eitaa logo
دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
1هزار دنبال‌کننده
185 عکس
9 ویدیو
15 فایل
🖊️ مدیر کانال: Rezaemami1371@ 📚 صوت‌ دروس استاد احسان کرمانشاهانی (زید عزه)، استاد سطوح عالی حوزه: 🔗 http://ostadkermanshahani.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
1400-4-28.mp3
16.56M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۲۴۲ 📆 دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۲۸ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
1400-4-29.mp3
17.21M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۲۴۳ 📆 سه شنبه ۱۴۰۰/۴/۲۹ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
1400-5-2.mp3
16.78M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۲۴۴ 📆 شنبه ۱۴۰۰/۵/۲ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
1400-5-3.mp3
17.21M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۲۴۵ 📆 یکشنبه ۱۴۰۰/۵/۳ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
14000504.mp3
24.28M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۲۴۶ 📆 دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۴ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
1400-5-4.mp3
19.79M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۲۴۷(پایان مقاله ۱۴) 📆 سه شنبه ۱۴۰۰/۵/۵ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 پرسش و پاسخ مقاله ۱۴(و توضیحاتی در مورد مسئله ) 📆 شنبه ۱۴۰۰/۵/۹ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
- بخشی از سخنرانی شب پنجم محرم تا در این دنیا هستیم ، امکان تغییر مسیر داریم . بله ؛ تکامل در این دنیا و در عالم برزخ هم هست . ولی فقط در این دنیا امکان و اختیار تغییر مسیر وجود دارد . لذا ما در هر مسیر و حالتی که از دنیا برویم ، برزخ را هم همانگونه ادامه خواهیم داد و نکته اینجاست که این قانون تا زمانی که ما زنده هستیم برقرار است و هیچ کس نمی داند که چه زمانی و چگونه این دنیا را ترک خواهد کرد . در برزخ هر چه را که در این دنیا کاشتی ، پرورش خواهد یافت و هر کس از حال و اوضاع کاشته های خود با خبر تر است . @khademanmahdi
🔻با سلام خدمت اعضای کانال🔻 🎧 در صورت دانلود نشدن صوت جلسات، به کانال تلگرامی به آدرس osul_e_falsafeh مراجعه نمایید. 🌐 با آرزوی توفیق روزافزون
توصیه های سلوکی برای ماه مبارک رمضان.mp3
2.76M
به درخواست مخاطبین 🔺توصیه سلوکی استاد کرمانشاهانی برای ماه مبارک رمضان در ابتدای جلسه ۱۱۵ درس اصول فلسفه و روش رئالیسم - آشنایی با آثار میرزاجواد آقا ملکی تبریزی(ره) و نحوه مطالعه این آثار @osul_e_falsafeh
چند نکته‌ی روشی.mp3
5.64M
دلجویی استاد نسبت به بعضی برخوردهایشان نسبت به سوالات و اشکالات ، جلسه
1_1212203102.mp3
23.04M
🔺روش تحصیل فلسفه از نظر استاد این صوت قبلا در دو بخش ارائه شده بود اما به دلیل اشکال فنی و به جهت استفاده راحت تر به صورت یک فایل ارائه می شود. لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت‌الله دکتر ابوالحسن شریف طبرستانی بقیةالسلف حکمای تهران دار فانی را وداع گفت. ▪️ایشان از شاگردان آیت‌الله سید احمد خوانساری، علامه شعرانی، علامه رفیعی قزوینی، حکیم الهی قمشه‌ای، حکیم جولستانی، شهید مطهری، دکتر ابوالقاسم گرجی، دکتر محمود شهابی و... بودند و سالها در مدرسه علمیه مروی و مدرسه آیت الله مجتهدی و برخی مراکز علمی دیگر تدریس می‌نمودند. ▪️این ضایعه جبران ناپذیر را به حوزه تهران و شاگردان ایشان تسلیت می‌گوییم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
ت99.10.29-استاد کرمانشاهانی-تحصیل تخصصی فلسفه.mp3
19.67M
🔺روش تحصیل تخصصی فلسفه 🔹در این جلسه که با حضور استاد و جمعی از شاگردان ایشان برگزار گردید، به مباحث زیر پرداخته شد: ✔️جایگاه فلسفه در زندگی ✔️نقش فلسفه در منظومه علوم حوزوی ✔️روش تحصیل عمومی و تخصصی فلسفه ✔️نسبت جامعیت و تخصص گرایی در علوم حوزوی ✔️چند سال باید فلسفه بخوانیم؟ ✔️از چه زمانی مطالعات فلسفه غرب و عرفان نظری را شروع کنیم؟ ✔️تاثیر فلسفه در فقاهت و میزان لازم از مطالعه فلسفه برای فقاهت ✔️چگونه مطالب فلسفی را تبدیل به ملکه کنیم؟ ✔️و... ❗️توصیه می شود ابتدا صوت جلسه «روش تحصیل فلسفه» که سابقا در کانال بارگذاری شده است را گوش کنید و بعد از صوت این جلسه استفاده کنید. @osul_e_falsafeh
💠 والی حکمت 🔹 صدرالمتألّهین نظیر دیگر حكما نبود؛ مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی ذوق عرفانی داشت، در عصر میرداماد مُدرس رسمی حوزه اصفهان بود، مرحوم شیخ بهایی هم همین طور، اینها ذوق عرفانی داشتند؛ اما ذوق در حد چشیدن است و نه نوشیدن! 🔹 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او شد. خواستم ببینم كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد، گفتم نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریب ممثَّل این است: همان كاری كه (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین هم همان کار را کرد؛ او ولی حكمت است نه حكیم، او است نه حكیم. 🔹 همه حكمای بزرگی که در این چهار قرن آمدند كه كم هم نبودند، افرادی مثل مرحوم ملاعلی نوری و فرزندش، بعد ملاعبدالله زنوزی و فرزندش، بعد مرحوم آقا علی حكیم كه بسیاری از اساتید ما به یك واسطه یا دو واسطه در محضر او درس خواندند و بزرگان دیگر، همه اینها شدند امت چنین امامی! اینها خیلی تلاش كردند كه چیز تازه ای ارائه كنند، نشد، بعد به امامت او تن در دادند. ‌‌چنین نبود كه تنها سید مشایخ ما حكیم جلوه (قدس سره) در برابر حرکت جوهری ایستاده باشد، بلکه از همان اوایل مرحوم ملا رجبعلی تبریزی در برابر حرکت جوهری ایستاد، شاگرد بلافصل مرحوم صدرالمتألّهین یعنی مرحوم ملاعبدالرزاق لاهیجی در برابر حركت جوهری ایستاد، معاصرانش در برابر حركت جوهری ایستادند، مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی در رد حركت جوهری رساله ای نوشت، میرداماد حرکت جوهری را نپذیرفت، دیگران نپذیرفتند؛ اساتید او رد كردند، شاگردان او رد كردند، معاصران او رد كردند ولی او خود را تثبیت كرد و این نیست مگر برای اینكه خود متحول شد. چنین حكیمی را می ‌گویند ؛ او است، است كه این معارف از جان او می ‌جوشد. 📚 حضرت آیت الله جوادی آملی، سخنرانی در همایش حكمت متعالیه و صدر المتألهین، 1378/03/02 کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه: @masoumieh_ir
هدایت شده از حمید پارسانیا
📌با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به سمت فلسفه غربی هستیم؟ ✴️ به نظر می‌رسد که ما ابتدا مقهور اقتدار و تکنولوژی آنها شدیم و علوم ناظر به این سطح از قدرت و تکنولوژی را وارد کردیم ولی این ظاهر قضیه است؛ زیرا واردات در همین سطح باقی نمانده و عمق گرفته است؛ یعنی آن لایه‌های عمیق و تئوریک خودش را طلب کرده و به همراه خودش آورده است. در یک مقطعی که پوزیتیویسم می‌آید و اظهار ضدفلسفی بودن می‌کند و فلسفه را معنای جدیدی می‌کند؛ این تعریف با معنای تاریخی ما از فلسفه متفاوت است؛ چراکه یک ذهنیتی است که برای آنان شکل گرفته است. ❇️ مرحوم علامه(ره) در کتاب علی(ع) و فلسفه الهی که حدود 60 سال پیش آن را نوشته‌اند، ابتدا معنای فلسفه را در جهان اسلام بیان کردند و سپس معنای فلسفه در جهان مدرن، یعنی حرف کانت و کنت را بیان کرده‌اند و خیلی خوب و دقیق هم گفته‌اند. ♦️ البته در آن زمان تعابیری که الان در فلسفه غرب با عنوان ابژکتیو، سوبژکتیو یا اینترسوبژکتیو هست، آن زمان مطرح نبوده است لکن ایشان دقیقا همان معانی را در فلسفه غرب توضیح داده‌اند. اگر در اولین مواجهات فرهنگ غرب با فرهنگ ما، فلسفه اسلامی با یک سرعت جدی‌تری به آن پاسخ می‌داد و با آن تقابل می‌کرد، شاید قدرت و قوت فلسفه اسلامی مانع از این بود که فلسفه غرب به این سرعت وارد فرهنگ ما شود. ✨مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه‌ مختلف، از لایه‌های رویی تا لایه‌های میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی(ره) عالی‌ترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کرده‌اند. 🔹ایشان لایه‌هایی از عالم و هستی را مشاهده می‌کند که جهان مدرن به‌شدت به آن پشت کرده است. کسی که ذکر آسمان و زمین را می‌شوند و جریان حیات را می‌بیند، وقتی با فلسفه‌ای مواجه می‌شود که می‌گوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفه‌ای می‌خندد! چراکه او در حال مشاهده‌ واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را می‌روبد. 📌در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفت‌وگو با فلاسفه غربی وارد می‌شوند؟ ✅ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی می‌خوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمی‌شوند! و اصلا خود را کاملا کنار می‌کشند! ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ 🔻کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابه‌جای آن به هجمه‌ رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ این‌ها خصوصیات علامه(ره) است. 💢اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیین‌تکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود می‌خواهد، پر می‌کند، اغواء است. 🔸در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیده‌ها و رشته‌های نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلی‌های دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شده‌اند و به نحوی شکست خوردند. ✍️ استاد حمید پارسانیا 💠 @parsania_net
4_5953914726365794537.mp3
8.52M
🎧 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir