فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مقدمات علم اصول
💠 تفاوت تخصیص با جمع فریضه و سنت
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۹٫۱۶ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مقدمات علم اصول
💠 اقوال در استصحاب 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۹٫۱۶ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مقدمات علم اصول
💠 جایگاه استصحاب در علم اصول/تفاوت آن با قیاس
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۹٫۱۶ 🏠@ostadmadadi
💢رجال
💠 احمد بن الحسین
أحمد بن الحسين عند الاطلاق منصرف است به پسر حسین بن سعید. حسین بن سعید اهواز بوده و اواخر به قم می آید و پسرش به قم می آید. احتمال می دهیم با غلات رابطه داشته چون متهم است به مذاهب فاسده و تضعیف شده است. با غلاتی که خط سیاسی داشته اند مرتبط بوده است. مرد ملایی بوده گفته اند از جمیع مشایخ پدرش نقل کرده جز یکنفر. ظاهراً کوچک بوده پدرش او را برده نزد مشایخ اجازه گرفته است. احتمال دارد، با حسین بن همدان خصیبی یا نصیری های شام رابطه داشته است. این زمان به غلو سیاسی می خورد. به احمد بن الحسین می توان اطمینان کرد. اما به لحاظ عملی و سلوک خارجی کارش مشکل شده است.
شاید در کتب اربعه هیچ روایتی از ایشان نداشته باشیم ولی در غیر کتب اربعه مخصوصاً کتب شیخ صدوق از او زیاد نقل شده است. عیجب است که پدر به آن بزرگواری ، ولی نقل روایت از خودش کم داریم.
#احمد_بن_حسین
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول [8]
💠 فضای هفتم : فضای ملاکات
فضای دیگر، فضای ملاکات است که بیشتر اهل سنت روی آن کار کردهاند و آن را «فقه مقاصد» خوانده اند و اجمالاً در روایات ما قبول نشده است. اهل سنت هم در استفاده از این فضا خیلی اختلاف دارند؛ عدهای خیلی به آن مراجعه کردهاند، حتی در عبادات که تعبدی است نیز استفاده کردهاند، 1️⃣ البته مشهور بین اهل سنت حتی احناف - مع اختلاف حدوده - این است که عبادات و حدود و دیات قیاس بردار نیست و به اصطلاح توقیفی هستند. این تعمیم معنا در فضای ملاک مطرح میشود که اسم دیگرش میشود «قیاس». مخالفین این فضا میگویند: اگر معنا عام بود خود شارع با لفظ عام بیان میکرد، قاعده آنها این است که: «لا تعرف الملاکات الا بالخطابات». مشکل اصلی قیاس این است که معنا اوسع از لفظ است. اینکه یک ملاک را اثبات کنیم با اینکه نتیجه در حکم شرعی بگیریم متفاوت است. 2️⃣
1️⃣ «مثلاً آیا در انتقال حالتی به حالت دیگر در نماز سکوت لازم است یا تکبیر؟ در بعضی کتب احناف گفتهاند: مستحب است که «الله اکبر» گفته شود، چرا که همه حالات نماز با یاد خدا باشد و در همه حالات، ذکر خدا مطلوب است. این در حقیقت اثبات یک حکم با ملاکات است.»
2️⃣ «در مثال سابق، اینکه همه حالات نماز به یاد خدا باشد صحیح است ولی اینکه به یاد خدا بودن به چیست؟ خضوع با سکوت بهتر است یا ذکر؟ اینجا قضاوت مشکل است.»
🏠@ostadmadadi
مباحث اعتبارات.rar
1.09M
مجموعه حدود 50 جلسه تقریر درس استاد در سال 97 که به بحث اعتباریات پرداخته اند.
🏠@ostadmadadi
استاد مددی
🏠@ostadmadadi
متن حاضر، تدوین هفده جلسه درس خارج فقه حضرت آیتالله سید احمد مددی زیدعزه است که پیرامون «نظام قانونی» بهعنوان نظام زیرساختی علم اصول و فقه ارائه شده است. این جلسات از تاریخ 28/9/1394 الی 5/11/1394 برگزار گردیده است.
این بحث ازآنجا حائز اهمیت است که به «تکامل روش تفقه» معطوف بوده و دارای ابداعات و افق گشاییهای متعددی است که بر پایهها و ریشههای علم «اصول» و - در مرتبه بعد- «فقه» تأثیرگذار است. ازاینرو نسبت به آن دسته از نوآوریهای عرصه فقاهت که به یک مسأله یا موضوع خاص محدود است، اهمیت مضاعف دارد.
شاید بتوان عصاره این دیدگاه را چنین تقریر نمود که: آنچه تاکنون زیربنای فقه و اصول قرار گرفته است، عمدتاً فرهنگ و ارتکازی بوده که نسبت میان عبد و شارع را مبتنی بر فضای «عبد و مولا» تصویرسازی میکرده است. اما امروزه با تکامل جوامع بشری و ارتقاء تناسبات اجتماعی به سطح «نظام قانونی»، میتوان دریافت که شریعت خاتم نیز هرچند در سطح «ادبیات»، برخی مختصات فضای «عبد و مولا» را لحاظ کرده، اما بنیان آن بر «نظام قانونی» استوار است. البته «نظام قانونی» شارع مقدس، برمحور عنصر «ولایت» است و ازاینرو با نظامات اجتماعی متداول، تمایز دارد. دستیابی به «نظام قانونی ولائی» نیازمند نوع دیگری از تفقه است که «فقه ولائی» نام دارد.
از ویژگیهای این دیدگاه، وجود تطبیقات فقهی و اصولی فراوان در ضمن بحث است که به فهم بهتر این نظریه کمک شایانی میکند. ازآنجاکه این بحث در خلال موضوع «اخذ اجرت بر واجبات» طرح گردیده است، بیشتر مثالها پیرامون همین مساله و تحلیل از «وجوب» است.
روش تنظیم بحث بدین شکل بوده است که ابتدا متن جلسات از سایت نشر درسهای ایشان دریافت شده و سپس با اعمال ویرایش مختصر، مطالب آن فهرست زده شد. سپس با رجوعی مجدد و جابجایی حلقههای مختلف بحث، سعی شد کل متن دارای سیری منطقی و منظم گردد. ازاینرو از متن درس، مطلبی حذف نشده و صرفاً چینش مطالب تغییر پیداکرده و برخی نکات حاشیهای و استطرادی به پاورقی منتقلشده است.
🏠@ostadmadadi
تأثیر اختلاف گفتمان در استنتاجات اصولی.pdf
511.6K
💠 تاثیر اختلاف گفتمان در استنتاجات اصولی
محمد غفوری نژاد
کاظم دلیری
📚فصلنامه فقه و اصول، دانشگاه فردوسی مشهد، دوره 53، شماره 1 - شماره پیاپی 124، خرداد 1400،صفحه 115-99
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفاوت تخصیص و حکومت در نظام قانونی
💢نظام قانونی فقه و اصول [9]
💠 فضای هشتم : فضای قانونی
فضای هشتم فضای قانونی - یا به تعبیر عربی «الأجواء الشرعیة» یا «الأجواء القانونیة»- است، این فضا در کلمات قدمای اصولیون نیز کموبیش هست ولی در این دو قرن اخیر که مسائل قانون و فضای قانونی شکل خاصی یافته است بهصورت جدیتر مطرح شده است. در فضای قانونی، قانون خودش واقعیتی مییابد. مخالفت با قانون، بهعنوان ظلم بر مولا مطرح نیست بلکه بهعنوان ظلم بر خود انسان مطرح است. در این طرح - بر خلاف رأی کلامی اشاعره که قانون و شریعت را تابع مصالح و مفاسد نمیدیدند بلکه تابع جعل شارع میدیدند- قانون، مصالح و مفاسد دارد و علاوه بر آن قوانین نظام خاصی دارد. همچنین باید نوعی «سنخیت» میان قوانین باشد که در روابط «عبد و مولا» چنین تسانخی مطرح نبود.
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اصول فقه احکام حکومتی ۱
💠 فقه استنباطی و فقه ولایی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۹٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اصول فقه احکام حکومتی ۲
💠 تاریخ علم اصول 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۹٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اصول فقه احکام حکومتی ۳
💠 رویکرد های مختلف پیرامون ولایت 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۹٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اصول فقه احکام حکومتی ۴
💠 پرسش و پاسخ 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۹٫۳۰ 🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول [10]
💠 فضای هشتم : فضای خاص شریعت
در مجموع سه عرف وجود دارد؛ 1. عرف عام، 2. عرف خاص که همان عرف حقوقی و قانونی است و 3. عرف اخص که عرف مخصوص ادبیات شریعت است. [گاهی الفاظ دارای ظهورات خاصی در شرع هستند] مثلاً لفظ تحریم، اگر در قرآن آمده باشد از همة انواع تصرفات شما جلوگیری میکند، اما اگر همان لفظ تحریم در سنت آمده باشد، خصوص تصرف مناسب را مانع می-شود، مثلاً اگر در قرآن «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیکمُ الْمَیتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ» آمد از آن حرمت شرب خون، حرمت خریدوفروش آن، مانعیت نماز و نجاست و مانعیت طواف استفاده میشود چون معنای تحریم در کتاب این است که شما از همة جهات آن محروم هستید و هیچ نحوه ارتباطی بین شما و آن باقی نمیگذارد، ولی اگر در سنت آمد که «حرم علیکم الدم»، این به معنای حرمت شرب است. این را اصطلاحاً «ادبیات قانونی خاص به شریعت» میگویند که بگوییم: لفظ تحریم در کتاب یک معنا میدهد، همان لفظ اگر در سنت باشد معنای دیگر میدهد و آثار این دو باهم فرق میکند.
( استاد مددی، این مورد را در عداد فضاهای پیشین بیان نکردهاند اما از آنجا که در خلال مباحث متعددی از آن سخن گفته و به آن ارجاع میدهند میتوان آن را به عنوان فضای نهم در نظر گرفت. همچنین در پاسخ به سؤال نگارنده (در تاریخ ۲۷/۱۱/ ۱۳۹۸) طرح آن را به عنوان فضای نهم ممکن دانستند. )
🏠@ostadmadadi
متنی که تقدیم می شود👇مجموعه نکاتی است که استاد آیت الله سید احمد مددیزیدعزه در خلال مباحث درسی خود پیرامون تاریخ سیاسی ائمه (ع) بیان فرموده اند که سعی شده است به صورت منفک از موضوع فقهی و اصولی، تجمیع و تنظیم گردد. آنچه در این متن آمده است عمدتاً از مباحث استاد مددی در بحث «المساله الثانیه: جوائز السلطان و عماله» از کتاب مکاسب است که از تاریخ «یکشنبه 12 اردیبهشت 1395» الی «سه شنبه 17 اسفند 1395» در 96 جلسه بیان فرمودند.
این اندیشه در صدد اثبات یک سیاست و راهبرد کلی در سیره 250 ساله حیات ائمه (ع) است که چگونه درصدد ولایت و سرپرستی جامعه شیعی بوده اند. از این رو این بحث را می توان زیرمجموعه نظریه «فقه ولایی» حضرت استاد دانست که معرفی آن نیازمند مجال دیگری است. همچنین لازم به تأکید است که ملاک گزینش این نکات، بعد سیاسی اجتماعی تاریخ ائمه (ع) است، لذا دیگر ابعاد تاریخی همچون تاریخ حدیث، مصادر، رجال و... حذف شده است. در نهایت آنچه به دست آمده یک پیش نویس اولیه از این طرح است که می بایست با دیگر مباحث استاد، تکمیل گردد. نام این مجموعه را از آنجا که به بعد سیاسی حیات ائمه (ع) می پردازد، «سیر تاریخ سیاسی» و از آنجا که یک تدبیر الهی پشت دست این سیر تاریخی وجود دارد، «سیر تاریخی الهی» می توان نام نهاد که عنوان دوم، از فرمایشات استاد اخذ شده است.
🏠@ostadmadadi
💢رجال
💠 أحمد بن الحسين بن سعيد الأهوازي
حسین بن سعید، پسری داردبه اسم احمد، نجاشی می گوید: رواه عن جمیع شیوخ ابی. یعنی از پیرمردها هم اجازه گرفته اند.
گفته اند: زعم أصحابنا القميون و ضعفوه و قالوا: هو غال و حديثه يعرف و ينكر، یعنی با نصیریها با علوی های شام و...یا گروه های انحرافی رفت و آمد داشته.
#احمد_بن_حسین_بن_سعید
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول [11]
💠 ترجیح «فضای قانونی» بر فضاهای دیگر
[برخی] فضاهایی که ذکر شد تقریباً نسبت طولی دارند، مثلاً اگر جامعهای بدوی که در جنگل زندگی میکنند را معیار قرار دهیم، بعید نیست که «فضای تفسیر و تبدیل اراده تشریعی به اراده تکوینی» برای اوایل کار بشر باشد، اما بهتدریج پیشرف میکنند و «قانون» شکل میگیرد، چراکه اعتبارات قانونی با قطع نظر از شرایع الهی، بهتدریج شکل گرفته است. لذا تفسیرهایی مثل تفسیر ارادة تشریعی به تکوینی شاید برای اوایل کار خوب باشد اما با توجه به پیشرفت بشر و استعداد خدادادی ابداع و اعتبار در انسان، اعتبار را سکوی پرتاب خود قرار میدهد. با پیشرفت بشر، شکل اجتماع و مناسبات عقل عملی، از یک جامعة حداقلی تا جامعة حداکثری، تکامل پذیرند، مثلاً «أَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کنتُم مُّؤْمِنِینَ» ناظر به یک جامعة حداکثری و تکامل یافته است.
🏠@ostadmadadi