May 11
#انسان_کامل
اصل اول:شناخت انسان کامل معصوم که مظهر جمیع اسماء و صفات الهیه است، کار انسان کامل است. و الا غیر کامل از عهده وصف و تعریف و شرح انسان کامل بر نمی آید، فقط در مفهوم اسمی چیزی میفهمد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#اندیشهوتفکر
انسان اگر در تکاپوی شکوفایی بُعد روحی حیات نباشد، جوشش غرائز طبیعی، سطوح مختلف روانی او را تحت تاثیر قرار می دهد، و تفکر و تعقل و دیگر وسائل حقیقتسنج را از کار میاندازد، و در نتیجه او سود و لذت حاصله از اشباع آن غرائز را تفسیر کننده مطلق حیات تلقی میکند.
(#اصول_اندیشه_و_حکمت، اصل۷۴)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#انسان_کامل
اصل دوم:
وجود مبارک انسان کامل معصوم، وجود برزخی است؛
به لحاظ جنبه ملکوتی یک وحدت و وجوب و تأصّل و تأکّد وجودی و یک تجمع و اصالت نوری دارد و در افق اعلا قرار گرفته است که «فی مَقعَدِ صِدقٍ عندَ مَلیکٍ مُقتَدِرٍ».
و به لحاظ جنبه مُلکی که عالم زمان و مکان و ماده و بدن است، مثل دیگران زندگی می کند «قُل إنّما أنا بَشَرٌ مِثلُکُم».
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#زیباییوهنر
در خنده گلهای شکوفان و قیافه درهم پیچیده خار مغیلان، راز نهفتهایست که دو نوع تموّجِ مثبت و منفی روح آدمی را نشان میدهند.
(اصول اندیشه و حکمت اصل ۸۲)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بارقه_الهی
❖ کلیپ| بیت شعری تکاندهنده که علامه حسن زاده آملی(ره) در برخی سخنرانی ها تکرار میکردند| به روایت استاد سید علی طباطبایی (از شاگردان ایشان)
• شعر از ادیب الممالک فراهانی
@Arefane تنظیم شده توسط
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
زندگینامه علمی و خودنوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه، در سه فصل، بزودی ارسال میشود.
تا ان شاءالله برای نفوس مستعد، مفید باشد.
اساتید استاد طباطبایی از سمت راست:
۱.آیت الله سید محمد حسین لنگرودی دامت برکاته.
۲.آیت الله جوادی آملی دامت برکاته.
۳.علامه حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه.
۴.آیت الله شیخ موسی زین العابدینی مرندی نجفی رضوان الله تعالی علیه.
۵.آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی رضوان الله تعالی علیه.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#زندگینامه_علمی
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛
🔰 فصل اول:
«نگاهی کوتاه در ۵۵ سال زندگی علمی من»
اینجانب سیدعلی طباطبائی در 29 جمادی الثانی 1386 ه . ق برابر با 22 مهرماه 1345 در مَهدی شهر سمنان در یک خانواده مذهبی و زحمتکش به دنیا آمدم .
تا سال 1360 همراه با تحصیلات، مشغول کار و تلاش و فعالیت بودم. در نیمه دوم سال 1360 به لطف الهی وارد حوزه علمیه شدم. چند ماهی در حوزه سمنان ماندم، بعد به حوزه تهران منتقل شدم. پنج سال در تهران بودم، در این مدت، مقدمات و سطح را گذراندم. از آنجایی که تهران، مرکز مسائل سیاسی بود، _آن هم در آن زمان حساس_ این پنج سال برایم یک دوره آموزش سیاسی اجتماعی محسوب میشد، ولی هرگز مسائل سیاسی اجتماعی مرا از درس غافل نمیکرد.
در فروردین 1366 به قم آمدم. بعد از اتمام سطح، درس خارج اصول را خدمت آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی _رضوان الله تعالی علیه_ گذراندم، و خارج فقه را همواره در محضر مبارک حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته، توفیق حضور داشتم.
بر اساس کلام نورانی حضرت امام سجاد (سلام الله علیه) که می فرمایند: «هَلَکَ مَنْ لیس له حکیمٌ یُرشِدُه» از ابتدای تحصیل به این حقیقت پی بردم ؛که بدون راهنما و هادی، این مسیر رفتنی نیست و خطرهای گوناگون انسان را تهدید میکند. لذا از همان زمانیکه به قم آمدم (و بلکه علت اصلی آمدنم به قم به همین خاطر بود) گمشده خویش را در وجود عالم ربانی، حکیم مرشد الهی حضرت آیت الله علامه جوادی آملی دامت برکاته یافتم و دست بیعت به او دادم و همواره راهنماییهای ایشان چراغ فروزان زندگی من بوده و هست.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#زندگینامه_علمی
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛
🔰 فصل دوم:
در ابتداء ورود به قم، حضرت آیت الله علامه جوادی آملی دامت برکاته فرمودند: باید چهار درس رسمی داشته باشید: فقه، اصول، تفسیر و معقول.
لذا در کنار درس فقه و اصول، حدود هشت سال از درس پرفروغ تفسیر قرآن ایشان استفاده کردم، که واقعاً شبستان مسجد اعظم در این دوران برایم بیت المعمور بود.
در معقول آن حکیم فرزانه اصرار داشتند که قبل از فلسفه باید یک دوره کلام ببینید؛ لذا کتابهایی که در این رشته خوانده شد عبارت بود از: باب حادی عشر، بعد شرح تجرید، بعد بدایة الحکمة، بعد نهایة الحکمة (خواندن این کتاب یک سرفصل دیگری در مسائل فلسفی برایم بود). آنگاه آن مربی الهی فرمودند: قبل از حکمت متعالیه باید یک دوره حکمت مشاء ببینید؛ لذا کتاب عظیم الشأن شرح اشارات را خدمت بزرگ حکیم و عارف دوران حضرت آیت الله الحق جناب آقای حسنزاده آملی قَدَّسَ اللهُ نفسَه الزکیّة خواندیم. با خواندن این کتاب نزد آن حکیم متأله دنیای دیگری به سوی ما باز شد و تحوّل اساسی در زندگی برایم به وجود آورد؛ که در دفتری گفتهام:
اشارات شمع شبهای پرسوز من
اشارات شاهد دردهای دلسوز من
نمطهای او کسب و کار هر روز من
مقامات او باعث نالههای جگرسوز من
چه خوش، وقت درسش وقت هر روز من
که شبهای تارم شده روز من
با ارشادات حضرت استاد، فقط خواندن کتاب نبود، هم مباحثهی بسیار قوی و معنوی داشتم و هم تقریرات درس نوشته میشد، آن هم با یک روش درست و با راهنمایی آن بزرگوار. یادداشتهای شرح اشارات یکی از مهمترین و پرثمرترین ذخیره در آثار علمی ماست.
بعد از اتمام شرح اشارات وارد دریای عظیم اسفار شدیم؛ امور عامه اسفار را خدمت استاد عظیم الشأن آیت الله حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه خواندم، اگرچه خیلی از مباحث کلیدی اسفار را برای بار دوم خدمت استاد متأله آیت الله جوادی آملی دامت برکاته استفاده کردم. الهیات اخص و سفر نفس اسفار را هم خدمت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته درس گرفتم.
از آنجایی که درسها بر اساس برنامه و طی مقدمات لازم، خوانده میشد، هیچگاه در مباحث، متحیّر نبودم، بلکه مباحث کتابها را رصد میکردم و همراه هر کتابی چندین جزوه و یادداشت به لحاظ موضوعات گوناگون داشتم.
وقتی مرحله ششم اسفار یعنی بحث علت و معلول تمام شد (جلد دوم اسفار) آیت الله جوادی آملی دامت برکاته فرمودند باید کتاب تمهید القواعد صائن الدین علی بن تُرکه را ببینید، که اولین کتاب درسی در عرفان نظری میباشد. این کتاب عزیز الوجود را خدمت خود ایشان درس گرفتیم. واقعاً آن دوران خوش، برایم لیلةالقدر بود.
بعد از اتمام تمهید القواعد، کتاب گرانقدر فصوص؛ یعنی شرح جناب علامه قیصری بر فصوص الحکم محیی الدین عربی را در محضر انور عارف مستقیم آیت الله حسنزاده آملی قَدَّسَ اللهُ نفسَه الزکیّه از اول تا آخر استفاده کردیم.
بعد کتاب مصباح الأنس؛ یعنی شرح جناب ابن فناری بر مفتاح غیب الجمع و الوجود صدر الدین قونوی، که سومین کتاب درسی عرفان نظری میباشد، خدمت همان بزرگ عارف دوران خوانده شد.
در ابتدای کتاب مصباح الانس، یک خاطره شیرین نوشتهام، که عین آن خاطره را در اینجا میآوریم:
«در سحر روز جمعه ۱۴ جمادی الاول ۱۴۱۲ برای مشرف شدن خدمت حضرت آیت الله حکیم متاله، عالم ربّانی، عارف مستقیم، جناب آقای حسنزاده آملی _رضوان الله تعالی علیه_ از محضر قرآن کریم به قصد استجازه، استخاره نمودم، این آیه آمد «و نادَیناهُ مِن جانِبِ الطُّورِ الاَیمن و قَرَّبناهُ نَجِیّا» (مریم/52). ساعت 10 صبح همان روز خدمت آن جناب رسیدم. فرمودند: ما کتاب مصباح الأنس را شروع کردهایم، شما هم شرکت کنید. و این آیه در استخاره برای دعوت به این درس بوده است و ما از شما دعوت میکنیم. بعد فرمودند: این را به عنوان خاطره بنویسید».
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/