eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 اعلام توبه و استبصار بزرگترین مهره علمی فرقه یمانی در ایران 🔺سیدحسن سیدپورآذر، قدیمی‌ترین عضو و رئیس دانشکده این فرقه در ایران، ضمن اعتراف به وجود اشکالات و تناقضات اساسی در این جریان، رسماً انحرافی بودن دعوت احمدالحسن را اعلام کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴پاداش پنهان کردن کارهای خوب و بد ‍ حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام فرمودند: كسى كه خوبی های خود را پنهان دارد، هفتاد برابر پاداش مى بيند. و كسى كه آن را آشكار كند، يك پاداش دارد. و كسى كه گناه خود را پوشيده دارد، گناهش بخشيده مى شود. و كسى كه آن را علنى و افشا كند، خوار و ذليل خواهد شد. در اين حديث چقدر بشارت خوابيده است. به هر كجا دست مى اندازى بشارت است. راه به سوى خدا و بهشت است.‌ بنابراين تمام گناهانى را كه مرتكب شده اى و خودت مى دانى و خداى خودت و هيچ كس خبر ندارد، مورد عفو و بخشش قرار مى گيرد. اما كسى كه علنى گناه مى كند، يا آن را براى ديگران بازگو مى كند، در دنيا و آخرت خوار مى شود. همه حدود و تعزيرات و شلاق ها و آبروريزى ها به خاطر اظهار گناه است. اظهار گناه از خود گناه بدتر است. اگر كسى سه روز، بدون هيچ عذرى، علنى روزه بخورد، حكمش اعدام است. خيلى فرق مى كند با كسى كه مخفيانه روزه خورده است. چون كسى كه علنى گناه مى كند، حرمت شكنى مى كند و راه همه را به سوى گناه باز مى كند و جرأتشان را براى گناه كردن زياد مى كند. اصلاً بازگو كردن گناه يكى از گناهان كبيره است. كسى كه بيايد و گناهش را براى ديگران بگويد، گناه بزرگى كرده است و عاقبت آن خفت و خوارى است. خداوند مى گويد: هر چه را پوشاندى، من مى بخشم. بنابراين پوشيده ها را مى توانيم خط بزنيم. بر گناهان پوشيده قلم عفو مى خورد. بايد يك فكرى به حال گناهان علنى كرد. ‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث 🔔 خیر دنیا و آخرت ✅ مردی به رسول خدا (ص) عرض کرد: به من اخلاقی بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو. 📙 بحار الانوار ج ۶۹ ص ۲۶۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴مدعیان دروغین... ✍ حضرت مهدی عجل الله در نامه به چهارمین نایب خاص خود نکاتی را درباره مدعیان ارتباط با ایشان بیان فرمودند. زمان رحلت ابوالحسن علی بن محمد سمری نزدیک شد از او پرسیدن نیابت را به چه کسی وصیت می کنی؟! او نوشته از امام عصر عجل الله را که نزدش بود به جمع حاضر نشان داد که در آن نوشته شده بود... بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم؛ ای علیّ بن محمّد سمریّ! تو ظرف شش روز آینده خواهی مُرد؛ پس خود را برای مرگ مهیّا کن و به احدی وصیّت مکن که پس از وفات تو قائم مقام تو شود؛ زیرا غیبت تامّه واقع شده و ظهوری نیست مگر پس از اذن خدای تعالی و آن، پس از مدّتی طولانی و قساوت دلها و پر شدن زمین از ستم واقع خواهد شد. و به زودی کسانی نزد شیعیان من آیند و ادّعای مشاهده کنند، بدانید هر که پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادّعای رۆیت و مشاهده کند دروغگوی مفتری است. 📚احتجاج طبرسی،جلد 2، صفحه 475 ‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 هولناكترين موقع كجاست؟ ✍️ يكى از مواقع ھولناك قیامت ساعتى است كه انسان از خود بیرون مى آيد و اين ساعت يكى از آن سه ساعتى است كه سخت ترين ساعات و وحشتناكترين آنھا براى فرزندان آدم است. ⬅️ از ابن مسعود روايت شده كه گفت: من در خدمت حضرت امیرالمؤمنین (ع) نشسته بودم كه آن جناب فرمودند: ھمانا در قیامت پنجاه موقف است ھر موقفى ھزار سال؛ موقف اول بیرون آمدن از قبر است كه ھزار سال با بدن برھنه و پاى برھنه با حال گرسنگى و تشنگى در جائى نگھدارى مى شوند، پس ھر كه از قبر خود با ايمان به خدا و به و دوزخ و حساب و قیامت بیرون آيد و به خدا و پیامبر اقرار كند از تشنگى و گرسنگى نجات خواھد يافت. 📚 كتاب منازل الاخره - فصل پنجم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅اگر خدا مُعین و یاور ما نباشد، هیچ‌کاره‌ایم! ✍آیت‌الله بهجت(ره):واقعاً آسیه زن فرعون چه ایمانی داشته که درحالی‌که به چهار میخ بسته شده بود، می‌گفت: «رَبِّ ابْنِ لِی عِندَک بَیتًا فِی الْجَنةِ؛ پروردگارا! خانه‌ای در بهشت در نزد خود برای من مقرر بفرما»[مریم: ۱۱].خداوند سبحان درباره‌ی اصحاب کهف می‌فرماید: «وَ رَبَطْنَا عَلَی قُلُوبِهِمْ؛ دل‌هایشان را استوار داشتیم»[ کهف: ۱۴]. خداوند ایمان کسانی را که در گرفتاری‌ها ثابت قدم بمانند، تقویت می‌کند تا هیچ ابتلایی آنها را از پا در نیاورد، و با ایمان و ذکر و اُنس با خدا از دنیا بروند. اگر خدا مُعین و یاور ما نباشد، هیچ‌کاره‌ایم. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٢٢۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴حکایت ✍مردی از اولیای الهی، در بیابانی گم شده بود. پس از ساعتها سردرگمی و تشنگی، بر سر چاه آبی رسید. وقتی که قصد کرد تا از آب چاه بنوشد. متوجه شد که ارتفاع آب خیلی پایین است؛ و بدون دلو و طناب نمی توان از آن آب کشید. هرچه گشت، نتوانست وسیله ای برای آب کشیدن بیابد. لذا روی تخته سنگی دراز کشید و بی حال افتاد. پس از لحظاتی، یک گله آهو پدیدار شد و بر سر چاه آمدند. بلافاصله، آب از چاه بیرون آمد و همه آن حیوانات از آن نوشیدند و رفتند. با رفتن آنها، آب چاه هم پایین رفت! آن فرد با دیدن این منظره، دلش شکست و رو به آسمان کرد و گفت: خدایا! می خواستی با همان چشمی که به آهوهایت نگاه کردی، به من هم نگاه کنی! همان لحظه ندا آمد: ای بنده من، تو چشمت به دنبال دلو و طناب بود، باید بروی و آن را پیدا کنی. اما آن زبان بسته ها، امیدی به غیر از من نداشتند، لذا من هم به آنها آب دادم ‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 شیطان، هم دنیا را گرفت و هم آخرت را! ✍ آیت الله حق شناس (ره) : یڪ آقای فرش فروش ڪه اهل نماز اول وقت بود به بنده گفت: یڪ ڪسی برای خریدن فرش وارد مغازه ی بنده شد. گفتم: وقت نماز است. گفت: من وقت ندارم، مسافرم و می خواهم بروم. هر چه اصرار ڪردم، دیدم نمی شود و گول شیطان را خوردم و یڪ قدری ڪه از نماز اول وقت گذشت، دیدم همین آقای مشتری ڪه خیلی شیفته ی این معامله بود، گفت من باید قدری تامل بڪنم! و از خرید منصرف شد!! شیطان هم دنیا را گرفت و هم نماز اول وقت را. امیر مومنان (ع) فرمودند: اگر مومن، دنیا را مانع از آخرت خودش قرار بدهد؛ پروردگار او را از هر دو باز می دارد. 📚 ز ملڪ تا ملڪوت جلد 1 ص 213 🔰 @p_eteghadi 🔰
نقدی بر سخنان جناب مسائلی پیرامون جشن به امامت رسیدن امام زمان ع !!!! 🤔 ❓اشکال : آغاز امامت ولی‌عصر (عج) بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسگری در روز هشتم‌ربیع اتفاق افتاده است نه نهم‌ربیع! 🔺در پاسخ می گوییم: اصل بزرگداشت آغاز امامت ولی‌عصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینی‌های عقلی درباره آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی می‌کردیم. ولی هنگامی که این‌گونه بزرگداشت‌ها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید دید عرفِ مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار می‌دهد. در عرفِ اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او را برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت می‌گیرند.❗️❗️ 👇👇👇👇
💠💠 👌متاسفانه برخی از مدعیان افراطی وحدت چون جناب مسائلی و دار و دسته اش , با ارائه تصویر ناصواب از وحدت , معتقدند که باید برای وحدت حتی چشم بر مسلمات حدیثی و تاریخی بست و حتی جعل تاریخ کرد , تا خاطر اهلسنت مکدر نشود و وحدت مختل نشود , در حالی که چنین برداشتی از وحدت , جهالت محض است و ما به تعبیر شهید مطهری , حاضر نیستیم که حتی به خاطر وحدت از یک مستحب کوچک خود , چشم پوشی کنیم !!!! ❗️وحدت اسلامی به معنای دست کشیدن از اصول مسلم بین مذاهب و نادیده گرفتن حقایق تاریخی نیست ، بلکه وحدت به معنای حسن معاشرت و یکی شدن در برابر دشمن است ، علی رغم تمام اختلافاتی که وجود دارد ، چنان که رهبری انقلاب می گوید ؛ «معناى اتحاد بين ملت هاى اسلامى اين است كه در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حركت كنند و به يكديگر كمك كنند و در داخل اين ملت ها سرمايه هاى خودشان را بر عليه يكديگر به كار نبرند». 📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه وحدت اسلامی ❕شهید مطهری در این زمینه تعبیر جالبی دارد و می گوید ؛ « مفهوم اتحاد اسلامی ... این نیست که فرقه های اسلامی ، به خاطر اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و یا غیر اعتقادی خود صرف نظر کنند ... چگونه ممکن است از پیرو یک مذهب تقاضا کرد که به خاطر مصلحت حفظ وحدت اسلام و مسلمین ، از فلان اصل اعتقادی یا عملی خود که به هر حال به نظر خود ، آن را جزء متن اسلام می داند صرف نظر کند ؟ در حکم این است که از او بخواهیم به نام اسلام از جزئی از اسلام چشم بپوشد .👈 ما خود شیعه هستیم و افتخاری پیروی اهل البیت علیهم السلام را داریم ، کوچکترین چیزی حتی یک مستحب و یا مکروه کوچک را قابل مصالحه نمی دانیم ... »👉 📚امامت و رهبری ، ص 15 ❕نصوص تاریخی و حدیثی و تصریحات فقها و مراجع شیعه تصریح دارد که روز نهم ربیع , عید شیعه است , چون دشمن اهلبیت علیهم السلام در آن روز به درک واصل شده است , اما این سخن به این معنا نیست که ما برویم مجالسی کذایی را تشکیل دهیم و شروع کنیم به لعن و فحش ودشنام و فیلم بگیریم و در فضای مجازی مثلا منتشر کنیم , در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651 ❕ما در ذیل گفتیم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4407 👌حتی به اندازه یک لحظه و یک چشم به هم زدن , زمین بدون امام باقی نمی ماند , یعنی بلافاصله پس از وفات امام قبلی , امام بعدی به امامت می رسد , این یعنی امام زمان ع هم بلافاصله پس از شهادت امام عسکری ع به امامت رسیده اند و صبر نکرده اند تا یک روز از شهادت امام بگذرد و بعد به امامت برسند . ❕ اگر قرار است روز و آغاز به امامت رسیدن ایشان جشن گرفته شود , باید روز شهادت امام عسکری ع را اختصاص دهیم به جشن گرفتن امامت امام زمان ع و اگر روز شهادت را جشن نمی گیریم , دیگر جشن گرفتن به امامت رسیدن وجهی ندارد , زیرا زمانش می گذرد . ❓اگر هم زمان به امامت رسیدن امام زمان ع برای شما موضوعیت ندارد , و فقط می خواهید روزی را برای امامت ایشان جشن بگیرید و با ایشان تجدید عهد کنید , چرا روز دیگری مانند روز ده ربیع یا یازده ربیع را برای این امر اختصاص نمی دهید ? چرا حتما باید روز جشن امامت , نهم ربیع باشد ‼️ 👌جناب مسائلی پاسخ داده است که در عرف معمولا روز بعد از رحلت رهبر پیشین را برای رهبر جدید , جشن می گیرد , ما نیز بر پایه همین سیره عرفی , روز بعد رحلت امام عسکری ع را به خاطر امامت امام مهدی ع جشن می گیریم ❗️ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌این استدلال در نهایت سستی و بی پایگی است , از دو جهت : 1⃣در عرف حاکمان و پادشاهان چنین است که روز بعد رحلت پادشاه قبلی , قدرت و حکومت به پادشاه جدید می رسد و جشن آنان برای پادشاه جدید , جشن به قدرت رسیدن است و از آن روز است که دستورات پادشاه جدید نافذ است و برای همگان لازم الاجراء است , اما در بحث امامت , انتقال امامت و نفوذ دستورات امام جدید , بلافاصله بعد از شهادت امام قبلی صورت می گیرد , نه یک روز بعد , و اگر جشن تاج گذاری و به قدرت رسیدن قرار باشد که گرفته شود , باید همان روز شهادت امام قبلی گرفته شود , بنابراین قیاس صورت گرفته , قیاس مع الفارق و باطلی است . 2⃣سیره عرفی پادشاهان که جناب مسائلی به آن استناد کرد , بر خلاف سیره اهلبیت علیهم السلام است . ❕امامان ع به ما فرموده اند که مصیبت دیده تا سه روز باید مشغول عزاداری و اقامه ماتم و عزا به خاطر از دست دادن عزیزش باشد : " یصنع للمیت ماتم ثلاثه ایام من یوم مات " 📚وسائل الشیعه ج ٣ ص ٢٣٦ ❕ما نیز باید با غم و حزن امامان ع محزون و غمگین باشیم , چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر می خواهی در روز قیامت هم درجه ما باشی با حزن و مصیبت ما ، محزون و مصیبت زده و با فرح و شادی ما ، شاد باش » 📚وسائل الشیعه ج ١٤ ص ٥٠١ ❕امیر مومنان ع فرمود : " إِنَّ اللهَ- تَبَارَك وَ تَعَالَى- اطَّلَعَ إِلَى الأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً ينْصُرُونَنَا وَ يفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا. " " خداوند- تبارك و تعالى- توجّهى به زمين نمود. پس ما را برگزيد و براى ما، پيروانى انتخاب نمود كه ما را يارى كنند، با شادى ما، شاد باشند و در غم ما، غمگين باشند. " 📚بحار الأنوار، ج 44، ص 288 ❕امام زمان ع هم قاعدتا تا سه روز پس از شهادت پدر بزرگوارشان مشغول عزاداری بوده اند , اما این وسط فردی به نام مسائلی پیدا می شود تا با استدلال به سیره پادشاهان , روز بعد شهادت امام عسکری ع به نزد امام مهدی ع می رود و مجلس جشن و سرور به خاطر به امامت رسیدن امام مهدی ع را بر پا می کند ❗️در حالی که امام مهدی ع محزون و مصیبت دیده اند ❗️ ⁉️به نظر شما برخورد امام مهدی ع با ایشان چگونه خواهد بود ❗️❗️❗️( قضاوت با خودتان ) ❕مسائلی بی اطلاع همینطور گفته است که اگر جشن آغاز امامت در سیره ائمه ع وجود ندارد , توصیه به عزاداری برای سایر ائمه به غیر امام حسین ع هم وجود ندارد و جشن میلاد ائمه ع هم وجود ندارد , راهپیمایی برای عزاداری نیز در روایات نیامده است ❗️❗️ 👌او با این سخنان نهایت بی اطلاعی خود در بحث " شیعه شناسی " را به رخ ما کشیده است و این فرضیه را تقویت می کند که مروجین افراطی وحدت , نسبت به مبانی تشیع بی اطلاع محض هستند , همان دو روایتی که بیان شد , روشن ترین دلیل بر آن است که ما باید در جشن میلاد ائمه شاد و در مصیبت آنان محزون و عزادار باشیم , در ذیل نیز در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1561 👌در رابطه با ادله شرعی راهپیمایی برای زیارت قبر امام حسین ع و سایر امامان ع یا راه اندازی دسته جات عزاداری در مصیبت امام حسین ع و اهلبیت ع نیز در ذیل مفصل توضیح داده ایم و جهل مسائلی را به این مسائل بیشتر نشان داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2108 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1347 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فرق بین رشوه و هدیه💢 👇👇👇
رشوه آن مال یا شبه مالی است که در مقابل انجام یا ترک کاری داده می‌شود؛ مثلا گاه برای صدور حکمی یا کسب مقامی رشوه می‌دهند و گاه برای سکوت کردن و برملا نکردن حقی. بنابراین در معنای رشوه، معاوضه با انجام کار یا ترک کاری مندرج است. اما در هدیه اصل بر این است که این مال یا شبه مال، به طور مجانی به طرف مقابل اعطا ‌شود؛ هرچند هر عمل عاقل همراه با غرضی عقلایی‌ است و در هدیه دادن هم چنین است؛ مثلا به همسر، فرزند یا خویشاوندانش به خاطر محبتی که به آنها دارد، هدیه می‌دهد یا اینکه می­خواهد خیرش را به دیگری برساند. گاهی هدیه دادن از روی محبت نیست، بلکه به خاطر امری معنوی، هدیه می­‌دهد؛ مثلا به مؤمنی به­ خاطر ایمان او، یا به عالمی به ­خاطر علم او هدیه می‌­دهد. بنابراین غرض و هدف از دادن این هدیه، تجلیل از علم یا تقوای آن فرد است. گاهی هم غرض این است که محبت کسی را به خود جلب کند تا اگر زمانی به او محتاج شد، نیازش برطرف شود. اینجا هم مال را مجانی می‌دهد، اما غرض او از این بذل مال این است که کاری در حقش انجام شود. اما چون این پول در مقابل آن کار نیست و مجانا داده می‌شود، در اینجا هم رشوه نیست. 💢هدیه صوری💢 گاهی صورت امر هدیه، ولی باطن آن رشوه است؛ مثل کسی که شب قبل از صدور حکم پرونده‌­اش، هدیه‌­ای را به قاضی اعطا کند و بگوید این را برای مخارج خانواده و گشودن گره زندگی­تان به شما هدیه کردم؛ چراکه هر دو می­‌دانند این پول در برابر حکم فرداست یا مثلا جنسی قیمتی مثل الماس یا طلایی را برای خانم قاضی هدیه می‌برد. این کار اگرچه ظاهرش هدیه است، باطن آن رشوه است؛ چراکه در حقیقت برای قاضی است. اینها مسلما رشوه و حرام است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث شب زنده داری ✅ امام حسن عسکری (علیه‌السلام) فرمودند: 🍃 إنَّ اَلْوُصُولَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِامْتِطَاء اَللَّيْلِ 🍃رسيدن به خداوند عزّوجلّ، سفرى است كه جز با مركب شب زنده دارى به دست نمى آيد. 📚بحار الأنوار ج۷۵ ص۳۸۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا طرز نماز خواندن در قرآن نیامده ؟ 👇👇👇
مسائلی که به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وحی شده است، بر دو گونه است: بخشی از آن ها عبارت است از آیات «قرآن» که به پیامبر وحی شده است. و بخش دیگر، احکام و تعلیماتی است که جدا از قرآن و به عنوان شرح و بیان قرآن به پیامبر صلی الله علیه وآله وحی گردیده است و لازم نیست تمامی احکامی را که پیامبر صلی الله علیه وآله بیان می کند، همه به عنوان «قرآن» باشد. از این رو، خداوند متعال در قرآن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را مبیِّن و روشنگر قرآن شناسانده و میفرماید: «و انزلنا الیك الذكر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفكرون» (نحل، آیه44). «و بر تو قرآن را نازل كردیم تا بر امت آنچه فرستاده شده بیان كنى باشد كه عقل و فكر به كار گیرند» بنابراین، قرآن و وجود رسول الله صلی الله علیه وآله مکمّل یکدیگرند؛ چه اینکه با نبود هر یک امر تبلیغ و رسالت کامل نمیشود و یکی از حکمت های وجود ائمه علیهم السلام بعد از رسول اکرم صلوات الله علیه و آله نیز همین امر است. توضیح: (در 5 نکته و یک نتیجه گیری) نکته 1): قرآن كریم خود مى فرماید: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَكِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (جمعه، آیه 2). و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند! این آیه مى گوید یكى از وظایف و مسؤولیت هاى پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله تعلیم كتاب و حكمت است معلوم مى شود كه قرآن نیاز به تعلیم دارد و این طور نیست كه هر كسى بتواند قرآن را بفهمد و مطالب و احكام آن را درك كند. قرآن مى فرماید: وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (حشر، آیه 7). آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید؛ و از (مخالفت) خدا بپرهیزید که خداوند کیفرش شدید است! بنابراین خود قرآن به ما دستور مى دهد كه از اوامر و دستورات پیامبر باید اطاعت كنیم. نکته 2): و پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله خود فرمود: «صلوا كما رأیتمونى اصلى» «نماز بخوانید همان طور كه مى بینید من نماز مى خوانم» (بحار، ج 82، ص 279، چاپ بیروت). و همچنین فرمود: « انى تارك فیكم الثقلین كتاب اللّه و عترتى اهل بیتى لن تضلوا ان تمسكتم بها» من در بین شما دو چیز گرانبها قرار مى دهم كتاب خدا و عترتم اهل بیتم كه اگر تمسك به این دو كنید هیچ گاه گمراه نمى شوید» (بحار، ج 23، ص 147). و فرمود: «انا مدینه العلم و على بابها» «كه من شهر علمم، على در آن است» (بحار، ج 40، ص 210، ب 94، ح 4). بنابراین ما باید احكام دین و علوم و دانش هاى دینى و علوم نبوى را از طریق اهل بیت علیهم السلام دریافت نماییم. نکته 3): قرآن به ما دستور داده است: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَیرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا (نساء، آیه 59) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است. بنابراین خود قرآن به ما دستور اطاعت از پیامبر و اولى الامر (كه مصداق بارز و درجه اول آن امامان معصوم است) را داده است. بنابراین آنچه از احكام و دستورات نماز است همان دستوراتى است كه خدا به پیامبر داده است و پیامبر براى ما بیان نموده است. و احادیث پیامبر صلوات الله علیه و آله به وسیله اهل بیت آن بزرگوار و اصحاب و تابعین و علاقه مندان و ارادتمندان و دانشمندان حدیث و روایت با تحمل سختى ها و دشوارى ها و با زحمت هاى فراوان محفوظ مانده است. و در این راه سختى هاى فراوان كشیده اند و دانشهایى را براى درك و فهم و تجزیه و تحلیل و نقد و بررسى احادیث و روایات بنا نهاده و تأسیس نمودند. نکته 4): به عنوان نمونه: در كتاب شریف وسایل الشیعه كه بر اساس جمع آورى و ترتیب احادیث اهل بیت علیهم السلام نوشته شده است و از جوامع روایى ثانوى به حساب مى آید و مرجع علمى براى فقها و علما و دانشمندان است و براى مباحث علمى و فقهى به آن استناد مى شود بیش از هفت هزار روایات درباره نماز و خصوصیات و جزئیات آن از طریق اهل بیت پیامبر علیهم السلام نقل نموده است. 👇👇👇
و در هر یك از جوامع دیگر، جوامع اولى مثل كافى، فقیه،تهذیب و جوامع ثانوى مانند: بحار ـ وسایل ـ وافى نیز به همین ترتیب مقدار قابل توجهى از روایات درباره نماز و شرح و توضیح آن آمده است. از جمله در وسایل ج 3 ص 5، (چاپ اسلامیه ـ حدیث شماره 4383) از جوامع اولى (فروع كافى ـ من لایحضره الفقیه و تهذیب) باضافه كتابهاى علل الشرایع و معانى الاخبار و تفسیر عیاشى نقل مى نماید: از زراره نقل شده است كه گفت از امام باقر از آنچه از نماز كه خداى عز و جل واجب نموده است پرسیدم فرمود: پنج نماز در شب و روز. گفتم آیا خدا آنها را نام برده و در كتابش بیان كرده؟ فرمود: آرى، خداى تعالى به پیامبرش فرمود:« اقم الصلاة لدلوك الشمس الى غسق اللیل »(سوره اسراء، آیه 78) و دلوك شمس موقع زوال آن است و بین دلوك شمس تا نیمه شب چهار نماز است كه خدا آنها را نام برده و بیان كرده و بر ایشان وقت قرار داده. و غسق لیل نصف شب است. سپس خداى تبارك و تعالى فرمود: «و قرآن الفجر ان قرآن الفجر كان مشهودا »(سوره اسراء، آیه 78) پس این نماز پنجم است. و خداى تبارك و تعالى فرمود: « أقم الصلاة طرفى النهار »(سوره هود، آیه 114) و دو طرف روز مغرب و صبح است. « و زلفا من اللیل »(سوره هود، آیه 114) كه نماز عشاء است. و خداى تعالى فرمود: « حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى »(سوره بقره، آیه 238) و صلوة وسطى نماز ظهر است و آن اول نمازى است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله گذارد و ظهر وسط روز و وسط دو نماز صبح و عصر است. « و قوموا للّه قانتین » (سوره بقره، آیه 238) و این آیه در روز جمعه نازل شد و رسول خدا(ص) در سفر بود پس پیامبر صلی الله علیه و آله در نماز قنوت خواند (و دستها را براى قنوت و دعا بالا برد). خوب است توجه داشته باشیم كه اگر قرار است شخص مذكور مستقیما از قرآن كریم استفاده نماید این آیات را چگونه عمل مى نماید؟ و همچنین آیات دیگر از جمله: «و من اللیل فاسجد له و سبحه لیلا طویلا »(سوره انسان، آیه 26) « و اسجد »(سوره علق، آیه 19) « و من اللیل فسبحه و ادبار السجود » (سوره ق، آیه 40) « الراكعون الساجدون »(سوره توبه، آیه 112) «فسبح بحمد ربك و كن من الساجدین » (سوره حجر، آیه 98) « انما یومن بآیاتنا الذین اذا ذكروا بها خرّوا سجدا »(سوره سجده، آیه 15) «تراهم ركعا سجدا » (سوره فتح، آیه 29) « و تسبحوه بكرة و اصیلاً » (سوره فتح، آیه 9) «یسبح له فیها بالغدو و الآصال »(سوره نور، آیه 36) « و اذكر ربك كثیرا و سبّح بالعشى و الابكار »(سوره آل عمران، آیه 41) «و سبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس و قبل غروبها »(سوره طه، آیه 130) « و من آناء اللیل فسبح و اطراف النهار »(سوره طه، آیه 130) « و استغفر لذنبك و سبح بحمد ربك بالعشى و الابكار »(سوره غافر، آیه 55) « و سبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس و قبل الغروب »(سوره ق، آیه 39) «فسبح باسم ربك العظیم »(سوره واقعه، 74 و 96 و سوره الحاقه، آیه52) « سبح اسم ربك الاعلى »(سوره اعلى، آیه 1) «فسبح بحمد ربك و استغفره » (سوره نصر، آیه 3) «و من اللیل فسبحه و ادبار النجوم »(سوره طور، آیه 49) «و سبحوه بكرة و اصیلا » (سوره احزاب، آیه 42) « ان لك فى النهار سبحا طویلا »(سوره مزمل، آیه 7) « و من اللیل فتهجد به نافلة لك »(سوره اسراء) « قم اللیل الا قلیلا نصفه او انقص منه قلیلا او زد علیه و رتل القرآن ترتیلا ان ناشئة اللیل هى اشدّ وطا و اقوم قیلاً »(سوره مزمل) «قد افلح من تزكى و ذكّر اسم ربه فصلى »(سوره اعلى، آیه 15) « الذین یذكرون الله قیاما و قعودا و على جنوبهم » (آل عمران، آیه 191) « و اذا قاموا الى الصلاة قاموا كسالى یراءون الناس و لایذكرون الله الا قلیلا »(سوره نساء، آیه 142) «و اذكر اسم ربك بكرة و اصیلا »(سوره انسان، آیه 25) « فاذا قضیتم الصلاة فاذكروا اللّه قیاما و قعودا و على جنوبكم »(سوره نساء، آیه 103) نکته 5): به طور خلاصه با توجه به این آیات و دیگر آیات قرآن كریم ایشان باید اهل تهجد و نماز شب و تلاوت قرآن درشب و ذكر و عبادت و سجده و تسبیح به هنگام صبح و شب و... باشند و همان چیزى را كه خودش نماز مى داند ، دائما در همان حال باشد: «فى صلاتهم دائمون» (سوره معارج، آیه 23) و عمل خاصى را به عنوان نماز انجام مى دهد و براى آن برخیزد و ذكر كثیر داشته باشد وگرنه به بیان صریح آیه قرآن منافق خواهد بود. 👇👇👇👇
«و اذا قاموا الى الصلاة قاموا كسالى و لایذكرون الله الا قلیلا» (سوره نساء، آیه 142) و تمام اوامر قرآنى را باید انجام دهد. به هر حال خوب است روشن شود كه این همه آیات قرآن درباره ذكر و تسبیح و تلاوت قرآن و سجده و ركوع و قنوت و طهارت و مواقع خاصى سجده و ذكر و تسبیح و مانند اینها را چگونه عمل مى كند؟ و اگر مى گوید نمى دانم كه چه باید بكنم در این صورت جواب دهد كه با این آیه قرآن «فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون» (نحل، آیه 43 - انبیاء، آیه 7) چه مى كند اگر خود او اهل ذكر و قرآن ومعارف دینى نیست) باید برود و از اهل ذكر بپرسد. و با این آیه قرآن كه مى فرماید: «و ما كان المومنون لینفروا كافة فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فى الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلّهم یحذرون » (سوره توبه، آیه 122) چه مى كند؟ آیا از آنهایى است كه براى تفقه در دین رفته است و فقه دین یادگرفته؟ یا از آنهایى است كه از كلام و گفتار كسانى كه علم دین یاد گرفته اند بهره مند مى گردد؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰به امام‌تان جفا نکنید! 🔸سدیر صیرفی نقل می‌کند: خدمت جعفربن‌محمد(علیه‌السلام) بودم. امام سوال کردند: ای سدیر، آیا هرروز قبر حسین‌بن‌علی را زیارت می‌کنی؟ عرض کردم: خیر. حضرت فرمود: چه قدر شما جفاکارید! در هر جمعه زیارت می‌کنید؟ گفتم: خیر... حضرت پرسیدند: در هر ماه چه‌طور؟ جواب من باز هم همان بود؛ خیر آقای من. امام فرمود: در هر سال چه؟ در هر سال زیارت می‌کنید؟ عرض کردم: بله. گاهی زیارت می‌کنیم. حضرت صادق فرمودند: چه‌قدر به حسین(علیه‌السلام) جفا می‌کنید! آیا نمی‌دانی که خداوند دو میلیون فرشته ژولیده‌موی و خاک‌آلود دارد که به طور مداوم بر حسین‌بن‌علی گریه می‌کنند و قبر او را زیارت می‌کنند و خسته نمی‌شوند؟ ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی‌سازی که هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر او را زیارت کنی؟ عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخ‌ها فاصله است! فرمود: به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان بلند کن و سپس رو کن به سوی قبر حسین‌(علیه‌السلام) و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ». با این کار برایت ثواب یک حج و یک عمره نوشته می‌شود. 📜برگرفته از باب۹۶ کامل‌الزیارات 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌿🌾🌿 ✅خداوند همواره ناظر اعمال ماست... ✍فقیری پسری کم سن و سال داشت. روزی به او گفت: با هم برویم از میوه های درخت فلان باغ دزدی کنیم. پسر اطاعت کرد و با پدر به طرف باغ رفتند. با این که پسر می دانست که این کار زشت و ناپسند است ولی نمی خواست با پدرش مخالفت کند. سرانجام با هم به کنار درخت رسیدند، پدر گفت: پسرم! من برای میوه چیدن بالای درخت می روم و تو پایین درخت مواظب باش و به اطراف نگاه کن، اگر کسی ما را دید مرا خبر بده. فرزند در پای درخت ایستاد. پدرش بالای درخت رفت و مشغول چیدن میوه شد. بعد از چند لحظه، پسر گفت: پدر جان، یکی ما را می بیند. پدر از این سخن ترسید و از درخت پایین آمد و پرسید: آن کس که ما را می بیند کیست؟ فرزند در جواب گفت: «هُوَ اللهُ الّذی یری کلّ اَحد و یَعلمُ کلّ شئٍ: او خداوند است که همه کس را می بیند و همه چیز را می داند». پدر از سخن پسر شرمنده شد و پس از آن دیگر دزدی نکرد. 📚معارف اسلامی، شماره 77 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠همه چیز بدست اوست... ✅امام زین العابدین( علیه السلام)فرمودند: الهی بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته و گرفتاری‌هایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برای من دشوار است و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کرده‌ای و به اقتدار خود متوجه من نموده‌ای، و قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بی‌مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ و بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی.* 📚فرازی از دعای هفتم صحیفه سجادیه 🔰 @p_eteghadi 🔰