eitaa logo
اندیشه حکیمانه
304 دنبال‌کننده
845 عکس
362 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: شرح حدیثی از امام حسن عسکری سلام الله علیه: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ». (بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۸۰) 💠 اندیشه حکیمانه
پیام استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی در آغاز سال تحصیلی به آدرس ذیل مراجعه کنید👇 https://eitaa.com/ostadtabatabai/604
درس اخلاق(شرح نهج البلاغه) حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پنج شنبه ها ساعت 10 صبح مکان مسجد اعظم قم 💠 اندیشه حکیمانه
10.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 از شرائط شاگرد خوب در جلسه درسی نورانی 🎤 استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 💠 اندیشه حکیمانه
💐حوزه علمیه در خط مقدم جهاد خروجی حوزه های علمیه ذیل تربیت ولایت در دفاع مقدس: ♦️ ۳ هزار و ۸۹۰ شهید ♦️ ۳ هزار جانباز ♦️ ۳۰۰ آزاده ♦️ ۹۳ شهید روحانی مفقود الاثر ♦️ ۱۵۶ شهید روحانی ترور ♦️ ۳۰ شهید مجتهد مسلّم ♦️ ۷۰ شهید روحانی غواص ♦️ ۵۶۷ شهید در عملیات کربلای ۵ 🔹از حیث جمعیت،۶ برابر و طبق برخی آمارها ۱۰ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم نظام اسلامی، ولایت فقیه و میهن کرده است! 💠 اندیشه حکیمانه
بدون استثنا آنچه که اولین تا آخرین، انبیا و مادون آنها، مطلقاً حقایقی را که تحصیل می‌کنند، معارفی را که به دست می‌آورند، فیوضاتی که به آنها افاضه می‌شود، همه و همه از مشکات وجود ختمی صلی الله علیه و آله و سلم می‌گیرند. این سخن، حقیقتی است برهانی، عرفانی و قرآنی. حضرت ختمی صلی الله علیه و آله و سلم از حیث سعه وجودی‌اش، اعتدال مزاجش، قابلیت ذاتی‌اش و اقتضای عین ثابتش طوری است که صعوداً با صادر نخستین که رقّ منشور همه کلمات وجودی نظام هستی است می‌پیوندد. آنگاه تمام کلمات وجودی که «قُل لَّوۡ كَانَ ٱلۡبَحۡرُ مِدَاداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ ٱلۡبَحۡرُ قَبۡلَ أَن تَنفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَلَوۡ جِئۡنَا بِمِثۡلِهِۦ مَدَدٗا» (کهف/١٠٩)، همه می‌شود شئون وجودی او. بنابراین آنچه که ماسوی‌الله می‌گیرند از این رقّ منشور و از این مشکات و از این شعبه حضرت خاتم صلی الله علیه و آله و سلم می‌باشد. چنین فردی در نظام هستی، دیگر نداریم، البته فرمایش صاحب فتوحات این است که دو نفر به این مقام رسیدند: یکی خاتم الانبیاء و دیگر سید الاوصیاء علیهما السلام، اما سید الاوصیاء حضرت امیرالمومنین علیه السلام، تابع است و حضرت خاتم صلی الله علیه و آله و سلم، اصیل. لذا در عالم امکان می‌شود فرد. ( ، صفحه۳) 💠 اندیشه حکیمانه
انسان ختمی صعوداً و عروجاً بحسب ارتقا و اعتلاء وجودی خود به اذن الله تعالی از همه تعینات برتر رود و فانی در وحدت حقیقیه گردد که دیگر تعینات، شئونات او گردند. و این‌که مثلاً آن حضرت فرمود: «اوّل ما خَلق الله العقل وانا العقل» در این بیان شریف که فرمود: «انا العقل» مقصود این نیست که حد وجودی او تا عقل است بلکه اخبار از یک شأن صعودی خود بعد از حدوثش می‌فرماید، مگر نه آن است که در عروج و معراجش به جایی رسید که جبرئیل به او عرض کرد: «لو دنوتُ انملةً لاحترقتُ» (هزار و یک نکته ص ۱۱۹) گفت بیرون زین حد ای خوش فَرمَن گر زنم پری بسوزد پر من  و نیز فرمود: «لى مع الله وقت لا يسعنى فيه ملك مقرب و لا نبی مرسل» ملک و نبی هر یک نکره در سیاق نفی است و شامل خود آن حضرت هم هست که در این مقام همه تعینات را زیر پوشش دارد، از این مقام در صحف عرفانیه تعبیر به فوق خلافت می‌نمایند؛ زیرا خلافت به لحاظ سفارت است که روی به خلق دارد و در این مقام ظهور سلطان دولت، ولایت مطلقه است. ( ، ص۵) 🌸 اندیشه حکیمانه
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کمال نفس به تجرد اوست و تجرد نفس همان کمال اوست. و علم و آگاهی او زیر سر تجرد اوست. قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: «اَنا مدينة العلم و هي الجنة و اَنتَ یا علی بابها». 🌸 اندیشه حکیمانه
انسان موجودی است که از خاک برآمده و از عنصر مادی تشكّل و تعقل پیدا کرده است، بلکه تمام میدان مادی مغز او و عرصه فعالیت‌های روانی او از خاک برآمده است، ولی دو نیروی بزرگ و قوی در این موجود دیده می‌شود بنام عقل و وجدان که ورای طبیعت و ماده است. اگر این دو نیرو درست بکار بیفتد و حقیقتاً درون انسان به تکامل بگراید، آن‌گاه است که آمادگی پذیرایی و قبول «من انسانی» را پیدا خواهد کرد. و وقتی من انسانی او متکامل شد پذیرش روح ملکوتی را در خود ایجاد خواهد نمود. اگر آدمی وجدانش بکار بیفتد، اگر به حالت آزادی درونی برسد، اگر مغز اخلاق در درونش شکوفا شود می‌تواند به حدی برسد که گل سرسبد هستی گردد. و اگر این دو نیروی خدادادی بکار نیفتد و عقل و وجدان با همدیگر کارشکنی کنند، در درون انسان عقل در استخدام هوا و هوس قرار گیرد، تعقل خدمت‌گزار تمایلات قرار گیرد، این موجود پست‌ترین موجودها و بدترین جامدها خواهد شد. به چشم و ابرو و قیافه و درک و هوش عالی او هم نباید توجه نمود؛ زیرا کسی که حالت ضد وجدان به خود گرفته، با هیچ حیوانی قابل مقایسه نیست. ( ، اصل ۱۰۲) 💠 اندیشه حکیمانه