❓متن پیام:
آيا زنى كه تازه زايمان كرده، بايد روز چهلم، غسل (چله) انجام دهد؟
آیا #غسل_چله از جهت شرعي مبنا دارد؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: خير، اين سخن هيچ اعتبارى ندارد.[۱]
غسل مادر در روز چهلم هيچ مبناي شرعي ندارد و آنچه در روايات درباره غسل نوزاد آمده است، مربوط به اوايل ولادت يعني تا روز هفتم مي باشد . در روايات واژه «غسل» استفاده شده است، اگر اعراب آن ضمه باشد، و غُسل خوانده شود، خوبست آداب و اعمال غُسل رعايت شود. اما اگر اعراب غسل فتحه باشد، به صورت غَسل خوانده شود منظور همان شستن نوزاد است.
«عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: اغْسِلُوا صِبْيَانَكُمْ مِنَ الْغَمَرِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَشَمُّ الْغَمَرَ فَيَفْزَعُ الصَّبِيُّ فِي رُقَادِهِ وَ يَتَأَذَّى بِهِ الْكَاتِبَان».[2]
راوی از امام صادق علیه السلام از پدارنشان از امام علی علیه السلام نقل می کند: بچه هایتان را از غمر [بوي بد- آلودگي هاي ولادت] بشویید، چون تا زمانی که غمر بر بدن بچه ها است شیطان نزدیک بچه می شود و او را می بوید و وقتی بچه می خوابد داد می زند که به خاطر نزدیکی شیطان به او است.
-----------
[1] احكام بانوان، پرسمان
[2]علل الشرايع، ج۲-ص۵۵۷
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
#قصد_ده_روز چگونه محقق می شود؟
✅ پاسخ:
هرگاه مسافری بخواهد حداقل ده روز پشت سر هم در محلی باید یا بداند که اجباراً این مدت را در آن جا توقف خواهد کرد باید نماز را تمام بخواند (و این را در اصطلاح فقهی «قصد اقامه» میگویند)، اما اگر قصد اقامت کمتری را داشته باشیم. ده روز را داشته باشید دیگر مسافرین را خواهید داشت، بنابراین سربازان یا نیروهای کادری که در استخدام ارتش یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، اگر قصد اقامت ده روز یا بیشتر را در مکانی (مثل پادگان، مناطق مرزی و…) دارند و یا می کنند. میدانند- هر چند به طور اجباری – ده روز یا بیشتر در آنجا ماندگارند، واجب است که نماز خود را تمام بخوانند. توجه :
کسی که میداند در جایی ده روز نمیماند، قصد اقامت ده روز معنا دارد و اثری ندارد و باید در آنجا نمازش را شکسته بخواند، مثلاً اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا علیه السلام مسافرت کند و با آن که میداند از ده روز در آنجا خواهد بود. ماند ولی برای این که نمازش تمام شود قصد اقامت ده روز میکند نمازش در آنجا شکسته است.
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
نماز دانشجویان در سفر چگونه است؟
✅ پاسخ:
*امام خميني (ره):
نماز شكسته است و روزه صحيح نيست.
*آيتالله خامنهاي:
در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه.
ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت میکند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است.
و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمیتواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود.
*آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى:
اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیتالله بهجت: دو ماه ؛ آیتالله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
*آيتالله مكارم شیرازی:
۱. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است.
الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛
ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل ۴۵ روز ادامه داشته باشد؛
ج. شنبه تا پنجشنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل ۳۰ روز ادامه داشته باشد.
۲. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.]
*آيتالله سيستانى:
۱. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، #کثیرالسفر محسوب مىشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است.
۲. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل ۱۵ روز در ماه و يا ۶ ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سفر قبل از ظهر و بعد از ظهر در #ماه_رمضان چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتی به حد ترخص برسد یعنی به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشنود، باید روزه خود را باطل کند و اگر پیش از آن روزه را باطل کند بنا بر احتیاط، کفاره نیز بر او واجب است.
توضیح المسایل همه مراجع عظام
🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
تکلیف پسر به حج مادر ❓متن پیام: خانمی در زمان حیات به #استطاعت رسیده، و فیش #حج نیز خریداری نموده ا
❓متن پیام:
سلام مادرم حج واجبشو بنام برادرم زده گفته اگه نخواست کس دیگه بره مادرم خونه داره بالای ۵میلیارد فی میخوره
برادرم چون خودش وخانومش امسال میرن حج واجب میگه اگه میخوای بری باید باهزینه خودت بری ایا میتونم از سهم مادرم برمحج؟
درضمن یک خواهربرادرم در بهزیستی بستری هستن برادرم میگه حج مادرو میفروشم به خواهربرادرمکه بستری هستن میده ممنون
✅ پاسخ:
اگر مادرتان مستطیع شده و توان حج داشته ولی عمدا حج نرفته ، حج به گردن او مانده و خود او باید به حج برود.
حتی اگر با همان فیش امکان ندارد باید با فیش دیگر برود.
ولی اگر مادرتان از دنیا رفته در این صورت یکی از واجباتی که از اصل مال میت (قبل تقسیم ارث) باید انجام بدهند انجام #حج_نیابتی است.
این فیش هم مثل بقیه اموال اوست.
باید اول واجبات مالی را از اصل مال جدا کنند.
باقیمانده، مال همه وراث است و استفاده از فیش یا هر مال دیگر او متوقف بر رضایت همه وراث است
نکته دیگر اینکه اگر اون فیش رو به برادر شما هبه کرده باشد که خوب مال ایشان است و صاحب اختیار
دفتر استفتاآت مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی
🅿️ @P_Ahkaam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 فروش کالا پیش از تحویل گرفتن آن
💠 سؤال: آیا می توان کالای خریداری شده را قبل از تحویل گرفتن، به دیگران فروخت؟ مثلًا اینترنتی خرید کنیم و قبل از تحویل آن، اینترنتی بفروشیم.
✅ جواب: اگر معامله نقدی بوده و شرط ضمن عقدی در این زمینه نشده باشد، اشکال ندارد اما اگر معامله سلف باشد (یعنی تحویل کالا مدت دار باشد)، در صورتی جایز است که کالا را تحویل گرفته باشید یا زمان تحویل رسیده باشد.
#احکام_معاملات #فروش_قبل_از_قبض
🆔 @leader_ahkam
❓متن پیام:
بنده در هنگام عقد ازدواج به تصور آنکه منظور از #طلاى_سفيد همان #پلاتين است که محل اشکال نيست، به جاى طلاى زرد، حلقه طلاى سفيد به دست کردم و مدت يک سال واندى در هنگام نماز در دست من بوده است.
اکنون بر اثر تذکر يکى از دوستان و مراجعه به #طلافروشى متوجه گشتم طلاى سفيد با پلاتين فرق دارد و با مراجعه به سايت حضرتعالى فهميدم استعمال طلاى سفيد نيز براى مرد حرام است. حال با توجه به خطاى تصورى بنده در مورد يکى دانستن طلاى سفيد با پلاتين آيا بايد نمازهاى اين يک سال خود را از نو اعاده نمايم؟
✅ پاسخ:
در فرض سؤال اعاده لازم نيست
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
با سلام ببخشید برای کسی که تازه حیض شده ، میتونه غسل کنه بره برای زیارت ائمه یا باید منتظر بشه ده روز تموم بشه؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
✅ پاسخ:
آنچه بر شخص جنب حرام است، بر زن حائض نیز حرام است که یکی از آن موارد توقف در حرم ائمه اطهار(علیهم السلام) میباشد. البته برخی از فقها اصل ورود به حرم امام را نیز جایز نمی دانند.
مراجع تقلید در این باره می فرمایند:
1. امام خمینی، خوئی، تبریزی، سیستانی، سبحانی و مکارم شیرازی،خامنهای، اراکی، فاضل: احتیاط واجب این است که زن حائض (مانند شخص جنب) در حرم امامان (ع) توقف نکند.[1]
2. بهجت، گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه (ع) است، اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود.[2]
بنابراین، شما می توانید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید.
ضمنا لازم به تذکر است که، مراد از حرم؛ همان زیر گنبد مبارک و جائى است که به آن حرم و مشهد شریف گفته مىشود، ولى ساختمانهاى ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجا مکانها اشکال ندارد، مگر جاهائى که عنوان مسجد را داشته باشد.[3]
در هر حال آنچه گذشت مربوط به حرم امامان معصوم(ع) بود و حرم امام زادگان مشمول این حکم نبوده و حایض یا جنب می تواند در این حرمها حضور یابد مگر اینکه حرم امام زاده، عنوان مسجد را نیز داشته باشد.
📚 منبع
[1]. توضیح المسائل (محشّی)، ج 1، ص 212 و 213، ذیل م 355
توضیح المسائل آیت الله مکارم، ص 75،
[2]. همان.
[3]. همان، ج1، ص 517،س 424.
🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#داستان
💚دعای پیغمبر صلیاللهعلیهوآله
💚رسول خدا صلی الله علیه و آله با عده ای از بیابان عبور میکردند. در اثنای راه به شترچرانی رسیدند. حضرت کسی را فرستادند تا مقداری شیر از او بگیرد.
💚شترچران گفت: شیری که در پستان شتران است برای صبحانه قبیله است و آنچه در ظرف دوشیدهام برای شام آنهاست.
با این بهانه به حضرت شیر نداد.
پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله او را دعا کردند و فرمودند:
" خدایا! مال و فرزندان او را زیاد کن! "
💚سپس از آن محل گذشتند و به گوسفند چرانی رسیدند.
پیامبر کسی را فرستادند تا از او شیر بخواهد. چوپان گوسفندها را دوشید و با آن شیری که در آن ظرف حاضر داشت همه را در ظرف فرستاده پیامبر صلی الله علیه و آله ریخت و یک گوسفند نیز برای حضرت فرستاد و عرض کرد:
- فعلا همین مقدار آماده است، اگر اجازه دهید بیش از این تهیه و تقدیم کنم؟
💚رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره او نیز دعا کردند، و فرمودند:
"خدایا! به اندازه نیاز او روزی عنایت فرما!"
یکی از اصحاب عرض کرد:
- یا رسول الله! آن کس که به شما شیر نداد درباره او دعایی نمودید که همه ما آن دعا را دوست داریم و درباره کسی که به شما شیر داد دعایی فرمودید که هیچ یک از ما آن دعا را دوست نداریم!
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
"مال کمی که نیاز زندگی را برطرف میسازد، بهتر از ثروت بسیاری است که آدمی را غافل نماید."
سپس آن حضرت این دعا را نیز کردند:
- "خدایا به محمد و اولاد او به اندازه کافی روزی لطف فرما!"
بحار: ج ۷۲، ص ۱۱
🅿️ @P_Ahkaam
طلای سفید برای مردان👨🏻🦱
🚫بعضی از افراد گمان میکنند استفاده از #طلای_سفید، مانند استفاده از #پلاتین برای مردان جایز است
👈در حالی که این تصور صحیح نیست!
✅ نظر مراجع عظام:
🔸آیت الله مکارم: زينت به طلا براى مردان به هر رنگى كه باشد (حتی طلای سفید) جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتين كه فلز ديگرى است اشكالى ندارد.
🔹آیت الله بهجت: طلاى سفيد اگر همان طلا است و از جهت مخلوط شدن رنگش سفيد شده، همان حکم طلا را دارد که بر مرد حرام است.
🔸آیت الله خامنهای: چیزی که طلای سفید نامیده میشود اگر همان طلای زرد باشد که در اثر ترکیب سفید شده است، حکم طلای زرد را دارد ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمیگویند، استفاده از آن برای مرد اشکال ندارد. همچنین استفاده از پلاتین اشکال ندارد.
🔹آیت الله سیستانی: در حرام بودن استعمال طلا برای مردان، فرقی بین اقسام آن نیست، خواه طلای زرد باشد یا طلای سرخ یا طلای سفید.
شایان ذکر است، پلاتین، طلا نبوده، بلکه فلزّ دیگری غیر از طلا است و استفاده از آن برای مردان اشکال ندارد.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آيا مي توان در سفر #نذر #روزه كرد؟
✅ پاسخ:
اگر نذر کند روزه بگیرد و روز آن را معین نکند، نمی تواند آن را در سفر به جا آورد. ولی چنانچه نذر کند که روز معینی را در سفر روزه بگیرد باید آن را در سفر به جا آورد. و نیز اگر نذر کند روز معینی را چه مسافر باشد یا نباشد، روزه بگیرد باید آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگیرد.
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
🔰 به روایت همسر شهید علی صالحی ( قائم شهر)
گاهی اوقات توزیع نفت محل را به عهده داشت.
حتی یکی از همسایگان به او تهمت زده بود که با این کار، منفعت خود را می خواهی. اما ایشان هیچ جوابی نداد و گفت:
« اشکالی ندارد، بگذار هر چه می خواهد بگوید.»
بعضی ها می گفتند که او نفت را به منزل خود می برد. در حالی که سال ۱۳۶۱ بابت مصرف برق مبلغ ۳٠٠٠ تومان قبض آمده بود؛ چون که نفت خودمان را به نیازمندان می داد و ما از بخاری برقی استفاده می کردیم.
می گفت: « نفت خود را به نیازمندان می دهم. چون ما دوتایی کار می کنیم و پول برق را می دهیم. ولی دیگران شاید نتوانند»
لشکر ویژه ۲۵ کربلا🌷
شهادت: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۱، خرمشهر
شهدا را یاد کنیم با #صلوات و #فاتحه
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
طبق نظر آيت الله خامنه ای حکم #سقط_جنین چیست؟
✅ پاسخ:
از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل رشد جنین، جایز نیست.
به محض انعقاد نطفه:
الف) قبل از دمیده شدن روح ← در صورت مشقت فوقالعاده و غیر قابل تحمل در نگهداری یا بزرگ کردن طفل ناقصالخلقه برای والدین یا خوف مرگ مادر، جایز است.
ب) پس از دمیده شدن روح ← مطلقاً حرام است. مگر با استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو تهدید شود و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر فقط با سقط جنین ممکن باشد.
مسئله
الف) سقط جنین حرام است؛ هرچند بر اثر #زنا باشد و درخواست پدر دختر یا دیگران مجوّز نمیشود.
ب) زن بارداری که مجبور به معالجه لثه یا دندانهایش شده و به عمل جراحی و بیهوشی و عکسبرداری با اشعه نیاز دارد، حق ندارد سقط جنین کند؛ هرچند این عمل موجب نقص در جنین شود.
ج) سقط جنین، به مجرّد وجود مشکلات و سختیهای اقتصادی، جایز نمیشود.
د) حتی اگر مطمئن باشیم نطفه یا جنین ناقصالخلقه متولد میشود، سقط جنین، اگرچه قبل از دمیده شدن روح باشد، حرام است؛ مگر خوف جان مادر باشد.
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
📚 نماز و روزه در خانۀ ییلاقی
💠 سؤال: در ییلاق منزلی ساختم که معمولا آخر هفته به آنجا می روم (از اواسط بهار تا آخر تابستان ) و قصد وطن هم نکردم، نماز و روزه من در آنجا به چه صورت است؟
✅ جواب: اگر قصد دارید برای همیشه یا سالیان متمادی، سالی حداقل سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در آن مکان زندگی کنید، نماز در آنجا کامل بوده و روزه، صحیح است اما اگر مدت اقامت در آن مکان به مقداری نباشد که عرفاً آنجا، محل استقرار و زندگی شما محسوب شود، نماز در آنجا قصر بوده و روزه، صحیح نیست.
#احکام_سفر #وطن_دوم #ییلاق
🆔 @leader_ahkam
# حدیث
در کتاب روضه الواعظین که از کتب معتبره شیعه است نقل کرده از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود:
کسی که یاد بگیرد مساله ای را، هزار قلاده نور در روز قیامت در گردن او انداخته شود، و هزار گناه او آمرزیده شود، و بنا شود برای او در بهشت شهری از طلا، و نوشته شود برای او به هر مویی که در جسد او هست ثواب #حج و #عمره.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آيا شخص مى تواند از زن مجتهد تقليد كند؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: خير، تقليد از او جايز نيست. ترديدى نيست كه تحصيل علم و نيل به مقام اجتهاد، مخصوص مرد نيست و زن نيز مى تواند به اين مقام دست يابد؛ ولى تقليد از او جايز نيست.
📚 توضيح المسائل مراجع، م ۲؛
🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
❓متن پیام: با سلام و وقت بخیر. همسرم یه ۲۰ لیتری آب تصفیه شده از اداره دولتی که در آن کار میکند به
❓متن پیام:
سلام وقتتون بخیر ببخشید شوهرم چند سال راننده یک ارگان دولتی بود وماشین اداره رابعدازوقت کاری به خونه میاورد و بیشتر مواقع ازش استفاده شخصی میکرد حالا بعداز چند سال چجوری میتونه جبران کنه درزمان خدمت از مسوول نقلیهشون پرسیده بود گفته بوده مشکلی نداره ولی باتوجه به اینکه اون شخص خودشم خدمتگذار دولت بود حالا تکلیف چیه؟
✅ پاسخ:
استفاده کارمندان از امکانات بیت المال در ساعات رسمی کار به مقدار متعارفی که مورد ضرورت و نیاز است و شرایط کاری بیانگر إذن به کارمندان در این مقدار از استفاده است، اشکال ندارد و همچنین استفاده از امکانات بیت المال با إذن کسی که از نظر شرعی و قانونی حق اذن دارد، بدون اشکال است. در نتیجه اگر تصرفات شخصی شما در بیت المال به یکی از دو صورت مذکور باشد، چیزی در این رابطه به عهده شما نیست، ولی اگر از اموال بیت المال استفاده غیرمتعارف کرده باشید و یا بدون إذن کسی که حق اذن دارد، بیشتر از مقدار متعارف استفاده نمایید، ضامن آن هستید و باید عین آن را اگر موجود باشد، به بیت المال برگردانید و اگر تلف شده باشد، باید عوض آن را بدهید و همچنین باید اُجرت المِثل استفاده از آن را هم، در صورتی که اُجرت داشته باشد به بیت المال بپردازید.
📗دفتر استفاآت مقام معظم رهبری
#حق_الناس
#بیت_المال
🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
سلام وقت بخیر.آیا رقص زن بر زن حرام است؟
✅ پاسخ:
لطفا کلیپ را مشاهده فرمایید
🅿️ @P_Ahkaam
💠هشدار در حین نماز
💬برخی از پدر و مادرها بدون توجه به احکام مسأله، سعی میکنند در حین نماز با حرکات بدن یا اذکار خاص، کودکان خود را متوجه خطرات کنند؛ در حالی که این کار ضوابط و شرایط خود را دارد.
💠 «اگر بلند کردن صدا هنگام قرائت آیات یا ذکرهای نماز برای آگاه کردن دیگران، موجب خروج از هیأت نماز نشود، اشکال ندارد؛ مشروط به این که قرائت و ذکر، به نیت قرائت و ذکر باشد، و حرکت دادن دست یا چشم و ابرو، اگر مختصر و به نحوی باشد که با استقرار و آرامش و یا هیأت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمیگردد» .
📚 اجوبة الاستفتائات رهبر معظم انقلاب
#احکام_نماز
🅿️ @P_Ahkaam
💠 استفاده از سهم اینترنت دیگران
💬 سؤال: آیا استفاده از #اینترنت_بی_سیم دیگران، جایز است؟
با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم.
✅ جواب: بدون علم یا اطمینان به #رضایت_مالک، این کار جایز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
تجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟
✅ پاسخ:
تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
اگر بدهکار بدهی خود را نپردازد و در ادای آن کوتاهی نماید، آیا جایز است طلبکار از مال او تقاص نماید مثلاً حق خود را به طور پنهانی یا به طریق دیگر بردارد؟
✅ پاسخ:
اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتیکه شخص مزبور خود را بدهکار نمیداند و یا نمیداند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست.
📚 khamenei.ir
🅿️ @P_Ahkaam