سوال ۳۸۹
❓متن پیام:
منظور از #سدرة_المنتهی که در قرآن کریم نام آن ذکر شده است، چیست؟
✅ پاسخ:
اصطلاح «سدرة المنتهی» یکبار در قرآن کریم آمده است: «عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى».
🔺«سدرة» بر وزن «حرفة» مطابق آنچه بیشتر مفسران گفتهاند؛ درختى است پربرگ و پرسایه، و تعبیر به «سِدْرَةِ الْمُنْتَهى»" اشاره به درخت پربرگ و پرسایهاى است که در اوج آسمانها(آسمان هفتم)، در منتهیالیه عروج فرشتگان، ارواح شهدا، علوم پیامبران(ع)، و اعمال انسانها قرار گرفته است، جایى که ملائکه پروردگار از آن فراتر نمیروند، و جبرئیل نیز در سفر معراج به هنگامى که به آن رسید متوقف شد.
🔵 در مورد سدرة المنتهى هرچند در قرآن کریم توضیحى نیامده است، ولى در اخبار و روایات اسلامى توصیفهاى گوناگونى پیرامون آن آمده است؛ مانند اینکه:
🔹سدرة المنتهى همان درخت معروف(طوبى) است. و یا اینکه «سدره» درخت نبوّت است.
🤔 همهی این اقوال بیانگر این واقعیت است که انتخاب این تعبیر نوعی تشبیه، و به جهت تنگى و کوتاهى لغات ما از بیان اینگونه واقعیات بزرگ است.
🔹در حدیثى از پیامبر اسلام(صلیعلیهوآله) نقل شده است:
«رایت على کل ورقة من اوراقها ملکا قائما یسبح اللَّه تعالى»؛
من بر هر یک از برگهاى آن فرشتهاى دیدم که ایستاده بود و خداوند را تسبیح میکرد.
🔹در حدیث دیگر امام صادق(علیهالسلام) از رسول خدا(صلیعلیهوآله) نقل فرمود:
«انتهیت الى سدرة المنتهى، و اذا الورقة منها تظل امة من الامم»؛
من به سدرة المنتهى رسیدم و دیدم در سایهی هر برگى از آن امتى قرار گرفتهاند.
🔺این تعبیرات نشان میدهد که هرگز منظور درختى شبیه آنچه در زمین میبینیم نبوده، بلکه اشاره به سایبان عظیمى است در جوار قرب رحمت حق که فرشتگان بر برگهاى آن تسبیح میکنند و امتهایى از نیکان و پاکان در سایهی آن قرار دارند.
🔹صاحب تفسیر المیزان نیز دربارهی سدرة المنتهی میگوید:
اینکه این درخت سدره چه درختى است؟ در کلام خداى تعالى چیزى که آنرا تفسیر کرده باشد نیافتیم، و ظاهرا بناى خداى تعالى در اینجا بر این است که به طور مبهم و با اشاره سخن بگوید.
مؤید این معنا جملۀ: «إِذْ یَغْشَى السِّدْرَةَ ما یَغْشى»است که در آن سخن از مستورى رفته است.
در روایات هم تفسیر به درختى شده است که فوق آسمان هفتم قرار دارد، و اعمال بندگان خدا تا آنجا بالا مىرود.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
❓متن پیام:
سلام چرا بعد این همه سال به آمریکا اعتماد نداریم؟
✅ برای مشاهده پاسخ شماره سوال زیر کلیک کنید:
سوال ۱۷۲
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۰
❓متن پیام:
سلام میتونیم قرآن رو بدون حرکت لب بخوانیم .تو دلمون بخوونیم
✅ پاسخ:
امام صادق علیهالسلام در روایتی می فرماید:
«نگاه کردن به قرآن عبادت است»
لذا به کسانی که قرآن را حفظ هستند سفارش شده تا آن را از روی قرآن بخوانند تا چشم هم از آن بهرهمند گردد.
📚(ر. ک: اصول کافی، کلینی، ترجمه آیه اللّه شیخ محمد باقر کمرهای، ج ۶، ص ۴۲۵ ـ ۴۲۶، انتشارات اسوه.).
🔺بنابر این نگاه کردن به قرآن و مطالعه آن بدون تلفظ کلمات کار خوبی است و ثواب دارد، ولی قرائت و روخوانی قرآن محسوب نمیشود.
🟠 بهره مندی از قران و انس با قرآن راه های مختلفی دارد:
1⃣ گوش کردن تلاوت قرآن
2⃣ نگاه کردن و مطالعه قرآن کریم
3⃣ روخوانی قرآن بدون توجه به معانی آن.
4⃣قرائت قرآن همراه با فهم معانی و تدّبر در آیات آن
5⃣ قرائت قرآن کریم و عمل به آیات آن.
🟠 احادیثى از معصومین علیهم السلام رسیده است که :
«انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت کند، زیرا قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد».
از جمله احادیثى که بر این مطلب صراحت دارد:
🔸 روایت اسحاق بن عمار است که به امام صادق علیه السلام عرضه داشت:
جانم به قربانت ، من قرآن را حفظ کرده ام آیا از حفظ بخوانم یا از روى آن ؟
امام علیه السلام فرمود:
از روى آن بخوان . زیرا که قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد. مگر نمى دانى که نگاه کردن به قرآن علاوه بر خواندن آن ، مستقلا عبادت محسوب مى گردد
🔸باز امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس قرآن را از روى آن تلاوت کند چشم وى نیز از قرآن بهره بردارى مى نماید و از عذاب او و پدر و مادرش هم کاسته مى شود گرچه با کفر از دنیا رفته باشند.
🔸رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز در این باره فرمودند:
هیچ چیز بر شیطان سخت تر از آن نیست که انسان قرآن را از روى آن بخواند.
🔸روایت شده که فرمود:
سهم چشم هایتان را از عبادت بپردازید.
پرسیدند: یا رسول الله ! سهم چشم از عبادت چیست؟
فرمود: نگاه کردن به قرآن و تفکر در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن است.
🔸و نیز چنین فرمود: برترین عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است.
🔺از روایت فوق به دست مى آید که تنها خواندن قرآن ، تلاوت کامل و مطلوب نیست.
بلکه علاوه بر خواندن اگر به آیات الهى ، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت کننده قرار داشته باشد بهتر است .
شاید از این احادیث بتوان استفاده کرد که خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفکر نزدیکتر است تا حفظ خواندن .
🟠 خواننده قرآن هر وقت نگاره خود را متوجه الفاظ قرآن کند و فکرش را در معانى آیات آن جولان دهد و در علوم و معارف الهى و حیات بخش و پر بهایش تفکر نماید، از این دقت و تفکر، قهرا در خود احساس لذت مى کند و در روح وى سرور و شادمانى و در دلش روشنایى و نورانیت خاصى پیدا مى گردد.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۹۰
❓متن پیام:
چراخمس فقط یکباردر قرآن آمده ولی زکات اینقدر زیاد اگر خمس اینقدر مهم هست چرا فقط یکبار شاید همچین چیزی وجود نداره
✅ پاسخ از حجتالاسلام وحیدپور
💡@p_eteghaadi
❓متن پیام:
مگه امام علی علیهالسلام هرشب بدون اینکه کسی بفهمه به فقرا کمک نمیکردن پس ما از کجا میدونی؟
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید:
سوال ۳۷۱
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۱
❓ متن پیام:
در منابع روایی شیعه و سنی، بر اساس چه دلایلی باید در هنگام نماز ظهر و عصر «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را با صدای بلند بخوانیم؟
✅ پاسخ:
یکی از اجزاء نماز؛ قرائت است.
در نمازهای واجب که به دو دسته:
1⃣ نمازهای جهریه(صبح، مغرب و عشا که در آن باید قرائت حمد و سوره را بلند خواند)
2⃣ نمازهای اخفاتیه(ظهر و عصر که در آن باید قرائت حمد و سوره را آهسته خواند)
تقسیم میشوند.
🔺طبق ادله موجود در مکتب اهل بیت(علیهمالسلام) باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را آشکار کرد و با صدای بلند خواند.
🔵 دلیلی که ارائه شده است، استناد اینگونه قرائت، به قرائت پیامبر خدا(صلیعلیهوآله) و ائمه اطهار(علیهمالسلام) است که در ذیل به برخی از روایات موجود اشاره میشود:
1⃣ صفوان نقل میکند:
چند روز به امام صادق(علیهالسلام) در نمازها اقتدا میکردم، ایشان در قرائت سوره حمد همه نمازها، (چه نمازهایی که قرائت آن آهسته است و چه در نمازهایی که قرائت آن بلند است) «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را بلند قرائت میکردند.
2⃣ معاویه بن عمار میگوید:
به امام صادق(علیهالسلام) عرض کردم در نماز باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» سوره حمد را بلند بخوانم؟
آنحضرت فرمود: «بله».
سپس پرسیدم: آیا باید «بسم الله» را در سوره بعد هم بگویم؟
فرمود: «بله».
🔺این روایات و دیگر روایات موجود در این باب اثبات کننده این مطلب است که در مکتب اهل بیت(علیهمالسلام) بلند خواندن و به اصطلاح «جهر» «بسم الله الرّحمن الرّحیم» از سنتهای این مکتب در موضوع قرائت نماز است و فرقی ندارد که در نمازهای جهریه باشد یا اخفاتیه.
البته نقل شده است که برخی از اصحاب امامیه، قائل به آهسته خواندن «بسم الله» در نمازهای اخفاتیه (نماز ظهر و عصر) بودهاند ولی حدیث صفوان دلیل خوبی در مقابل آنان است؛
🔹لذا در فتاوای مراجع فعلی چنین آمده است: مستحب است در رکعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر «بسم اللّٰه» را بلند بگوید.
🔵 اما در بین اهل سنت اگرچه روایات متعددی درباره جهر به «بسم الله الرّحمن الرّحیم» وجود دارد، ولی بیشتر آنان به روایات دیگری استناد کرده و اخفات و یا آرام خواندن «بسم الله» را برگزیدهاند و تنها از شافعی قول به بلند خواندن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» نقل شده است.
🔹از طرف، برخی فقهای اهل سنت ( بویژه فقهای مدینه ) اساساً قرائت «بسم الله ..» را ( چه بلند و چه کوتاه ) امری لازم نمیپندارند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۳۹۲
❓متن پیام:
آیا احضار روح امکان دارد؟ از نظر شرعی حرام است؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام عالی
💡@p_eteghaadi