#مراسم_رونمایی_از_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
استاد عباسعلی زارعی سبزواری: زیارت جامعه کبیره را شیخ صدوق در دو کتاب الفقیه و عیون با سند نقل کرده و در سالهای متمادی مورد توجه بزرگان حوزههای علمیه قرار داشته است. بزرگان در نامگذاری کتب خود و ایام خاص، دقت زیادی داشتهاند، اولین شخصیتی که این زیارت را موسوم به جامعه کرد، سید بن طاوس بود و اولین کسی که این زیارت را موسوم به جامعه کبیره کرد، شیخ ابراهیم کفعمی در کتاب محاسبه النفس بود و وجه تسمیه آن نیز از روایت آن و درخواست راوی از امام هادی (ع) مشخص است.
در این روایت موسی بن عبدالله (یا عمران) نخعی به امام هادی (ع) عرض میکند که کلامی به من بیاموزید که حقیقت شما ائمه نزد خداوند و رسول او را بهطور کامل برساند که هرگاه توفیق زیارت یکی از شما را داشتم با این عبارات زیارتتان کنم.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
May 11
سلام علیکم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات عزیزان
سایت استاد زارعی سبزواری با بروز رسانی مطالب درسی در دسترس است.
ادرس سایت:
https://www.zareiesabzevari.ir/
استاد زارعی سبزواری
➖موسسه علمی پژوهشی کلامنا برگزار مینماید ➖به مناسبت ماه مبارک رمضان و با حضور اساتید معظم حوزه علم
🔰 ادامه اصوات سلسله دروس ماه مبارک رمضان با حضور استاد معظم حوزه علمیه :
⬇️⬇️⬇️⬇️
استاد زارعی سبزواری 05.mp3
19.57M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه پنجم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
استاد زارعی سبزواری 06.mp3
20.68M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه ششم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
🌐 موسسه علمی پژوهشی به سوی اجتهاد با برگزار می کند :
🔰سلسله دروس علمی در ماه مبارک رمضان
با حضور اساتید معظم حوزه علمیه :
👤 استاد عباسعلی زارعی سبزواری
✖️ موضوع : بررسی قاعده تأسی و کاربرد آن در فقه
🗓 زمان : ۶ الی ۱۰ فروردین / در قالب ۵ جلسه
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
استاد زارعی سبزواری
🌐 موسسه علمی پژوهشی به سوی اجتهاد با برگزار می کند : 🔰سلسله دروس علمی در ماه مبارک رمضان با حضور ا
🔰 اصوات سلسله دروس ماه مبارک رمضان با موضوع بررسی قاعده تاسی و کاربرد آن در فقه :
⬇️⬇️⬇️⬇️
استاد زارعی سبزواری جلسه اول.mp3
33.66M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه اول
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه دوم استاد زارعی سبزواری.mp3
50.76M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه دوم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه سوم استاد زارعی سبزواری .mp3
48.87M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه سوم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه چهارم استاد زارعی سبزواری.mp3
44.07M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه چهارم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
جلسه پنجم استاد زارعی سبزواری.mp3
43.21M
#سلسله_دروس_ماه_مبارک_رمضان
جلسه پنجم
#صوت
حجت الاسلام والمسلمین استاد زارعی سبزواری
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
استاد زارعی سبزواری
سه ویژگی برجسته شب های قدر به مناسبت نزدیک شدن به لیالی قدر استاد عباسعلی زارعی سبزواری در نشست دور
ایشان افزودن: وعاظ، اهل قلم و تحقیق باید در شب های قدر مؤمنان را نسبت به حقیقت قرآن و جایگاه آن آگاه و نسبت به مضامین و دستورات و برنامه های جامع این کتاب عظیم، آشنا سازند.
وی برابری شب قدر با هزار شب را از وجوه تمایز شب قدر با شب های عادی دانست و گفت: چنانچه خداوند در آیه سه سوره قدر بیان می کند«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» عبادت در شب قدر با هزار ماه عبادت برابر است؛ در حالی که طول عمر هر انسانی به طور معمول هشتاد سال است.
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در شب قدر فرصتی استثنایی در اختیار بشر قرار داده به گونه ای که می تواند ره صد ساله را در یک شب بپیماید به شرط این که حقیقت آن را درک کند؛ به عبارت دیگر باید بفهمد هزار ماه عبادت خالصانه به چه معنا است تا منزلت و مقام این شب را درک کند.
وی نزول ملائکه در شب قدر را سومین امتیاز شب قدر با شب های عادی دانست و افزود: ملائکه که مقربین عندالله هستند در شب قدر به زمین می آیند تا در کنار بشر و انسان قرار گیرند و سلام خداوند را برسانند همچنین آنچه را که بشر در شب قدر به عنوان برنامه زندگی و مسیر حرکت از خداوند متعال درخواست می کند را در پرونده آن ثبت و سال روبه روی آنها را بر اساس برنامه ای که خودشان در شب قدر طراحی و از خداوند موفقیت در مسیر آن را مطالبه کرده اند همراهی کنند.
استاد زارعی سبزواری خاطرنشان کرد: با توجه به سه ویژگی مطرح شده برای شب های قدر مؤمنان باید در شب قدر فکر طراحی برنامه ای جامع در جهت حرکت در مسیر قرآن و معارف الهی در طول سال آینده خود باشند و برای دفع بلایا از جوامع اسلامی دعا کنند و برای گذشت گناهان طلب عفو داشته باشند.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
اعظم الله اجورکم
به همه عزیزان توصیه میکنم
سوره یاسین را در شبهای قدر تلاوت کرده و ثواب آن را در شب 19 به امام علی ع و شب 21 به حضرت زهرا ع و شب 23 به امام زمان ع هدیه کنند.
به امید روزی که در مدینه بخوانیم :
یا فاطمه من عقده ها در دل دارم
با نام تو در هر کجا محفل دارم
گفتم روم شهر پیمبر تا که شاید
این عقده ها را او به لطفش وا گشاید
در این میان یک عقده ای را وا نکردم
گشتم ولی قبر تو را پیدا نکردم.
التماس دعا از همه
زارعی سبزواری
استاد زارعی سبزرواری، با بیان اینکه از عصر غیبت، زمان شیخ مفید تا کنون، اصل استناد به قواعد فقهی در کتبی که پیرامون فقه عامّه و خاصّه نوشته شده، یک امر رایج بوده است، گفت: اصل تأسیس قواعد فقهی به عصر معصومین برمیگردد و بسیاری از قواعد فقهی ابتداءً در متن قرآن کریم و در کلمات نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهمالسلام مطرح شده و تفریع فروع فقهی بر اصول اسلامی در کلامات معصومین، به عنوان یک وظیفه برای فقها بیان شده است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و از شاگردان آیات وحید خراسانی، فاضل لنکرانی و میرزاجواد تبریزی؛ در خلال مباحث فقه سلامت که توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان برگزار میشود، در خصوص جایگاه قواعد فقهی در استنباط احکام مسائل مستحدثه نکات ارزشمندی بیان کرده است که مشروح آن در این گزارش مطرح می شود:
جایگاه قواعد فقهیه در فرآیند استنباط
در اینکه قواعد فقهی نقش بسیار مهمی را در استنباط احکام فقهی در ابواب مختلف فقهی دارد، شکی نیست، لذا اهل دقّت و تتبع و کسانی که توانستهاند بعد از سالیان متمادی و طی مراحل مختلف به قلهی رفیع فقاهت دسترسی پیدا کنند، به جایگاه مهم قواعد فقهی در استنباط احکام شرعی، آگاه هستند و میدانند که اساس اجتهاد در فقه اسلامی بعد از شناخت موضوعات خارجی و عناوین افعال مکلّفین، تفحّص و تتبّع در شناسائی احکام این موضوعات بر اساس آشنائی با قوانینی است که این قوانین برای تشخیص درست احکام مسائل فقهی در ابواب گوناگون در اسلام تدوین شده است.
با مطالعه در متون اسلامی و با دقّت در کتاب و سنّت متوجه میشویم که بسیاری از احکام شرعی برای موضوعات کلّی جعل شده است که از مجموع این موضوعات و احکامی که برای آنها جعل شده، به قوانین یا قواعد یا اصول اساسی اسلام یاد میشود.
قواعد فقهیه راه گشای حل مسائل نوظهور
این قوانین و قواعدی که در اسلام به صورت کلی تبیین شده، در حقیقت قوانینی راه گشا برای فقها در تشخیص احکام بسیاری از موضوعاتی است که زیر شاخههای این عناوین و موضوعات کلّی بوده و از آنها به مسائل و فروعات فقهی یاد میشود. موضوعاتی که همواره بشر در گذشته و حال و آینده با آنها مواجه بوده و چارهای برای فقها در تشخیص موضوعات مطرح شده و مسائل مطرح شده نیست، جز اینکه آن احکام کلّی همراه با موضوعات کلی که دارند را بر این مسائل و فروعات فقهی تطبیق دهند.
اساساً با مطالعه در احادیث روشن میشود که تفریع و تطبیق فروعات و مسائل فقهی بر قواعد و قوانین کلّی اسلام توسط معصومین به عنوان یک وظیفه برای فقها دین مطرح شده است.
مُحَمَّدُ بْنُ إِدْرِیسَ فِی آخِرِ السَّرَائِرِ نَقْلًا مِنْ کِتَابِ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّمَا عَلَیْنَا أَنْ نُلْقِیَ إِلَیْکُم الْأُصُولَ وَ عَلَیْکُمْ أَنْ تُفَرِّعُوا. (وسائل الشیعه ؛ ج۲۷ ؛ ص۶۱)
امام رضا علیه السلام: قَالَ: عَلَیْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَیْکُمُ التَّفْرِیعُ. (همان ص ۶۲)
حضرت میفرماید وظیفهی ما معرفی اصول و قواعد کلّی اسلام است و وظیفهی شما تطبیق قواعد و قوانین کلّی بر فروعات مختلفی است که در فقه وجود دارد.
لذا وقتی که به تاریخ فقه و اجتهاد مراجعه میکنیم میبینیم که بحث از تشخیص قوانین کلّی و قواعد فقهی موجود در اسلام، از مهمترین بحثها در بین فقها از متقدمین تا معاصرین بوده؛ تا جایی که این قواعد از مهمترین ابزارها برای استنباط احکام فقهی، مورد توجه آنان بوده است.
بسیاری از فروعات فقهی اسلام در ابواب مختلف فقه، مانند ابواب مربوط به عبادات، معاملات، مباحث اقتصادی، فرهنگی و پزشکی و بسیاری از فروع فقهی اسلامی موجود در این ابواب، فروعی هستند که از موارد تطبیق قوانین کلّی اسلام و قواعد فقهی بر آنها میباشند. به همین لحاظ است که بسیاری از فروعات فقه جزء موارد تطبیق قواعد فقهی و قوانین کلی اسلام است، میبینیم که فقها توجه و اهتمام ویژهای را از گذشته تا کنون نسبت به قواعد فقه و شناخت آنها و تعیین گسترهی این قواعد و تبیین مفاد این قواعد داشتهاند و توجه و اهتمام آنها یک واقعیت غیر قابل انکار در فقه عامّه و خاصّه است.
استناد به قواعد فقهی از عصر غیبت
لذا شاهد هستیم از عصر غیبت، زمان شیخ مفید تا کنون، اصل استناد به قواعد فقهی در کتبی که پیرامون فقه عامّه و خاصّه نوشته شده، یک امر رایج بوده است. زیرا که اصل تأسیس قواعد فقهی به عصر معصومین برمیگردد و بسیاری از قواعد فقهی ابتداءً در متن قرآن کریم و در کلمات نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهمالسلام مطرح شده و تفریع فروع فقهی بر اصول اسلامی در کلامات معصومین، به عنوان یک وظیفه برای فقها بیان شده است. پس اصل استدلال به قواعد فقه یک چیز تازهای نیست.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
قواعد فقیه در فقه اهل سنت
اما تدوین و تألیف کتب و قواعد فقهی در مدرسه عامّه از قرن ۴ شروع شده است. ابوطاهر دباس حنفی متوفای ۳۴۰ جز نخستین کسانی است که تعدادی از قواعد فقهی مثل قاعده «الامور بمقاصدها» و قواعد دیگری را جمع آوری و تدوین کرد. اهمیّت این کار و نقش آن در استنباط احکام شرعی باعث شده که دیگران هم به این امر اهتمام دهند و در پی تدوین و تکمیل مباحث مربوط به قواعد فقه بوده و سعی کنند کتبی را کاملتر از گذشتگان در این خصوص تدوین کنند. لذا بعد از ابوطاهر اشخاصی مثل ابوالحسن کرخی کتابی به عنوان «الاصول»، ابوزید دبوسی کتابی به نام «تأسیس النظر»، ابن نجیم از حنفیه و جلال الدین سیوطی و تاج الدین … هرکدام جداگانه کتابی به نام «الاشباه و النظائر» مینویسند. از علماء عامّه کتابهای متعددی در این خصوص تألیف شده است تا نقش قواعد فقهی در استنباط احکام فقهی بیش از پیش روشن شود.
میتوانیم بگوئیم علماء عامّه در تدوین قواعد و تألیف کتب مربوط به قواعد فقه، متقدم بر علماء خاصّه هستند. کتابهایی که در این خصوص دراعصار گوناگون نوشتهاند، شاهد این قضیه است.
قواعد فقهیه در فقه امامیه
در بین امامیه میتوانیم کتاب ««القواعد و الفوائد» مرحوم شهیداول را جزء نخستین کتب قواعد فقه دانست، که البته در این خصوص نوشته نشده است. بعد شاگرد او جناب فاضل مقداد کتاب «نضد القواعد الفقیه علی مذهب الامامیه»، شیخ جعفر کاشف الغطاء کتاب «القواعد السته عشر»، سید عبدالله شبّر کتاب «الاصول الاصلیه و القواعد الشرعیه»، محقق نراقی کتاب «عوائد الایام» را در این خصوص تألیف کردند. سید مراغی کتاب «العناوین» را در دو جلد با بررسی ۹۳ قاعده نوشت. در خصوص بزرگان دیگری که در مقدمه کتاب «القواعد الفقیه فی فقه الامامیه» به آنها اشاره کردهام، تألیفاتی را داشتهاند. انشاءالله در کتابی به عنوان «المدخل فی علم قواعد الفقه» هم آنها را خواهم آورد.
معاصرین هم در این خصوص کتب مختلفی نوشتهاند که مهمترین آنها کتاب «القواعد الفقیه» محقق بجنوردی است. محقق ۶۰ قاعده فقهی را در ۷ جلد بررسی کرده است.
خداوند این توفیق را به بنده داد تا در خصوص قواعد فقه کتابی جامع از کتب قبلی تدوین کنم که در آن حدود ۲۰۰ قاعده فقهی در ۲۰ جلد مورد بحث قرار گرفته است.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
یاد کرد استاد عباسعلی زارعی سبزواری از مرحوم آیة الله فقیه سبزواری/انتقادات آیت الله زارعی از وضعیت فرهنگی سبزوار
ایشان فرمودند:
استاد مدارس علمیه قم در بیان مثال هایی فرمود: یکی مثل«ملا محمد باقر سبزواری» صاحب «کفایه الاحکام» و صاحب «ذخیره المعاد»؛ امروز که امروز است نظریات این فقیه در مراکز علمی مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد. مرحوم حکیم سبزواری را همه ما می شناسیم. یک فیلسوف و یک محقق متتبعی که افتخار شهر سبزوار است. حاج آقا حسین فقیه سبزواری از مراجع بزرگ خراسان. مرحوم آقا سید عبدالاعلی سبزواری از مراجع بزرگ نجف که سی جلد کتاب «مهذب الاحکام» این مرد است. خیلی بزرگان داشتیم که مایه افتخار این شهر بوده و هستند.
***
انتقادات آیت الله زارعی از وضعیت فرهنگی سبزوار:
مسائل فرهنگی و معنوی سبزوار عقبگردی مصیبتبار داشته است/ وضعیت حوزهعلمیه سبزوار مایه شرمندگی و خجالت است
شهر سبزوار با این قدمت و پیشینه، وضعیت امروزش نسبت به گذشته نه پیشرفت است، نه ضعف است نه رکود است، بلکه عقبگردی مصیبت بار است. آقایان اگر می توانند تحرکی انجام دهند، انجام دهند و اگر نمی توانند از خودشان سلب مسئولیت کنند تا دیگران ورود پیدا کنند.
به گزارش سلام سربدار، آیت الله عباسعلی زارعی سبزواری، استاد برجسته حوزه علمیه قم، صبح امروز (شنبه) در حسینیه امامزاده شعیب (ع) سبزوار و در جمع فرهنگیان در ادامه تفسیر آیاتی از سوره ممتحنه از وضعیف مدیریت فرهنگی و مذهبی شهرستان سبزوار به شدت انتقاد کرد.
وی پس از بیان این که خداوند در قرآن حضرت ابراهیم را به عنوان اسوه و الگو معرفی می کند و بیان مطالبی در شرح این موضوع، خطاب به مخاطبان سبزواری نیز گفت: برادران و خواهران سبزواری اگر ابراهیمی (ع) نباشد امکان هدایتگری در آن جامعه نخواهد بود. اگر مسیر خلقت بشر را بر روی زمین مطالعه کنید می بینید که هیچ بشری را خداوند بر روی زمین بدون پیامبر و حجت قرار نداده است. اولین بشری که بر روی زمین آمد حضرت آدم بود که خودش پیامبر بود به بعد هم همه انسان هایی که بر روی زمین بوده اند از حجت الهی برخوردار بوده اند و ما این را می دانیم که اگر بخواهد یک امتی یک شهری یا روستایی از نعمت هدایت و سعادت برخوردار بشود، این امکان ندارد مگر این که انبیاء الهی یا وارثان انبیاء الهی در آن شهر باشند.
استاد نمونه حوزه علمیه قم سپس با انتقاد جدی از وضعیت مدیریت فرهنگی، مذهبی و معنوی شهرستان سبزوار اظهار داشت: در طول مدت نزدیک به یک ماهی که بنده توفیق پیدا کردم در سبزوار باشم که شهر خودم هم هست و جدا مایه افتخار و مباهات بنده است که این توفیق بعد از مدت ها حاصل شد، قشرهای مختلف و گروه های گوناگون از اساتید دانشگاه، کسبه، فرهنگیان و مردم عادی در اماکن مختلف به بنده مراجعه می کنند و نسبت به وضعیتی که در شهر سبزوار که دارالمومنین بوده و باید دارالمونین باشد، گلایه های خیلی جدی و انتقادات بسیار زیادی را مطرح می کنند.
آیت الله زارعی با بیان این که انشاء الله این نکاتی را که بنده عرض می کنم قطعا به سمع عزیزانی خواهد رسید که در شهر مسئولیت معنوی، مذهبی و فرهنگی دارند، افزود: در روایات داریم که «الفقهاء حصون الاسلام» و این که «علما امناء رسل هستند»؛ لذا از باب توصیه و انذار که وظیفه شرعی ما است، نکاتی را عرض می کنم. زیرا اگر اینجا باشم و انذار نکنم و به وظیفه عمل نکم به خلاف آنچه در این چند روز از آیات سوره ممتحنه برای شما گفته ام هست و فردا خواهند گفت شما خودتان می گویید و عمل نمی کنید.
وی ضمن بیان این نکته که مشکلی که امروز متاسفانه در شهر سبزوار مشاهده می شود و از مجموعه مراجعات و تماس های مردم به دست می آید یک مشکل معنوی فرهنگی در شهر است، گفت: در بلادی که وجود دارد می بینیم برخی از شهرها نسبت به بیست تا سی سال گذشته خود پیشرفت های معنوی عجیبی داشته اند، خیلی پیشرفت کرده اند و اگر محافل قرآنی و سخنرانی های آنها ده تا بوده الان صد تا شده و اگر مساجدشان تا نصف پر می شده این روزها لبریز از نمازگزار است، این ها پیشرفت است. بعضی از شهرها هم هستند که ضعف دارند و ضعیف عمل کرده اند و آن پیشرفت و فعالیتی که باید در آنها وجود ندارد، بعضی از شهرها دچار رکود هستند یعنی به نسبت سی سال قبل خیلی تفاوتی نکرده اند؛ اما بعضی از شهرها هستند که عقب گرد دارند. این مصیبت بزرگی است.شهرستان سبزوار به معنای واقعی از مفاخر بلاد اسلامی است. این را نه از این باب که سبزواری هستم و تعصب سبزواری داشته باشم بلکه به لحاظ منطقی و مستدل و با استناد تاریخی می گویم. شما بروید تاریخ سبزوار را در زمان حاکمیت سربداران بررسی کنید. در تمام شهرهای اطراف سبزوار جمعیت های سنی نشین بودند، تنها مرکز شیعی به معنای واقعی که حاکمیت شیعی هم بر آن مستولی بوده شهرستان سبزوار است؛ تا حدی که از شهید اول تقاضای رساله عملیه می شود و آن شهید بزگوار از لبنان در داخل زندان برای مردم سبزوار کتاب «اللمعه الدمشقیه» را که رساله عملیه است می نویسند و می فرستند. سبزوار اینطور بوده است و به برکت این که مرکز تشییع بوده بزرگانی از این شهر وارد جامعه اسلامی شده اند که اگر صدها سال هم بگذرد نام آنها در مجامع علمی هنوز هم برده می شود.
این استاد مدارس علمیه قم در بیان مثال هایی گفت: یکی مثل«ملا محمد باقر سبزواری» صاحب «کفایه الاحکام» و صاحب «ذخیره المعاد»؛ امروز که امروز است نظریات این فقیه در مراکز علمی مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد. مرحوم حکیم سبزواری را همه ما می شناسیم. یک فیلسوف و یک محقق متتبعی که افتخار شهر سبزوار است. حاج آقا حسین فقیه سبزواری از مراجع بزرگ خراسان. مرحوم آقا سید عبدالاعلی سبزواری از مراجع بزرگ نجف که سی جلد کتاب «مهذب الاحکام» این مرد است. خیلی بزرگان داشتیم که مایه افتخار این شهر بوده و هستند.
وی با ابراز تاسف فراوان گفت: شهر سبزوار با این قدمت و پیشینه، وضعیت امروزش نسبت به گذشته نه پیشرفت است، نه ضعف است نه رکود است، بلکه عقبگردی مصیبت بار است. مصیبتی که آقایانی که در این شهر مسئول هستند باید به فکر چاره ای برای آن بیفتند و اگر چه دیر است اما اگر به فکر بیفتند باز هم جای شکرش باقی است.
استاد زارعی با تاکید بر این که مردم سئوال هایی می پرسند که قطعا به استماع عزیزانی که در این شهر مسئولیت دارند و متصدی فرهنگ و معنویت و مذهب هستند می رسد و باید پاسخگو باشند، بیان داشت: مردم می پرسند چرا باید در شهر سبزوار مساجدی وجود داشته باشد که خالی از امام جماعت است؟ چه جوابی دارند آقایان؟ به بنده گزارش دادند مساجد متعددی در سطح شهر هست که در آنها فقط یک وعده نماز جماعت برگزار می شود و مساجدی که اصلا در آن نماز خوانده نمی شود و مساجدی که امام جماعت در آن ها افراد شخصی هستند. آقایان پاسخ بدهند که چرا اینطور است؟
وی در تشریح پرسش دیگر مردم گفت: در مسجد جامع سبزوار بیست تا سی سال قبل در ایام عزاداری ها و اعیاد برنامه هایی برگزار می شد که مایه شکوه و عزت شهر بود اما امروز چرا مسجد جامع اینقدر غریب مانده است؟ همه شما شاهد هستید در نماز جماعتی که در مسجد جامع برگزار می شد قریب به سرتاسر صحن پر از جمعیت می شد؛ اما امروز خلاف این است. چرا باید اینطور باشد؟
مدرس سطوح خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: سئوال دیگری که مکرر مطرح می شود این است که چرا در مراکز حساسی که در شهرستان اعم از ادارات و دانشگاه ها وجود دارد روحانیت حضور فعال ندارد؟ در بسیاری جاها که باید روحانی باسواد و فاضلی باشد که پاسخ سئوالات و شبهات مردم را بدهد اصلا روحانی وجود ندارد.
وی با انتقاد از رها شدن امور فرهنگی شهرستان از سوی مسئولین گفت: یک رکود عجیبی در مسائل فرهنگی و معنوی شهر سبزوار دیده می شود. اعیاد و وفیات اصلا نمایش ندارد. شب غدیر می شود و از خیابان های سبزوار که می گذری هیچ نمودی از این که امشب شب عید است وجود ندارد. این را خودم تجربه کرده ام. در شب مبعث در شهر دارالمومنین و شهر عالم پرور سبزوار چرا هیچ برنامه و نمود قابل اعتنا و افتخاری دیده نمی شود؟ در سایر مناسب ها هم وضع همین گونه است.
وی با تذکر این واقعیت که در گذشته علما و بزرگان متعدد برای سخنرانی به سبزوار دعوت می شدند و مردم هم استقبال فراوانی می کردند، پرسید؟ چرا الان اثری از این فعالیت ها نیست تا حدی که در ماه مبارک رمضان مسجد جامع شهر فاقد یک برنامه موثر و سخنران عالم و فاضل است.
آیت الله زارعی با بیان این که در طول این مدتی که در سبزوار بودم اقشار مختلف مردم آنقدر از این وضعیت گلایه کردند که بنده خسته شدم، گفت: هیچ نوع هماهنگی بین مراکزی که متصدی امور فرهنگی، معنوی و مذهبی شهر و شهرستان هستند وجود ندارد. هر کسی برای خودش فعالیت کوچکی انجام می دهد. گویا مسائل فرهنگی و مذهبی شهر متصدی ندارد و رها شده است. معنویت در این شهر رها شده است.
وی در ادامه بیان داشت: اما بنده می خواهم با این سئوالات پاسخ بدهم. این چراها پاسخ دارد. پاسخ این است که اگر بخواهیم امر معنویت و مذهب، اخلاق دینی و معارف اهل بیت در یک شهری پیشرفت داشته باشد باید انبیاء الهی یا وارثان انبیاء الهی حضور داشته باشند. امروز انبیاء الهی که نیستند پس وارثان آنها که علما و انیشمندان و کسانی که در حوزه های علمی مشغول تعلیم و تعلم هستند باید حضور داشته باشند. اگر بروید و مراجعه کنید به شهرهای مختلف می بینید هر شهری که حوزه علمیه آن قوی است وضعیت فرهنگ و مذهب و معنویت هم در آن قوی شده و هر شهری که حوزه در آن ضعیف است باقی موارد هم در آن ضعیف است.
استاد مدارس دینی قم تصریح کرد: امروز خلاء ی که در سبزوار وجود دارد، خلاء حضور علمای دین در سطح شهرستان است. حدود سی و سه سال قبل علمای بزرگی در همین شهر ساکن بودند. آقای شهرستانی بود، آقای قریشی بود، آقای برابادی و محمدی بودند، آقای قاضی بود، الان هیچ کدام اینها وجود ندارند. این خلاء باید پر شود.
وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت حوزه علمیه سبزوار گفت: از طرفی می بینیم حوزه علمیه سبزوار متاسفانه نه تنها پیشرفت نداشته و نه تنها ضعف دارد بلکه عقبگرد بسیار اساسی پیدا کرده است. به بنده خبر دادند مدرسه فخریه سبزوار که از کهن ترین مدارس علمیه در سبزوار است امروزه اکثر اوقات در آن بسته است. مدرسه شریعتمدار فاقد سکنه و طلبه است. در مدرسه محمدیه یک موسسه قرآنی شکل گرفته است، خدا خیرشان بدهند که در این مدرسه که حوزه علمیه شکل نگرفته و طلبه تربیت نمی شود لااقل مسائل قرآنی را مطرح می کنند. جای تشکر دارد؛ اما مدرسه محمدیه جایی است که باید سالی صد نفر طلبه در آن تربیت شود. حوزه در سبزوار عقبگرد کرده است، آقایان به فکر بیفتند. حوزه اهل البیت سبزوار که نماد حوزه در سبزوار است و واقعا امام جمعه محترم شهرستان خون دل ها خوردند که این مدرسه بنا شود و حتی از اموال شخصی خودشان هم برای آنجا خرج کردند؛ اما چرا این مدرسه باید از نظر علمی رکود پیدا کند و چرا باید رتبه علمی حوزه علمیه سبزوار به اعتراف مدیر اجرایی حوزه خراسان جزء ضعیف ترین ها در خراسان باشد. این مایه شرمندگی و خجالت نیست؟ چرا آقایان به فکر نمی افتند و چاره ای نمی اندیشند؟
آیت الله زارعی با بیان این که راهکار تقویت فعالیت های فرهنگی و مذهبی در شهرستان این است که حوزه علمیه در سبزوار تقویت بشود، گفت: چهار مدرسه علمیه در سبزوار داریم که اگر درست مدیریت شود قابلیت پروش هزار طلبه را در شهرستان دارد اما مدیریت نیست. یک زمانی به آقایان گفتم مگر قحط الرجال است که مدیر حوزه علمیه در سبزوار یک آدم شخصی باشد؟ یعنی با اینهمه عالم و فاضل سبزواری که در حوزه علمیه قم داریم یک نفر پیدا نکردیم که برای مدیریت مدرسه علمیه در سبزوار از آنها استفاده کنیم؟ در قم ۷۰۰ طلبه سبزواری داریم که خیلی از اینها افراد فاضل و ملا هستند و خیلی از اینها در قم مدرس هستند ولی مردم سبزوار آنها را نمی شناسند. آقایان چرا از اینها برای آمدن به سبزوار دعوت نمی کنند؟ چرا از اینها نمی خواهند که بیایند تا در این شهر حوزه و نماز جمعه را تقویت کنند؟ حوزه سبزوار باید تقویت شود. آقایانی که متصدی امور فرهنگی در سبزوار هستند به فکر بیفتند و چاره ای کنند. اگر نکنند فردای قیامت باید پاسخگو باشند. آقایان اگر می توانند تحرکی انجام دهند، انجام دهند و اگر نمی توانند از خودشان سلب مسئولیت کنند تا دیگران ورود پیدا کنند تا شهر سبزوار را از این وضعیتی که هست خارج کنند و به شرایطی برسانند که مطلوب امام زمان (عج) باشد.
لازم به ذکر است ۲۵ سال قبل که در دانشگاه های سبزوار ۳۰۰۰ دانشجو تحصیل می کردند در حوزه علمیه سبزوار نیز ۲۵۰ طلبه مشغول به تحصیل علوم دینی بودند؛ ولی امروز که گفته می شود ۳۰ هزار دانشجو در سبزوار مشغول به تحصیل هستند تعداد طلاب محصل در حوزه علمیه سبزوار حدود ۷۰ نفر است. حوزه ای که این روزها بر خلاف گذشته از نظر علمی به عنوان یکی از ضعیف ترین حوزه های استان معرفی می شود.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
بخش هایی از کتاب گوشه ای از «اسرار حج» نویسنده : عباسعلی زارعی
پاداش کسی که به حاجی کمک کند
کمک کردن به کسی که قصد مسافرت به حج را دارد، پاداش ویژه ای دارد. امام سجادعلیه السلام فرموده است:
«مَنْ خَلَفَ حاجّاً فی اَهْلِهِ وَمالِهِ کانَ لَهُ کَأَجْرِهِ حَتّی کَأَنَّهُ یَسْتَلِمُ الأَحْجارَ».(۲۱۸)
یعنی: «کسی که سرپرستی خانواده و اموال حاجی را بر عهده بگیرد، پاداش او مانند پاداش حاجی است و گویا خود او سنگهای خانه کعبه را استلام می نماید».
شرایط قبول شدن حج
هر عبادتی، زمانی مورد قبول پروردگار واقع می شود که شرایط آن رعایت گردد؛ مثلاً نماز در صورتی قبول می شود که نمازگزار در مکان غصبی نباشد، لباس یا بدنش نجس نباشد، طهارت داشته باشد، حج نیز در صورتی مورد قبول پروردگار واقع می شود که شرایط آن رعایت شود. شرایط قبول شدن حج سه چیز است:
۱ – مخارج حج از مال حلال باشد
مالی که انسان صرف حج می کند باید حلال باشد؛ زیرا این سفر یک سفر الهی و مقصود از آن، رسیدن به کمالات معنوی است و چنین مقصودی با مال حرام، تحقق پیدا نمی کند.
از ائمه معصومین روایت شده:
«هر کسی که با مال حرام به حج برود، هنگامی که در حال احرام کلمه «لبّیک» را بر زبان جاری می کند، خطاب می رسد ما تو را نمی پذیریم».(۱۹۹)
امام صادق علیه السلام نیز فرموده است:
«إِذا اِکْتَسَبَ الرَّجُلُ مالاً مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّی، نُودِیَ لالَبَّیکَ وَلاسَعْدَیْکَ وَإِنْ کانَ مِنْ حَلِّهِ فَلَبّی، نُودِیَ: لَبَّیْکَ وَسَعْدَیْکَ»(۲۰۰)
استاد زارعی سبزواری
بخش هایی از کتاب گوشه ای از «اسرار حج» نویسنده : عباسعلی زارعی پاداش کسی که به حاجی کمک کند ک
۲ – قصد قربت و اخلاص
قصد قربت، شرط قبولی هر عبادتی است. و هیچ عبادتی بدون قصد قربت و اخلاص، مقبول درگاه خداوند نمی شود. و هر چه مرتبه اخلاص بالاتر و کاملتر باشد، عابد به حقیقت عبادت، نزدیکتر شده و عبادتش مقبول درگاه احدیت می شود.
در حج نیز قصد قربت و اخلاص شرط است. اگر کسی حج برود صرفاً برای اینکه به او «حاجی» بگویند، و یا برای اینکه مورد طعن دیگران واقع نگردد و یا برای اینکه تجارت کند و یا برای اینکه تفریح کند، حج او مقبول درگاه خداوند نیست؛ زیرا حقیقت حج عبارت است از روی آوردن به سوی خداوند و بریدن از هر چه غیر اوست.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده است:
«یَأْتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَکُونُ فیهِ حُجُّ المُلُوکِ نَزْهَهً وَحَجُّ الأَغنِیاءِ تَجارَهً وَحَجُّ المَساکِینَ مَسْأَلَهً»(۲۰۲)
یعنی: «زمانی می رسد که پادشاهان به حج می روند تا تفریح کنند و ثروتمندان به حج می روند تا تجارت کنند و فقرا به حج می روند تا نیاز خود را برآورده سازند».
امام صادق علیه السلام نیز می فرماید:
«مَنْ حَجَّ یَریدُ بِهِ اللَّه وَلایُریدُ بِهِ رِیاءً وَلاسُمْعَهً غَفَرَ اللَّه لَهُ اَلْبَتَّهَ»(۲۰۳)
یعنی: «کسی که به حج برود فقط برای خدا، نه برای خودنمایی و کسب عنوان، خداوند او را می آمرزد».
و در روایت دیگری نیز امام صادق علیه السلام می فرماید:
«اَلْحَجُّ حَجّانِ: حَجٌّ للَّه وَحَجٌّ لِلنّاسِ، فَمَنْ حَجَّ للَّه کانَ ثَوابُهُ عَلَی اللَّه الجَنَّهَ وَمَنْ حَجَّ لِلنّاسِ کانَ ثَوابُهُ عَلَی النّاسِ یَوْمَ القِیامَهِ».(۲۰۴)
یعنی: «حج دو نوع است: حج برای خدا و حج برای مردم؛ کسی که برای خدا حج کند، پاداش او بهشت است و کسی که برای مردم حج برود، در قیامت پاداش خود را باید از مردم بگیرد».
۳ – ولایت
«ولایت» ائمه اطهارعلیهم السلام یکی از اساسی ترین شرایط قبولی حج است.
امام صادق علیه السلام می فرماید:
«وَاللَّه! لَوْ اَنَّ عَبْداً عَبَدَاللَّه أَلْف عامٍ حَتّی یَنْقَطِعُ عَلْباؤُهُ هِوَماً ثُمَّ أَتی اللَّه بِبُغْضِفا اَهْلَ البَیْتِ لَرَدَّ اللَّه عَلَیْهِ عَمَلَهُ»(۲۰۵)
یعنی: «به خدا سوگند! اگر بنده ای خداوند را هزار سال عبادت کند به اندازه ای که رگ گردن او فرتوت گردد، ولی با کینه ما اهل بیت بمیرد، خداوند تمام اعمال او را به خودش برمی گرداند».
و از امام سجادعلیه السلام نیز نقل شده است که آن حضرت فرمود:
«إِنَّ اَفْضَلَ البَقاعِ مابَیْنَ الرُّکْنِ وَالمَقامِ وَلَوْ اَنَّ رَجُلاً عَمَّرَ ماعَمَّرَ نُوحٌ ۷ فی قَوْمِهِ، یَصُومُ النَّهارَ وَیَقُومُ الَّلیلَ فی ذلِکَ المَقام ثُمَّ لَقَی اللَّه عَزَّوَجَلَّ بَغَیْرِ وِلایَتِنا لَمْ یَنْتَفِعْ بِذلِکَ شَیْئاً».(۲۰۶)
یعنی: «بهترین مکان برای عبادتو بین رکن و مقام ابراهیم است، ولی اگر کسی غمر نوح را داشته باشد و در تمام عمر، روزه نگیرد و میان رکن و مقام ابراهیم، شبها را تا صبح نماز بخواند، اما بدون ولایت ما خداوند را ملاقات کند، هیچ ارزشی برای او ندارد».
حج بدون ولایت، حج مردمی است که در زمان جاهلیت زندگی می کردند. از امام باقرعلیه السلام نقل شده است که آن حضرت در حالی که می دید مردم به اطراف خانه کعبه طواف می کنند، فرمود:
«مردم در دوران جاهلیت اینطور طواف می کردند، ولی خداوند به مردم فرمان حج داد تا پس از طواف، به سراغ ما بیایند و پایداری خودشان را نسبت به اطاعت ما و دوستی و محبتشان را نسبت به ما و قدرتشان را برای یاری ما عرضه نمایند.(۲۰۷)
این روایات، بیانگر این واقعیت است که انجام مناسک حج بدون ولایت، همان حج مردم زمان جاهلیت است. و حج کامل و صحیح آن است که انسان مناسک حج را به گونه ای که ائمه اطهارعلیهم السلام دستور داده اند، انجام دهد.
در بعضی از روایات، «ولایت» به عنوان یکی از ارکان دین مطرح گردیده؛ چنانکه حج نیز یکی از ارکان شمرده شده است.
امام باقرعلیه السلام می فرماید:
«بُنِیَ الاِسْلامُ عَلی خَمْسٍ: عَلیَ الصَّلاهِ وَالزَّکاهِ وَالصَّوْمِ وَالحَجِّ والوِلایَهِ وَلَمْ یُنادَ بِشَی ءٍ کَما نُودِیَ بِالوِلایَهِ».(۲۰۸)
یعنی: «اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و آنطور که برای ولایت سفارش شده است، برای هیچ چیزی سفارش نشده است».
این روایات نیز حکایت از این مطلب دارد که حج، بدون ولایت، حج کامل و صحیح نیست.
استاد زارعی سبزواری
بخش هایی از کتاب گوشه ای از «اسرار حج» نویسنده : عباسعلی زارعی پاداش کسی که به حاجی کمک کند ک
اقسام حج و عمره
اینجا لازم است قبل از پرداختن به عمره و اهمیت آن، خلاصه اقسام حج و عمره را بیان کنیم و تفصیل آن بعداً خواهد آمد. فریضه حج سه نوع است:
۱- حج تمتّع
این نوع از حج بر کسانی واجب است که مستطیع بوده و فاصله مسکن او با مکّه شانزده فرسخ (۹۶ کیلومتر) یا بیشتر باشد.
«حج تمتع، دارای سیزده عمل است: احرام در مکه، وقوف در عرفات، وقوف در مشعرالحرام، رمی جمره عقبه، قربانی در منی، تراشیدن سر یا تقصیر در منی، طواف حج تمتع، نماز طواف، سعی بین صفا و مروده، طواف نساء، نماز طواف نساء، ماندن در منی، در شب یازدهم و دوازدهم ذیحجه، رمی سه جمره در روز یازدهم و دوازدهم ذیحجه.
علّت نامگذاری این نوع از حج را به «حج تمتع» این است که کلمه «تمتّع» به معنای لذت بردن و بهره مند شدن است. و در فاصله میان عمره تمتع و حج تمتّع، چیزهایی که به واسطه احرام، حرام شده بود، حلال می شود و می توان از آنها بهره مند شد، فقط تراشیدن سر در میان عمره و حج تمتّع به حرمت خود باقی است.
۲- حج افراد
این نوع از حج در سه صورت واجب می شود:
الف : کسی که مستطیع است و منزل او تا مکه کمتر از شانزده فرسخ (۹۶ کیلومتر) فاصله داشته باشد.
ب : کسی که حج تمتع بر او واجب است ولی به خاطر تنگی وقت و دیر رسیدن به مکه نتواند تمام اعمال عمره تمتع را به جا آورد، در این صورت، چنین اشخاصی باید نیت خود را از احرام عمره تمتع به احرام حج افراد، تغییر دهند، و به عرفات رفته و سپس به مشعر بروند و سایر اعمال حج را انجام دهند و بعداً عمره مفرده ای به جا آورند.
ج : زنی که به واسطه عادت ماهیانه نتواند وارد مسجدالحرام شود و از انجام اعمال عمره تمتع باز بماند؛ چنانچه این حالت تا روز نهم ذیحجه موقع وقوف در عرفات هست، ادامه پیدا کند، باید نیت خود را از حج تمتع به حج افراد تغییر دهد و پس از انجام اعمال حج، عمرهغ مفرده ای انجام دهد.
علت نامگذاری این نوع از حجبه حج افراد این است که انسان در این حج، منفرداً و بدون قربانی به حج می رود.
۳ – حج قران
این حج نیز مخصوص کسانی است که مستطیع هستند و فاصله منزل آنها تا مکه کمتر از شانزده فرسخ (۹۶ کیلومتر) است.
در حج افراد لازم است هنگام بستن احرام، تلبیه گفته شود، ولی در حج قران انسان می تواند در هنگام احرام، تلبیه بگوید و یا حیوانی را برای قربانی همراه خود ببرد. و علت نامگذاری این نوع از حج به حج قران، این است که انسان در این حج گاهی با خود قربانی را همراه و مقرون می نماید.
«عمره» نیز دو قسم است:
۱ – عمره تمتّع
عمره تمتّع قبل از حج تمتّع انجام می گیرد و اعمال آن عبارتند از: احرام در میقات، طواف کعبه، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، تقصیر. عمره تمتّع و حج تمتّع مربوط به همدیگر هستند، طوری که هر دو یک عمل محسوب می شوند.
۲ – عمره مفرده
عمره مفرده، دارای هفت واجب است: احرام، طواف، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، حلق یا تقصیره، طواف نساء، نماز طواف نساء، عمره مفرده فقط در چند مورد واجب است:
الف : کسی که منزل او تا مکه کمتر از شانزده فرسخ فاصله داشته باشد. این شخص اگر استطاعت حج و عمره را داشته باشد، هر دو بر او واجب است. و اگر استطاعت حج تنها یا عمره مفرده تنها را داشته باشد، فقط همان حج یا عمره بر او واجب می باشد.
ب، ج: در آن دو مورد دیگری که در حج افراد ذکر شد.
د : در موردی که عمره مفرده متعلّق نذر یا عهد یا قسم قرار گیرد.
در غیر این موارد، عمره مفرده در تمام ماههای سال و بخصوص در ماه رجب، مستحب است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:
«اَلْحَجَّهُ ثَوابُها الَجَنّهُ وَالعُمْرَهُ کَفّارَهُ کُلِّ ذَنْبٍ».(۲۰۹)
یعنی: «پاداش حج، بهشت می باشد و عمره، کفاره هر گناهی است».
عمره مفرده در ماه رجب از عمره مفرده در سایر ماهها افضل است. امام صادق علیه السلام می فرماید:
«اَلْمُعْتَمَرُ یَعْتَمِرُ فی أَیِّ شُهُورِ السَّنَهِ شاءَ وَأَفْضَلُ العُمْرَهِ عُمْرَهُ رَجَبٍ».(۲۱۰)
یعنی: «کسی که می خواهد عمره برود، در هر یک از ماههای سال که بخواهد می تواند، ولی بهترین عمره، عمره ماه رجب است».
پاداش کسی که به حج و عمره می رود
«حج»، یک عبادت بسیار با فضیلتی است. و برای کسی که توفیق یابد به حج یا عمره برود، خداوند پاداش ویژه ای را اختصاص داده است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده است: «حاجی، هنگامی که آماده رفتن به حج می شود، خداوند در برابر هر چیزی که بردارد و بگذارد، ده حسنه برای او می نویسد و ده گناه را از او برمی دارد، و ده درجه او را بالا می برد. و نیز وقتی سوار بر شترش می شود، در برابر هر قدمی که شتر برمی دارد همین پاداش برای حاجی ثبت می شود…».(۲۱۱)