نقش یونسکو در حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی - 11 اسفند 1400.mp3
14.52M
#فایل_صوتی
💠 وبینار نقش یونسکو در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
🔹 سخنران: دکتر پاکتچی
🔹 زمان: چهارشنبه، 11 اسفند 1400
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
💠 معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند.
🔹 موضوع: روششناسی قرآنپژوهان در غرب
🔹 سخنران:دکتر احمد پاکتچی
🔹 زمان: دوشنبه 27 اسفند ماه 1400 - از ساعت 9:30 تا 12
🌀 لینک ورود به نشست:
https://elc2.dpm.ir:443/rdyv1s5d32mi
http://www.instagram.com/ahlul_bayt_university/?hl=en
🆔 @OstadPakatchi
روششناسی قرآنپژوهان در غرب - 23 اسفند.mp3
26.07M
#فایل_صوتی
💠 معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام:
🔹 موضوع: روششناسی قرآنپژوهان در غرب
🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🔹 زمان: دوشنبه 23 اسفند ماه 1400
🆔 @OstadPakatchi
#معرفی_مقالات
#اطلاع_رسانی
🔹 آغاز انتشار مجلّۀ داخلی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
دبا: نخستین شمارۀ مجلّۀ داخلی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) با نامِ «افق دبا» به سردبیریِ حمیدرضا محمّدی در ٢۴ صفحه منتشر شد.
🔹در این شماره، افزون بر شرحی از رخدادهای این نهاد پژوهشی در سال ١۴٠٠، یادنامهای برای «آذرتاش آذرنوش»، مدیر پیشین بخش ادبیّات عرب و عضو شورای عالی علمی این مرکز که وداع با او در پانزدهم مهر، تلخترین اتّفاق سال جاری بود، تدارک دیده شده است و در آن، ژاله آموزگار، کاظم موسوی بجنوردی، علی بهرامیان، #احمد_پاکتچی، عنایتالله فاتحینژاد، بابک فرزانه و رضوان مسّاح یادداشتهایی را قلمی کردهاند و گفتاری منتشرنشده از آذرنوش هم به آن علاوه شده است.
«کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در بخشی از سرمقالۀ خود با نام «بیم و امید» نوشته است:
🔹«یک سال دیگر با همۀ بیمها و دلهرهها و دشواریها گذشت و این همه، کمتر جایی برای امید باقی میگذاشت. دست خشمگین طبیعت از آستینِ «ویروس منحوس» به در آمد و چهرۀ ایران و جهان اندکاندک رو به دگرگونی نهاد.
🔹درست است که در روزها و ماههای آغاز تاخت و تاز بیماری امور جهانی کمابیش به عهدۀ تعطیل و تعویق افتاد، خوشبختانه و به لطف خداوند و مدد پیشرفتهای علمی، ارادۀ انسان بار دیگر فائق آمد و کارها اندکاندک رونق گرفت و زنـدگی در فضایی آکنده از بیم و امید و نگران از بیماری جانی تازه یافت.
🔹مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هم از آنچه بر ایران و جهان در آن ایام میرفت برکنار نماند و به لطف خداوند و پایمردی و ایستادگیِ «اصحاب دائرةالمعارف»، چراغ این مرکز علمی همچنان روشن و تابناک باقی ماند.
🔹آنچه اینک در برابر نظر قرار دارد، گزارشی مجمل از فعالیتهای مرکز در سال ۱۴۰۰ است و سرتاسر آن نشانهای از پایمردی اعضای وفادار این نهاد پژوهشی در روزهای سخت و دشوار این سال است.»
🌀 لازم به اشاره است «افق دبا» مخففِ افق مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است.
https://www.cgie.org.ir/fa/news/266703
🆔 @OstadPakatchi
140012-CGIE-Ofoq-e-Deba-001.pdf
19.05M
#دانلود_مقاله
🔹 نخستین شمارۀ مجلّۀ داخلی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) با نامِ «افق دبا»
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
🔹 کارگاه آموزشی جایگاه عواطف در زیست فردی و اجتماعی انسان از منظر قرآن کریم
🔹 مدرس دوره: دکتر احمد پاکتچی
🔹 زمان و ساعت برگزاری: از هجدهم فروردین تا دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰
🔹 نحوه برگزاری: به صورت آنلاین در بستر اسکای روم مدرسه عالی علوم انسانی و اجتماعی
🔹 هزینه دوره: مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ ریال برای اساتید و دانش آموختهها، ۱۵۰۰۰۰۰ ریال برای طلاب و دانشجویان و ۱۰۰۰۰۰۰ ریال برای دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام.
🔹 آخرین مهلت ثبت نام: هجدهم فروردین ۱۴۰۱
🔹 برای کسب اطلاع بیشتر از جزئیات زمان بندی جلسات و چگونگی ثبت نام و دریافت لینک ورود به جلسات به شماره ۰۹۳۶۰۷۰۷۶۵۷ در واتس آپ، تلگرام و بله مراجعه نمایید.
🆔 @OstadPakatchi
#یک_نکته
🌀 آیات الاحکام در فقه امامیه:
🔹 کتاب خدا همواره بهعنوان ثقل اول از «ثقلین» در فرهنگ امامیه مطرح بوده، و در آثار آنان همچون دیگر مذاهب، نخستین دلیل از ادلـۀ فقهی دانستـه شده است (نک : مفید، ۱۸۶؛ طـوسی، عـدة ... ، ۱/ ۲۰۱ بب ؛ ابنادریس، ۳). البته براساس نظریۀ غالب در میان قدمای امامیه، مبنیبر اینکه در قرآن آیات محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، عام و خاص و جز آنها وجود دارد، موجب میشد تا ثقل کتاب بهگونۀ مستقل از ثقل عترت مطرح نشده، ظواهر کتاب بدون تبیین ائمه (ع) مورد استناد مستقیم قرار نگیرند. این نظریه در متنی کهن، دستکم از سدۀ ۳ ق/ ۹ م، از زبان امام جعفر صادق (ع)، به شکلی تفصیلی، با ذکر نمونهها بیان شده است. این متن که به المحکم و المتشابه یا تفسیر النعمانی شهرت یافته، در ۱۳۱۲ ق/ ۱۸۹۴ م در ایران به چاپ سنگی رسیده، و نسخهای دیگر از آن به همراه جلد ۹۰ از بحار الانوار مجلسی چاپ شده است. در کتب پیشینیان امامیه، گاه این نکته گوشزد شده که تمسک به ظواهر ظنی آیاتالاحکام در تأیید حکمی که توسط ائمه بیان شده، از باب حجت برای مخالف، یا از باب فضیلت است (نک : سید مرتضى، ۶؛ طوسی، الخلاف، ۱/ ۴۵؛ راوندی، ۱/ ۴). درعمل میتوان گفت با اندکی تسامح، نموداری که میشود برای میزان حجیت «ظن» نزد مکاتب گوناگون فقه امامیه ترسیم کرد، خود نمودار میزان استناد آنان به ظواهر ظنیالدلالۀ کتاب، و پرداختن آنان به آیاتالاحکام نیز هست.
🔹 بنابر آنچه گفته شد، روشن است که در سدههای نخستین، فقهای امامی به تألیف کتب مستقل دربارۀ آیاتالاحکام چندان عنایتی نکرده باشند، هرچند که در کتب تفسیری خود، مانند التبیان طوسی، و در آثار پراکندۀ دیگر چون الناسخ و المنسوخ به این موضوع پرداختهاند. طوسی در مقدمۀ التبیان بررسی آیات مورد استناد امامیه را در اثبات صحت دیدگاه خود از اهداف کتاب برشمرده است (۱/ ۲).
🔹 اولین اثر شاخص امامیه که مستقلاً دربارۀ آیاتالاحکام تألیف شده، کتاب فقه القرآن از قطبالدین سعید بن هبةالله راوندی (د ۵۷۳ ق/ ۱۱۷۷ م) است. او در مقدمۀ کتاب یادآور شده که از امامیه تألیفی در این موضوع، پیش از خود نمیشناخته است (۱/ ۳-۴). در همان عصر، ابنشهرآشوب (د ۵۸۸ ق/ ۱۱۹۲ م) در کتاب متشابه القرآن، بهویژه در باب «فی ما یحکم علیه الفقهاء» به آیاتالاحکام پرداخته (۲/ ۱۵۸-۲۲۶)، و طبرسی در مجمع البیان، چنانکه خود در مقدمه متذکر شده، به بررسی آیاتالاحکام، نظری خاص داشته است (۱/ ۱۱).
🔹 در سدۀ ۷ ق/ ۱۳ م که دور از دسترس بودن طرق قطعی بیش از پیش احساس میشد، استنباط فروع فقهی از طرق ظنی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و درنتیجه توجه به آیاتالاحکام نیز فزونی یافت (نک : محقق حلی، ۱۷۹-۱۸۰، جم ؛ ابنمیثم، ۱۳۷؛ علامۀ حلی، ۲۴۰، جم ). علامۀ حلی ضمن برشمردن شرایط اجتهاد، یکی از شرطها را آگاهبودن مجتهد از آیاتالاحکام دانسته است (ص ۲۴۲). بر اثر قوتگرفتن این طرز فکر در مکتب حِلّه، آخرین شاگردان این مکتب چون ابنمتوج و فاضل مقداد سیوری به تألیف آثاری مستقل در زمینۀ آیاتالاحکام پرداختند. گفتنی است که این حرکت پس از حلیان، بهویژه از طرف فقیهان ایرانی دنبال شد و هرگز آن خلأ نسبیای که میان فقه القرآن راوندی تا نوشتههای ابنمتوج و فاضل مقداد سیوری موجود است، در دورههای بعدی به نظر نمیآید (برای نحوۀ استناد به آیاتالاحکام در سدههای ۱۲ و ۱۳ ق/ ۱۸ و ۱۹ م، نک : صاحبقوانین، ۳۹۳- ۴۰۹).