در مورد وضعيت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) در ساوه نقل شده كه حضرت معصومه (سلام الله عليها) به همراه تنى چند از برادران خود و با همراهى گروهى از علويان به سوى خراسان رهسپار شدند و چون به ساوه رسيدند ساوه اى ها كه شافعى مسلك بوده و با شيعيان و اهل بيت دشمنى مى ورزيدند به آنان حمله ور گشته و مردان آنان را به شهادت رساندند و حضرت معصومه (عليهاالسلام) كه شاهد درگيرى و شهادت مظلومانه برادران غيرتمند خود بود، چون ديد آنان در خاك و خون غلطيده اند و مظلومانه و در غربت جنازه هاى خون آلود آنان را تماشا كرد، امواج حزن و اندوه جانش را فرا گرفت و روح لطيفش بسى آزرده خاطر گشت و اين شدت غم و ناراحتى او را بيمار ساخت
📚(زندگى حضرت معصومه، نوشته آقاى منصورى، ص 14، به نقل از رياض الانساب، تاليف ملك الكتاب شيرازى)،
از اين رو پرسيد تا قم چند فرسخ است و از همراهانش خواست او را به قم ببرند.
📚(درياى سخن، تاليف سقازاده تبريزى به نقل از وديعه آل محمد، نوشته آقاى انصارى ص 12)،
بزرگان قم وقتى از اين خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و در حالى كه (موسى بن الخزرج) بزرگ خاندان (اشعرى) زمام شتر آن مكرمه را به دوش مى كشيد ايشان در ميان شور و احساسات مردم قم وارد آن شهر مقدس شد و در منزل شخصى) موسى بن الخزرج) اجلال نزول فرمود. (تاريخ قديم قم، ص 213) آن بزرگوار هفده روز در شهر ولايت و امامت به سر برد و در اين مدت مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بود و واپسين روزهاى عمر پربركت خويش را با خضوع و خشوع در برابر ذات پاك الهى به پايان رساند.
با اين حال بايد توجه داشت اين خبر با گروهى از شواهد و قرائن نمى سازد زيرا بر پايه اين گزارش ساوه اى ها شافعى مذهب بودند امام شافعى (م 205 ه. ق.) گرچه در زمره امامان فقهى اهل سنت قرار دارد، ليكن به اهل بيت عصمت (عليهم السلام) ارادت داشته است و اين محبت را علناً در اشعارش آورده است شافعى از كوفه به يمن رفت و در آن به جمع شيعيان مبارزى پيوست كه براى سرنگونى خلافت هارون، خليفه مقتدر و ستمگر عباسى مبارزه مى كردند و در اين راه تا مرز از دست دادن جان خود نيز پيش رفت وى در يكى از اشعارش چنين مى گويد: «اگر قلب مرا بشكافند خواهند ديد كه بر ديوار آن... محبت اهل بيت عليهم السلام نوشته شده است.»
📚(ديوان شافعى، ص 101 به نقل از المذهب الشافعى، وهبه ذحيلى، ص 554، چاپ شده در المذاهب الاسلاميّه الخمسه)
به عبارت ديگر شافعى در كوفه نتوانست براى خود جايى باز كند و از آن جا به مصر رفت و روش فقهى او بعدها طرفداران بيشترى يافت و تا حدودى شايع شد.
📚(ر. ك: المذهب الشافعى، ص 494)
با اين حال قراين و شواهد و اوضاع و احوال سياسى بررسى منويات مأمون خليفه عباسى نشان گر درستى اين خبر (شهادت اطرافيان حضرت)، است اما اين شافعيان نبودند كه به كاروان اهل بيت در ساوه حمله كردند بلكه نيروها و دست نشاندگان مأمون بودند كه به كاروان اهل بيت (عليهم السلام) حمله ور شدند و آن را به نام شافعى ها تمام كردند تا احتمالاً بيشتر از گذشته آنان را در مقابل قمى ها قرار دهند.
همچنين بر پايه روايتى ديگر در ساوه زنى آن حضرت را مسموم ساخت
📚 (وسيله المعصوميه، نوشته ميرزا ابوطالب بيوك، ص، 68 الحياه السياسيه للامام الرضا عليه السلام، نوشته جعفر مرتضى العاملى، ص 428 قيام سادات علوى، على اكبر تشيّد، ص. 168)
و از اين رو ايشان بيمار گشت و پس از هفده روز اقامت در قم، روح بلندش به ملكوت اعلى پيوست. آنچه اين قول را هم تاييد مى كند اوضاع و احوال سياسى آن روزگار و خطى مشى خاص مأمون خليفه عباسى در برخورد با خويشان و نزديكان امام رضا (عليه السلام) است، چه اين كه مأمون مى دانست فاطمه معصومه (عليها السلام) داراى فضيلت ها و دانش بسيار است و داراى شخصيتى ممتاز بوده و اصولاً زنده ماندن او به ويژه در كنار برادرش امام رضا (عليه السلام) مى تواند خطرى براى حكومت و خلافت او به حساب آيد از اين رو برنامه شهادت آن حضرت را به دست زنى از ساوه اجرا كرد.
آنچه مسلم است حضرت معصومه (سلام الله عليها) مانند جده بزرگوارش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) بر اثر شدت مصائبى كه از سوى حاكمان جور به آن بزرگوار رسيد در سن جوانى از دنيا رفته است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
این سوال و سوالات مشابه این؛مفیدفایده نبوده و جزء پرسشهای غیرنافع می باشد...
چراکه ازدواج و عدم ازدواج ایشان ثمره علمی و عملی وفقهی ندارد و حالات و تصمیمهای شخصی با توجه به شرائط موجود زندگی شان می باشد....
دلیل قطعی که ما را به یقین برساند وجود نداردو با توجه به اهتمام و عنایت ویژه ای که به ازدواج که سنت رسول ص داشتند؛ اینکه دختری در این خاندان ازدواج نکند؛قطعا دلیل و عامل مهمی داشته است...
لذا ما نیز در لابلای تاریخ با ملاحظه شرائط آن زمان و جو حاکم بر ایشان؛احتمالات را مستند کرده وبه اطمینای در این مورد رسید...
ضمنا امکان دارد که دختران امام کاظم ع با تمام آن مسائل و مصائب و مشکلاتی که مطرح گردید، ازدواج نموده و این سنت شایسته جدشان را پیروی کرده باشند.لیکن در تاریخ ضبط و ثبت نشده باشد. وبه اصطلاح (عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود)
چون مورخین مسئله ازدواج اولاد ائمه(ع) را ذکر نکرده و یا در کتب تاریخی موجود نیست دلیل بر ازدواج نکردن آن مخدرات نمی توان باشد.
⭕️اما احتمالاتی که داده شده
1️⃣اول
دختران امام کاظم ع در سطح کمالات بالایی بودند که کفوی برای ازدواج نیافتند لذا ازدواج ننمودند..
همانطور که در مورد حضرت زهرا س است که اگر علی ع نبود برای زهرا س کفوی از آدم تا خاتم پیدا نمی شد...
📕تفسير القمي / ج2 ص 333
2️⃣دوم
توصیه امام کاظم ع به عدم ازدواج ایشان
به نقل یعقوبی ؛ حضرت وصیت نمودند که دخترانشان ازدواج ننمایند
حضرت امام موسی کاظم(ع) وصیت فرمود که دخترانش ازدواج نکنند، ولذا هیچیک از آنان ازدواج نکردند...
📒تاريخ يعقوبى ج 2، ص 421
3️⃣سوم
ترس ووحشت حکومت پراز خفقان واختناق هارون به گونه ای بودکه کسی جرات نمی کرد با دختران امام کاظم (علیه السلام ) ازدواج نماید وداماد آن حضرت شود زیرا دامادی آن حضرت ، از نظر دستگاه طاغوتی هارون موجب خطر شدید برای آن داماد می شد به این ترتیب حضرت معصومه (علیها السلام ) وبعضی از خواهرانش ازازدواج صرف نظر کردند.
4️⃣چهارم
عدم صلاحدید امام رضا ع بر ازدواج آنها
حضرت امام موسی کاظم(ع) دروصیتنامه خودپس از آنکه همه فرزندانش را به تبعیت از امام رضا(ع) فرمان داد، در مورد فرزندانش فرموده:
( "وان اراد رجل منهم ان یزرج اخته فلیس له ان یزوجهاالا باذنه وامره، فانه اعرف بمناکح قومه". ")
هرکدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزویج دهد، بدون اجازه و فرمان امام رضا(ع)چنین حقی را ندارند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است".
در جای دیگر از همین وصیتنامه می فرماید:
("ولا یزوج بناتی احد من اخوتهن من امهاتهن ولا سلطان ولا عم الا برأیه ومشورته، فان فعلوا ذلک فقد خالفوا الله ورسوله وجاهدوه فی ملکه، وهو اعرف بمناکح قومه، فان اراد ان یزوج زوج، وان اراد ان یترک ترک". ")
هیچ یک از دخترانم را نباید برداران مادری و سلاطین و یا عموهایشان شوهر دهند، مگر با نظر و مشورت حضرت رضا(ع) اگر بدون اجازه او به چنین کاری اقدام کنند، با خدا و رسول خدا مخالفت ورزیده اند و در سلطنت خدا منازعه نموده اند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج آگاهتر است، پس هرکس را او تزویج دهد اطاعت کند و هرکسی را او تزویج نکند فرمان برد"
📚اصول كافى،ج 1، ص 316، حديث 15،
با توجه به این دو مورد که خود امام کاظم ع صلاح ندانستند و با وصیت و حواله اذن به امام رضا ع و اینکه ایشان نیز صلاح ندانستند...
یک سوال مهم جلب توجه میکندکه
باوجود اینهمه تاکید و تشویق و ترغیب به امر ازدواج چرا این دو امام اذن ندادند؟؟؟
به نظر می رسد باید جو حاکم و اختناق موجود و چه بسا خطراتی که برای افراد خواستگارشیعه و متقی بوده یا سوأ استفاده های احتمالی که از تزویج بنات اهل بیت ع توسط عمال حکومتی مد نظربوده و...این تصمیم گرفته شد و اهم مقدم بر مهم گردید...
چراکه اگر یک مستحبی تزاحم با محرمات و توالی فاسده ای داشت؛ترک این مهم بخاطرملاحظه اهم ؛مطلوب خواهد بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🖤شهادت یا وفات حضرت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها)
◾️🦋قبل از آن خوب است اجمالی بر حیات حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) داشته باشیم.
🌹نام شريف آن بزرگوار فاطمه پدرش حضرت موسي بن جعفر (علیهالسلام)
و مادرش نجمه خاتون است.
آن حضرت اوّل ذيالقعده سال ۱۷۳ هـ.ق در مدينه منوّره به دنيا آمد. و در سنّ ۲۸ سالگي در روز دهم يا دوازدهم ربيعالثاني سال ۲۰۱ هـ.ق در شهر قم از دنيا رفت. [۱] سپس به سوي قبرستان " بابلان" تشييع شدند و همانجا مدفون گشتند.
🔲 آهنگ سفر از مدینه به خراسان
در سال ۲۰۱ هـ.ق ، همراه عدّهاي از برادران خود براي ديدار برادر و تجديد عهد با امام زمان خويش راهي ديار غربت شد. در طول راه به شهر ساوه رسيدند، ولي در آنجا عدهاي از مخالفين اهلبيت (علیهم السلام) با مأموران حكومتي همراهي نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند كه عدّهاي از همراهان حضرت در اين حادثه غمانگيز به شهادت رسيدند.[۲]
◾️روشن است که علل مرگ میتواند گوناگون باشد، اما نزد خداوند راه شهادت بهترین و پسندیدهترین راه است.
و معلوم است که برای شهادت لازم نیست که حتما فردی با شمشیر در راه خداوند کشته شود، بلکه حصول شهادت راههای گوناگون دارد که بنا به علل ذیل شهادت ظاهری این بانوی مطهره بعید نمیباشد.
🌹البته قبل از آن خوب است مستحضر باشیم که طبق حدیثی هرکس بر محبت آل محمد (صلاللهعلیهوآلهوسلم) بمیرد، شهیدوار مرده است و ایشان که در ملأ اعلی نشاندار این محبت راستین هستند از قرب بالائی در وادی شهادت برخوردار هستند.
🔲علل اثبات شهادت ایشان
۱. غم و حزن بسيار
◾️حضرت معصومه (سلامالله) از بچگی با برادر خودش امام رضا بسیار مأنوس بود و پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا علیهالسلام عهدهدار امر تعلیم و تربیت خواهراش شد و از طرفی این انس ایمانی از آن جهت بود که معرفت حضرتاش به امام زمانش یک معرفت نورانی و کامل بود، لذا وقتی امام هشتم علیهالسلام از مدینه به طرف خراسان بالاجبار کشانده شدند این فراق بر حضرت معصومه (سلامالله) خیلی سنگین گذشت. و هنگامی که در ساوه تمام برادران به شهادت رسیدند؛ این داغ به اوج خود رسید و براثر شدّت تألمات بیمار گشت. [۴]
🌹حضرت درحاليكه از غم و حزن بسيار بیمار بود با احساس ناامني در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه فرمود:" شهر قم مركز شيعيان ما مي باشد"[۵]
۲. مظالم حکومت
◾️از صفحات تاریخ روشن است که خلیفه عباسی مامون دشمن سرسخت اهلبیت(علیهم السلام) بودو به بهانه گوناگون بر دوستان اهلبیت(علیهم السلام) ظلم روا میداشت و امام رضا را به شهادت رساند؛ برطبق این شواهد و بنا بر سیاست حاکم بر آن زمان امکان قوی هست که مامون می خواست حضرت معصومه را از بین ببرد چون او از مقامات علمی و تبلیغی حضرت معصومه آگاه بود و میدانست که همراهی حضرت معصومه (سلامالله) با امام رضا (علیهالسلام) دولت او را نابود خواهد کرد؛ بهخاطر همین آمدن حضرت معصومه با همراهانش؛ مأمون را سخت در اضطراب فرو برد او نمیخواست این کاروان به امام رضا ملحق بشود بهعلت همین دستور داد تا در مسیر، مأمورانش به کاروان حضرت حمله کنند..
نتیجه:
لذا بر مبنای این شواهد دست یافته و جریان ظلم بنی عباس که بسیاری از سادات را احاطه کرده بود و نوعا به کشتار آنها میانجامید، شایسته است رفتن از دنیا را برای ایشان به شهادت تعبیر کنیم و بگوییم که ایشان شهیده شدند.
📚منابع:
[۱]وسيلهالمعصوميّه، ص۶۵بهنقلاز نزههالابرار.
[۲]زندگانيحضرتمعصومه،مهديمنصوری،ص۱۴
[۳] درياي سخن، سقازاده تبريزي
[۴] ودیعهآلمحمدصلیاللهعلیهوآله،ص۱۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ماجرای عجیب خدا و حضرت آدم
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
استاد مسعود عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨#حاجآقاپناهیان
☘یک راهکار عملی برای افزایش ایمان به خدا
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠 چرا به قرآن، «کتاب» هم مىگویند؟
✍️ پاسخ :
نام «کتاب» پس از واژۀ «قرآن»، بیشترین کاربرد را برای اشاره به قرآن دارد.
این واژه ۲۵۰ بار به صورتهای مختلف در قرآن، و بیش از آن، در روایات اسلامی آمده است؛ امّا در همۀ موارد به معنای «قرآن» نیست و تنها اگر قرینه ای در میان باشد، به قرآن اشاره دارد.
از این رو، در شماری از آیات قرآن، مراد از «کتاب»، کتابهای آسمانی دیگر یا معانی دیگری است.
❀ کلمۀ «کتاب»، مصدر است؛ امّا معنای اسم مفعول دارد و به معنای «مکتوب» است. یکی از معانی این واژه، ضمیمه و جمع کردن دو یا چند چیز است.
✧ در وجه نامگذاری قرآن به «کتاب»، گفته اند:
قرآن کریم به گونه ای خاص و رسا، جامع انواع آیات، احکام، قصص، اخبار و علوم است و این با معنای لغوی «کتاب» (جمع) متناسب است.
🚩 یکی از نمونههای مشهور تعبیر «کتاب» برای قرآن، حدیث ثقلین است که پیامبر(ص) فرمود:
🔅«إنّی تارکٌ فیکُمُ الثَّقَلَین: کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی أهلَ بَیتی؛
من در میان شما دو چیز گران بها را بر جای گذاشتم: کتاب خدا و عترتم یعنی خاندانم».
▫️ الأمالی، طوسی، ص ۵۴۸
📚 از قرآن بیشتر بدانیم، ص ۱۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌷 امام علی علیه السلام:
هرگز وعده ای نده
که نسبت به انجام آن
از خود مطمئن نیستی.
📚 غررالحكم حدیث ۱۰۲۹۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ايمان همراه با ياد معاد
✍ تنها ايمان به معاد كافى نيست، بلكه بايد ياد معاد نيز بود، همان گونه كه تنها ايمان به خداوند بدون ياد او فايده اى ندارد.
بر خلاف تصوّر بعضى كه گمان مى كنند ياد مرگ و معاد انسان را نسبت به دنيا و رشد مادّى بى تفاوت مى كند، عقيده ما آن است كه ياد قيامت وحسابرسى، انسان را از لااُبالى گرى، سرگردانى و هرج و مرج در آورده و او را انسانى هوشمند و با هدف مى كند و هرگز بى حساب كارى انجام نمى دهد.
چنانكه قرآن هوشيارى و توجّه را تنها مخصوص صاحبان عقل دانسته و فرموده است: اِنّما يَتذكّر اولوا الالباب يعنى تنها صاحبان عقل متذكّر شده و غافل نيستند.
آرى، ايمان به معاد كافى نيست، بلكه بايد ياد حساب و قيامت هم باشيم همان گونه كه ايمان و باور داشتن به گُل لذّت آفرين نيست، بلكه بايد هر چند لحظه اى يكبار آن را بوييد.
شايد دليل اينكه آن همه براى رفتن به قبرستان و زيارت اهل قبور سفارش شده اين باشد كه غافل نباشيم و كمى ياد مرگ باشيم، چنانكه در هر شبانه روز واجب است در نماز چند بار جمله مالِكِ يَوم الدِّين را به زبان بياوريم تا همواره متوجّه قيامت باشيم.
📚 کتاب معاد، استاد قرائتی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 صدای نعره جنازهای که شنیده شد...
✍ ثقه الاسلام محدث نوری استاد شیخ عباس قمی نقل میکند:
◀️ روزی در وادی السّلام نجف برای زيارت اهل قبور رفته بودم که ناگهان صدای شتری که ميخواهند او را داغ كنند را شنیدم.
با صدای بلند صيحه و فریاد ميكشيد و ناله ميكرد؛ بطوريكه گوئی تمام زمين وادی السّلام از صدای نعره او میلرزید.
من با سرعت برای نجات آن شتر به طرف صدا رفتم.
اما وقتی نزديك شدم ديدم شتری در کار نيست،
بلكه جنازه فرد معصیت کاری رو برای دفن آوردند و اين نعره و فریاد از اين جنازه بلند است؛
جالب اینکه افراديكه متصدّی دفن او بودند با كمال خونسردی و آرامش مشغول امور کفن و دفن بودند.
📕 معادشناسی ج 1 ص 141
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 خداوند در همه جا همراه توست!
✍ استاد عالی: حضرت امیر عليه السلام وارد بازار شدند. با مردی روبه رو شدند که پشتش به حضرت بود و داشت با کسی صحبت می کرد و می گفت: قسم به خدایی که پشت حجاب های هفتگانه و بالای آسمانهاست!
حضرت امیر (ع) دستی بر شانه او زدند و فرمودند: چه کسی در پس هفت حجاب است؟ او گفت: خداوند یا امیر المؤمنین حضرت فرمود:
اشتباه کردی.
هیچ حجاب و پرده ای میان خدا و بندگانش نیست؛ چون خلقش هر کجا باشند او
با آنان است.
غائب نبوده ای که شوم طالب حضور
پنهان نگشته ای که هویدا کنم تو را
آن فرد پرسید: کفارۂ اشتباه من چیست؟ چگونه جبران کنم؟ حضرت فرمود:
اینکه بدانی خداوند همراه
توست، هر جا که باشی.
بله، همراه اول و آخر ما خداست. با او کسی تنها نیست. اگر این دید و باور را داشته باشیم، دیگر خلوتی نداریم و همه جا او را حاضر می دانیم و از
گناه حیا می کنیم.
📚 کتاب بهشت و جهنم، استاد عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌿از مجموع آیات قرآن استفاده میشود که خداوند افراد گناهکار را در صورتى که زیاد آلوده به گناه نشده باشند، به وسیله زنگهاى بیدار باش، و یا گاهى به وسیله مجازاتهاى متناسب با اعمالى که از آنها سرزده است، بیدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. اما آنهایی که در گناه و عصیان، غرق شوند و طغیان و نافرمانى را به مرحله نهایى برسانند، گاه خداوند آنها را به حال خود وامىگذارد، و به آنها میدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگین شود و استحقاق حد اکثر مجازات را پیدا کنند. اینها کسانى هستند که تمام پلهای پشت سر خود ویران کردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و لیاقت و شایستگى هدایت الهى را کاملاً از دست دادهاند.
☘البته، از بعضى آیات قرآن، استفاده مىشود که خداوند گاهى به اینگونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامى که غرق لذت پیروزى و سرور شدند، ناگهان همه چیز را از آنان میگیرد، تا حد اکثر شکنجه را در زندگى همین دنیا ببینند.
👈اگرچه در بسیاری از موارد ظالمان و ستمگران در همین دنیا نیز به سزای بخشی از اعمال خود میرسند، اما نظام هستی بر این قرار گرفته است که تمام مجازات در این دنیا نباشد، و اصولاً نمیتوان در این دنیا تمام مجازات برخی از ظالمان را اجرا کرد.
⚡️مگر فردی که هزاران نفر را به قتل رساند، چه مجازاتی در این دنیا میتواند برایش مناسب باشد؟
❣قرآن کریم در مورد چنین افرادی میفرماید:
«وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ»؛
🌱آنها که کافر شدند، (و راه طغیان پیش گرفتند،) تصور نکنند اگر به آنان مهلت مىدهیم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مىدهیم براى اینکه بر گناهان خود بیفزایند و براى آنها، عذاب خوارکنندهاى (آماده شده) است!
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 مراقبت از خویش در خلوت ها
✍ استاد عالی: ما امروزه به شدت به این پند و اندرزها و آموزه ها احتیاج داریم. چرا که محیط های خلوت، با اینترنت، با ماهواره، محیطهای خلوت کاری و اداری که گاه دو نامحرم در محیطی که ارباب رجوعی هم ندارد قرار می گیرند، بسیار زیاد شده است و اینها بسیار مفسده انگیز است و بزرگ و کوچک هم نمی شناسد.
ابوبصیر که از یاران امام باقر علیه السلام و صادق (ع) است می گوید: من در شهر کوفه به یکی از زنان قرآن می آموختم. روزی با آن زن یک شوخی کردم. وقتی خدمت امام باقر (ع) رسیدم، حضرت من را سرزنش کردند و فرمودند:
هر که در خلوت مرتکب گناهی گردد، خداوند برای او ارزشی قائل نیست. چه چیز به آن زن گفتی؟ ابوبصیر می گوید: از شرم صورتم را پوشاندم و همانجا توبه کردم. حضرت فرمود: دیگر تکرار نکن.
متأسفانه این نوع تعاملات در بسیاری از محیط های آموزشی و اداری ما گویی عادی شده است.
📚 کتاب بهشت و جهنم
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عواقب و پیامدهای ترک نماز چیست؟
🎙#استاد_محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴چرا بعضیاز مومنین به سختی می میرند ؟
.
در سختى و آسانى جان دادن اصلى كلّى وجود ندارد كه مۆمن راحت جان مىدهد و غیرمۆمن با سختى. بسیارى از مۆمنین هستند كه لطف خداوند شامل حالشان مى شود و بعضى گناهانشان به واسطه سختى جان كندن جبران مى شود كما اینكه فرمایش امام هادى(علیه السلام) نیز به این موضوع دلالت مى كند «مرگ آخرین مهلت است براى تو كه گناهانت را از خود بزدایى و خویش را از بدىها پاكسازی کنی». با اینكه شخص مۆمن از دنیا مىرود، ولى این نحو جان دادن براى آن است كه پاك رحلت كند و پاك وارد جهان آخرت شود و به تعبیرى اصلاح شود.
✅پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «المَوتُ کَفارةٌ لِذُنوبِ المُۆمِنینَ.» مرگ (و سختیهای آن) سبب جبران گناهان مۆمنین است.
📚 ( بحارالانوار، ج6، ص151، ح3)
🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمؤمنین #امام_علی علیه السلام:
💠 إنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ
❇️ همانا دنيا نهايت ديد كوردل است که آن سوى دنيا را نمىنگرد، امّا انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مىبيند. پس انسان آگاه به دنيا دل نمىبندد و انسان كور دل تمام توجّهاش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مىكند.
📚 قسمتی از خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴در قرآن ،بهشت چه اوصاف و القابی دارد؟
.
بر اساس آیات قرآن بهشت ۴ لقب کلی دارد.
۱. دارالسلام :
در قرآن آيات بسياري بر وجود نعمتهاي مادي تصريح دارد که نقطه شروع آن نعمتها، صحراي محشر است که از آنجا بهشتيان به دارالسلام که يکي از القاب بهشت است خوانده ميشوند: ﴿وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾(يونس، آيه ٢۵)
۲. دارالارث :
«بهشت را به پرهيزگاران به ارث ميدهند»: ﴿تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِيًّا﴾(مريم، آيه ۶۳)
۳. دارالرضا :
بهشت، عالم تجرد و اطلاق است و براي مؤمنان به مجرد درخواست باطني و مشيت دروني هرچه بخواهند موجود ميشود ﴿لَهُم مَّا يَشَاؤُونَ عِندَ رَبِّهِمْ﴾(شوري، آيه ٢٢)
۴. دارالمقام
بهشت جایگاهی است که همه در آن جاودانه می شوند و کسی از آن کوچ نمی کند . به همین خاطر همه به حمد و ستایش پروردگار مشغولند ﴿وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ * الَّذِي أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِن فَضْلِهِ لَا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَلَا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ﴾(فاطر، آيات ۳۵ و ۳۴)
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠مرگی شیرین💠
✅ انسان مؤمن در دنیا به اطرافیان خودش تعلقاتی پیدا کرده و ممکنه هنگام مرگ جدایی از این تعلقات کمی آزارش بده
👌خدا که هوای بنده مؤمنش رو داره، کمکش میکنه که دوری از اطرافیان اذیتش نکنه:
🔳 امام سجاد ع فرمودند:
◀️خداوند عزوجل میفرماید: من در هیچ امری مانند قبض روح مومن تردید و درنگ نکردم،
⭕️چون آن مؤمن از مرگ کراهت داشت و من هم کراهت داشتم به او ناراحتی برسانم.
💢پس زمانی که اجل قطعی آن مؤمن رسید، من دو شاخه گل معطر از بهشت برای او فرستادم،
یکی از آنها مسخیه نام داشت و دیگری منسیه.
1⃣ اما با بوییدن مسخیه، نسبت به مالش بیاعتنا شده و از همه آنها میگذرد؛
2⃣و اما با بوییدن منسیه نسیان بر او غلبه میکند و دیگر تعلقات دنیا را فراموش میکند
📕الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص 626
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹#با_شهدا|شهید دکتر مجید شهریاری
✍️ عروسی در سلف سرویس
▫️سالن عروسی ما سلف سرویس دانشگاه بود. وقتی که ازدواج کردیم به خوابگاه دانشجویی رفتیم. دکتر گفت: میخواهی خانه بگیرم؟ گفتم: نه؛ خوابگاه خوب است. آقای دکتر صالحی استاد ما بود. ایشان با خانمشان، آقای دکتر غفرانی هم با خانمشان، مهمان ما بودند. یک سفره کوچک انداختیم. دو تا پتو و دو تا پشتی داشتیم. با افتخار از این دو استاد بزرگوار پذیرایی کردیم. بعد هم دوتایی نشستیم راجع به مسائل هستهای صحبت کردیم. کامپیوتر را روی میز کوچکی که قدیمها زیر چرخ خیاطی میگذاشتند، گذاشته بودیم. پسر دکتر عباسی قرار بود به خانه ما بیاید. دکتر به او گفته بود اگر میآیی، یک صندلی هم برای خودت بیاور.
📚 راوی: همسر شهید دانشمند دکتر مجید شهریاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠مرگ خوب / مرگ بد💠
◀️محمّد بن مُنكدِر که صوفی مسلک بود، امام باقر ع را دید که در هوای گرم به سوی نخلستان ميرود.
▫️پيش آمد و گفت: در اين هوای گرم، طلب دنيا سزاوار نيست!
❓اگر در اينحال مرگت فرا رسد در پيشگاه پروردگار چه خواهی گفت؟
✅حضرت گفتند: اگر مرگم در اينحال برسد، در راه انجام وظيفه و كسب مال حلال برای خود و عيال و حفظ آبرو و زندگيِ كفاف بوده است و در پيشگاه خداوند مأجور خواهم بود.
من از مرگ بيم دارم در صورتيكه در حال معصيتی از معاصی خدا بمیرم.
📕اعلام الوری ص 263
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی به مرگ فکر کنید ...
_مجتهدی_تهران
🔰 @p_eteghadi 🔰