eitaa logo
عیون اخبار الرضا
8 دنبال‌کننده
37 عکس
1 ویدیو
2 فایل
میراث رضوی با محوریت کتاب عیون اخبار الرضا
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت نشست ⭕️ همایش علمی 〽️ کتاب عیون اخبار الرضا (ع) از نگاه فرهیختگان ❇️ نشست بیست و یک 📌 عقلانیت وحیانی در احادیث کتاب عیون اخبار الرضا (ع) 🎙 حجت الاسلام دکتر عبداللهی 🗓 پنجشنبه / 29 آبان #️⃣ 🆔 @qomislamic
بنیاد پژوهش‌های اسلامی | به همت نمایندگی بنیاد در قم؛ نشست «عقلانیت وحیانی در کتاب عیون اخبار الرضا» برگزار شد http://islamic-rf.ir/news.aspx?np=n&yid=3096
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت نشست ⭕️ همایش علمی 〽️ کتاب عیون اخبار الرضا (ع) از نگاه فرهیختگان ❇️ نشست بیست و دو 📌 «شیوه‌های ترویج کارآمد و تبلیغ جذاب کتاب عیون اخبارالرضا(ع)» 🎙 دکتر امیر الله شمقدری 🗓 چهارشنبه / ۵ آذر ۹۹ #️⃣ 🆔 @qomislamic
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت نشست ⭕️ همایش علمی 〽️ کتاب عیون اخبار الرضا (ع) از نگاه فرهیختگان ❇️ نشست بیست و سوم 📌 «آموزه عصمت پیامبران در احادیث عیون اخبارالرضا(ع)» 🎙 حجت الاسلام دکتر علی نصیری 🗓 پنجشنبه / ۶ آذر ۹۹ #️⃣ 🆔 @qomislamic
درباره تصحیف حدیثی از عیون اخبار الرضا قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ حُبِّ اَلْحُزْنِ به خدا پناه ببرید از اینکه اندوه و غم را دوست داشته باشید ( عیون اخبار الرضا، ج2، ص 61) این حدیث در کتاب عیون اخبار الرضا با تحقیق مرحوم سید مهدی لاجوردی همین گونه آمده است. در چاپ آل البیت نیز همین گونه ضبط شده است.( ج2، ص 134) ضبط بحار الانوار (ج70، ص 158) از عیون، نیز عین ضبط دو چاپ پیش گفته است. به نظر می رسد آنچه در بحار الانوار آمده از نسخه ای بوده که در اختیار علامه مجلسی بوده و احتمال اشتباه در حرفچینی نادرست است؛ زیرا حدیث در باب «ذم العشق و علته» آمده است که با واژه «حب الحزن» سازگار می نماید. سه ترجمه از کتاب عیون در دسترس است: مرحوم روغنی قزوینی، مرحوم اقا نجفی اصفهانی و ترجمه مشترک مرحوم علی اکبر غفاری و دکتر حمید رضا مستفید. ببینیم هر یک چگونه ترجمه کرده¬اند: روغنی قزوینی در ترجمۀ خود، «حب الحزن» را «لباس حزن» ترجمه کرده است: «پناه برید به خدا از لباس حزن» (ج2 ص 90) در نسخه ایشان، «حب» همان «جُب» بوده است و ایشان «جب» را «لباس» معنا کرده¬اند. آقا نجفی صحت «جب» را احتمال نداده است. وی درستی خوانش های «خب» و «حب» را بدین گونه بیان کرده است: « پناه بريد بخدا از غلبۀ حزن يعنى چون سختى روى دهد بخدا توجه كنيد تا آن را رفع كند«مترجم گويد» كه اين معنى بر آنست كه حديث شريف تعوذ و با الله من خب الحزن. باشد بخاء معجمه باشد اگر بحاء مهمله باشد چنان كه در بعضى نسخ است شايد معنى اين باشد كه پناه بريد بخدا از دوست داشتن چيزى كه بنظر شما جلوه خوبى كند و مصلحت شما نباشد بالاخره منتهى بحزن مى‌شود چه حقتعالى فرمود: «وَ عَسىٰ‌ أَنْ‌ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ‌» (ج2 ص 298) ایشان «خب» را غلبه ترجمه کرده¬ زیرا به معنای «طال و ارتفع» در عربی کاربرد دارد. برای احتمال دوم؛ یعنی «حب» هم توضیح ایشان کامل است و نیاز به تبیین ندارد. حال ببینید ترجمه سوم از مرحوم غفاری و دکتر مستفید: پناه بريد از جُبّ‌ حزن. شرح:«جبّ‌ بمعنى چاه است و حزن بمعنى اندوه،و اصل خبر در سنن ترمذىّ‌ كتاب«زهد»بعد از باب«ما جاء في الرؤيا»چنين است كه پيامبر فرمود: «تعوذوا باللّٰه من جبّ‌ الحزن،قالوا:يا رسول اللّٰه و ما جبّ‌ الحزن‌؟قال: واد في جهنّم يتعوّذ منه جهنّم كلّ‌ يوم مائة مرّة....». . يعنى:پناه ببريد به خدا از«جبّ‌ الحزن»،پرسيدند:اى رسول خدا! جبّ‌ الحزن چيست‌؟پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله فرمود:چاهى است در دوزخ كه روزى صد بار جهنّم از آن بخدا پناه ميبرد،پرسيدند:چه كسى در آن مى‌افتد؟فرمود: قرّاء رياكار» ( ج2، ص 101) شیخ موسی الکعبی هم به درستی این تصحیف را متوجه شده، با ارجاع به منابع اهل سنت نظر خود را اثبات کرده است. (دو فصنامه علوم الحدیث، شماره 17، ص 260. این حدیث و دیگر احادیث نسخه تمیمی رازی را شیخ صدوق در عیون کامل ذکر کرده و جناب کعبی این احادیث را از عیون جدا کرده است. این نسخه در علوم الحدیث با عنوان مسند الامام الرضا علیه السلام نشر یافته است) در نسخه کتابخانه جامع کبیر صنعا که علی بن صلاح النجد ان را در سال 1080 کتابت کرده، «جب الحزن» ضبط شده است. اما نکته آخر: در نرم افزار جامع الاحادیث، تصحیح مرحوم لاجوردی، متن اصلی عیون است و ترجمه های فارسی در ذیل این چاپ آمده است حال آنکه مترجمان از نسخه های دیگری برای ترجمه سود جسته اند. در این میان مرحوم غفاری که خود مصحح بود کتاب عیون را هم تصحیح کرد و هم ترجمه اما در نرم افزار ترجمه ایشان ذیل تصحیح مرحوم لاجوردی است. و دیدید که در در همین مورد مرحوم غفاری در تصحیح خود، جب الحزن را برگزیده بود ولی در تصحیح مرحوم لاجوردی حب الحزن بود. البته این ایراد تنها به این نرم افزار نیست و چه بسا ناشران در چاپ شرح ها کتاب های حدیثی بدون اینکه بدانند متنی را در در کنار شرح نهاده اند که با نسخه شارح تفاوت دارد. نمونه های این مشکل فراوان است. برای نمونه شرح این میثم بر نهج البلاعه را ناشری چاپ کرده بود و نسخه ای از نهج البلاغه را در کنار شرح چاپ کرده بود که با نسخه نهج البلاغه که در دسترس ابن میثم بوده متفاوت است.
🔴 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی دقترقم با مشارکت میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای طرح ملی " مشق اجتهاد " برگزار می کند. 🔴 آشنایی با عرصه ها و روش های حدیث پژوهی 👈 نشست اول: ساختار نوین مطالعات حدیثی / ۲ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی 🔶 نشست دوم: عرصه های نوین حدیث پژوهی / ۲بهمن ساعت ۲۰- ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی 🔶 نشت سوم: چالش‌های سند پژوهشی /۳ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم رحمان ستایش 🔶 نشست چهارم: چالش‌های متن پژوهی / ۴ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی 🔶 نشست پنجم: در آمدی بر روش شناسی حدیث پژوهی مستشرقان / ۴ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین علی راد ⏪ ثبت‌نام از ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ از طریق Paziresh.dte.ir ✅گواهی معتبر برای حاضرانی که ثبت نام کرده اند صادر خواهدشد. 🔗 لینک حضور در نشست ها پس از ثبت نام برای متقاضیان ارسال خواهد شد. 🆔 @qomislamic
🔴 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی دقترقم با مشارکت میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای طرح ملی " مشق اجتهاد " برگزار می کند. 🔴 آشنایی با عرصه ها و روش های حدیث پژوهی 👈 نشست اول: ساختار نوین مطالعات حدیثی / ۲ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی 🔶 نشست دوم: عرصه های نوین حدیث پژوهی / ۲بهمن ساعت ۲۰- ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی 🔶 نشت سوم: چالش‌های سند پژوهشی /۳ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم رحمان ستایش 🔶 نشست چهارم: چالش‌های متن پژوهی / ۴ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی 🔶 نشست پنجم: در آمدی بر روش شناسی حدیث پژوهی مستشرقان / ۴ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین علی راد ⏪ ثبت‌نام از ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ از طریق Paziresh.dte.ir ✅گواهی معتبر برای حاضرانی که ثبت نام کرده اند صادر خواهدشد. 🔗 لینک حضور در نشست ها پس از ثبت نام برای متقاضیان ارسال خواهد شد. 🆔 @qomislamic
🔴 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی دقترقم با مشارکت میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای طرح ملی " مشق اجتهاد " برگزار می کند. 🔴 آشنایی با عرصه ها و روش های حدیث پژوهی 👈 نشست اول: ساختار نوین مطالعات حدیثی / ۲ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی 🔶 نشست دوم: عرصه های نوین حدیث پژوهی / ۲بهمن ساعت ۲۰- ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی 🔶 نشت سوم: چالش‌های سند پژوهشی /۳ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم رحمان ستایش 🔶 نشست چهارم: چالش‌های متن پژوهی / ۴ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی 🔶 نشست پنجم: در آمدی بر روش شناسی حدیث پژوهی مستشرقان / ۴ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین علی راد ⏪ ثبت‌نام از ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ از طریق Paziresh.dte.ir ✅گواهی معتبر برای حاضرانی که ثبت نام کرده اند صادر خواهدشد. 🔗 لینک حضور در نشست ها پس از ثبت نام برای متقاضیان ارسال خواهد شد. 🆔 @qomislamic
🔴 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی دفتر قم با مشارکت مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) برگزار می کند: ✅ قرآن و فقه حیل 🔶 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر علی راد پنجشنبه ۳۰ دیماه ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۹ - ۷ 🔗استودیوی دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دفتر قم 🔗 لینک ورود به جلسه 🌐 webinar.aqr.ir/qom و 🌐 instagram.com/qomislamic و 🌐aparat.com/qomislamic/live و 🌐https://heyatonline.ir/heyat/3546 #️⃣ 🆔 @qomislamic
سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با مشارکت مرکز مدیریت حوزه های علمیه ( دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی) برگزار می نماید. 🔹 اندیشه های تمدنی میرزای نائینی (ره) 🎙 ارائه کنندگان: 🔺دکتر سید ضیاالدین میرمحمدی 🔺حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان 🕙 زمان: پنجشنبه ۱۶تیر۱۴۰۱ /ساعت۱۲ - ۱۰ 🔍 آدرس: قم- چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه فروشگاه کتاب رضوی 🖥 لینک ورود به جلسه: 🌐 http://webinar.aqr.ir/qom 🌐 @scorazavi 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
بر اساس گزارش خطیب بغدادی, اسماعیل بن عَبّاد معروف به صاحب بن عباد در ۲۴ صفر ۳۸۵ از دنیا رفت. این وزیر آل بویه هموست که شیخ صدوق به بخاطر دو قصیده اش در مدح امام رضا، کتاب عیون اخبار الرضا را برای کتابخانه اش تصنیف کرد. آغاز یکی از دو قصیده را با هم می خوانیم: يا زائِراً سائِراً إِلى طوسِ مَشهَدِ طُهرٍ وَأَرضِ تَقديسِ أَبلِغ سَلامي الرِضا وَحُطَّ عَلى أَكرمِ رَمسٍ لِخَيرِ مَرموسِ وَاللَهِ وَاللَهِ حلفةً صَدَرَت عَن مُخلِصٍ في الوَلاءِ مَغموسِ
گزیده نشست های علمی همایش سیره سیاسی امام رضا ( ع ) از نظریه تا عمل 👇
🔻 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نمایندگی قم - دانشگاه عالی دفاع ملی (پیش نشست های معنویت مهدویت و موعود(عج الله)) ◀️ اولین پیش نشست کنگره بین‌المللی نظام نوین جهانی 🔔 نشست تخصصی: دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی 👥 ارائه کنندگان: 🔸حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا. 🔸حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا. 🔸حجت الاسلام دکتر حسن خیری. 🔸حجت‌الاسلام دکتر علی راد. 👤 دبیر نشست: 🔹حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند. 🔻 زمان: 🗓 پنج‌شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲ - ۸ 🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی 🌐 لینک حضور در جلسه https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco 🆔 لینک پخش زنده در ایتا @scorazavi 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
✍همزمان با ایام بزرگداشت قدس سره، پنجاه و هشتمین پیش نشست کنگره بین المللی علامه طباطبایی از سوی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری مرکز کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی 🔸 علامه طباطبایی و نظریه غرر قرآن 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ▫️سه شنبه ، ۱ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ به صورت حضوری در قم، ابتدای خیابان صفائیه، ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، دفتر نمایندگی قم و مجازی به آدرس زیر👇👇 https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
ششمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام 🔻 اعتدال از منظر قرآن و امام رضا (ع) 🎙 حجت الاسلام دکتر رضایی اصفهانی 🔻 نگاه عدالت ورزانه به مقوله ی علم و نقش آن در گسترش و تحکیم عدالت اجتماعی 🎙 حجت الاسلام دکتر نجارزادگان 🔻 دبیر علمی: 🎤 حجت‌الاسلام دکتر حسن زاده گلشانی 🗓 پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰ 🖥 لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔍 آدرس: قم چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های دبیرخانه ملی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام- نمایندگی قم👇 🆔 eitaa.com/joinchat/1996947829Ce097f26f8c
اخلاق حدیث از روایت تا درایت : بخش دوّم : حسادت اقران از تضعیف تا طرد راویان. ✍️ علی راد اخلاق حدیث به تبیین بایسته های اخلاقی حدیث پژوهی در سنّت مسلمین می پردازد و بر این مهم تاکید دارد که حدیث پژوهی از روایت تا درایت آن بر مجموعه ای از اصول اخلاقی استوار است که اعتبار نقل و فهم حدیث و حتی در ایجاد زمینه ها و بسترهای مثبت و منفی موثر در درایت حدیث اثر گذار است . در بخش نخست این جستار در فرسته پیشین به سویه اخلاقی تدلیس در فرایند تحدیث پرداختیم و تاکید شد که تدلیس افزون بر سویه های شناخته شده آن در دانش جرح و تعدیل, سویه های زیرین اخلاقی در روایت گری احادیث را درخود دارد. از دیگر اصول اخلاقی شناخته در حدیث پژوهی اجتناب اقران از حسادت بر همدیگر است که متاسفانه عدم التزام به این بایسته اخلاقی, پیامدهایی در فرایند تحمل, تحدیث و تفهم و تفهیم حدیث به دنبال داشته است. حسادت میان أقران و معاصران ائمه حدیث, آسیب شناخته شده و البته تلخناک در تاریخ حدیث است(بغدادی, 1417 : 10/301 ). جمله «احذروا غيرة أصحاب الحديث بعضهم على بعض فلهم أشد غيرة من التيوس» (بغدادی, 1405 : 136) از شعبه بن حجاج (160 ق) از شیوع این آفت در میان محدثان قرن دوم هجری و از جمله شاگردان ایشان حکایت دارد, آسیبی که ابن عباس آن را از تهدیدات علیه حدیث میدانست(ابن عبد البر, 1398 : 2/151؛ جرجانی, 1998 : 1/12) و متاسفانه در بدنه اهل حدیث در گذر زمان رخنه کرد(جرجانی, 1998 : 1/12). روشن است که این حسادت میان جریان های فکری مخالف و معارض با یکدیگر شدیدتر بوده و در مقام عمل نشانه های آن با طرد و سانسور شخصت و آثار وی آشکار می¬شد . یکی از جلوه¬های این حسادت¬, جرح بدون مبنای رقباء و تمسک به ترک نقل احادیث آنها برای بیرون راندن از مدار مرجعیت و شهرت بود از این رو ابن عبد البَّر ضمن اشاره به لغزش خیلی از افراد در باب جرح و تعدیل تاکید داشت اگر عدالت, وثاقت و صداقت راوی محرز باشد , قول به جرح وی از هر کسی هم نقل شده باشد پذیرفته نیست زیرا حسادت و فزون طلبی در میان فقیهان و محدثان رایج بود و شماری از این تضعیفات از روی تاویل و اجتهاد ایشان بود(ابن عبد البر, 1398 : 2/187). این حسادت به کینه¬های جاهلیت همانند شده است که در مواجهه با شخصیت¬های برجسته در جلوه¬های گونه گون آن از سوی عالمان وابسته به دستگاه خلافت و قدرت ظهور می یافت (بخاری, 1406: 1/13-15). ✨@OstadRad
الکافی کلینی و خاورشناسان؛
تصحیح احادیث مقلوبه به مثابه شیوه ای برای اختبار فقیه اعلم ؛ در کشاکش نفی و اثبات ✍️علی راد 🆔@OstadRad
سید بن طاووس در نگاه اشتروتمان ؛ از فقیه سیاستمدار تا عارف ادعیه نگار؟ درنگی در کتاب های تاریخ حدیث شیعه معاصر ایران ✍️علی راد در برخی از کتاب های تاریخ حدیث رایج و مرسوم در حوزه و دانشگاه درباره علی بن موسی بن جعفر ( ۵۸۹ - ۶۶۴ ق ) معروف به سید بن طاووس , چنین مشهور شده است که وی یک محدّث ادعیه نگار با رویکردهای عرفانی خاص خود بود و این تصویر از شخصیت سید بن طاووس چنان برجسته می شود که از باب تداعی معنا میان سید بن طاووس و دعا نوعی باهم آیی اعتباری پدید آمده است . هر چند این بُعد برجسته از شخصیت سید بن طاووس قابل انکار نیست و واکاوی دقیق نقش تاریخی- فرهنگی سید بن طاووس در تاریخ مکتب ادعیه نگاری شیعی و اسلامی , چرایی و چند و چون روی آورد سید بن طاووس به گردآوری و تصنیف ادعیه شیعی در کتاب اقبال الـأعمال به پژوهش های فاخر و ممتازی نیازمند است اما انحصار تصویر سید بن طاووس به ادعیه نگار شیعی و برجسته ساختن آن و غفلت از دیگر ابعاد شخصیت علمی , فرهنگی , فقهی , اجتماعی و سیاسی او چندان درست و دقیق نمی نماید. اما اینکه از چه زمانی و چگونه این تصویر از سید بن طاووس در کتاب های تاریخ حدیث ایران معاصر شکل گرفت ؟ دو فرضیه ذیل قابل بیان است : الف) تصویر اشتروتمان از سید بن طاووس به نظر می رسد که این دیدگاه متاثر از تصویری است که خاورشناس مشهور رودلف‌ اِشْتْرُتْمان‌ (به آلمانی: Rudolf Strothmann) اسلام شناس آلمانی تبار درباره سید بن طاووس در مقایسه وی با خواجه نصیر الدین طوسی ارائه می کند . در نگاه او خواجه طوسی مرد سیاست و عمل است و نقطه مقابل او سید بن طاووس است که نماد تسلیم و سکوت , عرفان و عزلت و گمنامی است . ب). موج دعا خوانی و عرفان گرایی در ایران سده معاصر در چند دهه اخیر توجه به عرفان و دعا در فرهنگ ایرانی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است . در این گفتمان به شخصیت های دارای اثر و نظر در عرفان و دعا بیش ترین گرایش در میان اقشار مختلف مردم پدید می آید . سید بن طاووس , آثار دعایی و اندیشه های عرفانی او در این فضای عرفانی و معنوی ایران مورد اهتمام قرار گرفت و در ذهن و زبان حدیث پژوهان نیز اثر گذاشت اما تاثیر آن به مانند اثر گذاری دیدگاه خاورشاسان از سید بن طاووس نبود. اتان کلبرگ در پژوهش خود درباره کتابخانه سید بن طاووس ( جستار زندگی و اندیشه ) دیدگاه اشتروتمان را مبالغه آمیز می خواند و تلاش می کند که آن را ناظر به دوره پیش از حمله مغول و قبل از سقوط خلافت عباسیان تاریخ گذاری کرده و برای تایید به شواهدی از دنیاگریزی سید بن طاووس , اجتناب از اختلاط با حکام و همانند آن استناد می جوید و در واقع اندکی از مبالغه اشتروتمان می کاهد ولی آن را نفی نمی کند اما این داوری چندان دقیق و استوار نمی نماید . درخواست های مکرر خلیفه عباسی از سید بن طاووس برای پذیرش مناصب اجتماعی و سیاسی گویای این مهم است که سید بن طاووس فقط شخصیت حدیث نگار نبود بلکه از وجاهت اجتماعی ویژه ای برخوردار بود . پس از سقوط خلافت عباسیان با حمله مغول , سید بن طاووس با تحلیل ژرف از عدالت و تقدم آن بر کفر و ایمان در عرصه های کلان اجتماعی و سیاسی توانست از گسترش خونریزی افسار گسیخته هلاکو مانع شود ؛ فتوای سید بن طاووس در برتری سلطان عادل کافر بر سلطان ظالم مسلمان از عهده فقیهی تراز بر می آید که با کلان پارادایم سیاست و مدیریت در اسلام در شرایط و موقعیت های مختلف آشنایی عمیق و دقیق داشته باشد , از ظاهر گرایی و نص بسندگی اخباری مسلک فاصله گرفته باشد و با درک عمیق مقاصد عالی شریعت اسلام امت و جامعه اسلامی را در موقعیت های بسیار خطرناکی چون حمله مغول از خطر حتمی و هلاکت قطعی نجات بخشد ؛ در پرتو این درک عمیق از فقاهت سید بن طاووس است که سخن علامه حلی شاگرد وی قابل فهم است که استادش سید بن طاووس را فقیهی بسیار فرازمند و کم نظیر می دانست لذا سید بن طاووس را صرفاً نمی توان عارف عزلت گرا و ادعیه نگار دانست هر چند که همانند خواجه نصیر طوسی نیز در عرصه سیاست و کلام اندیشه ورزی نکرد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
عرفه ؛ روز جهانی نیایش در جهان اسلام ✍️علی راد در ادیان ابراهیمی به ویژه اسلام شیعی دعا با انواع و اقسام آن حاوی عشق ناب و دلدادگی, توبه و رجوع , تطهیر و تعالی , تجلای توحید ربوبی, زداینده اضطراب و اضطرار و حلقه وصال بندگان الله است . دعا از یک سو جان , روح و غرض اصلی از عبادت عاشقانه با خداوند است و از سوی دیگر از جمله اسباب طراوت و نشاط , طرب معنوی مسلمان است ؛ دعا خود سلوکی عارفانه و تعالی بخش ایمان و نوش داروی روح های خسته و ملول است که در فرایند جلب رحمت خاص و ویژه خداوند نقش بی بدیلی دارد و بیت الغزل فتح و گشایش , دعا هست که در جلب و دفع اکسیر اعظم است . در تاریخ اندیشه شیعی تلاش های سترگی در نشان دادن جایگاه دعا از سوی عالمان امامیه صورت پذیرفته است ولی آن گونه که شایسته و بایسته است این تلاش ها به جهانیان معرفی نشده است و افرادی اندکی در جهان وجود دارند که از میراث دعایی شیعه آگاهی داشته باشند ؛ در نیم سده اخیر شیعیان به دعا به مثابه یک آیین معنوی و غالباً فرد محور توجه داشتند اما در شناساندن دعا در اسلام شیعی اقدامات چندان مهم و موثری به جز تحقیق و باز نشر برخی از کتاب های دعا صورت نگرفته است هر چند که اخیراً برخی از مراکز فرهنگی دعا پژوهی را هدف و راهبرد خود قرار داده اند که امید است با نگرشی جهانی و با شیوه های جدید این میراث را به جهانیان بشناسانند. هر چند در میان گروهی از مسیحیان در دو سده اخیر نخستین جمعه ماه مارس به روز ملی دعا با رویکرد دعای برای صلح جهانی اختصاص یافته است اما در جهان اسلام از ظرفیت روز عرفه برای ثبت این روز به نام روز نیایش و دعا در تقویم فرهنگی مسلمانان غفلت شده است . چه زیبنده است که عرفه را روز جهانی نیایش و بندگی در جهان اسلام بنامیم و مضامین غنی و بی بدیل این دعا را با شیوه ها و قالب های نوین علمی به جهانیان بشناسانیم ؛ بدون شک اختصاص این روز به روز دعای مسلمانان در تقویت همبستگی مسلمانان با یکدیگر و افزایش معنویت گرایی در جوامع اسلامی و شناساندن معارف دعایی اهل بیت به جهان اسلام موثر خواهد بود . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
🌺🍃 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - دفتر قم دومین همایش ملی ترجمان غدیر را با مروری بر زیارت غدیریه با ارائه پنج استاد حوزه و دانشگاه بدین شرح برگزار می کند. 👈👈 همراه با اعطای گواهی 👉👉 🟢 سخنران ویژه افتتاحیه: حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه 🌺 محورهای همایش و سخنرانان: 🔻 نگرشی در زیارت غدیریه 🎙 حضرت آیت الله طبسی 🔻 زیارت غدیریه ٬آینه فضیلت علوی 🎙 حجت الاسلام والمسلمین مسعودی 🔻 تبیین تعالیم آیات غدیر در زیارت غدیریه 🎙 حجت الاسلام دکتر نجارزادگان 🔻 ارکان اساسی زیارت در پرتو زیارت غدیریه امام هادی (ع) 🎙 حجت الاسلام والمسلمین زمانی 🔻 آیات امامت و ولایت در زیارت غدیریه 🎙 حجت الاسلام والمسلمین مقدم 🍃 دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین فرخی 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🗓 زمان: پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲ 🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ 🔹 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi