eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.5هزار دنبال‌کننده
483 عکس
855 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۳۹۰ ❓متن پیام: سلام میتونیم قرآن رو بدون حرکت لب بخوانیم .تو دلمون بخوونیم ✅ پاسخ: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می فرماید: «نگاه کردن به قرآن عبادت است» لذا به کسانی که قرآن را حفظ هستند سفارش شده تا آن را از روی قرآن بخوانند تا چشم هم از آن بهرهمند گردد. 📚(ر. ک: اصول کافی، کلینی، ترجمه آیه اللّه شیخ محمد باقر کمرهای، ج ۶، ص ۴۲۵ ـ ۴۲۶، انتشارات اسوه.). 🔺بنابر این نگاه کردن به قرآن و مطالعه آن بدون تلفظ کلمات کار خوبی است و ثواب دارد، ولی قرائت و روخوانی قرآن محسوب نمیشود. 🟠 بهره مندی از قران و انس با قرآن راه های مختلفی دارد: 1⃣ گوش کردن تلاوت قرآن 2⃣ نگاه کردن و مطالعه قرآن کریم 3⃣ روخوانی قرآن بدون توجه به معانی آن. 4⃣قرائت قرآن همراه با فهم معانی و تدّبر در آیات آن 5⃣ قرائت قرآن کریم و عمل به آیات آن. 🟠 احادیثى از معصومین علیهم السلام رسیده است که : «انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت کند، زیرا قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد». از جمله احادیثى که بر این مطلب صراحت دارد: 🔸 روایت اسحاق بن عمار است که به امام صادق علیه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت ، من قرآن را حفظ کرده ام آیا از حفظ بخوانم یا از روى آن ؟ امام علیه السلام فرمود: از روى آن بخوان . زیرا که قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد. مگر نمى دانى که نگاه کردن به قرآن علاوه بر خواندن آن ، مستقلا عبادت محسوب مى گردد 🔸باز امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس قرآن را از روى آن تلاوت کند چشم وى نیز از قرآن بهره بردارى مى نماید و از عذاب او و پدر و مادرش هم کاسته مى شود گرچه با کفر از دنیا رفته باشند. 🔸رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز در این باره فرمودند: هیچ چیز بر شیطان سخت تر از آن نیست که انسان قرآن را از روى آن بخواند. 🔸روایت شده که فرمود: سهم چشم هایتان را از عبادت بپردازید. پرسیدند: یا رسول الله ! سهم چشم از عبادت چیست؟ فرمود: نگاه کردن به قرآن و تفکر در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن است. 🔸و نیز چنین فرمود: برترین عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است. 🔺از روایت فوق به دست مى آید که تنها خواندن قرآن ، تلاوت کامل و مطلوب نیست. بلکه علاوه بر خواندن اگر به آیات الهى ، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت کننده قرار داشته باشد بهتر است . شاید از این احادیث بتوان استفاده کرد که خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفکر نزدیکتر است تا حفظ خواندن . 🟠 خواننده قرآن هر وقت نگاره خود را متوجه الفاظ قرآن کند و فکرش را در معانى آیات آن جولان دهد و در علوم و معارف الهى و حیات بخش و پر بهایش تفکر نماید، از این دقت و تفکر، قهرا در خود احساس لذت مى کند و در روح وى سرور و شادمانى و در دلش روشنایى و نورانیت خاصى پیدا مى گردد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۹۰ ❓متن پیام: چراخمس فقط یکباردر قرآن آمده ولی زکات اینقدر زیاد اگر خمس اینقدر مهم هست چرا فقط یکبار شاید همچین چیزی وجود نداره ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام وحید‌پور 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: مگه امام علی علیه‌السلام هرشب بدون اینکه کسی بفهمه به فقرا کمک نمیکردن پس ما از کجا میدونی؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۳۷۱ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۱ ❓ متن پیام: در منابع روایی شیعه و سنی، بر اساس چه دلایلی باید در هنگام نماز ظهر و عصر «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را با صدای بلند بخوانیم؟ ✅ پاسخ: یکی از اجزاء نماز؛ قرائت است. در نمازهای واجب که به دو دسته: 1⃣ نمازهای جهریه(صبح، مغرب و عشا که در آن باید قرائت حمد و سوره را بلند خواند) 2⃣ نمازهای اخفاتیه(ظهر و عصر که در آن باید قرائت حمد و سوره را آهسته خواند) تقسیم می‌شوند. 🔺طبق ادله موجود در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را آشکار کرد و با صدای بلند خواند. 🔵 دلیلی که ارائه شده است، استناد این‌گونه قرائت، به قرائت پیامبر خدا(صلی‌علیه‌و‌آله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است که در ذیل به برخی از روایات موجود اشاره می‌شود: 1⃣ صفوان نقل می‌کند: چند روز به امام صادق(علیه‌السلام) در نمازها اقتدا می‌کردم، ایشان در قرائت سوره حمد همه نمازها، (چه نمازهایی که قرائت آن آهسته است و چه در نمازهایی که قرائت آن بلند است) «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را بلند قرائت می‌کردند. 2⃣ معاویه بن عمار می‌گوید: به امام صادق(علیه‌السلام) عرض کردم در نماز باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» سوره حمد را بلند بخوانم؟ آن‌حضرت فرمود: «بله». سپس پرسیدم: آیا باید «بسم الله» را در سوره بعد هم بگویم؟ فرمود: «بله». 🔺این روایات و دیگر روایات موجود در این باب اثبات کننده این مطلب است که در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) بلند خواندن و به اصطلاح «جهر» «بسم الله الرّحمن الرّحیم» از سنت‌های این مکتب در موضوع قرائت نماز است و فرقی ندارد که در نمازهای جهریه باشد یا اخفاتیه. البته نقل شده است که برخی از اصحاب امامیه، قائل به آهسته خواندن «بسم الله» در نمازهای اخفاتیه (نماز ظهر و عصر) بوده‌اند ولی حدیث صفوان دلیل خوبی در مقابل آنان است؛ 🔹لذا در فتاوای مراجع فعلی چنین آمده است: مستحب است در رکعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر «بسم اللّٰه» را بلند بگوید. 🔵 اما در بین اهل سنت اگرچه روایات متعددی درباره جهر به «بسم الله الرّحمن الرّحیم» وجود دارد، ولی بیشتر آنان به روایات دیگری استناد کرده و اخفات و یا آرام خواندن «بسم الله» را برگزیده‌اند و تنها از شافعی قول به بلند خواندن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» نقل شده است. 🔹از طرف، برخی فقهای اهل سنت ( بویژه فقهای مدینه ) اساساً قرائت «بسم الله ..» را ( چه بلند و چه کوتاه ) امری لازم نمی‌پندارند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۳۹۲ ❓متن پیام: آیا احضار روح امکان دارد؟ از نظر شرعی حرام است؟ ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام عالی 💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۳ ❓متن پیام: آیا بخشوده شدن گناهان زن زائو تنها در مورد زایمان طبیعی است، یا زنانی که با سزارین، فرزندشان را به دنیا می آورند نیز مشمول این بخشش خواهند شد؟ ✅ پاسخ: مجموعه‌ای از روایات وجود دارند که پاداش‌‌های چشمگیری را برای مادران در نگه‌داری فرزند در شکم، وضع حمل و شیر دادن اعلام کرده‌اند. 💠 بخشهایی از روایات، پاداش­ها را به خود باردار شدن مرتبط دانسته و بخشهایی نیز مرتبط با زاییدن است که البته این موضوع فقط اختصاص به زایمان طبیعی ندارد، بلکه روایات گرچه پاره ای از آنها، برخی علائم زایمان طبیعی را ذکر می­کنند، اما هیچ قیدی در آنها مشاهده نشده و به صورت مطلق، شامل تمام زایمان­ها می­شوند؛ البته زایمان‌ها در زمان صدور روایات معمولاً با روش­های طبیعی بوده اما امروزه ممکن است به جهت سلامتی مادر و فرزند یا برخی عوامل دیگر، در مواردی پزشک، عمل سزارین را ترجیح دهد. 🔆 تعدادی از این روایت را ذکر می‌نماییم: 🔅امام صادق(علیه‌السلام): رسول خدا(صلی‌علیه‌و‌آله) فرمود: «هر زنى در خانه شوهرش جهت نظم و ساماندهی منزل، چیزى را از جایى بردارد و در جایى دیگر قرار دهد، خداوند عز و جل به او مى‌‏نگرد و هرکس که خدا به او بنگرد او را عذاب نمى‌‏کند. 🔅ام سلمه گفت: مردان همه خوبى‌‏ها را بردند، پس چه چیزى براى زنان بیچاره هست؟ پیامبر فرمود: آرى اگر زن حامله شود او به سان روزه‌دار شب زنده‌دارى است که با جان و مال در راه خدا جهاد مى‌‏کند و چون زایمان کند پاداشى دارد که از بس بزرگ است نمى‌‏داند آن پاداش چیست و چون شیر مى‌‏دهد در برابر هر مکیدن براى او مشابه یک آزاد سازى از فرزندان اسماعیل است و چون از شیر دادن فارغ گردد فرشته‌‏اى بر پهلوى او مى‌‏زند و مى‌‏گوید: از نو آغاز به کار کن که بخشیده شده‌‏اى». «هر گاه زن در ایّام زایمان و دوره نفاسش بمیرد روز قیامت نامه عمل او را نگشایند»؛ یعنى از او حساب گرفته نمی‌شود و بدون حساب‌‌رسى به ‌بهشت می‌رود؛ چون ناراحتى زایمان او را از گناه پاک ساخته است. 💠 «درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء (ع) آمده است ... خداوند فرمود: اى حوّاء! هر زنى که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مى‏‌کنم. اى حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مى‌‏نویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مى‌‏آمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مى‌‏گردد و فرشته‌‏ها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مى‌‏شوند و او را به بهشت بشارت مى‌‏دهند و در آخرت او را نزد شوهرش مى‌‏برند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه داده‌‏اى مرا کافى است ...». 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۳۹۴ ❓متن پیام: سلام درباره توضیح بدین ✅ پاسخ: طوبی (طوبا) یا شجره طوبی نام درختی در بهشت که بر اساس روایات خداوند آن را با دست خویش خلق نمود. اصل و ریشه این درخت در خانه پیامبر(صلی‌علیه‌وآله) و شاخه‌های آن در خانه‌های مؤمنان است. برخی مفسران منظور از کلمه طوبی در قرآن را مفاهیمی غیر از نام درختی خاص ذکر کرده‌اند، ولی در روایات شیعه و اهل سنت، از طوبی به عنوان درخت یاد شده است. برخی معتقدند خداوند برخی از اصطلاحات سنگین و مفاهیم نامأنوس با ذهن بشری، مانند حقیقت «طوبی» را در قالب مفاهیم قابل فهمِ بشر بیان کرده، و نباید در این موارد حقیقت معنا را همین درخت‌های دنیوی تصور کرد. 💠 مجلسی اول با توجه به مضمون روایات، درخت طوبی را اینگونه توصیف می‌کند: درختی است در بهشت و همانگونه که نور خورشید در همه خانه‌ها وارد می‌شود، شاخه‌های آن در خانه همه بهشتیان کشیده شده است، در هر شاخه‌ای از آن میوه‌ها و نعمتهایی است که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه در خاطر کسی خطور کرده است. آن درخت را خداوند با دست قدرت خود آفریده است و آن را جانی داده است که شیعیان و درجات آنها را می‌شناسد، و بهشتیان هر گونه زینتی که بخواهند و هر نوع میوه که تمایل داشته باشند از آن درخت بچینند و این درخت ثمره محبت اهل بیت(علیهم‌السلام) است.» 🔅در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد درخت طوبی پرسش شد. حضرت فرمود اصلِ آن درخت در خانه من است و فرع آن بر اهل بهشت. دقایقی بعد شخص دیگری همین سؤال را پرسید و حضرت فرمود: طوبی در خانه علی(علیه‌السلام) است. حاضرین با تعجب علت تفاوت پاسخ را پرسیدند، پیامبر(صلی‌علیه‌وآله) فرمود: خانه من و علی(علیه‌السلام) در بهشت در یک مکان است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا