💠 قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
تحلیل بنده این است که امام حسین علیهالسلام علیه یزید قیام نکرد، بلکه یزید علیه امام قیام کرد. به عبارتی بعد از معاویه از یک سو امام حسین علیهالسلام، حاکم اسلامی را فردی میدانست که به احکام و شریعت عامل و عالم باشد و از سوی دیگر جامعه اسلامی نیز حاکمیت امام حسین علیه السلام را پذیرفته بود و امام حاکم بود. در زمان معاویه با صلحی که امام حسن انجام داد، جامعه اسلامی معاویه را پذیرفت ولی بعد معاویه، یزید به هیچ وجه جایگاه حاکم را نداشت و در همان زمان هم در کوفه بحثهای زیادی بر سر حاکمیت یزید بعد از معاویه مطرح شد. لذا قصد یزیدیان این بود که علیه امام کودتا و قیام کنند و ایشان را با محاصره ترور کنند و از بین ببرند تا بدون رقیب حاکمیت یزید را اثبات کنند. جو جامعه اسلامی به هیچ وجه یزید را به عنوان حاکم نمیپذیرفت و معاویه با ارعاب و پول میخواست جا برای یزید باز کند ولی جامعه اسلامی بعد از معاویه، یزید را در حد حاکم اسلامی نمیدانست لذا بیعت با او را خیلیها حرام میدانند چه برسد به امام حسین علیهالسلام که خود را حاکم به حق میدانست و جامعه اسلامی ایشان را حاکم میدانست، لذا ایشان بیعت با مثل یزید را حرام میدانست.
مطالعه متن کامل👇
📚http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/13494/
🏠@ostadmadadi
۱ شهریور ۱۴۰۱
۲ شهریور ۱۴۰۱
50.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصاحبه با استاد سید احمد مددی که در سال ۱۴۳۰ قمری انجام شده است؛ استاد ابتدا به صورت مختصر به سبک و شیوه علمی خود در فقه و علوم حدیث می پردازند و از دقیقه ۳۴ زندگی نامه خود را به اجمال بیان می کنند.
🏠@ostadmadadi
۲ شهریور ۱۴۰۱
۳ شهریور ۱۴۰۱
16.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نکاتی پیرامون کتاب الجامع بزنطی و سند حدیث: «علینا القاء الاصول و علیکم التفریع» 📚درس خارج اصول فقه ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
🏠@ostadmadadi
۳ شهریور ۱۴۰۱
💢نظام قانونی فقه و اصول 1
💠هشت فضای حاکم بر فقه و اصول
تحلیل مسائل اصولی بر مبنای فضاهای خاصی صورت میگیرد که امروزه به اینگونه مباحث فلسفة اصول میگویند، اما احتیاجی بهعنوان فلسفه هم ندارد. فضاهای مختلف در فقه و اصول را باید تحلیل کنیم که در تمام مباحث اصول تأثیرگذار است. یک اصولی وقتی بحثی را مطرح میکند این فضاها در ذهن او هست و طبق آن میاندیشد. در این صورت ضروری است ابتدا این فضاها را تشخیص دهیم و آنها را از یکدیگر تفکیک و سپس مرتب کنیم تا بین آنها خلط صورت نگیرد و از یک فضا به فضای دیگر نرویم، بلکه وقتی یک فضا را قبول میکنیم، همواره طبق آن فضای معین حرکت کنیم. در حوزههای ما روی این موضوع کار نشده است و خوب است کار شود؛ فضاهای مختلف از یکدیگر تفکیک شود و هرکدام شرح و توضیح داده شود و ملازمات و ملزوماتش روشن شود.
با توجه به بررسی کلمات اصحاب فضاهایی که بهطورکلی در علم اصول متصور است و در فقه و اصول موجود حضور دارد، مجموعاً هشت فضا است.
🏠@ostadmadadi
۵ شهریور ۱۴۰۱
💢نظام قانونی فقه و اصول 2
💠 فضای اول: فضای تفسیر ارادة تشریعی به تکوینی (بازسازی احکام تشریعی در ظرف تکوین)
فضای اول که میتوانیم در اصول پیگیری کنیم «تبدیل یا تفسیر ارادة تشریعی به ارادة تکوینی» است. یعنی در تفسیر مباحث قانونی ملاحظه کنیم که اگر آن حالت به شکل محسوس و بهصورت ارادة تکوینی باشد به چه صورت درمیآید؟ تفاوت اراده تکوینی با اراده تشریعی در این است که ارادة تکوینی، «مرید و مراد» دارد و ارادة تشریعی «مرید و مراد و مراد منه». وقتی میخواهیم مسألة فقه و قانون را مطرح کنیم میتوانیم از این روش استفاده کنیم و معیار را این قرار دهیم؛ مثلاً در بحث دلالت صیغة «افعل» بر «وجوب»، مثلاً اگر مولا به مکلف گفت: از اتاق بیرون برو، این را اگر به اراده تکوینی تفسیر کنیم، به منزله اخراج قهری او از آن مکان تلقی میشود و مثل این است که دست و پای شخص را ببندند و او را بیرون ببرند. «وجوب» را اینگونه تفسیر کنیم، سپس آن را در ظرف تشریع بازسازی کنیم.
در بحث «اخذ اجرت در واجبات» این پرسش پیش می آید که آیا مکلف حین انجام واجب می تواند اخذ اجرت کند؟ طبق این تفسیر از «وجوب»، در این وضعیت آیا مکلف میتواند کار دیگری انجام دهد؟ مثلاً دستش را درآورد و مشغول نوشتن شود؟ خیر. در این صورت اگر گفتیم ادای شهادت واجب است، اگر او بگوید: برای ادای شهادت پول میگیرم! مثل این است که دست و پای او را گرفتهاند و به طرف دادگاه میبرند آیا این در مسیر میتواند بگوید: من پول میگیرم یا نه؟! بنابراین یکی از فضاهای اصول فقه تبدیل ارادة تشریعی به ارادة تکوینی است.
🏠@ostadmadadi
۵ شهریور ۱۴۰۱
حدیث شناسی با محوریت متن .mp3
35.71M
🔰 سلسله مباحث نقد متن حدیث
💠 جلسه اول
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 دوشنبه 31 مرداد 1401
🏠@ostadmadadi
۵ شهریور ۱۴۰۱
💢 رجال
💠 ابن غضائری
ابن غضائری پسر شخصیت جنجالی است. بعضی ها گفته اند که بزرگان مذهب را تضعیف می کند و از اهل سنت تقویت می کند، یک موردش همین جا که محمد بن قیس را تقویت می کند. مرحوم شیخ می گوید برخی ورثه ایشان کتابهای ایشان را سوزاندند که پخش نشود. احتمالاً کتابهایش به نحو وجاده پخش شده است. الان یک نفرهم نداریم که شاگرد ایشان باشد که بگوید: حدثنا ابن غضائری پسر. فقط یک جا نجاشی می گوید قرأنا احمد بن حسین. نجاشی و ابن غضائری هردو هم دوره بوده و از بچگی هم با هم بوده اند. اگر یک شاگرد برای او حساب کنیم همین نجاشی است. همه جا می گوید: قال احمد بن حسین. شیخ هم که اصلاً ندارد. درهر صورت ابن غضائری شخصیت جنجالی است از لحاظ اجتماعی که نیاز به بررسی دارد.
تعجب آور است که کسی جز ایشان این کار را نکرده است. چون الان فهرست و .. نجاشی و شیخ اصول و مصنفات مخلوط است. ولی الان هم کتاب ها سوخته شده است و هم کسی از او نقل نمی کند.
احتمالا ً ابن نجاشی شفاهی از او نقل کرده است. همین ها به سید بن طاووس و ابن داوود و علامه رسیده است.
........................
ابنغضائری در این جهت خوب است، اما تندرویهای خاص خود را دارد که حتی منجر به حذف فیزیکی کتاب ایشان شده است. دو کتاب رجالی مهم داشته در مذمومین و ممدوحین و دو کتاب مهم در فهرست داشته: فهرست اصول و مصنفات[1]، که حتی شیخ و نجاشی هم این کار را نکردهاند. نجاشی از احمد بن الحسین با اینکه رفیق ایشان هم بوده ابداً چیزی ننوشته.
[1] ولم يتعرض أحد منهم باستيفاء جميعه الا ما قصده أبو الحسين أحمد بن الحسين بن عبيد الله (ره)؛ فإنه عمل كتابين: أحدهما ذكر فيه المصنفات، والاخر ذكر فيه الأُصول، واستوفاهما على مبلغ ما وجده وقدر عليه. [الفهرست، ص 32]
#ابن_غضائری
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi
۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5780593421374722036.mp3
33.28M
🔰 سلسله مباحث نقد متن حدیث
جلسه دوم (نسخه کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 سه شنبه 1 شهریور 1401
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
۹ شهریور ۱۴۰۱
4_5782845221188407371.mp3
38.47M
🔰 سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم)
جلسه سوم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 پنجشنبه 3 شهریور 1401
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
۹ شهریور ۱۴۰۱
4_5791931142898716506.mp3
32.57M
🔰 سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم)
جلسه چهارم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 جمعه 4 شهریور 1401
💠 بررسی روایات عمار ساباطی
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
۹ شهریور ۱۴۰۱