eitaa logo
استاد مددی
3.1هزار دنبال‌کننده
63 عکس
92 ویدیو
67 فایل
نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتابشناسی، رجال و... این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است. ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢رجال 💠 هارون بن موسی تلعکبری 📚درس خارج اصول فقه ۱۴۰۱٫۷٫۲۴ 🏠@ostadmadadi
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حدیث شناسی 💠 مبنای مختار در اعتبار سنجی روایات 📚 پرسش و پاسخ بعد از درس ۱۴۰۱٫۷٫۲۴ 🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول [6] 💠 فضای پنجم: فضای کلامی فضای پنجم حاکم بر اصول، فضای کلامی است که از اواخر قرن سوم تا قرن پنجم هجری روی اصول تأثیر گذاشت، مثلاً پاره‌ای از کتب اصولی اهل سنت در ضمن کتب کلامی آمد و مخصوصاً با آمدن دو مکتب معارض اشعری و معتزله فضای کلامی بسیار جا افتاد. بحث‌های کلامی از قرن‌های سوم به بعد به‌شدت در اصول مطرح شد و هنوز هم آثارش هست. در مسائل کلامی بیشتر روی «عقوبت» و «استحقاق عقاب و ثواب» بحث می‌شود، برای مثال آقای خویی (ره) در این مسئله که وجوب علم طریقی است یا موضوعی، به مسألة عقوبت پرداخته است که مسأله‌ای کلامی است. همچنین مباحثی همچون «تکلیف»، «عدل الهی» و «حسن و قبح عقلی» کلامی است ازاین‌رو اشاعره که ملتزم به مثل حسن و قبح عقلی نبودند خواه‌ناخواه در اصول یک‌نوع نتیجه می‌گرفتند و معتزله نوع دیگر. به‌عنوان‌مثال این‌که در بحث «وجوب تعلّم» بگوییم: «اگر وجوب تعلّم، مولوی نفسی باشد، معنایش این است که باید یک عقاب به خاطر ترک تعلّم باشد و یک عقاب به خاطر مخالفت واقع، پس تعدد عقاب لازم می‌آید.» این روش بحث از تعدد عقاب، کلامی است که در بحث اصولی نباید اینگونه مطرح شود. طرح «عقاب» و «قبح عقاب بلابیان» و «حق الطاعة» با بحث کلامی مناسب است. در مقابل، بحث «تنجز»، بحث اصولی است؛ اگر تنجز بود عقاب هست اگر نبود عقاب نیست. نمونه دیگر از حضور فضای کلامی تفسیر حدیث رفع با امتنان است؛ مشهور بین فقهای ما بیع مضطر را درست می‌دانند برخلاف بیع مکره، درحالی-که دلیل لفظی هردو یکی است، چون حدیث «رفع عن امتی» در مقام امتنان است و اگر بگوییم بیع مضطر باطل است خلاف امتنان است. مثلاً من مضطرم برای شفای بچه خودم این خانه‌ام را بفروشم، اگر شارع بگوید: این بیع باطل است، پس من چه کار کنم؟! این استدلال همان حضور فضای کلام است. با فضایی که مخصوصاً بعد از ظهور متکلمین شروع شد، در یک فتره‌ای از زمان، مباحث کلامی همراه با اصول مطرح شد. حتی امثال کتاب غنیه مرحوم ابن زهره، اولش اصول عقائد، بعدش اصول فقه و بعدش مباحث فقه است. نامش هم «غنیة النزوع فی عِلمَیِ الأصول و الفروع» است، یعنی دو اصول: «اصول عقائد و اصول فقه» و «فقه». همچنین کتاب‌های متکلمین دیگری مثل ابو الحسین بصری قابل ذکر است. 🏠@ostadmadadi
feqh-89-90.doc
2.51M
💢تقریر درس خارج فقه/ مکاسب/ سال 89-90 🏠@ostadmadadi
💢 رجال 💠 ابوعلی حسن بن راشد بغدادی در تهذیب آمده: «ابی علی ابن راشد». ایشان فوق العاده جلیل القدر است، از وکلای موفق حضرت هادی (ع) بوده است. در زمانیکه امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسلام در سامراء بوده اند، پایتخت را به سامراء بردند و بعدش دوباره به بغداد بازگرداندند. در این مدت که ایندو امام تحت حبس خانگی بودند، رابط مهم شیعه عده ای وکلا بودند که در بغداد بودند، هم سوال ها را دریافت می کردند و هم خمس و نذورات و.. یکی از بزرگترین شخصیت ها در این فترت زمانی همین ابوعلی راشد است که به او ابوعلی بغدادی هم می گویند. نامش هم حسن است. بعد که خلیفه فهمید ایشان را با دو تن از بزرگان شیعه در دجله غرق کرد. در نسخه تهذیب آمده ابوعلی ابن راشد که همین بغدادی معروف است لکن واضح نیست که این باشد. علی ای حال مرحوم آقای خویی این حدیث را آورده اند - به نظرم تحت عنوان ابراهیم بن سندی، در جلد اول- گفته اند چند غلط دارد صحیحش ابوعلی ابن راشد است و به عنوان علی بن ابی راشد در روایات نداریم. ولی در کتاب نجاشی که آمده است! ظاهراً توجه نداشته است. نجاشی طریق خود را به کتاب او از فهرست ابوغالب زراری گرفته است، البته در رساله ای که ما از ابوغالب زراری داریم این نیست. ظاهراً ابوغالب اجازه ای که به نوه خودش می دهد کتبی بوده که در خزائن خودش موجود بوده است، اما آنچه در نجاشی آمده هرچند از اجازات ابوغالب است اما خود کتاب پیش او نبوده است. مثل این مورد زیاد داریم که نجاشی اسم ابوغالب را می برد. پسر ابوغالب دوساله بوده است که به او اجازه داده، هر کتابی را اسم برده طریقش را هم نوشته است. پس ابوغالب دو اجازه داشته: یکی به مصادر اصحاب که در آن اسم این هست و یکی اجازه به کتاب هایی که موجود بوده نزدش، که اسم این نیست. 📚 درس خارج فقه؛ 23/1/94 🔸فهرست اسامی 🏠@ostadmadadi
28.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تعارض ادله 💠 مقبوله عمربن حنظله 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۷٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تعارض ادله 💠 جایگاه بحث تعارض الادله و مبانی حجیت 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۷٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حدیث شناسی 💠 حجیت برمبنای مختار (۱) 📚 پرسش و پاسخ بعد از درس ۱۴۰۱٫۷٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حدیث شناسی 💠 حجیت برمبنای مختار (۲) 📚 پرسش و پاسخ بعد از درس ۱۴۰۱٫۷٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
4_5951518405197565746.mp3
26.65M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه هفدهم (نسخه کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 دوشنبه 28 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اصول فقه 💠 اصول عملیه بر مبنای مختار 📚 پرسش و پاسخ بعد از درس ۱۴۰۱٫۷٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تاریخ 💠 اشعریان قم 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۲ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض ۱ 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۲ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه ولایی 💠 حکم ولایی/ فریضه و سنت 📚 پرسش و پاسخ بعد از درس ۱۴۰۱٫۸٫۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۲ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۳ 🏠@ostadmadadi
30.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۳ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۳ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۴ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۳ 🏠@ostadmadadi
فقه و اصول فقه تفریعی و ولایی.pdf
288.7K
💢 فقه ولایی 💠فقه و اصول فقه تفریعی و ولایی 📚مصاحبه با نشریه کرانه های اجتهاد 🏠@ostadmadadi
فقه ولائی اهل بیت ع- استاد مددی.pdf
190K
💢 فقه ولایی 💠فقه ولائی اهل بیت (ع) 📚کتاب نگاهی به دریا 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۵ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۴ 🏠@ostadmadadi
27.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۶ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۴ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۷ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۴ 🏠@ostadmadadi
💢 رجال 💠 أبِي سَلَمَةَ سَالِمِ بْنِ مُكْرَمٍ وَ هُوَ أَبُو خَدِيجَةَ کان مع الغلاة المنحرفین و خرج مع ابی الخطاب بالسیف و اجتمعوا فی المسجد و کان شعرهم لبیک یا جعفر... و هجم علیهم الشرطة و ذبحوا جمیعا الا هذا الرجل و کان جریحا و تصوروا انه میت. و وثقه النجاشی رحمه الله مرتین بقوله ثقة ثقة و ضعفه الشیخ الطوسی رحمه الله و الصحیح عندنا وثاقته. و الوجه عندنا اما لترجیح النجاشی و اما حملا لکلام الشیخ رحمه الله علی رجل آخر اسمه سالم بن ابی سلمة الکندی و هذا الاحتمال عندنا بعید و اقوی الاحتمالات انه ضعفه الشیخ رحمه الله لکونه من الخطابیة و الجواب عنه واضح لانه تاب فیما بعد. و الشواهد فی قبوله کثیر من کثرة نقله و... و قال بعض المتأخرین انه اشتبه علی الشیخ رحمه الله رجلان احدهما سالم بن ابی سلمة الکندی و ذاک ضعیف و رجل آخر اسمه ابو سلمة سالم بن مکرم و اذا آمنا بهذا التوجیه لابأس. و لکن اجمالا ابوخدیجة من خط الغلو السیاسی 🔸فهرست اسامی 🏠@ostadmadadi
💢💢💢 مبحث «تفویض» که اکنون موضوع درس خارج اصول آیت الله مددی است با نظریه معظم له پیرامون «فقه ولایی» مرتبط است، از این رو، صوت و متن جلسه ای که به این بحث پرداخته اند، تقدیم می شود. این جلسه در تاریخ 2 مرداد 1398 از سوی دبیرخانه هم‌اندیشی فقه حکومتی و با حضور جمعی از مقررین و شاگردان اساتید این عرصه، برگزار شد. 🏠@ostadmadadi