eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
644 دنبال‌کننده
247 عکس
39 ویدیو
226 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی تاریخ و تمدن دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند: 🔹 سلسله کرسی‌های آزاد اندیشی 🔻 نشست اول: مقام قرآنی امام حسن مجتبی علیه السلام و فلسفه صلح ایشان با معاویه 👤 با حضور دکتر مجید معارف عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 📆 زمان دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🌐 مکان برگزاری وبینار انجمن های علمی الهیات 🔗 http://vroom.um.ac.ir/saftis 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سلسله کرسی‌های آزاد اندیشی 🔻 نشست اول: مقام قرآنی امام حسن مجتبی علیه السلام و فلسفه صلح ایشان با معاویه 🔹 سخنران: دکتر مجید معارف 🔸 زمان: یازدهم مهرماه 1401 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: حجاب و عفاف در دین یهودیت و اسلام شیعی - تحلیل و مقایسه؛ با تأکید بر تلمود بابلی و من لایحضره الفقیه 📖 چکیده: حفظ سلامت و نظم جامعه، برای حرکت در مسیر صحیح پیشرفت، در هر مکتبی جزو اولویت هاست. یکی از راه های رسیدن به این هدف، حفظ سلامت و نظم فردی و خانوادگی و تحکیم روابط خانوادگی و نظم اجتماعی است. دو دین یهود و اسلام، برای دستیابی به این هدف، حفظ عفاف و حجاب را به پیروان خود توصیه می کنند تا سلامت اخلاقی بر جامعه حاکم شود. حفظ عفاف و حجاب در این دو دین الهی، به هر دو قشر زن و مرد توصیه شده است و هریک در این مسیر، تکالیف ویژه خود را دارند؛ تکالیفی که جدای از حفظ عفت خودشان، به حفظ عفت همسرشان و جامعه ای که در آن حضور دارند نیز کمک می کند. با مطالعه جزییات این توصیه ها، می توان به شباهت های بسیاری میان این دو دین الهی پی برد. این پژوهش، به موضوع عفاف و حجاب در دو دین یهود و اسلام می پردازد و تاکید آن بر مطالب کتاب های فقهی تلمود و من لایحضره الفقیه است که مطالب آنها، تبیین کننده وحی بوده، مورد توجه ویژه ‌فقیهان این دو مکتب می باشند. 📘 مجله: مجله معرفت ادیان بهار 1396 - شماره 30 رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎22 صفحه - از 7 تا 28 ) 🆔 @ostadmaaref
حجاب و عفاف در دین یهودیت و اسلام شیعی - تحلیل و مقایسه؛ با تأکید بر تلمود بابلی و من لایحضره الفقیه.pdf
1.29M
💠 عفاف و حجاب در دین یهود و اسلام شیعی؛تحلیل و مقایسه؛ با تاکید بر تلمود بابلی و من لایحضره الفقیه 🖌 نویسندگان: طاهره حاج ابراهیمی؛ عاطفه عبدی خان؛ مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
💠 اولويت‌بندی فعاليتها 🔻 انسانها همواره با محدودیتهای مختلفی از درون و بیرون مواجه هستند. این محدودیتها از یک سو و خطر جانشین شدن اهداف نسبی که گاهی ایده‌آل برای بخشی از زندگی محسوب میشوند، از سوی دیگر، لزوم تمرکز بر برخی کارهای مهم و پرهیز از پراکنده کاری‌ها (نهج البلاغه، حکمت375) را آشکار می‌سازد. امام می‌فرماید: «َرْأَیک َلا َیَّتسُع لُِکِّل َشْی ٍء َفَفِّرْغُه لِْلُمهم» (ابن ابی الحدید، 1377: 20/314)؛ فکر تو وسعتی که همه امور را فرا بگیرد ندارد، پس آن را برای امور مهم قرار ده. ضروری است با در نظر گرفتن منابع، نیازها و ارزشها، افراد کارها و اهداف خود را بر اساس معیارهایی نظیر: اهمیت، ضرورت و میزان فوری بودن، سنجیده و اولویت‌بندی نمایند. این امر یکی از مهمترین گامهای مدیریت است و به فرد کمک می‌کند تا با انجام کارها در زمان بایسته و شایسته آن، و تمرکز بر امور عمده و حساس، وقت خود را مدیریت کند. در مقابل بی‌توجهی و انتخاب اهداف فاقد اهمیت نه تنها قدرت بهره‌وری از زمان را سلب می‌کند بلکه می‌تواند فرد را بازیچه و ملعبه ساخته و او را به پایین‌ترین منازل حیوانی کشاند (سید رضی، 1388: نامه 31، خطبه 153، نامه45). بنابراین امیرالمؤمنین افراد را از پرداختن به امور غیر مهم که سبب مهمل گذاشتن هدف والا و مانعی جهت دستیابی به آن است بازداشته و می‌فرماید: «َدْع َما َلا َیْعِنَیک َو ْاشَتِغْل بُِمهِّم َکالَّذی ُیْنجیک»(همان: حکمت34؛آمدی، 1366: حکمت 10941و 10944) آنچه برای تو مهم نیست واگذار و به‌کار مهمی مشغول باش که موجب نجات تو خواهد شد. البته غرض از اولویت‌بندی اهداف تنها مرزبندی و نجات افراد از ناکامی و هلاکت نیست؛ بلکه می‌تواند به فرد کمک کند در صورت نیاز مطابق فوریتهای زمانی عمل نماید. این امر در گزارههای دینی چنان اهمیت دارد که حتی در امور مستحبی که می‌تواند فرد را به موفقیت برساند، سنجش اولویتها از اهمیت کلیدی برخوردار است و ترجیح کارهای اهم بر مهم بنابر آیات قرآن می‌تواند تسهیل و تسریع کننده موفقیت باشد(نک: الزمر/18). منبع: اصول مدیریت زمان و آسیب شناسی آن از منظر امام علی علیه السلام؛ صص 7-8. 🆔 @ostadmaaref
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث حضرت نرجس سلام الله علیها برگزار می‌کند: 🔻 نقل و نگارش حدیث در صدر اسلام؛ منع یا جواز 🔹 مدرس: دکتر مجید معارف 🔸 زمان: ٢٢ آبان ١۴٠١ - ساعت ١٣ الی ١۵ به صورت مجازی در بستر ادوبی کانکت ویژه اساتید و دانشجویان همراه باصدورگواهی معتبر مهلت ثبت نام از ۱۴۰۱/۸/۱۷ تا۱۴۰۱/۸/۱۹ با ارسال پیامک به شماره ۰۹۳۸۱۰۱۵۷۱۷ مبلغ ثبت نام برای دانشجویان دانشگاه ولی‌عصر(عج) ۲۰هزار تومان و برای سایر دانشجویان ۴۰ هزار تومان می باشد 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: تأملی بر گسترۀ اثرگذاری لهجه‌‌ها، تنوع صوتی و تنغیم در توسعۀ قرائت قاریان و خوانش متن 📖 چکیده: بر اساس روایت‌‌های تاریخی، گوناگونی و اختلاف قرائت قرآن کریم، هم‌بسته با لهجه‌‌ها، گویش‌‌های ناهمسان قبایل و شیوۀ نوشتاری قرآن کریم بوده که در توالی زمانی در معرض دگرگونی‌‌ها ‌قرار ‌داشته است. در دوره‌‌های پسینی، چنین کنشگری در حوزۀ بیانی و لفظی متن وحیانی، افزون بر توسعۀ تنوع قرائات، بستری را برای تنوع خوانش‌‌ها، از جهت فهمی، معناداری و به‌طور کلی تفسیری ایجاد نموده است. این جستار با بهره‌‌مندی از شیوه‌‌های توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر روایت‌‌های تاریخی در پی پاسخ به پرسش چگونگی تأثیرگذاری لهجه‌‌ها، تنوع صوتی در واژگان و تنغیم در گسترش قرائت قاریان پیشینی و پسینی و در ادامه شیوۀ خوانش متن بوده است که تحول و نقش‌‌آفرینی همزه در قرائت قاریان مشهور بر واژه‌‌ها، نمونه‌‌ای بارز برای آن به‌شمار می‌‌آید. در زمانۀ کنونی نیز، با پیدایش نهضت تلاوت معنامحور و توجه ویژۀ آن به شیوۀ بیانی الفاظ، ترکیبات، اداء صوتی، تصویرسازی و تأمل در قرائت، بر معنای آیات تأکید شده که این مسئلۀ در انتقال معنا و فهم عمیق آیات بر مخاطب مؤثر بوده است. 📘 مجله: مجله مطالعات قرائت قرآن، دوره 10، شماره 18، شهریور 1401، (صفحه 31-60) 🆔 @ostadmaaref
تأملی بر گسترۀ اثرگذاری لهجه‌‌ها، تنوع صوتی و تنغیم در توسعۀ قرائت قاریان و خوانش متن.pdf
629.1K
💠 تأملی بر گسترۀ اثرگذاری لهجه‌‌ها، تنوع صوتی و تنغیم در توسعۀ قرائت قاریان و خوانش متن 🖌 نویسندگان: احمد خالدی؛ مجید معارف؛ محمد علی ایازی؛ مهدی مهریزی 🆔 @ostadmaaref
💠 حقوق زهرا (عليهاالسلام) در كتاب خدا 🔻 مجید معارف خداى متعال در سوره اسراء به رسول خود چنين خطاب مى‌كند: (وَ آتِ‌ ذَا الْقُرْبىٰ‌ حَقَّهُ‌)؛ «حق خويشاوندان را بده». با توجه به تفسير «قربى» در آيه مودت، مراد از «ذى القربى» همان خويشاوندان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) هستند كه نزديك‌ترين مصداق آن فاطمه زهرا (عليهاالسلام) است و اين مطلب، از رواياتى به دست مى‌آيد كه براى تفسير اين آيه بيان شده است. بنابر روايات شيعه و سنى، هنگامى كه اين آيه نازل شد، پيامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فاطمه زهرا (عليهاالسلام) را فراخواند و مزرعه فدك را به وى واگذار كرد. از جمله ابوسعيد خدرى نقل كرده است: لمّا نَزَلَ‌ فَاَعطاها فَدكاً. هنگامى كه آيه (وَ آتِ‌ ذَا الْقُرْبىٰ‌ حَقَّهُ‌) نازل شد، رسول خدا(ص) فاطمه(عليهاالسلام) را فراخواند و فدك را به وى بخشيد. «1» 🔸 مانند اين حديث را ابن عباس و ديگران، روايت كرده‌اند. «2» فاطمه زهرا (عليهاالسلام) با چنين پيشينه‌اى مقابل ابوبكر ادعا كرد كه پدرش فدك را به او هبه كرده است؛ اما ابوبكر نپذيرفت و گفت: «من گفته تو را قبول ندارم». در اين هنگام، ام ايمن و يكى از غلامان پيامبر(ص) براى فاطمه(عليهاالسلام) گواهى دادند. «3» ولى دستگاه خلافت، به شهادت اين دو اهميتى نداد. ازاين‌رو، به استناد روايات وارده، رسول خدا(ص) در حيات خود فدك را به فاطمه (عليهاالسلام) بخشيد و آن حضرت نيز در آن تصرف كرد و درآمد سالانه آن را ميان فقرا تقسيم مى‌نمود. «4» 🔹 على (علیه السلام) نيز در نامه 45 نهج‌البلاغه از مالكيت فدك، براى اهل‌بيت (عليهم‌السلام) خبر داده است كه پس از رسول خدا(ص) مصادره گرديد. بَلى كانَتْ‌ فِى أيدِينا فَدكٌ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ ما أظَلَّتْهُ‌ السَّماءُ فَشَحَّتْ‌ عليها نُفوسُ‌ قومٍ‌ وَ سَخَتْ‌ عَنها نُفوسُ‌ قومٍ‌ آخَرينَ‌ و نِعمَ‌ الحَكَمُ‌ اللهُ‌ و مَا اصنَعُ‌ بِفَدَكٍ‌ وَ غَيرِ فَدكٍ‌.... آرى از آنچه آسمان بر آن سايه افكند، فدك در دست ما بود كه مردمى بر آن بخل ورزيده [آن را از ما گرفتند] و مردمى ديگر سخاوتمندانه از آن چشم پوشيدند و بهترين داور خداست؛ مرا با فدك و غير فدك چه كار...؟! «5» آرى، پس از وفات رسول خدا(ص) سردمداران قدرت و خلافت، فدك را غصب و سپس شايع كردند كه رسول خدا(ص) فرموده است: إِنّا مَعاشِرَ الأَنبياءِ لانُورِّث ما تَركناهُ‌ صَدَقةٌ‌. (ما گروه پيامبران، چيزى به ارث نمى‌گذاريم، آنچه از ما باقى مى‌ماند، صدقه است.) «6» 🔻 هدف آنان از اين كار محروم كردن اهل‌بيت(عليهم‌السلام) از پشتوانه اقتصادى‌شان بود. حضرت فاطمه(عليهاالسلام) با تأكيد بر مالكيت فدك، به احتجاج با ابوبكر پرداخت، به اين صورت كه فرمود: با فرض آنكه فدك هبه رسول خدا(ص) نبوده و فقط‍‌ در شمار مواريث پيامبر(ص) باشد، آيا در كتاب خدا وارد شده است كه تو از پدر خود ارث ببرى و من نتوانم ارث ببرم‌؟ «7» هدف حضرت فاطمه (عليهاالسلام) آن بود كه به ادعاى روايى ابوبكر بر ارث نبردن از پيامبر پاسخ دهد؛ زيرا اگر روايتى مخالف صريح آيات قرآن باشد، بى‌اعتبار است و صلاحيت استدلال ندارد. 🌀 پی‌نوشت: 1. تفسير القرآن العظيم، ج3، ص39؛ تفسير عياشي، ج2، ص310 و311 و نيز ر.ك: تفسير نورالثقلين حويزى، ج3، صص153 - 156؛ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، صص329 - 341. 2. همان. قابل ذكر است كه برخي، مانند ابن كثير، ايراد گرفته‌اند كه به‌دليل مكى‌بودن سوره بنى‌اسرائيل اين روايات اعتبار چنداني ندارد (تفسير القرآن العظيم، ج3، ص39)؛ چون موضوع فدك و واگذارى آن به فاطمه زهرا(عليهاالسلام) يا شخص ديگر، مربوط‍‌ به حوادث جنگ خيبر به بعد است كه در مدينه اتفاق افتاد. در پاسخ بايد گفت: علاوه بر بحث مستثنيات سوره‌هاى مكي (كه آيه يا آياتي از آن در مدينه نازل شده و در كتاب‌هاى علوم قرآني فصلي را به خود اختصاص داده است) مى‌توان از احتمال نزول مكرر يك آيه در مكه و مدينه نيز سخن به ميان آورد. بنابراين بعيد نيست كه آيه (وَ آتِ‌ ذَا الْقُرْبىٰ‌ حَقَّهُ‌ وَ الْمِسْكِينَ‌ وَ...) دو بار نازل شده باشد، يكي در مكه همراه سوره اسراء و ديگرى در مدينه كه براساس آن، رسول‌خدا(ص) فدك را به فاطمه زهرا(عليهاالسلام) واگذار كرد. التمهيد في علوم القرآن، ج1، ص156 كه مى‌نويسد: «اذن فالايه -لعلها- نزلت للمرة الثانية بعد فتح خيبر و بعد ما افاء الله على رسوله والمؤمنين...». 3. ر.ك: مفاتيح الغيب، ج29، ص284. 4. بحارالانوار، ج29، ص133. 5. نهج البلاغه، نامه 45. 6. ر.ك: شرح نهج البلاغه، ابن ابى‌الحديد، ج16، ص218. به نقل از سقيفه و فدك، ابوبكر احمد بن عبدالعزيز جوهرى. 7. الاحتجاج، طبرسي، ج1، ص102. 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موضوع: سخنی در سیره زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها ♦️ دکتر مجید معارف 🔹 به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: بررسی اثر تربیتی باور به حضور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زندگی از منظر قرآن و روایات 📖 چکیده: انسان در زندگی فردی و اجتماعی نیازمند باورهای قوی است تا به پشتوانه آن باورها هرچه سریع تر به سوی کمال و تعالی انسانی راه بپیماید و به سعادتی که همه اولیای الهی برای رسیدن انسان به آن تلاش می کردند، نائل آید. از جمله این باورها اعتقاد به حضور امام مهدی (عج) می باشد. در این پژوهش سعی داریم به تاثیر این باور در حیات مومنان و معتقدان به حضرتش بپردازیم؛ از جمله تاثیرات این باور عبارت است از: حیات و شادابی انسان در باوری عمیق، دور ماندن از القائات شیطان، توانمند شدن در راستای رشد و تعالی، نجات از حیرت و سرگردانی، تخلق به سیره امام(ع)، بهره مندی از نور هدایت، روشن شدن فلسفه زندگی، شکوفایی روح امید و دست یافتن به آرامش، تقویت جهان بینی دینی و رسیدن به حقیقت ایمان. در واقع تنها فردی می تواند به سعادت برسد که در مسیر معرفت و بندگی خدا و شناخت حجت الهی قدم بردارد. این بررسی روایی نشان می دهد که ما می توانیم زندگی خویش را بر اساس تعالیم قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام) و همچنین اعتقاد به حضور آخرین حجت الهی به گونه ای بنا نماییم تا همواره در مسیر هدایت گام برداشته و از هرگونه انحراف مصون بمانیم. 📘 فصلنامه: بصیرت و تربیت اسلامی، پیاپی 27 (زمستان 1393)، صفحات: 1 تا 24 🆔 @ostadmaaref
بررسي اثر تربيتي باور به حضور امام مهدي (عج) در زندگي از منظر قرآن و روايات.pdf
295K
💠 بررسی اثر تربیتی باور به حضور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زندگی از منظر قرآن و روایات 🖌 نویسندگان: مجید معارف؛ محبوبه کبیر (عج) 🆔 @ostadmaaref
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، شیراز، اصفهان، الزهرا، معارف اسلامی و ادیان و مذاهب ☑️ با حضور دکتر مجید معارف 📅 زمان: ٩ فروردین - ساعت ۱۶:۳۰ 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2314196092 🌐کانال اطلاعات سایر نشست‌ها: http://eitaa.com/ethicssbu 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، شیراز، اصفهان، الزهرا، معارف اسلامی و ادیان و مذاهب ☑️ با حضور دکتر مجید معارف 🔻 موضوع: خاستگاه اعتقادی اخلاق در روایات شیعه 📅 زمان: ٩ فروردین 1402 🆔 @ostadmaaref
📢انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با همکاری انجمن علمی دانشگاه های بین المللی مذاهب اسلامی، علامه (ره)، الزهرا (سلام الله علیها)، قم برگزار می‌کند: 🔆 سلسله نشست‌های علمی ماه مبارک رمضان( ۱۴۰۲ شمسی) ✍🏻موضوع: حقیقت لیلة القدر و دعا در ماه رمضان 🎙 سخنران: دکتر مجید معارف (عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران) 📆 یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۲۱ الی ۲۲ 🌐لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut 📌 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران 🆔 @scsqh 🆔 @ostadmaaref
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران (گروه علوم قرآن و حدیث) برگزار می‌کند: «بزرگداشت روز ملی نهج البلاغه» 🔹 به‌همراه آیین رونمایی از آخرین کتاب دکتر مجید معارف در حوزه نهج‌البلاغه با عنوان: «شناخت حدیث (دفتر سوّم)؛ بارقه‌هایی از تاریخ و معارف نهج البلاغه» 🔹 با حضور محترم: - آيت الله سید جمال الدین دین‌پرور؛ رییس انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران - دکتر مجید معارف؛ استاد تمام دانشگاه تهران و مؤلف کتاب «حدیث شناخت؛...» 🔹 سخنرانان: دکتر عبدالهادی فقهی زاده؛ «بزرگداشت نهج البلاغه؛ ضرورت‌ها و پیام‌ها» دکتر محمود واعظی؛ «نهج البلاغه و رسالتهای عصری ما» 🔹 زمان: دوشنبه، ٢١ فروردین ١۴٠٢ - ساعت ۱۵-۱۳ 🔹 مکان: سالن شهید مطهری، واقع در دانشکده الهیات دانشگاه تهران 🔹 لینک‌های ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut 🌐 https://nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🆔 @ostadmaaref
نشست "حقیقت لیله القدر و دعا در ماه رمضان" امروز برگزار می گردد. نشست هفتم از فصل سوم سلسله نشست های علمی_تخصصی علوم قرآن و حدیث ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۲ شمسی) به همت انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی امروز یکشنبه ۲۰ فروردين با عنوان (حقیقت لیله القدر و دعا در ماه رمضان) با حضور دکتر مجید معارف استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌گردد. 🌐 خبرگزاری ایسنا: https://www.isna.ir/news/1402012009107/ 🌐 خبرگزاری مهر: https://www.mehrnews.com/news/5750196/ 🌐 خبرگزاری ایکنا: https://iqna.ir/fa/news/4132599/ 🌐 خبرگزاری دانشجو: https://snn.ir/fa/news/1068960/ و... 💠 کانال رسمی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با همکاری انجمن علمی دانشگاه های بین المللی مذاهب اسلامی، علامه (ره)، الزهرا (سلام الله علیها)، قم: 🔆 سلسله نشست‌های علمی ماه مبارک رمضان (۱۴۰۲ شمسی) ✍🏻موضوع: حقیقت لیلة القدر و دعا در ماه رمضان 🎙 سخنران: دکتر مجید معارف (عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران) 📆 یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ 🆔 @ostadmaaref
💠 گزارش سخنرانی استاد معارف در آئین رونمایی از کتاب جدید التألیف ایشان با عنوان «شناخت حدیث (دفتر سوّم)؛ بارقه‌هایی از تاریخ و معارف نهج البلاغه» 🗓 دوشنبه، ٢١ فروردین ١۴٠٢ 🔹 اعتراف می‌کنم که اولین مواجهه من با نهج البلاغه در دوران جوانی با کتاب «سیری در نهج البلاغه» استاد شهید مطهری اتفاق افتاد. اما بعد از آنکه در سال ١٣۶١ وارد دانشگاه تربیت مدرس وارد شدم، ۴ واحد درسی در خدمت استاد مرحوم بهبودی با موضوع نهج البلاغه درس خواندم. به جرأت می‌گویم که شیرینی و حلاوت نهج البلاغه را در کنار استاد مرحوم بهبودی چشیدم و واقعا در این درس مستفیض شدم. جزوه درس ایشان بعدها توسط بنیاد نهج البلاغه با نام سیری در نهج البلاغه چاپ شد. 🔹 در طول سی سال اخیر، دو درس پیرامون نهج البلاغه تدریس کردم. یکی آشنایی با نهج البلاغه (که برخی مطالب آن درس تبدیل به مقاله شد و در کتاب جدید نیز وجود دارد.) و دوم رابطه نهج البلاغه با قرآن. 🔹 معمولاً هر استادی برای راحتی شاگردان، جزوه و کتابی از درس خود تهیه و در اختیار آنان قرار می‌دهد. بنده نیز به بهانۀ تدریس آشنایی با نهج البلاغه کتاب حدیث شناخت را تهیه کردم که سر انجام توسط انتشارات بسیار خوب نبأ منتشر گردید و اکنون به همت ناشر محترم، فایل مجازی آن بطور رایگان در سایت جهت دسترسی آسان عموم قرار گرفته است. 🔹 این کتاب مجموعه‌ای از ١۵ مقاله است که در دو بخش تدوین شده. بخش اول تاریخ نهج البلاغه که به نوعی تاریخ حدیث است و بخش دوم مشتمل بر معارفی از نهج البلاغه است. برخی مطالب این فصل مشتمل بر مقالاتی است که به کمک نویسندگان دیگری به انجام رسیده و برخی نیز تماما توسط بنده نوشته شده. برای مثال یکی از مهم ترین فصول محتوایی و معارفی کتاب مبحث عقل در نهج البلاغه است که توسط بنده نگارش شده. 🔹 هرچند بنده همانند استاد دلشاد تهرانی و استاد مهدی جعفری، نهج البلاغه پژوه نیستم، اما خداوند توفیقی داده تا نام بنده نیز در کنار این عزیزان قرار بگیرد. 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران (گروه علوم قرآن و حدیث): «بزرگداشت روز ملی نهج البلاغه» 🔹 همراه با آیین رونمایی از آخرین کتاب دکتر مجید معارف در حوزه نهج‌البلاغه با عنوان: «حدیث شناخت؛ بارقه‌هایی از تاریخ و معارف نهج البلاغه» 🔹 با حضور محترم: - آيت الله سید جمال الدین دین‌پرور؛ رییس انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران - دکتر مجید معارف؛ استاد تمام دانشگاه تهران و مؤلف کتاب «شناخت حدیث (دفتر سوّم)؛...» 🔹 سخنرانان: دکتر عبدالهادی فقهی زاده؛ «بزرگداشت نهج البلاغه؛ ضرورت‌ها و پیام‌ها» دکتر سید مهدی جعفری؛ «نهج البلاغه و رسالت‌های عصری ما» 🔹 زمان: دوشنبه، ٢١ فروردین ١۴٠٢ 🔹 مکان: سالن شهید مطهری، واقع در دانشکده الهیات دانشگاه تهران 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🆔 @ostadmaaref
حدیث شناخت؛ بارقه هایی از تاریخ و معارف نهج البلاغه.pdf
3.9M
💠 فایل Pdf کتاب جدید التألیف دکتر معارف با عنوان: «شناخت حدیث؛ بارقه‌هایی از تاریخ و معارف نهج البلاغه» 🆔 @ostadmaaref
💠 از بارزترین ابعاد شخصیت علی -علیه السلام- موضوع حیات سیاسی آن حضرت و تجلی آن در دوره های مختلف زندگی آن امام است. با مطالعه در حیات پربار امیرالمؤمنین علی -علیه السلام- روشن می‌گردد که آن حضرت در طول زندگانی خود از سیره ویژه‌ای پیروی نموده و بر ارزش‌های خاصی پافشاری کرده که مهم‌ترین ویژگی آن تأثیرپذیری از مکتب اسلام است. 🌺 کتاب حاضر به جنبه خاصی از حیات امیرمؤمنان یعنی حضور سیاسی آن حضرت، در دوره بعثت و رسالت پیامبر گرامی اسلام -صلی الله علیه و آله- است پرداخته است. ♦️ برخی از اهم فهرست کتاب حاضر: 🔹معرفی عصر پیامبر اسلام 🔹 علی علیه السلام و بعثت پیامبر -صلّی الله علیه و آله- 🔹 اتحاد و یگانگی روحی با رسول خدا -صلّی الله علیه و آله- 🔹 علی علیه السلام و حوادث مهم دوران رسالت همچون: حادثه لیله المبیت، جنگ بدر، نبرد احد، جنگ احزاب، غزوه خیبر، فتح مکّه، غزوه تبوك، تبلیغ به جاي پیامبر -صلّی الله علیه و آله-، جریان مباهله، مأموریّت یمن و سفر حجه الوداع، معرّفی و نصب جانشینی و... 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
زندگانی سیاسی امام علی علیه السلام.pdf
1.77M
💠 کتاب زندگانی سیاسی امام علی -علیه السلام- 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليه‌السلام به میزبانی دکتر معارف 🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 🌀 مکان: تهران - سالن اجتماعات مجتمع اساتید سرو (دانشگاه تهران) 🆔 @ostadmaaref
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليه‌السلام به میزبانی دکتر معارف 🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 🔻 بیان و توضیح احادیثی چند، در باب ارتباط قرآن و سنت پیامبر و معصومین علیهم السلام: وصیت امیرالمؤمنین عليه‌السلام در بستر شهادت: اما وصیتی ایاکم فالله لاتشرکوا به شیئا، و محمدا فلا تضیعوا سنته، اقیموا هذین العمودین، و اوقدوا هذين المصباحين. فقال الله تبارك و تعالي و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس مانزّل الیهم و لعلهم یتفکرون این بخشی از وصیت دوم امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بستر شهادت است که در نهج البلاغه در قسمت خطبه‌ها هم آمده. وصیت اول همان است که فرازهای آن با عبارت الله الله مشخص شده است. 🔹 همه شارحان نهج البلاغه در مورد عبارت الله لاتشرکوا به شیئا، معتقدند که منظور، توحید و عدم شرک با تمام ابعاد آن است، یعنی توحید ذاتی و صفات و... ولی به قرینه‌ی کلمه سنت، منظور از توحید، توحید ربوبیت است و سررشته دار بودن خدای سبحان برای انسان در تمام ابعاد زندگی او 🔹 در احادیث وارده از احادیث علوی گرفته تا احادیث ولوی، تاکید بر دو نکته بسیار حساس وجود دارد. آن دو، یکی کتاب الله و دومی سنت رسول الله است که سنت اهل بیت ادامه سنت رسول الله است. 🔹 آیه‌ای که امام به آن اشاره کردند، سه قسمت دارد: ۱- نقشه راه که قرآن است، از طرف خداست. ۲- تفسیر این نقشه کار پیامبر است. ۳- نقش خود مؤمن، تفکر کردن و پیاده کردن این نقشه در زندگی است 🔻 در خطبه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام و در وصف قرآن چنین آمده که قرآن ساکت و صامت است، فاستنطقوه. یعنی قرآن را به زبان بیاورید. توضیح این مطلب در کلام خود رسول‌الله(ص) هست که: فاستنطقوه بسنتی. در قرآن هم نسبت به سنت و روش پیامبر تاکید زیادی شده است. 🔹 ذیل این آیه علامه طباطبایی می‌فرماید: این آیه نشان می‌دهد که سنت پیامبر حجت است در فهم قرآن و با توجه به حدیث ثقلین، سنت معصومان هم در فهم قرآن حجت است. در قرآن آمده: فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم. عبارت "فیما شجر بینهم" عام است. یعنی مؤمنان، مؤمن نخواهند بود، مگر این که سنت پیامبر را بر موارد اختلافی بینشان حاکمیت دهند. و سنت، حتی در باب انسان و نگرشهای درونی خود او هم باید حاکمیت داشته باشد. 🔻 توجه به سنت به عنوان مبین و مفسر قرآن، در تمام احادیث جریان دارد از احادیث نبوی تا خطبه حضرت زهرا (س) و احادیث حسنین (ع) و ائمه‌ هدی (ع). تا جایی که خطبه فدکیه بیش از آنکه مربوط به فدک باشد، مربوط به تشریح رابطه قرآن و سنت است.‌ امام صادق علیه السلام از چند زاویه به قرآن و سنت پرداخته‌اند که یکی جلوگیری از تحریف تفسیری است. امام به نحوی آیات را تفسیر می‌کنند که وقتی در برابر تفسیر حاکمیت وقت از آیه قرار می‌گیرد، آن تفسیر، نقد حاکمیت است. مثلا در تفسیر آیه: ولتسألن يومئذ عن النعيم، ابتدا گفته می‌شود که از نظر تفسیر حاکمیت، "نعیم" سبزه، طعام و... است. امام با رد تمام این تفاسیر می‌فرماید: نعیم ولایت ما خاندان پیامبر است. در آیه: یا ایها الذين آمنوا ادخلوا في السلم كافة، "السلم" ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و با توجه به سیاق آیات که مربوط به ماجرای ليلة المبيت است، یکی از مصادیق مهم اثبات ولایت امیرالمومنین (ع)است. در بیانات امام صادق (ع) آمده است که آیات قرآن، اول آن در یک موضوع، وسط آن در یک موضوع و آخر آن هم در موضوع دیگری است. این سه، هم از یکدیگر مستقل بوده و هم در کنار هم دارای معنای پیوسته هستند، و همچنین در ارتباط با سیاق هم معنا پیدا می‌کنند. این موضوع، سبک تفسیری اهل بیت را نشان می‌دهد. مثلا در گفتگوی حسن وشاء با امام جواد عليه‌السلام، امام به او توصیه کردند که از بین خواستاران دخترانش، کسی که به ایمان و اخلاق او اطمینان دارد را بپذیرد. و این آیه را خواندند که: الا تفعلوه تكن فتنة في الارض و فساد كبير. 🔻 در اهل سنت هم نظیر این تفسیر تحت عنوان "توسعه معنایی" وجود دارد. سوال اینکه ائمه‌ علیهم‌السلام در ارتباط با قرآن معلم هستند یا مفسر. اخباریون ایشان را مفسر می‌دانند و علامه طباطبایی ایشان را معلم می‌دانند. ولی ائمه هم معلم هستند و هم مفسر. امام موسی کاظم علیه السلام در مقام تفسیر آیه به سوال کننده می‌فرماید: از جمله آنها نباش که می‌گویند معنای آیه همین است و جز این نیست. مثل آیه: و من شر النفاثات فی العقد. همه‌ی مفسران، النفاثات را پیرزنان دمنده در گره‌ها معنی کرده‌اند. ولی امام موسی صدر در تفسیر این آیه اشاره می‌کند که النفاثه، مونث نیست، بلکه مبالغه است. مانند علامه. و معنای آن چنین می‌شود که از شر تمام کسانی که گره ایجاد می‌کنند و در آن می‌دمند و این معنا تمام مفسدین دنیا را شامل می‌شود. 🖌 تهیه و تنظیم: سرکار خانم غفاری 🆔 @ostadmaaref