💢 دعای ابوحمزه ثمالی
...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام(ع) شنیده و ثبت کرده است ، من بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد، احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی خواند.
1️⃣ مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک».
📚رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از استاد مددی
💢نسخه شناسی و فقه
💠 ملاک جواز نظر به اهل ذمه
🔻« لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ » قانوناً یا عصیاناً ؟
اهل ذمه در آن زمان حجاب نداشتند و این برایشان مجاز بود و از ائمه (ع) پرسیدند که آیا ما می توانیم به موهای آنها نگاه کنیم؟ روایت اهل ذمه را وسائل آورده که روایت سکونی است و به پیامبر (ص) هم نسبت داده است که این باب اول است. یک باب دیگر را وسائل جدا کرده و دوم آورده که «جواز نظر به شعور اهل البوادی» است و دارد که «لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ». یعنی وسائل دو استثنا فهمیده که یکی برای اهل ذمه است و یکی برای روستا نشینان است.
ظاهر این عبارت، علت است و منشاء شد که فقها به این فکر افتادند که این استثناء شامل هر دو مورد می شود. برخی فقها از موی سر به کل بدن هم تسری داده اند و منشا آن کار صاحب وسائل است.
در کافی دارد که «لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى رُءُوسِ أَهْلِ التِّهَامَةِ وَ الْأَعْرَابِ وَ أَهْلِ السَّوَادِ وَ الْعُلُوجِ »
مرحوم صدوق همین حدیث را با همین سند آورده است و قید «مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ » دارد، یعنی مراد از اعراب و اهل بوادی همان اهل ذمه است. درنتیجه این، دو باب نیست و یک باب است. هرچند کافی ادق است ولی اگر مرحوم صدوق با عنایت روایتی را آورد، درواقع به غلط بودن روایت کافی اشعار دارد.
بنابراین «لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ» یعنی اگر شما به اهل ذمه گفتی مویت را بپوشان می گوید: قانون به من اجازه داده است. لذا «لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ» یعنی قانوناً نه عصیاناً.
🔸[روایت کافی] عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ صُهَيْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى رُءُوسِ أَهْلِ التِّهَامَةِ وَ الْأَعْرَابِ وَ أَهْلِ السَّوَادِ وَ الْعُلُوجِ لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ قَالَ وَ الْمَجْنُونَةِ وَ الْمَغْلُوبَةِ عَلَى عَقْلِهَا وَ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شَعْرِهَا وَ جَسَدِهَا مَا لَمْ يَتَعَمَّدْ ذَلِكَ.
🔸[روایت مرحوم صدوق] رَوَى الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ صُهَيْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شُعُورِ نِسَاءِ أَهْلِ تِهَامَةَ وَ الْأَعْرَابِ وَ أَهْلِ الْبَوَادِي مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ وَ الْعُلُوجِ لِأَنَّهُنَّ إِذَا نُهِينَ لَا يَنْتَهِينَ قَالَ وَ الْمَجْنُونَةُ الْمَغْلُوبَةُ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شَعْرِهَا وَ جَسَدِهَا مَا لَمْ يَتَعَمَّدْ ذَلِك
📚خارج فقه ، سه شنبه 12 دی 1396
🏠@ostadmadadi
4_6017325301401392197.mp3
21.5M
جلسه چهل و ششم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 ادامه بحث اختلاف مصادر اختلاف متون، برخی کلیات حدیثی، بحث از روایت عبد الله بن سنان در باب بلوغ
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
4_6019097748505105229.mp3
28.59M
جلسه چهل و هفتم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 ادامه بحث روایت عبد الله بن سنان، بحث پیرامون رابطه فهرست شیخ و نجاشی، بررسی ترجمه آدم بن المتوکل، بحث تعارض روایتی در باب صلاة المسافر بخاطر اختلاف متن
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
4_6028582518058391519.mp3
21.8M
جلسه چهل و هشتم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 بازسازی نسخ اولیه مصادر حدیثی، نمونه کتاب الحج معاویه بن عمار
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
4_6028582518058391522.mp3
32.07M
جلسه چهل و نهم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 ادامه بحث کتاب معاویه بن عمار، بحث احادیث مدرَج، نمونه کتاب عمار بن موسی، بحث نقل به معنا و نقل به مضمون
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
4_6030834317872075545.mp3
20.29M
جلسه پنجاهم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 بحث نقل به معنا، مورد روایات و بحث استصحاب، بحث روایت زرارة در شک نماز
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
4_6039506694361327841.mp3
24.41M
جلسه پنجاه و یکم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 ادامه بحث از احادیث لا ینقض الیقین بالشک، بحث استصحاب و تفاوت با قواعد مشابه
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
4_5780909195960260832.mp3
28.42M
جلسه پنجاه و دوم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 تعبد و متن حدیث، کاربرد خاص تعابیر منفی در احادیث فقهی، بحث حدیث رفع، بحث حدیث لا ضرار
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
4_5780909195960260886.mp3
22.78M
جلسه پنجاه و سوم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 نقل به مضمون، بحث روایات جواز بیع کلب غیر صید، مسئله اقوال فقها در کتب فقهی
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
#فقه_الحدیث
#نقد_متن_حدیث
🏠@ostadmadadi
در باب صوم ماه رمضان سه گونه تکلیف در قرآن وجود دارد:
1. کسی که سالم و شاهد است: «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ».(البقرة: ١٨٥)
2. کسی که مریض یا مسافر است: «وَمَنْ کانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ»، (البقرة: ١٨٥) یعنی تکلیف مسافر، در ایام دیگر است و این غیر از «قضای روزه» است. امر به قضا نیست، اساساً تکلیفش خارج رمضان است.
3. کسی که مطیق است: «وَعَلَی الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْکينٍ». (البقرة: ١٨٤) بنابراین وظیفه مطیق، فدیه است نه قضا یا کفاره. فدیه یعنی بدل و با کفاره متفاوت است.
مقصود از «الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ» کسانی است که طاقت و تحمل روزه ندارند. در زبان عربی گاه معانی مختلف با هیأت افاده میشود. در آیۀ مبارکۀ «وَعَلَی الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْکينٍ» گفته شده: «همزه (در هیئت باب «اِفعال») برای سلب و ازاله آمده است» و حرف متینی است. «یَطیقون» یعنی تحمل میکنند و «یُطیقون» یعنی نمیتوانند تحمل کنند، مثل پیرمرد اگر روزه بگیرد توانش تمام و طاقتش سلب میشود. فدیه، کفاره نیست. کفاره برای گناه است و این گناه نکرده است. لذا وظیفۀ زن حامل و مرضعه ابتداءً کفاره نیست، فدیه است.
🏠@ostadmadadi