eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.4هزار دنبال‌کننده
493 عکس
868 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: سلام چرا بعد این همه سال به آمریکا اعتماد نداریم؟ ✅ برای مشاهده پاسخ شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۱۷۲ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۳۹۰ ❓متن پیام: سلام میتونیم قرآن رو بدون حرکت لب بخوانیم .تو دلمون بخوونیم ✅ پاسخ: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می فرماید: «نگاه کردن به قرآن عبادت است» لذا به کسانی که قرآن را حفظ هستند سفارش شده تا آن را از روی قرآن بخوانند تا چشم هم از آن بهرهمند گردد. 📚(ر. ک: اصول کافی، کلینی، ترجمه آیه اللّه شیخ محمد باقر کمرهای، ج ۶، ص ۴۲۵ ـ ۴۲۶، انتشارات اسوه.). 🔺بنابر این نگاه کردن به قرآن و مطالعه آن بدون تلفظ کلمات کار خوبی است و ثواب دارد، ولی قرائت و روخوانی قرآن محسوب نمیشود. 🟠 بهره مندی از قران و انس با قرآن راه های مختلفی دارد: 1⃣ گوش کردن تلاوت قرآن 2⃣ نگاه کردن و مطالعه قرآن کریم 3⃣ روخوانی قرآن بدون توجه به معانی آن. 4⃣قرائت قرآن همراه با فهم معانی و تدّبر در آیات آن 5⃣ قرائت قرآن کریم و عمل به آیات آن. 🟠 احادیثى از معصومین علیهم السلام رسیده است که : «انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت کند، زیرا قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد». از جمله احادیثى که بر این مطلب صراحت دارد: 🔸 روایت اسحاق بن عمار است که به امام صادق علیه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت ، من قرآن را حفظ کرده ام آیا از حفظ بخوانم یا از روى آن ؟ امام علیه السلام فرمود: از روى آن بخوان . زیرا که قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد. مگر نمى دانى که نگاه کردن به قرآن علاوه بر خواندن آن ، مستقلا عبادت محسوب مى گردد 🔸باز امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس قرآن را از روى آن تلاوت کند چشم وى نیز از قرآن بهره بردارى مى نماید و از عذاب او و پدر و مادرش هم کاسته مى شود گرچه با کفر از دنیا رفته باشند. 🔸رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز در این باره فرمودند: هیچ چیز بر شیطان سخت تر از آن نیست که انسان قرآن را از روى آن بخواند. 🔸روایت شده که فرمود: سهم چشم هایتان را از عبادت بپردازید. پرسیدند: یا رسول الله ! سهم چشم از عبادت چیست؟ فرمود: نگاه کردن به قرآن و تفکر در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن است. 🔸و نیز چنین فرمود: برترین عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است. 🔺از روایت فوق به دست مى آید که تنها خواندن قرآن ، تلاوت کامل و مطلوب نیست. بلکه علاوه بر خواندن اگر به آیات الهى ، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت کننده قرار داشته باشد بهتر است . شاید از این احادیث بتوان استفاده کرد که خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفکر نزدیکتر است تا حفظ خواندن . 🟠 خواننده قرآن هر وقت نگاره خود را متوجه الفاظ قرآن کند و فکرش را در معانى آیات آن جولان دهد و در علوم و معارف الهى و حیات بخش و پر بهایش تفکر نماید، از این دقت و تفکر، قهرا در خود احساس لذت مى کند و در روح وى سرور و شادمانى و در دلش روشنایى و نورانیت خاصى پیدا مى گردد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۹۰ ❓متن پیام: چراخمس فقط یکباردر قرآن آمده ولی زکات اینقدر زیاد اگر خمس اینقدر مهم هست چرا فقط یکبار شاید همچین چیزی وجود نداره ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام وحید‌پور 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: مگه امام علی علیه‌السلام هرشب بدون اینکه کسی بفهمه به فقرا کمک نمیکردن پس ما از کجا میدونی؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۳۷۱ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۱ ❓ متن پیام: در منابع روایی شیعه و سنی، بر اساس چه دلایلی باید در هنگام نماز ظهر و عصر «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را با صدای بلند بخوانیم؟ ✅ پاسخ: یکی از اجزاء نماز؛ قرائت است. در نمازهای واجب که به دو دسته: 1⃣ نمازهای جهریه(صبح، مغرب و عشا که در آن باید قرائت حمد و سوره را بلند خواند) 2⃣ نمازهای اخفاتیه(ظهر و عصر که در آن باید قرائت حمد و سوره را آهسته خواند) تقسیم می‌شوند. 🔺طبق ادله موجود در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را آشکار کرد و با صدای بلند خواند. 🔵 دلیلی که ارائه شده است، استناد این‌گونه قرائت، به قرائت پیامبر خدا(صلی‌علیه‌و‌آله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است که در ذیل به برخی از روایات موجود اشاره می‌شود: 1⃣ صفوان نقل می‌کند: چند روز به امام صادق(علیه‌السلام) در نمازها اقتدا می‌کردم، ایشان در قرائت سوره حمد همه نمازها، (چه نمازهایی که قرائت آن آهسته است و چه در نمازهایی که قرائت آن بلند است) «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را بلند قرائت می‌کردند. 2⃣ معاویه بن عمار می‌گوید: به امام صادق(علیه‌السلام) عرض کردم در نماز باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» سوره حمد را بلند بخوانم؟ آن‌حضرت فرمود: «بله». سپس پرسیدم: آیا باید «بسم الله» را در سوره بعد هم بگویم؟ فرمود: «بله». 🔺این روایات و دیگر روایات موجود در این باب اثبات کننده این مطلب است که در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) بلند خواندن و به اصطلاح «جهر» «بسم الله الرّحمن الرّحیم» از سنت‌های این مکتب در موضوع قرائت نماز است و فرقی ندارد که در نمازهای جهریه باشد یا اخفاتیه. البته نقل شده است که برخی از اصحاب امامیه، قائل به آهسته خواندن «بسم الله» در نمازهای اخفاتیه (نماز ظهر و عصر) بوده‌اند ولی حدیث صفوان دلیل خوبی در مقابل آنان است؛ 🔹لذا در فتاوای مراجع فعلی چنین آمده است: مستحب است در رکعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر «بسم اللّٰه» را بلند بگوید. 🔵 اما در بین اهل سنت اگرچه روایات متعددی درباره جهر به «بسم الله الرّحمن الرّحیم» وجود دارد، ولی بیشتر آنان به روایات دیگری استناد کرده و اخفات و یا آرام خواندن «بسم الله» را برگزیده‌اند و تنها از شافعی قول به بلند خواندن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» نقل شده است. 🔹از طرف، برخی فقهای اهل سنت ( بویژه فقهای مدینه ) اساساً قرائت «بسم الله ..» را ( چه بلند و چه کوتاه ) امری لازم نمی‌پندارند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۳۹۲ ❓متن پیام: آیا احضار روح امکان دارد؟ از نظر شرعی حرام است؟ ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام عالی 💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۳ ❓متن پیام: آیا بخشوده شدن گناهان زن زائو تنها در مورد زایمان طبیعی است، یا زنانی که با سزارین، فرزندشان را به دنیا می آورند نیز مشمول این بخشش خواهند شد؟ ✅ پاسخ: مجموعه‌ای از روایات وجود دارند که پاداش‌‌های چشمگیری را برای مادران در نگه‌داری فرزند در شکم، وضع حمل و شیر دادن اعلام کرده‌اند. 💠 بخشهایی از روایات، پاداش­ها را به خود باردار شدن مرتبط دانسته و بخشهایی نیز مرتبط با زاییدن است که البته این موضوع فقط اختصاص به زایمان طبیعی ندارد، بلکه روایات گرچه پاره ای از آنها، برخی علائم زایمان طبیعی را ذکر می­کنند، اما هیچ قیدی در آنها مشاهده نشده و به صورت مطلق، شامل تمام زایمان­ها می­شوند؛ البته زایمان‌ها در زمان صدور روایات معمولاً با روش­های طبیعی بوده اما امروزه ممکن است به جهت سلامتی مادر و فرزند یا برخی عوامل دیگر، در مواردی پزشک، عمل سزارین را ترجیح دهد. 🔆 تعدادی از این روایت را ذکر می‌نماییم: 🔅امام صادق(علیه‌السلام): رسول خدا(صلی‌علیه‌و‌آله) فرمود: «هر زنى در خانه شوهرش جهت نظم و ساماندهی منزل، چیزى را از جایى بردارد و در جایى دیگر قرار دهد، خداوند عز و جل به او مى‌‏نگرد و هرکس که خدا به او بنگرد او را عذاب نمى‌‏کند. 🔅ام سلمه گفت: مردان همه خوبى‌‏ها را بردند، پس چه چیزى براى زنان بیچاره هست؟ پیامبر فرمود: آرى اگر زن حامله شود او به سان روزه‌دار شب زنده‌دارى است که با جان و مال در راه خدا جهاد مى‌‏کند و چون زایمان کند پاداشى دارد که از بس بزرگ است نمى‌‏داند آن پاداش چیست و چون شیر مى‌‏دهد در برابر هر مکیدن براى او مشابه یک آزاد سازى از فرزندان اسماعیل است و چون از شیر دادن فارغ گردد فرشته‌‏اى بر پهلوى او مى‌‏زند و مى‌‏گوید: از نو آغاز به کار کن که بخشیده شده‌‏اى». «هر گاه زن در ایّام زایمان و دوره نفاسش بمیرد روز قیامت نامه عمل او را نگشایند»؛ یعنى از او حساب گرفته نمی‌شود و بدون حساب‌‌رسى به ‌بهشت می‌رود؛ چون ناراحتى زایمان او را از گناه پاک ساخته است. 💠 «درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء (ع) آمده است ... خداوند فرمود: اى حوّاء! هر زنى که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مى‏‌کنم. اى حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مى‌‏نویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مى‌‏آمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مى‌‏گردد و فرشته‌‏ها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مى‌‏شوند و او را به بهشت بشارت مى‌‏دهند و در آخرت او را نزد شوهرش مى‌‏برند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه داده‌‏اى مرا کافى است ...». 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا