eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام حسین (ع): 🔹بر هیچ چشم مؤمنى روا نیست که ببیند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن که آن وضع را تغییر دهد. (الأمالى، طوسى، ص ۵۵) 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: منظور از «عارفاً بحقها» در حدیث امام رضاعلیه السلام در مورد زیارت حضرت معصومه علیها السلام چیست؟ بحث از کدام معرفت است؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: بی شک علم و معرفت در انجام افعال اختیاری انسان نقشی اساسی دارد، به گونه ای که از نظر فلسفه اسلامی مبدأ علمی از مبادی اولیه هر فعل اختیاری محسوب می‌شود؛1 زیرا بدیهی است که دستیابی به هدف در هر فعلی متوقف بر معرفت آن فعل است.این قانون که از ضروریات زندگی فردی و اجتماعی بشر است، درخطاب امیر مؤمنان علیه السلام به کمیل بن زیاد آمده است:«ما مِن حَرِکَةٍ إلّا وَ أنتَ مُحتاجٌ فیها إلی مَعرِفَةٍ؛2 هیج حرکت و فعلی نیست مگر آنکه در انجام آن به علم و معرفت نیاز داری». بدون شک اساس دین هم بر معرفت حق بنا گذاشته شده است و اعمال همراه با معرفت، ارزش و پاداش مضاعف خواهند داشت. از جمله اعمالی که مکتب اهل بیت علیهم السلام بر شناخت و معرفت در آن تأکید دارد؛ زیارت ائمه معصومین علیهم السلام است. بزنطی در مورد زیارت امام رضاعلیه السلام نقل می‌کند:«قَرَأتُ فی کِتابِ أبی الحَسَنِ الرِّضا أبلِغ شیعَتی أنَّ زیارَتی تَعدِلُ عِندَ ألله ألفَ حَجَّةٍ. قالَ قُلتُ لِأبی جَعفَر ألفَ حَجَّةٍ؟ قالَ: إی وَ أللهِ ألفَ ألفَ حَجَّةٍ لِمَن زارَهُ عارِفاً بِحَقِّهِ؛3 در کتاب امام رضا علیه السلام خواندم که امام فرمودند به شیعیانم برسانید، زیارت من نزد خدا معادل هزار حج است. بزنطی می گوید به امام جواد علیه السلام گفتم: هزار حج؟ حضرت فرمود: بله به خدا سوگند هزار هزار حج برای کسی است که آن حضرت را با معرفت زیارت کند». تعبیر «عارفاً بحقه» در مورد زیارت پیامبر و اهل بیت ایشان صلی الله علیهم به معنای علم و اعتقاد زائر به مقام امامت و ولایت آنها می باشد و اینکه این حضرات، حجت خدا بر خلایق و واسطه فیض الهی بر آنهایند و اطاعتشان واجب است.4 نکته قابل توجه آنکه تعبیر «عارفا بحقه»علاوه بر زیارت پیامبر و ائمه علیهم السلام در مورد زیارت حضرت معصومه علیها السلام نیز به کار رفته است. امام رضا علیه السلام در مورد زیارت خواهر گرامی شان فرمودند:«....مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ؛5 هر کس فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهم السلامرا با معرفت زیارت کند، پس بهشت بر او واجب است». حال با توجه به اینکه حضرت معصومه علیها السلام حجت خداوند و دارای مقام امامت نیستند، پس «عارفاً بحقها» در مورد ایشان باید معنایی غیر از آنچه در بالا ذکر شد، داشته باشد؛ یعنی زائر باید معتقد باشد که ایشان در میان امامزادگان از فضایل و مقامی رفیع بر خوردارهستند که این امر با مراجعه به زیارتنامه و روایات وارده در مورد ایشان، به وضوح به دست می آید. 👇👇👇👇
2. برخی از این فضایل عبارتند از: مقام عصمت، شفاعت، محدثه عالمه، زیارت مأثور و بشارت بهشت برای زائر ایشان. 3. حضرت معصومه علیها السلام در فضایل فوق، مقامی دون معصومین و فوق سایرین دارد. منبع http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: چرا امام رضاعلیه‌السلام به امام «رئوف» معروف است؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: در پاسخ به سوال فوق توجه به نکات زیر ضروری است: 1ـ رئوف از ریشه «رَ أَََ فَ» به معنای رحمت شدید است1 . اهل لغت، «رحمت» ( نرم خویی و نیکی کردن به دیگری2 ) را عام و «رأفت» را خاص‌تر از آن می‌دانند؛ یعنی رأفت، مختص به فرد گرفتار و رحمت شامل غیر گرفتار هم می‌شود3. برخی دیگر نیز درباره این دو واژه چنین گفته‌اند که رأفت، عطوفت و لطف شدیدی است که هیچ گونه درد و ناراحتی را برنمی‌تابد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است؛ مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است، مانند لطف پزشکی که برای بهبودی بیمار، او را جراحی می‌کند.4 علامه طباطبائی در این باره می‌گوید: فرق بين رأفت و رحمت در این است كه رأفت، مختص به اشخاص مبتلا و گرفتار؛ اما رحمت اعم از گرفتار و غیر گرفتار است.5 2ـ «رئوف» از اسمای حسنای الهی است که در آیات متعددی به خداوند نسبت داده شده،6 بنابر نظر عرفا و حکمای الهی، عالَم مظهر تجلی اسماء و صفات خدوند است؛ به این معنا که هر موجود، جلوه‌ای از جلوه‌هاي حق و هر انسانی مظهر یکی از اسماء الهی است؛ اما «انسان کامل7» مظهر تام جمیع اسماء، بلکه مظهر اسم اعظم و مستجمع جمیع کمالات و صفات است8؛ به این معنا که هر صفتی در پروردگار است جلوه و نمودی از آن، در انسان کامل تجلی می‌کند. بر همین اساس در قرآن، وجود مقدس پیامبر اعظم ـ که مصداق انسان کامل است ـ متصف به صفت رأفت گردیده است: «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْكُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ؛ به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است؛ اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است.»(توبه/128) سایر ائمه علیهم السلام نیز همچون پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان انسان‌های کامل، جلوه اسمای الهی ومتصف به صفت رأفت هستند؛ چنانچه در زیارت نامه امام رضا علیه السلام بر این صفت تصریح شده است: «...السَّلَامُ عَلَى الْإِمَامِ الرَّءُوف...»9. ‏ 3ـ هر یک از ائمه علیهم السلام با القاب و ویژگی‌های خاصی شناخته می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که هر یک از آنان تنها متصف به این صفت بوده و سایر صفات را نداشته باشند یا این که سایر ائمه علیهم السلام از این صفت برخوردار نباشند. همان‌طور که گفته شد ائمه علیهم السلام تمام صفات و کمالات را دارا هستند و از این حیث تفاوتی میان آن‌ها نیست، اما برخی امامان علیهم السلام در شرایطی زندگی می‌کردند که صفت و ویژگی خاصی در آن‌ها ظهور و بروز بیشتری داشته و بدان مشهور گردیده‌اند. 4ـ برخی از دلايل شهرت امام رضا علیه السلام به امام رئوف به شرح زیر است: الف) امام رضاعلیه‌السلام به عنوان ولی عهد وارد دستگاه حکومت شد، اما به دلیل این که چنین مقامی هرگز از نظر امام علیه‌السلام ارزش ذاتی نداشت؛ ايشان بدون توجه به جایگاه حکومتی خود با مردم مراوده داشتند؛ به گونه‌ای که ولایت عهدی برای امام رضاعلیه‌السلام فرصتي براي خدمت به مردم گردید. رابطه امام علیه‌السلام با اقشار مختلف جامعه، حتی غلامان، بدون تشریفات انجام می‌شد. افراد نیازمند با مراجعه و درخواست از امام علیه‌السلام در مرو، کمک مالی دریافت می‌کردند و ازايشان راهنمایی مي‌گرفتند. همنشینی امام علیه‌السلام در غذا خوردن با افراد کم بضاعت و غلامان در مسیر مرو، تعجب عده‌ای از افراد حکومتی را برانگیخت و باعث اعتراض آنان شد.10 ب) از دیگر علل معروف بودن امام رضا علیه السلام به مهربانی و رأفت، نمونه‌های فراونی از گره گشایی در کار شیعیانی است که در طول تاریخ چه از راه دور و چه با حضور در کنار مرقد مطهرشان با آن حضرت، ارتباط معنوی برقرار کرده و مشکلات مادی و معنوی آن‌ها از طریق توسل به ایشان حل شده است. ج)یکی از جلوه‌های رأفت امام رضا علیه السلام ، دست‌گیری از گرفتاران و نجات آنان در قیامت است. بر اساس آیات قرآن، قیامت از هراس انگیزترین جایگاه‌هاست و ملاقات امام معصوم علیه السلام در آن موطن می‌تواند سبب آرامش مومنان و رفع گرفتاری از آنان شود. در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که سه جا در قیامت به ملاقات و فریاد رسی از زائرانشان خواهد آمد. «قال الرضا علیه السلام من زارني على بعد داري أتيته يوم القيامة في ثلاث مواطن حتى أخلصه من أهوالها إذا تطايرت الكتب يمينا وشمالا وعند الصراط وعند الميزان؛ حضرت رضا علیه السلام فرمود: هر كس مرا با دورى راه زيارت كند و از راه دور به زيارت من آيد، در روز قيامت در سه موقف به يارى او خواهم آمد تا او را از ناراحتي‌هاى آن حال نجات دهم: در آن هنگامی كه نامه‏هاى اعمال از جانب راست و چپ پخش مى‌شود؛ در آن هنگام كه از صراط مي‌گذرد؛ در آن وقت كه عمل او را بررسى كرده و مى‌سنجند»11. 👇👇👇👇
د. شواهد تاریخی و داستان‌های فراواني نقل شده که حتي حیوانات گرفتار هم به امام یا مضجع شریف ایشان پناه آورده و مورد توجه و عنایت قرار گرفته‌اند و این بیانگر شمول رأفت امام در مورد حیوانات نیز هست.12 نتیجه : 1.رئوف از ریشه «رَ أَََ فَ» به معنای رحمت شدید است. 2.یکی از اسمای حسنای الهی «رئوف» است و به دلیل این که انسان کامل مظهر اسما و صفات الهی است؛ بنابراين پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، ائمه علیهم السلام به ویژه امام رضا علیه السلام نیز که از مصادیق انسان کامل هستند متصف به این صفت هستند. 3.شهرت هر یک از ائمه علیهم السلام به لقب یا صفت خاص به معنای عدم برخورداری سایر ائمه علیهم السلام از این لقب نیست؛ بلکه همه آن بزرگواران تمامی صفات کمالیه را دارا هستند؛ اما شرایط خاص سبب می‌شود که در هر کدام از آن‌ها یک صفت کمالی بروز و ظهور بیشتری داشته باشد. 4.اهتمام فراوان به حل مشکلات مردم و گره گشایی از زندگی آن‌ها در زمان ولایتعهدی، نمونه‌های فراوان از حل گرفتاری‌های مادی و معنوی در توسل به حضرت و نیز در مضجع شریف و رفع گرفتاری از زائران در سه موطن از قیامت و همچنین دست‌گیری از حیوانات گرفتار، از دلایل ظاهری شهرت امام رضا علیه السلام به امام رئوف است. منبع http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
شهادت عمار توسط گروه طاغی معاویه و ابوالغادیه !!!! 🤔 : ❓ یک سوال ساده چرا علی علیه السلام قاتل عمار رض را قصاص نکرد مگر نمیگوید که قاتلش ابوالغادیه رض بوده؟ ❗️❗️ 👇👇👇👇
💠پاسخ💠 👌جناب عمار ( رضی الله عنه ) در جنگ صفین و توسط ابوالغادیه که از سربازان معاویه ( لعنه الله علیه ) بود به شهادت رسید و پیامبر گرامی ص سالها قبل کشته شدن عمار را توسط گروه طاغی معاویه پیش بینی کرده بود و طبق نقل بخاری فرموده بود : "آه بر عمّار! گروه سركش، او را مى‏كشند. او آنان را به بهشت مى‏خواند و آنان، او را به دوزخ مى‏خوانند " "وَيحَ عَمّارٍ! تَقتُلُهُ الفِئَةُ الباغِيَةُ، يَدعوهُم إلَى الجَنَّةِ ويَدعونَهُ إلَى النّارِ. " 📚صحيح البخاري: ج 1 ص 172 ح 436 ❕طبری به نقل از حبّة بن جوين عرنى نقل می کند که می گوید : " من و ابو مسعود، در مدائن نزد حُذَيفه رفتيم و بر او داخل شديم. گفت: خوش آمديد! از ميان قبايل عرب، هيچ كس نيست كه بيش از شما دو تن، دوستش بدارم. من [به تواضع‏] اين سخن را به ابو مسعود نسبت دادم. آن‏گاه گفتيم: اى ابو عبد اللّه! با ما سخن بگو كه از فتنه‏ها بيم داريم. ❕حُذيفه گفت: بر شما باد همراهى با گروهى كه [عمّار] فرزند سميّه در آن است. همانا خود از پيامبر خدا شنيدم كه فرمود: «گروهك متجاوز گم‏راه، او را خواهند كشت و واپسين خوراكش قدرى شير آميخته به آب خواهد بود». 👌حبّه گفت: پس در صِفّين، عمّار را ديدم كه مى‏گفت: «واپسين خوراك من از دنيا را برايم بياوريد» و برايش قدرى شير آميخته به آب، در پياله‏اى تَهْ فراخ با حلقه‏اى سرخ آورده شد. پس حذيفه، سرِ مويى هم خطا نگفته بود. [عمّار] سپس خواند: امروز با دوستان ديدار مى‏كنم؛ با محمّد و حزب او. [و افزود:] به خدا سوگند، اگر به ما ضربه زنند، چندان كه به نخلستان‏هاى هَجَر پرتابمان كنند، باز يقين داريم كه ما بر حقّيم و آنان بر باطل‏اند. آن گاه گفت: مرگ زير [سايه‏] نيزه است و بهشت زير [سايه‏] شمشير! " " فَقالَ: عَلَيكُما بِالفِئَةِ الَّتي فيهَا ابنُ سُمَيَّةَ؛ إنّي سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ يَقولُ: تَقتُلُهُ الفِئَةُ الباغِيَةُ ... " 📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 38، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 381 ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که : " پس از كشته شدن عمّار، سپاهيان شام آشفته شدند؛ زيرا روايت عمرو بن عاص [از پيامبر خدا] به يادشان بود كه: «عمّار را گروهك متجاوز خواهند كشت». از اين رو، معاويه گفت: جز اين نيست كه عمّار را كسى كشت كه او را به ميدان جنگ كشاند و در معرض كشته شدن قرار داد! امير مؤمنان گفت: «پس قاتل حمزه [نيز] پيامبر خداست!». " " قالَ مُعاوِيَةُ لَمّا قُتِلَ عَمّارٌ وَاضطَرَبَ أهلُ الشّامِ لِرِوايَةِ عَمرِو بنِ العاصِ كانَت لَهُم: «تَقتُلُهُ الفِئَةُ الباغِيَةُ»: إنَّما قَتَلَهُ مَن أخرَجَهُ إلَى الحَربِ وعَرَّضَهُ لِلقَتلِ! فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام: فَرَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذَن قاتِلُ حَمزَةَ!! " 📚شرح نهج البلاغة: ابن ابی الحدید , ج 20 ص 334 ح 835، العقد الفريد: ج 3 ص 337 _ الفتوح: ج 3 ص 159 ❕علمای اهلسنت تصریح کرده اند که ابوالغادیه , که صحابی پیامبر اسلام بود , قاتل عمار بوده است و می نویسند : " او قاتل عمار بن یاسر بود , وقتی از معاویه و دیگران اجازه ورود می خواست , می گفت قاتل عمار پشت در است و وقتی از او می خواستند که شرح کشتن عمار را دهد , بی هیچ پروایی شرح می داد !!! " " هو قاتل عمار بن ياسر، و كان إذا استأذن على معاوية و غيره يقول: قاتل عمّار بالباب، و كان يصف قتله إذا سئل عنه لا يباليه‏ " 📚الاستیعاب ج ٤ ص ١٧٢٥ ❕دیگران از علمای اهلسنت تصریح و نقل کرده اند که ابوالغادیه , قاتل عمار بوده است : " كان الذى قتل عمارا: أبو الغادية " 📚انساب الاشراف ج ١ ص ١٧٠ _ اسد الغابه ج ٥ ص ٢٣٧ _البدایه و النهایه ج ٧ ص ٣١١ _ تاریخ الاسلام ذهبی ج ٤ ص ١٣٥ _ الطبقات الکبری ج ٣ ص ١٩٨ ❓وهابی اشکال سطحی مطرح کرده است که چرا علی ع ابوالغادیه را قصاص نکرد !!! 👌در حالی که روشن است که ابوالغادیه به دست علی ع نیفتاد تا قصاصش کند , او از معرکه صفین با جریان حکمیت گریخت و پس از آن نیز علی ع درگیر فتنه خوارج و جنگ نهروان شد و نهایتا هم توسط یکی از خوارج به نام ابن ملجم ملعون به شهادت رسید و دیگر فرصتی برای قصاص ابوالغادیه پیدا نکرد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال معنای «عقیله بنی هاشم» و «عقیله وحی» که به حضرت زینب سلام الله علیها نسبت داده شده چیست؟ چه کسی و چرا این لقب را به ایشان نسبت داده است؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ واژه عقیله از ریشه «ع ق ل» یک وزن مشترک بین صیغه مبالغه و صفت مشبهه است. عقیل به عنوان صفت مشبهه، بر پایداری و ثبوت عقل و به عنوان صیغه مبالغه، بر کثرت و زیادی عقل در فرد دلالت دارد. واژه عقیله در کتب لغت مونث عقیل، به معنای بانوی کریمه مخدّره و گرامی، عزیز و ارجمند نیز آمده است.1 برخی اندیشمندان دینی نیز ، «عقیله» را اسم مبالغه دانسته و معتقدند که این صفت به کسی اطلاق می‌شود که «عقل» قوام بخش وجود او بوده و تحت تسلط اوست و خود او حافظ کمال عقل است. 2 حضرت زینب سلام الله علیها بیش از شصت لقب و صفت دارند که یکی از آنها، صفت عقیله است. این صفت با عناوینی چون عقیله بنی هاشم، عقیله الوحی، عقیله الطالبین و عقیله النساء به ایشان اطلاق شده است. 3 در عرب رسم بوده و هست كه براي هر كس كنيه و القابی نسبت می‌دهند كه برخاسته از اوصاف ذاتي اوست، به عنوان مثال كسي كه بسيار شجاع باشد اسد مي‌گويند، اطلاق صفت عقیله به حضرت زینب سلام الله علیها نیز بر اساس همین قاعده بوده و نشان از عقل و درایت ثابت و تثبیت شده در ذات و کثرت عقل در وجود ایشان است. این تعقل و شعور به قدری کثیر، کافی و وافی است که جای جای عمل این شخصیت در قول، فعل و... حاکی از آن است. اینکه چه کسی این لقب را به حضرت زینب سلام الله علیها عطا کرده دقیقا در کتب روایی و تاریخی بیان نشده است؛ اما بر اساس شواهدی این صفت در زمان یکی از پنج تن آل عبا به ایشان داده شده است. از جمله این شواهد، روایات ابن عباس از حضرت زینب سلام الله علیها است که در موراد متعددی در نقل روایت از حضرت اینگونه می‌گوید« حدثتني عقيلتنا زينب» 4. باتوجه به اینکه ابن عباس پنج معصوم را درک کرده است می‌توان گفت صفت مذکور در زمان ایشان به حضرت زینب سلام الله علیها اطلاق شده است. آنچه مسلم است عالمان بزرگ شیعه و سنی در کتب معتبر از حضرت زینب سلام الله علیها با این لقب نام برده اند. برای نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: - ابن اثیر از مورخین بزرگ اهل سنت در مورد حضرت زینب سلام الله علیها می‌نویسد: «کانت لبیبهً جَزِلهً عاقلهً لها قوه جنانٍ؛ زینب سلام الله علیها بانویی خردمند و عاقل بود و از قوت قلب و مقاومت برخوردار بود» 5 - سیوطی از عالمان بزرگ اهل سنت نیز همین عبارت را در مورد ایشان بکار می‌برد. - ابوالفرج اصفهانی از حضرت زینب با این عنوان از حضرت نام می‌برد:«زینب العقیله بنت علی بن ابی طالب» - فرید وجدی در دائره المعارف ذیل لغت«زین» می‌گوید: «زینب بنت علی بن ابیطالب، عقیله جلیله بنی هاشم است.» 6 - نیشابوری در رساله علویه می‌گوید: «زینب بنت علی بن ابیطالب در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت مانند پدر و مادرش بود.» 7 در چرایی اطلاق این صفت به حضرت زینب سلام الله علیها همین بس که امام سجاد علیه السلام می فرماید «یا عمة انت بحمد الله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة؛ ای عمه تو دانشمندي هستي بدون اين كه از كسي تعليم ببيني و فهيمی هستي بدون اين كه كسي آن را به تو ياد بدهد» قطعاً بیان این سخن از ناحیه امام خالی از حکمت نیست و شایستگی حضرت زینب سلام الله علیها را برای صفت «عقیله» نشان می‌دهد. آیت الله جوادی آملی در تبیین جملۀ معروف حضرت زینب سلام الله علیها یعنی « ما رایت الا جمیلا» (چیزی جز زیبایی ندیدم)، یکی از مهمترین ابعاد و شاخصه های عرفانی آن حضرت را بیان نمودند: این جملۀ حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه و مقابل طعنه های گزندۀ ابن زیاد؛ بر اساس توحید افعالی است؛ زیرا آن حضرت برابر جسارت های ابن زیاد نفرمود ، صبر می کنم یا «رأیت جمیلا» یعنی خوبی دیدم، بلکه آن حضرت پاسخش را منحصر نمود و فرمود؛ «ما رأیت» یعنی ما جز خوبی چیز دیگری ندیدیم، این جمله از کسی است که امام سجاد علیه السلام به عنوان امام زمانش و حجت خدا روی زمین دربارۀ او فرمود: «أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختی.» این فرمایش امام سجاد علیه السلام را باید به نوعی شهادت عصمت و ولایت آن حضرت دانست. 8 علامة قزويني در بيان عقيله بودن زينب سلام الله علیها مي‌نويسد: عقل و درايتي كه زينب داشت حادثه كربلا را رهبري و از فرزندان امام آبرومندانه سرپرستي نمود و جان امام زين العابدين علیه السلام را حفظ کرد، كاخ يزيد را به لرزه در آورد. خطبه او بر عقل و قوت قلب زینب دلالت دارد. 9 👇👇👇👇
در برخی روایات آمده‌است که حضرت زینب سلام الله علیها مجالس علمی داشت و زنان به قصد آموختن احکام دین، نزد او می‌رفتند. ایشان در زهد و عبادت نیز سرآمد روزگار بود و حتی شام عاشورا نیز نماز شب خواند و به راز و نیاز با پرودگار خویش پرداخت. چنانکه امام سجاد علیه السلام فرمودند: «عمتی زینَب ما تَرکت تَهجدَها طولَ دَهرها حتّی لیلة حادی عشر من المُحَّرم؛ عمه جانم زینب در طول زندگی‌اش نماز شبش را ترک نکرد؛ حتی شب یازدهم مُحرّم» عبادت زینب سلام علیها آن چنان در اوج است که امام حسین علیه السلام که خود معصوم و واسطه فیض الهی است، هنگام وداع به خواهر عابده‌اش می فرماید: «خواهرم، در نماز شبت مرا فراموش نکن». این نشان از آن دارد که این خواهر، به قله رفیع بندگی و پرستش راه یافته و به حکمت و هدف آفرینش دست یازیده است. علّامه مامقانی ایشان را از محدّثان شمرده و می‌نویسد: «زَینَبُ وَ ما زَینَبُ وَ ماادریک:َ ما زَینَبُ! هِیَ عِقیلَهُ بَنی هاشِمٍ وَ قَد حازَت مِنَ الصِّفاتِ الحَمیدَ]ِ مالم یَحزها بَعدَ أُمّها حتّی حقّ أن یقال هی الصدّیقه الصغری؛ زینب! زینب کیست؟! تو چه می دانی که زینب کیست ؟ اوعقیله بنی هاشم است که در صفات ستوده، برترین است و کسی جز مادرش بر او برتری ندارد؛ تا جایی که اگر او را صدّیقه صغری بخوانیم، حق گفته ایم.» 10 در مجموع می‌توان گفت حضرت زینب س مهمترین شاخصه های عقل را که معرفت خداوند تعالی ، اطاعت از او و زهد و عبادت است را دارا بودند11. نتیجه واژه«عقیله» به عنوان صفت مشبهه بر پایداری و ثبوت عقل و به عنوان صیغه مبالغه بر کثرت عقل در وجود حضرت زینب سلام الله علیها دلالت دارد. این صفت قبل از سال 61 هجری از سوی یک نفر از پنج تن آل عبا به ایشان داده شده و بعد از آن، بزرگان و عالمان شیعی و سنی غالبا حضرت زینب سلام الله علیها را با این عنوان نام برده اند. این بانوی بافضیلت، مهمترین ویژگی های عقلاء که معرفت خدا و اطاعت محض از اوست را دارا بوده‌اند. امامان معصوم علیهم السلام قطعا این صفت را به سبب ویژگی ذاتی حضرت زینب سلام الله علیها که عقل، تدبیر و درایت بود به ایشان داده اند. منبع http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 سوال: من مادربزرگی داشتم که برای من خیلی دعا می کرد. آیا او بعد از مرگش هم می تواند برای من دعا کند؟ ✍ پاسخ : بله. شکی نیست که بعد از مرگ، شخص زنده است و می فهمد و فهم او کامل تر شده است. اگر شخص اینجا مومن بوده است در آنجا معرفت بالاتری پیدا کرده است بخصوص برای کسانی که برای او هدیه می فرستند یا احسانی می کنند، به آنها جواب می دهد و متقابلاً آنها را دعا می کند. روایت داریم که در کنار قبر پدر و مادرتان دعا بکنید، آنها هم آمین می گویند. بزرگان دین ما دعا می کنند. قرآن می فرماید: کسانی که گناه کرده اند، اگر به سمت تو بیایند، تو برایشان دعا کن. پس دعا امکان پذیر است. در کامل الزیارات است که ابا عبدالله الحسین در نزد پروردگارش است و اما برای کسانی که برایش اشک می ریزند و با او رابطه دارند، به آنها نگاه می کند و برای آنها استغفار می کند. دعاکردن فقط منحصر به اولیاء الهی نیست. آنها زنده هستند و می فهمند و به عالم دنیا توجه دارند و احسان را به بهترین شکل جواب می دهند. یکی از جواب ها دعا کردن برای کسی است که به آنها احسان کرده است. 📚 سخنان استاد عالی برنامه (سمت خدا) 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢نکوهش ناسزاگویی به دنیا💢 عن النبی صلی الله علیه و آله :لا تَسُبّوُا الدنیا فنِعمَت مَطیّةُ المومن فعلیها یَبلُغُ الخیر و بها یَنجو مِن الشرّ انّه اذا قال العبد لَعَنَ الله الدنیا قالت الدنیا لعن الله اعصانا لِربّه. 📚أعلام الدين في صفات المؤمنين ص : 335 (( به دنیا ناسزا نگوئید که دنیا نیکو مرکبی است برای شخص با ایمان زیرا با این مرکب مومن به خیر می رسد و از شر نجات پیدا می کند . به درستی وقتی انسان می گوید خدا دنیا را لعنت کند دنیا می گوید خدا لعنت کند هر یک از ما را که نا فرمان تر نسبت به پروردگارمان است . )) چند نکته در این روایت نورانی قابل توجه است : دنیا در این روایت به معنای امکانات مادی برای زندگی است یعنی انسان بی جهت این امکانات و وسایل را لعن و نفرین نکند زیرا دنیا به این معنا نه مستحق مدح است و نه مستحق ذم . ناسزا گفتن به دنیا نکوهیده است . دنیا مَرکَب است یعنی چیزی که انسان سوار آن می شود ، دنیا هم وسیله ای است که انسان سوار آن می شود تا به مقصد برسد این انسان است که این مرکب را هدایت می کند . اگر درست هدایت کرد دنیا مزرعه بهشت می شود و اگر درست هدایت نکرد دنیا مزرعه جهنم و شر می گردد. دنیا هویت و شخصیت مستقل دارد لذا اگر کسی او را لعن کند به او می گوید هرکس از ما دوتا از پروردگارمان نافرمان تر است لعنت خدا بر او باد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ❗️ چگونه با یک کلمه وارد جهنم بشویم؟! ❗️ چگونه از ولایت خدا خارج شویم؟! 🎙 استاد ⏰ ۱ دقیقه و ۵۱ ثانیه 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قلب مرا تا حرمت می‌بری، آه امام حسن عسکری ▪️سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث ✍امام حسن عسکری عليه السلام: چه زشت است در مؤمن خواسته اى باشد كه او را به خوارى كشاند 📚ميزان الحكمه ج۶ صف۴۹۰ ◼️ شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر شما تسلیت باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
یکی از علتهای بلا ✅امام سجاد(ع)، به اهل و عیال خود سفارش می کردند: «هیچ سائلی از خانه من نمی گذرد مگر اینکه کنیم» گاهی به ایشان اعتراض می کردند: «ولی هر سائلی که محتاج نیست!» امام سجاد(ع)پاسخ می دادند: «بیم آن دارم که بعضی از آنها مستحق باشند و ما نیز با رد کردن مستحق، به بلایی که بر حضرت نازل شد مبتلا شویم. حضرت یوسف، آن خواب معروف را همان شبی دید، که یعقوب، سائل مستحقی را نکرد. آن شب یعقوب و خانواده اش خوابیدند ولی سائل، گرسنه بود. به همین دلیل خداوند فرمود: «ای یعقوب ! چرا به بنده ام رحم نکردی؟! به عزتم تو را به مصیبت پسرانت خواهم کرد.» 📚علل الشرایع – ج 1 – ص61 🔰 @p_eteghadi 🔰
◼سالروز شهادت حضرت امام حسن ابن علی العسکری(عليهماالسلام) 🔹️امام حسن عسكري ( عليه السلام ) به  جناب « سهل بن يعقوب » فرمود : شيعيان به بركت ولايت  پذيري و دوستي با ما در دژي استوار سنگر گرفته اند ، به گونه اي كه اگر در دل  درياهاي ژرف و بيابان هاي دور و دراز و ميان درندگان و گرگ ها و دشمنان جنّ و انس  بروند ، از آسيب رساني آن ها ايمن هستند ، پس بر خدا توكّل كن و در پذيرش ولايت  امامان معصوم ( عليهم السلام ) خالص باش ، آنگاه برو هر جايي كه دوست داري : إنّ  لشيعتنا بولايتنا لعصمةً لو سلكوا بها في لجّة البحار الغامرة و سباسب البيداء  الغائرة بين سباعٍ و ذئابٍ و أعادي الجنّ و الإنس لأمنوا من مخاوفهم بولايتهم لنا  فثق بالله ـ عزّ و جلّ ـ و أخلص في الولاء لأئمّتك الطّاهرين ( عليهم السلام ) و  توجّه حيث شئت و اقصد ما شئت . (1) 🔹️(1) . الامالي ، طوسي ، ص277 🔸️برگرفته از کتاب ادب فناي مقربان جلد 8 اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰خدا می‌داند دلت کجاست 🔸از کوفه به مدینه آمده بود. از سختی سفر، خسته و ضعیف شده بود. دیگر نمی‌توانست راه برود. چگونه باید به دیدار محبوبش می‌رفت؟.. خدمتکار امام به دیدنش آمد. در دستش ظرف شربتی معطر بود. شربت را که نوشید، دردهایش تمام شد. محمدبن‌مسلم به منزل حضرت رسید. با دیده گریان درددلش را برای امامش گفت: غریبم، از شما دور هستم، قدرتم کم است و ضعیفم، نمی‌توانم نزد شما بمانم و شما را ببینم. امام محمدباقر(علیه‌السلام) فرمودند: ...اين‌كه گفتى از ما دور هستی؛ ما هم از زمينى كه محبوب و مطلوب‌مان است (كربلا) دوریم و به‌واسطه فرات بين ما و آن زمين فاصله افتاده است. بدان خداوند متعال به آن‌چه که در قلب تو می‌باشد، آگاه است و تو را بر همان پاداش و جزا مى‌دهد... و اما اى محمد، بدان شربتى كه نوشيدى، در آن تربت قبر حسين(عليه‌السلام) بود و آن بهترين داروئى است كه به منظور استشفاء مصرف مى‌كنند. 📜برگرفته از باب۹۱ کامل‌الزیارات 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴توبه واقعی (از ته دل) از مهمترین وظایف شیعیان نسبت به امام عصر انجام توبه واقعی است. یکی از اصلی ترین دلایل غیبت امام زمان، گناهانی است که از انسانها سر می زند امام زمان در توقیع خود به شیخ مفید، گناهان ما را دلیل اصلی غیبت میدانند و میفرمایند: پس تنها چیزی که ما را از آنان پوشیده میدارد، اعمال ناخوشایندشان است که به ما میرسد و از آنان نمیپسندیم و انتظار نداریم. 📚 کتاب مکیال المکارم ج ۲ "دَلیٰلِ غِیْبَتِ تُو، مَنَمْ، میٰداٰنَمْ" 🔰 @p_eteghadi 🔰
💌 چه کسانی به آسانی گناه نمی‌کنند؟ اگر بخواهیم جزء بهترین‌ها باشیم، بد نبودن آسان می‌شود ولی اگر بخواهیم کمی خوب باشیم، ترک بدی‌ها بسیار سخت خواهد شد. اگر بخواهیم شیرینی تقرب را بچشیم، مزه‌های دنیا برایمان تلخ می‌شود ولی اگر بخواهیم برای رفع تکلیف بندگی کنیم، شیرینی گناه برایمان چند برابر خواهد شد. این در اختیار ماست. «استاد » 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شرایط بهره‌مندی از نماز ✍ این‌که ما از نماز استفاده زیادی نمی‌بریم، لذت آن را نمی‌چشیم و نمازمان را صرفا یک تکرار می‌بینیم، به‌خاطر این است که در این کلاس شاگرد خوبی نیستیم. شاگرد خوب آن است که اولا منظم و با انضباط باشد. سر وقت وارد کلاس شود و آداب کلاس را رعایت کند. ثانیا، حواسش به کلاس باشد و بازیگوش نباشد. ثالثا، تکالیف را قبل از کلاس انجام داده باشد. همان مراقبت های قبل از نماز. اگر بخواهیم در نماز حال داشته باشیم، حضور قلب داشته باشیم، باید از قبل از نماز مراقب باشیم. شخصی به حضرت امیر (ع) گفت: آقا، من هر چه می‌کنم موفق به نماز شب نمی‌شوم، چه کنم؟ حضرت فرمود: «تو کسی هستی که گناهانت دست و پایت را بسته است.» 📚 کتاب صراط و شفاعت، استاد عالی 🔰 @p_eteghadi 🔰