🔴 سوال: من مادربزرگی داشتم که برای من خیلی دعا می کرد. آیا او بعد از مرگش هم می تواند برای من دعا کند؟
✍ پاسخ : بله. شکی نیست که بعد از مرگ، شخص زنده است و می فهمد و فهم او کامل تر شده است. اگر شخص اینجا مومن بوده است در آنجا معرفت بالاتری پیدا کرده است بخصوص برای کسانی که برای او هدیه می فرستند یا احسانی می کنند، به آنها جواب می دهد و متقابلاً آنها را دعا می کند. روایت داریم که در کنار قبر پدر و مادرتان دعا بکنید، آنها هم آمین می گویند. بزرگان دین ما دعا می کنند. قرآن می فرماید: کسانی که گناه کرده اند، اگر به سمت تو بیایند، تو برایشان دعا کن. پس دعا امکان پذیر است. در کامل الزیارات است که ابا عبدالله الحسین در نزد پروردگارش است و اما برای کسانی که برایش اشک می ریزند و با او رابطه دارند، به آنها نگاه می کند و برای آنها استغفار می کند. دعاکردن فقط منحصر به اولیاء الهی نیست. آنها زنده هستند و می فهمند و به عالم دنیا توجه دارند و احسان را به بهترین شکل جواب می دهند. یکی از جواب ها دعا کردن برای کسی است که به آنها احسان کرده است.
📚 سخنان استاد عالی برنامه (سمت خدا)
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢نکوهش ناسزاگویی به دنیا💢
عن النبی صلی الله علیه و آله :لا تَسُبّوُا الدنیا فنِعمَت مَطیّةُ المومن فعلیها یَبلُغُ الخیر و بها یَنجو مِن الشرّ انّه اذا قال العبد لَعَنَ الله الدنیا قالت الدنیا لعن الله اعصانا لِربّه.
📚أعلام الدين في صفات المؤمنين ص : 335
(( به دنیا ناسزا نگوئید که دنیا نیکو مرکبی است برای شخص با ایمان زیرا با این مرکب مومن به خیر می رسد و از شر نجات پیدا می کند . به درستی وقتی انسان می گوید خدا دنیا را لعنت کند دنیا می گوید خدا لعنت کند هر یک از ما را که نا فرمان تر نسبت به پروردگارمان است . ))
چند نکته در این روایت نورانی قابل توجه است :
دنیا در این روایت به معنای امکانات مادی برای زندگی است یعنی انسان بی جهت این امکانات و وسایل را لعن و نفرین نکند زیرا دنیا به این معنا نه مستحق مدح است و نه مستحق ذم .
ناسزا گفتن به دنیا نکوهیده است .
دنیا مَرکَب است یعنی چیزی که انسان سوار آن می شود ، دنیا هم وسیله ای است که انسان سوار آن می شود تا به مقصد برسد این انسان است که این مرکب را هدایت می کند . اگر درست هدایت کرد دنیا مزرعه بهشت می شود و اگر درست هدایت نکرد دنیا مزرعه جهنم و شر می گردد.
دنیا هویت و شخصیت مستقل دارد لذا اگر کسی او را لعن کند به او می گوید هرکس از ما دوتا از پروردگارمان نافرمان تر است لعنت خدا بر او باد .
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
❗️ چگونه با یک کلمه وارد جهنم بشویم؟!
❗️ چگونه از ولایت خدا خارج شویم؟!
🎙 استاد #فاطمی_نیا
⏰ ۱ دقیقه و ۵۱ ثانیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قلب مرا تا حرمت میبری، آه امام حسن عسکری
▪️سالروز شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠حدیث
✍امام حسن عسکری عليه السلام:
چه زشت است در مؤمن خواسته اى
باشد كه او را به خوارى كشاند
📚ميزان الحكمه ج۶ صف۴۹۰
◼️ شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر شما تسلیت باد
🔰 @p_eteghadi 🔰
یکی از علتهای #نزول بلا
✅امام سجاد(ع)، به اهل و عیال خود سفارش می کردند:
«هیچ سائلی از #مقابل خانه من نمی گذرد مگر اینکه #اطعامش کنیم»
گاهی به ایشان اعتراض می کردند:
«ولی هر سائلی که #واقعا محتاج نیست!»
امام سجاد(ع)پاسخ می دادند:
«بیم آن دارم که بعضی از آنها مستحق باشند و ما نیز با رد کردن مستحق، به بلایی که بر حضرت #یعقوب نازل شد مبتلا شویم. حضرت یوسف، آن خواب معروف را همان شبی دید، که یعقوب، سائل مستحقی را #اطعام نکرد.
آن شب یعقوب و خانواده اش #سیر خوابیدند ولی سائل، گرسنه بود. به همین دلیل خداوند فرمود:
«ای یعقوب ! چرا به بنده ام رحم نکردی؟! به عزتم #سوگند تو را به مصیبت پسرانت #مبتلا خواهم کرد.»
📚علل الشرایع – ج 1 – ص61
🔰 @p_eteghadi 🔰
◼سالروز شهادت حضرت امام حسن ابن علی العسکری(عليهماالسلام)
🔹️امام حسن عسكري ( عليه السلام ) به جناب « سهل بن يعقوب » فرمود : شيعيان به بركت ولايت پذيري و دوستي با ما در دژي استوار سنگر گرفته اند ، به گونه اي كه اگر در دل درياهاي ژرف و بيابان هاي دور و دراز و ميان درندگان و گرگ ها و دشمنان جنّ و انس بروند ، از آسيب رساني آن ها ايمن هستند ، پس بر خدا توكّل كن و در پذيرش ولايت امامان معصوم ( عليهم السلام ) خالص باش ، آنگاه برو هر جايي كه دوست داري : إنّ لشيعتنا بولايتنا لعصمةً لو سلكوا بها في لجّة البحار الغامرة و سباسب البيداء الغائرة بين سباعٍ و ذئابٍ و أعادي الجنّ و الإنس لأمنوا من مخاوفهم بولايتهم لنا فثق بالله ـ عزّ و جلّ ـ و أخلص في الولاء لأئمّتك الطّاهرين ( عليهم السلام ) و توجّه حيث شئت و اقصد ما شئت . (1)
🔹️(1) . الامالي ، طوسي ، ص277
🔸️برگرفته از کتاب ادب فناي مقربان جلد 8 اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰خدا میداند دلت کجاست
#روایت
🔸از کوفه به مدینه آمده بود.
از سختی سفر، خسته و ضعیف شده بود. دیگر نمیتوانست راه برود. چگونه باید به دیدار محبوبش میرفت؟..
خدمتکار امام به دیدنش آمد. در دستش ظرف شربتی معطر بود.
شربت را که نوشید، دردهایش تمام شد.
محمدبنمسلم به منزل حضرت رسید. با دیده گریان درددلش را برای امامش گفت:
غریبم،
از شما دور هستم،
قدرتم کم است و ضعیفم،
نمیتوانم نزد شما بمانم و شما را ببینم.
امام محمدباقر(علیهالسلام) فرمودند:
...اينكه گفتى از ما دور هستی؛
ما هم از زمينى كه محبوب و مطلوبمان است (كربلا) دوریم و بهواسطه فرات بين ما و آن زمين فاصله افتاده است.
بدان خداوند متعال به آنچه که در قلب تو میباشد، آگاه است و تو را بر همان پاداش و جزا مىدهد...
و اما اى محمد، بدان شربتى كه نوشيدى، در آن تربت قبر حسين(عليهالسلام) بود و آن بهترين داروئى است كه به منظور استشفاء مصرف مىكنند.
#به_تو_از_دور_سلام
📜برگرفته از باب۹۱ کاملالزیارات
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴توبه واقعی (از ته دل)
از مهمترین وظایف شیعیان نسبت به امام عصر انجام توبه واقعی است. یکی از اصلی ترین دلایل غیبت امام زمان، گناهانی است که از انسانها سر می زند
امام زمان در توقیع خود به شیخ مفید، گناهان ما را دلیل اصلی غیبت میدانند و میفرمایند: پس تنها چیزی که ما را از آنان پوشیده میدارد، اعمال ناخوشایندشان است که به ما میرسد و از آنان نمیپسندیم و انتظار نداریم.
📚 کتاب مکیال المکارم ج ۲
"دَلیٰلِ غِیْبَتِ تُو، مَنَمْ، میٰداٰنَمْ"
🔰 @p_eteghadi 🔰
💌 چه کسانی به آسانی گناه نمیکنند؟
اگر بخواهیم جزء بهترینها باشیم، بد نبودن آسان میشود ولی اگر بخواهیم کمی خوب باشیم، ترک بدیها بسیار سخت خواهد شد. اگر بخواهیم شیرینی تقرب را بچشیم، مزههای دنیا برایمان تلخ میشود ولی اگر بخواهیم برای رفع تکلیف بندگی کنیم، شیرینی گناه برایمان چند برابر خواهد شد. این در اختیار ماست.
«استاد #پناهیان»
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شرایط بهرهمندی از نماز
✍ اینکه ما از نماز استفاده زیادی نمیبریم، لذت آن را نمیچشیم و نمازمان را صرفا یک تکرار میبینیم، بهخاطر این است که در این کلاس شاگرد خوبی نیستیم.
شاگرد خوب آن است که اولا منظم و با انضباط باشد. سر وقت وارد کلاس شود و آداب کلاس را رعایت کند.
ثانیا، حواسش به کلاس باشد و بازیگوش نباشد.
ثالثا، تکالیف را قبل از کلاس انجام داده باشد. همان مراقبت های قبل از نماز.
اگر بخواهیم در نماز حال داشته باشیم، حضور قلب داشته باشیم، باید از قبل از نماز مراقب باشیم.
شخصی به حضرت امیر (ع) گفت: آقا، من هر چه میکنم موفق به نماز شب نمیشوم، چه کنم؟
حضرت فرمود: «تو کسی هستی که گناهانت دست و پایت را بسته است.»
📚 کتاب صراط و شفاعت، استاد عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا امام عسکری غیر از امام مهدی فرزند دیگری هم داشتند !!!!
🤔#پرسش
❓پرسشی که این روزها خیلی مطرح می شود این است که آیا امام عسکری غیر از امام مهدی فرزند دیگری هم داشتند ❗️❗️
👇👇👇👇
💠#پاسخ💠
👌آنچه از نصوص تاریخی استفاده می شود , تصریح دارد که امام عسکری ع غیر از امام مهدی ع , فرزند دیگری نداشت , چنان که مورخ شهیر شیعه , شیخ مفید می نویسد :
"امام پس از امام عسکری ع فرزندش بود که به اسم و کنیه پیامبر بود و پدرش غیر او فرزندی نداشت چه در ظاهر و چه در باطن ( و در غیبت باشد ) "
"وَ كَانَ الْإِمَامُ بَعْدَ أَبِي مُحَمَّدٍ ع ابْنَهُ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُكَنَّى بِكُنْيَتِهِ وَ لَمْ يُخَلِّفْ أَبُوهُ وَلَداً غَيْرَهُ ظَاهِراً وَ لَا بَاطِنا"
📚الارشاد ج ٢ ص ٣٣٩
❕این مطلب در کتب دیگری نیز مورد تصریح قرار گرفته است :
📚تاج الموالید , طبرسی , ص ١٠٦ _ مجموعه نفیسه فی تاریخ الائمه ص ١٠٦ _ مدینه معاجز الائمه ج ٨ ص ٥
👌بر همین اساس می بینیم که خلیفه عباسی , با این استدلال باطل که فرزندی از امام عسکری باقی نمانده است , میراث امام ع را بین مادر و برادرش جعفر کذاب تقسیم کرد , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2618
❕در کتاب پیشوایان هدایت می خوانیم :
" مشهور بين شيعه اماميه اين است كه امام حسن عسكرى عليه السّلام به جز امام محمّد مهدى منتظر عليه السّلام هيچ فرزند ديگرى نداشته است، دليل اين مطلب آن است كه شيخ مفيد رضى اللّه عنه به آن اشاره نموده است , آنجا كه مىگويد: امام حسن بن على عسكرى، پس براى او فرزندى به جز صاحب الزّمان- عليه الصّلوة و السّلام- نبوده و جز آن حضرت هيچ فرزندى ظاهر يا باطن از خود به جا نگذاشته است .
❕ابن شهر آشوب نيز همين قول را پذيرفته و گفته است: و فرزند امام حسن عسكرى عليه السّلام قائم بوده و غير از او فرزندى نداشته است .
📚المناقب ج ٤ ص ٤٥٥
❕صاحبان منابع تاريخى مانند طبرى و مسعودى و غير از اين دو هيچ يك اشارهاى به فرزندى غير از امام منتظر عليه السّلام نكردهاند و وى همان پسرى است كه در نيمه شعبان سال 255 هجرى به دنيا آمده است.
📚تاریخ طبری ج ٧ ص ٥١٩ _ تاریخ مسعودی ج ٤ ص ١١٢ ( به نقل از کتاب پيشوايان هدايت، ج ١٣ ص ١٧٤ )
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تبریک و تهنیت باد
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠حدیث
🌺امام علی علیه السلام :
✍ در خلوت کردن برای عبادت خدا ، گنجینه های پرسودی است.
📚 میزان الحکمه ج ۷، ص ۳۷۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢رفع قلم💢
آيا حديث رفع قلم در مورد نهم ربيع صحت دارد❓؟
✅پاسخ
1️⃣اولا:
مستند اين مطلب روايتي در كتاب بحارالانوار ج31 ص125 مي باشد.
از نظر سندي ضعيف بوده و در كتب منابع حديثي متقدم وجود ندارد و كتاب بحارالانواركه كتاب متاخر و از جوامع روايي است نه منابع روايي؛ ذكر كرده است.
پس از نظر سندي صحيح السند نمي باشد و در كتب معتبر و منابع اوليه ذكر نشده است...
2️⃣ثانيا:
اينكه بگوييم روز نهم ربيع روز آزادي است و قلم نوشتن گناه برداشته شده ..هيچ محققي از اين حديث چنين برداشتي نكرده است.
چرا كه مخالف نص صريح قرآن و روايات مي باشد...
ضمنا در همان روايت اين روز به عنوان روز تزكيه و دوري از گناه و توبه و انابه و عبادت ذكر شده است.كه با رفع قلم به آن معنا منافات دارد...
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
اگر ما بخواهيم اين روايت را حمل بر صحت كنيم و دنبال معنا و تفسير درست باشيم بايد بگوييم طبق روايات در ايام ديگر كه مهلت نوشته شدن گناهان براي مومنان هفت ساعت است و بعد از هفت ساعت گناه نوشته ميشود و هفت ساعت مهلتي براي توبه است تا در نامه عمل گناه نوشته نشود.
📕الكافي ج2 ص437
در نهم ربيع الاول كه آغار امامت قطب عالم امكان است.و روز عيد است و مبارك و با عظمت است؛ اين مدت به سه روز افزايش مي يابدو مهلت زيادي داده ميشود...تا شخص در صورت گناه مهلت و فرصت بيشتر براي توبه بيابد.و نامه عملش گناه نوشته نشود...
پس حديث مذكور برفرض صحت سندي هيچ دلالت و بلكه اشاره اي به آزادي گناه وفحاشي و ناسزاگويي و...ندارد و به نظر مراجع تقليد اين اعمال جايز نمي باشند....
🔰 @p_eteghadi 🔰
روزی حضرت عیسی (ع) از صحرایی می گذشت. در راه به عبادت گاهی رسید که عابدی در آن جا زندگی می کرد. حضرت با او مشغول سخن گفتن شد.
در این هنگام جوانی که به کارهای زشت و ناروا مشهور بود از آن جا گذشت. وقتی چشمش به حضرت عیسی (ع) و مرد عابد افتاد، پایش سست شد و از رفتن باز ماند
همان جا ایستاد و گفت: خدایا من از کردار زشت خویش شرمنده ام.
اکنون اگر پیامبرت مرا ببیند و سرزنش کند، چه کنم؟
خدایا! عذرم را بپذیر و آبرویم را مبر؟
مرد عابد تا آن جوان را دید سر به آسمان بلند کرد و گفت:
خدایا! مرا در قیامت با این جوان گناه کار محشور نکن.
در این هنگام خداوند به پیامبرش وحی فرمود که به این عابد بگو:
ما دعایت را مستجاب کردیم و تو را با این جوان محشور نمی کنیم، چرا که او به دلیل توبه و پشیمانی، اهل بهشت است و تو به دلیل غرور و خودبینی، اهل دوزخ.
📚 جناب امام محمد غزالی، کیمیای سعادت
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #تصویری ؛ #کلیپ
🔶 آیا از یاران امام زمان هستی؟
📌 برگرفته از جلسه «انبیاء در سیره امام زمان»
🌺 سالروز آغاز امامت امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف تهنیت و خجسته باد
🔰 @p_eteghadi 🔰
دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم. یک نوع وقتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده اند؛ البته جشنی متناسب با عرف زمانة خودش؛ یعنی وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام در غدیر مطرح می کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش، جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند؛ حتی بعد از این واقعه هم، وقتی کسی خبردار می شد به آن حضرت تبریک می گفت؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده بودند که حاضران به غایبان بگویند. حاجیانی که به مناطق خودشان برمی گشتند و این خبر مهم را به منطقة خودشان می رساندند، عده ای که تازه خبردار می شدند باز هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند.
جشن گرفتن در این روز در سیرة علما هم بود است. با اینکه عید قربان و عید فطر از عیدهای اسلامی است؛ اما علاوه بر این دو عید، عید غدیر را بسیار گرامی می داشتند.
اما نوع دوم، آغاز امامت، بعد از شهادت امام قبلی است. سیرة اهل بیت علیهم السلام در این مورد چگونه بوده است؟
اول اینکه طبیعی است که ایشان به مناسبت شهادت امام قبلی، محزون بوده اند. شیعیان نزد امام جدید می آمدند و ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت می گفتند و سپس با امام جدید بیعت می کردند. امام علیه السلام با تعابیر مختلف به اینها می گفتند خوشحال باشید که با ما هستید و شیعیان هم خوشحال بودند که گمراه نشده اند و امام بعدی را شناخته اند و مثلاً هفت امامی نمانده اند؛ به خصوص تا زمان امام رضا علیه السلام که سرآغاز دوازده امامی شدنِ شیعه است؛ یعنی ما هفت امامی و شش امامی داریم، اما هشت امامی نداریم؛ هر کسی امام رضا علیه السلام را پذیرفته است بقیة ائمه را هم قبول کرده و دوازده امامی شده است.
البته اهل بیت علیهم السلام در یک فضای حزنی زندگی می کردند و می فرمودند بنی امیه برای ما عید نگذاشتند؛ بنابراین سیرة آنها بیشتر به تسلیت و حزن متمایل بوده است.
بنابراین با نزدیک شدن به ایام نهم ربیع الاول، آغاز امامت یگانه منجی عالم بشریت و سخن از بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ برای کسی احساس غریبی پیش نیاید؛ زیرا تجدید عهد و بیعت برای جریان امامت امام علیه السلام چیز جدیدی نیست و با توجه به این که امام این عصر امام مهدی علیه السلام هستند و شیعیان هر لحظه منتظر ظهور ایشان هستند باید در مناسبت های مختلف علاوه بر تجدید پیمان قلبی به دنبال فراگیری وظایف خود در زمان غیبت باشند.
ضمنا اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی درباره آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم.
ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید ببینیم عرف مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد. در عرف اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او، برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت گرفته میشود. پس معرفی نهمربیع را به عنوان سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) اشکالی ندارد، همچنان که عالم بزرگ شیعه سید بن طاوس بر این امر تأکید دارد.
سید بن طاوس گوید:
...فيكون ابتداء ولاية المهدي ع على الأمة يوم تاسع ربيع الأول فلعل عظيم هذا اليوم و هو يوم تاسع ربيع الأول لهذا الوقت المفضل و العناية بالمولى الأعظم [المعظم] المكمل.
📚إقبال الأعمال؛ ج2 ؛ ص598
🔰 @p_eteghadi 🔰
تاملی بیشتر در مورد جشن گرفتن به امامت رسیدن امام زمان علیه السلام !!!
👌در ذیل در این رابطه توضیحات کافی را ارائه دادیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856
👇👇👇👇
👌هم اینک اضافه می کنیم :
❗️ما معتقدیم که بلافاصله پس از وفات امام قبلی , جانشین او و امام بعدی , امام می شود یعنی حتی برای یک لحظه زمین از حجت الهی و امام خالی نمی شود , چنان که خداوند می فرماید :
" تو تنها بيم دهندهاى، و براى هر گروهى هدايت كنندهاى است " " إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هاد " ( رعد ٧ )
❕امام باقر ع در مورد تفسير آيه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ فرمود :
"پيامبر اكرم منذر است و در هر زمانى يك هادى و راهنما از ما خانواده هست كه آنها را راهنمائى ميكند به دستورات پيامبر، هاديان بعد از پيامبر اكرم عبارتند از علي بن ابى طالب عليه السّلام سپس جانشينان او يكى پس از ديگرى "
"َ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُنْذِرُ وَ فِي كُلِّ زَمَانٍ مِنَّا هَادٍ يَهْدِيهِمْ إِلَى مَا جَاءَ بِهِ نَبِيُّ اللَّهِ ثُمَّ الْهُدَاةُ مِنْ بَعْدِهِ عَلِيٌّ ع ثُمَّ الْأَوْصِيَاءُ وَاحِداً بَعْدَ وَاحِد "
📚الکافی ج ١ ص ١٩١
❕یعنی بلافاصله پس از شهادت هادی قبلی , هادی بعدی جانشین او می گردد و هیچ قومی حتی برای یک لحظه بدون امام باقی نمی ماند .
👌یا باز خداوند فرمود :
" ما قول را يكى بعد از ديگرى براى آنها آورديم شايد متذكر شوند. " " وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون " ( قصص ٥١ )
❕امام صادق ع در باره آيه وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ فرمود :
" منظور امامان است كه يكى پس از ديگرى به رهبرى خلق قيام دارند. " " فِي قَوْلِ اللَّهِ وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ قَالَ ع إِمَامٌ بَعْدَ إِمَام "
📚تفسیر قمی ج ٢ ص ١٤١
❕یعنی بلافاصله پس از یک امام , امام دیگر جانشین او می شود .
❕ابو حمزه می گوید :
" به امام صادق ع عرض كردم : آيا زمين بدون امام پايدار ميماند؟ فرمود اگر يك لحظه و زمان بدون امام باشد زمين اهلش را فرو ميبرد. "
" قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ قَالَ لَوْ بَقِيَتِ الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ سَاعَةً لَسَاخَت "
📚کمال الدین ج ١ ص ٢٠١
❕ راوی می گوید :
" از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم آيا زمين خالى از حجت مىشود ? فرمود : اگر دنيا يك چشم به هم زدن خالى از حجت باشد زمين اهلش را فرو ميبرد. "
" سَأَلْتُ الرِّضَا ع فَقُلْتُ تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ حُجَّةٍ فَقَالَ لَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ طَرْفَةَ عَيْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا "
📚عیون الاخبار ج ١ ص ٢٧٢
❕بنابراین حتی به اندازه یک لحظه و یک چشم به هم زدن , زمین بدون امام باقی نمی ماند , یعنی بلافاصله پس از وفات امام قبلی , امام بعدی به امامت می رسد , این یعنی امام زمان ع هم بلافاصله پس از شهادت امام عسکری ع به امامت رسیده اند و صبر نکرده اند تا یک روز از شهادت امام بگذرد و بعد به امامت برسند .
❕ اگر قرار است روز به امامت رسیدن ایشان جشن گرفته شود , باید روز شهادت امام عسکری ع را اختصاص دهیم به جشن گرفتن امامت امام زمان ع و اگر روز شهادت را جشن نمی گیریم , دیگر جشن گرفتن به امامت رسیدن وجهی ندارد , زیرا زمانش می گذرد .
❓اگر هم زمان به امامت رسیدن امام زمان ع برای شما موضوعیت ندارد , و فقط می خواهید روزی را برای امامت ایشان جشن بگیرید و با ایشان تجدید عهد کنید , چرا روز دیگری مانند روز ده ربیع یا یازده ربیع را برای این امر اختصاص نمی دهید ? چرا حتما باید روز جشن امامت , نهم ربیع باشد ‼️
🔰 @p_eteghadi 🔰