eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.5هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش ❔با توجه به سوره فیل و منابع تاریخی گفته شده است که کشوری که ابرهه از آن آمده حبشه(یمن)بوده است لشکر فیل سوار و چنین موجودات عظیمی چگونه از صحرای بزرگ میان این دو کشور عبور کرده اند؟این شبهه را بسیار پرسیده اند و بنده از پاسخ به آن ناتوان بوده ام❔ 💠پاسخ💠 ❗️خلاصه داستان؛ 👌نوشته اند که ابرهه پادشاه یمن که رهبری لشکر هفتاد هزار نفری را بر عهده داشت برای خوش خدمتی به پادشاهان مسیحی خود کلیسای بسیار زیبا و مهمی را بنا کرد که مانند آن در آن زمان در کره زمین وجود نداشت و به دنبال آن تصمیم گرفت مردم جزیره عربستان را به جای کعبه به سوی آن فراخواند و آنجا را کانون عرب کرده و مرکزیت مهم مکه را به آنجا منتقل کند. ❗️پس از مقاومت مردم در برابر این خواست ابرهه، او تصمیم گرفت کعبه را نابود کند و همگان را متوجه کلیسای تازه تاسیس خود کند. 👌او با لشکر عظیم خود روانه کعبه شد و در بین راه هر کجا می رسیدند اموال و شتران مردم را غارت کرده تا به کعبه رسیدند و نهایتا با تدبیر الهی تحت حمله پرندگان ابابیل واقع شده و از بین رفتند. ❗️لشکر ابرهه معروف و مشهور شده است به « اصحاب الفیل»« لشکر فیل» 📚سیره ابن هشام ج1 ص43 📚الکامل ج1 ص260 📚بحار الانوار ج15 ص130 👌خداوند نیز از این جریان در سوره فیل یاد می کند. ❗️حال چندین سوال مطرح است؛ ❓چگونه این لشکر عظیم با تعداد بی شماری از فیل ها این فاصله را از یمن تا مکه طی کردند آیا هدایت این همه فیل کار آسانی است❔ ❓فیل ها موجودات سنگین وزنی هستند که نیاز به آب و غذای فراوان دارند.در آن صحرای عربستان چگونه آب و غذای این همه فیل را فراهم می کردند❔ 👌پاسخ ؛ 🔶این اشکالات از این جا ناشی شده است که گمان شده است که به تعداد لشکریان فیل بوده است یعنی حدود چندین هزار فیل با لشکر عظیم ابرهه بوده است اما این فرض صحیح نمی باشد. ❗️مورخان و مفسران می نویسند که تعداد فیل های همراه آنان یا یک عدد بوده و یا هشت عدد و یا ده عدد و یا دوازده عدد بوده است. 📚منابع پیشین 📚تفسیر نمونه ج27 ص334 ❗️بی شک انان که برای لشکر هفتاد هزار نفری خود آب و آذوقه فراهم می کردند برایشان مشکلی نبوده است که برای چند عدد فیل نیز آب و آذوقه لازم را فراهم کنند گذشته از آنکه آنان به هر جا وارد میشدند اموال و حیوانات مردمان را به عنوان غنیمت به تصرف خود در می آوردند و شبه جزیره عربستان آن قدر بی آب و غذا نیست که نتواند پاسخگوی نیاز چندین فیل باشد و الا باید مردم آنجا از گرسنگی و تشنگی هلاک می شدند. ❗️این که به آنها « اصحاب الفیل» می گفتند به خاطر همان چند فیلی است که آنها با خود از یمن آورده بودند تا مخالفان خود را مرعوب ساخته و شترها و اسب ها از مشاهده آنها رم کنند و در میدان جنگ نمانند 📚تفسیر نمونه ج27 ص336 ❗️البته آنچه از روایات ما استفاده می شود آن است که آنان تنها یک فیل داشتند به نام «محمود» که ابرهه سوار بر او بود . 👌شیخ کلینی روایت می کند که وقتی عبدالمطلب از دیدار ابرهه بازگشت خطاب به فیل اوعرضه داشت: «ای محمود .فیل سرش را تکان داد. ❗️از او سوال کرد ایا می دانی که چرا این لشکر همراه تو به این جا آمده اند❔ 👌فیل با اشاره سرش فهماند خیر 👌عبدالمطلب گفت تو را آورده اند تا با کمک تو خانه پرودگارت را خراب کنند آیا تو چنین می کنی❔ ❗️با سرش اشاره کرد خیر 📚الکافی ج1 ص372 ❗️نقل می کنند که ابرهه می خواست فیل را به سوی کعبه حرکت دهد اما او حرکت نمی کرد اما هنگامی که سر او را به سوی یمن باز می گرداندند به سرعت حرکت می کرد 📚تفسیر نمونه ج27 ص334 👌شیخ مفید نقل می کند: «آنان فیلی داشتند به نام« محمود »که او را زینت به جواهرات کرده بودند و ابرهه به وسیله آن فیل به تمام پادشاهان جهان فخر می فروخت و آن فیل در برابر عبدالمطلب خضوع کرد» 📚امالی ج1 ص78 👌از این روایات استفاده می شود که تنها فیلی که با آنها بوده است همان فیل معروف به نام « محمود» بوده که تحت تصرف پادشاه و رهبرشان بوده است و بدین جهت به انان اصحاب فیل می گفتند. ❗️با توجه به آنچه گذشت روشن است که حرکت دادن یک فیل و تهیه آب و غذا برای او کار زیاد مشکلی برای آن لشکر عظیم نمی باشد. 🔷بنا براین چه بگوییم تعداد فیل ها یک عدد بوده و چه بگوییم دوازده عدد بود هیچ اشکالی بر داستان واقع نمی شود. 👌پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماز حضرت آیت‌الله گلپایگانی رضوان‌الله‌علیه بر پیکر مطهر حضرت امام خمینی قدس‌سره و قرائت: اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا. ـ ایشان در این نماز، چون گناهی از حضرت امام قدس‌سره سراغ نداشتند، جملۀ "اللهم ان کان مسیئا فتجاوز عنه" را قرائت نکردند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام زیست چنین حرم مجللی ساخته اند ❗️ آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕ 💠💠 👌ساختن حرم و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علما و صلحاء خصوصا امام خمینی ( ره ) که از سادات و پیامبر گرامی نیز می باشند از چند جهت رجحان دارد ؛ 1⃣از آیات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان و بزرگان ، یک نوع امر رایج در میان ملل قبل از اسلام بوده است آنجا که درباره اصحاب کهف می فرماید ؛ « هنگامی که وضع آنان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن آنها دو نظر ابراز داشتند ؛1_ بر روی قبور آنان بنایی بسازید_ 2_ مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم» (کهف 21) 👌 قران این دو را نقل می کند بدون آنکه از آنها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف قوانین الهی بودند قطعا قران از آن انتقاد می کرد. از این داستان بدست می آید که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ و آباد سازی آنان است . ❕اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى‏ دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست، و يك نوع قدردانى از گذشتگان، و تشويق براى آيندگان در آن كار است، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آن را مجاز شمرده است. 👌وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است، به همين دليل و شخصيتهايى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است. 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 388 2⃣قران در آیه 32 حج می فرماید ؛ « هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و کند آن نشانه تقوای دلها است » ♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت آن مایه تقرب به خداوند است ، به طور مسلم علمای ربانی وفقهای برجسته از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاغ دین و مایه گسترش آن در میان مردم بوده اند . 🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هرکس مسلمانی را اکرام و احترام کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او راضی است » 📚بحار الانوار ج 2 ص 44 👌یکی از طرق بزرگداشت و اکرام علماء و فقهای ربانی ، حفظ آثار و قبورشان و آباد کردن وصیانت از فرسوده شدن و از بین رفتن قبور آنها می باشد . 3⃣در روایات دستور به حب و دوست داشتن و محبت به علما و فقهای ربانی داده شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 1 ص 186 باب 2 فضل حب العلماء 👌همینطور در روایات متعدد دیگری دستور به حب سادات و نیکی کردن به آنها خصوصا اگر از باشند ، داده شده است . 📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17 ❕روشن است که یکی از مظاهر محبت و نیکی به علماء و فقهای ربانی خصوصا اگر از سادات باشند ، بازسازی و آباد قبور آنها می باشد . 👌البته در روایاتی از بنای بر روی قبور و گنبد و ساختن آن نهی شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 211 باب 44 ❕از آنجایی که این روایات ، برای عده ای قرار گرفته است تا ساخت و سازهای حرم امام خمینی را زیر سوال ببرند ، توجه به پاسخی که در گذشته داده ایم لازم است که این روایات کننده ، ناظر به قبور عموم مردم است و شامل قبور انبیاء و امامان و علماء و صلحاء نمی شود ؛ ❕زیرا ما برای بازسازی و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور امامان و علماء و صلحا دلیل خاص داریم که در سطرهای و بالا به آن اشاره شده است . 🔹مرحوم صاحب می نویسد ؛ « از روایاتی که از بناء بر قبور نهی می کند ، استثناء می شود قبور انبیاء و امامان ...همینطور بعید نیست استثناء شود قبور علماء و صلحاء چرا که بازسازی قبور آنها ، تعظیم اسلام است و مصالح دینی فراوانی بر آن مترتب می شود» 📚الحدائق الناضره ج 4 ص 131 ❕البته آنچه گفتیم به آن معنا نیست که همانند آنچه در حرم امام خمینی ( ره) می بینیم ، افراطی در صورت گیرد و خرج های غیر ضروری و پرخرجی از بیت المال جهت این کار هزینه شود ، اصل گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علماء ربانی رجحان دارد در حد معقول و تا به حدی که به اندازه اسراف و زیاده روی نرسد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💢 شکر خدای سبحان از دو رهبری ... 📌 سالروز انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ 💠 خامنه ای خمینی دیگر است... 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔این که مراجع پیوند اعضا را جایز می دانند چه مفهومی دارد ❗️مگر زمان ائمه پیوند اعضا بوده است که ائمه حکم آن را بیان کرده باشند تا مراجع به آن حکم رسیده باشند ❕اگر حکمی بیان نشده پس این فتوای مراجع از کجا است ❕ 💠پاسخ💠 👌چنین نیست که تمام مراجع پیوند اعضا را جایز بدانند ، برخی از آنان جایز می دانند و برخی جایز نمی دانند . ❕از جمله کسانی که جایز می دانند ، آیت الله مکارم شیرازی است . ایشان فتوا می دهند ؛ « هرگاه مرگ مغزى به طور كامل و مسلّم باشد، و هيچ گونه احتمال بازگشت به زندگى عادى وجود نداشته باشد، برداشتن بعضى از اعضا (خواه مانند قلب باشد يا كليه يا عضو ديگر) براى نجات جان مسلمانى، مانعى ندارد، خواه وصيّت به اين كار كرده باشد يا نه، ولى بهتر جلب رضايت اولياى ميّت است‏ » 📚احکام پزشکی ، ص 121 👌و از جمله کسانی که جایز نمی دانند ، آیت الله سیستانی است ، ایشان می فرماید ؛ « قطع عضو مسلمان مرده مانند چشم و دستش برای پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست و اگر کسی چنین کند بر او دیه لازم می‌آید و دفن آن عضو قطع شده واجب است، ولی اگر پیوند زده شد و عضو جزو بدن زنده‏ شد، قطع آن واجب نیست ، اگر کسی که از نظر مغزی مرده است در حالی که قلب وریه او هرچند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام می‌دهند شرعا مرده شمرده نمی‌شود وقطع اعضای او برای الحاق به افراد زنده به هیچ وجه جایز نیست و قتل محسوب می شود و موجب دیه و قصاص است » 📚سایت آیت الله سیستانی 💠https://www.sistani.org/persian/qa/02448/ 👌کسانی که فتوا به عدم جواز می دهند به ادله ای استناد می کنند از جمله آنکه در روایات متعددی از قطع عضو میت مسلمان نهی شده است . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « گناه قطع سر میت شدیدتر است از قطع سر انسان زنده » 📚الکافی ج 7 ص 348 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « خداوند آنچه را که در زمان زنده بودن مومنین ، انجامش حرام است را برای مردگان مومنین هم حرام کرده است » 📚الکافی ج 1 ص 303 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « احترام میت مسلمان مانند احترام زنده مسلمان است » 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 329 👌بنابراین همانطور که آسیب و جراحت وارد کردن بر مسلمان زنده حرام است ، بر مسلمان میت هم حرام است و نباید اعضای بدن میت مسلمان را پس از مرگ برای پیوند قطع نمود . ❕همینطور روایاتی که از مثله و قطعه قطعه کردن بدن میت نهی می کند ، شاهد روشنی بر ممنوعیت پیوند اعضای میت است ، چنان که علی علیه السلام در مورد نحوه ابن ملجم فرمودند ؛ « ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون فرو روید و بگویید امیر مومنان شد. آگاه باشید جز من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا پوشیدم ، او را تنها یک بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد » 📚نهج البلاغه نامه 47 بخش چهارم 👌روایات دیگری نیز می باشد که از اهانت و بی احترامی مومن نهی می کند؛ 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 265 باب 146 ❕روشن است که قطعه قطعه کردن بدن میت مومن ، روشن ترین هتک و بی احترامی در قبال او محسوب می شود . 👌در مقابل فقهایی که قائل به جوازند ، پاسخ می دهند که ادله فوق صحیح است تا زمانی که اضطرار به عمل کردن بر خلاف آن حاصل نشده باشد ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «لَيْسَ شَىْ‏ءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ الَّا وَقَدْ احَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ الَيْهِ » « هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است حلال فرموده‏ است » 📚بحار الانوار ج 72 ص 411 👌وقتی که حفظ جان مسلمانی ، توقف بر پیوند اعضای فردی دارد که هیچ امیدی به بازگشت او به دنیا نیست ، ما در اینجا مضطر هستیم و می توانیم برای حفظ جان مسلمانی از اعضای مسلمان میت دیگر استفاده کنیم . ❕لذا می بینیم که امامان علیهم السلام اجازه شکافتن شکم میت مسلمانی را که فرزند در شکم دارد و او زنده است را از باب اضطرار داده اند ، در حالی که مطابق ادله فوق ، در حالت عادی چنین کاری را اجازه نداده بودند ، چنان که اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان در مورد زنی سوال کردند که مرده است ، اما فرزندش در شکمش تکان می خورد ، آیا می توان شکمش را شکافت و فرزند را خارج کرد ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ «بله ، پس از آن شکم مادر دوخته می شود » 📚الکافی ج 3 ص 206 👌بنابراین می بینیم که حکم به جواز پیوند اعضای میت ، مبتنی بر روایات اهل بیت علیهم السلام است ، و مراجعی هم که حکم جواز داده اند ، حکمشان مبتنی بر ادله فوق می باشد ‌. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
23.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روایت عصر چهاردهم، از زبان رهبر انقلاب اسلامی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔با توجه به شبهاتی که اخیرا مطرح شده است لطفا بفرمایید خواندن زیارت نامه در هنگام زیارت قبر امام مشروع است یا خیر ❗️آیا این عمل مقایسه کردن امام خمینی با اهل بیت علیهم السلام نیست ❗️❗️ 💠💠 👌ما پاسخ پرسش مذکور را بر محور « زیارت امامزادگان و سادات » ارائه می دهیم که با روشن شدن این ، پاسخ پرسش مذکور را روشن می شود . ❕شكّى نيست كه يكى از مكان‏هاى كسب فيض و نزول رحمت الهى، قبور امام‏زادگان والا مقام است، قبورى كه علماى اعلام به استحباب آن، تصريح كرده‏ اند، و بحمداللَّه در بسيارى از مناطق شيعه ‏نشين قبورشان شناخته شده است و مورد توجّه همگان مى‏ باشد و مردم از اين طريق مى‏ توانند به خدا نزديك شوند. پس بر مؤمنان و شيفتگان خاندان است كه قبور اين بزرگ‏ زادگان والامقام را زيارت كنند، كسانى كه به جهت حاكميّت فشار و اختناق اموى و عبّاسى بر دو كشور حجاز و عراق (كه عرصه را بر عموم شيعه، خصوصاً سادات و ذرارى رسول گرامى اسلام تنگ كرده و انواع ناامنى و خطرهاى جانى و ساير مشكلات را براى آنان به وجود آورده بودند بر اساس‏ «أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ‏اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها» هجرت از ديار خويش را برمى‏ گزيدند و از زادگاه خود و از آن محيطهاى پرخفقان به مكان‏هاى ظاهراً امن و شهرها و روستاهاى شيعه‏ نشين، پناه مى‏ آوردند و آنها را گرامى مى ‏داشتند، هر چند عدّه‏ اى از آنان سرانجام به توسّط مأموران خشن و مزدور آن ظالمان و جبّاران به شهادت مى‏ رسيدند . 📚مفاتیح نوین ص 575 ❕علامه به نقل از شیخ مفید می نویسد ؛ « بدان مشاهدی که منتسب به ائمه است زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان است و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و آنان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود مانند جعفر کذاب و مانند آن ...و جایز است زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و طاهرشان .مى‏ توان آنان را با آنچه كه ساير مؤمنان با آن زيارت مى‏ شوند زيارت كرد و هم مى ‏توان به آنچه از فضل و فضيلتشان بر زبان جارى مى‏ شود آنان را مخاطب قرار داد و به ايشان و اجداد طاهرينشان (صلوات فرستاد و) توسّل جست و طلب كرد. 📚بحار الانوار ج 99 ص 273 👌آنچه را در بيان « شیخ مفید و علّامه مجلسى» آمده مى ‏توان به سه طريق انجام داد ؛ 1⃣ پس از طلب مغفرت و علوّ درجه براى امام‏زاده‏ اى كه به زيارتش تشرّف يافته‏ ايم و مخاطب قرار دادن او به آنچه بر زبان می شود ( عربی یا فارسی ) و قرائت فاتحه مى ‏توان خدا را به شأن و مقام او قسم داد و حوايج خويش را طلب كرد. 2⃣پس از طلب مغفرت و علوّ درجه، مى‏ توان اوّلين امام معصومى كه پدر يا جدّ آن امام زاده است را مخاطب قرار داد و پس از عرض و ارادت و يا خواندن زيارتى از زيارت‏هاى جامعه، او را به اين فرزند صاحب قبر، قسم داد و طلب شفاعت در پيشگاه خداوند نمود. 3⃣نخست فاتحه بخوانند و سپس دو ركعت نماز بجا آورند و ثواب آن را هديه به آن امام‏زاده كنند و بعد از آن دعا نمايند. 🔸ادامه 👇
🔰 سخن‌نگاشت | تحوّل‌خواهی یعنی همیشه دنبال قدمی بالاتر باشیم 🔻رهبر انقلاب: تحوّل‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست بلکه به معنای این است: گرایش مستمر به بهتر شدن. یعنی اکتفا نکردن به داشته‌های موجود. در موارد زیادی تحوّل به معنای این است که ما آنچه را داریم، به داشته‌هایمان اکتفا نمی‌کنیم، یک قدمی بالاتر، یک مرحله‌ای جلوتر را دنبال می‌کنیم. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇 👌بر این اساس سید بن زیارت نامه ای را که می توان با آن سادات عظیم الشان از اولاد حضرت زهرا سلام الله علیها را زیارت کرد چنین نقل می کند ؛ «ْ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّيِّدُ الزَّكِيُّ الطَّاهِرُ الْوَلِيُّ وَ الدَّاعِي الْحَفِيُّ أَشْهَدُ أَنَّكَ قُلْتَ حَقّاً وَ نَطَقْتَ حَقّاً وَ صِدْقاً وَ دَعَوْتَ إِلَى مَوْلَايَ وَ مَوْلَاكَ عَلَانِيَةً وَ سِرّاً فَازَ مُتَّبِعُكَ وَ نَجَا مُصَدِّقُكَ وَ خَابَ وَ خَسِرَ مُكَذِّبُكَ وَ الْمُتَخَلِّفُ عَنْكَ اشْهَدْ لِي بِهَذِهِ الشَّهَادَةِ لِأَكُونَ مِنَ الْفَائِزِينَ بِمَعْرِفَتِكَ وَ طَاعَتِكَ وَ تَصْدِيقِكَ وَ اتِّبَاعِكَ وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدِي وَ ابْنَ سَيِّدِي أَنْتَ بَابُ اللَّهِ الْمُؤْتَى مِنْهُ وَ الْمَأْخُوذُ عَنْهُ أَتَيْتُكَ زَائِراً وَ حَاجَاتِي لَكَ مُسْتَوْدِعاً وَ هَا أَنَا ذَا أَسْتَوْدِعُكَ دِينِي وَ أَمَانَتِي وَ خَوَاتِيمَ عَمَلِي وَ جَوَامِعَ أَمَلِي إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه‏ » 📚مصباح الزائر ص 260 _ بحار الانوار ج 99 ص 272 👌و در دیگری چنین می آورد ؛ « السَّلَامُ عَلَى جَدِّكَ الْمُصْطَفَى السَّلَامُ عَلَى أَبِيكَ الْمُرْتَضَى الرِّضَا السَّلَامُ عَلَى السَّيِّدَيْنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَى خَدِيجَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالِمِينَ السَّلَامُ‏ عَلَى فَاطِمَةَ أُمِّ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ السَّلَامُ عَلَى النُّفُوسِ الْفَاخِرَةِ بُحُورِ الْعُلُومِ الزَّاخِرَةِ شُفَعَائِي فِي الْآخِرَةِ وَ أَوْلِيَائِي عِنْدَ عَوْدِ الرُّوحِ إِلَى الْعِظَامِ النَّاخِرَةِ أَئِمَّةِ الْخَلْقِ وَ وُلَاةِ الْحَقِّ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّخْصُ الشَّرِيفُ الطَّاهِرُ الْكَرِيمُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ مُصْطَفَاهُ وَ أَنَّ عَلِيّاً وَلِيُّهُ وَ مُجْتَبَاهُ وَ أَنَّ الْإِمَامَةَ فِي وُلْدِهِ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ نَعْلَمُ ذَلِكَ عِلْمَ الْيَقِينِ وَ نَحْنُ لِذَلِكَ مُعْتَقِدُونَ وَ فِي نَصْرِهِمْ مُجْتَهِدُون‏ » 📚همان منابع ❕مرحوم امام خمینی ( ره ) از سادات عظیم الشانی هستند که خدمات بزرگی به مکتب کرده اند و با سیره و عمل و جهد وتقوا و دانش خود ، موجب نشر معارف الهی در جای جای شدند . ❔چه مانعی دارد که قبر ایشان هم همانند سایر سادات عظیم الشان مورد عنایت و توجه باشد و به همان نحو که سایر سادات می شود و برایشان زیارت نامه خوانده می شود ، برای مرحوم امام ( ره ) نیز چنین شود . 👌ادله استحباب زیارت سادات و خواندن زیارت نامه برای آنان بی شک شامل زیارت قبر مرحوم امام نیز می شود چرا که ایشان هم از سادات عظیم الشان هستند ‌. 🔸پیشنهاد ما به برخی از که دارای جایگاه سیاسی و فرهنگی در جامعه هستند و بعضا با مشغول شدن به امورات اجتماعی از مطالعات عمیق به خاطر کمی فرصت گرفته اند آن است که قبل از بحث در مورد مسائلی چون مساله فوق که باز خورد فراوان در جامعه دارد و موجبات سوء استفاده معاندان را فراهم می کند ، کمی مساله را در محیط های حوزوی و نزد علمای مطرح و شناخته شده و بعضا مراجع مطرح کنند تا خدایی ناکرده چنین نشود که با کژفهمی مساله بهانه ای به دست معاندان داده شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از رزرویجات
😍 سلام 😍 😍 به اطلاع بانوان گرامی میرساند 😍 ما جمعی از خانم های طلاب هستیم 😍 برای حمایت از پیام رسان ملی ایتا 😍 بزرگترین کانال خانما رو تو ایتا زدیم 😍 خانما بفرمائید خواهش میکنم 😊👇 https://eitaa.com/joinchat/1828257844C1d5c2d07e7 😍 خانما جانمونید عالیه کانالشون👌🤗
🤔 ❔شیخ الطائفه طوسی اعتراف میکند که فاطمه در نبود علی چشمانش را آرایش کرده و در شهر با لباس رنگارنگ به گردش میپرداخته: ▪️|۴٣|-{وَقَدِم عَلِيٌّ مِنْ الْيَمَنِ بِبُدْنِ النَّبِيِّ فَوَجَدَ فَاطِمَة مِمَّنْ حَلَّ وَلَبِسَتْ ثِيَابًا صَبِيغًا وَاكْتَحَلَتْ فَأَنْكَرَ ذَلِكَ عَلَيْهَا، و قال: من أمرک بهذا؟ فقالت: أبی} ▪️|۴٣|-[علی از یمن برگشت و فاطمه رو در حالی يافت که احرام خود شکسته و لباس رنگارنگ پوشیده و به چشمانش سرمه کشیده. علی آنرا نهی کرد و گفت چه کسی تو را به این کار دستور داده؟؟ فاطمه گفت: بابام] ◼️فاطمه در غیاب علی آرایش مىکرده و به خودنمایی در شهر میپرداخته که این کار موجب عصبانیت علی میشود ❗️❗️ 💠💠 👌روایت مذکور پیرامون حج تمتع و خروج از احرام است . حجّ تمتع عبار است از احرام مكلّف از ميقات به عمره تمتع؛ آن‏گاه داخل مكه شده ‏هفت شوط طواف‏ دور خانه ‏خدا به‏ جامى‏ آورد، سپس در مقام ابراهيم دو ركعت نماز طواف مى ‏گزارد و بين صفا و مروه هفت شوط سعى مى ‏كند، در آخر نيز مويش را كوتاه مى‏ كند و با اين عمل تمام امورى كه بر او حرام بوده حلال مى‏ گردد؛ تا اين‏كه احرام ديگرى براى حجّ مى ‏بندد، سپس روز نهم به عرفات مى‏ رود و در آن‏جا تا غروب وقوف مى‏ كند و بقيه اعمال را نيز انجام داده و از احرام دوّم نيز خارج مى ‏گردد. 📚تحرير الاحكام، ج 1، ص 557. 👌سيد شرف الدين مى‏ گويد ؛ «علت اين‏كه اين حجّ را «تمتع» مى ‏نامند، اين‏ است كه در اين حجّ متعه است. متعه به ‏معناى لذت است. چون در مدت فاصل بين دو احرام «عمره و حج» محظورات و محرمات احرام مباح و حلال مى‏ گردد و شخص عامل به آن، مى ‏تواند در اين مدّت از آنچه در احرام عمره حرام بود و در احرام حج نيز حرام مى ‏گردد، لذت و نفع ببرد. اين همان معنايى است كه عمر و برخى از تابعينش ناخوش مى ‏داشتند » 📚اجتهاد در مقابل نص ، ص 213 👌پیامبر گرامی در حجه الوداع ، حج تمتع را برای مسلمین تبیین کرد که آنان می توانند پس از انجام عمره از احرام خارج شوند و محرمات احرام برای آنان حلال می شود و مجددا برای حج احرام ببندند و مراسم حج را به جا آورند . ❕بر این اساس پس از تبیین پیامبر گرامی ، فاطمه زهراء سلام الله علیهما از احرام خارج شدند و در منزل خودش را زینت کردند ، علی علیه السلام که در یمن بودند ، وقتی به مکه رسیدند ، برایشان سوال پیش آمد که چرا فاطمه زهراء از احرام خارج شده است ، و آنچه را که بر محرم حرام بوده مانند زینت کردن را انجام داده است . حضرت زهراء در پاسخ فرمود که پیامبر حج تمتع را برای ما تبیین کرد و من مطابق امر و تبیین پیامبر رفتار کرده ام و از احرام خارج شدم ، علی علیه السلام مساله را از پیامبر نیز جویا شدند و ایشان بیان کردند که حج تمتع چنین است و خداوند دستور به آن داده است و به این نحو وحی را بر من نازل کرده است . 🔸چنان که در نقل مذکور آمده است که پس از آنکه پیامبر حج تمتع را تبیین کرد ؛ « مردى از صحابه (عمر) گفت: ما چگونه به حج بيرون رويم و از سر و موهاى ما آب غسل جنابت چكد؟! حضرت او را فرمود: تو هرگز ايمان به حج تمتع نخواهى آورد.پس سراقة بن مالك بن جعشم كنانى برخاست و عرض كرد: يا رسول اللّه! احكام دين خود را دانستيم چنانكه گويا امروز مخلوق شده‏ ايم، پس بفرما كه آنچه ما را امر فرمودى در باب حج مخصوص اين سال است يا هميشه ما بايد حج تمتع بجا آوريم؟حضرت رسول فرمود: مخصوص اين سال نيست بلكه ابد الآباد اين حكم جارى است.پس حضرت رسول انگشتان دستهاى خود را در يكديگر داخل گردانيد و فرمود: داخل شد عمره در حج تا روز قيامت. ❕در اين وقت حضرت امير المؤمنين عليه السّلام كه از جانب يمن به فرموده حضرت رسول متوجه حج گرديده بود داخل مكه شد، و چون به خانه حضرت فاطمه عليها السّلام داخل شد « فدخل علی فاطمه » ديد كه فاطمه عليها السّلام محل گرديده و بوى خوش از او شنيد و جامه‏ هاى ملوّن در بر او ديد پس گفت: اين چيست اى فاطمه و پيش از وقت محل شدن چرا محل شده ‏اى؟ حضرت فاطمه عليها السّلام گفت كه: رسول خدا مرا چنين امر كرد. پس حضرت امير المؤمنين عليه السّلام بيرون آمد و به خدمت حضرت رسول شتافت كه حقيقت حال را معلوم نمايد، چون به خدمت حضرت رسيد گفت: يا رسول اللّه! من فاطمه را ديدم كه محل گرديده و جامه‏ هاى رنگين پوشيده است. حضرت فرمود: من امر كرده‏ ام مردم را كه چنين كنند ...» 📚حیاه القلوب ج 4 ص 1376 _ الکافی ج 8 ص 163 🔸ادامه👇