اینکه الاختصاص تلخیص‌شدۀ کتاب العیون و المحاسن شیخ مفید است. بر پایۀ این تحقیق، این کتاب از تألیف‌های احمد بن حسین المؤمن، شیخ مفید و یا تلخیصی از کتاب العیون و المحاسن وی نیست. گرچه بعضی از مشایخ شیخ مفید در سند روایات این کتاب ذکر شده، الاختصاص کشکولی را ماند که احادیث مختلف و متفاوت و گاه متناقض با رأی و نظر شیخ مفید را از کتاب‌های الاختصاص ابو علی احمد بن حسین بن احمد بن عمران، فضائل امیرالمؤمنین ابن دأب، صفه الجنه والنار و قبض روح المؤمن و الکافر سعید بن جناح و محنه امیرالمؤمنین به دست گردآورنده‌ای غیرمتخصص در امر حدیث جمع شده است. 📘 مجله: نشریه حدیث پژوهشی/ شماره ۲۰ (پاییز و زمستان ۱۳۹۷ ۱۳۹۷)/ صفحات ۷-۲۸. 🆔 @ostadmaaref
کاوشی در پدیدآورندۀ کتاب الاختصاص.pdf
523.3K
کاوشی در پدیدآورندۀ کتاب الاختصاص #الاختصاص #شیخ_مفید #العیون_و_المحاسن #احمد_بن_حسین_مؤمن 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت پنجاه و ششم: 💠 ♦️ سومین زاویه نقد: نقد سندی ♦️ توضیح انواع خبر از جهت متواتر و واحد بودن و مقایسه سند قرآن و روایات دال بر تحریف از این جهت ♦️ بررسی اسناد روایات دال بر تحریف از جهات اتصال سند و وثاقت راویان آن‌ها 🆔 @ostadmaaref
roshana 056.mp3
4.46M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 56 🆔 @ostadmaaref
💠 آیا بدون وضو می توان به ترجمه قرآن دست زد؟ متن عربی آن چطور و علت آن چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 این یک بحث فقهی است که من خیلی وارد آن نمی شوم. 🔻 مفسران نوعا از آیه: لایمسه الا المطهرون (واقعه/ ۷۸) که یک گزاره خبری است استفاده انشائی کرده اند ونتیجه گرفته اند که نص قرآن که به زبان عربی است باید با طهارت ظاهری یعنی وضو مس شود من با این برداشت مخالف نیستم. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت پنجاه و هفتم: 💠 ♦️ چهارمین زاویه نقد: نقد دلالی ♦️ بررسی جهات مختلف روایات دال بر تحریف از زاویه نقد دلالی ♦️ توضیح این روایات از نظر فقه‌الحدیثی 🆔 @ostadmaaref
roshana 057.mp3
6.93M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 57 🆔 @ostadmaaref