◼️امام علی عليه السلام :
◾️الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ ،فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ
▪️فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد.
📚نهج البلاغة : الحكمة 21
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۰۴
❓متن پیام:
سلام
چرا در معانی قرآن مخاطب قرآن بیشتر مردان هستند ؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام محمدی شاهرودی
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰۵
❓شبهه :
در شبکههای اجتماعی از امام رضا علیه السلام نقل شده: هر کس به نحوی از عزاداران جدم حسین علیه السلام ایراد بگیرد، حتی اگر شیعه باشد از محبین ما نیست.
(بحار ج۳ص۱۷۳)
آیا این حدیث کامل هستش یا اصلا سندیتش درسته؟
چون اگه راست باشه میشه خیلی بدعتها رو به عزاداری اضافه کرد و کسی هم حق اعتراض نداره! حتی مراجع!!!
✅ پاسخ :
🔵 اگر کسی اهل تشیع، فقه و فقاهت باشد، میداند که مراجع حتی حق دارند که بنا بر مصلحت اسلام و مسلمین، بگویند: بطور کلی امسال جشن نیمه شعبان یا عزاداری برپا نکنید. پس اگر فتوا یا حکم دادند،هر کس خلاف آن را انجام دهد، معصیت کرده است.
🔸اما اینکه این حدیث صحیح و محکم است یا مرسل را نمیدانیم،باید بیشتر تحقیق کنیم، اما اصل اول صحت حدیث این است که با دو منبع اصلی"عقل و وحی"منافات نداشته باشد.
🔺اگر نداشت،باید ببنیم که حالا عیناً جمله بیان شده توسط معصوم علیه السلام است که نامش را حدیث یا روایت بگذاریم یا خیر؟
⁉️اما چند نکته است که باید بدان توجه کنیم و سپس به این حدیث(خواه صحیح باشد یا مرسل) بپردازیم.
🔅امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند:
«آدم احمق،یا افراط میکند و یا تفریط».
در مورد هرکاری و نیز هر عبادت واجب یا مستحب و از جمله عزاداری نیز همینطور است؛
یک عده به اصلش میتازند و یک عدهی دیگر ضرورت رعایت هیچ اصل و آداب و تربیتی در آن را نپذیرفته و مدعیاند که هیچکس هم نباید ایرادی بگیرد،حتی اگر در آن مثل سگ قلاده ببندند و عوعو کنند،یا مثل ساموراییها، شمشیر بکشند و عملیات انتحاری، یا حتی علیه کودک سه ساله انجام دهند!
🔵 البته منظور از جاهل و احمق،این نیست که مثل سفیه و مجنونی در کنار خیابانها رها و یا در تیمارستانها بستری باشد.
🔸اسلام و بویژه اسلام ناب محمدی(صلی علیه و آله)،که همان اسلام ولایی و تشیع است،دشمنان بسیار بزرگ،زیرک،متبحر و ماهری دارد
🔅امام سجاد علیه السلام خدا را شکر میکنند،بابت این که دشمنانشان را از احمقها قرار داد.«الحمدللَّه الذی جعل اعدائنا من الحمقاء».
🔵 بدیهی است که دشمنترینها با حق، همان احمقترینها و جاهلترینها هستند و الزامی ندارد که حتماً از کفار،مشرکین و منافقین باشند.
گاه آزار شیعهی احمق بیشتر است؛
چون ادعای معرفت و محبت و پیروی اهل بیت علیهم السلام را نیز ماسک و پشتوانهی حماقت خود قرار میدهد.
🔺از این رو امام زمان علیه السلام فرمودند:
«قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَهِ وَحُمَقاؤُهُمْ، وَمَنْ دینُهُ جِناحُ الْبَعُوضَهِ أَرْجَحُ مِنْهُ»
«نادانان و كم خردان(احمقهای)شیعه و كسانى كه پر و بال پشه از دین دارى آنان برتر و محكمتر است، ما را آزار میدهند.»
(احتجاج،ج2،ص289.
بحارالأنوار،ج25،ص267)
🔵 حدیث مورد سؤال:
چون به محتوای مطلب بیان شده ایرادی نیست، فرض میکنیم که حدیثی مستند و صحیح باشد.
🤔حال ببینیم چه میفرمایند؟
طبق این قول، فرموده است که«هر کس به نحوی از عزاداران جدم حسین علیه السلام ایراد بگیرد...»؛
👌🏻خب سخن درست است، نه تنها نباید به برگزاری عزاداری برای سیدالشهداء،امام حسین علیه السلام ایراد گرفت، بلکه طبق توصیههای مؤکد،باید آن را رواج داد و سعی کرد که با شکوه و عظمت ظاهری و باطنی بیشتری برگزار گردد.
اما نفرموده که در این عزاداریها،هر کسی هر کاری دلش خواست انجام بدهد، کسی حق ندارد به او ایرادی بگیرد.ایراد گرفتن به"اصل عزاداری"، خیلی فرق دارد با ایراد گرفتن به "نحوهی عزاداری".
😒مثل این است که بگویند:کسی حق ندارد به نماز خواندن ایراد بگیرد،بعد یک عده بگویند:«ما دوست داریم،وسط خیابان،با لباسها و شکلکها و گویشها و رفتارهای هرچند بی منطق و مسخره و حتی خلاف شرع، نماز بخوانیم و کسی حق ندارد به ما ایراد بگیرد!
🔴 در عزاداری نیز شاید یک عده اداها و شکلکهایی از خودشان درآورند، رفتارهای ناشایستی انجام دهند، کارها یا گفتارهایی داشته باشند که خلاف شرع مقدس اسلام، احکام و عقل باشد و اساساً وهن(اهانت)به اسلام، تشیع و مسلمین است،دکان و دستگاه باز کنند، اصلاً قصدشان ضربه زدن به فرهنگ تشیع و عاشورا باشد، شیعه انگلیسی باشند، به بهانهی عزاداری، بدعت گزاری کنند،باند و گروه و جریان راه بیاندازند و اسمش را هم تشیع یا عزاداری بگذارند و...
🔵 آیا نباید مورد هیچ ایراد و انتقاد و اعتراضی قرار گیرند؟!
یا اینکه خیر،بلکه گاهی واجب است که با آنان و انجام این نوع عزاداریشان، حتی به شدت مخالفت نیز بشود و اصلاً ممانعت به عمل آید، تا سبب گمراهی مردم،خرافه پروری،ایجاد تفرقه و...نشوند.
🔵 عزاداری در ماه محرم به معنای زنده و پویا نگه داشتن خط و راه عاشوراست. برای همین دشمن از آن میترسد و نفرت دارد و قصد دارد که با افراط و تفریط،یا تعطلیش کند و یا به انحرافش بکشاند.
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۰۶
🔰آیا اسلام با زور شمشیر گسترش پیدا کرده❓
🔹بر خلاف قرآن، در انجیل ۲۰۰ بار کلمه شمشیر آمده!
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰۷
❓متن پیام:
در مسئله فشار قبر، جسم شخص متوجه عذاب میشود یا روح برزخی؟
✅ پاسخ:
عذاب قبر جسمانى و روحانى است؛ ولى جسم و بدنِ برزخى معذب است، نه بدن مادى و دنیایى.
💠 روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى یابد و مى بیند. در واقع، روح آدمى با رفتن از حیات دنیوى به حیات برزخى، بدن مادى خود را رها کرده و با بدن مثالى خود متحد مى گردد؛
❗️ناگفته نماند که از نظر روایات، وجود بدن برزخى امرى مسلم و قطعى است چنان که امام صادق(علیهالسلام) فرمودند:
🔅«اما [ارواح مؤمنان ]در بدنهایى شبیه بدنهاى دنیوى آنان است»
بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۸، روایت ۱۱۹.
🔅یا در جاى دیگرى فرموده اند:
«ارواح انسان ها به صورت جسدهاى دنیوى در درختى در بهشت اند»
بحارالانوار، جلد ۶، ص ۲۶۹، روایت ۱۲۱.
🔺 که هر دو حکایتگر وجود بدن برزخى و مثالى در عالم برزخ است
🟠 میان قبر برزخى و قبر خاکى ارتباط خاصى حاکم است؛
یعنى میان روح انسان در برزخ و بدن مادى او در قبر خاکى ارتباط وجود دارد و این ارتباط، در اصل از ارتباط روح و بدن مادى که در طول زندگى دنیوى با یکدیگر یک نوع اتحاد داشتهاند، سرچشمه مى گیرد که با قطع تعلق روح از بدن، پس از مرگ به کلى از میان نمى رود؛
بلکه یک نوع ارتباط در حد پایین ترى میان روح برزخى و بدن خاکى و مادى وجود دارد؛ البته نه در حد و اندازه اى که در زندگى دنیوى و در دوران تعلق روح به بدن بود و نه با آن کیفیت و کمیت؛ بلکه در میزانى ضعیف تر و با کم و کیفى دیگر.
🔺از همین رو قبر خاکى با قبر و عالم برزخى روح، ارتباطى دارد که در نقاط دیگر این ارتباط را ندارد؛ و به همین جهت است که على رغم حضور روح در عالمى فوق ماده، زمان و مکان (برزخ) توجه خاصى به بدن مادى و به نقطه اى که بدن خاکى او در آن است، دارد؛
⬆️ بر اساس همین ارتباط میان قبر برزخى و قبر خاکى است که دستورها و احکام خاصى در باب قبر خاکى، تشییع جنازه، کفن، دفن، حرمت قبور، استحباب زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت بر سر قبور و نظایر آنها در شریعت اسلامى وجود دارد.
⁉️براى بهتر روشن شدن اصل پرسش شما و نیز پاسخ به این پرسش، توجه به خواب دیدن بسیار راهگشاست.
🤔اگر در خواب دیدن تأمل کنیم، در خواهیم یافت که خواب دیدن چه حکایتگر عجیبى است از نسبت میان قبر خاکى و قبر برزخى؛
بدن شخصى که مى خوابد و خواب وحشتناکى مى بیند، به صورتى که اگر از خواب برخیزد، خدا را شکر مى کند که خواب بوده است، آیا بدن مادّى در این حالت که خواب مى بیند در سکون و آرامش نیست؟البته چنین است.
🔺کسانى که کنار بدن این خواب بیننده حضور داشته باشند، بدن او را در هنگام خواب، در کمال سکون و سکوت مى یابند، به صورتى که اگر خواب بیننده، از خواب وحشتناک خود آنها را مطلع نکند، اینان آگاه نخواهند شد که در آن زمانى که آنها نظاره گر بدن ساکن و آرام این شخص بوده اند، او در چه عذاب و دهشتى بوده است.
🔁 بر عکسش را هم حساب کنید؛ بدن کسى که خواب فرحناک و دلپذیر مى بیند نیز در کمال آرامش و سکون است و افرادى که در کنار او حضور دارند این امر را تصدیق خواهند کرد.
💠 این بهترین نشان است میان نسبت قبر خاکى و قبر برزخى که به ما مى فهماند، انسان مى تواند در برزخ در حال نعمت یا وحشت باشد و در عین حال، اثرى در بدن خاکى او در قبر از عذاب یا ابتهاج نباشد.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۰۸
❓متن پیام:
سلام
در قران گفته شده حضرت محمد (ع) تا آسمان هفتم بالا رفت یعنی جسم حضرت به آسمان رفت؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام محمدی شاهرودی
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰۹
❓متن پیام:
وقتی بزرگ تر های جمع مثلاً مادر و خاله و ... غیبت می کنند، آیا من باید تذکر بدهم؟ چگونه؟
✅ پاسخ:
اگر بدانید در مجلسی غیبت می شود حضور در آن مجلس جایز نیست و اگر در مجلسی کسی قصد غیبت کردن داشته باشد یا در حال غیبت کردن باشد، با وجود شرایط نهی از منکر، نهی زبانی واجب است و در هر صورت اگر غیبت مسلمانی را بشنوید باید ردّ غیبت کنید.
🔶 ردّ غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد؛ مثلاً وقتی گفته میشود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم بهگونهای است که نمیشود آن را توجیه کرد، مثلاً بگوید: "ممکن است تا کنون توبه و استغفار کرده باشد."
📚 آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۱۰
❓متن پیام:
سلام
خسته نباشید
آیا صحیح است اگر انسان گناه کند ثواب هایی که کرده از بین می رود
اگر انسان به نیت درگذشتگانش خیرات کند یا قران تلاوت کند یا ذکر بگوید یا ..... که تمام ثوابش برسد بدست درگذشتگانش اما اگر مرتکب گناهی شود آیا این ثواب هایی که برای رفتگانش فرستاده از بین می رود یا خیر ؟
✅ پاسخ:
بر اساس مفاهیم دینی، برخی از گناهان موجب حبط عمل مى شود.
❗️حبط عمل عبارت است از اين كه ثواب اعمال پيشين بر اثر گناهان بعد از بين برود.اما به معنای آن نیست که گناه کردن مانع از پذیرفته شدن خیراتی که به روح اموات مان می فرستیم، بشود.
✔️ درست است که حبط به معناى محو كردن اعمال نیک سابق است اما اعمال و گناهانی که موجب حبط عمل نیک انسان می شود، با یکدیگر متفاوت اند.
⁉️بعضی از عوامل حبط عمل ، تمام نيكى ها را از بين مى برد مثل کفر ورزیدن نسبت به خداوند ،اما بعضى ديگر از گناهان اگر چه از بين برنده عمل خواهند بود, ولى به اندازه كفر فراگير نيستند.
💠 به استناد روایات ،خیرات و طلب آمرزش برای اموات به آن ها می رسد.
در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت.
علاوه بر آن که خیرات و هدایا و ثوابهایی که برای اموات میفرستند، غیر از فوایدی که برای اموات دارد، برای زندگان نیز مؤثر است. برای خودشان نیز ثواب دارد. کسی که سوره حمد یا آیت الکرسی یا صدقه یا نماز برای اموات میخواند، اول اثرش به زنده میرسد، بعد برای میت.
💢در صورت گناه کردن ممکن است اثری که برای ما باقی مانده بود، از بین برود.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓تا حالا روضه خوانی این شکلی👆🏻
دیده بودید؟
🏴 مرحوم آیه الله احمد سیبویه ۲۰سال امام جماعت حرم حضرت ابالفضل(ع)بود.
حالات و خصائص عجیبی داشت
در ۱۰۰ سالگی مثل یک نوجوان روضه میخوند وگریه میکرد.
موقع روضه می آمد لابلای جمعیت میگشت گریه کن ها رو شکار میکرد یعنی میرفت زانو به زانوش براش روضه میخوند
بدون میکروفن صدای رسائی داشت.
▪️یه روز توی قم بود اومد توی محراب زانو به زانوی آیه الله بهجت شد.
وسط روضه یاد جوانی کرد گفت شیخ محمدتقی یادته جوانی شبهای محرم بین الحرمین تا صبح دوتائی میخوندیم وسینه میزدیم؟
▪️این عارف فرزانه میگفت
شیخ حسین سامرائی به من گفت:
شبی در سرداب سامرا تنهائی گرم اشک و روضه زینب کبری(س) بودم ناگهان متوجه شدم آقائی پشت سرم نشسته که از هیبتش توان برگشتن ندارم او با زمزمه های من سخت گریه میکرد مقداری بعد از روضه که گذشت فرمود:
شیخ حسین به شیعیانم بگوئید خدا را به عمه جانم زینب قسم بدهند و برای فرجم دعا کنند
سپس من توانی در خود احساس کردم برگشتم ولی دیگرکسی راندیدم.
روحش شاد
💡@p_eteghaadi
30.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۳۱۱
🎥 کلیپ پاسخ به شبهه حسن آقامیری نسبت به عزاداران سیدالشهداء علیه السلام
✍️ حسن آقامیری مدعی ست عزاداران سیدالشهداء علیه السلام با عزاداری خود و راه انداختن دسته های عزاداری در خیابان سبب مزاحمت برای مردم می شوند و از این طریق سعی در سیاه نمایی علیه شعائر مذهبی شیعه را دارد که پاسخ سخنان و شبهات وی را در این کلیپ از زبان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب عباسی خواهید شنید.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۱۲
❓متن پیام:
آیا اینکه وقتی که امام زمان عجل الله تعالی ظهور کنن همین علما و فقها دشمن حضرت هستند صحیح است؟
✅ پاسخ از استاد مولاحسنی
💡@p_eteghaadi
❓متن پیام:
سلام ببخشید داخل بهشت میتونیم پیامبران(ع)و اهل بیت(ع) رو ببینیم؟؟
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید:
سوال ۳۰۲
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi