💢گزارشی از آیین تجلیل از مقام علمی آیتالله مرتضوی و رونمایی از «شرح زیارت جامعه کبیره»
✔️استاد زارعی سبزواری: مطالعه شروحی که تاکنون نگاشته شده مشخص میکند که نگارش استاد آیتالله مرتضوی دارای چند امتیاز است: بیانی روان در عین حفظ وزن علمی مطالب، رعایت ترتیب و تنظیم مطالب بهصورت عالی و طولانینبودن، از امتیازات این کتاب است.
👈 گزارش تفصیلی + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=69753
〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
05.mp3
8.09M
#مراسم_رونمایی_از_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
#صوت
آیت الله عباسعلی زارعی سبزواری
استاد درس خارج حوزه علمیه قم
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
#مراسم_رونمایی_از_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
استاد عباسعلی زارعی سبزواری: زیارت جامعه کبیره را شیخ صدوق در دو کتاب الفقیه و عیون با سند نقل کرده و در سالهای متمادی مورد توجه بزرگان حوزههای علمیه قرار داشته است. بزرگان در نامگذاری کتب خود و ایام خاص، دقت زیادی داشتهاند، اولین شخصیتی که این زیارت را موسوم به جامعه کرد، سید بن طاوس بود و اولین کسی که این زیارت را موسوم به جامعه کبیره کرد، شیخ ابراهیم کفعمی در کتاب محاسبه النفس بود و وجه تسمیه آن نیز از روایت آن و درخواست راوی از امام هادی (ع) مشخص است.
در این روایت موسی بن عبدالله (یا عمران) نخعی به امام هادی (ع) عرض میکند که کلامی به من بیاموزید که حقیقت شما ائمه نزد خداوند و رسول او را بهطور کامل برساند که هرگاه توفیق زیارت یکی از شما را داشتم با این عبارات زیارتتان کنم.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
May 11
سلام علیکم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات عزیزان
سایت استاد زارعی سبزواری با بروز رسانی مطالب درسی در دسترس است.
ادرس سایت:
https://www.zareiesabzevari.ir/
استاد زارعی سبزواری
➖موسسه علمی پژوهشی کلامنا برگزار مینماید ➖به مناسبت ماه مبارک رمضان و با حضور اساتید معظم حوزه علم
🔰 ادامه اصوات سلسله دروس ماه مبارک رمضان با حضور استاد معظم حوزه علمیه :
⬇️⬇️⬇️⬇️
استاد زارعی سبزواری 05.mp3
19.57M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه پنجم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
استاد زارعی سبزواری 06.mp3
20.68M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه ششم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
🌐 موسسه علمی پژوهشی به سوی اجتهاد با برگزار می کند :
🔰سلسله دروس علمی در ماه مبارک رمضان
با حضور اساتید معظم حوزه علمیه :
👤 استاد عباسعلی زارعی سبزواری
✖️ موضوع : بررسی قاعده تأسی و کاربرد آن در فقه
🗓 زمان : ۶ الی ۱۰ فروردین / در قالب ۵ جلسه
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
استاد زارعی سبزواری
🌐 موسسه علمی پژوهشی به سوی اجتهاد با برگزار می کند : 🔰سلسله دروس علمی در ماه مبارک رمضان با حضور ا
🔰 اصوات سلسله دروس ماه مبارک رمضان با موضوع بررسی قاعده تاسی و کاربرد آن در فقه :
⬇️⬇️⬇️⬇️
استاد زارعی سبزواری جلسه اول.mp3
33.66M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه اول
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه دوم استاد زارعی سبزواری.mp3
50.76M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه دوم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه سوم استاد زارعی سبزواری .mp3
48.87M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه سوم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه چهارم استاد زارعی سبزواری.mp3
44.07M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه چهارم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه پنجم استاد زارعی سبزواری.mp3
43.21M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه پنجم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
استاد زارعی سبزواری
سه ویژگی برجسته شب های قدر به مناسبت نزدیک شدن به لیالی قدر استاد عباسعلی زارعی سبزواری در نشست دور
ایشان افزودن: وعاظ، اهل قلم و تحقیق باید در شب های قدر مؤمنان را نسبت به حقیقت قرآن و جایگاه آن آگاه و نسبت به مضامین و دستورات و برنامه های جامع این کتاب عظیم، آشنا سازند.
وی برابری شب قدر با هزار شب را از وجوه تمایز شب قدر با شب های عادی دانست و گفت: چنانچه خداوند در آیه سه سوره قدر بیان می کند«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» عبادت در شب قدر با هزار ماه عبادت برابر است؛ در حالی که طول عمر هر انسانی به طور معمول هشتاد سال است.
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در شب قدر فرصتی استثنایی در اختیار بشر قرار داده به گونه ای که می تواند ره صد ساله را در یک شب بپیماید به شرط این که حقیقت آن را درک کند؛ به عبارت دیگر باید بفهمد هزار ماه عبادت خالصانه به چه معنا است تا منزلت و مقام این شب را درک کند.
وی نزول ملائکه در شب قدر را سومین امتیاز شب قدر با شب های عادی دانست و افزود: ملائکه که مقربین عندالله هستند در شب قدر به زمین می آیند تا در کنار بشر و انسان قرار گیرند و سلام خداوند را برسانند همچنین آنچه را که بشر در شب قدر به عنوان برنامه زندگی و مسیر حرکت از خداوند متعال درخواست می کند را در پرونده آن ثبت و سال روبه روی آنها را بر اساس برنامه ای که خودشان در شب قدر طراحی و از خداوند موفقیت در مسیر آن را مطالبه کرده اند همراهی کنند.
استاد زارعی سبزواری خاطرنشان کرد: با توجه به سه ویژگی مطرح شده برای شب های قدر مؤمنان باید در شب قدر فکر طراحی برنامه ای جامع در جهت حرکت در مسیر قرآن و معارف الهی در طول سال آینده خود باشند و برای دفع بلایا از جوامع اسلامی دعا کنند و برای گذشت گناهان طلب عفو داشته باشند.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
اعظم الله اجورکم
به همه عزیزان توصیه میکنم
سوره یاسین را در شبهای قدر تلاوت کرده و ثواب آن را در شب 19 به امام علی ع و شب 21 به حضرت زهرا ع و شب 23 به امام زمان ع هدیه کنند.
به امید روزی که در مدینه بخوانیم :
یا فاطمه من عقده ها در دل دارم
با نام تو در هر کجا محفل دارم
گفتم روم شهر پیمبر تا که شاید
این عقده ها را او به لطفش وا گشاید
در این میان یک عقده ای را وا نکردم
گشتم ولی قبر تو را پیدا نکردم.
التماس دعا از همه
زارعی سبزواری
استاد زارعی سبزرواری، با بیان اینکه از عصر غیبت، زمان شیخ مفید تا کنون، اصل استناد به قواعد فقهی در کتبی که پیرامون فقه عامّه و خاصّه نوشته شده، یک امر رایج بوده است، گفت: اصل تأسیس قواعد فقهی به عصر معصومین برمیگردد و بسیاری از قواعد فقهی ابتداءً در متن قرآن کریم و در کلمات نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهمالسلام مطرح شده و تفریع فروع فقهی بر اصول اسلامی در کلامات معصومین، به عنوان یک وظیفه برای فقها بیان شده است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و از شاگردان آیات وحید خراسانی، فاضل لنکرانی و میرزاجواد تبریزی؛ در خلال مباحث فقه سلامت که توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان برگزار میشود، در خصوص جایگاه قواعد فقهی در استنباط احکام مسائل مستحدثه نکات ارزشمندی بیان کرده است که مشروح آن در این گزارش مطرح می شود:
جایگاه قواعد فقهیه در فرآیند استنباط
در اینکه قواعد فقهی نقش بسیار مهمی را در استنباط احکام فقهی در ابواب مختلف فقهی دارد، شکی نیست، لذا اهل دقّت و تتبع و کسانی که توانستهاند بعد از سالیان متمادی و طی مراحل مختلف به قلهی رفیع فقاهت دسترسی پیدا کنند، به جایگاه مهم قواعد فقهی در استنباط احکام شرعی، آگاه هستند و میدانند که اساس اجتهاد در فقه اسلامی بعد از شناخت موضوعات خارجی و عناوین افعال مکلّفین، تفحّص و تتبّع در شناسائی احکام این موضوعات بر اساس آشنائی با قوانینی است که این قوانین برای تشخیص درست احکام مسائل فقهی در ابواب گوناگون در اسلام تدوین شده است.
با مطالعه در متون اسلامی و با دقّت در کتاب و سنّت متوجه میشویم که بسیاری از احکام شرعی برای موضوعات کلّی جعل شده است که از مجموع این موضوعات و احکامی که برای آنها جعل شده، به قوانین یا قواعد یا اصول اساسی اسلام یاد میشود.
قواعد فقهیه راه گشای حل مسائل نوظهور
این قوانین و قواعدی که در اسلام به صورت کلی تبیین شده، در حقیقت قوانینی راه گشا برای فقها در تشخیص احکام بسیاری از موضوعاتی است که زیر شاخههای این عناوین و موضوعات کلّی بوده و از آنها به مسائل و فروعات فقهی یاد میشود. موضوعاتی که همواره بشر در گذشته و حال و آینده با آنها مواجه بوده و چارهای برای فقها در تشخیص موضوعات مطرح شده و مسائل مطرح شده نیست، جز اینکه آن احکام کلّی همراه با موضوعات کلی که دارند را بر این مسائل و فروعات فقهی تطبیق دهند.
اساساً با مطالعه در احادیث روشن میشود که تفریع و تطبیق فروعات و مسائل فقهی بر قواعد و قوانین کلّی اسلام توسط معصومین به عنوان یک وظیفه برای فقها دین مطرح شده است.
مُحَمَّدُ بْنُ إِدْرِیسَ فِی آخِرِ السَّرَائِرِ نَقْلًا مِنْ کِتَابِ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّمَا عَلَیْنَا أَنْ نُلْقِیَ إِلَیْکُم الْأُصُولَ وَ عَلَیْکُمْ أَنْ تُفَرِّعُوا. (وسائل الشیعه ؛ ج۲۷ ؛ ص۶۱)
امام رضا علیه السلام: قَالَ: عَلَیْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَیْکُمُ التَّفْرِیعُ. (همان ص ۶۲)
حضرت میفرماید وظیفهی ما معرفی اصول و قواعد کلّی اسلام است و وظیفهی شما تطبیق قواعد و قوانین کلّی بر فروعات مختلفی است که در فقه وجود دارد.
لذا وقتی که به تاریخ فقه و اجتهاد مراجعه میکنیم میبینیم که بحث از تشخیص قوانین کلّی و قواعد فقهی موجود در اسلام، از مهمترین بحثها در بین فقها از متقدمین تا معاصرین بوده؛ تا جایی که این قواعد از مهمترین ابزارها برای استنباط احکام فقهی، مورد توجه آنان بوده است.
بسیاری از فروعات فقهی اسلام در ابواب مختلف فقه، مانند ابواب مربوط به عبادات، معاملات، مباحث اقتصادی، فرهنگی و پزشکی و بسیاری از فروع فقهی اسلامی موجود در این ابواب، فروعی هستند که از موارد تطبیق قوانین کلّی اسلام و قواعد فقهی بر آنها میباشند. به همین لحاظ است که بسیاری از فروعات فقه جزء موارد تطبیق قواعد فقهی و قوانین کلی اسلام است، میبینیم که فقها توجه و اهتمام ویژهای را از گذشته تا کنون نسبت به قواعد فقه و شناخت آنها و تعیین گسترهی این قواعد و تبیین مفاد این قواعد داشتهاند و توجه و اهتمام آنها یک واقعیت غیر قابل انکار در فقه عامّه و خاصّه است.
استناد به قواعد فقهی از عصر غیبت
لذا شاهد هستیم از عصر غیبت، زمان شیخ مفید تا کنون، اصل استناد به قواعد فقهی در کتبی که پیرامون فقه عامّه و خاصّه نوشته شده، یک امر رایج بوده است. زیرا که اصل تأسیس قواعد فقهی به عصر معصومین برمیگردد و بسیاری از قواعد فقهی ابتداءً در متن قرآن کریم و در کلمات نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهمالسلام مطرح شده و تفریع فروع فقهی بر اصول اسلامی در کلامات معصومین، به عنوان یک وظیفه برای فقها بیان شده است. پس اصل استدلال به قواعد فقه یک چیز تازهای نیست.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
قواعد فقیه در فقه اهل سنت
اما تدوین و تألیف کتب و قواعد فقهی در مدرسه عامّه از قرن ۴ شروع شده است. ابوطاهر دباس حنفی متوفای ۳۴۰ جز نخستین کسانی است که تعدادی از قواعد فقهی مثل قاعده «الامور بمقاصدها» و قواعد دیگری را جمع آوری و تدوین کرد. اهمیّت این کار و نقش آن در استنباط احکام شرعی باعث شده که دیگران هم به این امر اهتمام دهند و در پی تدوین و تکمیل مباحث مربوط به قواعد فقه بوده و سعی کنند کتبی را کاملتر از گذشتگان در این خصوص تدوین کنند. لذا بعد از ابوطاهر اشخاصی مثل ابوالحسن کرخی کتابی به عنوان «الاصول»، ابوزید دبوسی کتابی به نام «تأسیس النظر»، ابن نجیم از حنفیه و جلال الدین سیوطی و تاج الدین … هرکدام جداگانه کتابی به نام «الاشباه و النظائر» مینویسند. از علماء عامّه کتابهای متعددی در این خصوص تألیف شده است تا نقش قواعد فقهی در استنباط احکام فقهی بیش از پیش روشن شود.
میتوانیم بگوئیم علماء عامّه در تدوین قواعد و تألیف کتب مربوط به قواعد فقه، متقدم بر علماء خاصّه هستند. کتابهایی که در این خصوص دراعصار گوناگون نوشتهاند، شاهد این قضیه است.
قواعد فقهیه در فقه امامیه
در بین امامیه میتوانیم کتاب ««القواعد و الفوائد» مرحوم شهیداول را جزء نخستین کتب قواعد فقه دانست، که البته در این خصوص نوشته نشده است. بعد شاگرد او جناب فاضل مقداد کتاب «نضد القواعد الفقیه علی مذهب الامامیه»، شیخ جعفر کاشف الغطاء کتاب «القواعد السته عشر»، سید عبدالله شبّر کتاب «الاصول الاصلیه و القواعد الشرعیه»، محقق نراقی کتاب «عوائد الایام» را در این خصوص تألیف کردند. سید مراغی کتاب «العناوین» را در دو جلد با بررسی ۹۳ قاعده نوشت. در خصوص بزرگان دیگری که در مقدمه کتاب «القواعد الفقیه فی فقه الامامیه» به آنها اشاره کردهام، تألیفاتی را داشتهاند. انشاءالله در کتابی به عنوان «المدخل فی علم قواعد الفقه» هم آنها را خواهم آورد.
معاصرین هم در این خصوص کتب مختلفی نوشتهاند که مهمترین آنها کتاب «القواعد الفقیه» محقق بجنوردی است. محقق ۶۰ قاعده فقهی را در ۷ جلد بررسی کرده است.
خداوند این توفیق را به بنده داد تا در خصوص قواعد فقه کتابی جامع از کتب قبلی تدوین کنم که در آن حدود ۲۰۰ قاعده فقهی در ۲۰ جلد مورد بحث قرار گرفته است.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari