eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.4هزار دنبال‌کننده
493 عکس
868 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢گناه اعظم در کلام امام سجاد (علیه السلام) 🔅امام زین العابدین علیه السلام: «اِیـّاکَ وَالاِْبْتـِهاجَ بالِذَّنْبِ، فاِنَّ الاِْبْتِهاجَ بِهِ اَعْظَمُ مِنْ رکُوُبِهِ» «مبادا به گناهی که انجام داده ای خوشحال باشی، زیـرا اظـهار شـادی بخـاطـر گـناه از انجام آن «گناه» بزرگتر است.» 📚کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۰۸ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: یا کسی که جدش دین اسلام رو قبول کرده ولی خودش دینی به غیر از اسلام رو بخواد انتخاب کنه میشه مرتد؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۶ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: لا اکراه فی الدین پس چرا همه چیز از جمله حجاب اجباریه؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوالات زیر کلیک کنید: سوال ۳۷ / ۱۶۲ / ۲۱۴ / ۳۷۴ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۳۸۹ ❓متن پیام: منظور از که در قرآن کریم نام آن ذکر شده است، چیست؟ ✅ پاسخ: اصطلاح «سدرة المنتهی» یک‌بار در قرآن کریم آمده است: «عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏». 🔺«سدرة» بر وزن «حرفة» مطابق آنچه بیشتر مفسران گفته‌‏اند؛ درختى است پربرگ و پرسایه، و تعبیر به «سِدْرَةِ الْمُنْتَهى»" اشاره به درخت پربرگ و پرسایه‌‏اى است که در اوج آسمان‌ها(آسمان هفتم)، در منتهی‌الیه عروج فرشتگان، ارواح شهدا، علوم پیامبران(ع)، و اعمال انسان‌ها قرار گرفته است، جایى که ملائکه پروردگار از آن فراتر نمی‌روند، و جبرئیل نیز در سفر معراج به هنگامى که به آن رسید متوقف شد. 🔵 در مورد سدرة المنتهى هرچند در قرآن کریم توضیحى نیامده است، ولى در اخبار و روایات اسلامى توصیف‌هاى گوناگونى پیرامون آن آمده است؛ مانند این‌که: 🔹سدرة المنتهى همان درخت معروف(طوبى) است. و یا این‌که «سدره» درخت نبوّت است. 🤔 همه‌ی این اقوال بیانگر این واقعیت است که انتخاب این تعبیر نوعی تشبیه، و به جهت تنگى و کوتاهى لغات ما از بیان این‌گونه واقعیات بزرگ است. 🔹در حدیثى از پیامبر اسلام(صلی‌علیه‌وآله) نقل شده است: «رایت على کل ورقة من اوراقها ملکا قائما یسبح اللَّه تعالى»؛ من بر هر یک از برگ‌هاى آن فرشته‌‏اى دیدم که ایستاده بود و خداوند را تسبیح می‌کرد. 🔹در حدیث دیگر امام صادق‌(علیه‌السلام) از رسول خدا(صلی‌علیه‌وآله) نقل فرمود: «انتهیت الى سدرة المنتهى، و اذا الورقة منها تظل امة من الامم»؛ من به سدرة المنتهى رسیدم و دیدم در سایه‌ی هر برگى از آن امتى قرار گرفته‌‏اند. 🔺این تعبیرات نشان می‌دهد که هرگز منظور درختى شبیه آنچه در زمین می‌‏بینیم نبوده، بلکه اشاره به سایبان عظیمى است در جوار قرب رحمت حق که فرشتگان بر برگ‌هاى آن تسبیح می‌‏کنند و امت‌هایى از نیکان و پاکان در سایه‌ی آن قرار دارند. 🔹صاحب تفسیر المیزان نیز درباره‌ی سدرة المنتهی می‌گوید: این‌که این درخت سدره چه درختى است؟ در کلام خداى تعالى چیزى که آن‌را تفسیر کرده باشد نیافتیم، و ظاهرا بناى خداى تعالى در این‌جا بر این است که به طور مبهم و با اشاره سخن بگوید. مؤید این معنا جملۀ: «إِذْ یَغْشَى السِّدْرَةَ ما یَغْشى»است که در آن سخن از مستورى رفته است. در روایات هم تفسیر به درختى شده است که فوق آسمان هفتم قرار دارد، و اعمال بندگان خدا تا آن‌جا بالا مى‏رود. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: سلام چرا بعد این همه سال به آمریکا اعتماد نداریم؟ ✅ برای مشاهده پاسخ شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۱۷۲ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۳۹۰ ❓متن پیام: سلام میتونیم قرآن رو بدون حرکت لب بخوانیم .تو دلمون بخوونیم ✅ پاسخ: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می فرماید: «نگاه کردن به قرآن عبادت است» لذا به کسانی که قرآن را حفظ هستند سفارش شده تا آن را از روی قرآن بخوانند تا چشم هم از آن بهرهمند گردد. 📚(ر. ک: اصول کافی، کلینی، ترجمه آیه اللّه شیخ محمد باقر کمرهای، ج ۶، ص ۴۲۵ ـ ۴۲۶، انتشارات اسوه.). 🔺بنابر این نگاه کردن به قرآن و مطالعه آن بدون تلفظ کلمات کار خوبی است و ثواب دارد، ولی قرائت و روخوانی قرآن محسوب نمیشود. 🟠 بهره مندی از قران و انس با قرآن راه های مختلفی دارد: 1⃣ گوش کردن تلاوت قرآن 2⃣ نگاه کردن و مطالعه قرآن کریم 3⃣ روخوانی قرآن بدون توجه به معانی آن. 4⃣قرائت قرآن همراه با فهم معانی و تدّبر در آیات آن 5⃣ قرائت قرآن کریم و عمل به آیات آن. 🟠 احادیثى از معصومین علیهم السلام رسیده است که : «انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت کند، زیرا قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد». از جمله احادیثى که بر این مطلب صراحت دارد: 🔸 روایت اسحاق بن عمار است که به امام صادق علیه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت ، من قرآن را حفظ کرده ام آیا از حفظ بخوانم یا از روى آن ؟ امام علیه السلام فرمود: از روى آن بخوان . زیرا که قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد. مگر نمى دانى که نگاه کردن به قرآن علاوه بر خواندن آن ، مستقلا عبادت محسوب مى گردد 🔸باز امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس قرآن را از روى آن تلاوت کند چشم وى نیز از قرآن بهره بردارى مى نماید و از عذاب او و پدر و مادرش هم کاسته مى شود گرچه با کفر از دنیا رفته باشند. 🔸رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز در این باره فرمودند: هیچ چیز بر شیطان سخت تر از آن نیست که انسان قرآن را از روى آن بخواند. 🔸روایت شده که فرمود: سهم چشم هایتان را از عبادت بپردازید. پرسیدند: یا رسول الله ! سهم چشم از عبادت چیست؟ فرمود: نگاه کردن به قرآن و تفکر در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن است. 🔸و نیز چنین فرمود: برترین عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است. 🔺از روایت فوق به دست مى آید که تنها خواندن قرآن ، تلاوت کامل و مطلوب نیست. بلکه علاوه بر خواندن اگر به آیات الهى ، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت کننده قرار داشته باشد بهتر است . شاید از این احادیث بتوان استفاده کرد که خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفکر نزدیکتر است تا حفظ خواندن . 🟠 خواننده قرآن هر وقت نگاره خود را متوجه الفاظ قرآن کند و فکرش را در معانى آیات آن جولان دهد و در علوم و معارف الهى و حیات بخش و پر بهایش تفکر نماید، از این دقت و تفکر، قهرا در خود احساس لذت مى کند و در روح وى سرور و شادمانى و در دلش روشنایى و نورانیت خاصى پیدا مى گردد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا