eitaa logo
عیون اخبار الرضا
9 دنبال‌کننده
36 عکس
1 ویدیو
2 فایل
میراث رضوی با محوریت کتاب عیون اخبار الرضا
مشاهده در ایتا
دانلود
بر اساس گزارش خطیب بغدادی, اسماعیل بن عَبّاد معروف به صاحب بن عباد در ۲۴ صفر ۳۸۵ از دنیا رفت. این وزیر آل بویه هموست که شیخ صدوق به بخاطر دو قصیده اش در مدح امام رضا، کتاب عیون اخبار الرضا را برای کتابخانه اش تصنیف کرد. آغاز یکی از دو قصیده را با هم می خوانیم: يا زائِراً سائِراً إِلى طوسِ مَشهَدِ طُهرٍ وَأَرضِ تَقديسِ أَبلِغ سَلامي الرِضا وَحُطَّ عَلى أَكرمِ رَمسٍ لِخَيرِ مَرموسِ وَاللَهِ وَاللَهِ حلفةً صَدَرَت عَن مُخلِصٍ في الوَلاءِ مَغموسِ
گزیده نشست های علمی همایش سیره سیاسی امام رضا ( ع ) از نظریه تا عمل 👇
🔻 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نمایندگی قم - دانشگاه عالی دفاع ملی (پیش نشست های معنویت مهدویت و موعود(عج الله)) ◀️ اولین پیش نشست کنگره بین‌المللی نظام نوین جهانی 🔔 نشست تخصصی: دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی 👥 ارائه کنندگان: 🔸حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا. 🔸حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا. 🔸حجت الاسلام دکتر حسن خیری. 🔸حجت‌الاسلام دکتر علی راد. 👤 دبیر نشست: 🔹حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند. 🔻 زمان: 🗓 پنج‌شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲ - ۸ 🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی 🌐 لینک حضور در جلسه https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco 🆔 لینک پخش زنده در ایتا @scorazavi 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
✍همزمان با ایام بزرگداشت قدس سره، پنجاه و هشتمین پیش نشست کنگره بین المللی علامه طباطبایی از سوی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری مرکز کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی 🔸 علامه طباطبایی و نظریه غرر قرآن 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ▫️سه شنبه ، ۱ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ به صورت حضوری در قم، ابتدای خیابان صفائیه، ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، دفتر نمایندگی قم و مجازی به آدرس زیر👇👇 https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
هدایت شده از 
ششمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام 🔻 اعتدال از منظر قرآن و امام رضا (ع) 🎙 حجت الاسلام دکتر رضایی اصفهانی 🔻 نگاه عدالت ورزانه به مقوله ی علم و نقش آن در گسترش و تحکیم عدالت اجتماعی 🎙 حجت الاسلام دکتر نجارزادگان 🔻 دبیر علمی: 🎤 حجت‌الاسلام دکتر حسن زاده گلشانی 🗓 پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰ 🖥 لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔍 آدرس: قم چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های دبیرخانه ملی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام- نمایندگی قم👇 🆔 eitaa.com/joinchat/1996947829Ce097f26f8c
هدایت شده از طومار نقد اندیشه
اخلاق حدیث از روایت تا درایت : بخش دوّم : حسادت اقران از تضعیف تا طرد راویان. ✍️ علی راد اخلاق حدیث به تبیین بایسته های اخلاقی حدیث پژوهی در سنّت مسلمین می پردازد و بر این مهم تاکید دارد که حدیث پژوهی از روایت تا درایت آن بر مجموعه ای از اصول اخلاقی استوار است که اعتبار نقل و فهم حدیث و حتی در ایجاد زمینه ها و بسترهای مثبت و منفی موثر در درایت حدیث اثر گذار است . در بخش نخست این جستار در فرسته پیشین به سویه اخلاقی تدلیس در فرایند تحدیث پرداختیم و تاکید شد که تدلیس افزون بر سویه های شناخته شده آن در دانش جرح و تعدیل, سویه های زیرین اخلاقی در روایت گری احادیث را درخود دارد. از دیگر اصول اخلاقی شناخته در حدیث پژوهی اجتناب اقران از حسادت بر همدیگر است که متاسفانه عدم التزام به این بایسته اخلاقی, پیامدهایی در فرایند تحمل, تحدیث و تفهم و تفهیم حدیث به دنبال داشته است. حسادت میان أقران و معاصران ائمه حدیث, آسیب شناخته شده و البته تلخناک در تاریخ حدیث است(بغدادی, 1417 : 10/301 ). جمله «احذروا غيرة أصحاب الحديث بعضهم على بعض فلهم أشد غيرة من التيوس» (بغدادی, 1405 : 136) از شعبه بن حجاج (160 ق) از شیوع این آفت در میان محدثان قرن دوم هجری و از جمله شاگردان ایشان حکایت دارد, آسیبی که ابن عباس آن را از تهدیدات علیه حدیث میدانست(ابن عبد البر, 1398 : 2/151؛ جرجانی, 1998 : 1/12) و متاسفانه در بدنه اهل حدیث در گذر زمان رخنه کرد(جرجانی, 1998 : 1/12). روشن است که این حسادت میان جریان های فکری مخالف و معارض با یکدیگر شدیدتر بوده و در مقام عمل نشانه های آن با طرد و سانسور شخصت و آثار وی آشکار می¬شد . یکی از جلوه¬های این حسادت¬, جرح بدون مبنای رقباء و تمسک به ترک نقل احادیث آنها برای بیرون راندن از مدار مرجعیت و شهرت بود از این رو ابن عبد البَّر ضمن اشاره به لغزش خیلی از افراد در باب جرح و تعدیل تاکید داشت اگر عدالت, وثاقت و صداقت راوی محرز باشد , قول به جرح وی از هر کسی هم نقل شده باشد پذیرفته نیست زیرا حسادت و فزون طلبی در میان فقیهان و محدثان رایج بود و شماری از این تضعیفات از روی تاویل و اجتهاد ایشان بود(ابن عبد البر, 1398 : 2/187). این حسادت به کینه¬های جاهلیت همانند شده است که در مواجهه با شخصیت¬های برجسته در جلوه¬های گونه گون آن از سوی عالمان وابسته به دستگاه خلافت و قدرت ظهور می یافت (بخاری, 1406: 1/13-15). ✨@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد اندیشه
الکافی کلینی و خاورشناسان؛
هدایت شده از طومار نقد اندیشه
تصحیح احادیث مقلوبه به مثابه شیوه ای برای اختبار فقیه اعلم ؛ در کشاکش نفی و اثبات ✍️علی راد 🆔@OstadRad